Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2010

Tramvajové novinky

Po velké dílenské opravě se do provozu s cestujícími vrátila K2R03 1027. Kabina řidiče je nově vybavena klimatizací od firmy Janoza CZ a po vzoru předešlých K2R po VP má polopantograf otočený kloubem vzad.
Na Štědrý den také do provozu poprvé zasáhla KT8D5R.N2 1726, která v předešlých měsících prošla generální opravou v ústředních dílnách dopravního podniku. Provedení vozu je shodné s předchozí GO KT8 (1728), nejvýraznější změnou je náhrada původního středního článku nízkopodlažním typu ML8LF. Obě kabiny řidiče byly osazeny klimatizacemi Janoza CZ CoolAir A-80. číst dále
autor: Eda, 24. 12. 2010, trvalý odkaz

Dvaadvacátá Škoda 13T dodána do Brna

1922 ještě na trajleru Ve čtvrtek 23. prosince 2010 byl přivezen a na brněnské koleje složen další vůz z letošní dodávky tramvají 13T. Bude mu přiděleno ev. č. 1922 a jméno Anička. I tato tramvaj má již inovované uspořádání interiéru v lichých článcích (shodné s předchozími dvěma letošními 13T). číst dále
autor: Eda, 23. 12. 2010, trvalý odkaz

K2R03 1081 po velké prohlídce

Na začátku druhé poloviny prosince do provozu s cestujícími zasáhla K2R03 1081 po velké dílenské prohlídce. Nejvýraznějšími změnami jsou dosazení klimatizace kabiny řidiče od firmy Janoza CZ (místo původního osvěžovače Trav-l-Cool) a otočení sběrače proudu kloubem vzad (prevence kontaktu základny sběrače s přední větrací klapkou). Nátěr je unifikovaný. číst dále
autor: BMHD, 19. 12. 2010, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality první poloviny prosince

13T 1921 T3 1546 K2 1078 Ve čtvrtek 16.12. byl v brzkých ranních hodinách dodán v pořadí druhý vůz Škoda 13T z letošní dodávky. Obdrží ev.č. 1921. Provedení vozu včetně upraveného interiéru je shodné s předchozí tramvají ev.č. 1920. Následující 3 tramvaje budou dodávány v cca týdenním rozestupu.
Další novinkou je návrat do provozu vozu T3R.EV 1569/II po velké dílenské prohlídce. Viditelnou změnou je výměna osvěžovače kabiny řidiče Trav-l-Cool za plnohodnotnou klimatizační jednotku Janoza CZ CoolAir A-80. Vůz byl ihned po předání na vozovnu zapojen do trojčete ve složení 1567/III+1303/II+1569/II.
V měsíci prosinci byla také odstartována vlna šrotací vyřazených vozů T3 a K2. Od začátku měsíce do 16.12. byly na šrotovací koleji v medlánecké vozovně rozpáleny vozy T3M 1565 a 1600, T3 1546 a 1547 a kostry původních vozů K2 1078/I a 1109/I rekonstruovaných na VarioLF2R.E. Přesná data šrotací jednotlivých vozů najdete v evidenci. číst dále
autor: BMHD, 16. 12. 2010, trvalý odkaz

První tramvaj Škoda 13T z dodávky pro rok 2010 v Brně

V ranních hodinách dne 8.12.2010 projel branami medláneckého areálu návěs s novou tramvají Škoda 13T ev.č. 1920. Jedná se o první vůz z pětikusové dodávky nasmlouvané pro rok 2010. Zásadními změnami oproti předchozím tramvajím 13T prošel interier lichých článků. Kritizovaná sedadla kolmo ke směru jízdy proti sobě s úzkým průchodem mezi nimi byla nahrazena uspořádáním sedáků 2 + 1,5, tím došlo i k navýšení celkové obsaditelnosti vozidla.
Během následujících dnů nová tramvaj musí splnit Technicko-bezpečnostní zkoušku a další náležitosti ukládané Drážním úřadem. Další tramvaje z letošní dodávky by do Brna měly dorazit během měsíce prosince 2010 a ledna 2011, v příštím roce je očekáváno dalších 5 kusů tramvají 13T. Zařazování nových tramvají do provozu odstartuje vlnu vyřazování dojíždějících tramvají T3 a T3M. číst dále
autor: BMHD, 8. 12. 2010, trvalý odkaz

1039 po VP

1039 po VP s otočeným pantografem, Janozou a novým nátěrem Zdá se to možná neuvěřitelné, ale opravdu jsme se dočkali. Odjakživa problémová tramvaj K2R 1039 se dočkala velké prohlídky a o prvním prosincovém víkendu vyjela do provozu s cestujícími. Mimo výměny poruchové hydraulické brzdy středního podvozku za běžnou (podobně jako zbylé K2R při posledních VP) se tramvaj dočkala dosazení klimatizace kabiny řidiče Janoza CZ (na níž byla ihned instalována "zimní" krycí textilie) a v neposlední řadě také otočení pantografu kloubem proti směru jízdy (ochrana proti kontaktu přední větrací střešní klapky s komponentami pantografu, tato úprava bude aplikována při VP i na zbylé vozy K2R, K2R03 a K2R03-P). Nátěr tramvaj obdržela standardní, unifikovaný, v Brně tedy již dnes nenajdeme žádnou K2 s tradičním nátěrem vozů R podle vzoru "Kotas". Doufejme, že VP tomuto vozu přidá na spolehlivosti a nebudou se opakovat dlouhá odstavení způsobená poruchovostí jednotlivých komponent. číst dále
autor: Eda, 4. 12. 2010, trvalý odkaz

1659+1660 po VP

1659+1660 po velké prohlídce V listopadu se do pravidelného provozu vrátila pisárecká souprava T3R 1659+1660. Tramvaje v předchozích týdnech podstoupily velkou prohlídku, která byla shodného rozsahu jako u předchozích T3R (mimo jiné výměna originálního palubního displeje diagnostiky za jednodušší LED signalizaci). Oproti předchozím prohlídkovaným T3R však A-vůz nedostal klimatizaci kabiny řidiče Trav-l-Cool, ale aktuálně používanou klimatizaci Janoza CZ. Podobně jako ostatní vozy stejného typu byla i tato souprava natřena do standardního unifikovaného nátěru. číst dále
autor: Eda, 26. 11. 2010, trvalý odkaz

Novinky ve vozových reklamách

V listopadu se na brněnské koleje po rok a půl trvající odmlce opět vrátila celovozová tradiční reklama Snip&Co. Dřívější dlouholetá nositelka této reklamy (1993 - 2009) - 1711 - se tak nechala vystřídat KT8D5R.N2 1718. CVR není stejná jako poslední verze (2007 - 2009) na 1711. Tmavý podkladový nátěr 1718 reklamě dal temný nádech a i grafika doznala změn.
O své reklamy v listopadu přišly pisárecké tramvaje T3G 1609, K2T 1054 a K2R03 1079. Také již ve městě nepotkáme žádný autobus s volebními reklamami (mobilboardy a celolepy zádi TOP 09 a dveřní polepy ČSSD a Zelených). Naopak nově se po Brně prohání řada Citybusů a Citelisů s mobilboardem IKEA, tentokrát tmavě vánočně laděným. Jejich seznam naleznete v evidenci. číst dále
autor: Eda, 15. 11. 2010, trvalý odkaz

1064 po VP

1064 v jundrovském trojúhelníku na ZJ Je tomu již nějakou dobu, co se po městě už neprohání 2 reklamní K2R Student Agency, ale jen jedna. Pisárecká tramvaj K2R 1064, která měla žlutou reklamu tohoto brněnského dopravce jako první, totiž byla v červenci 2010 přistavena na VP, aby se mohla po téměř 4 měsících začátkem listopadu 2010 vrátit do pravidelného provozu.
Po opravě ale již tramvaj nemá reklamu Student Agency, nicméně dostala neméně líbivou bílo-zelenou CVR obchodního domu Rozkvět, která je svým rozvržením velmi podobná červené verzi reklamy na tento dům, kterou vozila před časem K2R03 1081. Interiér již však není součástí reklamy jako tomu bylo v případě SA, ale je v klasickém barevném provedení (včetně nového modro-šedého potahu sedaček). Zajímavou novinkou je také nahrazení osvěžovače vzduchu kabiny řidiče Trav-l-cool za novou klimatizační jednotku značky Janoza CZ.
Nakonec snad jen dodám, že i druhou zmíněnou K2R Studentku (1053) čeká v nejbližší době velká prohlídka. Na to, jestli jí reklama zůstane, nebo ne, si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat. číst dále
autor: Eda, 8. 11. 2010, trvalý odkaz

1736 bez reklamy

Koncem měsíce října přišla o celovozovou reklamu tramvaj KT8D5 1736. Nyní jezdí v unifikovaném nátěru. číst dále
autor: Eda, 2. 11. 2010, trvalý odkaz

Autobusové novinky

Již všech 25 nových vozů Crossway LE se zapojilo do běžného provozu s cestujícími. Zatím se objevují na téměř všech linkách, tento stav ale nebude trvat dlouho. Od 1. 11. 2010 totiž dojde k vyhrazení speciálních pořadí pro výpravu těchto vozů na odpovídajících linkách.
V pondělí 18. října došlo k tradičnímu střídání generálkovaných autobusů ve zlínském Zlineru. Do Brna se po GO vrátila B941 2346, do Zlína naopak odjela 2349.
Medlánecká B961E 2384 v druhé půli října dostala novou RZ - 7B4 4381.
Vozovna Slatina (mimo jiné v souvislosti s dodávkou nových Crosswayů) odstavila z provozu vůz B732 7368. Čeká jej pravděpodobně fyzická likvidace. číst dále
autor: Eda, 23. 10. 2010, trvalý odkaz

Další tramvaje bez reklam

V průběhu října o své celoplošné reklamy přišly další 2 tramvaje. První z nich je pisárecká K2R03-P 1049, která vozila reklamu firmy Klvaňa (nyní unifikovaný nátěr), druhou pak K2R 1003, na jejímž bílém nátěru byly nalepeny polepy prodejny digitální techniky DVF. číst dále
autor: Eda, 20. 10. 2010, trvalý odkaz

Slavnostní předání nových autobusů DPMB

tisková konference 25 nově dodaných vozů Crossway LE Ve čtvrtek 14. října v 10.00 bylo v autobusových garážích Slatina za účasti primátora Statutárního města Brna Bc. Romana Onderky, MBA, generálního ředitele DPMB, a. s. Ing. Bedřicha Prokeše, obchodního ředitele společnosti IVECO Czech Republic, a. s. pro ČR, SR a Maďarsko Ing. Libora Doubka, ředitelky úřadu Regionální rady Jihovýchod Ing. Marty Sargánkové a dále také náměstka primátora města Brna Mgr. Martina Andera, Ph.D. a tiskové mluvčí DPMB, a. s. Mgr. Hany Pohanové slavnostně předáno Dopravnímu podniku města Brna 25 nových vozů Irisbus Crossway LE 12M. Po proslovech všech výše jmenovaných následovalo focení impozantní řady všech 25 nových vozů a také důkladná prohlídka jednoho z nich.
Nyní jsou již všechny dodané vozy připraveny vyrazit do pravidelného provozu a spolehlivě tak sloužit všem cestujícím. číst dále
autor: Eda, 14. 10. 2010, trvalý odkaz

1531 po velké prohlídce

1531 jako C-vůz v trojvozové soupravě na lince 1 V první polovině října jsme v ulicích mohli opět po delší době spatřit tramvaj T3R.EV 1531/II. Vůz v mezičase prošel velkou prohlídkou, při níž mu byl mimo jiné nahrazen osvěžovač vzduchu kabiny řidiče Trav-l-cool plnohodnotnou klimatizací Janoza CZ. Nátěr vozu zůstal unifikovaný. číst dále
autor: Eda, 14. 10. 2010, trvalý odkaz

Osmá LF2 již v provozu

VarioLF2R.E 1078 první den provozu V úterý 12. října se do provozu s cestujícími poprvé zapojila již osmá tramvaj typu VarioLF2R.E. Vůz s evidenčním číslem 1078/II se hned v prvním dnu svého běžného provozu ukázal v ulicích jako B-vůz k 1098/II a zařadil se tak do flotily pisáreckých LF2, které jsou primárně určeny pro provoz ve spřažených velkokapacitních soupravách. Pro rok 2010 je očekávána ještě jedna nová tramvaj stejného typu. Dostat by měla evidenční číslo 1109/II (kompletace tohoto vozu již probíhá v ústředních dílnách DPMB).
Pro úplnost dodejme, že původní vůz typu K2 evidenčního čísla 1078 dojezdil v půlce září 2010 a nyní v pisárecké vozovně probíhá jeho rozebírání. číst dále
autor: Eda, 13. 10. 2010, trvalý odkaz

Druhá celovozová reklama na 13T v Brně

Nová reklama na 1903 Po dvou a půl letém odstupu se k první reklamní tramvají Škoda 13T "Porsche" 1902 o víkendu přidal další vůz. Jedná se o celovozový reklamní polep na aerolinky Emirates v černo-červených barvách, kterým bylo opatřeno ev. č. 1903. číst dále
autor: manil, 12. 10. 2010, trvalý odkaz

1705 po VP

1705 po VP Začátkem října se do brněnských ulic po velké prohlídce vrátila medlánecká KT8D5R.N2 1705. Nátěr tramvaje zůstal i po opravě unifikovaný. číst dále
autor: Eda, 11. 10. 2010, trvalý odkaz

Flotila Crosswayů je již kompletní

V úterý 5. října 2010 bylo dodáno i zbylých 6 autobusů Irisbus Crossway Low Entry z letošní 25kusové objednávky. Vozy dostanou čísla 7820-7825 a jejich kompletní přehled naleznete v evidenci. Po vyřízení nezbytných formalit budou nové autobusy zařazeny do běžného provozu. Pro úplnost dodejme, že prvních 9 vozů (7801-7809) bylo zařazeno do vozovny Medlánky a zbylých 16 (7810-7825) naopak do garáží Slatina. číst dále
autor: Eda, 10. 10. 2010, trvalý odkaz

Další bílé tramvaje

1653 v bílém 1702 v bílém Aby bílých tramvají nebylo v Brně málo, o reklamu na začátku října přišly vozy KT8D5 1702 (bívalý FIRO tour) a T3R.PV 1653/II (původně CVR Red Cube). číst dále
autor: Eda, 8. 10. 2010, trvalý odkaz

Novinky ve vozových reklamách

1647+1648 s reklamou Albert 1127 v bílém Na přelomu září a října se opět roztrhl pytel se změnami v reklamních nátěrech. O reklamu rádia HEY přišla (stejně jako již dříve K2P 1031) K2 1127/II, nyní jezdí v bílém podkladovém nátěru. Novou reklamou se naopak může pyšnit pisárecká dvojice T3G 1647+1648. Na unifikovaný nátěr jí totiž byla nalepena slušivá červeno-bílá reklama obchodního řetězce Albert. Mezi nově poreklamované vozy se také zařadila původně bílá T3G 1652, ta obdržela nový bokolep s motivem Brňané třídí odpady. číst dále
autor: Eda, 7. 10. 2010, trvalý odkaz

Autobusové novinky

Ve čtvrtek 30. září byla do Brna přivezena další várka nových autobusů. Všech 6 červeno-bílých Crosswayů bylo přiděleno do vozovny Slatina, kde budou v nejbližší době označeny čísly 7814-7819. Dodávku zbylých šesti Crosswayů LE z letošní objednávky očekáváme příští týden.
Další novinkou ve vozovém parku autobusů je již tradiční střídání generálkovaných vozů ve Zlínském Zlineru. Poslední takové střídání proběhlo ve středu 29. září, kdy se do Brna vrátil hotový vůz 2361 a do Zlína naopak odjel 2348. Přehled všech generálkovaných B941 naleznete v evidenci. K autobusovým novinkám poslední doby také patří kolotoč mobilboardů a reklam, které se v posledních týdnech a měsících objevují na různých typech brněnských autobusů. Od července do srpna vozilo 20 vozů bílý mobilboard IKEA, v září pak navázala nová série mobilboardových reklam taktéž od obchodního domu IKEA. Zde již ale převažovala barva žlutá. Ke konci září byla i tato druhá, taktéž 20kusová, série reklam ze všech vozů stržena. Zcela aktuální jsou naopak mobilboardy a celolepy politické strany TOP 09, které jsou laděny do bílé barvy. číst dále
autor: Eda, 2. 10. 2010, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

V druhé půli září dostala novou reklamu pisárecká T3P 1632. Jedná se o celovozovou reklamu firmy MORA ve stejném provedení, jako byla před časem na T3G 1641.
O svou reklamu naopak přišla K2R03 1081. Zbyl jí pouze červený podkladový nátěr. číst dále
autor: Eda, 26. 9. 2010, trvalý odkaz

První Crossway v provozu

7812 u zastávky Krematorium 7812 u bohunické nemocnice Ve čtvrtek 23. září se do pravidelného provozu s cestujícími zapojil první z nově dodaných autobusů Crossway LE 12M. Konkrétně to byl slatinský vůz ev. č. 7812, který se v odpoledních hodinách ukázal na 11. pořadí linky 61. Ostatních 12 dodaných vozů by se do provozu mělo zapojit v následujících dnech. Pro úplnost ještě dodejme, že k již dodaným 13 vozům (7801-7813) by do konce září mělo přibýt ještě 12 dalších nových Crosswayů, čímž bude letošní dodávka nových autobusů završena. číst dále
autor: Eda, 23. 9. 2010, trvalý odkaz

1031 bez reklamy

1031 opět v bílém V druhé půli září 2010 byly z medlánecké K2P 1031 strženy červené polepy Rádia Hey. Vůz nyní můžeme v ulicích potkat v bílém podkladovém nátěru. číst dále
autor: Eda, 21. 9. 2010, trvalý odkaz

Novinky v celovozových reklamách

1217 bez reklamy Partr V půlce září jsme v ulicích Brna mohli poprvé potkat pisáreckou soupravu T3P 1628+1629 s novým reklamním celolepem poutajícím na kávu Tchibo. Tato modrá reklama je součástí globální reklamní kampaně a můžeme se s ní setkat i v jiných městech v České i Slovenské republice.
Další novinkou je stržení dlouholeté reklamy Partr na soupravě T6 1217+1218. Nyní oba vozy jezdí v bílém podkladovém nátěru. číst dále
autor: Eda, 16. 9. 2010, trvalý odkaz

Konec cedulových trolejbusů

3194 s infopanely BUSE Září 2010 je posledním měsícem, kdy jsme mohli v běžném provozu u DPMB potkat trolejbus vybavený klasickými plastovými linkovými orientacemi. Začátkem měsíce totiž i poslední cedulový husovický mohykán 3194 obdržel elektronické infopanely BUSE, čímž byla dopsána jedna z dalších kapitol brněnského trolejbusového provozu. Jedná se sice (podobně jako u ostatních vozů série 14Tr07) o verzi s předním transparentem pouze pro číslo linky, i tak ale dovybavení starších trolejbusů panely BUSE ušetří řidičům mnoho práce, protože již nebudou muset na konečných chodit otáčet staré plastové cedule. Pro úplnost dodejme, že fyzicky existuje ještě jeden trolejbus, který nemá elektronické linkové orientace. Je jím 14Tr07 3193, ten je ale dlouhodobě odstaven ve slatinské vozovně a jeho návrat do běžného provozu je velmi nepravděpodobný. číst dále
autor: Eda, 10. 9. 2010, trvalý odkaz

Tramvajové novinky počátku školního roku

Na přelomu srpna a září roku 2010 byly do provozu s cestujícími zařazeny dvě medlánecké tramvaje po dokončených velkých dílenských prohlídkách. Jedná se o KT8D5R.N2 1718, která při VP obdržela celočerný lak jako podklad pro celovozovou reklamu, který byl ještě před zařazením do provozu s cestujícími dovybaven o bílé bezpečností čtverečky na čelech i na bočních stranách tramvaje kvůli lepší viditelnosti v noci. Dalším vozem po VP je T3P 1620, která má městský unifikovaný nátěr.
V druhé polovině srpna přišla K2P 1048 o reklamní polep IBM, nyní jezdí v unifikovaném nátěru. Reklamu naopak dostala K2R03-P 1030. Jedná se o bílé polepy Property development Brno (pdcz.cz) na modrém podkladovém nátěru. číst dále
autor: manil, 3. 9. 2010, trvalý odkaz

Další Crosswaye v Brně

Jak již bylo avizováno, ve čtvrtek 2. září skutečně do Brna přijelo dalších 7 vozů Irisbus Crossway LE 12M. 3 vozy zamířily do medlánecké vozovny (celkem tedy již 9 vozů), zbytek pak bude přidělen do Slatiny. Vozy se nijak neliší od prvních 6 dodaných kusů. Přehled nových autobusů naleznete v evidenci. číst dále
autor: Eda, 3. 9. 2010, trvalý odkaz

Prvních 6 Crosswayů v Brně

Všech 6 nových Crosswayů čeká na své zařazení na odstavné ploše vozovny Medlánky Jeden z medláneckých Crosswayů dodaných 31. 8. 2010 V úterý 31. srpna 2010 se v odpoledních hodinách dočkal DPMB prvních 6 vozů typu Irisbus Crossway LE 12M. Jedná se o první várku z celkem 25 vozů letos objednaných u dealera vozů Iveco firmy TEZAS. Nové vozy dostaly evidenční čísla 7801, 7802, 7803, 7804, 7805 a 7806 a všechny byly zařazeny do vozovny Medlánky. Autobusy jsou v třídveřovém provedení, vybavené klimatizací kabiny řidiče značky Thermoking (v Brně novinka), pokladnou s kompletním sortimentem jízdenek IDS JMK (předpokládáme provoz na linkách příměstského charakteru - např. 41, 43, 48, 49, 71 a 75) a poptávkovým otvíráním dveří (venkovní tlačítka nezvykle v zelené barvě). Pro dopravní nadšence jsou jistě zajímavá i sedadla cestujících v tenkém provedení, která dodala firma Ster. Dodávku dalších 7 vozů očekáváme ve čtvrtek 2. září, tentokrát však pro změnu do vozovny Slatina. číst dále
autor: Eda, 31. 8. 2010, trvalý odkaz

2359 po GO

Dalším generálkovaným kloubovým vozem B941E, který se po opravě již dostal do běžného provozou, se stala slatinská 2359. Rozsah GO je shodný s předchozími vozy, tzn. včetně klimatizace kabiny řidiče Waeco a větracích mřížek na zádi vozu. číst dále
autor: Eda, 29. 8. 2010, trvalý odkaz

Novinky u tramvají KT8

Koncem druhého srpnového týdne do provozu s cestujícími poprvé zasáhla KT8D5R.N2 1728 po generální opravě s dosazením nízkopodlazního článku ML8LF. Jedná se o první generální opravu tramvaje z 5kusové série tramvají KT8D5SU vyrobených původně pro ruský Volgograd, které byly v Brně uvedeny do provozu v roce 1993. Provedení GO tramvaje 1728 je shodné s předchozí "generálkou" tramvaje 1711. Nejvýraznější změnou oproti stavu před opravou je střední nízkopodlažní článek, klimatizace obou kabin řidiče jednotkami od firmy Janoza CZ a další. Díky přesunutému odpojovači "trolej-zem" z kabiny "A" do stropu za kabinu byl do její zástěny zabudován výklopný stupínek pro možnost manipulace s odpojovačem i řidiči nižšího vzrůstu. Nátěr vozu je unifikovaný
Další novinkou je nalepení reklamních polepů firmy E-ON na tramvaj KT8D5N 1734, která nedávno prošla velkou dílenskou prohlídkou, při které dostala sytě červený podkladový lak. číst dále
autor: manil, 16. 8. 2010, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality počátku srpna

Zadní vůz soupravy 1634+1616 při zkušebních jízdách po VP ve Starém Lískovci. První srpnový týden se do provozu po velké dílenské prohlídce vrátila souprava T3G 1634+1616. Přední vůz soupravy obdržel klimatizaci kabiny řidiče Janoza CZ CoolAir A-80, nátěr obou vozů je unifikovaný.
O svoji reklamu na společnost IBM přišla K2P 1048. Nyní je možné ji v ulicích spatřit v městském unifikovaném laku. číst dále
autor: manil, 12. 8. 2010, trvalý odkaz

Trolejbusový přehled za první pololetí roku 2010

V první půli roku 2010 v Brně pokračovaly velké dílenské prohlídky a generální opravy trolejbusů. GO v současnosti prochází poslední vozy 21Tr. V prvním čtvrtletí byly ukončeny "generálky" vozů 3036/II, 3037/II, 3038/II (který jako první 21Tr v Brně obdržel klimatizaci kabiny řidiče Janoza CZ CoolAir A-80) a 3039/II. Jako další prošly "generálkou" první dva vozy z čtyřkusové serie 21TrIGCT - posledních dodaných trolejbusů 21Tr do Brna. Jedná se konkrétně o ev.č. 3041/II a 3042/II. V současnosti zbývá první generální oprava provést na vozech 3035/II, 3040/II a 3043/II.
Vyššími prohlídkami procházejí i vozy 14Tr. Z 14Tr17/6M to byly vozy 3273, 3283, 3270 a 3282. Poslední dva ze jmenovaných obdržely také klimatizace kabiny řidiče Janoza CZ CoolAir A-80. Interier vozu 3282 je navíc laděn do světlých barev). VP prošly také dva trolejbusy 14TrR ev.č. 3244, 3245 (klimatizace Ebercool) a ev.č. 3250 (klimatizace Janoza CZ).
1.7.2010 byl odstaven z provozu vůz 14Tr07 3198. číst dále
autor: manil, 10. 8. 2010, trvalý odkaz

Netradiční souprava tramvají T3 v Brně

Při uzavírce ulic Joštovy a České v centru Brna pro veškerou dopravu v letních měsících 2010 výrazně vzrostla díky úvraťovým ukončením linek x11/x13 na Žerotinově náměstí a linky 7 v ústí ulice Husovy do Komenského náměstí potřeba obousměrných tramvají KT8D5. V odpoledních špičkách pracovních dnů je nyní potřeba 31 tramvají KT8, což lze za běžných okolností vypravit i s dostatečnou zálohou. Nutno ovšem brát v potaz, že některé z celkového počtu 38 tramvají KT8D5 nejsou k dispozici ke každodenní výpravě kvůli dílenským prohlídkám atd. Pro případ neplánovaného odstavení většího množství "kačen" z důvodů závažnějších poruch, nehod atd., byly vytvořeny 2 obousměrné soupravy tramvají T3M, které byly spojeny záděmi k sobě. Takto spojené tramvaje prošly drobnými úpravami RIS, ovládání vnějšího osvětlení (brzdová světla jsou uchycena k nárazníkům na předních čelech obou vozů), je užit upravený mezivozový kabel. Pro účely spojení formou "PX" byly užity vozy T3M 1581/II+1586 a 1532+1584. Jako záložní vůz T3M pro případ výpadku některého z vozů spojených v soupravě slouží 1555.
V průběhu prvního srpnového týdne obě soupravy splnily technicko-bezpečnostní zkoušku a nyní jsou připraveny k případnému využití. V případě výpravy na některou z úvratí ukončených linek je třeba brát v potaz, že taková souprava má prakticky poloviční obsaditelnost a dveře pouze na pravé straně ve směru jízdy. V provozu s cestujícími by byl obsazován vždy pouze přední vůz. číst dále
autor: manil, 6. 8. 2010, trvalý odkaz

Nové Vario LF2 v provozu

První nasazení 1098 v soupravě s 1093 na 9/1 dne 5.8.2010 VarioLF2 1098 při červnových zkušebních jízdách Dne 5.8.2010 vyjelo poprvé do provozu s cestujícími první letos dokončené VarioLF2R.E ev.č. 1098/II. První nasazení proběhlo ve dvojici s vozem 1093/II na 9. kurzu linky 1. Provedení je shodné s předchozími vozy, při řazení do souprav bude 1098/II sloužit vždy jako "A" vůz. Letos se očekává zařazení dalších dvou tramvají Vario LF2, jedná se o ev.č. 1078/II, jehož stavba se již dokončuje v ústředních dílnách DPMB a ev.č. 1109/II. číst dále
autor: manil, 5. 8. 2010, trvalý odkaz

T3M 1533+1534 bez reklamy

V první polovině července 2010 přišla o své reklamní polepy upozorňující na elektrospotřebiče Baumatic medlánecká souprava T3M 1533+1534. Nyní jezdí v černém celolepu (podklad bývalé reklamy). Vzhledem k nízké potřebě spřažených souprav T3 z medlánecké vozovny v průběhu letních prázdnin se v ulicích objevila až počátkem srpna. číst dále
autor: manil, 3. 8. 2010, trvalý odkaz

K2 1121 a 1129 po velkých prohlídkách

V druhé polovině července se do provozu po velkých dílenských prohlídkách vrátily K2 1121/II a 1129/II. Jedná se o vozy, které prošly společně s K2 1120/II, 1124/II a 1127/II v letech 2000 a 2001 "rozšířenou" GO, při které obdržely digitální transparenty BUSE, nové dveřní pohony IGE.CZ, elektrické stahováky pantografu, poptávkové otevírání dveří atd. Při VP v roce 2010 vozy 1121/II i 1129/II dostaly klimatizaci kabin řidiče firmy Janoza CZ. Nátěr je standardní unifikovaný. číst dále
autor: manil, 29. 7. 2010, trvalý odkaz

2344 po GO zpět v Brně

V druhé půli července byl po generální opravě do Brna ze zlínského Zlineru přivezen autobus B941E.1962 2344. Rozsah opravy je shodný s předchozími kloubovými vozy. Do provozu se zařadil v pátek 23. července na čtvrtém kurzu linky 50. číst dále
autor: Miky, 23. 7. 2010, trvalý odkaz

Reklamní novinky

1736 první týden v provozu Novou celovozovou reklamou se může pyšnit KT8D5 1736, která v polovině července obdržela bílý polep s grafikou letecké společnosti CCA. Reklamu dostala také KT8D5R.N2 1707, která nyní poutá na výstavu Šangri-la novým červeno-černým bokolepem umístěným na unifikovaném podkladu. číst dále
autor: Hafan, 19. 7. 2010, trvalý odkaz

Autobusové aktuality

7660 s novým mobilboardem IKEA Zejména nízkopodlažní sólo autobusy zažívají v posledních dnech doslova reklamní veletoč. V červenci byly strženy jak zelené mobilboardy Vodafone (10 vozů), tak barevné reklamy na Hry handicapované mládeže, Naopak mobilboardů poutajících na poslední akci v obchodním domě IKEA se dočkalo deset následujících vozů: 7603, 7614, 7626, 7655, 7658, 7659, 7660, 7661, 7662 a 7666.
Mezi další novinky v autobusovém vozovém parku patří také odstavení a následné sešrotování vozu B731 7408 a B732 7321. Těmito dvěma vozy ovšem letošní autobusové vyřazování nekončí. Další vozy jak z řad B732 tak B731 budou v následujících měsících následovat. číst dále
autor: Eda, 15. 7. 2010, trvalý odkaz

1032 opět s reklamou

Medlánecká K2P 1032 se může zhruba od poloviny července opět pyšnit celovozovou reklamou. Na bílý podkladový nátěr jí totiž byla nalepena barevná grafika obchodního domu Nové Semilasso. číst dále
autor: Eda, 14. 7. 2010, trvalý odkaz

KT8 1707 a 1734 po velkých prohlídkách

Na přelomu června a července se do provozu vrátily KT8D5R.N2 1707 a KT8D5N 1734. Zatímco 1707 je kromě nového unifikovaného nátěru prakticky beze změn, u 1734 se po dokončení VP projevily komplikace, které si vyžádaly drobné vnitřní úpravy, se kterými byla spojena i u typu KT8D5N mimořádná výměna klimatizací za typ Janoza CoolAir A-80. Nátěr vozu je světle červený jako podklad pro celovozovou reklamu. číst dále
autor: manil, 1. 7. 2010, trvalý odkaz

7490 s reklamou CEMIX

7490 s reklamou na Cemix Koncem června 2010 se Brno dočkalo další celovozové reklamy na autobusu B951. Tentokrát se jedná o reklamu Cemix, která je laděna do modro-bíla. číst dále
autor: Eda, 1. 7. 2010, trvalý odkaz

Konec dalších reklam

1064 bez reklamy na Vídeňské Konec června se nese ve znamení strhávání reklamních polepů. Bez reklamy se nyní po Brně prohání K2R 1064, která přišla o celolep známé společnosti Student Agency a zbyl jí pouze podkladový žlutý nátěr, a K2 1122/II, která je v současnosti zeleno-modrá, již ovšem bez reklamy na Cyklocentrum. číst dále
autor: Eda, 28. 6. 2010, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

1086 v unifiku na Křížové 1604+1619 na výlukové lince 7 v Bohunicích O reklamní polepy přišly tramvaje KT8D5 1722 (nyní červená) a K2P 1086 (nyní v klasickém unifiku). Naopak novou reklamou na sušenky Manner se může pyšnit pisárecká T3G 1604. Další zajímavou událostí je opětovné předisponování T3R 1615. Nyní je jí domovskou vozovnou medlánecký areál. Otázkou však je, jaké bude mít tato tramvaj další využití, protože v současné době neexistuje kurz, na který by tento typ vozu v sólo provozu mohl vyjet (pracovnědenní desítky jezdí Renneskou - T3R sem nemohou kvůli výklopným dveřím a víkendové pořadí linky deset musí být nízkopodlažní, jiné sólo pořadí v současné době v brněnské MHD nenajdeme). číst dále
autor: Eda, 25. 6. 2010, trvalý odkaz

DPMB testuje Mercedes-Benz Conecto

testovaný Mercedes na Kamechách testované Conecto v Bystrci Od čtvrtka 24. června je na linky DPMB nasazován nový nízkopodlažní autobus MB Conecto v bílé barvě. Vůz s RZ 1AR 9885, který u DPMB dostal evidenční číslo 2713/II, by měl být nasazován na linky MHD v Brně vypravované slatinskou vozovnou do neděle 27. 6., poté bude navrácen dealerovi značky MB Evobus Bohemia, od kterého je zapůjčen. číst dále
autor: Eda, 24. 6. 2010, trvalý odkaz

Poslední MAVE v Brně

Dne 16. června 2010 byl do slatinské vozovny dodán poslední objednaný vůz MAVE-Fiat CiBus ENA. Minibus dostal evidenční číslo 7505, SPZ 6B6 6822 a po vyřízení všech potřebných formalit bude ihned zařazen do provozu s cestujícími. Objevit se bude moci jak na linkách 46, 64, 81 a 82, tak na nové okružní vyhlídkové trase Brnem pro turisty. Pro úplnost dodejme, že vůz byl před definitivním dodáním DPMB vystaven na Autotecu na brněnském výstavišti a také na výstavišti olomouckém při příležitosti dnů zdravotně postižených. číst dále
autor: Eda, 21. 6. 2010, trvalý odkaz

Obě provozní RT6 na lince

Dnes, 16. června 2010, se povedlo jedno dlouho očekávané setkání. Poprvé od znovuzprovoznění a definitivního schválení typu RT6N1 Drážním úřadem se obě provozní RT6 (1801 - Žofinka a 1803 - Žanetka) setkaly v pravidelném provozu. Žanetka obsadila kurz 00614, 1801 pak již tradiční čtvrtou trojku. Doufejme, že se obě tramvaje v provozu udrží. Pro úplnost také dodejme, že v ÚD probíhá oprava a zprovozňování třetí RT6 - 1802. Hotova by měla být dle plánu na podzim 2010. číst dále
autor: Eda, 16. 6. 2010, trvalý odkaz

Konec dalších reklam

Od půlky června jsou bez reklamy další dvě tramvaje. Pisárecká K2R 1066 již nevozí polep koupelen Maag, potkat ji můžeme v podkladovém šedém nátěru s bílými nadokenními pruhy. Medlánecká KT8D5R.N2 1718 je nyní bílá celá. Přišla totiž o světle modrou reklamu Gosvo. číst dále
autor: Eda, 15. 6. 2010, trvalý odkaz

Tramvaje po dílenských opravách

1205 s 1206 po VP 1604+1619 po GO Po velké prohlídce se do ulic začátkem června vrátila souprava T6A5 1205+1206. Krom již tradiční výměny bočních bílých evidenčních čísel za červené a světle šedého interiéru na první pohled zaujme absence tovární klimatizace na voze 1205, jejíž, pro brněnské vozy T6A5 typická, schrána byla odstraněna a nahrazena známou klimatizací kabiny řidiče Janoza CZ. Před velkou prohlídkou byl tento vůz vybaven zkušební klimatizací od firmy Bartek. Tento typ klimatizace byl ale vyhodnocen jako nevyhovující a bylo přistoupeno k její výměně. Ostatním vozům T6A5 by však i po dalších velkých prohlídkách měla zůstat původní klimatizace s typickou béžovou či bílou schránou.
Další soupravou T3G, která podstoupila v medláneckých ústředních dílnách generální opravu, se stala pisárecká dvojice 1604+1619. Rozsah oprav byl stejný jako v případě předchozích vozů (1606+1608, 1607+1611 či 1639+1640), tedy s dosazením ručního řadiče Alfa Union, přesunutím brzdového odporníku na střechu a s dosazením klimatizace kabiny řidiče A-vozu Janoza CZ. číst dále
autor: Eda, 11. 6. 2010, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

Začátkem června se dočkaly změn v reklamách 2 pisárecké tramvaje K2R03. První je 1079, která nyní vozí zeleno-bílo-modrou reklamu kandidáta na primátora Roberta Kotziana, druhou pak 1060, která naopak o svou reklamu na autobazar Eurocar přišla. Nyní ji v ulicích můžeme potkat v modrém podkladovém nátěru. číst dále
autor: Eda, 10. 6. 2010, trvalý odkaz

Další změny v reklamách

7482 krátce po nalepení nové reklamy reklamní 7482 V květnu dostala bokolep medlánecká K2P 1046/II. Jedná se o barevnou reklamu na brněnskou divadelní sezónu. Nové reklamy se objevily také na autobusech. Mobilboardy Her handicapované mládeže dostaly Citybusy 7603, 7608, 7614 (verze přes celý bok vozu) a 7618. Naopak jsme se v květnu rozloučili s mobilboardy na Pepsi a Opel Astra na nízkopodlažních autobusech a bokolepem ODS na pisárecké soupravě T3G 1606+1608. Zdaleka největší novinkou je ale nová celovozová reklama na voze B951 7482. Tento slatinský vůz dostal zelenobílý celolep Hypoteční banky. číst dále
autor: Eda, 3. 6. 2010, trvalý odkaz

Autobusové novinky

7356 v kovošrotu 2357 po GO ve slatinské vozovně V pondělí 31. května do Brna přijel již 3. zgenerálkovaný autobus typu B941E, který prošel opravou ve zlínském Zlineru. Provedení 2357 je stejné jako v případě 2358, tedy s klimatizací kabiny řidiče Waeco, novou kabinou řidiče a novým vzorem potahů sedadel cestujících. V současné době ve Zlíně probíhají práce na dalších třech brněnských vozech B941E, a to 2344, 2359 a 2361, přičemž bylo rozhodnuto, že generální opravu ve Zlineru letos podstoupí 12 vozů B941E, nikoliv tedy pouze 8, jak bylo původně plánováno.
V posledních měsících se autobusy nejen generálkují, ale také vyřazují. Tento rok již byly sešrotovány vozy s čísly 7256, 7257, 7262, 7266, 7270, 7299, 7300, 7309, 7329, 7356 a také všechny 3 vozy B732 plošinou a upraveným interiérem pro invalidy 7353, 7354 a 7355.
Mezi další zmíněníhodné události posledních měsíců patří definitivní zveřejnění výsledku výběrového řízení pro letošní dodávku 25 ks 12metrových částečně nízkopodlažních vozů. Výhercem výběrového řízení se nakonec stala společnost TEZAS, která je distributorem vozů značky Irisbus a do VŘ se přihlásila s třídveřovým modelem Crossway LE 12M (vůz tohoto typu byl v Brně testován v červnu 2008). Brno se tak dodávkou těchto vozů v blízké době dočká dalšího nového typu autobusů, které budou mít oproti všem předchozím tenká sedadla typu Ster a také klimatizaci kabiny řidiče Thermoking.
Zajímavostí na tomto výběrovém řízení bylo, že se do něj přihlásil pouze jeden účastník, ač zadávacím podmínkám vyhovovaly všechny v současnosti rozšířené modely nízkopodlažních a částečně nízkopodlažních autobusů na trhu. K nepřihlášení společnosti TEDOM do VŘ se vyjádřila tisková mluvčí této firmy: "Naše společnost se tohoto výběrového řízení nakonec nezúčastnila po pečlivém zvážení všech okolností. Dle technických požadavků bychom pravděpodobně měli šanci uspět, ale od podání nabídky nás nakonec odradilo povolení vstupu vozidel jiné kategorie, u které je cena až o 20 % nižší než u standardního městského autobusu. Takové úspory bychom bohužel nedosáhli a u cenového kritéria, kterému byla přisouzena značná důležitost, bychom těžko obstáli." číst dále
autor: Eda, 1. 6. 2010, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

V průběhu května jsme si mohli do seznamu autobusů s celovozovou reklamou připsat vůz B732 7379. Na jeho bílý podklad mu totiž byla doplněna grafika poutající na jubileum 80 let autobusové dopravy v Brně.
Stržení reklamy se naopak dočkala tramvaj KT8D5SU 1726. Nyní už ji tedy nebudeme vídat v ulicích s reklamou na E-ON, ale pouze v červeném nátěru. Náhradou za strženou reklamu na 1726 by měl být polep tramvaje KT8D5N 1734, která je v současné době na velké prohlídce. číst dále
autor: Eda, 26. 5. 2010, trvalý odkaz

1110 po VP

1110 po velké prohlídce V půli května 2010 se do pravidelného provozu s cestujícími vrátila pisárecká K2 1110. Při velké prohlídce dostala unifikovaný nátěr, poptávkové otvírání dveří, infosystém BUSE a v neposlední řadě také klimatizaci kabiny řidiče značky Janoza CZ. Atypické 3. dveře výrobce SKD tramvaji zůstaly. číst dále
autor: Eda, 21. 5. 2010, trvalý odkaz

1711 po dvou letech v provozu

červenec 2009: odvoz poškozeného článku na opravu do KOS Krnov 1711 již po modernizaci na zkušební jízdě Je tomu již přes dva roky, co se 10. dubna 2008 pod vozovnou Medlánky stala vážná nehoda KT8D5 1711 a KT8D5SU 1724. 1724 se tehdy samovolně dala do pohybu (šetření DI ukázalo, že příčinou samovolného rozjezdu byl zkorodovaný konektor nožního kontroleru tramvaje v kombinaci s dalšími okolnostmi, které předcházely plánovanému vypravení této tramvaje na zkušební jízdu s cílem lokalizovat závadu, při které se brzdový pedál choval jako jízdní). Tramvaj bez řidiče vyjela z haly vozovny Medlánky, projela vrátnicí areálu a křížením s pozemní komunikací a narazila do 1711, která najížděla na linku 1 do Řečkovic a v době nárazu stála před křižovatkou. Nehoda vzhledem k značnému rozsahu poškození, zejména vozu 1711, vyvolala okamžité spekulace a nepodložené dohady nejen o příčině nehody, ale také o dalším osudu obou tramvají. Pozornost byla věnována hlavně 1711, jejíž B článek (krajní) byl značně poškozen.
Jen co odezněly počáteční spekulace, věci se daly do pohybu. V DPMB bylo rozhodnuto, že tramvaj bude s využitím služeb externího dodavatele opravena a navíc bude v rámci opravy provedena celková generální oprava spojená s moderizací, včetně dosazení nízkopodlažního článku, jakou podstupují každoročně 3 tramvaje KT8.
V červenci 2009 byl poškozený "B" článek KT8 1711 na trajleru společně se středním článkem odvezen do KOS Krnov, kde proběhla oprava poškozené skříně "B" článku.
Po návratu "B" článku počátkem září 2009 zpět do medláneckých ústředních dílen byla na tramvaji provedena oprava v rozsahu GO s dosazením nízkopodlažního článku Pragoimex ML8LF. Oproti všem předešlým modernizacím dostala 1711 navíc klimatizaci obou kabin řidiče značky Janoza CZ. Toto vylepšení ale bylo v kolizi s původně umístěným odpojovačem v kabině A, proto bylo toto zařízení přesunuto do uzamykatelné skříňky ve stropě v prostoru cestujících za A kabinou (dle vzoru vozů T6A5).
Novotou zářící tramvaj KT8D5R.N2 1711 s dosazenými klimatizacemi se poprvé od nehody podívala za brány vozovny 6. dubna 2010. Následovalo několik dalších zkušebních jízd završených TBZ, aby poté mohla být tramvaj předána na vozovnu (9. dubna), kde započala již tradiční měsíční čekací lhůta pro povolení změny typu Drážním úřadem. Do pravidelného provozu s cestujícími se 1711 vrátila v pátek 14. května 2010. Nezbývá než doufat, že bude mít tato KT8 více štěstí než doposud. číst dále
autor: Eda, 16. 5. 2010, trvalý odkaz

Pardubická Škoda 28Tr Solaris v Brně

pardubická Škoda 28Tr Solaris na zkušebních jízdách pardubická Škoda 28Tr Solaris na zkušebních jízdách pardubická Škoda 28Tr Solaris na zkušebních jízdách V dopoledních hodinách pátku 7. května 2010 do trolejbusové vozovny Komín dorazil trajler s velmi zajímavým nákladem. Přivezl 15metrový 3nápravový trolejbus Škoda 28Tr Solaris, který si DPMB zapůjčil na testování od Dopravního podniku města Pardubic (evidenční číslo 404). Jedná se o první 15metrový trolejbus, který bude v Brně testován. DPMB chce vyzkoušet jeho vlastnosti a vhodnost do náročného brněnského provozu na většině trolejbusových linek všech provozoven (tzn. vůz by se měl podívat i do Slatiny a Šlapanic). O víkendu 8. a 9. května by měly probíhat zkušební jízdy, aby pak mohl být vůz následující týden bez problémů zařazován na vložená pořadí všech trolejbusových linek. Vzhledem k absenci brněnského odbavovacího systému bude přeprava ve vozidle zdarma. Zkušební provoz by měl trvat až do pátku 14. května, kdy by měl být trolejbus navrácen do Pardubic. Pro úplnost dodejme, že DPMB interně vozu přidělil evidenční číslo 2712/II, byť není nikde nalepeno. číst dále
autor: Eda, 8. 5. 2010, trvalý odkaz

Reklamní novinky

1620 v červeném Během posledních dnů přišly o reklamu T3P 1620 (nyní celočervený podkladový nátěr) a T3G 1624 (nyní celomodrá). Naopak novou raklamou se mohou pyšnit KT8D5R.N2 1738 (bokolep Gorenje) a pisárecká souprava T3G 1606+1608 (také bokolep, inzerentem je však Občanská demokratická strana). číst dále
autor: Eda, 7. 5. 2010, trvalý odkaz

Zahájení plavební sezóny 2010 a představení nové lodi

Dnes již vyřazená loď Pionýr Po loňské přestávce, kdy byla po celý rok kvůli čištění radikálně snížena hladina brněnské přehrady, se letos lodě opět vydají na pravidelnou linku z Bystrce do Veverské Bítýšky. Zahájení letošní sezóny se v tomto roce bude sice konat až 8. května, což je později, než je obvyklé, bude zato ale zvláště slavnostní. Kromě návratu lodí na vodu po dvou letech bude důvodem k slavnostnější atmosféře představení nové lodi Lipsko, která byla do Brna po čtyřdenní náročné cestě dovezena ve čtvrtek 29. dubna z Hlavečníku u Týnce nad Labem, kde byla postavena firmou JESKO CZ.

» číst celý text... číst dále
autor: Miky, 2. 5. 2010, trvalý odkaz

Další generálkovaná B941 v Brně

Druhou generálkovanou brněnskou B941E.1962 se stal vůz evidenčního čísla 2358. Ze Zlineru se do Brna vrátil ve čtvrtek 29. dubna a do provozu by se měl zařadit během několika dnů. Provedení opravy je shodné jako u 2347, avšak na zadní čelo vozu byly ještě doplněny větrací mřížky pro lepší ventilaci motoru. Nyní se ve Zlineru nachází již třetí a čtvrtý vůz, u kterých je GO obdobného rozsahu prováděna. Dokončení a návrat 2357 do Brna očekáváme během června, 2344 pak během července 2010. číst dále
autor: Eda, 30. 4. 2010, trvalý odkaz

1647+1648 po prohlídce

1647+1648 po velké prohlídce Dalšími tramvajemi, kterým byla v dubnu v ústředních dílnách dokončena velká prohlídka, se staly pisárecké T3G 1647+1648. Oběma tramvajím zůstal unifikovaný nátěr. 1647 navíc dostala klimatizaci kabiny řidiče značky Janoza CZ (kterou známe již z 1131/II). Zajímavostí je také použití nového vzoru látkových potahů sedadel v interiéru (opět stejné jako u 1131/II). číst dále
autor: Eda, 22. 4. 2010, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

1131 s novou reklamou I v druhé polovině dubna jsme mohli zaregistrovat spoustu změn v reklamních nátěrech. Nový celovozový polep obdržela na svůj bílý podkladový nátěr K2 1131/II. Její červená grafika láká do Národního divadla Brno. O reklamu naopak přišly K2P 1051 (nyní unifik) a K2R03 1079 (také unifik, oproti grafickému manuálu DPMB však má bílý přední nárazník, podobně jako v letech 2006 - 2008 K2R03 1029).
Jak jsme již avizovali, pokračovalo také lepení bočních mobilboardů na vozy Citybus a Citelis. Reklamy Opel Astra (černá, celkem 10 vozů) a Vodafone (zelená, také 10 vozů) doslova zaplavily Brno. Přesný seznam evidenčních čísel naleznete v evidenci. Není bez zajímavosti, že k vytvoření reklamní kampaně operátora Vodafone "Brňáka poznáš podle rychlosti" bylo využito mimo jiné také schéma linkového vedení MHD z našich stránek. číst dále
autor: Eda, 20. 4. 2010, trvalý odkaz

7504 v provozu

Ve středu 14. dubna se do pravidelného provozu poprvé zapojilo nové MAVE e. č. 7504. Ten den jsme jej mohli potkat na lince 81. Dlouho se však toto vozidlo v Brně neohřálo. Hned v pondělí 19. dubna totiž zamířilo do Prahy, kde bude ve dnech 20. - 22. dubna 2010 vystaveno v rámci 13. specializované výstavy pro zdravotně postižené NON-HANDICAP 2010, která se koná na pražském výstavišti. Ihned po skončení veletrhu by se mělo nejnovější MAVE vrátit zpět do Brna. číst dále
autor: Eda, 19. 4. 2010, trvalý odkaz

Novinky v reklamách na vozech

V první polovině dubna byla na pisáreckou K2T 1054 nalepena reklama společnosti Google, a to konkrétně na službu Google mapy (mapy.google.cz). O reklamy naopak přišly vozy 1112, 1543+1587 a 1641. Všem zůstal pouze unifikovaný nátěr.
Pozadu nezůstaly ani autobusy. Novými mobilboardy upozorňující na Opel Astra se mohou pyšnit Citybusy evidenčních čísel 7602, 7621, 7623 a 7626. Mobilboard má nyní i 7619, zde se ale jedná o reklamní kampaň mobilního operátora Vodafone. Tímto výčtem dubnové lepení mobilboardů nekončí, další polepy budou následovat. číst dále
autor: Eda, 15. 4. 2010, trvalý odkaz

1131 po velké prohlídce

1131 na zkušební jízdě po VP 1131 na zkušební jízdě po VP V pondělí 12. dubna se do provozu po velké prohlídce vrátila pisárecká odporová K2 1131/II. Přestože se jedná o vůz se starým typem elektrické regulace, během VP byly na tramvaj dosazeny nadstandardní prvky, které zvýší komfort řidiče i cestujících. Jedná se především o vizuální informační systém firmy BUSE (LED-DOT vnější panely BS210 a vnitřní řádkové LED panely BS120), poptávkové otevírání dveří cestujícími (s novým gumovým typem venkovních tlačítek, která byla vyrobena přímo v ÚD) a v neposlední řadě o klimatizaci kabiny řidiče firmy Janoza CZ, typu CoolAir A-80 (stejný typ jako na 1589, resp. 3217, tento typ klimatizace by nyní měl být dosazován na všechny tramvaje, které projdou velkou prohlídkou nebo vyšším stupněm opravy). Další zajímavostí je odlišný vzor potahů podušek na sedadlech cestujících - podobný donedávna používanému, avšak s pestřejšími barevnými tečkami (nikoliv tedy vzor, který se nedávno objevil na B941 2347). Tramvaj dostala bílý nátěr. číst dále
autor: Eda, 12. 4. 2010, trvalý odkaz

První generálkovaná B941E v Brně

2347 po GO Interiér generálkované 2347 V úterý 30. března byla zpět do Brna přivezena B941E.1962 2347, která byla ve zlínském Zlineru na GO. Při opravě, která trvala téměř čtyři měsíce, prošel vůz kompletním zhodnocením, které zahrnovalo mimo jiné dosazení klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA-800 (u autobusů novinka, při předchozích GO byly dosazovány pouze zvlhčovače vzduchu značek EberCool či Trav-l-Cool, nejedná se však (oproti jednotkám v současnosti dosazovaným na tramvaje a trolejbusy) o klimatizaci Janoza CZ CoolAir A-80, byť jsou tyto dvě jednotky prakticky shodné), dosazení nové čelní masky dle řady B961E, rekonstrukci kabiny a položení nové podlahové krytiny ALTRO. Zajímavostí jsou nové potahy sedadel cestujících v interiéru, které nemají klasický brněnský vzor, ale tmavý "tovární motiv Karosa", který můžeme velmi často vidět např. v autobusech C954 a dalších. Tato látka by měla být využívána i při dalších rekonstrukcích. Oproti dřívějším GO Karos B931 nebylo vozu dosazeno přední BUSE BS170 a zůstal zde původní panel BS110. Po návratu do Brna byl vůz poprvé nasazen do provozu 2. dubna 2010. Stejnou GO v současné době ve Zlíně podstupuje vůz čísla 2358. V roce 2010 by mělo být tímto způsobem celkem opraveno 8 vozů B941E. číst dále
autor: Eda, 4. 4. 2010, trvalý odkaz

Novinky ze Slatiny

MAVE 7504 již po nalepení čísel Poslední provozní B732.40 u DPMB V pondělí 29. března 2010 se slatinská vozovna dočkala příjezdu již čtvrtého minibusu MAVE. Vůz dostal RZ 6B6 6827 a evidenční číslo 7504. Vůz nemá žádné odlišnosti od dříve dodaných minibusů. V letošním roce je očekáváno dodání ještě jednoho minibusu stejného typu tak, aby se celkový počet těchto vozů zastavil na 5 kusech.
Vzhledem k očekávaným dodávkám nových vozů (pro rok 2010 25 ks low entry 12metrových autobusů) směle pokračuje odstavování a likvidace starších vozů B732. Mezi odstavené vozy se aktuálně řadí: 7256, 7257, 7262, 7266, 7300 a 7356. Sešrotovány (od začátku roku) již byly vozy: 7270, 7299, 7309, 7329 a dvě ze tří B732 pro invalidy 7354 a 7355. Rok 2010 tak byl posledním rokem provozu vozů typu B732.20 v brněnské MHD. Ze série B732.40 zbývá již jen poslední provozní vůz, kterým je 7273. Tento autobus je zároveň provozní B732 s aktuálně nejnižším evidenčním číslem. číst dále
autor: Eda, 2. 4. 2010, trvalý odkaz

1732 zpět v provozu

Ve čtvrtém březnovém týdnu se do provozu vrátila KT8D5N 1732 po své druhé velké prohlídce. Rozsah opravy tramvaje je stejný s předchozími vozy, tzn. jedinou viditelnou změnou je ladění interiéru do světle šedé barvy (oproti dřívější tmavé, která odpovídala odstínu interiéru po dodání z ČKD). číst dále
autor: Eda, 26. 3. 2010, trvalý odkaz

1649+1650 v bílém

Pisárecká souprava T3G 1649+1650 přišla o reklamu. Zůstal jí pouze podkladový bílý nátěr a žluté plenty. číst dále
autor: Eda, 23. 3. 2010, trvalý odkaz

Konec dalších reklam

pseudounifik na soupravě 1603+1561 po stržení reklamy Evropy 2 Mezi tramvaje, které v březnu přišly o svůj celovozový polep, se zařadila medlánecká KT8D5R.N2 1701 a také pisárecká souprava T3R.PV 1603/II+1561/II. 1701 byl stržením reklamy navrácen původní unifikovaný nátěr, oproti tomu 1603/II a 1561/II získaly tímto velmi nedbalým odstraněním celolepu spíše jakýsi pseudounifik, který rozhodně nepůsobí reprezentativně. Na druhou stranu mají fotografové o vizuálně zajímavou soupravu více. číst dále
autor: Eda, 18. 3. 2010, trvalý odkaz

1628+1629 po VP

1628 na ZJ po VP Po velké prohlídce se do pravidelného provozu vrátila pisárecká souprava T3P 1628+1629. Oba vozy dostaly unifikovaný nátěr. číst dále
autor: Eda, 9. 3. 2010, trvalý odkaz

Konec reklam Fiholding na 1517 a 1575

V březnu o své barevné reklamy na realitní kancelář Fiholding přišly T3R.PV 1517/II a T3M 1575. Obě nyní jezdí v unifikovaném nátěru. číst dále
autor: Eda, 8. 3. 2010, trvalý odkaz

1090 v bílém

O svou celovozovou reklamu firmy O2 začátkem března přišla pisárecká K2 1090. Nyní ji v ulicích můžeme potkat v celobílém nátěru. číst dále
autor: Eda, 7. 3. 2010, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

Po velké prohlídce vyjela do ulic souprava T6A5 1209+1210. Provedení opravy je stejné jako u předchozích vozů, tedy včetně doplnění kamerek pro lepší přehled řidiče o situaci v prostoru dveří.
O své reklamy přišly tramvaje K2 1030 (nyní modrá, reklamu pojišťovny Allianz v téměř nezměněné podobě na sobě vozila 1030 úctyhodných 8 let), T3 1547 (nyní bílá), 1590 (nyní unifik) a ANITRA 1810 (nyní unifik). číst dále
autor: Eda, 27. 2. 2010, trvalý odkaz

Autobusové aktuality

dva nejnovější brněnské minibusy Mave Dne 10. 2. 2010 byl do Brna dodán již třetí 8,5metrový minibus MAVE CiBus ENA. Vůz je ve stejném provedení jako dva loňské vozy. Třetí MAVE dostalo evidenční číslo 7503 a zařazeno bylo do slatinské vozovny.
V únoru také pokračuje odstavování starších vozů. Na linky již nevyjedou vozy B732 7270 a 7309 a také dvě B732 s úpravou pro přepravu invalidních vozíků 7354 a 7355, které jsou na speciálních linkách pro invalidy 81 a 82 nahrazovány právě dodávanými minibusy Mave.
Mimo odstavování se v únoru také šrotovalo. Do kovošrotu REMET byly odtaženy dříve odstavené vozy B732 7299 a 7329. číst dále
autor: Eda, 13. 2. 2010, trvalý odkaz

Další tramvaje po VP

1655+1656 na Purkyňově ulici Druhý únorový týden se v brněnských ulicích po velké dílenské prohlídce objevily další tramaje. Jedná se o KT8D5N 1733, jíž byl obnoven unifikovaný nátěr, a soupravu T3R.PV 1655/II+1656/II, která také nese unifik, ovšem ještě před nasazením do provozu s cestujícími tato souprava obdržela celovozovou reklamu na McDonald"s, se kterou se můžeme setkat na tramvajích i v jiných českých městech. číst dále
autor: manil, 11. 2. 2010, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

Přetah 1802 do ÚD Medlánky Koncem ledna 2010 vyjela do provozu další souprava T3G po kompletní GO - 1607+1611. Provedení opravy je shodné s 1606+1608 včetně unifikovaného nátěru. V unifiku ale souprava dlouho nepobyla a krátce po zprovoznění jí byla nalepena reklama T-mobile.
Zajímavou událostí konce ledna je také přetah RT6N1 1802 z pisárecké vozovny do ústředních dílen. Zde by měla tato tramvaj podstoupit opravu v takovém rozsahu, aby ji bylo možné nasadit do běžného provozu. Vzhledem k velkému množství chybějících dílů (a chybějící potřebné modernizaci) nelze s přílišnou přesností odhadovat dokončení opravy, do konce roku 2010 by však podle plánu měla svézt "první" cestující. číst dále
autor: Eda, 4. 2. 2010, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

1645+1646 s novou reklamou Novou, bílou reklamu na Citibank dostala pisárecká souprava T3G 1645+1646. O reklamy naopak přišly K2 1106 (nyní žlutá) a 1107 (nyní unifik), Ve městě už také nepotkáme mobilboardy viasatworld.com (7607), 140 let MHD v Brně (7640) a také zelený mobilboard Nákupního centra Královo Pole, který vozila B931E 7463 téměř 4 roky. Ze zadních čel všech šesti autobusů také zmizely barevné reklamní polepy nápoje Coca-Cola. číst dále
autor: Eda, 19. 1. 2010, trvalý odkaz

3039 po GO, redislokace trolejbusů

Prvním letošním generálkovaným vozem 21Tr se stal vůz ev. č. 3039/II. Bude však ještě nějakou dobu odstaven, neboť musí počkat na schválení nových vzduchojemů. Podobně čekal i vůz ev. č. 3037/II, který však již tento týden vyjel do ulic.
V souvislosti se změnou ve vypravenosti došlo i k menšímu přesunu vozů 14Tr mezi vozovnami. Jednalo se o přesun vozu ev. č. 3258 z Komína do Slatiny a dále o přesun vozů ev. č. 3261 a 3262 rovněž z Komína do Husovic. Sem byl převeden i vůz ev. č. 3263, pro velký počet komínských odstavených vozů byl však zatím ponechán v Komíně. Teoreticky se počítá i s přesunem vozů ev. č. 3259 a 3260 rovněž do Husovic, oba vozy jsou však nyní delší dobu odstaveny pro špatný technický stav a jako nevypravitelné zatím zůstávají v Komíně (vůz 3259 pojízdný, vůz 3260 rozebraný). číst dále
autor: Verusha, 15. 1. 2010, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

1738 v zasněženém Starém Lískovci Sněžná fotka rekonstruované 1716 na ulici Hlinky O vánočních prázdninách došlo ke dvěma nepříjemným mimořádným událostem. První se odehrála 29. prosince 2009 ve večerních hodinách, kdy Citelis 7641 zatahující do domovské slatinské vozovny vlivem namrzlé vozovky a nepříznivého počasí dostal při jízdě po ulici Okružní smyk a následně narazil do stromu a přilehlé zídky. Řidič vozu byl lehce zraněn a odvezen RZP do Úrazové nemocnice. Autobus skončil se zničeným čelem,
K druhé události došlo poslední odpoledne roku 2009. Na ulici Poříčí se vozu Citelis 2601/II z neznámých důvodů vylomila poslední levá dvojmontáž, což znamenalo okamžité znepojízdění vozidla. Autobus nebylo možné ani standardním způsobem odtáhnout, takže na dopravení do vozovny musela být přivolána těžká technika - čtyřnápravový odtahový speciál MAN a valník MAN soukromé firmy.
Z autobusového vozového parku nesmíme zapomenout na 4 vozy B931E (evidenčních čísel 7448, 7449, 7450 a 7471), které DPMB na 4 měsíce pronajal dopravci SAD Trnava (SK), který od 1. 1. 2010 zajišťuje MHD v Přerově. Vozy zde byly přizpůsobeny místním podmínkám - byla zaslepena loga DPMB, loga města Brna a vozy byly vybaveny přerovským odbavovacím systémem včetně vnějších oranžových LED transparentů Em-test (místo klasických brněnských zelených panelů BUSE).
O reklamy v nedávné době přišly vozy K2 1128/II (nyní unifik), KT8D5R.N2 1738 (nyní bílá) a i B951 7492 (nyní klasické schéma s červenými pruhy).
Pozitivní událostí je vypravení KT8D5R.N2 1716 zpět do pravidelného provozu po loňské rekonstrukci. Obdržela unifikovaný nátěr.
Poslední zprávou dnešní aktuality je lednové převedení vozu T3R 1615 do pisárecké vozovny, kde má být využíván jako služební vůz. Vzhledem k tomu, že pisárecká vozovna nemá v současné době stabilní služební vůz je možné, že za čas dojde opět k vystřídání tramvají na tomto postu. Využití 1615 jako služebního vozu je už jen kvůli výklopným dveřím a horším rozhledovým podmínkám z kabiny poměrně diskutabilní. číst dále
autor: Eda, 6. 1. 2010, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2009 a výhled na rok 2010

Dodávka nové tramvaje Škoda 13T Při příležitosti uveřejnění statistik k vozovému parku za rok 2009 si dovolím v této aktualitě uvést stručný souhrn změn ve vozovém parku v předešlém roce. Aktualizováno - přidány medlánecké vozy T3 vyřazené k 31. 12. 2009. Viz dále.

» číst celý text... číst dále
autor: Eda, 1. 1. 2010, trvalý odkaz