Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2012

« předešlý rok 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 následující rok »

Poslední vysokopodlažní KT8 v provozu

V listopadu 2012 byla do ústřední dílen k provedení generální opravy přistavena KT8D5 1736, při které obdrží střední nízkopodlažní článek. V provozu tak zůstala poslední KT8 s vysokopodlažním prostředním článkem. Jedná se o vůz 1724, který je v provedení KT8D5SU, tedy vyroben v roce 1993 s původním určením pro provoz v ruském Volgogradu. Jeho nátěr je bílý.
Tuto poslední KT8 v nenízkopodlažním provedení je možné zastihnout zejména na linkách 1, 6 a 8. I tento vůz však čeká stejný osud jako ostatní tramvaje a v průběhu první poloviny roku 2013 bude taktéž přistaven do ústředních dílen na GO.

(Autor: manil, 4. 12. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nové reklamy na tramvajích

Ilustrační foto (29.12.2005) V průběhu prvního prosincového víkendu byly K2R 1003 a VarioLFR.E 1599/II opatřeny novými reklamami. 1003 obdržela žlutý celolep na obchod s fototechnikou afoto.cz, 1599/II vozí celolep na Regionální hospodářskou komoru v Brně.
Nově byla mimořádně při střední dílenské prohlídce opatřena unifikovaným nátěrem T3M 1544, která dosud jezdila v růžovém laku - pozůstatku po reklamě na Parfums.cz.

(Autor: manil, 4. 12. 2012, Trvalý odkaz)
 

K3R-N 1752 opět v provozu

Dne 13. 11. 2012 vyjela po tříletém odstavení do provozu K3R-N 1752. V září roku 2009 najezdila předepsaný počet kilometrů a byla přistavena do Ústředních dílen do velké prohlídky. Ta ovšem nebyla dokončena kvůli předpokládané rekonstrukci spojení krajních článků a rozpracovaná tramvaj byla přesunuta do vozovny Medlánky, kde byla odstavena. V průběhu roku 2011, kdy byly již 3 ze 4 tramvají K3R-N odstaveny pro závadu kloubových spojení - vydírání čepů a jejich uložení, hledal Dopravní podnik města Brna společně s dodavatelem rekonstrukcí K3R-N, firmou Pars Nova, nejvhodnější technické řešení opravy kloubu K3R-N. Jako první byly v září 2011 provedeny úpravy spojení u vozu 1753, který byl následně zprovozněn, ovšem po několika měsících byla 1753 opět odstavena pro jinou závadu na spojení článků. V létě 2012 byla stejným způsobem upravena i K3 1752. Po opravě kloubového mezimostu byla 1752 přesunuta zpět do ÚD, kde proběhla dokompletace v rámci dokončení VP a oživení.
Postupné zprovozňování ostatních vozů je plánováno v blízké budoucnosti.

(Autor: manil, 15. 11. 2012, Trvalý odkaz)
 

VarioLFR.E 1567 po velké prohlídce

Velkou prohlídkou v ústředních dílnách prošlo již 3. VarioLF. Jedná se o ev.č. 1567/III, které se poprvé po svoji první velké prohlídce ukázalo v provozu s cestujícími dne 14. 11. 2012 na lince 10. Provedení VP se shoduje s velkými prohlídkami předchozích Varií 1596/III a 1551/II.

(Autor: manil, 14. 11. 2012, Trvalý odkaz)
 

Reklamní novinky

Novou reklamu na Harmonie okna obdržela K2P 1052. Provedení se zcela liší od ostatních reklam, jedná se o grafické polepy, které jako podklad využívají stříbrnou metalízu. Jedná se o vůbec první využití metalízy na brněnských tramvajích.
O reklamní celolep naopak přišla K2 1088, kterou lze nyní spatřit v bílé barvě, reklamní bokolepy také byly stženy z K2R03 1079 a T3P 1623.

(Autor: manil, 13. 11. 2012, Trvalý odkaz)
 

Malé trolejbusové aktuality

Cca od půlky listopadu bude možné příležitostně v ulicích vídat "nový" trolejbus. Vůz ev. č. 3048/II, původně hradecký ev. č. 39, byl upraven do podoby služebního vozidla a bude tuto zimu sloužit jako vůz pro zabránění výskytu námrazy na troleji. Zařízení pracující na principu nanášení nemrznoucí kapalné směsi přímo na trolej bylo vyzkoušeno poprvé předloni na voze ev. č. 3280, loni pak již ve zkušebním provozu ve výrazně zdokonalené verzi na voze ev. č. 3046/II; nyní na voze ev. č. 3048/II je již schváleno k oficiálnímu provozu. Mimoto bude vůz sloužit i pro různé služební účely. Vůz je víceméně bez úprav tzn. v původním stavu po dodání z Hradce Králové, byla na něm však provedena základní údržba, nainstalováno uvedené zařízení, demontovány sedačky v prostoru cestujících a jiné specifické úpravy. Vozidlo je v původní celobílé barvě s červenými nápisy "Pracovní vůz". Zbylé exhradecké vozy čekají v areálu vozovny Komín na uvolnění kapacit dílen.
Do provozu se po GO vrátil vůz 22Tr ev. č. 3603. Provedení vozidla je shodné se zatím proběhlými generálkami vozů 22Tr; v dílnách se nacházejí již i vozy ev. č. 3604 a 3608, následovat bude i vůz ev. č. 3606.

(Autor: Verusha, 7. 11. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové novinky

Dny soupravy 1610+1612 v cedulovém provedení se krátí... V prvním říjnovém týdnu byla na bílý podkladový nátěr vozu T3R.PV 1654/II nalepena reklama na město Ostrava v podobě fotografií a loga "OSTRAVA!!!". Bílý nátěr po reklamě byl využit i u vozu 1127/II, který od začátku října nese místo vozu 1066 upoutávku na 190. výročí narození Johanna Gregora Mendela. K2R 1066, která původně tento polep vozila, byla odvezena na velkou prohlídku do Ústředních dílen v Medlánkách. Na konci října byla na vůz T3G 1649 nalepena světle zelená celovozová reklama na výkup kovů www.hopr.cz.
V průběhu listopadu by měla být do těžké prohlídky přistavena souprava tramvají T3G 1610+1612. Při ní by měla dostat mj. elektronické transparenty, ruční řadič a statický měnič. Jediným zástupcem "dvojčat" vozů T3 s cedulovou linkovou orientací tak zůstanou bývalé "Kiky" 1539+1598.

(Autor: Miky, 1. 11. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové aktuality

Novotou zářící VarioLF2 1103 Rozebírané tramvaje K2 ve vozovně Pisárky V průběhu první poloviny září byla zařazena do pravidelného provozu s cestujícími KT8D5R.N2 1719 po velké prohlídce. Provedení VP se shoduje s předchozími prohlídkami.
V pravidelném provozu se též objevilo nové VarioLF2R.E ev.č. 1103/II. Jedná se o druhé VarioLF2 zařazené v tomto roce. Jeho provedení i užité komponenty se shodují s Varii z roku 2011. 1103/II má zakryté přední spřáhlo, zadní je pevné. V soupravách 2x VarioLF2 tedy bude řazen jako "A" vůz.
V první polovině října byly rozřezány a do kovošrotu odvezeny rozebrané skelety původních vozů K2 1096 a 1103.

(Autor: manil, 18. 10. 2012, Trvalý odkaz)
 

7451 v provozu po GO

Začátkem října se do pravidelného provozu po generální opravě vrátil vůz B931E ev. č. 7451. Jedná se o první autobus, který podstoupil kompletní GO v ústředních dílnách DPMB v Medlánkách. Provedení vozu je shodně s předchozími opravovanými vozy stejného typu.

(Autor: Eda, 11. 10. 2012, Trvalý odkaz)
 

Vyřazování sedmistovek pokračuje

7402 na lince 52 V pondělí 1. 10. 2012 byl do kovošrotu odtažen autobus B732.1654 7369 z roku 1994. Naposled byl vypraven koncem června letošního roku. O týden později, v pondělí 8. 10., jej následoval i o rok mladší vůz B731.1669 7402. Ten se naposled do provozu podíval v červenci.
K 31. 8. 2012 byl odstaven bývalý školní autobus B732.1654 5317 (dříve 7372) z roku 1994. Po odstavení z provozu odjel do vozovny Slatina za účelem rozebrání a vytěžení náhradních dílů a následně byl odtažen do kovošrotu.

(Autor: Miky, 9. 10. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové novinky

První zářijový den byla do provozu s cestujícími poprvé vypravena K2P 1052 po velké dílenské prohlídce. U tohoto vozu byla poprvé použita metalíza místo standardního stříkaného laku. Metalíza je ve stříbrné barvě a poslouží jako podklad pro celovozovou reklamu.
O oranžový celovozový reklamní polep na spořitelnu a pojišťovnu Wüstenrot přišla Škoda 13T 1924. Nyní mají celovozové reklamy pouze dvě 13T: 1902 na ROP Jihovýchod a 1906 na Fly Emirates.

(Autor: manil, 13. 9. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nákup 4 ojetých trolejbusů 21Tr z DPmHK a.s.

Vůz ev. č. 40 ještě ve službách DP Hradce Králové v březnu 2011 Ve dnech 27. - 30. srpna 2012 byly do vozovny Komín dovezeny na trajleru 4 trolejbusy 21Tr, které vyřadil DP Hradec Králové a následně byly odprodány DPMB. Jedná se o vozy původních ev. čísel 39 - 42 (rok výroby 1999, výrobní čísla 12573 - 12576). V Brně vozy obdrží ev. čísla 3048/II, 3049/II, 3050/II a 3051/II a postupně budou všechny zařazeny do provozu. Všechny čtyři vozy jsou kompletní, před zařazením se ale podrobí generální opravě spojené s instalací brněnského odbavovacího a informačního systému a unifikaci se stávajícími vozy 21Tr. Výjimkou bude vůz 3050/II (původní 41), který díky svému dobrému technickému stavu bude zařazen do provozu pouze po vykonání střední opravy, podobně jako tomu bylo minulý rok u ex-jihlavského vozu ev. č. 3045/II. Aktualizace: Po detailním prozkoumání technického stavu vozu 3050/II bylo rozhodnuto, že se i tato 21Tr podrobí GO než bude zařazena do provozu.
V roce 2012 DPMB již neplánuje pořízení žádných dalších trolejbusů, v roce následujícím má být zakoupeno dalších pět vozů 21Tr z Hradce Králové.

(Autor: Verusha, Eda, 31. 8. 2012, Trvalý odkaz)
 

První VarioLF2 pro rok 2012 v provozu

Závěrem srpna se v provozu s cestujícími v ulicích Brna ukázalo VarioLF2R.E 1112/II. Provedením a užitými komponenty se neliší od předchozích vozů. V případě provozu ve dvojici bude 1112/II jezdit jako B vůz, protože pevné spřáhlo má umístěno na předním čele.

(Autor: manil, 31. 8. 2012, Trvalý odkaz)
 

Srpnové tramvajové aktuality

Počátkem druhé poloviny letních školních prázdnin se po velké prohlídce do provozu s cestujícími vrátilo VarioLFR.E 1551/II po velké dílenské prohlídce. Jedná se tak o druhé VarioLF (po 1596/III), které prošlo od výroby velkou prohlídkou. Nátěr vozu je unifikovaný, kabina řidiče byla doplněna o klimatizaci značky Janoza.
Po VP se v ulicích Brna ukázala i K2R 1028 v celobílém nátěru. Z počátku jezdila v celobílém laku a po několika dnech ji byla dolepena reklama na finanční poradenskou firmu Partners. V rámci unifikace byly dveřní pohony IFE instalované při rekonstrukci na K2R vyměněny za IGE.CZ. Nová klimatizace kabiny je již samozřejmostí.
K počátku srpna byly z provozu vyřazeny K2 1096 a 1103 určené k rekonstrukci na VarioLF2. V průběhu srpna pak byly dodány hrubé stavby skříní pro vozy VarioLF2R.E ev.č. 1096/II a 1106/II a tím byla dodávka skříní na VarioLF2 pro letošní rok ukončena.

(Autor: manil, 24. 8. 2012, Trvalý odkaz)
 

DPMB testuje Citelis 12M CNG

Ve čtvrtek 9. srpna byl do vozovny Slatina přivezen autobus Irisbus Citelis 12M CNG patřící společnosti Comett Plus Tábor k testování v podmínkách brněnského provozu. Vůz bude vypravován zpravidla na linky 52 a 57 a tankovat CNG bude u veřejného stojanu čerpací stanice Benzina nedaleko slatinské vozovny. Zkušební provoz by měl trvat přibližně dva týdny. Pro úplnost dodejme, že DPMB již jednou Citelis CNG testoval. Bylo to v létě 2006 v rámci velkého testování CNG autobusů, tenkrát byl však vůz zapůjčen přímo od výrobce. Kartu tenkrát testovaného vozu najdete zde.

(Autor: Eda, 10. 8. 2012, Trvalý odkaz)
 

Technické muzeum v Brně má nový přírůstek

Do sbírky tramvají brněnského Technického muzea přibyla v červenci T3M 1594, která byla od DPMB odkoupena po odstavení z osobního provozu.
Vůz 1594 se tak stal po T3 1521 a T3 4101 upravené pro výcvik řidičů již třetí tramvají typu T3 v majetku technického muzea. Pro zachování tramvaje T3M bylo rozhodnuto zejména díky tyristorové elektrické výzbroji ČKD TV 1, která byla vyvinuta na přelomu 60. a 70. let 20. století. Ve své době znamenala obrovský technologický pokrok oproti odporové výzbroji jak v ovládání a plynulé jízdě vozidla, tak v úsporách elektrické energie. V letech 1976 - 1981 byly sériově vyráběné výzbroje TV 1 dodávány do Dopravních podniků Praha, Brno, Ostrava, Bratislava a Košice. Ty si je do tramvají T3 montovaly v rámci dílenských prohlídek samy ve svých dílnách. V současné době jsou T3M v provozu pouze v Praze, Brně a v počtu několika posledních kusů v Bratislavě. Nově se tramvaje T3M objevily v počtu 6 ks také v ukrajinském Charkově, kde byly zakoupeny jako ojeté z Prahy. Ve všech původních provozech ovšem dochází k postupnému vyřazování T3M z provozu.
K výběru tramvaje 1594 pro muzejní účely došlo díky největšímu množství původních prvků. Prakticky po celou dobu provozu jezdila jako "B" vůz, zůstala ji tak zachována původní zástěna kabiny. Odpojovač trolej-zem je ukryt na původním místě vlevo od sedadla řidiče pod palubní deskou. Vůz dosud má i původní cedulovou linkovou orientaci.
1594 prozatím zůstává ve vozovně Medlánky v ochranné kleci pro historické tramvaje na 11. koleji a bývá využívána při manipulaci s historickými vozidly v areálu vozovny.
V budoucnu bude TMB vyvíjet snahu uvést T3M 1594 do stavu, ve kterém jezdila začátkem 80. let po instalaci výzbroje TV 1. Bude se jednat zejména o přelakování do červeno-krémového nátěru, odstranění poptávkového otevírání dveří, rekonstrukce palubní desky a výměna všech spínačů, výměna oken za nepoškozená vandaly apod.

(Autor: manil, 1. 8. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové novinky

První srpnový den byl zároveň prvním dnem provozu KT8D5R.N2 1720 po generální opravě. Její provedení je shodné s předchozími vozy. Nejvýznamnější změnou je vedle výměny středního článku za nízkopodlažní i instalace klimatizací kabin řidiče, nové podlahové krytiny a dalších nových komponent. Nátěr vozu 1720 je unifikovaný.
Koncem července byla K2P 1032 opatřena hnědým celovozovým reklamním polepem na www.zastavarnabrno.cz.

(Autor: manil, 1. 8. 2012, Trvalý odkaz)
 

T3 1528 v majetku Mendelova muzea

V druhé polovině 20. století bylo častým zvykem využívat vyřazená vozidla MHD nebo i např. příměstské autobusy pro různé účely soukromého využití. Nejčastěji si soukromé osoby přestavovaly skříně z vyřazených dvounápravových tramvají na všemožné zahradní chatky a kůlny, autobusy a trolejbusy často sloužily jako včelíny. Mnoho takových objektů se dochovalo do dnešních dnů. Velké množství takových skříní lze nalézt v okolí Prahy nebo např. na Liberecku, kde místní kroužek přátel MHD Boveraclub několik skříní tramvajových vozů odkoupil a chystá se je opravit do původního stavu nebo alespoň využít poznatků z jejich stavby nebo je využít na náhradní díly. Vozidla brněnské MHD byla rozprodávána mezi soukromé osoby v menší míře než v ostatních lokalitách.
Jedním z mála míst, kde našla druhé využití bývalá brněnská tramvaj, bylo paleontologické naleziště poblíž obce Obora u Boskovic. O kterou tramvaj šlo, se nám zatím nepodařilo vypátrat. Vyřazená skříň sloužila jako šatna, malá nocležna a provizorní paleontologická laboratoř pro studenty a vyučující z Masarykovy univerzity. Ještě za dob vlády komunistického režimu však byla tramvajová chatka vypálena Státní bezpečností údajně kvůli obavám, že se v tramvaji schází nepřátelé režimu s "podvratnými" úmysly.
Toto paleontologické naleziště, kde je vykopán malý lom, patří mezi nejvýznamnější lokality s nálezy permského hmyzu na světě. Mimo hmyz lze nalézt zkamenělé pozůstatky rostlin, obojživelníků nebo ryb. Mezi paleontology a místními obyvateli je toto místo známé jako lokalita "U tramvaje", i když na něm již řadu let žádná tramvaj nestojí.
Tradici paleontologie v této oblasti se rozhodlo obnovit Mendelovo muzeum při Masarykově univerzitě, které závěrem jara 2012 odkoupilo od Dopravního podniku města Brna vyřazenou tramvaj T3 1528. Ta byla bez podvozků dne 28. 5. 2012 přepravena pomocí silničního návěsu do lokality " U tramvaje", kde byla pomocí jeřábu složena a usazena na připravený val. Mendelovo muzeum má v plánu toto významné naleziště oživit a z tramvaje opět vybudovat šatnu a provizorní laboratoř pro studenty paleontologie.
Tramvaj však bohužel dlouho nezůstala bez povšimnutí vandalů a již koncem června byla poničena spreji. Vandalové vymlátili i skleněné výplně oken a poničili interiér. Otázkou zůstává, zda Mendelovo muzeum poničenou tramvaj opraví a dokončí svůj záměr nebo zda nebude chtít nést riziko vandalismu, které bude jistě hrozit i v budoucnosti.
Lokalita "U tramvaje" se nachází v katastrálním území Obory. Leží cca v polovině cesty mezi obcemi Obora a Jabloňany po levé straně silnice ve směru na Jabloňany.

(Autor: manil, 28. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

7465 opět v provozu

V pátek 20. července byl z generální opravy ve zlínském Zlineru přivezen autobus B931E.1707 7465. Provedení opravy je shodné s předchozími "generálkami" autobusů B931.

(Autor: Miky, 26. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

KT8D5R.N2 1737 po velké prohlídce

V druhé polovině července se do provozu s cestujícími vrátila KT8D5R.N2 1737, která se podrobila velké dílenské prohlídce. Nově byly dosazeny klimatizace kabin řidiče od firmy Janoza CZ. Zvláštností tohoto vozu zůstávají původní brzdové odporníky s nucenou ventilací na střeše krajních článků a také výrazná schrána na statický měnič na střeše prostředního článku.

(Autor: manil, 25. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

DPMB testuje hybridní autobus Volvo

Od pátku 20. července 2012 se mohou cestující MHD v Brně svézt zkušebním hybridním autobusem Volvo 7700, který má DPMB zapůjčený na cca 1 měsíc. Přibližně do konce července se bude pohybovat na lince 57, v srpnu se objeví na linkách 52 a 67.
Hybridní technologie je jedna z variant alternativních pohonů, o kterou se autobusoví dopravci zajímají stále více. To díky úsporám paliv, ale také díky nižší zátěži životního prostředí.
Hybridní autobusy jsou poháněny současně dvěma druhy "paliv", a to jak naftou, tak elektrickou energií. Autobus Volvo 7700 je tzv. paralelní hybrid, což znamená, že pro pohon vozidla slouží jak dieselový motor, tak elektromotor. Obě jednotky tak pracují nezávisle na sobě. Pro rozjezd vozidla je obvykle používán elektromotor, jehož úlohu v cca 20 km/h převezme dieselový motor, který pak současně dobijí baterie elektromotoru. Baterie jsou dobíjeny také rekuperací při brzdění vozidla. Stojí-li vozidlo v zastávce nebo např. na semaforu, vznětový motor se automaticky vypne. Výrobce vozidla udává úsporu nafty až 30%.

(Autor: manil, 21. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

7452 po generální opravě

V polovině července zasáhl do provozu po generální opravě ve Zlineru Zlín autobus B931E.1707 7452. Jeho provedení je shodné s předcházejícími vozy, obdržel tedy například nové potahy sedadel, obložení interiéru, boční informační panel BUSE BS212 a novou klimatizaci kabiny řidiře Waeco CoolAir CA 850S. V současné době podstupují generální opravu vozy 7453 a 7465 ve Zlineru a vůz 7451 v medláneckých Ústředních dílnách.

(Autor: Miky, 20. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

K2P 1051 po velké prohlídce

Po velké prohlídce byla do provozu s cestujícími zařazena další K2P ev.č. 1051. Provedení se shoduje s předchozími vozy, nejvýraznější změnou oproti stavu před VP je doplnění klimatizace kabiny řidiče od firmy Janoza. Nátěr vozu je unifikovaný.

(Autor: manil, 17. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nový Irisbus Crossway u DPMB

Nový Crossway společně se starší B732 autoškoly DPMB Jak jsme avizovali v novoroční aktualitě, na rok 2012 byl naplánován nákup nového školního autobusu. A tak se také stalo. V úterý 10. července byl z Vysokého Mýta přivezen bílý vůz Irisbus Crossway 12M, který u DPMB obdrží číslo 5331 a bude určen pro potřeby autoškoly a příležitostné smluvní dopravy. Autobus je celý bílý, avšak před zařazením do provozu bude opatřen polepy Autoškoly DPMB.

(Autor: Eda, 13. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nové reklamy

Začátkem července vyjela do ulic pisárecká souprava vozů T3G 1624+1625 s novou celovozovou reklamou na prodejce nábytku KIKA. Polep je v červeno-bílém provedení. O reklamu naopak přišla stará KIKA - zrychlovačová souprava vozů T3 1539+1598.
Po dlouhé době jsme se také v červnu dočkali výraznější reklamy na vozu trolejbusové trakce. Vůz 21Tr 3045/II dostal na svůj podkladový modrý nátěr bílou reklamu poutající na akci Dětská plavba parníkem na Brněnské přehradě.

(Autor: Eda, 3. 7. 2012, Trvalý odkaz)
 

Letní výlukový provoz a přesuny tramvají mezi vozovnami

Letos v létě nás čekají poměrně rozsáhlé změny v tramvajové dopravě. Vzhledem k vyloučení provozu tramvají přes Mendlovo náměstí bude obtížnější výprava tramvají z vozovny v Pisárkách. Bylo proto rozhodnuto o dočasném přesunu některých tramvají mezi medláneckou a pisáreckou vozovnou a o změně v počtu vypravených vozů na linky.

» celý text...

(Autor: Miky, 27. 6. 2012, Trvalý odkaz)
 

Převoz tramvají TMB zpět do líšeňského depozitáře

souprava 52+205 připravena k opuštění medlánecké vozovny přetah vlečného vozu 205 do haly líšeňského depozitáře pomocí drážní motorové drezíny MUV nakládka parní soupravy na silniční návěs Ve dnech 19. 6. 2012 až 21. 6. 2012 došlo s využitím silničního traileru firmy APB Plzeň ke dvěma převozům historických tramvají TMB z vozovny Medlánky do líšeňského depozitáře. Jednalo se konkrétně o vozy 52+205 a o parní lokomotivu Caroline s nákladním vlečným vozem a letním vlečným vozem ev.č. 25.
O vrácení historických tramvají zpět do depozitáře Technického muzea bylo rozhodnuto zejména kvůli nedostatku odstavné plochy pro tramvaje v areálu vozovny Medlánky a také z důvodu nízké míry využívání tramvají patřících Technickému muzeu. Parní lokomotiva Caroline je navíc v současné době neprovozní, v medlánecké vozovně by tedy stála do doby uvolnění financí na její znovu zprovoznění bez využití.

(Autor: manil, 24. 6. 2012, Trvalý odkaz)
 

K2P 1041 s celovozovým polepem

křest nové reklamy na K2P 1041 na Náměstí Míru Novou celovozovou reklamu obdržela K2P 1041. Jedná se o grafický polep vč. oken na levé straně v duhových barvách na Hvězdárnu a planetárium Brno.
Tramvaj byle ve čtvrtek ve večerních hodinách pokřtěna ve smyčce Náměstí Míru za účasti představitelů města, dopravního podniku a brněnské hvězdárny.

(Autor: manil, 22. 6. 2012, Trvalý odkaz)
 

Reklama Ignis Brunensis opět na 1735

KT8D5N 1735, která se v nedávné době vrátila do provozu po velké prohlídce v celočerném laku, krátce před Dopravní nostalgií opět obdržela reklamní polep na Starobrno Ignis Brunensis s ohňostrojovou grafikou. Tato inovovaná reklama byla v sobotu dopoledne při výstavě historických vozidel pokřtěna za účasti primátora města Brna, generálního ředitele DPMB a generálního ředitele reklamní agentury SNIP & CO na náměstí Svobody.

(Autor: manil, 11. 6. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové novinky

V provozu s cestujícími se v posledních dnech objevily dvě medlánecké tramvaje, které po velké prohlídce opustily brány ústředních dílen. Jedná se o KT8D5N 1735, která byla opět nalakována do celočerné barvy a o VarioLFR.E 1596/III, které je první tramvají svého typu, která najezdila kilometry do velké prohlídky. U 1596/III byl obnoven unifikovaný nátěr a místo chladícího ventilátoru kabiny řidiče Trav-l-Cool byla instalována klimatizace Janoza CoolAir A-80.
Nové tramboardy na internetový obchod mall.cz obdržely 13T 1910, 1920 a 1928.

(Autor: manil, 7. 6. 2012, Trvalý odkaz)
 

První dvě skříně na VarioLF2 v Brně

Zadní článek skříně v.č. 016/2012 pro vůz 1103/II. je prozatím uskladněný v hale vozovny Medlánky. V roce 2012 má Dopravní podnik města Brna v plánu ve vlastních ústředních dílnách zkompletovat celkem 4 tramvaje typu VarioLF2R.E, které jsou pořizovány jako rekonstrukce tramvají K2. Hrubé stavby prvních dvou skříní, které byly svařeny v Krnovských opravnách a strojírnách, byly během května dopraveny do Brna. Skelet pro vůz 1112/II dorazil dne 3. 5. 2012, druhý skelet pro 1103/II došel 24. 5. 2012.
Skříně pro tramvaje VarioLF2 jsou do Brna dopravovány jako dva samostatné díly na silničních trailerech. Skládány jsou v areálu ústředních dílen na jalové podvozky pomocí jeřábu. Dodávané skříně jsou nalakovány základovou barvou a mají nalepena čelní okna. Veškerou ostatní kompletaci, oživení i zajíždění vozů zajišťují ústřední dílny DPMB.
Další tramvaje VarioLF2, které budou letos v Brně zařazeny do provozu, ponesou ev.č. 1106/II a 1096/II. Původní tramvaje K2 jsou mimo vůz 1112, který je již zlikvidován, aktuálně v provozu.

(Autor: manil, 30. 5. 2012, Trvalý odkaz)
 

Trolejbusy po dílenských opravách

Koncem května se v ulicích s cestujícími objevil trolejbus 22Tr ev. č. 3601 po generální opravě. Provedení vozu je stejné jako u 3602 včetně instalace nových zadních LED svítilen a klimatizace řidiče Janoza. V komínské vozovně se nyní stejné opravě podrobují vozy 22Tr 3603 a 3605.
Kromě vozů 22Tr stále probíhají i opravy vozů 15Tr. Zkušební jízdy po velké prohlídce v husovické vozovně aktuálně absolvuje vůz 15Tr 3505. Další budou následovat.

(Autor: Eda, 29. 5. 2012, Trvalý odkaz)
 

Historické tramvaje se probouzejí ze zimního spánku

T3M 1541 + vv25 při zajíždění 52+205 při cestě z TBZ do vozovny S blížící se tradiční Dopravní nostalgií, která se letos v rámci festivalu Ignis Brunensis koná v sobotu 9. června, se začínají chystat i historické tramvaje, které se při přehlídce historie hromadné dopravy předvedou.
Letošní novinkou bude precizně opravený historický letní vlečný vůz parní dráhy č. 25, který byl poškozen dne 6. 6. 2010 tramvají K2P 1048, která do něj najela při dopravní nostalgii v pisárecké smyčce. Vůz se podrobil kompletní opravě v KOS Krnov, při níž byly doplněny některé detaily, které byly vysledovány z dobových fotek, jako jsou např. šoupací dvířka, která uzavírají vstupy do vozu nebo vývody sací brzdy. V těchto dnech lze spatřit pětadvacítku v ulicích Brna taženou tramvají T3 na nutném zajíždění.
Všechny historické tramvaje musí po zimě, kdy jsou odstavené v halách vozoven, projít kontrolní prohlídkou, mytím a také technicko-bezpečnostní zkouškou, kterou motorové vozy vykonávají jako zábrzdnou zkoušku na rovině mezi zastávkami Vozovna Komín a Stránského u tzv. Jundrovského trojúhelníku. Vlečné vozy musí v klesání o předepsaném sklonu udržet předepsanou zátěž při zabrzděné ruční brzdě.
Vozy 107/III+215 a 99/III, které spravuje DPMB, vykonaly TBZ již v březnu, tramvaje TMB byly odzkoušeny až 24. května.
Při letošní Dopravní nostalgii budou na Náměstí Svobody vystaveny tramvaje TMB 52+205, 99/III+25 a nákladní vůz parní dráhy, Dopravní podnik připraví 4MT 4058 a soupravu 107/III+215. Mimo nákladní vůz a soupravu 52+205 se bude možné v odpoledních hodinách všemi tramvajemi svézt z Náměstí Svobody k vozovně Husovice, kde bude probíhat den otevřených dveří.
Od 10. června bude o víkendech a svátcích v provozu přes celé léto historická tramvajová linka H4 v trase Komenského náměstí - Náměstí Svobody - Nové sady, kterou bude obsluhovat tramvaj 99/III nebo 107/III. V plánu je též provozovat historický trolejbus jako vložené pořadí na lince 32, kde bude možné se postupně setkat se všemi provozními historickými trolejbusy.

(Autor: manil, 27. 5. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nové reklamy na tramvajích

Novou celovozovou reklamu na společnost Comimpex zabývající se informačními technologiemi obdržela K2R03 1027. Barevný základ tvoří šedá doplněná o modré nápisy a červené prvky dle barevného schématu firmy Comimpex. Na levé straně vozu jsou polepena i okna průhlednou fólií.
Nové tramboardy byly nalepeny na 13T 1916, 1918 a 1919 a Anitru 1819.

(Autor: manil, 16. 5. 2012, Trvalý odkaz)
 

Další tramvajové aktuality

Dne 7. května 2012 poprvé zasáhla do provozu s cestujícími nedávno představovaná čerstvě generálkovaná KT8D5R.N2 1725, která je zároveň jubilejní 100. generální opravou tramvaje KT8 s dosazením nízkopodlažního článku ML8LF na celém světě. Na tuto skutečnost upozorňuje i malý informační polep umístěný nad dveřmi v nízkopodlažním článku. Provedením GO se 1725 nijak neliší od předešlých rekonstrukcí tramvají KT8. Vůz naopak přišel o jednu malou odlišnost. Informační panely BS212 (s tzv. "perlovou šňůrou") byly nahrazeny za klasické vnější panely BUSE BS210. Nátěr je unifikovaný.
Po velké prohlídce do brněnských ulic vyjela i K2P 1041. Je opatřena rovněž unifikovaným nátěrem a kabina řidiče dovybavena o již tradiční klimatizaci kabiny řidiče Janoza CZ.

(Autor: manil, 7. 5. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové novinky konce dubna

V druhé polovině dubna se po dokončení velké dílenské prohlídky v ulicích ukázala KT8D5R.N2 1715. Již tradičně je osazena klimatizacemi obou kabin od firmy Janoza, její nátěr je unifikovaný.
Celovozovou reklamu v zelených, bílých a vínově červených barvách upozorňující na hotelovou síť Barcelo, která v Brně provozuje nově rekonstrovaný hotel na Šilngrově náměstí (bývalá Comsa), dostala K2P 1042.
Nové tramboardy na různé společnosti dostaly Varia 1554 a 1567, Anitra 1817 a 13T 1903.

(Autor: manil, 27. 4. 2012, Trvalý odkaz)
 

Dubnové tramvajové aktuality

V první polovině dubna byla v ústředních dílnách dokončena velká prohlídka tramvaje T3R.PV 1658/II. I když bude tento vůz provozován převážně jako zadní vůz soupravy (obvykle za T3R.PV 1657/II), obdržel klimatizaci kabiny řidiče Janoza CZ. Důvod doplnění klimatizace i na zadní vůz je ten, že po odstranění části zástěny kabiny, doplnění sedadla instruktora a připojení speciálního panelu pro simulaci poruch lze T3R.PV 1658/II využít jako školní tramvaj pro výcvik nových řidičů. Vůz je mj. plně vybaven pro provoz jako sólo nebo jako přední vůz soupravy. Barevné provedení po VP je unifikované.
V posledním měsíci doznaly změn i reklamní tramboardy na brněnských tramvajích. Odstraněny byly všechny tramboardy Lidl a tramboard dobrepivo.cz, naopak nově nalepeny byly žluté tramboardy Netbox na 13T 1901 a 1907 a na Anitru 1814. Nový tramboard Home Credit vozí Anitra 1809, tramboard SOLODOOR má nově Anitra 1810 a tramboard upozorňující na internetový obchod s výpočetní technikou Softcom má nyní 13T 1917.

(Autor: manil, 17. 4. 2012, Trvalý odkaz)
 

Druhá exjihlavská 21Tr v provozu

3. dubna 2012 poprvé na linku vyjel trolejbus 21Tr 3044/II odkoupený z Jihlavy (ex 49). Vůz je po kompletní generální opravě, upraven do pro Brno obvyklého stavu, interiér je laděn do světlých barev, zadní světla jsou v novém designu s LED. Nátěr je tradiční unifikovaný, řidiči zpříjemňuje službu klimatizace kabiny Janoza.

(Autor: Fixi, 4. 4. 2012, Trvalý odkaz)
 

"Airport busy" již i v Brně

Police pro zavazadla v jednom z upravených vozů Po vzoru Prahy a jiných evropských měst i Brno od 1. dubna získalo plnohodnotnou letištní linku. Od tohoto data jsou na linku 76 v trase Hlavní nádraží - Letiště Tuřany nasazovány výhradně nízkopodlažní vozy Citybus (čísel 7620, 7621, 7623 a 7625), které byly navíc upraveny instalací speciálních polic pro zavazadla v interiéru a pokladny pro prodej kompletního sortimentu jízdenek tarifu IDS JMK. Služby na této lince by také od tohoto data měly být obsazovány řidiči se znalostí jednoho ze světových jazyků. DPMB si od tohoto opatření slibuje zvýšení atraktivity linky 76 pro potenciální mimobrněnské cestující.

(Autor: Eda, 3. 4. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové aktuality závěru března

V souvislosti se znovuotevřením vily Tugendhat, brněnské architektonické památky zapsané do seznamu UNESCO, po rozsáhlé dvouleté rekonstrukci byl na Anitru 1806 nalepen celovozový reklamní polep upozorňující na možnost návštěvy vily. Polep je laděn do bílé barvy doplněný o obrázky z interiéru i exteriéru vily, které jsou situovány na bocích tramvaje.
Po velké dílenské prohlídce se v ulicích objevila K2P 1032. Po opravě ji lze spatřit opět v bílých barvách, novým prvkem na tomto voze je klimatizace kabiny řidiče značky Janoza.

(Autor: manil, 26. 3. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové zpravodajství

soupravu známou pod přezdívkou Deltíci již v provozu nepotkáte Po velké dílenské prohlídce se poprvé v pátek 9. března 2012 v ulicích s cestujícími ukázala souprava T3G 1649+1650. Oproti soupravě 1624+1625 se jedná o běžnou velkou prohlídku, při které nedochází k výraznějším změnám, novinkou jsou pouze standardně dosazované komponenty jako klimatizace kabiny řidiče Janoza CZ nebo dveřní pohony IGE. Nátěr obou vozů je unifikovaný.
K 1. 3. 2012 byla z provozu s cestujícími odstavena souprava T3 1497/II+1556 známá svoji barevnou reklamou na Delta pekárny.

(Autor: manil, 9. 3. 2012, Trvalý odkaz)
 

3044 po GO

Konec zimy přinesl opět další historický moment pro trolejbusovou dopravu v Brně. Do ulic se dne 8. března 2012 poprvé podíval původně jihlavský vůz č. 49, výrobní číslo 12571, nynější ev. č. 3044/II. Na vozidle byla provedena kompletní GO včetně nezbytného "pobrněnštění", současně se jedná o první trolejbus 21Tr, který má zadní sdružená světla v provedení LED po vozu ev. č. 3602. Protože se jedná o první takto pořízený a zgenerálkovaný trolejbus, bez zajímavosti jistě není výše nákladů, které se v součtu (pořízení vozu + celková cena GO) pohybují kolem 2,5 milionu Kč (cca čtvrtina ceny nového vozu). Uvedení vozu do běžného provozu s cestujícími se očekává po vyřízení formalit na DÚ.

(Autor: Verusha, 8. 3. 2012, Trvalý odkaz)
 

Další dvojice tramvají T3G po generální opravě

První a pravděpodobně i poslední generálkou T3G plánovanou pro letošní rok prošla souprava 1624+1625. Provedení GO se shoduje s předchozími generálkami T3G. V rámci opravy bylo u obou vozů původní nožní řízení nahrazeno ručním řadičem Alfa Union, motorgenerátory byly vyměněny za statické měniče Cegelec, které jsou vytěžovány z vyřazovaných tramvají T3M. Podlahová překližka je u obou vozů pokryta protiskluzovou podlahovou krytinou ALTRO, všechny dveře nyní nově ovládají dveřní pohony IGE.CZ s ochranou proti sevření cestujícího, původní nůžkové pantografy byly doplněny o elektrický stahovák. Na střeše přibyly brzdové odporníky, které se původně ukrývaly pod podlahou, vůz 1624 navíc obdržel i tradiční klimatizaci kabiny řidiče od firmy Janoza CZ. Celá dvojice se pyšní unifikovaným nátěrem.

(Autor: manil, 8. 3. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové aktuality

1585/II. během šrotace Poslední únorový víkend byla T3P 1628 opatřena modrým celovozovým polepem na firmu Baťa. Polep je realizován i přes okna na levé straně vozu zevnitř průhlednou folií. Naopak o reklamní bokolep přišla KT8D5 1722, která nyní v celočerveném laku dojíždí kilometry do generální opravy spojené s dosazením nízkopodlažního středního článku. Další reklamní novinkou je bokolep vozu 1066 upozorňující na narození J. G. Mendela.
Koncem ledna byla z provozu s cestujícími odstavena souprava 1585/II+1594. Zatímco 1585/II byla společně s dalšími T3M (konkrétně 1533, 1534 a bývalou dílenskou posunovací 1579) v průběhu února sešrotována, 1594 zůstává díky svému relativně původnímu stavu odpovídajícímu vozům T3M po dosazení tyristorové výzbroje TV1 kompletní a je v úvahách její převzetí Technickým muzeem v Brně.

(Autor: manil, 29. 2. 2012, Trvalý odkaz)
 

Trolejbusové okénko

Na konci února se po téměř dvou letech vrátil do provozu trolejbus 14TrM 3280. Tento byl na jaře 2010 pro špatný technický stav odstaven a využíván pouze jako služební vozidlo. Po generální opravě nově disponuje protiskluzovou podlahovou krytinou ALTRO, vnitřním panelem BUSE BS120 a klimatizací kabiny řidiče Janoza. Lakování proběhlo ve vozovně Medlánky, vůz tedy obdržel světlý interiér. Ve shodném provedení se do ulic v nejbližší době chystá i další zástupce stejného typu, 3274. V horizontu několika dní bude na generální opravu přistavena 22Tr 3605.

(Autor: Fixi, 28. 2. 2012, Trvalý odkaz)
 

První B931 na GO v ÚD Medlánky

Takto vypadala 7451 před 4 lety. V druhé půlce února byl do ústředních dílen DPMB v Medlánkách přistaven první autobus, který se zde zkušebně podrobí generální opravě. Jedná se o medláneckou B931E.1707 evidenčního čísla 7451. V letošním roce stejnou opravou v ÚD Medlánky projde ještě druhý vůz (pravděpodobně 7452).

(Autor: Eda, 24. 2. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nové označení vozidel jedoucích z a do vozovny

Zatahující trolejbus linky 37 před odjezdem z Jírovcovy V polovině února zavedl Dopravní podnik města Brna nový způsob označování vozidel MHD jedoucích z vozovny na linku, nebo naopak z linky do vozovny. Důvodem k tomuto kroku je nařízení Drážního úřadu; vůz by neměl být označen číslem linky v místě, kterým tato linka za normálních okolností neprojíždí.


» celý text...

(Autor: Miky, 24. 2. 2012, Trvalý odkaz)
 

1704 po velké prohlídce

Ústřední dílny opustila další KT8D5R.N2, která prošla první velkou prohlídkou po znízkopodlažnění. V letních měsících řidiči jistě ocení nově instalované klimatizace kabin od firmy Janoza CZ. Lak tramvaje 1704 je unifikovaný.

(Autor: manil, 22. 2. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nová celovozová reklama na Škodě 13T

Flotilu reklamních Škodovek 13T s designem "Porsche" po posledním lednovém víkendu rozšířila 1924. Obdržela oranžový reklamní polep na bankovní ústav Wüstenrot. Levá strana prostředního článku má polepena i okna.

(Autor: manil, 30. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 

Tramvajové novinky

1703 vracející se do ústředních dílen ze zkušební jízdy po VP. Na obrázku ještě bez klimatizací Janoza. T3M 1534 čekající na likvidaci V druhé polovině ledna se do brněnských ulic po velkých prohlídkách vrátily tramvaje KT8D5R.N2 1703 a K2T 1054. Kabiny řidiče obou vozů byly doplněny o klimatizaci firmy Janoza, lak obou vozů je unifikovaný. U 1054 byl navíc nahrazen opotřebený ruční řadič Lekov KRD 42 novým řadičem firmy Alfa Union, který je v Brně užíván na tramvajích VarioLF a T3G po generálních opravách.
Škoda 13T 1923 obdržela nový tramboard upozorňující na brněnské Radio Petrov.
Taktéž v lednu byla z provozu odstavena tramvaj T3M 1533, která své poslední kilometry najížděla jako sólo na lince 10. Krátce po odstavení byla odstrojena a nyní čeká na fyzickou likvidaci společně se svým dlouholetým "B" vozem, T3M 1534, který byl odstaven již začátkem prosince 2011, v areálu vozovny Medlánky.

(Autor: manil, 25. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 

3210 a 3279 zpět v provozu

Do provozu se po dočasném odstavení vrátil trolejbus 14Tr08 3210 a po generální opravě pak 14TrM 3279. Ten obdržel nově protiskluzovou podlahovou krytinu ALTRO, světlý lak interiéru a klimatizaci kabiny řidiče Janoza.

(Autor: Fixi, 20. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 

Nové celovozové reklamy

7626 s novou reklamou V lednu 2012 se flotila reklamních Citybusů rozšířila o dalšího zástupce. Slatinský vůz 7626 dostal CVR poutající na prodej bytů v lokalitě Bohunice-Leskava. Podobnou reklamu již delší dobu vozí KT8 1738.
I jedna tramvajová souprava se dočkala nové reklamy. Jde o pisáreckou dvojici T3G 1613+1614, která v rámci celorepublikové reklamní kampaně dostala oranžový polep ING.

(Autor: Eda, 18. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 

Dvě další 15Tr po VP

V pondělí 9. 1. 2012 se do provozu vrátily hned dva kloubové trolejbusy 15Tr čísel 3502 a 3506. Provedení opravy se v podstatě shoduje s vozem 3501, nově tedy oba trolejbusy disponují klimatizací kabiny řidiče Janoza CZ, protiskluzovou podlahovou krytinou ALTRO a dalšími dílčími změnami. Vůz 3506 má světlý interiér (lakován ve vozovně Medlánky) a stejně jako 14Tr 3256 obdržel nový design zadních světel dle autobusů Citelis. Na druhou opravu většího rozsahu už čekají pouze vozy 3504 a 3505.
Probíhá také zprovozňování odstaveného vozu 3210.

(Autor: Fixi, 10. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 

KT8D5R.N2 1708 po GO v provozu

Po generální opravě spojené s výměnou středního článku za nízkopodlažní zasáhla do provozu s cestujícími poprvé dne 3.1.2012 KT8D5R.N2 1708. Provedení vozu se shoduje s předchozími GO tramvají KT8. Připomeňme, že samozřejmostí jsou klimatizace obou kabin řidiče od firmy Janoza CZ. Nátěr je unifikovaný.
1708 je poslední GO KT8 v roce 2011. V letošním roce generální opravou a "znízkopodlažněním" projdou postupně vozy 1725, 1720 a 1722.

(Autor: manil, 3. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2011 a výhled na rok 2012

jedna z nově dodaných tramvají 13T na páteřní lince 1 Za poslední roky jste si již možná zvykli na to, že se na BMHD.cz vždy v lednu objeví článek rekapitulující změny ve vozovém parku v uplynulém roce. Ani tentokrát tomu nebude jinak.


» celý text...

(Autor: Eda, 1. 1. 2012, Trvalý odkaz)
 
« předešlý rok 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 následující rok »

Aktualizace: Eda, Miky, manil a další. Uvítáme jakékoliv upřesnění a doplnění. Můžete tak učinit nejlépe v diskuzním fóru nebo na výše uvedené mailové adrese.

ikonka rss Nyní můžete sledovat aktuality na BMHD i pomocí své RSS čtečky: RSS feed

ikonka twitteru Máme i účet na twitteru: @BMHDcz

© BMHD (2002 - 2015)