Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2016

Betlémská tramvaj

Jako každý rok do ulic Brna v sobotu 17. 12. 2016 vyjede Betlémská tramvaj (4MT 4058), kde bude možné zapálit si od skautů pravé Betlémské světlo nebo zakoupit svíčky ze znojemské chráněné dílny.

Harmonogram odstavení Betlémské tramvaje:
10.00 - 10.45 - na ulici Nádražní (před budovou České pošty),
11.15 - 12.15 - na náměstí Svobody,
12.30 - 13.30 - ve smyčce na Mendlově náměstí,
14.00 - 16.00 - opět na náměstí Svobody,
16.30 - 17.30 - opět na ulici Nádražní (před budovou České pošty). číst dále
autor: manil, 16. 12. 2016, trvalý odkaz

Ex-jihlavský trolejbus 21Tr 3061 zařazen do provozu

Vůz 30610vyčkává na konečné stanici u královopolského nádraží - 7. prosince 2016 Konečná stanice linky 32 v ulici Srbská v Králově Poli Vůz 3061 projíždí kolem fotbalového stadionu na Srbské ulici směrem ke Slovanskému náměstí Dne 7. prosince 2016 se v brněnském provozu poprvé objevil trolejbus typu 21Tr 3061/II (bývalé ev. č. 55 v Jihlavě). Vůz byl z Jihlavy, kde jezdil v letech 2002-2016 (přičemž v posledním období společně s dalšími dvěma vozy 21Tr tvořil už jen provozní zálohu), do Brna přivezen 21. ledna 2016. V průběhu roku 2016 se podrobil standardní generální opravě, kdy mu mimo jiné původní červený lak (v Jihlavě jako podklad pro reklamu) byl přestříkán do brněnského barevného schématu.

Ostatní dva vozy 21Tr koupené rovněž z Jihlavy ve stejném období - ev. čísel 3062/II (ex 58) a 3063/II (ex 61) - se v současné době nacházejí v různých fázích generální opravy a jejich zařazení do provozu se předpokládá začátkem příštího roku. číst dále
autor: Janatak, 10. 12. 2016, trvalý odkaz

10 let provozu rekonstruovaných tramvají Vario

1596+1301 První prosincový den letošního roku uplynulo již 10 let ode dne, kdy byla do provozu předána první rekonstruovaná tramvaj z rodiny Vario. Při této příležitosti přinášíme stručné shrnutí jejich dosavadního provozního života.

» číst celý text... číst dále
autor: Ondra K., 1. 12. 2016, trvalý odkaz

Vánoční tramvaj vyjíždí do brněnských ulic

POZOR: Z důvodu bezpečnostních opatření ze strany Policie ČR byl provoz vánoční tramvaje ukončen již 20. 12.

V pátek 25. 11. 2016 poprvé vyrazí do ulic novinka na brněnských kolejích - Vánoční tramvaj. Vyzdobený retro vůz T3 1525 bude v intervalu 20 minut vyjíždět z náměstí Svobody okruhem ulicemi Rašínovou, Rooseveltovou, Benešovou a Masarykovou a cestou zastaví na všech zastávkách (s výjimkou zastávky Janáčkovo divadlo). V provozu bude do pátku 23. 12. 2016. V tramvaji bude platit běžný tarif IDS JMK, jízdní řád naleznete níže.

Technické řešení vánočního osvětlení na tramvaji bylo převzato z DP Bratislava, kde Vánoční tramvaj (Tatra T2) s LED osvětlením v adventní době již několikátým rokem jezdí. Bylo využito LED diodových řetězů od firmy OSRAM různých délek určených pro vnější prostředí, které byly zavěšeny pomocí samolepicích kabelových příchytek na skříň vozu. Rozmístění řetězů na bocích vozu je řešeno jako pravidelná matice diod s tím, že na obou čelech a na obou bočnicích jsou z řetězů vytvořeny hvězdy. Diodami je pokryta i střešní oblina a sloupky, a to tak, aby nezakrývaly vnější osvětlení tramvaje a neoslňovaly řidiče.

Napájení diod je rozděleno do několika okruhů, aby při výpadku nebo přerušení některého z řetězů nedošlo k pohasnutí celé tramvaje. Obvody mají vlastní jištění pojistkami a pro zajištění bezpečnosti jsou ještě jištěny oddělovacími měniči, které v případě poruchového přeskoku trakčního napětí do ovládacích obvodů zabrání zavlečení vysokého napětí do vánočního osvětlení a vyloučí tak případný kontakt osob s trakčním napětím.

Vzhledem k tomu, že se jedná o první využití LED pásů v České republice pro dekoraci vnějších částí tramvaje, bude letošní provoz Vánoční tramvaje řešen jako zkušební s tím, že v případě bezporuchového provozu dojde ke schválení tohoto technického řešení k libovolnému užití na tramvajích v ČR.

Přiložené fotografie dokumentují vůz v průběhu instalačních prací, kdy ještě nebyly zapojeny všechny okruhy vánočního osvětlení.

» číst celý text... číst dále
autor: Miky, manil, 23. 11. 2016, trvalý odkaz

Milion najetých kilometrů u trolejbusů typu 21Tr

Vůz 3009 odbočuje z ulice Veslařská k vozovně Komín Začátkem druhé poloviny listopadu 2016 došlo k zajímavé události – vůz 3009 dosáhl jako první trolejbus typu 21Tr pomyslné mety jednoho milionu najetých kilometrů.

Vůz je v provozu od 9. dubna 1999 a v průběhu přibývajících kilometrů na něm byla v roce 2004 provedena generální oprava v menším rozsahu (podobně jako u vozů 3003, 3004 a 3006). V roce 2012 vůz prošel již plnohodnotnou generální opravou ve vozovně Husovice, při které obdržel mimo jiné například klimatizační jednotku typu Janoza CZ Cool Air A-80 nebo nový design zadních světel.

Hranici jednoho milionu najetých kilometrů se blíží i další trolejbus 21Tr, a to vůz 3027 s přibližně 980 000 kilometry. Proběh najetých kilometrů u ostatních 21Tr vyjma „secondhandů“ se pohybuje kolem čísla 900 000. Nejméně pak má najeto vůz 3005 (710 000 km).

Pro zajímavost lze uvést, že hodnoty milionu ujetých kilometrů nedosahuje většina trolejbusů 14TrM, které byly do Brna dodány v roce 1995, s výjimkou například vozů 3276, 3277 a 3286 - ty už mají odjeto lehce přes milion kilometrů. Nejméně „jetý“ trolejbus řady 14Tr je ev. č. 3259 s 870 000 najetými kilometry. číst dále
autor: Janatak, 19. 11. 2016, trvalý odkaz

První rekonstrukce tramvaje T3G na VarioLFR.E

Čtvrtek 10. 11. 2016 byl posledním dnem, kdy se v provozu s cestujícími ukázala souprava T3G 1605+1617. Jedná se o první tramvaje T3 s elektrickou výzbrojí TV 8, které byly z odstaveny z provozu, v tomto případě z důvodu rekonstrukce na typ VarioLFR.E.
Vozy 1605/II a 1617/II se po řádném odzkoušení a získání průkazů způsobilosti na lince s cestujícími objeví do konce roku 2016. Provedení vozů se bude shodovat s ostatními vozy rekonstruovanými v Ústředních dílnách DPMB v tomto roce. číst dále
autor: manil, 12. 11. 2016, trvalý odkaz

Reklamní aktuality konce léta a poloviny podzimu

1814 s reklamou Olympia Reklama Rudolf Jelínek 1821 po VP Novinky u reklamy Olympia

Od konce srpna můžeme v provozu spatřit novou generaci tradiční reklamy propagující OC Olympia. Novou variantu reklamy obdržela tramvaj Anitra 1814. Vzhled polepu přebírá styl a myšlenku předchozí generace, liší se však barva podkladu (nyná fialová) a část grafiky.

S příchodem nové reklamy byla ukončena ta stávající, kterou od února 2015 vozil vůz 1812. Ten nyní můžeme opět potkat v běžném unifikovaném laku.

Reklama na OC Olympia patří k tradičním a nejdéle existujícím reklamním polepům na vozidlech brněnské MHD. Historii reklam propagujících OC Olympia mapuje následující tabulka. Fotky jednotlivých verzí pak jsou k nalezení ve fotogalerii.

ev. č. trvání reklamy provedení reklamy
1737 2005 - 4/2008 růžová
1714 12/2008 - 4/2011 černá
1730 9/2011 - 1/2013 bílá
1812 12/2013 - 2/2015 žlutohnědá
1812 2/2015 - 8/2016 zelená
1814 od 8/2016 fialová

Ostatní aktuality

Měsíc říjen přinesl hned 2 novinky. V polovině měsíce obdržela reklamní polep propagující firmu Rudolf Jelínek a. s. tramvaj VarioLF2 1106/II. Reklama je laděna do tmavě modrého podkladu s motivem lahví. Druhou novinkou je ukončení dlouholeté reklamy poutající na 140. výročí vzniku MHD v Brně, kterou od dubna 2009 vozila tramvaj Anitra 1821. Polep byl stržen před předáním do velké prohlídky, kterou 1821 absolvovala během července až října. V rámci prohlídky byl 1821 obnoven běžný unifikovaný lak. číst dále
autor: Ondra K., 7. 11. 2016, trvalý odkaz

Podzimní trolejbusové aktuality

Renovovaný trolejbus 8Tr ze sbírky TMB ve vozovně Komín Zgenerálkovaný trolejbus 21Tr 3061 ex- Jihlava ve vozovně Komín Okružní křižovatka na ulici Žebětínská Pokračují opravy většího rozsahu u vozů 21Tr – v červnu byl předán zpět do provozu vůz 3010 a o měsíc později i 3011. V rámci celkové opravy se kompletuje 3014, který dostane zadní nápravu firmy ZF. Celkovou opravu nastoupil také vůz 3029, který je nyní rozebrán. Na uvolnění kapacity dílen aktuálně čekají trolejbusy 3007 a 3019 (obě CO) a ex-hradecký trolejbus 3064/II, který byl měl podstoupit pouze SO, podobně jako dříve obě 21TrAC 3057/II a 3058/II.


» číst celý text... číst dále
autor: Janatak, 31. 10. 2016, trvalý odkaz

Oprava retro tramvaje T2 v plném proudu

odstrojená karoserie brněnské tramvaje Od konce června 2016 probíhá v Ústředních dílnách DPMB postupná oprava retro tramvaje T2 budoucího ev. č. 1435. Cílový stav vozu po opravě je provozní období po první generální opravě (počátek 70. let), vůz tedy bude uzpůsoben pro samoobslužný provoz (absence pokladny průvodčího, sedadla v uspořádání 1 + 1), ostatní součásti tramvaje budou v maximální možné míře odpovídat provedení, které bylo pro toto období typické - např. původní elektrická výzbroj TR36, originální panel řidiče s páčkovými ovladači, jeden čelní reflektor včetně ochranného krytu, tzv. "Stalinova fousu", atp. Dokončení opravy vozu se předpokládá v první čtvrtině příštího roku.

Vzhledem k tomu, že poslední brněnský vůz T2 (4121) byl ve značně nepůvodním stavu (po 2. generální opravě a po úpravě na služební vůz), byl od Dopravního podniku Ostrava na počátku roku 2016 zakoupen kompletní nepotřebný vůz T2 685, který během provozu v Ostravě prošel pouze minimem úprav. Dne 11. 2. 2016 byl pomocí silničního trajleru přepraven do Brna. Právě ostravský vůz byl do Ústředních dílen koncem června přistaven jako první, kde byl zcela rozebrán. V srpnu 2016 byl následován brněnským vozem 4121, který byl v březnu 2016 přitažen z Pisárek, kde poslední léta sloužil jako sklad náhradních dílů a místnost pro mechaniky a posunovače vedle příjezdové koleje. Brněnský vůz byl rovněž zcela rozebrán a byly obnoveny prostřední dveře.

Po základní opravě karoserie, při níž bylo využito součástí obou vozů, bude vůz podroben otryskání. Po otryskání budou provedeny úpravy jako doplnění výřezů pro jeden čelní reflektor a signální svítilny. Následně bude tramvaj nalakována a proběhne zpětná montáž podlahy, podkládka kabeláže a všech ostatních komponent. číst dále
autor: manil, 21. 10. 2016, trvalý odkaz

Konec cedulových tramvají v Brně

Již od prvního červencového dne roku 2016, kdy došlo k prázdninovému omezení provozu, do běžného provozu nezasahují tramvaje vybavené plastovou linkovou orientací, tzv. cedulemi. Pondělí 29. 8. 2016 bylo úplně posledním dnem, kdy v ulicích Brna bylo možné spatřit poslední provozní tramvaj s plastovou cedulovou linkovou orientací. V tento den proběhla oficiální rozlučková akce Dopravního podniku města Brna, a. s., při které byl poslední cedulák K2 1126/II nakrátko nasazen na linku 1 v trase Bystrc, Rakovecká - Výstaviště, hlavní vstup. Zde byl slavnostně vyměněn soupravou Varií 1090/II+1575/II, která byla složena z vozů vyrobených v letošním roce. Následně si fanoušci tramvají mohli poslední "cedulák" 1126/II společně s čerstvě opravenou retro tramvají K2 1123/II prohlédnout nebo si na infostánku DPMB koupit již nepotřebné vyřazené cedule. Touto akcí se definitivně uzavřela významná kapitola brněnského tramvajového provozu.



» číst celý text... číst dále
autor: manil, 19. 10. 2016, trvalý odkaz

Pojmenování první z nových tramvají Škoda 13T6

Ve čtvrtek 6. října 2016 byla krátce po poledni na náměstí Svobody za účasti představitelů Statutárního města Brna a Dopravního podniku města Brna "pokřtěna" první z tramvají Škoda 13T6, které jsou dodávány od letošního roku. Tramvaj 1930 byla pojmenována "Bohuslav Fuchs", což byl známý brněnský architekt a urbanista, který má na svědomí více než 150 staveb.
S novou řadou tramvají 13T tak DPMB opouští filosofii pojmenovávání vozů dívčími křestními jmény. Zbylých 19 vozů z letošní dodávky rovněž obdrží jména po významných brněnských osobnostech. číst dále
autor: manil, 6. 10. 2016, trvalý odkaz

Pokračování dodávek tramvají Škoda 13T6

Dvojice nových 13T čeká v brzkých ranních hodinách na složení v areálu medlánecké vozovny Od druhé poloviny srpna pokračují v téměř pravidelném týdenním intervalu dodávky nových tramvají Škoda 13T6 do Brna. Dosud bylo dodáno celkem 9 nových tramvají. Vozy jsou z Plzně do Brna transportovány pomocí speciálních silničních návěsů, vykládka probíhá v medlánecké vozovně prostřednictvím rozložitelného kolejového pole, po kterém tramvaj z návěsu samospádem sjede až na brněnské koleje. Drobnou neobvyklostí zmíněných dodávek bylo, že dne 24. 8. do Brna dorazily dva návěsy společně (vozy 1932 a 1933).

V průběhu srpna se podařilo úspěšně dokončit zkušební provoz prvního vozu 13T6 1930 a Drážní úřad tak mohl vystavit průkaz způsobilosti i pro další dodané vozy. Do dnešního dne jsou již v provozu 4 nové vozy (1930, 1931, 1933 a 1934), zprovoznění dalších vozů bude následovat vždy v řádu několika týdnů po jejich dodání.

Aktualizovaný přehled nových tramvají je možné sledovat v evidenci BMHD. číst dále
autor: manil, 28. 9. 2016, trvalý odkaz

Prediktivní mazání okolků v Brně

trysky mazání okolků nanášející mazivo na okolek tramvajového kola kabina řidiče vozu 1100 s řídící jednotkou zkušebního mazání okolků TRAM-A (vpravo dole) VarioLF2 1100 se zkušebním mazáním okolků TRAM-A na lince 4 Mazání okolků tramvají (vystouplá část nacházející se na vnitřní straně tramvajového kola po celém obvodu bránící sjetí tramvaje z kolejnice) je jeden z prostředků, který snižuje tření mezi kolem a kolejnicí zejména při průjezdu oblouky a pomáhá tak snižovat hluk a opotřebení kol a kolejnic.

První sériově dodávané "on-board" systémy mazání okolků se v Brně objevily poprvé v 90. letech s nově dodávanými tramvajemi ČKD v 90. letech (T6A5, RT6N1, KT8D5N). Kvůli poruchovosti a obtížné údržbě těchto systémů však byly zakrátko zrušeny. První úspěšně provozované systémy byly v Brně nasazeny až s tramvajemi Anitra a Škoda 13T. Oba typy tramvají mají zařízení od firmy Tribotec, ovšem s tím rozdílem, že Anitry namažou okolky první nápravy vždy po ujetí určité nastavené vzdálenosti, zatímco vozy 13T mažou i v reakci na zalomení vozu v oblouku díky přítomnosti čidla natočení článku.

Intervalové mazání (po ujetí určité vzdálenosti) však neřeší aplikaci maziva do míst, kde je nejvíce potřeba, a reakční mazání (aplikace až po vjezdu do oblouku) sice namaže kola v oblouku, ale pozdě. Výrobci systémů společně s provozovateli proto vyvíjeli různé systémy mazání tak, aby bylo mazivo na kola nanášeno vždy těsně před oblouky nebo před místy, kde je zaznamenáváno skřípání kol nebo jiný hluk způsobovaný průjezdy tramvají. První brněnskou vlaštovkou byl mazací systém TRAM-A, který vyvinula firma Tribotec společně s VUT Brno. Systém byl zkoušen od roku 2013 do roku 2015 na tramvaji VarioLF2R.E 1100/II. Povel pro mazání okolků dávala řídící jednotka umístěná v kabině řidiče, která pracovala s mapou tramvajových tratí, kde byly pomocí GPS souřadnic definovaná místa, kde má vozidlo mazat. Nejprve byl vůz zkoušen výhradně na lince 4, později byl systém upgradován a pomocí nasazení na různé linky si systém sám zmapoval kolejovou síť a podle poloměrů oblouků automaticky nadefinoval mazací místa před oblouky.

Po odzkoušení systému bylo zřejmé, že prediktivní systém mazání je správnou cestou pro snižování hluku a opotřebení kol a kolejnic. Při dalším rozvoji tohoto systému v Brně bylo využito možností Řídícího a informačního systému (RIS). Do vozidel byly doplněny ovládací jednotky (taktovače) komunikující mezi palubním počítačem BS100. Palubní počítače byly upgradovány verzí firmware umožňující ovládání mazání a současně byly vybaveny databází se souřadnicemi míst, při jejichž průjezdem má systém namazat okolky tramvajových kol.

Zmíněný systém mazání je prozatím plně funkční na linkách 2, 4 a 5 na tramvajích 13T6 dodávaných v letošním roce a na Anitře 1814. V blízké době budou dovybavena všechna ostatní vozidla s mazáním okolků.

Mazání okolků není jediné opatření v kolejové síti snižující hluk z tramvajového provozu. Tramvajové tratě jsou vybavovány celou řadou odhlučňovacích prvků (např. pryžové vložky), při rekonstrukcích jsou ukládány na antivibrační rohože. V tramvajové síti se také nachází několik stacionárních mazníků okolků (zpravidla před smyčkami nebo před oblouky v zastavěných lokalitách, např. Mendlovo náměstí). Novinkou na brněnských kolejích je také zkušební mazník hlavy kolejnice bránící tvorbě vlnkovitosti kolejnice (která rovněž způsobuje při průjezdu tramvaje hluk). číst dále
autor: manil, 18. 9. 2016, trvalý odkaz

První KT8D5N po generální opravě

První zářijový den vyjela poprvé do provozu s cestujícími KT8D5N 1729 po generální opravě provedené v ústředních dílnách DPMB. Jedná se o první GO provedenou na tramvají typu KT8D5N.

Vozy KT8D5N byly do Brna dodány v letech 1998 a 1999 v celkovém počtu 7 kusů. V průběhu provozu u DPMB prošly všechny vozy dvěma velkými prohlídkami, avšak bez výrazných změn.
V rámci generální opravy byly na 1729 vyměněny klimatizace kabin řidiče Brema za typ KL 20 E od firmy Konvekta. Původní poruchové statické měniče ABB byly nahrazeny dvěma měniči SMTK 8.0 od firmy Cegelec. Zrušen byl diagnostický systém tramvaje. Poruchy jsou signalizovány prostřednictvím LED diod, napětí v síti, na baterii a trakční proud jednotlivých podvozků signalizují diodově ukazatele. Panel řidiče byl rovněž zcela změněn, byla použita kolébková tlačítka (vzor VarioLF). Ruční řadiče Schaltbau byly vyměněny za řadiče Alfa Union HH 220 (v Brně používané zejména na tramvajích VarioLF).
Revitalizace doznal i interiér. Bylo upraveno zářivkové i pomocné osvětlení, dosazeny sklopné sedačky do nízkopodlažního článku atp. Elektrické plošiny pro vozíčkáře od firmy Bazala byly z důvodu jejich nedostatečných délek pro nájezd vozíčkářů nahrazeny ručními výklopnými od firmy Mavetech. Součástí GO je rovněž oprava skel a jejich ochrana fóliemi. Dosazen byl také kamerový systém.

V ústředních dílnách se na GO v současné době nachází také KT8D5N 1731 a 1734. Ostatní vozy budou postupně následovat. číst dále
autor: manil, 5. 9. 2016, trvalý odkaz

Rozloučení s cedulovými vozy

V pondělí 29. 8. 2016 se v 15:30 hod. na zastávce Výstaviště, hlavní vstup koná oficiální rozlučka s cedulovými tramvajemi pořádaná Dopravním podnikem města Brna, a. s. Hlavním aktérem bude poslední brněnská cedulová tramvaj - K2 ev. č. 1126, která symbolicky ukončí provozní éru vozidel s plastovou linkovou orientací. číst dále
autor: BMHD, 25. 8. 2016, trvalý odkaz

Novinky u celovozové reklamy Hvězdárna a planetárium Brno

1041 krátce před odstraněním CVR Po čtyřech letech došlo ke generační výměně celovozové reklamy propagující brněnskou hvězdárnu a planetárium. Přibližně před týdnem obdržela novou generaci této reklamy tramvaj VarioLF2R.E 1072/II, čímž se 1072/II stala již čtvrtým VariemLF2 s celovozovou reklamou.

V návaznosti na novou reklamu byl odstraněn původní celovozový polep, který od června 2012 vozila tramvaj K2P 1041. Po odstranění reklamy můžeme 1041 opět spatřit v unifikovaném laku, který obdržela při VP v roce 2012. číst dále
autor: Ondra K., 15. 8. 2016, trvalý odkaz

Škoda 13T6 1930 v provozu s cestujícími

První tramvaj Škoda 13T6 (poslední 20kusová série vozů 13T dodávaná v průběhu roku 2016) s evidenčním číslem 1930 vyjela dne 9. srpna 2016 poprvé do provozu s cestujícími. Tramvaj je nyní v režimu zkušebního provozu, v rámci kterého se bude objevovat prozatím pouze na lince 3.
Dne 22. července byl do Brna dodán druhý vůz série 13T6 (1931), který ještě do provozu s cestujícími nezasáhl. Následující vozy budou dodávány od září. O rozdílech tramvají 13T6 proti předchozím vozům si můžete přečíst v evidenci nebo v aktualitě o dodání první tramvaje. číst dále
autor: manil, 9. 8. 2016, trvalý odkaz

Fólie na sklech vozidel DPMB

broušení skla před nalepením reparační fólie Již několik dní po nalepení reparačních fólií není jejich přítomnost nebo předchozí poškození patrné Dopravní podnik města Brna, a. s., zvolil jako jednu z cest v boji proti vandalismu lepení fólií na skla vozidel.
Fólie na skla se dělí na dva základní druhy: ochranné a reparační. Ochranné fólie jsou lepeny na čistá skla, která nejsou poškozena vandaly (nejsou poleptaná nebo poškrábaná). Reparační fólie je pak možné nalepit i na skla, která jsou již mechanicky poškozená. Místo, kde je sklo poškozené vandaly, je před nalepením potřeba vybrousit do hladka. Následně je přes celé okno na mokro nalepena fólie, která vybroušené místo beze zbytku zakryje a sklo vypadá, jako by bylo čisté. Oba typy fólií jsou na sklech prakticky nepostřehnutelné. Fólie jsou lepeny s drobným odstupem od rámů oken, aby bylo možné skla v případě nouze bezpečně vykopnout.

Oba druhy fólií mají v provozu za úkol chránit okna proti mechanickému poškození. Jsou rezistentní vůči poleptání a jejich poškrábání je mnohem obtíženější než okna bez ochrany. V případě, že k poškození přesto dojde, je výměna fólie časově i finančně výrazně méně nákladná než výměna celého okna.

Reparační fólie byly v Brně poprvé užity již v roce 2013, kdy bylo zkušebně vybroušeno a přelepeno několik oken na K2 1090. V létě o rok později byla kompletně reparačními fóliemi opravena okna na voze VarioLF2 1100/II. Po dlouhodobém sledování vlastností fólií a jejich rezistence v provozu bylo přistoupeno k pořizování fólií i na další vozidla. V současné době jsou do DPMB fólie dodávány firmami AZ dekorace a Middex CZ. Fólie jsou lepeny na vozidla všech trakcí zejména na novější typy vozidel. číst dále
autor: BMHD, 1. 8. 2016, trvalý odkaz

VarioLF2 1082 v provozu

V úterý 19. července 2016 poprvé do provozu s cestujícími zasáhlo první VarioLF2R.E postavené v ústředních dílnách DPMB v tomto roce. Nese číslo 1082/II. Podobně jako letošní krátká Varia má i 1082/II nově plastová sedadla KIEL Ideo, pásek s červenými LED diodami pro zvýraznění posledního schodu v 1. a 4. vstupu nebo podsedákové topení od firmy Lokotechnika. V ostatních detailech se prakticky shoduje s tramvajemi VarioLF2 dokončenými v roce 2014.
V letošním roce budou jako rekonstrukce K2 dokončeny dvě další tramvaje VarioLF2, a to ev. č. 1090/II a 1131/III. číst dále
autor: manil, 21. 7. 2016, trvalý odkaz

Generální opravy autobusů jsou u konce

2381 pózuje u královopolského nádraží druhý den provozu po GO Ve středu 13. července vyjel po generální opravě vůz B961E.1970 2381. Jedná se o poslední vůz z celkem osmi B961 generálkovaných v letech 2015 a 2016, a také pravděpodobně o poslední generální opravu brněnského autobusu vůbec.

Co se týče specifikace těchto oprav, za nejzásadnější změnu můžeme považovat výměnu motoru za nový, typově shodný s původním, a u některých vozů také převodovky (u vozu 2374 byla původní čtyřstupňová převodovka nahrazena třístupňovou). S převodovkou souvisí také doplnění přepínače želva/zajíc, pomocí něhož může řidič zvolit rychlost řazení jednotlivých převodových stupňů. Původní ochlazovací jednotky kabiny řidiče Trav-l-cool byly nahrazeny klimatizací Waeco CoolAir CA 850S. S ohledem na zvýšené mechanické namáhání a s tím související technický stav bylo přistoupeno k novostavbě rámů zadních článků nebo v některých případech k novostavbě celého článku. Další komponenty byly buď vyměněny za nové, nebo repasovány, samozřejmostí je nový lak a v interiéru nová podlaha, obložení a potahy sedaček pro cestující.

Přehled generálních oprav naleznete v doplněné tabulce níže, další podrobnosti jsou uvedeny v evidenci, případně v březnové aktualitě Poslední B961 odjela na GO.

ev. č. GO ve Zlineru ev. č. GO ve Zlineru
2374 9/2015 - 12/2015 2381 3/2016 - 6/2016
2375 9/2015 - 2/2016 2382 1/2016 - 5/2016
2379 2/2016 - 5/2016 2383 2/2016 - 6/2016
2380 11/2015 - 3/2016 2384 10/2015 - 2/2016
číst dále
autor: Miky, 15. 7. 2016, trvalý odkaz

První tramvaj Škoda 13T6 v Brně

Ve čtvrtek 14. července 2016 v ranních hodinách do medlánecké vozovny dorazil silniční návěs s první tramvají Škoda 13T6 z 20kusové dodávky vozů Škoda 13T pro rok 2016. Po složení z návěsu bylo zahájeno dovybavování vozu a přípravy pro zahájení zkušebního provozu, který bude probíhat nejprve bez cestujících. Nová tramvaj číselně naváže na předchozí vozidla, obdrží tedy evidenční číslo 1930

Tramvaje 13T6 se od svých předchůdkyň z řady 13T5 (1920 - 1929) liší v několika detailech, jmenujme alespoň ty nejviditelnější. Cestující patrně na první podhled poznají doplnění jednoho schodu do přechodů mezi vysokými a nízkými články a posuvná okna. Vnější transparenty s číslem linky a cílem trasy od firmy BUSE jsou v provedení LED, vnitřní LCD panely jsou od firmy Bustec. Dveřní pohony jsou nově od firmy Elmesy, řidič má možnost aktivovat samočinné zavírání dveří pomocí fotobuňky ve dveřích - pokud se ve dveřním vstupu nikdo nenachází, dveře se při využití funkce uvolnění samy zavřou. Na přední čelo byly doplněny LED diody pro denní svícení. Interiér a prostor kolem vozidla je sledován osmi digitálními kamerami a kamera také sleduje prostor před vozidlem. Vnitřní část přechodových kloubů je nově namísto návalků kryta měchem.

V průběhu následujícího týdne bude dodán vůz 1931. Zbývajících 18 tramvají bude dodáváno od září 2016 do konce roku. Počet vozů Škoda 13T v Brně se tedy definitivně zastaví ke konci roku 2016 na čísle 49. číst dále
autor: manil, 14. 7. 2016, trvalý odkaz

Konec provozu tramvají T3M

Do řady typů nebo podtypů tramvají, které již nelze v ulicích Brna potkat, se přidaly vozy s typovým označením T3M. Jedná se o část tramvají ČKD Tatra T3, které se od konce 70. let minulého století v brněnských ústředních dílnách podrobovaly modernizacím - výměnou odporové výzbroje TR37 se zrychlovačem za tyristorovou výzbroj ČKD Trakce TV 1.



» číst celý text... číst dále
autor: manil, 29. 6. 2016, trvalý odkaz

Ukončení provozu tramvají RT6N1 a VV60LF

Rok 2016 se pravděpodobně stane posledním rokem, kdy byly do provozu s cestujícími naposledy vypraveny tramvaje typů RT6N1 a vlečných tramvajových vozů VV60LF. S ohledem na snahu o zmenšování typové rozmanitosti tramvají v provozu, ale také očekávanou dodávku nových tramvají Škoda 13T6, které budou dodávány od července tohoto roku, bylo rozhodnuto neinvestovat do větších oprav tramvají RT6N1 a VV60LF.



» číst celý text... číst dále
autor: manil, 22. 6. 2016, trvalý odkaz

Reklamní aktuality konce jara

Druhá polovina jara přinesla zejména nebývalé množství ukončených reklam.

Jako první dojezdila reklama Triexpert, kterou od loňského května vozilo krátké VarioLF 1553/II. Dále byla zrušena tradiční reklama společnosti Student agency, kterou posledních 5 let nesla tramvaj K2R 1053. Poté následovala reklama propagující produkt Railjet společnosti České dráhy, který jsme vídali na tramvaji 13T 1921, a jako poslední byla stržena reklama Mobil pro vás z tramvaje K2R 1066. Tramvaj K2R 1053 nyní nese celoplošný žlutý lak a ostatní popisované tramvaje jezdí ve standardním unifikovaném laku.

Přehled nových reklam je znatelně méně pestrý. První novou reklamu představuje bílý bokolep na T3G 1609 poutající na vilu Löw-Beer. Druhou a zároveň poslední novinku tvoří polep oslavující 55 let brněnského studia České televize, nalepený na vůz KT8D5R.N2 1716, toho času velmi krátce po VP.

Pro úplnost dodejme, že k vile Löw-Beer se váže ještě nová celovozová reklama na autobusu Karosa řady B931 7464 o které jsme již informovali v samostatné aktualitě. číst dále
autor: Ondra K., 20. 6. 2016, trvalý odkaz

Jarní trolejbusové aktuality

3623 na hale LÚ (při přestavbě střešního kontejneru) 3062 trolejbus ev. č. 3064 v areálu vozovny Komín Na konci měsíce března byl do Brna dovezen z Hradce Králové další ojetý vůz Škoda 21TrAC - 3064/II (ex 55). Po dodávce tří vozidel 21TrIGCT z Jihlavy, se stal již čtvrtým letošním přírůstkem do vozového parku trolejbusů. Z těchto odkoupených vozů se v dílnách nacházejí trolejbusy 3061/II, který od května prochází celkovou opravou, a 3062/II, jenž prochází pro lepší technický stav pouze rozšířenou střední opravou. Zbylé dva vozy čekají na uvolnění kapacity dílen TÚ, v nichž se aktuálně nacházejí na generálních opravách také trolejbusy 3010 a 3011. Na vozech 3023 a 3027 byly generální opravy dokončeny a jsou zpět v provozu s cestujícími.

Dalšími novinkami jsou u trolejbusů 31Tr úpravy střešních kontejnerů s výzbrojí provedené výrobcem a výměna plastových sedaček za vyztužené, aby se zamezilo jejich případnému prasknutí (vzhledově jsou sedačky totožné).

Nová klimatizace Waeco RTX 2000 byla dosazena namísto původního ochlazovače Ebercool na vůz 25Tr, ev. č. 3610.

Z důvodu konání výluky v ulici Olomoucké bylo vybudováno provizorní trolejové spojení z ulice Rumiště, kudy vede odklonová trasa linek 31 a 33, do ulice Křenové směrem ke hlavnímu nádraží. Na této provizorní spojce platí omezená rychlost do 15 km/h. číst dále
autor: Lukin, 20. 6. 2016, trvalý odkaz

Zkušební Solaris Urbino 18 IV v Brně

Předváděcí Urbino při zkušebním provozu v Ostravě Dnes v dopoledních hodinách byl do Brna přivezen předváděcí Solaris Urbino 18 IV. generace. Žlutý autobus dostal u DPMB interní evidenční číslo 2718/II a ze slatinské vozovny by měl být vypravován na linky 40 (kurz 1/40), 50 (kurz 13/50) a 60 (kurz 1/60) až do konce června, vždy v pracovních dnech. číst dále
autor: Miky, 14. 6. 2016, trvalý odkaz

Retro K2 1123 ve stavu po dodání

V posledních dnech mohli obyvatelé v ulicích Brna spatřit čerstvě opravenou tramvaj K2 ev. č. 1123/II, která byla pracovníky medláneckých Ústředních dílen upravena do stavu po dodání. Po T3 1525 se tak stává druhým opraveným retro vozem patřícím přímo Dopravnímu podniku města Brna.

Vůz 1123/II pochází z poslední 15kusové série vozů K2, které byly do Brna dodány v roce 1983 při obnovení výroby tramvají K2 pro jugoslávské (dnes bosenské) Sarajevo. Tyto vozy jsou proto někdy označovány také jako K2YU.

Vůz 1123/II své cestující vozil v prakticky nezměněné podobě až do ledna 2016, kdy byl přistaven do ústředních dílen k provedení prohlídky v rozsahu generální opravy s přizpůsobením do původního stavu. Oprava vozu trvala téměř 5 měsíců a stála bezmála 3,5 mil. Kč.

V první fázi opravy byl vůz kompletně odstrojen a byly provedeny karosářské práce (vyvaření nebo náhrada zkorodovaných součástí vozové skříně). Následně bylo na skříň nanýtováno repasované vlnité boční oplechování. Vlnité plechy byly získány od zapálených pracovníků DP Bratislava, za což jim patří obrovský dík. Bez nich by 1123/II neměla tak typický originální vzhled, který jí dávají právě vlnité plechy.

Po osazení plechy byly položeny dřevěné podlahové desky, které byly polepeny rýhovanou gumou a dále byl vůz nalakován do červeno-krémového barevného schématu s převisy krémové barvy na střeše až po druhé boční okno (resp. první okno za dveřmi na pravé straně). Následovalo natažení kompletně nové kabeláže, repasovaných komponent elektrické výzbroje a sestavení panelu řidiče. Po ukončení elektrikářských prací byla provedena montáž všech ostatních komponent exteriéru a interiéru - nedělené nárazníky ve tvaru písmene "U" obráceného směrem dovnitř, okrasné hliníkové lišty uvnitř i zvenčí pod bočními okny, hliníkové okapové lišty nad čelním oknem a okolo žaluzií motorgenerátoru a motorventilátoru, obložení bočnic v interiéru umakartem, okapné plechy a podstavce sedadel, laminátová sedadla v kombinaci červené a žluté barvy, otevřená zástěna kabiny řidiče, původní vnější i vnitřní osvětlení a mnoho dalších drobných prvků.

Po ukončení montážních prací byla 1123/II předána na zkušebnu, kde byly odzkoušeny obvody 24 V i 600 V, následně byla oživena a byly provedeny zkušební jízdy včetně technicko-bezpečnostních zkoušek.

Dne 8. června byla kompletně dokončená 1123/II předána do vozovny Medlánky, kde bude její nové útočiště. Zde byla také vybavena pro provoz s cestujícími (doplněn hasicí přístroj, lékárnička atd.).

Oba nově opravené retro vozy T3 1525 a K2 1123/II se oficiálně představí veřejnosti v sobotu 18. 6. 2016 dopoledne na náměstí Svobody v rámci Dopravní nostalgie při festivalu Brno - město uprostřed Evropy.

Podrobnou fotodokumentaci vozu si můžete prohlédnout v nedávné aktualizaci naší galerie. číst dále
autor: manil, 12. 6. 2016, trvalý odkaz

Zájezdový autobus Volvo 9700 u DPMB

Nový zájezdový autobus po dodání ve vozovně Medlánky Ve středu 8. června v dopoledních hodinách byl do Brna přivezen nový třínápravový zájezdový autobus Volvo 9700. Po 23 letech tím brněnský dopravní podnik obnovuje fungování zájezdové dopravy. O den později, ve čtvrtek 9. června, proběhlo předání řidičům, a nyní autobus čekají poslední přípravy před zařazením do provozu. To kromě přihlášení do registru vozidel obnáší například kalibraci tachografu na odborném pracovišti, během následujícíh dní se také bude rozhodovat o verzi polepu na aktuální čistý bílý lak. Autobusu bude přiděleno evidenční číslo 2901/II, symbolicky tak odkáže na historii zájezdové dopravy, pro kterou byly využívány "sedmistovky" v číselné řadě 29xx.

Autobus je dlouhý 13830 mm, vysoký 3740 mm a jeho šířka činí 2550 mm. Pojme celkem 55 cestujících, u předních dveří se navíc nachází sklopné sedadlo pro průvodce. Nastavitelné sedačky Kiel Avance se sklopnou loketní opěrkou jsou vybaveny bezpečnostními pásy, opěrkami na nohy, síťkou na noviny a háčkem pro odložení svrchního oděvu. Tepelnou pohodu ve voze zajišťuje klimatizační jednotka Sütrak AC 323, která je kromě chlazení schopna prostor i vytápět. Co se týče dalšího vnitřního vybavení, zmínit můžeme celkem 3 ledničky, kávovar Frenzel FOB 580 a uprostřed vozu toaletu se zásobníkem na 100 litrů vody. Během cesty je cestujícím k dispozici systém palubní zábavy Funtoro. Ten obnáší sedmipalcový monitor u každého sedadla, prostřednictvím něhož si cestující může přehrávat filmy nebo hudbu, naladit rádio, zobrazit polohu autobusu na mapě nebo zobrazit obraz z přední pohledové kamery. Nechybí také možnost připojení k internetu, ať už pomocí monitoru, nebo pomocí technologie Wi-Fi.

Pod prostorem pro cestující se nachází zavazadlový prostor o celkovém objemu 11,3 metrů krychlových přístupný z obou stran vozu. V zavazadlovém prostoru je umístěn vysavač Kärcher s průchodkou v podlaze pro usnadnění úklidu interiéru. Před druhou nápravou je pak k dispozici ložnice pro odpočinek řidiče vybavená čalouněnou matrací a topením, pomocí intercomu je možné se odtud spojit s řidičem.

Pracoviště řidiče Interiér autobusu Pohon autobusu zajišťuje šestiválcový vertikálně uložený motor D11K 460 o zvihovém objemu 10,9 litru splňující emisní normu EURO VI. Výkon při 1700 otáčkách za minutu činí 339 kW (460 koňských sil). Palivová nádrž umožňuje natankování až 600 litrů nafty, nádrž na AdBlue pak má objem 63 litrů. Mechanická automatizovaná převodovka I-shift se 12 stupni pro jízdu vpřed a 4 stupni pro couvání je vybavena hydraulickým retardérem AT 2412D. Maximální rychlost 122 km/h je elektronicky omezena na 100 km/h, k dispozici je také funkce tempomatu. Práci řidiče usnadňují systémy ABS (Anti-lock Brake System), ASP (Anti-Slip Regulation) a ESP (Electronic Stability Program), o optimální využití brzd a snížení opotřebení kotoučů se stará systém EBS (Electronic Braking System). Součástí brzd je také funkce zabraňující couvnutí vozu při rozjezdu do kopce. O komunikaci všech elektronicky řízených komponent a systémů se stará systém BEA (Bus Electronic Architecture) vyvinutý z nejmodernějších systémů použitých v nákladních vozidlech Volvo. Tento systém také prostřednictvím displeje informuje řidiče o provozním stavu jednotlivých funkcí a o případných poruchách.

Autobus je prozatím deponován v medlánecké vozovně a do provozu bude předán po vyřízení nezbytných formalit a po dokončení přípravných prací. číst dále
autor: Miky, 11. 6. 2016, trvalý odkaz

Nová autobusová reklama

7464 s novou reklamou míří ze Soběšic do Králova Pole Na začátku června obohatil brněnský vozový park další autobus s celovozovou reklamou. Stal se jím vůz B931 7464, který nově nese červeno-bílý polep upozorňující na vilu Löw-Beer. číst dále
autor: Miky, 8. 6. 2016, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku tramvají

Nové Vario 1584 krátce po zařazení do provozu šrotace skříně vozu 1082 Koncem dubna roku 2016 se do provozu vrátila Anitra 1819 po velké prohlídce. V rámci prohlídky byla ošetřena okna cestujících reparačními fóliemi. Vůz byl rovněž osazen vnitřním kamerovým systémem se záznamem včetně přední nehodové kamery. Nátěr po prohlídce je standardní unifikovaný ve schématu dle vozů Anitra.
Do provozu bylo rovněž zařazeno letošní třetí VarioLFR.E 1584/II. Jeho provedení je zcela shodné s předchozími letošními vozy 1575/II a 1580/II.
Aktuálně jsou v Ústředních dílnách dokončovány vozy Anitra 1820, VarioLFR.E 1557/II (již předáno do Pisárek) a první generální oprava KT8D5N 1729. Dokončovací práce rovněž probíhají na retro voze K2 1123/II.

V druhé polovině dubna byly sešrotovány původní skříně vozů K2 1082 a T3M 1573. Jedná se o vozy aktuálně rekonstruované na VarioLFR.E. Do Medlánek ke konečnému vytěžení a šrotaci byl z Pisárek přetažen vůz K2 1090. číst dále
autor: manil, 4. 5. 2016, trvalý odkaz

Reklamní aktuality začátku jara

7008 s novou reklamou Začátek jara přinesl na poli tramvajových celovozových reklam celkem dvě novinky. Během prvního dubnového víkendu byla na VarioLFR.E 1575/II nalepena modrá reklama propagující 70. výročí lodní dopravy. Druhou novinkou je pak celovozová reklama poutající na obchod s potravinami My food, kterou vozí tramvaj Škoda 13T 1924. Reklama je laděna do černé a zelené barvy.

Po čase jsme se dočkali nové celovozové reklamy také na autobusu. Na začátku dubna byl reklamním polepem na brněnské letiště opatřen Citelis 12M CNG ev. č. 7008/II. číst dále
autor: Ondra K., 18. 4. 2016, trvalý odkaz

Konec tramvají bez poptávkového otevírání dveří cestujícími

Jedno z posledních vypravení vozu 1090 dne 5. 4. 2016 Interiér vozu 1090 s originálními krémově žlutými sedačkami Rozsvícený transparent "zastavíme" v zastávce na znamení V úterý 12. 4. 2016 byla na linku naposledy vypravena tramvaj K2 1090. Její odstavení z provozu, které je způsobeno dodáním náhradní částečně nízkopodlažní vozové skříně a zahájením rekonstrukce na typ VarioLF2R.E, znamená nejen konec předposledního provozního vozu s cedulovou linkovou orientací, ale také konec tramvají bez poptávkového systému otevírání dveří cestujícími.

Signalizace k řidiči pro zastavení v zastávce na znamení (návěst "zastav") byla cestujícími nebo průvodčími dávána prakticky od počátku provozu elektrické tramvaje, a to jedním úderem vnitřního dorozumívacího mechanického zvonku ovládaného koženými řemínky. Soupravy "plecháčů" (4MT) již byly vybaveny vnitřní elektrickou signalizací (bzučákem a kontrolkami v kabině řidiče a v kabině průvodčího). V tramvajích Tatra (T2, T3 a K2) se k signalizaci zastavení v zastávce na znamení využívalo tlačítek na krytech dveřních mechanismů (u tramvají T2 z počátku provozu mohl signalizovat požadavek na znamení pro řidiče i průvodčí ze stanoviště průvodčího). Pro potvrzení požadavku o zastavení na znamení se na zástěně kabině řidiče rozsvítil červený nebo oranžový transparent "ZASTAVÍME".

Poptávková tlačítka do brněnského tramvajového provozu pronikla poprvé v roce 1996 se zahájením provozu 10 souprav tramvají T6A5. Počínaje tímto typem byly všechny nové tramvaje vybavovány venkovními i vnitřními poptávkovými tlačítky. S ohledem na možnost snížení mechanického opotřebení dveřních mechanismů a také zamezení unikání tepla z vozidel na zastávkách v zimních měsících bylo přistoupeno k postupnému dovybavování starších tramvají (T3, K2, KT8D5) poptávkovým systémem otevírání dveří v rámci vyšších periodických dílenských prohlídek. I přesto však nedošlo k dovybavení celého vozového parku tramvají. Posledního zástupce takových provozních vozů dlouhou dobu představoval právě vůz K2 1090.

Posledním provozním vozem s cedulovou linkovou orientací zůstává K2 1126. Jeho odstavení je však plánováno na druhou polovinu letošního roku v souvislosti s dodávkami nových tramvají Škoda 13T.

Vozidla bez poptávkového otevírání dveří jsou Dopravním podnikem města Brna u jiných trakcí i nadále provozovány. U autobusů se jedná o všechny autobusy Karosa, u trolejbusů pak vozy Škoda 14Tr a 15Tr. číst dále
autor: manil, 13. 4. 2016, trvalý odkaz

Další tramvaj z rodiny Vario v provozu

První dubnový den byla do stavu provozních vozidel zařazena další tramvaj VarioLFR.E ev. č. 1580/II. Nové Vario je ve stejném provedení a výbavě jako první letošní vůz 1575/II (plastová sedadla KIEL, mechanická plošina Mavetech, topení cestujících Lokotechnika, LED diodkové pásky na schodech 1. a 3. dveří atd.). Poprvé na linku byl vůz 1580/II vypraven v sobotu 2. 4.

Pro rekapitulaci připomínáme, že krátké tramvaje VarioLFR.E letos ještě doplní vozy 1584/II, 1557/II a 1573/II, které se již nachází v závěrečných fázích rekonstrukce v ústředních dílnách DPMB. Následovány budou třemi vozy VarioLF2R.E 1082/II, 1090/II a 1131/III. číst dále
autor: manil, 12. 4. 2016, trvalý odkaz

Reklamní aktuality prvního čtvrtletí roku 2016

První tři měsíce letošního roku přinesly prozatím novinky v podobě dvou odstraněných reklam. Jako první byla v polovině února stržena reklama ROP Jihovýchod, kterou vozila 13T 1902 od března 2008. 1902 byla krátce po odstranění reklamy provozována s pozůstatky bílé fólie na čelech, nyní již nese běžný unifikovaný lak. V polovině března byla z tramvaje T3G 1649 odstraněna reklama propagující společnost Hopr Trade CZ, s.r.o. 1649 nyní vozí unifikovaný lak, který obdržela při poslední VP. číst dále
autor: Ondra K., 15. 3. 2016, trvalý odkaz

Poslední B961 odjela na GO

Generální opravy znamenají mimo jiné postupnou náhradu osvěžovacích jednotek Trav-l-cool V první čtvrtině roku pokračují generální opravy autobusů B961 ve zlínském Zlineru, o nichž jsme informovali už na podzim loňského roku (aktualita). Jako poslední z avizovaných osmi vozů vyrazil v pátek 11. března na cestu do Zlína vůz B961E.1970 2381. Opravě se nakonec podrobily nebo podrobují vozy 2374, 2375, 2379, 2380, 2381, 2382, 2383 a 2384. Zajímavostí je, že to znamená konec provozu osvěžovacích jednotek kabiny řidiče Trav-l-cool na autobusech v Brně. Zbylé vozy 2385 - 2389 se už generální opravy nedočkají a po dojetí kilometrů do vyššího stupně údržby budou vyřazeny. Přehled aktuálního stavu generálních oprav uvádíme v tabulce, podrobnosti je pak možné najít v evidenci.

ev. č. na GO ve Zlineru ev. č. na GO ve Zlineru
2374 9/2015 - 12/2015 2381 od 3/2016
2375 9/2015 - 2/2016 2382 od 1/2016
2379 od 2/2016 2383 od 2/2016
2380 od 11/2015 2384 10/2015 - 2/2016
číst dále
autor: Miky, 13. 3. 2016, trvalý odkaz

První VarioLF pro rok 2016 v provozu

interiér s platovými sedadly KIEL Ideo 10 LED pásek na nejvyšším schodě ve vysokopodlažních částech První letošní VarioLFR.E zasáhlo ve čtvrtek 10. března 2016 poprvé do provozu s cestujícími. Nese ev. č. 1575/II.
Po roční odmlce Dopravní podnik města Brna opět omlazuje tramvajový vozový park rekonstrukcemi starších tramvají T3 a K2 na typ VarioLFR.E a VarioLF2R.E. Všechny vozy Vario jsou rekonstruovány v Ústředních dílnách DPMB.
U letošních tramvají bylo přistoupeno proti dřívě rekonstruovaným tramvajím k řadě změn. Nejvýraznější změnou pro cestující jsou zcela jistě celoplastová sedadla KIEL Ideo 10 v červené barvě, která jsou v Brně užita u minibusů SKD Stratos nebo autobusů Solaris Urbino 18 III. Vytápění salónu je nyní zajišťováno podsedákovými topnicemi od firmy Lokotechnika. U vysokopodlažních vstupů je poslední schod zvýrazněn páskem s červenými LED diodami. U krátkých Varií je nově užita výklopná plošina od firmy Mavetech, která je proti výklopné plošině Pragoimex prodloužena pro snadnější nájezd vozíčkářů a dále je odlehčena pro snadnější manipulaci. U tramvají VarioLF2 zůstane plošina elektrická, výsuvná.
Připomeňme, že v letošním roce bude rekonstruováno celkem 7 tramvají T3 na VarioLFR.E (chronologicky 1575, 1580, 1584, 1557, 1573, 1555 a 1582) a 3 tramvaje K2 na VarioLF2R.E (1082, 1090 a 1131). K datu 10. 3. 2016 již byly skříně původních vozů T3M 1575, 1580, 1584 a 1557 sešrotovány. Vůz 1573, který poslední léta sloužil jako služební ve vozovně Pisárky, je rozebrán a připraven na sešrotování ve vozovně Medlánky. Vůz K2 1082 je od září 2014 odstaven z důvodu drobného zahoření a je využíván jako zdroj různých drobných dílů pro retro vozy 1525 a 1123/II, jeho rekonstrukce na VarioLF2 začne v polovině března 2016. Vůz 1090 je prozatím do cca poloviny dubna 2016 v provozu stejně jako vůz 1131/II, který čeká o něco delší provozní život než vůz 1090. číst dále
autor: manil, 10. 3. 2016, trvalý odkaz

Zimní trolejbusové aktuality

trolejbus 3017 před přistavením do dílen V dílnách těžké údržby v Komíně jsou nadále prováděny generální opravy na trolejbusech typu 21Tr. Aktuálně se zde nacházejí vozy 3023 a 3027, naopak na trolejbusech 3017 a 3020 byly opravy dokončeny. V plánu na letošní rok jsou mj. i vozy 3010 a 3014, které již nyní nezasahují do provozu a čekají na přistavení do dílen. Nejen během generálních oprav, ale také během středních jsou na vozidla dosazovány nové klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA RT880. Vůz 3038/II obdržel, stejně jako 3019, během tohoto stupně opravy nová zadní světla typu Citelis.
Do provozu se po delší odstávce z důvodu poruchy diferenciálu vrátil trolejbus 3278. Dále zůstávají odstaveny vozy 3056/II a 3617. Trolejbus 3056/II obdrží hnací nápravu z vozu 3014, na něhož bude během GO dosazena nová hnací náprava ZF.
Na vozech typu 31Tr byl přehrán software brzdového asistenta EBS a probíhají změny nastavení aktivace staniční brzdy v palubním počítači pohonu tak, aby brzdění bylo plynulejší a nedocházelo k nežádoucímu nouzovému zabrzdění, či k nežádoucí aktivaci staniční brzdy. Tento software byl před přehráním do všech vozidel tohoto typu zkoušen na trolejbusech 3619, 3620 a 3639. Na vozech 3625 a 3626 byl koncem minulého roku zkoušen také nový software pro jízdu při námraze.
Z důvodu nedostatku sólových vozidel dochází často k zápůjčkám trolejbusů 14Tr, popř. 21Tr. Například trolejbus 3275 je od září 2015 zapůjčen do vozovny Slatina. Ve vozovně Komín již sice není oficiálně deponován žádný vysokopodlažní vůz, avšak některé kurzy zůstaly bez garance nízkopodlažního vozidla právě pro případ těchto zápůjček.
Dále došlo k dalším úpravám na pracovním voze (ev. č. 3239). Kromě úpravy a uspořádání ovládacích prvků na palubní desce, včetně odlišného umístění palubního počítače, došlo k navýšení objemu nádrží na ředěný fridex. Nyní tak není nutné během nočního protahu projíždět vozovnou za účelem doplnění této kapaliny, která vystačí na průjezd celé sítě včetně slatinské větve, kde minulou zimu sloužil jako pracovní vůz trolejbus 3227, který byl prodán a vyhřívané botky jsou nyní zpět na voze 3018.
Na trolejbuse 3618 byla sjednocena pozice levého zpětného zrcátka s ostatními vozy tohoto typu. Na vozidlech 3047/II a 3052/II probíhají zkoušky uhlíkových smyků od různých výrobců.
Posledními novinkami v oblasti trolejového vedení je výměna křížení na Konečného náměstí a na Tomkově náměstí. Ve druhém případě tak byl umožněn výjezd od vozovny Husovice směrem na Merhautovu přes křížení s trolejovým vedením ED pod proudem. Dále je plánováno zvýšení hranice maximální povolené rychlosti průjezdu některými výhybkami. číst dále
autor: Lukin, 26. 2. 2016, trvalý odkaz

DPMB odkoupil tramvaj T2 z Ostravy

T2 685 odstavena po složení z trajleru v hale vozovny Medlánky ve společnosti ryze brněnských tramvají Průjezd trajleru s novou "té dvojkou" vrátnicí vozovny Medlánky T2 685 při přepravě z Ostravy do Brna zachycená na dálnici D1 u Rousínova Ve čtvrtek 11. února 2016 na brněnské koleje usedla tramvaj Tatra T2, kterou Dopravní podnik města Brna odkoupil od DP Ostrava. Přivezená T2, která v Ostravě nesla ev. č. 685, poslouží jako základ pro renovaci retro tramvaje T2 do provozního stavu brněnských tramvají T2 po 1. generální opravě (počátek 70. let minulého století). V Brně sice stále existuje jeden zástupce typu T2, ten by však zejména vzhledem k provedeným úpravám na služební vůz (např. zaslepení 2. dveří) sám o sobě nemohl být k renovaci využit.
Ostravská tramvaj byla do Brna přepravena v průběhu dopoledních hodin na silničním traileru a za pomocí jeřábu v odpoledních hodinách složena. Následně byla odtažena do haly vozovny Medlánky, kde vyčkává do zahájení renovace tramvaje T2 v dubnu letošního roku. číst dále
autor: manil, 14. 2. 2016, trvalý odkaz

Crossway pro autoškolu po přestavbě

Crossway 7816 v areálu firmy Josef Novotný, s. r. o., v Jihlavě Přední část vozu 7816 s doplněným pedálem instruktora Na konci ledna vyjel do ulic pod hlavičkou autoškoly nový přírůstek s evidenčním číslem 5330. Jak už bylo zmíněno v rekapitulační aktualitě, jedná se o vůz Crossway LE 12M původního evidenčního čísla 7816, který byl do Brna dodán v roce 2010. Z pravidelného provozu byl odstaven v říjnu 2015 a následně byl přistaven k přestavbě na vozidlo autoškoly.

Přestavba spočívala zejména v doplnění pedálu ovládání brzdy na stanovišti instruktora. Takovou úpravu může provést pouze certifikovaná firma, autobus byl proto odvezen do Jihlavy do firmy Josef Novotný, s. r. o. Zbylé práce byly provedeny v Ústředních dílnách v Medlánkách: Došlo k demontáži dveří a boční zástěny kabiny řidiče, vyvýšení podlahy u předních dveří, instalaci sedačky instruktora a výměně sedačky řidiče; obě sedačky jsou vybaveny bezpečnostními pásy. Na zadním čele byla doplněna couvací kamera, jejíž obraz se přenáší na LCD monitor před místem instruktora. Na couvací kameru byl přepojen i stávající monitor na stanovišti řidiče, který dříve sloužil pro sledování prostoru třetích dveří. Dále přibyla vnější zpětná zrcátka pro instruktora. Opomenout pak nesmíme dovybavení zákonem stanoveným elektronickým tachografem.

Crossway 7816 při přestavbě v Ústředních dílnách Rekonstrukce vozu 7816 znamenala definitivní konec pro Karosu 5318 Úpravy byly dokončeny v prosinci 2015 a po nezbytných administrativních úkonech byl nový výcvikový autobus předán do provozu. V druhé polovině měsíce ledna jej bylo možné v ulicích Brna spatřit souběžně s vozem Karosa B732 5318, jejž měl vůz 5330 nahradit. Osud původní Karosy se na školním oddělení v Pisárkách naplnil v pátek 29. 1. 2016, po víkendu pak byla převezena do vozovny ve Slatině, kde dojde k vytěžení náhradních dílů pro právě rekonstruovaný vůz 7273 a následně k odtahu do kovošrotu. číst dále
autor: Miky, 13. 2. 2016, trvalý odkaz

Testování elektrobusu SOR EBN 8

V pondělí 8. února do Brna dorazil zkušební elektrobus SOR EBN 8. Vozidlo, které bylo zapůjčeno přímo od výrobce, bude nasazeno do provozu s cestujícími na linku 65.
Elektrobus SOR EBN 8 je 8000 mm dlouhý, 2525 mm široký a 2920 mm vysoký, má jedny jednokřídlé a jedny dvoukřídlé dveře s nástupní hranou ve výšce 325 mm. Pohotovostní hmotnost vozidla je 8900 kg. Elektrická výzbroj pochází od firmy Cegelec, kapacita baterie Li-Ion je 172 kWh. Při plném nabití vozidlo dle údajů výrobce ujede 110 - 160 km. Z baterie však není napájeno topení, které je řešeno jako naftové. Asynchronní trakční motor má výkon 120 kW, maximální rychlost vozidla je 80 km/h.
Elektrobus SOR EBN 8 byl přidělen do vozovny Komín, kde je k dispozici dobíjecí infrastruktura. V DPMB obdržel ev. č. 2717/II. Na lince 65 bude jezdit po dobu cca 1 měsíce. V případě poklesu baterie na hraniční kapacitu bude elektrobus vyměněn za běžný dieselový autobus nebo minibus. číst dále
autor: manil, 10. 2. 2016, trvalý odkaz

Nákup ojetých trolejbusů Škoda 21Tr z Jihlavy

poslední tři jihlavské trolejbusy Škoda 21Tr (55, 58 a 61) jihlavský trolejbus ev. č. 61 (jeden z posledních trolejbusů vyrobených v závodě Škoda Ostrov) V loňském roce byl ukončen provoz trolejbusů Škoda 21Tr v Jihlavě. Poslední tři vozy tohoto typu, které zde sloužily už převážně jen jako provozní záloha, byly odprodány a během tohoto týdne převezeny do Brna. Konkrétně se jedná o vozy s výzbrojí IGCT evidenčních čísel 3061/II (ex 55), 3062/II (ex 58) a 3063/II (ex 61). Trolejbus 3061/II byl posledním provozním vozem 21Tr v Jihlavě a do Brna byl dodán v červeném nátěru, který v Jihlavě sloužil jako podkladový pod celovozovou reklamu. Další trolejbus, ev. č. 3062/II, má tónovaná skla a elektrické dveřní pohony, jež má i poslední z vozů - 3063/II. Ten je zároveň jedním z posledních vyrobených trolejbusů v závodě Škoda Ostrov (poslední stejnosměrný) a jeho střešní kontejner s trakční výzbrojí se stejně jako u části brněnských vozů 22Tr (od ev. č. 3605) liší svými proporcemi. Všechny tyto trolejbusy rovněž disponují monoblokovou kondenzátorovou baterií Epcos. Postupně projdou opravami v potřebném rozsahu.
Dopravní podnik města Brna tak po roční přestávce, z důvodu nákupu nových kloubových trolejbusů Škoda 31Tr SOR, pokračuje v obnově vozového parku sólových trolejbusů pomocí odkupu ojetých vozidel 21Tr z jiných měst - během let 2011 až 2014 bylo odkoupeno 19 ojetých trolejbusů (z nichž dva kusy pouze jako zdroj náhradních dílů), poslední nový sólový trolejbus byl dodán v roce 2002. Letos je v plánu převoz ještě jednoho vozu, a to trolejbusu 21TrAC, ev. č. 55, z Hradce Králové.


» číst celý text... číst dále
autor: Lukin, 22. 1. 2016, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2015 a výhled na rok 2016

Toho času nejstarší brněnská K2 dva dny před osudovým zahořením elektroinstalace Ani vůz 1113 se už po nehodě do provozu nepodíval Rok se s rokem sešel a opět tu máme leden. Podobně jako v minulých letech si i nyní dovolujeme na tomto místě uvést shrnutí změn a novinek ve vozovém parku v uplynulém roce.



» číst celý text... číst dále
autor: Jakub S., manil, Eda, Miky, 13. 1. 2016, trvalý odkaz