Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2017

« předešlý rok 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 následující rok »

Automatické zavírání dveří na tramvajích Škoda 13T

Vůz 1941 z poslední série 13T6 při zkušebních jízdách Nové nálepky na dveřích upozorňují cestující na funkci automatického zavírání dveří Dne 15. listopadu 2017 byl na všech tramvajích Škoda 13T 1901 - 1949 plošně spuštěn provoz automatického zavírání dveří. Tento systém funguje na principu optické závory, která se nachází ve spodní části dveřního rámu (vodorovně s podlahou). Je-li tato funkce zapnutá speciálním vypínačem v kabině řidiče a užije-li řidič současně funkci uvolnění, potom se u dveří, které jsou otevřeny a v nichž se po dobu 3 sekund nenachází žádná překážka, spustí signalizace dveřní výstrahy a po dalších 3 sekundách se začnou zavírat. Proces zavírání nebo signalizaci lze cestujícím vyrušit stiskem poptávkového tlačítka nebo přerušením optické závory.

Systém byl z výroby plně funkční na všech vozidlech 13T6 1930 - 1949 dodaných v roce 2016, starší vozy byly z výroby světelnou závorou vybaveny, pro její zprovoznění však bylo nutné provést drobné úpravy včetně nahrání nového software.

Dopravní podnik města Brna si od spuštění systému slibuje minimalizaci úniku tepla při temperování v zimních měsících při delším stání na zastávkách, např. při čekání do času nebo na večerních malých spojeních na Hlavním nádraží.

(Autor: manil, 17. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

KT8D5R.N2 1704 po VP s reklamou na 150 let MHD

Krátce před polovinou listopadu byla po VP do provozu předána tramvaj KT8D5R.N2 ev. č. 1704 po VP. Mimo běžně prováděných úprav vůz obdržel zádržné tyče lakované vínovou barvou, podlahovou krytinu ALTRO ve speciálním dřevěném dekoru, polep stěn a překližkových zástěn imitující dřevo, všechny popisky a piktogramy v historickém vzhledu a vnější bílý lak. Všechny popsané úpravy posloužily pro celovozovou reklamu propagující výročí 150 let brněnské MHD, připadající na rok 2019. Vnější část reklamy je tvořena jednoduchou zlatou grafikou na bílém podkladu, polep na bočnicích vozu tvoří časovou osu. Výše popsaný interiér je doplněn o detailnější časovou osu na stropě celé tramvaje a o historické fotografie ve fabionech pro reklamní letáky. Zde budou také prezentovány jednotlivé akce týkající se nadcházejícího jubilea.

(Autor: Ondra K., 15. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

B931 7464 bez reklamy

Ve druhém listopadovém týdnu vyjel autobus B931 7464 do provozu bez celovozové reklamy na vilu Löw-Beer. Reklama sice byla odstraněna již v půlce minulého měsíce, došlo přitom ale k částečnému stržení laku, což si vyžádalo jeho opravu. Nyní je vůz k vidění v klasickém červeno-bílém barevném schématu.

V medlánecké vozovně tak v současné době zůstává jediný reklamní autobus, a to vůz B931 7453, který propaguje systém expresních autobusových linek zaváděných v posledních letech.

(Autor: Miky, 15. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

T3G 1643 s celovozovou reklamou

První den provozu nové reklamy. Začátkem druhého listopadového týdne obdržela T3G ev. č. 1643 celovozovou reklamu propagující Dominikánskou Republiku. Polep je tvořen modrým pozadím s motivem fotografií zobrazující přírodu Dominikánské Republiky. Reklamní polep je součástí rozsáhlejší kampaně, tramvaj s totožným motivem můžeme také spatřit například v Praze. Pro úplnost doplňme, že vůz 1643 je v současné době jedinou tramvají T3 nesoucí celovozovou reklamu.

(Autor: Ondra K., 14. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

Letošní dodávka tramvají Vario je kompletní

LF2 1126 na ZJ Dne 2. 11. 2017 bylo poprvé s cestujícími vypraveno VarioLFR.E nesoucí evidenční číslo 1626/II. Provedení interiéru vozu odpovídá letošním tramvajím VarioLF2R.E (plastová sedadla KIEL Ideo s čalouněnými sedáky, LED pásky na posledním schodě prvních a posledních dveří). Vnější vzhled je shodný s předchozími dodanými vozy VarioLFR.E s výjimkou klimatizace kabiny řidiče Dometic-Waeco CoolAir RTX. Letos byla do provozu zařazena tři dlouhá Varia (ev. č. 1126/III, 1110/II a 1120/III) a zmíněné krátké Vario ev. č. 1626/II. Flotilu tramvají Vario tak nyní tvoří 29 článkových a 29 sólo vozů. V příštím roce se předpokládá dodání tří Varii od každého délkového provedení, čímž by měl být modernizační program Vario definitivně ukončen.

(Autor: Ondra K., 8. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLFR.E 1592 s celovozovou reklamou

Během posledního říjnového víkendu obdrželo krátké Vario ev. č. 1592/II celovozovou reklamu propagující společnost RE/MAX. Polep je tvořen modrými a červenými nápisy na bílém podkladu a reklama překrývá i okna na levé bočnici tramvaje. Vůz 1592/II je čtvrtým krátkým Variem, které nyní vozí celovozovou reklamu.

(Autor: Ondra K., 7. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E 1093 po VP

Přibližně v polovině října byla dokončena velká prohlídka další tramvaje LF2R.E, tentokrát evidenčního čísla 1093/II. V běžném provozu s cestujícími se pak vůz objevil těsně před koncem měsíce. Provedení VP odpovídá předchozím dokončeným tramvajím evidenčních čísel 1069/II,1092/II, 1100/II a 1101/II. Pro úplnost zopakujme, že největšími změnami jsou instalace předních tlumených světlometů s LED technologií a kamerového systému se záznamem zahrnující čelní kolizní kameru a kamery pro sledování prostoru pro cestující.

(Autor: Ondra K., 2. 11. 2017, Trvalý odkaz)
 

První Urbanway 18M CNG v Brně

První Urbanway 18M CNG po příjezdu do Slatiny V úterý 24. 10. 2017 dorazil do slatinské vozovny první z nových autobusů Iveco Urbanway 18M CNG. Vozidlo bylo vyrobeno ve francouzském závodě společnosti Iveco v Annonay a je prvním svého typu dodaným do ČR. V Brně obdrží evidenční číslo 2001/II, podobně jako u sólo vozů dodaných v letech 2014-2015 je zde snaha odlišit vozy s pohonem na stlačený zemní plyn od naftových autobusů přidělením samostatné číselné série (také zde ve druhém obsazení). Od dříve dodaných sólo vozů Urbanway 12M CNG se nový autobus odlišuje několika změnami, z nichž můžeme na prvním místě uvést klimatizaci prostoru pro cestující od firmy Eberspächer. Dále stojí za zmínku sedačky STER MX s červeně zbarvenou látkovou sedací částí, kamery v prostoru 3. a 4. dveří nebo couvací kamera. Elektronický informační systém tentokrát dodala firma BUSE (transparenty BS 310, v předním článku LCD obrazovka BS 370). Oproti očekávání je vozidlo vybaveno standardními označovači jízdenek Mikroelektronika NJ, je zde ale připravena kabeláž pro montáž terminálů umožňujících elektronické odbavení cestujících, jehož druhá etapa má být spuštěna v následujícím roce.

Do konce letošního roku by mělo být dodáno celkem 22 vozů stejného typu, a to s nejvyšší pravděpodobností v průběhu měsíce listopadu. V roce následujícím pak bude zařazeno zbývajících 22 kloubových vozidel a také 16 sólo autobusů SOR NBG 12. Nedávno také bylo uzavřeno výběrové řízení na dodávku 10 minibusů, z vítězství se raduje jediná přihlášená firma SKD Trade s modelem Stratos. Minibusy by měly být dodány také v průběhu příštího roku.

Vůz 2386 je prvním vyřazeným svého typu Dodávky nových vozidel si vyžádají vyřazení starších autobusů. Svůj provoz mimo jiné ukončí všech 22 vozů Irisbus Citelis 18M (ev. č. 2601-2622), z nichž jeden (ev. č. 2606) již je definitivně odstaven, zbývajících 15 vozů Irisbus Citelis 12M v provedení EURO 3 (ev. č. 7631-7650), posledních 12 vozů Karosa B941 (ev. č. 2344-2349 a 2356-2361) a posledních 5 vozů Karosa B961, které neprošly generální opravou (ev. č. 2385-2389). Vozy 2385, 2386, 2387 a 2388 již byly v průběhu letošního roku odstaveny z důvodu špatného stavu rámu a v současné době probíhá v medlánecké vozovně jejich rozebírání na náhradní díly. Pro uvolnění kapacity vozovny v Medlánkách byl již vůz 2386 po vytěžení náhradních dílů odtažen do vozovny Slatina. Do provozu se už také nepodívá vůz 7662 po dopravní nehodě se sloupem veřejného osvětlení ve smyčce Zvonařka dne 20. 9. 2017.

Dodávky nových autobusů s sebou ponesou přesun vybraných vozidel ze Slatiny do Medlánek, ve Slatině tak bude na konci roku 2018 většina vozového parku s pohonem na CNG.

(Autor: Miky, 25. 10. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E 1117 s celovozovou reklamou

Během druhého říjnového víkendu obdrželo VarioLF2R.E ev. č. 1117/III celovozový polep propagující Národní divadlo Brno. Reklama je tvořena bílými nápisy na tmavě modrém podkladu. Celkově se jedná o jedenáctou tramvaj VarioLF2R.E vozící celovozový polep, přičemž 1117/III je zároveň prvním Variem, které vystřídalo 2 celovozové reklamy.

(Autor: Ondra K., 23. 10. 2017, Trvalý odkaz)
 

Podzimní trolejbusové aktuality

trolejbus 3019 čerstvě po GO na lince 36 na ulici Chodská (výluka Kounicova) V průběhu letních prázdnin se do provozu s cestujícími po provedení generální opravy vrátil vůz 3019. Během této opravy byla dosazena, jak je již zvykem, nová zadní světla. Vozidlo tak přišlo o zadní světla vzoru Citelis, která byla osazena během střední opravy v roce 2015 jako úspornější varianta než při generálních opravách standardně umisťovaná nová zadní světla. V provozu tak aktuálně zůstává jediný trolejbus typu 21Tr se zadními světly vzoru Citelis - 3038/II. Dále tento vůz obdržel dveřní pohony Pneumax, stahováky Railtech a zahnuté sběrače Esko z vozu 3247. Zanedlouho bude do provozu taktéž zařazen trolejbus 3062/II, na němž byla dokončena celková oprava. V dílnách zůstávají vozy 3007 a 3064/II. Následovat je budou trolejbusy 3028 a 3032/II, které jsou zatím odstaveny a do dílen budou teprve přistaveny. Za zmínku rovněž stojí pokračující oprava tzv. retro vozu 3502 a jeho uvedení do původního stavu po dodání. Aktuálně se nachází v ústředních dílnách v Medlánkách.

Nižší stupně prohlídek běžně nebývají obsahem aktualit, avšak u trolejbusu 3285 odstaveného od listopadu 2016 je vhodné zmínit, že prochází od 6. září střední opravou. Lze tak předpokládat jeho opětovné zařazení do provozu v nadcházejících týdnech. Během letošního roku se během tohoto stupně prohlídek, tedy středních, začaly do kabin řidiče u trolejbusů typů 14Tr, 15Tr, 21Tr a 22Tr instalovat chladničky na lahve s pitím Waeco MyFridge MF-1 a odpadkové koše (po vzoru autobusů Karosa řad B700 a B900).

Od září došlo k přesunu trolejbusu 3009 do vozovny Husovice. Do budoucna je počítáno i s přesunem vozu 3008.

(Autor: Lukin, 5. 10. 2017, Trvalý odkaz)
 

Nákup deseti trolejbusů Škoda 26Tr s pomocným bateriovým pohonem

plzeňský parciální trolejbus Škoda 26Tr na výstupní zastávce NC Černice plzeňský parciální trolejbus Škoda 26Tr na výstupní zastávce NC Černice Dne 3. dubna 2017 bylo vypsáno výběrové řízení na dodávku 10 ks nízkopodlažních dvounápravových trolejbusů s alternativním pohonem a od měsíce září jsou již známy jeho výsledky. Byla podána pouze jediná nabídka, a to plzeňskou Škodou Electric, které následně byla zakázka v hodnotě 128,5 mil. Kč zadána.

Kromě pomocného bateriového pohonu pro minimální dojezd 10 km budou trolejbusy vybaveny poloautomatickými sběrači, klimatizací salonu cestujících a couvací kamerou. První 3 ks budou dodány na jaře příštího roku, zbylých 7 ks pak nejpozději do konce srpna 2018.

Trolejbusy s alternativním pohonem lze využít na linkách, které vedou částečně pod trolejovým vedením a částečně mimo něj, nebo také při výlukách a mimořádnostech, což se osvědčilo ve městech, kde jsou tato vozidla již provozována.

Společnost SOR Libchavy, která v Brně zkompletovala a zkoušela parciální trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 3703, tzv. AcuMario, s výzbrojí Rail Electronics CZ, se do výběrového řízení z důvodu podmínky minimálně tří dodaných trolejbusů obdobného charakteru za poslední tři roky nepřihlásila.

(Autor: Lukin, 2. 10. 2017, Trvalý odkaz)
 

T3P 1628 po GO

1628 prozatím jezdí sólo Začátkem letošního března byla souprava T3P 1628+1629 předána k provedení velké prohlídky. Během prací byl zjištěn zhoršený technický stav vozových skříní obou vozů a následně bylo rozhodnuto provést opravu většího rozsahu, než byl původní záměr. Prohlídka nakonec zahrnovala i kompletní karosářskou opravu včetně otryskání skříně. Poprvé u tramvaje typu T3 byla použita podlahová krytina ALTRO v tmavém dekoru, obložení stěn laminátem od společnosti Abet Laminati S. p. A., který byl dosud použit pouze u tramvají Vario, a dále klimatizace kabiny řidiče Dometic-Waeco CoolAir RTX. Drobným zajímavým detailem může být i použití původních hliníkových bočních okapových lišt z produkce ČKD. Přední vůz ev. č. 1628 byl dokončen začátkem září a poté byl samostatně zařazen zpět do provozu. Zadní vůz ev. č. 1629 se prozatím stále nachází v procesu opravy.

(Autor: Ondra K., 26. 9. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLFR.E 1553 po VP

1553 na ZJ po VP Během letošního roku byly opět zahájeny velké prohlídky tramvají VarioLFR.E. Jako první byla začátkem září dokončena tramvaj ev. č. 1553/II. Úpravy provedené při prohlídce odpovídají prohlídkám kloubových tramvají Vario. Jedná se zejména o instalaci předních potkávacích LED světlometů, kamerového systému pro sledování prostoru cestujících a kolizní kamery snímající prostor před tramvají. Jedinou odlišnost tvoří klimatizace kabiny řidiče. Z výroby byl na voze 1553/II osazen ochlazovač Trav-l-cool, který byl v rámci VP nahrazen klimatizací Dometic-Waeco CoolAir RTX umístěnou přední částí vpřed. Dosud byly klimatizace Waeco instalovány na tramvaje VarioLFR.E otočené obráceně proti směru jízdy. Klimatizace tohoto typu je na vozidle DPMB použita úplně poprvé.

(Autor: Ondra K., 16. 9. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E 1092 po VP

Krátce před koncem srpna byla dokončena velká prohlídka další tramvaje LF2R.E, tentokrát evidenčního čísla 1092/II. V běžném provozu s cestujícími se pak vůz objevil začátkem září. Provedení VP odpovídá předchozím dokončeným tramvajím evidenčních čísel 1069/II, 1100/II a 1101/II. Pro úplnost zopakujme, že největšími změnami jsou instalace předních tlumených světlometů s LED technologií a kamerového systému se záznamem zahrnující čelní kolizní kameru a kamery pro sledování prostoru pro cestující.

(Autor: Ondra K., 10. 9. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E 1069 s celovozovou reklamou

Během prvního zářijového víkendu obdrželo VarioLF2R.E ev. č. 1069/II celovozový polep propagující prodejce automobilů Volvo, společnost Auto Cardion s. r. o., Brno. Reklama je tvořena barevnou grafikou na bílém podkladu. Celkově se jedná již o devátou tramvaj VarioLF2R.E vozící celovozový polep.

(Autor: Ondra K., 5. 9. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E ev. č. 1120 v provozu s cestujícími

VarioLF2R.E nesoucí ev. č. 1120/III absolvovalo potřebné zkušební jízdy v druhé polovině července. Po vyřízení všech nezbytných administrativních záležitostí byla tramvaj poprvé vypravena do běžného provozu s cestujícími dne 20. 8. 2017 na 1. pořadí linky 4. Provedení tramvaje je shodné s vozy 1110/II a 1126/III. Letošní dodávka rekonstruovaných tramvají VarioLF2R.E je tedy kompletní, přičemž v letošním roce by mělo být dokončeno ještě jedno krátké VarioLFR.E

(Autor: Ondra K., 25. 8. 2017, Trvalý odkaz)
 

Anitra 1810 po VP

V uplynulých týdnech byla dokončena velká prohlídka Anitry ev. č. 1810. Zpět do provozu byl vůz zařazen minulý týden a poprvé vypraven byl ve čtvrtek 17. 8. 2017 na 17. kurz linky 4. Provedení VP se shoduje s předchozími dohotovenými vozy.

(Autor: Ondra K., 22. 8. 2017, Trvalý odkaz)
 

KT8D5R.N2 1715 po VP

První srpnový týden byla předána do provozu s cestujícími další tramvaj KT8D5R.N2 po velké prohlídce. Tentokrát byl dokončen vůz evidenčního čísla 1715. Provedení vozu je shodné s předchozími dokončenými prohlídkami tramvají stejného typu. Největší změnu představuje instalace kamerového systému se záznamem v prostoru pro cestující a kolizních kamer snímajících prostor před vozidlem.

(Autor: Ondra K., 19. 8. 2017, Trvalý odkaz)
 

Nová generace reklamy Aqualand Moravia

Během uplynulého týdne byl nejdříve odstraněn reklamní polep z tramvaje K2R.03-P ev. č. 1030 a následně bylo nové provedení reklamy instalováno na kloubové Vario ev. č. 1131/III. Novou reklamu tvoří bílý podklad a barevná grafika. Pro úplnost uveďme, že 1030 vozila původní reklamu od července 2014, a nyní jezdí opět v unifikovaném laku.

(Autor: Ondra K., 14. 8. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLFR.E 1605 s celovozovou reklamou

O předposledním červencovém víkendu obdrželo krátké Vario ev. č. 1605/II celovozovou reklamu propagující síť prodejen Mobil pro vás. Obě čela tramvaje jsou bílá, na pravém boku se nachází modrá grafika na bílém podkladu a levý bok je tvořen černým polepem s motivem mobilního telefonu Samsung. Pro úplnost dodejme, že starší provedení stejné reklamy je i nadále v provozu na tramvaji K2R.03 ev. č. 1029.

(Autor: Ondra K., 6. 8. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E 1069 po VP

Během druhé poloviny června byla dokončena velká prohlídka další tramvaje LF2R.E, tentokrát evidenčního čísla 1069/II. V běžném provozu s cestujícími se pak vůz objevil začátkem července. Provedení VP odpovídá předchozím dokončeným tramvajím evidenčních čísel 1100/II a 1101/II. Pro úplnost zopakujme, že největšími změnami jsou instalace předních tlumených světlometů s LED technologií a kamerového systému se záznamem zahrnující čelní kolizní kameru a kamery pro sledování prostoru pro cestující.

(Autor: Ondra K., 27. 7. 2017, Trvalý odkaz)
 

Netradiční přírůstky ve vozovém parku DPMB

Nové vozidlo dispečinku - mobilní pracoviště pro řízení provozu Nový člen flotily vozidel pro službu Seniorbus Na konci jara letošního roku pořídil brněnský dopravní podnik několik nových služebních vozidel.

Asi nejzajímavějším počinem je pořízení dodávkového automobilu Volkswagen Transporter, který bude sloužit pro potřeby řízení provozu. Obdržel evidenční číslo 6292 a svoji premiéru si odbyl při červnových akcích v rámci festivalu Brno - město uprostřed Evropy. Uvnitř nalezneme mobilní dispečerské pracoviště vybavené pracovním stolem s počítačem připojeným do podnikové sítě a umožňujícím tak využití aplikací Řídícího a informačního systému (RIS), samozřejmostí je také vysílačka pro spojení jak s jednotlivými vozidly MHD, tak s dispečerem radiosálu v budově na ulici Novobranské. Specifické úpravy interiéru realizovala firma SICAR, spol. s r. o. Využití vozidlo nalezne při všech akcích, při nichž probíhá dispečerské řízení provozu v místě konání, například při letních akcích na hradě Veveří, závodech na Masarykově okruhu nebo už zmiňovaných ohňostrojích na přehradě a dalších akcích v rámci festivalu BMUE.

Další červnovou novinkou je rozšíření provozu Seniorbusů. Pro vysoký zájem cestujících je od 15. června v provozu třetí vůz, dodaný na konci měsíce května. Typ a provedení je až na několik detailů shodný se starším vozem 6279, jde tedy o Fiat Doblo Cargo XL se zvýšenou střechou a plošinou pro nájezd invalidního vozíku. Novému vozidlu bylo přiděleno evidenční číslo 6293. Pro úplnost uveďme, že služba Seniorbus je na území města Brna poskytována od 1. června 2016 a je určena pro seniory nad 70 let a pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P. Po boku zmíněných dvou vozidel Fiat Doblo Cargo XL ji zajišťuje ještě vůz Fiat Doblo 1.4 T-Jet CNG s evidenčním číslem 6280.

(Autor: Miky, 21. 7. 2017, Trvalý odkaz)
 

Historická tramvaj T3M 1594 na Dopravní nostalgii

T3M 1594 při návratu do Medlánek z brzdové zkoušky T3M 1594 při návratu do Medlánek z brzdové zkoušky Největší atrakcí letošní Dopravní nostalgie, která každoročně neodmyslitelně patří k festivalu Ignis Brunensis, byla společně s provozem parního vlaku a parní tramvaje Caroline po železniční vlečce na výstaviště nově renovovaná tramvaj Tatra T2 ev. č. 1435. Kromě "té-dvojky" si svoji premiéru v muzejním provozu v tichosti odbyla i neméně zajímavá tramvaj T3M ev. č. 1594 patřící Technickému muzeu v Brně.

Tramvaj T3M 1594 byla jako zástupce tramvají s přelomovou tyristorovou výzbrojí TV 1 odkoupena Technickým muzeem v roce 2012 po odstavení z pravidelného provozu s cestujícími. V následujících letech procházela postupnými úpravami do stavu po modernizaci na typ T3M (cca počátek 80. let). Vzhledem k omezeným finančním prostředkům, které jsou v rámci TMB alokovány na historické tramvaje, byly úpravy dokončeny až v červnu 2017.

Tramvaj T3M bude nadále sloužit jako historický exponát Technického muzea v Brně. Deponován je ve vozovně Medlánky, kde ho pracovníci TMB využívají mj. i k posunu ostatních historických tramvají. Provoz této tramvaje lze předpokládat pouze v rámci krátkodobých dohod mezi DPMB a TMB, zpravidla na konání Dopravní nostalgie.

Další informace o T3M 1594 si můžete přečíst v aktualitách o odkupu T3M Technickým muzeem a o prováděných úpravách na T3M.

(Autor: manil, 2. 7. 2017, Trvalý odkaz)
 

Další VarioLF2R.E s celovozovou reklamou

Během soboty 10. 6. 2017 obdržela tramvaj VarioLF2R.E ev. č. 1126/III celovozovou reklamu propagující dětské zábavní centrum Bruno family park. Polep tvoří světle zelený podklad s barevnou grafikou, přičemž na levé bočnici je reklama umístěna i přes okna. Pro úplnost uveďme, že se aktuálně můžeme v provozu setkat již se 7 tramvajemi VarioLF2R.E nesoucími celovozovou reklamu.

(Autor: Ondra K., 19. 6. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E ev. č. 1110 v provozu

1110 druhý den v provozu VarioLF2R.E nesoucí ev. č. 1110/II bylo dokončeno v druhé polovině května a koncem měsíce proběhly potřebné zkušební jízdy. Po vyřízení všech nezbytných administrativních záležitostí byla tramvaj poprvé vypravena do běžného provozu s cestujícími dne 12. 6. 2017 na odpolední část 9. pořadí linky 3. Provedení tramvaje je shodné s předchozím dokončeným Variem nesoucím ev. č. 1126/III. Pro úplnost dodejme, že aktuálně probíhá v ústředních dílnách kompletace vozu ev. č. 1120/III, který zakončí letošní dodávku rekonstruovaných tramvají VarioLF2R.E.

(Autor: Ondra K., 14. 6. 2017, Trvalý odkaz)
 

Jarní trolejbusové aktuality

trolejbus 3063 odstavený před zastáckou Podlesí při posilách na ohňostroj IGNIS BRUNENSIS na Brněnské přehradě vůz 3064 čekající na přistavení do dílen k provedení CO Na konci měsíce května byl do provozu s cestujícími v Brně zařazen další trolejbus Škoda 21Tr odkoupený z Jihlavy, a to vůz ev. č. 3063/II. Následoval tak trolejbus 3061/II zařazený na konci roku 2016. Jen pro připomenutí, vůz 3063/II je jedním z posledních trolejbusů (poslední stejnosměrný) ze závodu Škoda v Ostrově nad Ohří. Poslední zbývající bývalý jihlavský vůz 3062/II je zatím, stejně jako 3007 a 3019, v dílnách. Na provedení celkové opravy, nikoliv střední opravy, jak se původně očekávalo, čeká třetí brněnský trolejbus Škoda 21TrAC 3064/II. Z něj byl do dílen přesunut zatím jen střešní kontejner. Z provozu byl dočasně odstaven trolejbus 3032/II, na němž bude provedena generální oprava. Práce však neprobíhají pouze na běžných vozidlech, ale i na těch historických, konkrétně na trolejbusech Tatra T401 (ev. č. 461) a Škoda 8Tr (ev. č. 141).
Dále pokračuje zkušební provoz parciálního trolejbusu SOR TNB 12 3703, letní dny pak prověří zejména celovozovou klimatizaci Eberspächer.
Novinkou na trolejbusu 3607 je zkušební dosazení sběračů Faiveley TSS 15.2 používaných na vozech Škoda 31Tr. Na trolejbusech 3016, 3031/II a 3042/II jsou nově instalovány statické měniče dle typu 14TrM.

(Autor: Lukin, 12. 6. 2017, Trvalý odkaz)
 

Novinky u reklamy a-foto.cz

Během uplynulého víkendu obdržela tramvaj VarioLF2R.E ev. č. 1099/II nové provedení celovozové reklamy propagující prodejce fotoaparátů a další techniky a-foto.cz. Vzhled reklamy z větší části přebírá myšlenku předchozí varianty. Polep opět tvoří žluté pozadí s obrázky fotoaparátů a dalšího příslušenství. S příchodem nové verze reklamy byla ukončena ta stávající, kterou od září 2015 vozila tramvaj K2R03 ev. č. 1037, jež tehdy vytvořila náhradu za neplánovaně zrušený vůz 1003.

Reklamu a-foto.cz můžeme potkávat na různých vozidlech v různých provedeních již 7. rok. Celou historii reklam mapuje následující tabulka. Fotky jednotlivých verzí pak jsou k nalezení ve fotogalerii.

ev. č. trvání reklamy provedení reklamy
1081 6/2011 - 7/2012 červená
1003 12/2012 - 11/2015 žlutá
1037 9/2015 - 6/2017 žlutá
1099 od 6/2017 žlutá

(Autor: Ondra K., 9. 6. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E ev. č. 1126 v provozu

1126 3. den v provozu VarioLF2R.E nesoucí ev. č. 1126/II jsme mohli poprvé spatřit kolem poloviny května na zkušebních jízdách. Po vyřízení všech nezbytných administrativních náležitostí byla 1126/II poprvé vypravena do ostrého provozu dne 2. 6. 2017 na 11. pořadí linky 4.

Provedení tramvaje téměř odpovídá vozům uvedeným do provozu v loňském roce. Jedinou výraznější odlišností je doplnění čalouněných sedáků na sedadla Kiel Ideo. LF2R.E 1126/II je již 27. zástupcem tramvají svého typu u DPMB a. s. V letošním roce by měly být zprovozněny ještě tramvaje evidenčních čísel 1110/II a 1120/II. První uvedený vůz již čeká na vyřízení průkazu způsobilosti a 1120/II se nachází v průběhu montáže.

(Autor: Ondra K., 6. 6. 2017, Trvalý odkaz)
 

Další tramvaje po VP

1817 na ZJ po VP 1725 po VP Během dubna a května letošního roku postupně opustily ústřední dílny po provedené velké prohlídce tramvaje ev. č. 1725, 1100/II a 1817. Provedení všech tří tramvají se shoduje s předchozími dokončenými vozy příslušných typů. Pro přehled uveďme nejzásadnější změny.

KT8D5R.N2 ev. č. 1725 obdržela při prohlídce kolizní kamery se záznamem na obě čela a byly jí demontovány všechny protiprůvanové zástěny v prostoru pro cestující.

VarioLF2R.E ev. č. 1100/II má nově přední tlumené světlomety s technologií LED, kolizní kameru včetně záznamu a kamerový systém pro sledování prostoru pro cestující také se záznamem. Všechny změny s výjimkou kolizní kamery představují sjednocení s tramvajemi Vario kompletovanými od roku 2013.

Anitra ev. č. 1817 jezdí nyní s bíle nalakovanými kryty kolem předních světlometů a i zde byl doplněn kamerový systém pro sledování prostoru pro cestující se záznamem včetně kolizní kamery.

(Autor: Ondra K., 24. 5. 2017, Trvalý odkaz)
 

Trolejbus SOR TNB 12

V pátek 19. května 2017 se v provozu s cestujícími objevil první brněnský parciální trolejbus s označením SOR TNB 12 ev. č. 3703. Jedná se o prototyp trolejbusu vyvíjeného v režii autobusového výrobce SOR Libchavy a dodavatele elektrické výzbroje Rail Electronics CZ, který je firmou SOR částečně vlastněn.
» celý text...

(Autor: manil, 20. 5. 2017, Trvalý odkaz)
 

Jarní reklamní aktuality

3. generace reklamy Partners Sledované období přineslo na poli celovozových reklam tři změny. Začátkem května obdržela celovozovou reklamu společnosti Partners Financial Services, a. s., tramvaj VarioLF2R.E ev. č. 1100/II. Polep je složen z tyrkysového podkladu a bílých nápisů. Pro úplnost dodejme, že se celkově jedná již o třetí generaci této reklamy. První dvě provedení postupně vozila K2R 1028 v letech 2007 až 2017.

Krátce před polovinou května došlo k ukončení reklam na Českou televizi a společnost Honeywell. Reklamu na 55. výročí vysílání brněnského studia České televize vozila od loňského června KT8D5R.N2 ev. č. 1716, kterou nyní můžeme opět spatřit v unifikovaném laku. Reklamu propagující společnost Honeywell jsme mohli na Škodě 13T ev. č. 1911 potkávat od května 2015. I vůz 1911 nyní nese unifikovaný lak.

(Autor: Ondra K., 16. 5. 2017, Trvalý odkaz)
 

Nové autobusy pro Brno

Vůbec prvním autobusem Urbanway 18M v ČR se stal autobus karlovarského dopravního podniku Již na podzim minulého roku bylo vypsáno výběrové řízení na dodávku až 60 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Dopravní podnik města Brna tak navazuje na masivní obnovu vozového parku autobusů započatou v letech 2014 - 2015. Z vítězství se nyní může opět radovat společnost Zliner, s níž byla v dubnu tohoto roku podepsána rámcová smlouva, která předpokládá dodání 16 sólo a 44 kloubových autobusů v letech 2017 - 2018. Celková cena kontraktu činí necelých 500 milionů korun a 85 % z této částky pokryje dotace z fondů Evropské unie.
» celý text...

(Autor: Miky, 11. 5. 2017, Trvalý odkaz)
 

Obnovení provozu na odklonové trolejbusové trati v ulici Tábor

Rozbočení trolejových stop směrem do ulice Tábor (vlevo) a ke Slovanskému náměstí Pohled do ulice Tábor ve směru od ulice Chodská k ul. Kounicova Během letních prázdninových měsíců července a srpna opět dojde k uzavírkám a rekonstrukcím několika ulic současně. Týká se to i části ulice Kounicova v úseku mezi křižovatami s ulicí Šumavská a s ulicí Tábor. Ulici Kounicovou je ve zmíněné části vedena jak tramvajová, tak i trolejbusová doprava a uzavírka se tedy dotkne obou. Tramvajová linka č. 12 bude opravovaným úsekem projíždět vždy po jedné koleji, trolejbusové linky 34 a 36 pojedou obousměrným odklonem ulicemi Zahradníkova, Botanická, Chodská a Tábor, tedy částečně po trase linky 32.

To znamená obnovení pravidelného provozu na trolejbusové trati ulicí Tábor v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Chodská a Kounicova po dlouhých sedmnácti letech, byť opět dočasně. Trať je dlouhá přibližně 270 metrů, v dolní části ulice Tábor v křižovatce s Chodskou ulicí je napojena na trať linky 32 směrem z a do centra s dlouhodobě snesenými armaturami trolejového křížení. V horní části úseku v křižovatce s ulicí Kounicova jsou obě trolejové stopy kuse ukončeny opět se snesenými výhybkami a kříženími.

První využití této trati a vlastně její výstavbu zapříčinila rekonstrukce části ulice Kounicova v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Nerudova a Šumavská v roce 1995. K dalšímu většímu využití propojky došlo v druhé polovině roku 2000, kdy rekonstrukce ulice Kounicova postoupila dále ke křižovatce s ulicí Jana Babáka včetně přestavby zastávky Klusáčkova do „zátkového“ provedení.

(Autor: Janatak, 3. 5. 2017, Trvalý odkaz)
 

Nový přírůstek do rodiny retro tramvají DPMB

V pátek 28. 4. 2017 byla v areálu Ústředních dílen DPMB slavnostně ukončena oprava tramvaje Tatra T2 ev. č. 1435. Vůz byl v rámci opravy přizpůsoben do stavu po 1. generální opravě, což odpovídá období cca po roce 1970.
» celý text...

(Autor: manil, 28. 4. 2017, Trvalý odkaz)
 

VarioLF2R.E 1101 po VP

1101 poprvé na lince po VP Jak jsme avizovali v loňské aktualitě o 10. výročí provozu tramvají Vario, v druhé polovině loňského roku byly opět zahájeny velké prohlídky kloubových tramvají tohoto typu. Jako první byla v polovině března dokončena tramvaj ev. č. 1101/II. Vnější vzhled vozu se prakticky nezměnil, jedinou drobnou odlišností je přesunutí předního evidenčního čísla do červené plochy nárazníku po vzoru vozů montovaných od roku 2013. V podstatě jedinou zásadnější novinkou je výměna původních potkávacích světlometů za světlomety s technologií LED. I v tomto případě se jedná o sjednocení s vozy kompletovanými od roku 2013.

(Autor: Ondra K., 23. 3. 2017, Trvalý odkaz)
 

KT8D5R.N2 1703 po VP

Koncem února byla na tramvaji KT8D5R.N2 ev. č. 1703 dokončena další velká prohlídka, která byla započata začátkem prosince 2016. Po nezbytných zkušebních jízdách byla tramvaj poprvé vypravena dne 7. 3. 2017 na 30. pořadí linky 12. Během prohlídky neprošel vnější vzhled 1703 žádnou zásadní změnou a vnější lak je opět unifikovaný. Z ostatních novinek můžeme jmenovat například demontáž závětrných stěn v interiéru, instalaci kolizní kamery na obě čela nebo umístění ochlazovače nápojů do obou kabin řidiče.

(Autor: Ondra K., 20. 3. 2017, Trvalý odkaz)
 

Reklamní zpravodajství konce zimy

Druhá polovina letošní zimy přinesla ukončení dvou dlouholetých reklam a nalepení dvou reklam nových. Celkový počet provozovaných celovozových reklam se tak nezměnil.

Koncem ledna 2017 obdržela tramvaj Škoda 13T ev. č. 1921 reklamu společnosti ING Bank, která tak navazuje na zrušenou celovozovou reklamu na soupravě T3G 1613+1614. Polep je opět laděný do oranžové barvy s bílými nápisy, tentokrát je v reklamní tramvaji dostupné i bezplatné připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Stejně jako v minulé generaci je i tentokrát reklamní kampaň celorepubliková, takže totožné reklamy můžeme vídat na různých vozidlech i v jiných městech ČR. Druhou reklamní novinkou je pak celovozová reklama Jameson společnosti Irish Distillers LTD, kterou od konce února vozí tramvaj Škoda 13T ev. č. 1910. Reklama je laděna do zelené a bílé barvy. I v tomto případě platí, že stejnou reklamu můžeme potkat i v jiném městě.

Jak už bylo předesláno v úvodu, zrušené reklamy jsou také dvě. V lednu 2017 byla ukončena 2. generace reklamy společnosti Partners Financial Services, a. s., kterou od roku 2012 vozila tramvaj K2R ev. č. 1028. Přibližně měsíc poté byla stržena 2. generace reklamy Vema z tramvaje K2R03-P ev. č. 1040, kterou jsme mohli potkávat od konce roku 2011. Obě tramvaje nyní nesou celobílý podkladový lak.

(Autor: Ondra K., 18. 3. 2017, Trvalý odkaz)
 

Dveřní kamery u autobusů Solaris

Kamery nad 3. a 4. dveřmi přispívají k bezpečnosti provozu Obraz je přenášen na obrazovku v kabině řidiče Autobusy Solaris Urbino 18 III byly do Brna pořízeny ve dvou dodávkách v roce 2014. Zatímco první část těchto vozů (do ev. č. 2644/II) nedisponovala vnitřním kamerovým systémem, později dodané autobusy (od ev. č. 2645/II) již byly kamerami v prostoru 3. a 4. dveří vybaveny. Po pozitivních zkušenostech z novějších vozidel bylo v roce 2016 rozhodnuto o doplnění těchto kamer i do vozů z první dodávky, což je postupně od podzimu zmíněného roku realizováno. Prvním vozem vybaveným dodatečně dveřními kamerami se stal vůz 2627/II.

Obraz z kamer je automaticky přenášen na obrazovku v kabině řidiče při uvolnění nebo otevření dveří v zastávce. Použití kamer významně zlepšuje přehled řidiče o dění v prostoru dveří v zadní části vozidla a přispívá tak k zajištění bezpečnosti provozu. Pro doplnění uveďme, že všechny vozy Solaris jsou také vybaveny couvací kamerou na zadním čele. Přehled autobusů Solaris naleznete v evidenci.

(Autor: Miky, 14. 3. 2017, Trvalý odkaz)
 

Anitra 1818 po VP

1818 na ZJ po VP. V uplynulých týdnech byla dokončena velká prohlídka Anitry ev. č. 1818. Zpět do provozu byl vůz zařazen tento týden a poprvé vypraven byl v pátek 3. 3. 2017 na 9. pořadí linky 5. Provedení VP se shoduje s předchozími dohotovenými vozy. Pro úplnost dodejme, že Anitra 1818 obdržela v říjnu 2014 pantograf Stemmann Fb800, který byl na voze zachován i po VP. Tento typ pantografu je pro Anitry velmi netypický a v současnosti jej vozí pouze vozy 1815 a 1818. Ostatní Anitry jsou vybaveny obvyklým typem Fb700.

(Autor: Ondra K., 5. 3. 2017, Trvalý odkaz)
 

Zimní novinky ve vozovém parku trolejbusů

trolejbusy 3277 a 3268 na hale vozovny Husovice v dubnu 2015, aktuálně tyto vozy do provozu nezasahují trolejbus 3064 ve vozovně Komín nové návěsti - Rychlostní trolejová výhybka a Diodový úsekový dělič V průběhu zimy bylo možné zaregistrovat některé změny ve vozovém parku související s postupnou obnovou vozového parku. Do provozu byl zařazen trolejbus 3061/II (ex 55) odkoupený v minulém roce od Dopravního podniku města Jihlavy. Byla na něm provedena celková oprava, při níž byl vůz unifikován s brněnskými trolejbusy typu 21Tr. V dílnách se nacházejí i zbylé dva původně jihlavské trolejbusy 21Tr, které budou zařazeny do provozu s cestujícími pod evidenčními čísly 3062/II a 3063/II. Vůz 21TrAC 3064/II odkoupený z Hradce Králové zatím čeká na přistavení do dílen.
Postupně také dochází k odstavování starších trolejbusů typů 14Tr a 15Tr. Kromě vozů 3245, 3246 a 3247, které byly odkoupeny dopravním podnikem ukrajinského města Černovice, kam byly v závěru roku 2016 odvezeny na tahačích, jsou odstaveny vozy 3240, 3268, 3272 a 3501. Ve většině případů se tak stalo z důvodu nájezdu km do prohlídek. Z porovnání počtu zařazených a vyřazených vozidel vyplývá nedostatek trolejbusů, jenž je řešen, v poslední době častými, zápůjčkami vozů mezi vozovnami.
V dílnách se však nenacházejí pouze trolejbusy odkoupené z jiných měst, které budou do provozu v Brně teprve zařazeny, ale také zde probíhají periodické generální opravy vozů typu 21Tr. V současnosti mezi tato vozidla patří 3019 a 3029. Na trolejbuse 3014 již byla oprava dokončena a čeká na opětovné zařazení do provozu. Nelze opomenout renovaci historického trolejbusu TMB typu 8Tr (ev. č. 141). V areálu vozovny Komín též probíhala kompletace parciálního trolejbusu SOR TNB 12 (ev. č. 3703) – tomuto vozidlu bude věnována samostatná aktualita.
Poslední zmínka, byť nepatří přímo ke změnám ve vozovém parku, je úprava předpisu Návěstní soustava. Nejviditelnější změnou jsou nové návěsti instalované v síti brněnské MHD. Pro trolejbusovou dopravu jsou to návěsti Rychlostní trolejová výhybka a Diodový úsekový dělič.

(Autor: Lukin, 10. 2. 2017, Trvalý odkaz)
 

KT8D5N 1734 po generální opravě

1734 po GO Ve čtvrtek 19. 1. 2017 byla po generální opravě poprvé vypravena tramvaj ev. č. 1734 do běžného provozu s cestujícími. V pořadí již třetí generální oprava tramvaje typu KT8D5N byla realizována mezi červnem a prosincem loňského roku.

Provedení opravy je shodné s předchozími realizovanými vozy 1729 a 1731. Mezi nejzásadnější změny patří modernizace stanoviště řidiče zahrnující instalaci kolizní kamery, rekonstrukci diagnostického systému, výměnu přístrojů, spínačů a změnu jejich rozvržení na ovládacím pultu, výměnu ručního řadiče a klimatizace. Z dalších změn jmenujme například instalaci kamerového systému pro sledování salonu pro cestující, nebo výměnu původních elektrických nájezdových plošin pro vozíčkáře za mechanicky ovládané.

Další GO tramvají typu KT8D5N očekáváme, vzhledem k počtu najetých kilometrů, až v roce 2018.

(Autor: Ondra K., 28. 1. 2017, Trvalý odkaz)
 

Velké prohlídky tramvají KT8D5R.N2 v roce 2016

1723 na ZJ po VP Tramvaje KT8D5R.N2 vznikaly rekonstrukcí původních vozů KT8D5 v letech 2002 až 2014. Koloběh velkých prohlídek byl zahájen v roce 2008 a kontinuálně tak běží již téměř 10 let. Nejinak tomu bylo v loňském roce, a bude tomu i v roce letošním.

Během roku 2016 postupně absolvovaly VP vozy evidenčních čísel 1713, 1727, 1716, 1708, 1723, 1702. Rozsah a provedení prohlídek je u všech vozů v podstatě totožný. Vizuálně nejmarkantnější změnou je obnovení unifikovaného laku a oprava poškozených oken reparačními fóliemi. Jedinou výjimku představuje vůz 1716, který dosud neprošel přesunutím odpojovače trolej-zem a instalací klimatizačních jednotek kabin řidiče. Obě tyto změny byly realizovány až při aktuální VP. Odpojovač trolej-zem byl přesunut ze stropu A kabiny řidiče do její zástěny a do stropu obou kabin byly dosazeny klimatizace Waeco CoolAir RT-880.

Jak již bylo předesláno v úvodu, VP budou pokračovat i v roce letošním. Prozatím lze předpokládat provedení VP na tramvajích evidenčních čísel 1704, 1705, 1715, 1720 a 1725.

(Autor: Ondra K., 23. 1. 2017, Trvalý odkaz)
 

Zimní reklamní aktuality

1044 s CVR Zoo 1614 již bez reklamy Během první poloviny letošní zimy jsme mohli zaznamenat poměrně výrazné snížení počtu reklamních tramvají. Celkově ubylo hned 5 reklamních polepů a nová reklama přibyla pouze jediná.

Onu jedinou novou reklamu představuje celovozový polep propagující brněnskou ZOO, jejž vozí tramvaj K2T 1044. Reklama je laděna do světlého odstínu zelené a oranžové barvy.

Ukončených reklam bylo tentokrát nebývale velké množství. Jako první přišla o reklamu ING tramvaj T3G 1614. Reklama z druhého vozu soupravy 1613 byla stržena až o několik dní později, přičemž mezitím byla dvojice 1613+1614 nasazována do provozu. Další zrušenou reklamou byl bokolep Löw-Beer na tramvaji T3G 1609. Zrušením reklam na vozech 1609, 1613 a 1614 nastala neobvyklá situace, kdy žádná tramvaj T3 nenese reklamu; s výjimkou soupravy 1609+1621, která je v bílém podkladovém laku, mají všechny standardní unifikovaný nátěr. Dále byly strženy celovozové reklamy Scott z vozu 1718, Rádio Kiss Hády z vozu 1734 a 70. výročí lodní dopravy z tramvaje 1575. Všechny uvedené vozy nyní vozí unifikovaný lak.

Pro úplnost uveďme, že ve svátečním období byl krátkodobě nalepen také tradiční bokolep s vánočním přáním dopravního podniku. Stejně jako loni, i letos posloužila jako podklad bílá tramvaj K2P 1032.

(Autor: Ondra K., 21. 1. 2017, Trvalý odkaz)
 

Velké prohlídky tramvají Anitra v roce 2016

Anitra 1806 první den v provozu po VP Anitra 1805 na ZJ po VP Provoz tramvají Anitra byl zahájen v roce 2003 a poslední vozy byly dodány začátkem roku 2006. V roce 2015 se tedy první Anitry začaly počtem ujetých kilometrů blížit k hranici 600 000 km určené pro provedení velké prohlídky. V druhé polovině roku 2015 byl proto cyklus prvních VP zahájen. První dokončenou tramvají se stala v listopadu Anitra evidenčního čísla 1814 (První tramvaj Anitra po VP).

V roce 2016 proces velkých prohlídek pokračoval vozy evidenčních čísel 1819, 1820, 1816, 1811, 1821 a 1805. Provedení prohlídky je u všech vozů totožné. Největší a jedinou zásadní novinkou je instalace kamerového systému se záznamem pro sledování prostoru pro cestující a kolizní kamery snímající prostor před vozidlem. Všechny vozy současně obdržely obnovený unifikovaný lak s pozměněným barevným schématem na čelech v prostoru kolem předních světlometů a zadních skupinových svítilen, kdy černé lakování nahradila bílá barva. Některým vozům byla v rámci prohlídek opravena poškozená okna od vandalů pomocí reparačních fólií.

Koncem roku 2016 byl ještě rozpracován vůz ev. č. 1818, jehož dokončení lze čekat v příštích měsících. VP tramvají Anitra budou pokračovat i během letošního roku, předpokládaná evidenční čísla, která by se měla VP dočkat, jsou 1807, 1809, 1810 a 1817, operativně však může dojít ke změnám.

(Autor: Ondra K., 14. 1. 2017, Trvalý odkaz)
 

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2016 a výhled na rok 2017

13T6 1931 vypravená netradičně na linku 4 Jedno z nejnovějších Varií, vůz 1131, míří na lince 11 z Lesné Jako již tradičně se začátkem nového roku přinášíme aktualitu shrnující nejdůležitější a nejzajímavější změny nejen ve vozovém parku DPMB v roce 2016. V následujících odstavcích se také dočtete o plánech na rok následující.
» celý text...

(Autor: Jakub S., Miky, 7. 1. 2017, Trvalý odkaz)
 
« předešlý rok 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 následující rok »

Aktualizace: Eda, Miky, manil a další. Uvítáme jakékoliv upřesnění a doplnění. Můžete tak učinit nejlépe v diskuzním fóru nebo na výše uvedené mailové adrese.

ikonka rss Nyní můžete sledovat aktuality na BMHD i pomocí své RSS čtečky: RSS feed

ikonka Twitteru Máme i účet na twitteru: @BMHDcz

ikonka Instagramu A zajímavé fotky z provozu dáváme na náš instagramový profil: BMHD.cz

© BMHD (2002 - 2017)