Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2018

Reklamní aktuality konce jara

Druhá polovina letošního jara přinesla dvě nové reklamy a tři reklamy zrušené. Celkově tak počet reklamních tramvají klesl o jednu. První novinku představuje reklama propagující obchod se sportovním vybavením Intersport nalepená na soupravu T3P ev. č. 1622+1623. Reklamu tvoří bílý poklad s barevnou grafikou. Druhou reklamní novinku tvoří černobílý polep propagující centrum bydlení a designu Kaštanová, který můžeme potkat na dlouhém Variu ev. č. 1127/III. V tomto období přišly o svoje reklamní polepy tramvaje Škoda 13T ev. č. 1910 (reklama Jameson) a 1927 (reklama Brother) a dále byla ukončena reklama propagující Dominikánskou republiku, kterou vozila tramvaj T3G ev. č. 1643. číst dále
autor: Ondra K., 10. 6. 2018, trvalý odkaz

VarioLFR.E 1627 v provozu s cestujícími

1627 zatahuje ze své první služby Začátkem tohoto týdne bylo do provozu předáno VarioLFR.E ev. č. 1627/II, které tak nahradilo nedávno odstavený vůz T3T původního evidenčního čísla 1627. Svoje první cestující tramvaj svezla dne 22. 5. na ranní části 3. pořadí linky 10. Vzhledové a technické provedení vozu je shodné s předchozími dokončenými krátkými Varii ev. č. 1616/II a 1626/II. Pro úplnost dodejme, že v současnosti již můžeme potkat na zkušebních jízdách další krátké Vario nesoucí ev. č. 1630/II. číst dále
autor: Ondra K., 23. 5. 2018, trvalý odkaz

Ukončení provozu tramvají typu T3T v Brně

stav po 1. VP Palubní deska po 1. VP s kontrolkou "zrychlovač". Povšimněte si diodkového panelu, který je typický pro tramvaje T3T a K2T V pátek 27. dubna 2018 byla naposledy vypravena tramvaj T3T ev. č. 1630. Ve zmíněný den byla zátahem do pisárecké vozovny v 22.41 hod završena téměř 20letá kapitola provozu modernizací tramvají T3SUCS na typ T3T (někdy značeno také jako T3M.3 nebo T3M.4).

Brněnské tramvaje T3T vznikly v roce 1999 modernizací původních vozů T3SUCS. V rámci generální opravy v Ústředních dílnách byla původní odporová výzbroj (zrychlovač) nahrazena IGBT tranzistorovou výzbrojí ČKD Trakce TV14. Touto modernizací v Brně prošly pouze dva vozy, a to ev. č. 1627 (trvale "B" vůz) a 1630 ("A" vůz). Další elektrické výzbroje TV14 k modernizacím tramvají byly do Brna pořízeny v počtu 4 ks pro tramvaje K2T. S ohledem na úpadek ČKD a tím i extrémně dlouhé dodací lhůty (dokončené generálky tramvají K2T čekaly v roce 2000 na dodání elektrické výzbroje dlouhé měsíce v Pisárkách) již byly další vozy modernizovány s využitím elektrických výzbrojí TV Progress od Cegelecu.

Zkušební jízda po 2. VP provozní stav mezi 2. VP a odstavením Poslední vypravení T3T 1630 Modernizované vozy T3T nebyly od svých kolegyň T3, T3SUCS nebo T3G pro laika k rozeznání. V rámci generální opravy byla jako jediný modernizační prvek užita pouze elektrická výzbroj a poptávkové otevírání dveří. Cedulová linková orientace, interiér, nožní ovládání i palubní deska řidiče zůstala nepozměněna. Původně byla dokonce na palubní desce ponechána kontrolka "zrychlovač". Ta sice nebyla nijak zapojena, ale i tak si méně technicky zdatní řidiči mysleli, že řídí tramvaj s odporovou výzbrojí a podle toho volili i techniku jízdy. A to i přes to, že přímo před očima měli diodkový stavový a poruchový panel, který odporové vozy nikdy nikdy mít nemohly. Rozdílem proti ostatním vozům byl také charakteristický pískavý zvuk měničů při rozjezdu a brzdění tramvaje.

Po své modernizaci prošly tramvaje T3T ještě dvěma velkými prohlídkami. Při VP v roce 2004 byl původní červeno-krémový nátěr nahrazen brněnským unifikovaným nátěrem a při další VP v roce 2011 obdržely i digitální linkovou orientaci BUSE, původní dveřní pohony byly nahrazeny pohony IGE s ochranou proti sevření a čelní vůz soupravy obdržel klimatizaci kabiny řidiče Janoza. Zajímavostí bylo, že přední vůz soupravy (1630) měl i po druhé VP původní podstavce sedadel ("hrnce"), které ukrývaly odporové topné spirály. V tomto stavu vozy dojezdily až do jara roku 2018, kdy byly odstaveny z provozu a byly přistaveny k modernizaci na tramvaje VarioLFR.E. A to i přesto, že se jednalo o provozně spolehlivé a velmi plynule ovladatelné tramvaje. Osudným se jim stal fakt, že typ tramvají T3T byl v Brně zastoupen pouze dvěma kusy. Vozy navíc najezdily maximální možný počet kilometrů, po kterém je nutné provést generální opravu. Ta by však byla proveditelná pouze v případě, že by bylo možné modernizovat na VarioLFR.E jinou soupravu T3 se staršími elektrickými výzbrojemi (např. TV8). Bohužel, v této době jiná souprava do generálky nedojíždí.

Pro úplnost dodejme, že první byl z provozu odstaven vůz ev. č. 1627. Poslední vypravení v soupravě měl dne 17. 4. 2018 na kurzu 3/3. Přední vůz pak vozil cestující na lince 10 o 10 dní déle. Naposledny byl vypraven, jak už bylo zmíněno, 27. 4. 2018 na kurz 1/10.

Kromě Brna jezdily tramvaje T3T (T3M.3 nebo T3M.4) také v Olomouci (2 ks), kde jsou již od roku 2013 vyřazeny, a také v DP Most a Litvínov (35 ks), kde tyto tramvaje dodnes tvoří základ vozového parku. Výzbroje TV14 v různých modifikacích našly širší uplatnění, např. nové vozy RT6N1, KT8D5N, RT8D5 pro Manilu, T6A2 pro Szeged či Sofii, modernizace vozů KT4 v Německu atd.) číst dále
autor: manil, 14. 5. 2018, trvalý odkaz

Odkoupení trolejbusu 21Tr od DPMP

trolejbus 21Tr ex 385 v areálu vozovny Komín Dne 3. května 2018 kolem třetí hodiny odpolední dorazil do areálu vozovny Komín trolejbus Škoda 21Tr (ex 385) odkoupený od Dopravního podniku města Pardubic a.s., u něhož byl odstaven z provozu s cestujícími v únoru 2017. Do Brna byl tento vůz odtažen pomocí podnikového tahače 5332. Nákup trolejbusu byl uskutečněn za účelem opravy vozu 3019 poškozeného zejména v přední části při nehodě dne 2. ledna 2018 mezi Brnem a Šlapanicemi. Případně může dále posloužit jako zdroj náhradních dílů, byť byl dodán bez trakčního motoru, kompresoru a jiných součástí. Za obdobným účelem byly do Brna v minulosti dovezeny trolejbusy 21Tr ex 48 z Jihlavy v říjnu 2011 a ex 36 z Hradce Králové v květnu 2014. číst dále
autor: Lukin, 3. 5. 2018, trvalý odkaz

Nové autobusy SOR NBG 12 v Brně

SOR NBG 12 ev. č. 7102 byl v prvních dnech provozu zachycen na odklonové trase linky 67 v ulici Jana Babáka Ve čtvrtém měsíci roku 2018 dorazila do Brna další dodávka autobusů SOR NBG 12. Celkem 16 vozů bylo do slatinské vozovny přivezeno mezi 12. a 25. dubnem a po nezbytných přípravách zasáhly první z nich do provozu ve čtvrtek 26. dubna. Nové autobusy obdržely evidenční čísla 7101/II - 7116/II a navázaly tak na předchozí autobusy standardní délky s pohonem na CNG. Oproti vozům stejného typu z roku 2015 má letošní provedení několik odlišností. Cestující ocení zejména celovozovou klimatizaci a látkovou sedací část sedaček STER MX, řidiči usnadní výkon služby nová sedačka ISRI. Nově se také v kabině nachází stojan na pokladnu Mikroelektronika USV 24C pro prodej kompletního sortimentu jízdenek podle tarifu IDS JMK. Elektronický informační systém dodala firma Bustec, označovače jízdenek byly nainstalovány "klasické" typu Mikroelektronika NJ.

Přehled nových autobusu naleznete v evidenci, nasazení do provozu pak ve vypravenosti. číst dále
autor: Miky, 29. 4. 2018, trvalý odkaz

Jarní reklamní novinky

V předchozí reklamní aktualitě jsme informovali o nové generaci reklamy na Knihovnu Jiřího Mahena v Brně. Nyní si zrekapitulujeme zbytek reklamních novinek. Během první poloviny dubna přibyly hned 2 reklamy na tramvajích VarioLF2R.E. Prvním reklamním přírůstkem je polep propagující obchod Supellex - svět podlah s. r. o. laděný do tmavě zeleného podkladu s bílou grafikou, který obdrželo kloubové Vario ev. č. 1120/III. Druhou novinkou je fialová reklama oční kliniky NeoVize na tramvaji ev. č. 1110/II. Počet tramvají VarioLF2R.E opatřených celovozovou reklamou stoupl již na 15, což je více než polovina všech vozů svého typu. Jedinou ukončenou reklamu v tomto období představuje bílý polep spojený s projektem “vzkazové tramvaje”, který vozila tramvaj K2R.03-P ev. č. 1049. Tento projekt probíhal od března 2015 a byl ukončen ke konci března 2018. číst dále
autor: Ondra K., 14. 4. 2018, trvalý odkaz

Zařazení nových parciálních trolejbusů Škoda 26Tr do provozu

parciální trolejbus 3302 po odjezdu ze smyčky Srbská interiér parciálního trolejbusu Škoda 26Tr (ev. č. 3302) natrolejovací stříšky u zastávky Srbská Krátce po dodání prvních tří parciálních trolejbusů Škoda 26Tr do Brna byla tato vozidla po několika zkušebních a cvičných jízdách zařazena i do provozu s cestujícími. Jako první byl 29. března 2018 vypraven vůz 3301, a to na linku 30, na níž jezdil z provozních důvodů jen přibližně do druhé hodiny odpolední. K dalšímu vypravení trolejbusů 26Tr došlo až po velikonočních svátcích, kdy byly zařazeny i zbývající vozy - 3302 a 3303. V těchto počátečních dnech provozu se však nepočítalo s používáním pomocného bateriového pohonu na trasách bez trolejového vedení. K tomu došlo až se zahájením výluky na ulici Chodská (linka 32) a se souvisejícími přípravami na tuto výluku. Pro možnost využití poloautomatické sběrací soustavy bylo nutné instalovat do prostoru výstupní zastávky konečné Srbská a zastávky Botanická (ve směru na Českou) tzv. natrolejovací stříšky, jež umožňují při automatickém zvedání sběračů dosednutí botek drážkami smyků přímo na trolej. číst dále
autor: Lukin, 9. 4. 2018, trvalý odkaz

Novinky u reklamy na Knihovnu Jiřího Mahena v Brně

Koncem března proběhlo střídání generací u celovozové reklamy propagující Knihovnu Jiřího Mahena v Brně. Stávající reklamu vozil od března 2013 vůz K2P ev. č. 1077. Pomyslnou štafetu nyní převzalo VarioLF2R.E ev. č. 1082/II. Reklamní polep opět tvoří tmavě zelený podklad s motivem knih. Pro úplnost uveďme, že 1077 opět jezdí v unifikovaném laku. číst dále
autor: Ondra K., 8. 4. 2018, trvalý odkaz

Letošní dodávka tramvají Vario byla zahájena

1616 první den v provozu Během letošního roku by mělo být zkompletováno celkem 6 tramvají Vario, přičemž se bude jednat o tři tramvaje v kloubovém provedení a tři sólo vozy. Jako první byla během února zprovozněna krátká tramvaj VarioLFR.E nesoucí ev. č. 1616/II. Po vyřízení nezbytných administrativních záležitostí byla poprvé vypravena dne 28. 3. 2018 na ranní 3. pořadí linky 10. Provedení vozu by mělo být shodné s tramvajemi kompletovanými v loňském roce. V současné době probíhá montáž sólo Varií budoucích evidenčních čísel 1627/II a 1630/II. číst dále
autor: Ondra K., 28. 3. 2018, trvalý odkaz

První parciální trolejbusy Škoda 26Tr v Brně

trolejbus 3301 na hale LÚ ve vozovně Komín čerstvě po dodání Od pondělí 19. do středy 21. března 2018 dorazily do Brna první tři parciální trolejbusy Škoda 26Tr s karoserií Solaris. Tato vozidla jsou součástí celkem desetikusové dodávky a jejich výrobcem je plzeňská Škoda Electric, které byla zakázka zadána na základě výběrového řízení zahájeného 3. dubna 2017. Z výsledků známých od září téhož roku je patrné, že nabídka společnosti Škoda Electric byla jedinou podanou nabídkou, a to v hodnotě 128,5 mil. Kč. Zbylých 7 ks má dorazit průběžně nejpozději do konce srpna 2018.

Nebereme-li ohled na krátkodobý zkušební provoz parciálního trolejbusu SOR TNB 12 (ev. č. 3703), jsou parciální trolejbusy pro Brno úplnou novinkou. Taková vozidla jsou schopna jízdy i mimo trolejové vedení, a to použitím bateriového pohonu. Využívání nezávislých pohonů u trolejbusů není nic nového. V mnoha městech se můžeme setkat s trolejbusy vybavenými dieselagregáty, příp. právě i pomocným bateriovým pohonem, pro obsluhu nezatrolejovaných částí linek především na okrajích měst. Využít jej lze ale i při výlukách, mimořádných odklonech nebo např. při ztrátě napětí, ať už vlivem zastavení vozidla v izolovaném úseku nebo poruchy trolejového vedení. Trakční baterie brněnských trolejbusů Škoda 26Tr by měly být schopny zajistit dojezd vozidla min. 10 km a elektrická energie z nich by měla být používána i při rozjezdu vozidla při jízdě pod trolejí. Dobíjení trakčních baterií probíhá rekuperací během jízdy při brzdění EDB nebo přímo z troleje (i při stání).

Kromě uvedeného pomocného bateriového pohonu jsou trolejbusy vybaveny poloautomatickou sběrací soustavou, klimatizací salonu pro cestující, couvací kamerou a ručním ovladačem EDB. První tři trolejbusy obdržely evidenční čísla 3301, 3302 a 3303. Po dodání všech vozidel je předběžně v plánu rozdělit tyto trolejbusy mezi vozovny Komín a Husovice. První pravidelné využívání pomocného bateriového pohonu v provozu s cestujícími bude pravděpodobně při výluce na ulici Chodská (linka 32). číst dále
autor: Lukin, 21. 3. 2018, trvalý odkaz

Další tramvaje KT8D5R.N2 po těžké údržbě

Koloběh těžké údržby tramvají je nikdy nekončící proces. V polovině loňského léta byla do velké prohlídky odeslána tramvaj KT8D5R.N2 ev. č. 1705, kterou před koncem října následoval vůz ev. č. 1720. V případě tramvaje 1705 byl během prací zjištěn zhoršený technický stav vozové skříně a následně bylo rozhodnuto o provedení generální opravy celého vozu. "Kačena" ev. č. 1720 prošla běžnou velkou prohlídkou a oba vozy tak byly dokončeny během první poloviny února. Provedení obou vozů je prakticky totožné a odpovídá předchozím dokončeným vozům. Obě tramvaje tak obdržely kamerový systém pro sledování prostoru pro cestující a naopak přišly o protiprůvanové clony u dveří. Jedinou viditelnou odlišností je osazení vozu 1705 klimatizacemi kabin řidiče Waeco CART 880 a s tím související přesun odpojovače trolej-zem do zástěny A kabiny řidiče. Tramvaj ev. č. 1705 byla předposledním vozem svého typu bez klimatizací kabin řidiče a posledním s odpojovačem zachovaným v původní poloze, tedy ve stropě “A” kabiny řidiče. číst dále
autor: Ondra K., 4. 3. 2018, trvalý odkaz

VarioLF2R.E 1094 s celovozovou reklamou

Během druhého únorového víkendu obdrželo kloubové VarioLF2R.E ev. č. 1094/II celovozovou reklamu propagující projekt rozmístění automatizovaných externích defibrilátorů na území Brna. Reklamní polep je tvořen bílým textem na tmavě zeleném podkladu. Celkově se jedná již o dvanáctou tramvaj svého typu opatřenou celovozovou reklamou. číst dále
autor: Ondra K., 17. 2. 2018, trvalý odkaz

Prodej tramvají RT6N1 ev. č. 1801 a 1802

V pondělí 12. února 2018 proběhla v medlánecké vozovně Dopravního podniku města Brna nakládka dvou tramvají RT6N1 ev. č. 1801 a 1802 na speciální podvalníky pro kolejová vozidla s polskými registračními značkami. Budou tak následovat vůz ev. č. 1804, který byl do Polska odvezen již v říjnu 2015. Kupujícím je firma Modertrans Poznań Sp. z. o. o.

O 4kusové sérii tramvají RT6N1 v Brně toho bylo napsáno již mnoho, proto zmíníme jen základní milníky. Všechny 4 vozy pro Brno byly vyrobeny v roce 1996 a pocházely z 8kusové ověřovací série výrobce ČKD dopravní systémy, z niž 4 vozy byly prodány do Prahy a 4 do Brna. Dodány byly v březnu 1997. Pro svoji vysokou poruchovost atypických součástí se však nepodařilo splnit podmínky stanovené Drážním úřadem ČR ke schválení typu, a tak zůstávaly tramvaje po většinu času odstavené. Úspěšného schválení se tramvaje dočkaly až v roce 2008, kdy byla po dlouhé době zprovozněna první tramvaj 1801, kterou v následujících letech následovaly vozy 1803 a 1802. S obtížemi se tramvaje dařilo držet v provozu až do ledna 2016, kdy byla definitivně odstavena poslední provozní tramvaj (více o ukončení provozu typu RT6N1 si můžete přečíst v příslušné aktualitě). Kompletní biografii tramvají si přečtěte v článku o vozech RT6.

K prodeji prvního vozu RT6N1 došlo v roce 2015, kdy byl poznaňské firmě Modertrans prodán dlouhodobě odstavený vůz 1804. O další dvě tramvaje 1801 a 1802 projevil Modertrans zájem na přelomu roků 2017 a 2018 na základě výzvy DPMB.

Firma Modertrans Poznań je jeden z polských výrobců tramvají, který se zaměřuje zejména na výrobu a modernizace tramvají vycházejících z koncepce PCC (Moderus Alfa, Moderus Beta). Novinkou ve výrobním programu je vůz Moderus Gamma, což je 100% nízkopodlažní pětičlánková tramvaj se třemi pevnými podvozky. Jednou z činností firmy je i zajišťování běžné údržby a modernizací tramvají RT6N1 pro poznaňský dopravní podnik. V Poznani již jezdí celkem 14 vozů RT6N1 (resp. jejich kompletních modernizací označených jako RT6-MF 06 AC.), z nichž 10 vozů je původně poznaňských a 4 vozy jsou odkoupené z Prahy. Dle předběžných informací by jedna z odkoupených brněnských tramvají měla po modernizaci rozšířit početní stav provozních vozů (pravděpodobně vůz 1801), s dalšími se prozatím počítá jako se zdrojem náhradních dílů. Záměr místního dopravního podniku a firmy Modertrans však nemusí být definitivní.

Poslední "RT6ka" ev. č. 1803 prozatím zůstává odstavená ve vozovně Pisárky. Zájem o ni projevilo Technické muzeum v Brně. číst dále
autor: BMHD, 12. 2. 2018, trvalý odkaz

Zimní reklamní aktuality

První polovina letošní zimy přinesla celkem tři novinky. Krátce po polovině prosince obdrželo dlouhé VarioLF2R.E ev. č. 1090/II celovozovou reklamu Špilberk žije. Jedná se o identickou grafiku, která byla začátkem prosince stržena z vozu 1103/II. Druhou novinku pak tvoří reklama propagující hokejový klub HC Kometa Brno, kterou od konce ledna vozí tramvaj Škoda 13T ev. č. 1916. Připomeňme, že reklamu na Kometu vozila již v letech 2009 až 2012 KT8D5R.N2 ev. č. 1737. Poslední novinkou je ukončení vánoční reklamy DPMB a. s., kterou jsme mohli během prosince vídat na krátkém VariuLF ev. č. 1555/II. Zmíněná tramvaj opět jezdí v unifikovaném laku. číst dále
autor: Ondra K., 8. 2. 2018, trvalý odkaz

Zimní trolejbusové aktuality

Trolejbus 3007 po generální opravě na odstavné ploše vozovny Komín Tlačítko signalizace k řidiči na svislém madle u dveří v trolejbusu 3274 V listopadu loňského roku se po generální opravě vrátil do provozu trolejbus 3007. V průběhu této opravy byla mj. dosazena klimatizace kabiny řidiče Dometic-Waeco CoolAir RTX. Během předcházejícího měsíce, tj. v říjnu, byl poprvé do provozu v Brně zařazen vůz 3062/II odkoupený v lednu 2016 z Jihlavy (ex 58). Součástí generální opravy, která tomu předcházela, byla unifikace s brněnskými trolejbusy typu 21Tr včetně výměny tónovaných oken za čirá. V dílnách těžké údržby se nyní v různých fázích generálních oprav nacházejí vozy 3028, 3032/II, 3064/II (21TrAC ex Hradec Králové) a 3502 (rekonstrukce na retro vůz). Na přistavení do dílen pak čekají trolejbusy 3008 a 3025/II.

Během poslední doby došlo také k přesunům vozidel mezi vozovnami. Do Husovic byly převedeny vozy 3007, 3008 a 3630, do vozovny Slatina trolejbusy 3015 a 3016. K odstavenému vozu 3617 se přidaly i 3610 a 3615. Na zprovoznění trolejbusu 3610 je plánováno použití repasované hnací nápravy z autobusu 2604/II. Dále jsou, kromě zmíněných trolejbusů typu 25Tr, odstaveny i vozy 3019/II (po nehodě mezi Brnem a Šlapanicemi), 3033/II a 3606. Již dříve definitivně odstavené trolejbusy 3269 a 3277 určené k prodeji doplnil vůz 3508, který je k prodeji určen rovněž. Naopak trolejbus 3272 byl odtažen k fyzické likvidaci společností Šrot Gebeshuber a vůz 3268 posloužil před sešrotováním ke cvičným účelům hasičskému záchrannému sboru.

V souvislosti s navýšením počtu zastávek v režimu na znamení budou nově u trolejbusů typů 14Tr a 15Tr doplněna tlačítka signalizace k řidiči na svislá madla vedle dveří, a to z důvodu jejich lepší dostupnosti pro cestující menšího vzrůstu. Prvním takovým vozem je 3274. Již roku 2009 byl však krátkodobě zkušebně těmito tlačítky vybaven i trolejbus 3278. číst dále
autor: Lukin, 30. 1. 2018, trvalý odkaz

T6A5 1203+1204 po GO

T6A5 1203+1204 druhý den v provozu po GO Koncem loňského roku byla dokončena generální oprava tramvají T6A5 ev. č. 1203 a 1204/I. Po vyřízení nezbytných administrativních záležitostí byla souprava 1203+1204/I poprvé vypravena dne 29. 1. 2018 na 6. pořadí linky 12.

Provedení opravy je prakticky totožné s prohlídkami vozů ev. č. 1201, 1202, 1211, 1212, 1215, 1216, 1217 a 1218 provedenými v roce 2015. Jediný větší rozdíl představuje použití podlahové krytiny Altro v puntíkovaném vzoru. Předchozí vozy mají Altro v šedém provedení.

Generální oprava mimo jiné zahrnuje instalaci ručního řadiče Alfa Union HH 220, klimatizace kabiny řidiče Konvekta KL 20 E, kamerového systému pro sledování prostoru cestujících, výměnu přepínačů na řídícím pultu včetně změny jejich rozložení, novou podlahovou krytinu a nové obložení stěn a stropu. Podrobnější specifikaci opravy naleznete v aktualitě Generální opravy tramvají T6A5.

K vozu 1203 se váže zajímavost v podobě odlišného lakování předního čela, které tramvaj obdržela po opravě následků dopravní nehody s trolejbusem 3219 v roce 2011. V rámci GO byl vnější lak sjednocen s ostatními tramvajemi T6A5. Na závěr doplňme, že v současnosti prochází stejným stupněm opravy 1213+1214. číst dále
autor: Ondra K., 30. 1. 2018, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2017 a výhled na rok 2018

K zachování tepelného komfortu ve vozidlech přispívá i automatické zavírání dveří, které funguje od podzimu 2017 na vozech 13T Vůz 7062 se zkušební klimatizací prostoru pro cestující; od roku 2017 je celovozová klimatizace dodávána na všech nových vozech Rok se s rokem sešel a opět tu máme leden. Podobně jako v minulých letech přinášíme shrnutí změn a novinek ve vozovém parku v uplynulém roce a výhled do roku následujícího. Přejeme příjemné čtení.

» číst celý text... číst dále
autor: Jakub S., 15. 1. 2018, trvalý odkaz