Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Akce - rok 2018

Dopravní nostalgie 2018

Historická tramvaj 99 se v roce 2009 ukázala v netradiční soupravě s vlekem 263 Součástí festivalu Brno - město uprostřed Evropy je tradičně i Dopravní nostalgie, při níž se v brněnských ulicích ukáží historická vozidla všech trakcí. V letošním roce připadne na víkend 16. - 17. června.

V sobotu 16. června proběhne nejprve od 10:00 výstava historickách vozidel v centru města. V 11:30 se začnou jednotlivé vozy řadit na zvláštní linky směřující k medlánecké vozovně tramvají, jejíž brány se pro veřejnost otevřou ve 12:00. V rámci dne otevřených dveří, který potrvá až do 18:00, bude mimo jiné k vidění výstava tramvají v hale vozovny, pracoviště kontrolních prohlídek, nakolejování tramvaje nebo mycí linka. Každou půlhodinu bude možné absolvovat komentovanou prohlídku vozovny. Návštěvníkům se také předvede Pivní tramvaj (vůz K2R-RT 1018) při krátkých okružních jízdách do smyčky Technologický park a zpět do areálu vozovny.

Na neděli 17. června je ve spolupráci se společností Kordis JMK naplánováno "historické kolečko" do Kuřimi, v jehož rámci cestující vystřídají parní vlak a historické autobusy, trolejbusy i tramvaje. V Kuřimi pak bude připravena výstava historických vozidel a další doprovodný program.

(aktualizováno 14. 6. 2018)

» číst celý text... číst dále
autor: Miky, 12. 6. 2018, trvalý odkaz

Zahájení provozu turistického minibusu

Turistický minibus na náměstí Svobody V pátek 1. 6. 2018 bude zahájen sezónní provoz turistického minibusu, který provozuje Dopravní podnik města Brna ve spolupráci s Turistickým informačním centrem. Pro rok 2018 jsou k dispozici 2 varianty vyhlídkových tras.

» číst celý text... číst dále
autor: Miky, 31. 5. 2018, trvalý odkaz

Brněnská muzejní noc 2018

Čtrnáctý ročník Brněnské muzejní noci je naplánován na sobotu 19. května 2018. Od odpoledních hodin až do půlnoci bude pro neobvyklou noční návštěvu otevřena řada muzeí, a to buď zdarma, nebo za symbolické vstupné. Pro dopravu do areálů vzdálenějších od centra města bude v provozu 8 zvláštních autobusových linek.

Trasy zvláštních linek se oproti minulým ročníkům nemění:


Linka A: Česká - Klusáčkova - Skácelova - Technické muzeum

Linka B: Žlutý kopec - Česká - Jugoslávská - Bratislavská - Körnerova - Česká - Žlutý kopec

Linka C: Česká - Mohyla Míru

Linka D: Česká - Komárov - Chrlické náměstí - Rajhrad

Linka E: Česká - Hrad Špilberk

Linka F: Česká - Mendlovo náměstí - VIDA! - Anthropos

Linka G: Česká - Hladíkova - Zetor Gallery

Linka H: Česká - Předklášteří


Linky jsou v provozu od 18:00 do 0:30 podle zvláštního jízdního řádu. Vybrané odjezdy na nich zajistí nízkopodlažní autobusy. Na linku A budou nasazeny také historické autobusy Technického muzea. Doprava na linkách A - H je zdarma.

Vzhledem k omezené kapacitě areálů Mohyly Míru a Podhoráckého muzea v Předklášteří je třeba pro nástup do autobusů linek C a H předložit bezplatnou místenku. Místenky budou od středy 16. května k dispozici v historickém autobusu, který bude sloužit jako informační stánek na náměstí Svobody.

Kromě linek C a H budou všechny linky operativně posilovány podle aktuální poptávky. Provoz tramvajových linek 1, 4, 8 a 12 bude prodloužen nad rámec běžných jízdních řádů a posíleny budou také první rozjezdy běžných nočních linek od hlavního nádraží.

Jízdní řád a další informace o muzejní noci naleznete na stránkách www.brnenskamuzejninoc.cz. číst dále
autor: Miky, 14. 5. 2018, trvalý odkaz

Exkurze ve vozovně Slatina

Vozovna Slatina v roce 1983 Výstavba trolejbusové části vozovny Květnová exkurze se uskuteční ve vozovně trolejbusů a autobusů ve Slatině. Pro vysoký zájem o exkurze je nově nutné se předem registrovat na adrese http://www.dpmb.cz/cs/exkurze-pro-verejnost-objednavka. Pro tuto exkurzi je stanoveno více termínů ve dnech 15. a 16. května (úterý a středa).

V souvislosti s rozsáhlou výstavbou sídlišť a s tím souvisejícím rozvojem autobusové dopravy přestaly na přelomu 60. a 70. let dostačovat kapacity autobusových garáží na Grmelově ulici a v Králově Poli. Proto bylo v roce 1972 rozhodnuto o výstavbě nového areálu na Hviezdoslavově ulici ve Slatině. Stavba byla zahájena o rok později a v roce 1976 zde byl zahájen provoz. Do Slatiny byly přesunuty všechny autobusy z garáží Grmelova a část vozů z Králova Pole. K dispozici jim byla hala denního ošetření, čerpací stanice a venkovní odstavná plocha, během dalších let přibyla diagnostická hala (1978), mycí linka (1978), správní budova (1980) a opravárenské haly (1987-1994). Zásadní změnou bylo vybudování plnicí stanice a dalšího zázemí pro údržbu vozů s pohonem na stlačený zemní plyn, které jsou nakupovány od roku 2014. Dnes je do Slatiny zařazeno přibližně 200 autobusů (z toho cca 75 % s pohonem na CNG), přičemž přesný počet se v současné době průběžně mění s dodávkami nových autobusů (SOR NBG 12 a Iveco Urbanway 18M CNG) a s tím souvisejícími přesuny naftových autobusů do medlánecké vozovny.

Trolejbusy se do Slatiny dostaly v roce 1984, kdy pro deponování vozů obsluhujících slatinskou část sítě (linky 131, 133 a 141) vznikla jednoduchá montovaná hala denního ošetření a venkovní odstavná plocha pro cca 50 vozů. Do nově otevřené vozovny byly převedeny vozy 9Tr z Husovic. Ve stejném stavu, jako v době zahájení provozu, se trolejbusová část vozovny nachází v podstatě dodnes, kdy je zde ve stavu celkem 26 trolejbusů. I tento počet se ale v současné době může vzhledem k přesunům vozů mezi vozovnami mírně změnit. číst dále
autor: Miky, 11. 5. 2018, trvalý odkaz

Zahájení plavební sezóny na přehradě

72. plavební sezóna na Brněnské přehradě bude zahájena v sobotu 14. dubna. Program bude probíhat tradičně: V 10:00 se uskuteční slavnostní nástup kapitánů a po zahajovacím ceremoniálu se v 10:30 lodě vydají na krátkou okružní plavbu. Od 11:30 pak začne provoz podle plavebního řádu pro nadcházející sezónu. Ukončení sezóny je plánováno na neděli 14. října. číst dále
autor: Miky, 9. 4. 2018, trvalý odkaz

Exkurze ve vozovně Pisárky

Kolejiště vozovny v Pisárkách v roce 1972 Na úterý 10. dubna je pro návštěvníky naplánována exkurze v pisárecké vozovně tramvají. Sraz účastníků proběhne v 16:00 u vrátnice u vjezdu do vozovny.

Vozovna v Pisárkách je nejstarším areálem brněnského dopravního podniku. Již od 70. let 19. století se zde nacházelo zázemí koněspřežné tramvaje, tedy dřevěné kůlny pro odstavování vozidel, stáje pro koně a sklady krmiva. V roce 1884 pak byl zahájen provoz parní tramvaje, která na stejném místě využívala již zděnou budovu, výtopnu, vodní jeřáb, skládku koksu a další potřebné objekty.

Elektrická tramvaj zahájila v Brně provoz v roce 1900. Již dva roky předtím byly zahájeny úpravy areálu, aby vyhovoval novým provozním podmínkám. Vznikla zejména cihlová hala s devíti kolejemi a konečná zastávka pouliční dráhy s krytým nástupištěm. V roce 1910 byla okolo areálu vozovny vybudována první smyčka v brněnské kolejové síti, za první republiky byly postaveny ústřední dílny (1927) a budova ředitelství (1928). Ještě do druhé světové války došlo k rozšíření vozovny, nejprve provizornímu, následně byla postavena tzv. druhá vozovna, která slouží tramvajím dodnes. V roce 1945 zasáhl areál vozovny rozsáhlý požár, který byl pravděpodobně založen ustupujícími německými vojáky. Shořelo při něm 18 motorových vozů, 11 vlečných vozů a 4 sněžné pluhy, zničena také byla původní cihlová budova a skladiště.

V následujících letech byly v Pisárkách krátce deponovány tramvaje T2 (po dodání v roce 1958), v letech 1963 - 1978 tramvaje T3 a od roku 1967 také tramvaje K2. Po roce 1978 došlo k rozdělení sólo a článkových tramvají mezi vozovny v Pisárkách a v Králově Poli a Pisárkám byly určeny článkové tramvaje K2. Rozdělení podle typů bylo zrušeno po roce 1989, kdy se v Pisárkách opět objevily tramvaje T3, tentokrát v modifikaci T3SUCS. Od 90. let byly přesouvány jednotlivé vozy mezi vozovnami podle aktuálních provozních potřeb. Dnes je v Pisárkách deponováno 172 tramvají typů T3 (a modifikací), K2 (a modifikací) a 03T (Anitra), přičemž do modifikací prvních dvou jmenovaných typů jsou zahrnuty i vozy VarioLF(2).

Není bez zajímavosti, že podnikový areál v Pisárkách krátce poskytl zázemí i autobusům. Na jaře roku 1964 bylo dodáno 22 autobusů Škoda 706 RTO, pro které již nedostačovala kapacita garáží na Grmelově ulici, našly tedy útočiště v pisáreckém areálu nákladní dopravy a teprve na podzim téhož roku byly předisponovány do garáží v Králově Poli, kde jim uvolnily místo trolejbusy přesunuté do Husovic. Až do 90. let ale byly v Pisárkách odstavovány autobusy zájezdové dopravy a základnu zde také našly pojízdné kantýny. Dodnes se zde nacházejí vozidla autoškoly (Karosa B732 5320, Crossway 12M 5331 a Crossway LE 12M 5330). číst dále
autor: Miky, 7. 4. 2018, trvalý odkaz

Retro tramvaje na desítce

Sobotou 7. dubna bude zahájen pravidelný sezónní provoz retro tramvají. Vozy T2 1435, T3 1525 nebo K2 1123/II budou vyrážet každou první a třetí sobotu v měsíci na linku 10. Nasazení se v průběhu sezóny může změnit, a to s ohledem na aktuální provozní situaci (výluky a jiná omezení). Retro tramvaje by měly být v provozu do soboty 20. října. číst dále
autor: Miky, 5. 4. 2018, trvalý odkaz

Pivní tramvaj v provozu

V pátek 30. března byly také zahájeny pravidelné jízdy Pivní tramvaje. Vůz K2R-RT 1018 sveze zájemce vždy v pátek s odjezdem v každou celou hodinu od 18:00 do 21:00 z náměstí Svobody. Jízdné se proti minulému roku nemění, za hodinovou okružní jízdu městem tedy cestující zaplatí 50 Kč (při nákupu jízdenky v předprodeji), resp. 60 Kč (při nákupu jízdenky přímo v tramvají). K dispozici je také "šalinkarta", jízdenka pro libovolný počet osob na celkem 5 jízd za 200 Kč. číst dále
autor: Miky, 31. 3. 2018, trvalý odkaz

Exkurze na školním oddělení

Výcvikové vozidlo autoškoly - autobus Crossway ev. č. 5331 Další z řady exkurzí se bude konat v úterý 13. března a zavede návštěvníky do prostor Oddělení vzdělávání zaměstnanců v Pisárkách. Toto oddělení má na starosti zejména teoretickou i praktickou přípravu budoucích řidičů MHD na jejich povolání, dále pravidelná školení řidičů a dalších zaměstnanců a v neposlední řadě nabízí výuku a výcvik řízení motorových vozidel pro veřejnost. Zaměstnanci a žáci autoškoly zde také mají k dispozici trenažer automobilu a autobusu, počítačové učebny nebo například simulátor palubní informatiky RIS.

Začátek exkurze bude v 16:00, sraz návštěvníků proběhne u tramvajového vjezdu do vozovny Pisárky. číst dále
autor: Miky, 7. 3. 2018, trvalý odkaz

Exkurze ve vozovně Medlánky

Během krátkého období sloužila vozovna v Králově Poli i trolejbusům V hale trolejbusů jsou dnes autobusové dílny Další ze série exkurzí se uskuteční v úterý 13. února a proběhne ve vozovně tramvají a autobusů v Medlánkách. Účastníci se setkají v 16:00 před areálem.

Stavba vozovny Medlánky, do roku 1996 označované jako Královo Pole, byla zahájena v roce 1953. V té době přestával provozu dostačovat původní objekt vozovny Královo Pole umístěný nedaleko zastávky Semilasso. Stará královopolská vozovna nicméně slouží dodnes, po ukončení provozu tramvají byla budova přestavěna na měnírnu. Do nového areálu se tramvaje přestěhovaly na jaře roku 1958 a během podzimu se zde objevily také trolejbusy převedené z Husovic. Doba ale elektrické nekolejové trakci nepřála, a tak trvalo pouhých 6 let do roku 1964, než byl po postupném snížení početního stavu trolejbusů zbytek vozidel přesunut zpět do Husovic. Uprázdněná část medlánecké, resp. královopolské vozovny začala záhy sloužit autobusům.

V současné době je v Medlánkách zařazeno 133 tramvají a 127 autobusů. Tramvaje jsou odtud vypravovány na všech 11 linek, autobusy na linky převážně v severní polovině města. Dočasně je zde také deponován zájezdový autobus Iveco Magelys 2719/II. Větší část areálu zabírají prostory pro tramvaje, v hale o 5 lodích se nachází celkem 15 kolejí a také pracoviště kontrolních prohlídek. Okolo celé vozovny je možné projet po objízdné koleji, vozy jedoucí od ulice Palackého se také mohou otočit v tzv. malé smyčce za vrátnicí, tj. ještě před halou. Od roku 2008 je také vozovna krátkou manipulační tratí napojena na nově vybudovanou tramvajovou trať do smyčky Technologický park. Autobusům slouží dvě lodě určené původně trolejbusům a také venkovní odstavné plochy. Od 60. let byly v areálu postupně vybudovány další potřebné objekty, například čerpací stanice. V roce 2005 pak byl do provozu uveden objekt mycí linky, který slouží tramvajím i autobusům. V případě autobusů zde probíhá i denní ošetření.

V areálu vozovny se také nachází hala ústředních dílen, kde probíhá od roku 1965 těžká údržba tramvají. V různých obdobích se zde podrobovaly opravám i trolejbusy a autobusy. V roce 2009 byla do provozu uvedena nová lakovna, která kromě lakování tramvají, trolejbusů i autobusů nabízí své služby také externím zákazníkům. číst dále
autor: Miky, 6. 2. 2018, trvalý odkaz

Exkurze - Energetický dispečink Tábor

Energetický dispečink DPMB V úterý 16. ledna zve brněnský dopravní podnik k další exkurzi. Tentokrát se návštěvníci podívají na pracoviště energetického dispečinku, který zajišťuje bezproblémový chod napájecí soustavy tramvají a trolejbusů v celém Brně. Naleznete jej na adrese Tábor 18 (nedaleko trolejbusové zastávky Spojovací) a sraz účastníků zde bude v 16 hodin. číst dále
autor: Miky, 11. 1. 2018, trvalý odkaz