Tramvaj z Heidelbergu na rekonstrukci v Brně | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Tramvaj z Heidelbergu na rekonstrukci v Brně

manipulace s krajním článkem vozu M8C v areálu brněnských ústředních dílnách Brněnský dopravní podnik získal v květnu 2012 zakázku na část rekonstrukce tří tramvají Düwag typu M8C pro německé město Heidelberg. Zhotovitelem rekonstrukcí jsou Krnovské opravny a strojírny, s.r.o., DPMB, a.s. v celé věci figuruje jako subdodavatel.
Tramvaje M8C (pro rozchod kolejí 1 000 mm) a N8C (1 435 mm) vyráběla německá vagónka Düwag v letech 1975 - 1994, odebírala je převážně města bývalého Západního Německa, kam se v rámci RVHP nedodávaly tramvaje ČKD. Jedná se o tříčlánkové obousměrné tramvaje o délce 26 640 mm a šířce 2 300 mm. Dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH, který provozuje městskou a příměstskou dopravu ve městech Heidelberg, Mannheim a Ludwigshafen, má pro provoz v Heidelbergu ve stavu celkem 8 tramvají typu M8C z roku 1985, z nichž některé již prošly přestavbou spojenou s dosazením nové elektrovýzbroje Cegelec TV Progress vyráběné v České republice nebo s výměnou středního článku za nízkopodlažní.
V zakázce, kterou nyní realizuje KOS Krnov ve spolupráci s DPMB, budou rekonstruovány celkem tři tramvaje. V Krnovských dílnách dojde k odstrojení a opravě skříní krajních článků tramvaje. Ty pak budou dodány do Brna na celkovou kompletaci elektrické i mechanické části včetně interiéru. Prostřední článek bude nový - nízkopodlažní, vyrobí a zkompletuje jej KOS Krnov. Následně bude převezen do Brna, kde dojde ke spojení celého vozidla, zavázání podvozků a expedici hotové tramvaje zpět do Heidelbergu. Díky novému článku tramvaji přibude jeden pár dveří a dojde i k celkovému prodloužení. Vůz bude mít po rekonstrukci typové označení M8C-NF (Niederflurmitteil). Zkušební jízdy v ulicích Brna probíhat nebudou, neboť rozchod kolejí v Heidelbergu je 1000 mm. Překážkou by byla i brněnská zvláštnost - obrácená polarita napětí. V Brně je v troleji záporný pól, zatímco v drtivé většině ostatních provozů je kladný.
První článek německé tramvaje byl do Brna dodán na silničním trajleru ve čtvrtek 17. května 2012. Za pomocí jeřábů byl složen v areálu ústředních dílen na jalové podvozky pro tramvaje ČKD opatřené speciální redukcí pro podvozkové čepy a za pomoci posunovacího vozu T3M po vyřešení problémů s nekompatibilitou německých a českých spřáhel vmanipulován do haly ústředních dílen. První rekonstruovaný vůz bude vyexpedován pravděpodobně již v červenci 2012.
Dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH v Heidelbergu vlastní mimo osmi kusů tramvají M8C i několik dvoučlánkových starších tramvají Düwag GT6, které jsou však nyní již mimo provoz a dvě tříčlánkové tramvaje GT8. V roce 1994-1995 zakoupil RNV GmbH 12 nízkopodlažních tříčlánkových tramvají Düwag NGT6D a v letech 2002 - 2010 bylo pořízeno 16 velkokapacitních tramvají Bombardier Variobahn. V provozu je 5 tramvajových linek.
Mimo tramvaje pro Heidelberg jsou v brněnských ústředních dílnách montovány podvozky KOMFORT pro vozidla VarioLF.S, která vyrábí firma Pragoimex, a.s. společně s Krnovskými opravnami a strojírnami pro uzbecké hlavní město Taškent.
autor: manil, 24. 5. 2012, Ostatní, trvalý odkaz