Konec cedulových tramvají v Brně | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Konec cedulových tramvají v Brně

Již od prvního červencového dne roku 2016, kdy došlo k prázdninovému omezení provozu, do běžného provozu nezasahují tramvaje vybavené plastovou linkovou orientací, tzv. cedulemi. Pondělí 29. 8. 2016 bylo úplně posledním dnem, kdy v ulicích Brna bylo možné spatřit poslední provozní tramvaj s plastovou cedulovou linkovou orientací. V tento den proběhla oficiální rozlučková akce Dopravního podniku města Brna, a. s., při které byl poslední cedulák K2 1126II nakrátko nasazen na linku 1 v trase Bystrc, Rakovecká - Výstaviště, hlavní vstup. Zde byl slavnostně vyměněn soupravou Varií 1090II+1575II, která byla složena z vozů vyrobených v letošním roce. Následně si fanoušci tramvají mohli poslední "cedulák" 1126II společně s čerstvě opravenou retro tramvají K2 1123II prohlédnout nebo si na infostánku DPMB koupit již nepotřebné vyřazené cedule. Touto akcí se definitivně uzavřela významná kapitola brněnského tramvajového provozu.

Označování linek brněnské městské hromadné dopravy bylo užíváno od roku 1900, kdy byla zavedena elektrická tramvaj. Tramvaje tehdy byly označovány barevnými terči na střechách vozů (bílá, zelená, žlutá, červená a modrá). Linky byly takto rozlišovány až do roku 1913, kdy byly nahrazeny čísly (umístěnými v budnících na střechách). Tabule s názvem cílové stanice byly umísťovány na háky na čelech pod čelním oknem a na bočních oknech.

Držáky na cedule i umístění cedulí ce postupem času měnilo. Vozy 4MT "plecháče" a v první etapě provozu i vozy T2 a první dodávka vozů T3 měly držáky na cedule za sklem nad čelním oknem (T2 měly speciální mechanismus na překlápění cedulí). S příchodem dalších vozů T3 byly zavedeny držáky na vyřezávané plechové (později průsvitné plastové cedule) nad okapnicí na předním čele. Cedule byly do kolejniček vkládány zvenčí, vozovenští pro snadnější výměnu používali speciální háky na drevěné tyči. Boční a zadní cedule byly vkládány zevnitř do držáků za obvykle druhým bočním oknem a na zadním čele. Čelní směrová cedule byla rovněž umísťována zevnitř, a to za čelní sklo do držáku na palubní desce. V 80. a 90. letech byly vozy T2, T3 a K2 vybaveny držáky na malou ceduli s číslem linky, které se umísťovaly na křídla předních dveří. Při otevření dveří v zastávce se tato cedule vyklopila a umožňovala tak snadnější orientaci cestujících na přeplňených zastávkách, kde odbavovalo více vlaků za sebou.

Poslední dodávky vozů T3SUCS z roku 1989 přinesly drobnou inovaci v podobě držáku na čelní ceduli s číslem linky v podhledu kabiny řidiče. Číslo linky se tedy ve vozech 1635 - 1652 vkládalo zevnitř. Zbytky po tomto systému jsou na "B" vozech této série patrny dodnes.

Výraznější novinku do Brna přinesly vozy KT8D5, které byly vybaveny převíjecími transparenty na obou čelech (budník na střeše na číslo linky a transparent na vrchní straně čelních oken na cílovou stanici). V útrobách transparentu bylo ukryto bílé plátno, na které byla nastříkána jednotlivá čísla linek nebo cílové stanice a manipulační nápisy. Vozy KT8D5SU (1724 - 1728) neměly typický budník na čelech, číslo linky bylo umístěno v čelním transparentu vedle názvu cílové stanice. Boční transparenty u KT8 byly stále v cedulovém provedení. Převíjecí transparenty byly rovněž zkoušeny na voze T3G 1634.

V roce 1996 bylo do provozu uvedeno 20 vozů T6A5 společně s vzorovou rekonstrukcí T3 1615, které byly jako první vybaveny digitálními transparenty zobrazující číslo linky i cílovou stanici. Od roku 1997 byly při různých stupních prohlídek vybavovány i starší tramvaje, což si u vozů T3 a K2 vyžadovalo úpravu předního čela.

Drtivá většina digitálních transparentů používaných v Brně pochází od blanenské firmy BUSE. Ta využívala nejprve technologie matice zelených bodů (DOTů), které byly pomocí elektromagnetků otáčeny tak, aby tvořily nápis. Celý transparent byl osvětlen zářivkou. Kolem roku 2000 již bylo užíváno technologie DOT-LED, kdy transparent nebyl osvětlován zářivkou, ale u každého bodíku byla zároveň umístěna LED dioda. V dnešní době už jsou odebírány téměř výhradně transparenty tvořené pouze LED diodami. Transparenty jsou na všech vozidlech umístěny na čelech i za bočními okny. V interiéru každého vozidla jsou červené LED displeje zobrazující informace o následující zastávce, čase atd. Některá vozidla jsou rovněž vybavena transparentem BS370 (tzv. "teploměrem" nebo "perlovou šňůrou"), což je transparent tvořený několika malými displeji zobrazující následující zastávky spoje a další informace. Novější vozidla mají i vnitřní víceúčelové LCD monitory.

Autobusy a trolejbusy byly v Brně nejprve rovněž označovány plastovými cedulemi. Elektronické transparenty je však na těchto trakcích vytlačily mnohem dříve než na tramvajích. Posledním cedulovým autobusem byla B732 7365 v roce 2005, posledním trolejbusem s cedulemi pak 14Tr 3194 v roce 2010.

autor: manil, 19. 10. 2016, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz