Nové autobusy pro Brno

Vůbec prvním autobusem Urbanway 18M v ČR se stal autobus karlovarského dopravního podniku Již na podzim minulého roku bylo vypsáno výběrové řízení na dodávku až 60 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Dopravní podnik města Brna tak navazuje na masivní obnovu vozového parku autobusů započatou v letech 2014 - 2015. Z vítězství se nyní může opět radovat společnost Zliner, s níž byla v dubnu tohoto roku podepsána rámcová smlouva, která předpokládá dodání 16 sólo a 44 kloubových autobusů v letech 2017 - 2018. Celková cena kontraktu činí necelých 500 milionů korun a 85 % z této částky pokryje dotace z fondů Evropské unie.

Podle květnového čísla měsíčníku Zpravodaj vydávaného Dopravním podnikem města Brna má zmíněných 16 vozů standardní délky být typu SOR NBG 12, který již v Brně známe, v případě 44 článkových vozů pak uspěl typ Iveco Urbanway 18M CNG. Vozy Urbanway 18M, ovšem v naftovém provedení, se zatím v ČR nacházejí pouze dva, a to u Dopravního podniku Karlovy Vary (3K9 2959) a u společnosti Iveco Czech Republic, jejíž předváděcí vůz je aktuálně zapůjčený libereckému dopravnímu podniku (5E7 9943); kloubový Urbanway s pohonem na CNG bude do ČR dodán vůbec poprvé. Nové brněnské vozy nabídnou oproti dříve dodávaným autobusům několik novinek, z těch nejzásadnějších jmenujme klimatizaci prostoru pro cestující, čalouněnou sedací část sedaček cestujících, řidiči pak ocení couvací kamery a v případě článkových vozidel i kamery v prostoru dveří v zadním článku.

Po ukončení této dodávky by měla většina autobusů ze slatinské vozovny disponovat pohonem na CNG. S tím bude souviset přesun některých naftových autobusů do Medlánek. S naftovými vozidly se ale bude počítat i nadále, tvoří totiž strategickou rezervu Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje pro případ mimořádných událostí. Pohon na naftu je v takové situaci vhodnější z hlediska dojezdu a případného doplňování pohonných hmot.
autor: Miky, Novinky ve vozovém parku DPMB, 11. 5. 2017
© BMHD (2002 - 2017)