Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Služební tramvaj T3M ev. č. 1544 s protinámrazovým pantografem

V uplynulých měsících prošla opravou v ústředních dílnách DPMB, a. s., služební tramvaj T3M ev. č. 1544. Hlavní novinkou je montáž druhého pantografu pro nanášení nemrznoucí směsi na troleje.
Vůz ev. č. 1544 byl vyroben v roce 1968 a v roce 1979 prošel modernizací na typ T3M s dosazením tyristorové výzbroje TV1. V roce 2002 utrpěl vážné poškození při dopravní nehodě s autobusem na křižovatce Obřanská × Fryčajova, kdy autobus při průjezdu pravotočivým obloukem v křižovatce vybočil do jízdní dráhy protijedoucí tramvaje. Na následky střetu tehdy bohužel zahynul řidič tramvaje. Následně vůz v roce 2003 prošel generální opravou, v rámci níž byly doplněny tehdy užívané modernizační prvky (digitální transparenty BUSE, poptávkové ovládání dveří atd.). V provozu s cestujícími byla 1544 využívána až do února 2016. Poté byla převedena z medlánecké vozovny do Pisárek, kde sloužila jako služební vůz, a to zejména k odtahům vadných vozů z trati do vozovny, k manipulaci po areálu vozovny nebo k provozu s měřicím vozem T3M ev. č. 1593. Po odstavení z provozu s cestujícími nebyly prováděny žádné zásahy, vůz tedy nebylo možné rozeznat od běžných provozních vozů T3.

V červnu 2018 byla 1544 přistavena do ústředních dílen k provedení opravy v rozsahu těžké prohlídky s uzpůsobením pro pracovní účely. Po odstrojení vozu, otryskání celé skříně a rozsáhlých opravách karoserie byly zaslepeny prostřední dveře, které byly nahrazeny běžným oknem s posuvnou vrchní částí. Na zadním čele přibyl jeden reflektor a nad obě čela byly doplněny oranžové výstražné majáky. Nad osou druhého podvozku byl instalován speciální pantograf od výrobce Stemmann-Technik GmbH typu NIS 103.200 k nanášení nemrznoucí směsi na trolejové vedení. Kvůli montáži sběrače bylo nutné posunout skříň s brzdovými odpory blíže středu vozu. Dále byl u vozu 1544 vyměněn motorgenerátor dobíjení baterie za statický měnič Cegelec SMTK 6.3, původní dveřní pohony ČKD byly nahrazeny pohony IGE.CZ. Nová podlahová překližka byla potažena šedou protiskluzovou krytinou ALTRO bez dekoru. K zadnímu čelu bylo vytvořeno ovládací stanoviště pro zpětnou jízdu (rozšířený zadní pojezd, řízení pomocí tlačítek) včetně sedadla řidiče. V přední části vozu byla ponechána sedadla, pod některými z nich se nachází topnice MEP Postřelmov. V zadní části je umístěn ovládací agregát mazacího sběrače s kompresorem, zásobníkem na nemrznoucí směs a řídicí elektronikou. V rámci opravy vůz obdržel celooranžový lak s červeným předním čelem a bílým zadním čelem. Plánováno je dolepení nápisů "služební vůz" na boky a červeno-bílých výstražných šraf na obě čela. Přední dveře byly nalakovány na žluto, zadní dveře jsou oranžové jako zbytek vozu. Přední nůžkový pantograf je žlutý, zadní mazací je červený.

Interiér služebního vozu včetně agregátů mazacího pantografu Palubní deska tramvaje T3M 1544 po úpravě na služební vůz Detail mazacího sběrače Mazací sběrač NIS 103.200 (NIS = Non-Icing System) byl v České republice poprvé použit v DP Praha na služebních vozech T3M ev. č. 5412 a 5417, a to koncem roku 2015. Brněnský vůz vychází z pražského řešení, které je pro vozy T3M schváleno Drážním úřadem.

Princip funkce pantografu spočívá v přívodu nemrznoucí směsi (glycerinu) na plstěný válec pantografu, který se při následném odvalování v kontaktu s trolejí při jízdě tramvaje nanáší na trolejové vedení. Přítomnost směsi na troleji zabraňuje v zimním období vzniku námrazy, a tím zajišťuje plynulý provoz tramvají. Námraza na trolejích způsobuje nedokonalý kontakt sběrače s trolejí – slabší námraza komplikuje jízdu vozidla (trhaná jízda), silnější může tramvajovou nebo trolejbusovou dopravu zcela paralyzovat (jak se stalo např. 1. 12. 2014, kdy prakticky celou Českou republiku postihl mrznoucí déšť). Jízda vozidla při námraze může rovněž způsobit poruchy elektrických zařízení (např. trakční motory, trakční měniče, statické měniče apod.)

Vůz ev. č. 1544 bude po finalizaci opravy pravděpodobně vrácen do vozovny Pisárky. Kromě impregnace trolejí může nadále sloužit k odtahům vadných vozů nebo k provozu s měřicí tramvají trolejového vedení (T3M ev. č. 1593). K mazání trolejí bude vůz vyjíždět v zimním období, kdy bude na základě předpovědi počasí hrozit tvorba námrazy. Mazání bude probíhat v noci po 23. hodině při rychlosti kolem 30 km/h po předem vytyčených trasách. Ošetření troleje glycerinem by mělo vydržet 2–3 dny.

Pro úplnost dodejme, že DPMB od roku 2013 disponuje služebním trolejbusem 14Tr ev. č. 3239 (tzv. "slintač"), který je rovněž upraven k nanášení nemrznoucí směsi na troleje (ekofridex). V minulosti byly u trolejbusů zkoušeny i botky (koncová část sběračů) s vyhřívací patronou k rozmrazování trolejí. Od této technologie však bylo upuštěno.
autor: manil, 18. 11. 2018, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz