Dallas odvezen na rekonstrukci | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Dallas odvezen na rekonstrukci

Dnešní Dallas pod původním jménem Moskva Poslední únorový den roku 2019 se na Brněnské přehradě nesl ve znamení nakládky a odvozu lodi Dallas, interně označené evidenčním číslem 4805, do Hlavečníku u Týnce nad Labem k plánované rekonstrukci.

Nejprve si ale stručně povězme něco k historii zmíněné lodi. Po skromných začátcích lodní dopravy krátce po 2. světové válce, kdy provoz zahájily pouze dvě jednopalubové lodě původem z Německa společně se člunem pro 18 cestujících, který původně pravděpodobně sloužil na Svratce u Kamenného mlýna, bylo přímo na břehu Brněnské přehrady vlastními silami pracovníků dopravního podniku částečně nebo zcela postaveno celkem 8 lodí. Mezi nimi byla v roce 1955 v provizorních podmínkách dřevěného hangáru dokončena i dvoupalubová loď, pojmenovaná tehdy jako Moskva. Protože se postupem času začínalo projevovat nevyhovující zázemí a také stárnutí jednotlivých plavidel, bylo koncem 70. let přistoupeno k celkové rekonstrukci areálu lodní dopravy a postupné výstavbě zděných hangárů pro údržbu a deponování lodí. Zároveň byly průběžně prováděny generální opravy jednotlivých lodí, přičemž námi sledovaná Moskva se dostala na řadu již v letech 1980–1981.

 Dallas na hladině Brněnské přehrady v roce 2011 Další milník v historii lodní dopravy přišel v roce 1993, kdy bylo několik lodí přejmenováno. Moskva tak dostala dvé dnešní jméno Dallas. Celkem 4 dvoupalubové a 2 jednopalubové lodě pak sloužily provozu sezónní linky lodní dopravy až do roku 2010, kdy byly zahájeny dodávky lodí nových, tentokrát již vyrobených u externího dodavatele, jímž se stala společnost JESKO CZ s provozovnou v Hlavečníku u Týnce nad Labem (cca 15 km od Kolína). Během let 2010–2012 se tak na hladinu Brněnské přehrady dostalo 5 nových lodí, které postupně nahradily lodě původní. Ty byly většinou odprodány soukromým subjektům a přestaly sloužit svému původnímu účelu. Výjimkou je pouze jednopalubová loď Brno, která prošla v roce 2006 celkovou rekonstrukcí a je dodnes využívána pro zvláštní plavby mimo běžný plavební řád, a také dvoupalubová loď Dallas, která od ukončení své poslední plavební sezóny v roce 2012 odpočívala na břehu a čekala na svůj další osud.

Ten přitom zpočátku byl poměrně nejistý. Záhy, na jaře roku 2013, byla loď prohlášena kulturní památkou. Už o dva roky později, tedy v roce 2015, však byla nabídnuta k odprodeji, status kulturní památky se všemi důsledky z toho plynoucími ale pravděpodobně případné zájemce o koupi odradil. Už v roce 2016 byla zpracována studie proveditelnosti zabývající se celkovou rekonstrukcí plavidla a jeho zpětným uvedením do provozu. Až konečně v září roku 2018 bylo vypsáno výběrové řízení na zhotovitele této rekontrukce, a z vítězství se mohla radovat opět společnost JESKO CZ. Přípravy na rekonstrukci vyvrcholily, jak již bylo zmíněno v úvodu aktuality, ve čtvrtek 28. února 2019, kdy byl v areálu lodní dopravy Dallas naložen na silniční návěs, a v noci vyrazil do Hlavečníku. Zde bude provedena hlavní část oprav, přičemž dokončení celé rekonstrukce má proběhnout opět v Brně na jaře příštího roku. Uvedení do provozu je podle zadávací dokumentace naplánováno nejpozději na červen roku 2020.

Přehled všech lodí naleznete v příslušné sekci v evidenci.
autor: Miky, 10. 3. 2019, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz