15Tr | Rekonstrukce trolejbusů | Vozový park | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Modernizace trolejbusů 15Tr

Vzhledem k nedostatečné obnově vozového parku trolejbusů novými článkovými vozidly, vhodnými pro kapacitně vytížené linky (25, 26), a současně fyzickému stáří trolejbusů 15Tr, se Dopravní podnik města Brna rozhodl mimo nákupu osmi nových nízkopodlažních vozidel 22Tr přistoupit rovněž k rekonstrukcím a současně modernizacím všech osmi vozidel 15Tr. Jelikož na vozidlech 15Tr nebyly do té doby praktikovány žádné velké změny (mimo vozu 3505, viz. dále), bylo rozhodnuto modernizovat vozidla poněkud zásadnějším způsobem. Všechna vozidla 15Tr byla modernizována v prostorách SÚ vozovny Komín. Případné větší odlišnosti jednotlivých vozů jsou v rámci možností rozebrány na konci tohoho článku.

Počátek modernizací vozů 15Tr se datuje do roku 2002, kdy vyjel modernizovaný vůz ev. č. 3503 (r.v. 1990). Celý proces modernizací byl pak završen v březnu 2006, kdy byl dokončen vůz ev. č. 3505 (r.v. 1991). Trolejbusy byly přistavovány k modernizacím prakticky na základě najetých kilometrů. Celý výčet modernizovaných trolejbusů 15Tr lze nalézt v evidenci.

Základní specifikace modernizovaných vozů 15TrR:
  • kompletní odstrojení původního vozidla až do fáze holého skeletu
  • opískování skeletu vozu ve firmě METAL Hády
  • dosazení nového předního čela a úprava zadního čela podle vzoru vozů 15TrM (design ing. arch. Patrik Kotas), zrušení zadní dělící příčky v okně
  • antikorozní úprava skeletu
  • vyvaření a oprava skeletu
  • úprava (zesílení) kritických namáhaných míst kloubu
  • oprava a nový nátěr nárazníků
  • oprava nebo kompletní výměna schrán a dosazení nových vík schrán
  • oprava, případně obnovení oplechování střechy
  • nové oplechování skeletu a nový nátěr vozidla dle vozů 15TrM (návrh ing. arch. Patrik Kotas) včetně nového olištování vozu
  • dosazení nového děleného předního skla (včetně zasklení předního transparentu) a zadního celistvého skla Splintex, příp výměna dalších skel
  • dosazení nových schodů
  • dosazení nových podběhů
  • nové plastové lemy blatníků
  • nový měch kloubu
  • nově položená podlaha z vodovzdorné překližky
  • dosazení vnějšího a vnitřního optického a akustického informačního systému BUSE Blansko (BS 210, BS 170, BS 120) včetně nového palubního počítače BS 100, osazení vozu soustavou RIS (RIS viz samostatný článek)
  • repase interiéru -> oranžový komaxitový povrch madel, nově položená gumová podlaha, nové obložení bočnic, repasovaná původní sedadla, repase původních zářivkových těles, dosazení nových signálek "zavíraní dveří" a "zastavíme" firmy SEC Nitra shodných s provedením v autobusech Karosa, repase topných těles a ventilačních klapek, dveří a dveřních pohonů
  • instalace bočních pozičních svítilen Hella
  • kompletní generální oprava zadních hnacích a přední nápravy, trakčních motorů a ostatních podvozkových skupin za použití nových nebo repasovaných komponentů
  • repase a oprava všech rozvodů vzduchových okruhů včetně původního pístového kompresoru
  • repase nebo výměna sloupku řízení, repase předlohy pedálů a dosazení nových pedálů PAL, repase soustrojí serva a alternátoru, nový volant
  • dosazení nových laminátových sběračů Lopour / ESKO včetně nových botek ESKO (pokud již vůz není takto vybaven)
  • dosazení stahováků RAILTECH Delachaux France
  • repase sběračové základny
  • repase a oprava skříně s odpory na střeše vozu včetně nového nátěru
  • repase a oprava pochůzkových chodníčků na střeše vozu
  • repase a oprava střešního kříže kloubu
  • kompletní repase původní elektrovýzbroje za použití původních komponentů, menší dílčí úpravy
  • oprava kabiny řidiče včetně dělící přepážky (instalace skříně RIS místo zrušeného okna za sedadlem řidiče, úprava dveří kabiny dosazením posuvného výdejního okénka)
  • dosazení nového sedadla řidiče C.I.E.B. K-Bass
  • dosazení osvěžovací jednotky kabiny řidiče Trav-l-Cool
  • dosazení kompletně nové palubky řidiče
  • nový pult a ovládací panel řidiče za použití ovladačů EAO a ostatních nových prvků
  • repasované nebo nové baterie 24 V

Odlišnosti jednotlivých vozů 15Tr:
  • některé vozy mají původní stahováky
  • vůz ev. č. 3503 má zadní boční transparent bez tabla BS 170
  • vozy ev. č. 3504 a 3505 mají protiskluzovou antistatickou podlahu Altro / Anvitrade
  • vozy se navzájem liší nátěrem koster sedadel
  • vůz ev. č. 3505 obrdžel nová čela a transparenty BUSE BS 210 již při opravě po nehodě v roce 2000, po rekonstrukci v roce 2006 již nebyl dovybaven tably BS 170
  • vůz ev. č. 3505 má černá tabla BS 120 (na tomto voze zkušebně, následně použito i na modernizacích 21Tr v.r. 2006)
  • vůz ev. č. 3505 má tyristorový odpojovač baterie (jediný takto řešený vůz typu 14/15Tr)

(Autor: Verusha | Poslední změna: 14. 5. 2006)