Po velké prohlídce provedené v Ústředních dílnách DPMB se do provozu s cestujícími vrátily pisárecké tramvaje T3R.PV 1653+1654 a K2R03-P 1030. Nátěry jsou unifikované, vozy 1653 a 1030 obdržely klimatizaci kabiny řidiče Janoza převzatou z trolejbusů.
V posledních dnech jsme mohli zaznamenat několik změn ve vozovém parku trolejbusů. Jednou z nich je prodej vozu 3223 české firmě, která zajistila jeho převoz do ukrajinského Lvova (stejně jako u vozu 3194). Vagónování proběhlo 4.11.2013 na nádraží Brno-Slatina. Po přivezení do svého nového působiště obdržel trolejbus ev. č. 601 a v těchto dnech je již zařazen v tamním provozu.
V posledním listopadovém týdnu byla z provozu odstavena poslední T3 bez digitálních transparentů BUSE. Jedná se o vůz 1597, který byl rovněž jedinou provozní T3 bez tlačítek pro poptávkové otevírání dveří cestujícími a také jedinou T3 s původními zásuvkami mnohočlenného řízení ČKD. Od roku 2009, kdy byl vyřazen jeho "B" vůz 1549, který byl také vybaven ČKD zásuvkami, jezdila 1597 výhradně jako sólo na lince 10. V první polovině roku 2014 bude 1597 rekonstruována na VarioLFR.E.
Vzhledem k neustále sílícímu trendu, kterému postupně podléhá stále více městských dopravců v České republice, se i Dopravní podnik města Brna, a.s. rozhodl vyzkoušet několik typů nových sedadel, resp. nových druhů provedení povrchu sedadel. V současné době jsou u dopravních podniků v ČR hromadně zaváděna plastová sedadla (např. Ostrava, kde je sedací část doplněna o koženkovou vložku), kombinace plastového sedadla a plyšového potahu bez molitanové výstelky (např. Olomouc), koženkové potahy sedadel jako náhrada plyšového potahu (autobusy MHD Praha) nebo dřevěná sedadla (např. tramvaje Praha).
V pátek 22. listopadu krátce po poledni dorazily do vozovny v Medlánkách první dva nové minibusy SKD Stratos LF38 D. Budou jim přidělena evidenční čísla 7506 a 7507 a po zařazení do provozu se plánuje jejich využití pro méně vytížené linky, zejména 43 a 54 a po prosincové změně jízdních řádů také na částečně obnovenou linku 68 a zcela novou linku 80. Během letošního a následujícího roku bude dodáno celkem 10 těchto minibusů, všechny budou zařazeny do vozovny Medlánky.
V listopadu byl úspěšně ukončen a vyhodnocen zkušební provoz soupravy VarioLF2 + VarioLF, která jezdila ve složení 1099II + 1523II a objevovala se stabilně na 17. kurzu linky 1. V době probíhajícího zkušebního provozu byla z ústředních dílen do vozovny Pisárky předána nová krátká Varia 1497III, 1556II, 1530II a 1601II. Vozy 1497III a 1556II jezdily krátce společně ve dvojici.
Na veletrhu CZECHBUS 2013 konaném ve dnech 14. - 16. listopadu 2013 na pražském výstavišti byl poprvé předveden minibus SKD TRADE Stratos LF 38 D pro Brno. V pátek 15. 11. proběhlo slavnostní předání prvního vyrobeného kusu od firem SKD TRADE a Iveco ČR (dodavatel podvozku) zástupcům DPMB, a.s.
V nedávné době opustila Ústřední dílny K2P 1118II po velké prohlídce. Provedení nijak nevybočuje z řady ostatních K2P procházejících VP, nátěr je bílý, poslouží jako podklad pro celovozovou reklamu. Novinkou je klimatizace kabiny řidiče od firmy Janoza, která byla demontována z trolejbusu.
V průběhu října 2013 byla v Ústředních dílnách DPMB dokompletována a odzkoušena nová VariaLF 1497III a 1556II. Po vykonání TBZ a provedení potřebných revizí Drážní úřad vydal průkaz způsobilosti pro obě tramvaje. Ty byly předány dne 6. 11. 2013 do vozovny Pisárky. Po uvedení do provozu budou prozatím oba vozy provozovány společně v soupravě.
V průběhu první poloviny října byly do provozu po velkých prohlídkách zařazeny KT8D5R.N2 1712 a K2P 1107. Oba vozy jsou v unifikovaném laku a oba mají přípravu na instalaci klimatizace Janoza. Z drobných změn na vozidlech jmenujme např. standardně prováděné náhrady elektromagnetických pískovačů vzduchovým systémem Tribotec, u KT8 pak přesun odpojovače trolej-zem do zástěny kabiny "A".
Koncem měsíce září se do provozu vrátil vůz 3045II po CO. Tento původně jihlavský vůz byl, jako jediný z odkoupených ojetých vozidel typu 21Tr, zařazen pouze po menších úpravách do provozu s cestujícími (24.9.2011). Díky modrému nátěru, ve kterém byl vůz dodán z Jihlavy, si tento trolejbus získal oblibu nejen u zájemců o MHD. K těžké údržbě došlo až přistavením vozu do dílen letos v květnu. Původně bylo plánováno v rámci celkové opravy trolejbus přelakovat do standardních barev, nakonec byl na voze obnoven atypický modrý nátěr. Lakování bylo provedeno v ústředních dílnách Medlánky. Dále došlo k dosazení klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA RT880 a nových zadních světel.
Po letním zkušebním provozu elektrobusů AMZ City Smile 10E a SKD STRATOS zavítá do Brna další testovací vozidlo - elektrobus Siemens Rampini vídeňského dopravního podniku. Na první pohled nejvíce zaujme pantograf na střeše autobusu - vůz je schopen se během stání na konečné nabíjet z trolejbusového vedení. Dopravní podnik města Brna se rozhodl pro předváděcí jízdy zavést zvláštní linku s označením E v trase Mendlovo náměstí - Výstaviště, hlavní vstup - Přístaviště, kde bude následovat okružní plavba lodí. Jízdné je stanoveno na 100 Kč za zpáteční jízdenku (Mendlovo náměstí - Přístaviště, plavba lodí, Přístaviště - Mendlovo náměstí), děti do 10 let zaplatí polovinu. Jízdenky budou prodávány u průvodčího v elektrobusu. Linka E bude v provozu od 5. do 13. října podle zvláštního jízdního řádu:| elektrobus | loď | elektrobus | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mendlovo nám. | Výstaviště, hl. vstup | Přístaviště | Přístaviště - okružní plavba | Přístaviště | Výstaviště, hl. vstup | Mendlovo nám. | |||
| odjezd | odjezd | příjezd | odjezd | příjezd | odjezd | příjezd | příjezd | ||
| 9:00 | 9:02 | 9:18 | 9:25 | 10:10 | 10:20 | 10:36 | 10:38 | ||
| 10:00 | 10:02 | 10:18 | 10:25 | 11:10 | 11:20 | 11:36 | 11:38 | ||
| 11:00 | 11:02 | 11:18 | 11:25 | 12:10 | 12:20 | 12:36 | 12:38 | ||
| 13:00 | 13:02 | 13:18 | 13:25 | 14:10 | 14:20 | 14:36 | 14:38 | ||
| 14:00 | 14:02 | 14:18 | 14:25 | 15:10 | 15:20 | 15:36 | 15:38 | ||
| 15:00 | 15:02 | 15:18 | 15:25 | 16:10 | 16:20 | 16:36 | 16:38 | ||
| 16:00 | 16:02 | 16:18 | 16:25 | 17:10 | 17:20 | 17:36 | 17:38 | ||
Poslední zářijový den byl zároveň prvním dnem, kdy v Brně poprvé zasáhla do provozu s cestujícími nová souprava tramvají řady VarioLF, a sice VarioLF2R.E + VarioLFR.E. Souprava je tvořena z vozů VarioLF2 1099II a VarioLF 1523II, které před spojením do soupravy prošly velkou prohlídkou v ústředních dílnách, při které byly upraveny pro provoz v takovém spojení. U obou vozů byly upraveny zásuvky mnohočlenného řízení, které byly uchyceny na spřáhla. Toto řešení je převzato z olomouckých nebo plzeňských Varií a vykazuje vyšší sprovozní spolehlivost díky kratšímu propojovacímu kabelu mezi vozy. U 1523II byl rovněž změněn typ ovladačů na palubní desce za kolébkové a jejich rozvržení, které je nyní identické s vozy VarioLF2. Doplněny byly také kamery sledující dveřní prostory atd. Oběma vozům byl také upraven řídící software a různé jízdní parametry pro bezproblémový chod celé soupravy.
Přes léto pokračovaly generální opravy autobusů jak ve zlínském Zlineru, tak v Brně v Ústředních dílnách dopravního podniku. Během posledních měsíců se po provedené GO do provozu vrátily vozy B931 7461 (červen, GO v ÚD Medlánky), 7472 (červen, GO ve Zlineru), 7471 (červenec, GO ve Zlineru), 7460 (září, GO v ÚD Medlánky), 7463 (září, GO ve Zlineru) a 7466 (září, GO ve Zlineru), z kloubových vozů pak autobusy B961 2364 (červen) a 2366 (srpen, oba GO ve Zlineru).
Ve středu 11. září 2013 opustil Brno poslední nemuzejní trolejbus v červeno-krémovém nátěru - 14Tr07 3194. Po svém odstavení z provozu s cestujícími na konci května 2013 byl nabídnut k prodeji. Odkoupen byl soukromou českou firmou, která zajistí přepravu trolejbusu po železnici a prodej provozovateli trolejbusů ve státech východní Evropy. Předpokládanou destinací je západoukrajinské město Lvov, kde se již původem brněnské 14Tr provozují.
V letošním roce odkoupil Dopravní podnik města Brna od Dopravního podniku města Hradce Králové dalších 5 kusů ojetých trolejbusů Škoda 21Tr. Jedná se o vozidla, která byla u původního dopravce DPmHK odstavena z provozu po zařazení nových trolejbusů Škoda 30Tr (v karoserii SOR NB 12), díky nimž se stala nadbytečnými. Ojeté 21Tr v Brně částečně omladí vozový park trolejbusů, ale zejména zvýší podíl nízkopodlažních vozidel. Jak je již zavedeno u trolejbusů 21Tr z první várky z Hradce Králové nebo Jihlavy, nově odkoupené vozy budou prozatím odstaveny ve vozovně Komín a po provedení GO budou postupně v provozu nahrazovat trolejbusy 14Tr, které dojedou předepsané kilometry do vyššího stupně dílenské prohlídky.
Na přelomu srpna a září byly po velkých prohlídkách do provozu zařazeny medlánecké K2P 1046II a 1085. Oba vozy jsou ve shodném provedení a bez výraznějších změn oproti stavu před velkou prohlídkou. Nátěr je unifikovaný.
číst dále
V průběhu letních prázdnin vyjel na linku vůz 3276 po střední opravě. Během této opravy byl přelakován do unifikovaného nátěru a jediným trolejbusem s celovozovým neunifikovaným nátěrem se tak stal vůz 3045II. Ten se aktuálně nachází v dílnách na CO.
Dopravní podnik města Brna přistoupil v druhé polovině léta ke zkušebnímu provozu klimatizace prostoru pro cestující. Dvě klimatizační jednotky typu Spheros Citysphere byly namontovány na místo střešních větracích otvorů u autobusu Citelis 12M 7651. Klimatizace je ovládána ze stanoviště řidiče a její výkon umožňuje navolit teplotu až o 6°C nižší, než je teplota okolního vzduchu.
číst dále
Druhé a poslední VarioLF2R.E pro rok 2013 nese ev. č. 1127III. Postaveno bylo v ústředních dílnách DPMB jako rekonstrukce původního vozu K2 1127II, který v únoru letošního roku na Vídeňské ulici najel do 13T 1909. Kvůli poškození předního čela bylo rozhodnuto přistavit k rekonstrukci právě vůz 1127II místo původně plánované 1082.
V průběhu první poloviny srpna přišla o svůj reklamní polep K2R03-P 1030, nyní je v ulicích brna k vidění v tmavě modrém podkladovém laku.
V průběhu července se do provozu s cestujcími vrátily vozy KT8D5R.N2 1701 a 1736 a také T3G 1610+1612. Zatímco 1701 prošla pouze velkou prohlídkou bez výraznějších změn vyjma přesunu odpojovače trolej-zem za "A" kabinu řidiče, 1736 se podrobila generální opravě spojené s dosazením nízkopodlažního středního článku. Jedná se o předposlední KT8, která prošla modernizací na typ KT8D5R.N2, po dokončení GO 1724 bude celý projekt rekonstrukce KT8 spojené se znízkopodlažněním středního článku dokončen.
Brněnský dopravní podnik plánuje v příštím roce pořízení několika elektrobusů za přispění z fondů EU díky účasti v projektu Civitas Plus II. Samotnému nákupu vozidel bude předcházet zkušební provoz několika elektrobusů, u nichž budou sledovány provozní vlastnosti, zejména dojezd na jedno nabití. Rovněž během zkušebního provozu s cestujícími bude ve vozidle přítomen průvodčí, který bude cestujícím předkládat k vyplnění anketní lístek k vyjádření spokojenosti se zkoušeným elektrobusem.
Konec června s sebou do brněnské hromadné dopravy mimo ukončení školního roku a s ním spojené prázdninové omezení provozu přinesl i několik kolejových novinek.
V sobotu 29. června se v provozu s cestujícími poprvé objevilo VarioLF2R.E 1108II, tedy první ze dvou kusů z plánu pro rok 2013. Proti předchozím vozům se liší v několika detailech. Na první pohled zaujme jiné řešení předního čela. Přímo uprostřed pod stěračem je místo obvyklého evidenčního čísla vozu umístěno logo Aliance TW Teamu (sdružení firem Pragoimex, KOS Krnov a VKV Praha - firem zajišťujících výrobu Varií), evidenční číslo je inverzní a je nalepeno ve spodní části předního čela. Další novinkou je jiný typ klimatizace kabiny řidiče. Počínaje vozem 1108II jsou VariaLF2 osazována klimatizacemi Konvekta KL 20E. Narozdíl od klimatizací Thermo King montovaných na všechna předchozí VariaLF2 pracují Konvekty s "nízkým" napětím 24 V, jsou menší a zároveň mají nižší pořizovací náklady při srovnatelném chladícím účinku.
V sobotu 15. června krátce před polednem byla veřejnosti představena a za účasti generálního ředitele DPMB Ing. Miloše Havránka, manažera pivovaru Starobrno Petra Syřiště a dalších zástupců slavnostně pokřtěna barová a restaurační tramvaj Šalina pub, která vznikla rekonstrukcí vozu K2R 1018 v Ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna v Medlánkách.
Brno je často mezi dopravními nadšenci i mezi laickou veřejností přezdíváno "Šalingrad", a to nejen díky ryze brněnskému označení tramvají - "šalina", ale i díky typově nejrozmanitějšímu vozovému parku tramvají v České republice. Nyní se dočkalo další tramvajové speciality, která v u nás ani na Slovensku nemá konkurenci.
Ve středu 29. května 2013 byl ze zlínského Zlineru do Brna přivezen vůz B961.1970 2365 po generální opravě. Stal se tak prvním generálkovaným autobusem typu B961 v Brně. Při opravě byla provedena revize rámu a výměna oplechování, výměna podlahy, přečalounění sedaček, výměna obložení interiéru a výměna dalších starých nebo opotřebovaných komponent. Samozřejmostí je nový lak, který odpovídá barevnému schématu městských autobusů. Místo klimatizace Ebercool Master Plus byla dosazena klimatizace Waeco CoolAir CA 850S. Autobus byl poprvé nasazen do provozu s cestujícími ve čtvrtek 6. června, a to na 2. kurzu linky 50.
V druhé polovině května byly do Brna dodány první dvě skříně pro tramvaje VarioLFR.E (krátké provedení bez kloubu) z celkového počtu 6 ks pro rok 2013. Po dokončení kompletace v brněnských ústředních dílnách budou předány do vozovny Pisárky a budou plně kompatibilní s tramvajemi VarioLF2. Postupně je v plánu v provozu nahradit všechny soupravy 2x VarioLF2 soupravami VarioLF2 + VarioLF.
Vážení příznivci stránek BMHD,
po delší době Vám přinášíme přehled tramvajových novinek za poslední dva měsíce. Již koncem března se do provozu po velké dílenské prohlídce vrátila K2R03 1037. Při prohlídce byla nalakována do standardního unifiku, dostala klimatizaci kabiny řidiče Janoza CZ CoolAir A-80 a polopantograf (Stemmann Fb700) byl otočen kloubem vzad jako u ostatních K2R procházejících VP.
29. března 2013 vyjel poprvé na linku trolejbus Škoda 21Tr evidenčního čísla 3046II, který byl v roce 2011 odkoupen z Jihlavy. Po krátkém působení v roli pracovního vozu čekal na uvolnění kapacity dílen a ve druhé polovině roku 2012 se podrobil generální opravě dle brněnských zvyklostí - atypické prvky byly standardizovány, vůz obdržel nový lak v Ústředních dílnách v Medlánkách, nová zadní světla, informační panel BS 120 a klimatizaci kabiny řidiče Janoza CoolAir A-80. Brzy se do provozu s cestujícími chystá i číslo 3047II stejného provedení.
číst dále
T3P 1628 přišla v průběhu března o svoji světle modrou celovozovou reklamu na boty Baťa. Nyní je ke spatření v unifikovaném nátěru.
V průběhu března byly do Brna dodány hrubé stavby skříní opatřené základovým nátěrem pro tramvaje VarioLF2R.E, které jsou v Brně pořizovány jako rekonstrukce vozů K2. V letošním roce je v plánu takto rekonstruovat 2 vozy. Jedná se o ev.č. 1108II a 1127III. Druhý jmenovaný vůz byl do plánu rekonstrukcí zařazen místo původně plánované K2 1082 až po únorovém najetí K2 1127II do 13T 1909 před zastávkou Nemocnice Milosrdných bratří.
V první polovině března byla K2P 1077, která nedávno sjela z Ústředních dílen po velké prohlídce, opatřena celovozovým polepem na Knihovnu Jiřího Mahena v Brně. Přední článek je zelený, na zadním článku jsou na zeleném a hnědém podkladu vyobrazeny hřbety knih. 1077 byla s novou reklamou pokřtěna v odpoledních hodinách v úterý 12.3. na odstavné koleji na Komenského náměstí.
Po třech letech odstavení byla po značném úsilí techniků DPMB a Pars Nova, a.s. znovu zprovozněna K3R-N 1754. K jejímu odstavení došlo v únoru 2010 vlivem konstrukční nedokonalosti kloubového spojení, které postihlo všechny brněnské K3R-N. Po 1753 (nyní odstavena pro jinou závadu v kloubu) a 1752 se tak stala 3. K3R-N s upravenými kloubovými mezimosty.
Minulé roky jsme vám vždy na začátku ledna přinesli v uceleném článku souhrn informací o vozovém parku DPMB v uplynulém roce a o výhledu na ten následující. Oproti předchozím rokům jsme se tentokrát o dva měsíce zpozdili, na druhou stranu jsme však nyní schopni říct mnohem přesněji, co nás v roce 2013 čeká. Pojďme si tedy společně zrekapitulovat, jaký byl z pohledu vozového parku rok 2012 a jaký by mohl být rok letošní.
Počátkem února byly do provozu po velkých prohlídkách zařazeny dva vozy K2, konkrétně K2R 1066 a K2P 1077. Oba vozy jsou v unifikovaném nátěru a byly dovybaveny klimatizací kabiny řidiče Janoza CoolAir A-80. Vozu 1066 byl stejně jako ostatním K2 s čely dle návrhu Ing. arch. Patrika Kotase, které v posledních dvou letech prošly VP, otočen polopantograf kloubem vzad.
číst dále
V průběhu ledna 2013 bylo do provozu zařazeno poslední VarioLF2R.E pro rok 2012, které nese ev.č. 1106II. Provedení je shodné s předchozími vozy. V případě spřažení do dvojice bude řazen vždy jako přední vůz soupravy.
Koncem prosince 2012 bylo do provozu uvedeno předposlední VarioLF2R.E pro rok 2012. Jedná se o ev.č. 1096II. Při provozu ve dvojicích bude jezdit jako "B" vůz, výbava a provedení se shoduje s předchozími VariiLF2.
Nyní můžete sledovat aktuality na BMHD i pomocí své RSS čtečky: RSS feed.
Vybrané zajímavosti a aktuality dáváme také na náš profil na Facebooku.
Máme i účet na twitteru: @BMHDcz.
A najdete nás též na Instagramu.