Tramvaje
Rok 2012 nebyl pro tramvajový vozový park tak štědrý jako rok 2011, přesto většina trendů v obnově vozů přetrvala.
Nebyly sice
dodány již
žádné další nové tramvaje
Škoda 13T, modernizační programy se však nezastavily. Rekonstrukcí spojenou s dosazením středního nízkopodlažního článku ML8LF od firmy Pragoimex tak mohly podle plánu projít vozy KT8D5
1720,
1722 (do provozu zasáhla až po Novém roce) a KT8D5SU
1725. Další významnou kapitolou byly
rekonstrukce dosluhujících vozů K2 na zcela
nová Varia LF2. Pro rok 2012 se jí dočkaly čtyři vozy:
1096II (B-vůz),
1103II (A-vůz),
1106II (A-vůz) a
1112II (B-vůz). Ve skromnějším počtu pokračovaly i generální opravy vozů T3G - prošla jí souprava
1624+
1625.
V roce 2012 s rozpaky pokračovala i kapitola vozů
RT6. Stále je trápí
proměnlivá spolehlivost a dlouhé dodací lhůty náhradních dílů. Opravy závažnějších závad většinou znamenají několikatýdenní odstavení, což pro vozovnu při napjaté provozní rezervě může znamenat problém. Provozní spolehlivost vozů mohou zvýšit také střední prohlídky, do kterých postupně RT6 začínají najíždět požadované kilometry. V roce 2012 ji absolvovala
1802 a ke konci roku do dílen byla přistavena i
1803. Pro
1803 to bude znamenat hlavně nahrazení problematické hydraulické brzdy Hanning středního podvozku novou brzdou firmy DAKO po vzoru
1802, u které se tato úprava v provozu velmi osvědčila. 2. SP
1801 se dá očekávat až na přelomu let 2013 a 2014. Krom pravidelných prohlídek bylo během roku 2012 na všech třech provozních vozech provedeno nesčetné množství oprav a drobných vylepšení, která by do budoucna měla provozní spolehlivost zvýšit, doufejme, že se to bude dařit.
Nepříliš šťastný byl rok 2012 i pro další ze zajímavých brněnských tramvajových typů - K3R-N. V polovině roku byl vinou křivého čepu kloubového spojení odstaven do té doby provozní vůz
1751 a zařadil se tak ke zbylým třem tramvajím tohoto typu. Radostnější zprávou bylo v řijnu 2012 dokončení velké prohlídky a zprovoznění vozu
1752, který byl kvůli problémům s čepem kloubu odstaven 3 roky. Zprovoznění vozu
1752 nasvědčuje tomu, že Dopravní podnik se snaží situaci s vozy K3 intenzivně řešit a již našel uspokojivé a dlouhodobě spolehlivé technické řešení problému v podobě rekonstrukce mezimostů kloubového spojení. S využitím stejné opravy jako u vozu
1752 je pro rok 2013 v plánu do provozu navrátit všechny vozy K3R-N.
Fakt, že dodávky nových tramvají se v roce 2012 zpomalily, ovlivnil i vyřazování starších vozů. Z provozu byly v roce 2012
odstaveny a následně i zlikvidovány původní vozy K2 evidenčních čísel
1096,
1103,
1106 a
1112, k nimž se připojila
dvojice vozů T3M 1533 a
1585. Odstavena byla také
pisárecká odporová souprava 1497II+
1556, která dříve jezdila s celovozovou reklamou Delta pekárny.
V roce 2012 byly také sešrotovány vozy odstavené v předchozím roce. Až na dvě výjimky. První výjimkou je vůz T3M
1594 (mimo jiné s původní kabinou řidiče zachovalou díky tomu, že v posledních letech jezdil v soupravě jako B-vůz) totiž byl
předán Technickému muzeu Brno (viz
aktualitu), které jej plánuje zařadit do své sbírky (prozatím odstaven ve vozovně Medlánky), o druhou výjimku se postarala odporová T3
1528.
Vůz byl
odkoupen Mendelovým muzeem při Masarykově univerzitě, a následně převezen do tzv. lokality "U tramvaje", která je významným paleontologickým nalezištěm, kde má tramvaj v budoucnu sloužit jako zázemí pro vědce. Smutným faktem je, že se o pár dní později stala terčem útoku neznámých vandalů. Více informací o prodeji
1528 najdete v
samostatné aktualitě.
Okem statistika tramvajové změny v roce 2012 vypadají takto: zařazeny byly celkem
3 nové tramvaje VarioLF2 (1106 zařazena až v lednu 2013), celkem
8 tramvají bylo z pravidelného provozu
vyřazeno a krom Varií jsou další
dvě KT8 tramvaje nově nízkopodlažní (1722 zařazena až 2013). Ke konci roku tedy DP měl k dispozici
310 tramvají s
průměrným stářím 21,7 roku. Celkem
113 vozů z toho je
nízkopodlažních, což tvoří
36,5 % z celku.
Ve výhledu se na rok 2013 počítá se zajímavou změnou. Místo dalšího pořizování velkokapacitních souprav výhradně ve složení 2x VarioLF2 bude zvolena strategie
souprav VarioLF2+VarioLF1. Příští rok by tak mělo být pořízeno celkem
6 vozů VarioLF1 (předpokládaná ev. č.
1497,
1530,
1556,
1590,
1598 a
1601) a
2 vozy VarioLF2 (e. č. pravděpodobně
1108 a jedna z dvojice
1082 a
1127II). Pro úplnost dodejme, že všechny nové tramvaje Vario by měly být na rozdíl od jiných měst vybaveny elektrickou výzbrojí Europulse od firmy Cegelec. Do budoucna se také počítá s úpravou všech stávajících Varií pro provoz v soupravách typu LF2+LF1.
Vyřazeny by měly být pouze
původní vozy stejných evidenčních čísel. V roce 2013 také bude
dokončen modernizační program tramvají KT8 - znízkopodlažněním projdou poslední dva vozy
1724 a
1736. Zajímavostí je také plánovaná přestavba tramvaje
K2R 1018 na pártytramvaj (za přispění sponzora). DP by chtěl také pokračovat ve zprovozňování dlouhodobě odstavených vozů K3R-N, naopak s uvedením do provozu RT6
1804 se v roce 2013 nepočítá. Pokračovat by měl program GO tramvají T3G a nově by do generální opravy měly být přistaveny první soupravy T6 (pravděpodobně
1201+
1202 a
1211+
1212).
Trolejbusy
Vozový park trolejbusů v uplynulém roce nezažil žádnou razantní obnovu. Z důvodu nedostatku financí bylo původně plánované
výběrové řízení na dodávku 7 nových kloubových vozů
zrušeno a rok 2012 se tak stal již třetím rokem bez nových trolejbusů. Vzniklou naléhavou situaci se Dopravní podnik alespoň částečně snažil v roce 2012 vylepšit
nákupem ojetých nízkopodlažních vozů 21Tr z Hradce Králové. Celkem do Brna dorazily 4 a v inventáři dostaly evidenční čísla
3048II,
3049II,
3050II a
3051II. I přes původní záměr některé z nich ihned po nezbytných úpravách zprovoznit si nakonec celá čtveřice před zařazením do provozu s cestujícími
počká na generální opravu. Výjimkou je vůz
3048II, který je využíván jako služební vozidlo vozovny Komín.
To, co bylo ztraceno u nových vozů, dohání v roce 2012 Dopravní podnik u
modernizací a rekonstrukcí. Pokračovaly velké opravy vozů 21Tr i 22Tr, ale také zřejmě poslední cyklus GO vozů 15Tr. Již v první čtvrtině roku se podařilo dokončit GO původně jihlavského vozu brněnského evidenčního čísla
3044II a rozpracovat GO vozů
3046II (před GO využíván jako služební vůz) a
3047II.
Absence dodávek zcela nových vozů má za následek také nulové vyřazování vozů starších. V roce 2012 tedy nebyl vyřazen z pravidelného provozu žádný trolejbus. Za zmínku stojí pouze
rozebrání původního jihlavského vozu e. č. 48 na náhradní díly ve vozovně Komín.
Statisticky vzato: v roce 2012 byl do provozu
zařazen jeden trolejbus (původně jihlavský, brněnské číslo 3044) a
žádný nebyl vyřazen.
Počet provozních trolejbusů se tedy zastavil na čísle
144 a
průměrný věk poskočil na
16 let.
Nízkopodlažních vozů bychom napočítali
62, což je pěkných cca
43,1 procent.
V roce 2013 počítá Dopravní podnik s vypsáním
výběrového řízení na dodávku
10 nových kloubových trolejbusů. Jestli nebude tento záměr přehodnocen jako minulý rok, ukáže až čas. Dále je v plánu
pořízení dalších 5 ojetých 21Tr z Hradce Králové a
v jednání je také pořízení dalších dvou
21Tr z Českých Budějovic. I v roce 2013 budou dále pokračovat
modernizace vozů 15Tr (1 vůz), 22Tr (2 vozy) a hlavně 21Tr. Dokončení GO se dočkají všechny ex-jihlavské vozy i všechny ex-hradecké pořízené v roce 2012. Souběžně se zařazováním modernizovaných 21Tr budou i
vyřazovány nejstarší vozy 14Tr. Rok 2013 určitě nepřežijí vozy
3207 a
3210, ke kterým se podle aktuálního technického stavu přidají další v odpovídajícím počtu.
Autobusy
Ani z pohledu autobusového vozového parku nemůžeme rok 2012 považovat za příliš šťastný. Nebyl zakoupen
ani jeden nový vůz pro pravidelnou městskou dopravu. Jediným novým autobusovým přírůstkem se stal vůz Irisbus Crossway 12M
5331 pořízený pro potřeby Autoškoly DPMB. Nahradil tak již dosluhující školní vůz B732
5317, který byl následně vyřazen. Krom 5317 byly
vyřazeny také čtyři vozy pravidelné dopravy: B741.1916
2304, B941E.1962
2339 B732.1654
7369 a B731.1669
7402.
Samostatnou kapitolou jsou rekonstrukce vozů. Přesně podle plánu bylo
opraveno celkem 10 vozů B931, z toho dva (
7451 a
7457) ve vlastních dílnách v Medlánkách, přičemž
7451 byl úplně prvním autobusem B931, který původně tramvajové ústřední dílny kompletně zrekonstruovaly.
Statistika vozového parku autobusů pro rok 2012 vypadá takto: zařazeno
nula nových vozů,
vyřazeny 4 vozy.
Celkový počet autobusů klesl na
298 a jejich
průměrným věkem 9,4 let.
Nízkopodlažních vozů je stále
122, což je
téměř 41 procent.
V roce 2013 má DPMB v plánu pustit se do již dlouho diskutovaného projektu, a to
pořízení CNG autobusů. Ve slatinské vozovně má vzniknout CNG plnička a všechny nové vozy tak budou vypravovány odsud. Na celý tento projekt by nemalou měrou měla přispět evropská dotace z Regionálního operačního programu. Kromě pořízení klasických a kloubových CNG vozů je připravováno také výběrové řízení na
nákup minibusů, které by měly
rozšířit flotilu stávajících 5 vozů
o dalších 10. Rychlým tempem budou také pokračovat autobusové
rekonstrukce a to jak u ověřeného externího dodavatele - Zlineru Zlín, tak ve vlastních ústředních dílnách v Medlánkách. Rekonstrukcí by měly projít pravděpodobně vozy e. č.
2364,
2365,
2366,
2368,
2370,
2378,
7458,
7459,
7460,
7461,
7462,
7463,
7464,
7466,
7469,
7470,
7471,
7472,
7473,
7474, z toho celkem 4 B931 v ÚD, ostatní ve Zlineru. Pokud se podaří realizovat nákup většího množství vozů na zemní plyn, dojde k adekvátnímu
vyřazení stejného počtu stávajících vozů. Půjde zejména o
nejstarší B732 a B741.
Ostatní
Obnova lodního parku byla v minulých letech již dokončena. DPMB má k dispozici 5 nových lodí a rekonstruovanou starší loď Brno. Pro příští rok není plánována žádná změna.
Zajímavostí by v roce 2013 měla být obměna podnikového tahače. LIAZ evidenčního čísla
5273, který je již několik měsíců pro závadu motoru definitivně odstaven, byl v provozu od roku 2000 a po 13 letech v provozu bude
nahrazen tahačem novým. Značka ani typ nového vozu nejsou zatím známy.
Částečné omlazení čeká také vozový park trolejových věžek DPMB.
Vyřazen bude nejstarší LIAZ 5286 a bude za něj pořízena adekvátní náhrada.
Již minulý rok jsme zmiňovali žádost o dotaci z evropských fondů na pořízení
3 kusů malokapacitních elektrobusů. Tato žádost je stále aktuální, veškerý vývoj však nasvědčuje tomu, že dodávka těchto vozidel proběhne až
v roce 2014.
V roce 2013 se také počítá s obměnou 6 vozů dopravního dispečinku, což umožní vyřazení nejstarších vozů Škoda Felicia a posunutí vozů novějších na jejich místa.
Odkazy
Podrobnosti o jednotlivých vozech včetně fotek najdete v
evidenci.
Souhrnné grafy statistik počtu vozů a nízkopodlažnosti od začátku provozu až po rok 2012 najdete v příslušné sekci
statistika.
Pro zajímavost také můžete navštívit články rekapitulující vývoj vozového parku z předchozích let:
2009,
2010 a
2011.