Nové využití podpovrchové stanice Jírova | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Nové využití podpovrchové stanice Jírova

Od nových jízdních řádů, které vešly v platnost v rámci celostátní změny v neděli 14. prosince 2014, našla nové využití podpovrchová tramvajová zastávka Jírova v Líšni. Z důvodu úspor nákladů spojených s výjezdy a zátahy prázdných tramvají mezi vozovnou Medlánky a Líšní byla podzemní stanice uzpůsobena k nočnímu odstavení čtyř tramvají KT8D5. Došlo k montáži vrat na oba vjezdy do stanice a také na všechny vstupy, které jsou v noci uzamykány. Dále došlo k očištění všech projevů vandalismu ve stanici a k obnově odpočinkových místností, které budou sloužit řidičům k čerpání bezpečnostních přestávek při výkonu služby na lince 8. Stanice a odstavené vozy jsou střeženy.

Každou noc jsou nyní v podpovrchové zastávce odstaveny 4 tramvaje. Jedná se o poslední 4 kurzy na lince 8 jedoucí ze Starého Lískovce směr Líšeň. První dva v Líšni nocující vozy se běžným způsobem otáčí v obratišti Mifkova a režijně jedou na Jírovu ve směru do centra. Třetí vůz dojede do obratiště Mifkova a následně se vrací po protisměrné koleji na Jírovu. Poslední "osmička" od centra ukončuje jízdu na Jírově. Ranní výjezdy probíhají analogicky v obdobném schématu jako příjezdy. První vůz začíná jízdu s cestujícími na Jírově. Druhý vůz "couve" na Mifkovu a poslední dva vozy jedou běžným způsobem režijně na Mifkovu, kde obrátí směr a pokračují s cestujícími směr Starý Lískovec.

Podpovrchová stanice Jírova je jediná svého druhu v Brně. Otevřena byla na sklonku 90. let minulého století v rámci prodloužení trasy linky 8 o jednu zastávku ze smyčky Kotlanova. Za podzemní zastávkou byla zřízena úvrať a příprava tramvajového tělesa pro budoucí pokračování trati na náměstí Karla IV. Od této doby byla linka 8 odsouzena k obsluze pouze obousměrnými tramvajemi typu KT8. K prodloužení tramvajové trati v Líšni nakonec došlo, ovšem pouze o jednu zastávku na Mifkovu, kde opět vznikla úvrať. Poslední prodloužení líšeňské trati bylo uvedeno do provozu v roce 2004.
autor: manil, 15. 12. 2014, Změny v dopravě, trvalý odkaz