Autobusy s cyklonosiči na lince 55 v provozu | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Autobusy s cyklonosiči na lince 55 v provozu

Logo nových cyklobusů DPMB V sobotu 13. 6. 2015 Dopravní podnik města Brna, a. s. spouští na lince 55 rozšířenou přepravu jízdních kol prostřednictvím cyklonosičů na zadních čelech autobusů SOR NBG 12, které byly dodány v tomto roce.

Rozšířená přeprava jízdních kol je poskytována na lince 55, a sice na spojích, kde je nasazení vozidla s cyklonosičem garantováno jízdním řádem. Tyto spoje jsou v nabídce cca mezi 8 a 20 hodinou celotýdenně (pracovní dny 2 kurzy, víkendy 3 kurzy) a cestující je pozná pomocí piktogramu jízdního kola u odjezdu v jízdním řádu. Symbol jízdního kola je také zobrazován na transparentech garantovaného "cyklobusu". U takových spojů je cestující s jízdním kolem povinen pro přepravu přednostně využít cyklonosič.

Nakládání je možné pouze v zastávkách Židenice, nádraží, Špačkova, Zetor, Novolíšeňská, Jírova a Mariánské údolí. Hodlá-li cestující s jízdním kolem nastopit mimo tuto vyhrazenou zastávku, je oprávněn v případě volné kapacity vozidla nastoupit s kolem dovnitř, avšak na první zastávce určené pro nakládku je povinen jízdní kolo přemístit na cyklonosič. Jede-li vozidlo s cyklonosičem na jiné lince nebo na spoji linky 55, který není garantován jako "cyklobus", platí běžné Smluvní přepravní podmínky IDS JMK.

Samotnou nakládku provádí cestující za asistence řidiče vozidla, který po kontrole správného zajištění jízdní kolo zamkne proti krádeži. Vykládka probíhá obdobně - po kontrole vlastnictví jízdního kola řidič jízdní kolo odemče a cestující jej z cyklonosiče sejme. Kola přepravovaná na nosiči jsou speciálně pojištěna. Pro jejich kontrolu během jízdy jsou autobusy s cyklonosiči vybaveny couvací kamerou a monitorem v kabině řidiče, který je umístěn tak, aby jej v případě zájmu mohli sledovat i cestující. Ostatní aspekty přepravy jízdních kol jsou ošetřeny Smluvními přepravními podmínkami IDS JMK. Rovněž platí standardní tarifní podmínky IDS JMK.

Bezpečnostní zámeček. Přichycení kola. Cyklonosiče byly vyrobeny firmou Velorexport Žamberk v. d. Jedná se o pozinkovanou svařovanou konstrukci, která je do předem připravené kostry vozidla připevněna pomocí 4 čepů. Pro přístup k motorovému motoru je možné cyklonosič odklopit na pravou stranu po vyjmutí dvou jistících závlaček. Hmotnost cyklonosiče je asi 80 kg, plně naložený může vážit až 220 kg. Bicykly jsou na nosiči zavěšeny ve dvou výškách pro snadnější manipulaci. Celková kapacita nosiče je 6 kol. Fixace proti nežádoucímu pádu je realizována pomocí otočného ramena se suchým zipem na zajištění rámu kola a druhým zipem držící spodní kolo. Proti krádeži jsou přepravovaná kola chráněna jednoduchým zámečkem. Nosiče jsou dále vybaveny osvětleným držákem registrační značky a disponují platnou homologací. Namontovány byly na celkem 5 vozů SOR NBG 12 7039II, 7040II, 7041II, 7043II a 7044II.

Přichycení kola. Garantované "cyklobusy" budou provozovány v letních sezónách (1. 4. - 31. 10.). V zimním období budou z vozidel cyklonosiče sejmuty a uschovány ve vozovně Slatina. Cyklonosiče na pět autobusů byly nakoupeny s přispěním Evropské unie v rámci projektu CIVITAS 2MOVE2, do kterého je DPMB zapojen.
autor: BMHD.cz, 12. 6. 2015, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz