Masivní obnova vozového parku autobusů je u konce | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Masivní obnova vozového parku autobusů je u konce

Při příležitosti zařazení posledního nového autobusu Urbanway 12M CNG do pravidelného provozu přinášíme rekapitulaci výrazné obnovy vozového parku autobusů, která proběhla v letech 2014-2015.

(aktualizováno 24. 8. 2015)

Sólo vozy

Zásadním rozhodnutím bylo omladit vozový park autobusů standardní délky vozidly s pohonem na stlačený zemní plyn. Stěžejní přitom bylo získání evropské dotace z Operačního programu Životní prostředí. Již v roce 2014 byla z vlastních zdrojů ve Slatině vybudována moderní plnička CNG za 50 milionů korun a pořízeno prvních 12 vozů (6× Irisbus Citelis 12M CNG a 6× SOR NBG 12) plnících emisní normu EURO 5 celkem za 72 milionů korun. S využitím zmíněné dotace, jejíž výše činí cca 394 milionů korun, pak bylo zakoupeno dalších 88 autobusů (32× SOR NBG 12 a 56× Iveco Urbanway 12M), které již splňují emisní normu EURO 6. Jednotlivé dodávky uvádíme v následujícím přehledu:

měsíc typ počet kusů evidenční čísla zařazeny do provozu
7/2014 Citelis 12M CNG 6 7007-7012 8/2014
7/2014 SOR NBG 12 6 7001-7006 8/2014
1/2015 Urbanway 12M CNG 12 7045-7056 2/2015
2/2015 SOR NBG 12 12 7013-7024 3/2015
3/2015 Urbanway 12M CNG 20 7057-7076 4-5/2015
3/2015 SOR NBG 12 20 7025-7044 4-5/2015
6/2015 Urbanway 12M CNG 24 7077-7100 7-8/2015

Na tomto místě je ještě vhodné zmínit specifické úpravy na některých nových autobusech. V prvé řadě se jedná o nosiče na jízdní kola, které byly během května 2015 namontovány na zadní čela vozů 7039II, 7040II, 7041II, 7043II a 7044II. Těchto pět vozů je v letní sezóně vypravováno na vyhrazené kurzy linky 55, kde je rozšířená přeprava jízdních kol garantována jízdním řádem. Dodatečně pak byly vybaveny couvacími kamerami, které kromě usnadnění případného couvání umožňují kontrolu přepravovaných jízdních kol. Dalším zajímavým autobusem je vůz 7042II, který byl vybaven systémem počítání cestujících pomocí infračervených čidel umístěných ve dveřích autobusu. Podrobnosti o tomto systému přineseme v připravované samostatné aktualitě.

Zařazení stovky nových autobusů s sebou nese i odstavování vozidel starších. Podmínky evropské dotace na nové CNG autobusy stanovují, že odpovídající počet vyřazených vozů musí být zlikvidován. To se tedy v případě Brna týká celkem 88 vozů. Díky nákupu prvních 12 plynových autobusů, na které se dotace nevztahuje, a také nových kloubových autobusů bylo ale možné odstavit větší množství vozidel standardní dvanáctimetrové délky, některé vozy proto mohly být nabídnuty k odprodeji. Vyřazeny a sešrotovány tedy byly nebo budou všechny autobusy B732 (s výjimkou vozu 7273, který má být zachován jako muzejní vozidlo DPMB) a B931.1675 (tedy vozy 7419-7445, s výjimkou vozu 7425 - viz dále), k prodeji byly nabídnuty vozy B951E a Citybus 12M. Některé dopravní společnosti už této nabídky využily, konkrétně jsou to firmy OSNADO (vozy 7619, 7624 a 7626), ČAD Blansko (vozy 7628 a 7629) a STENBUS (vozy 7490, 7491, 7620, 7621 a 7623). Vozy 7425 a 7630 byly v květnu 2015 odkoupeny Technickým muzeem a převezeny do depozitáře v Řečkovicích.

Kloubové vozy

Dlouhodobý nedostatek kloubových autobusů výrazně pomohla vyřešit dodávka 36 vozů Solaris Urbino 18 v roce 2014. Ty jsou poháněny naftovým motorem a splňují emisní normu EURO 5 (vůz 2658II EURO 6). Přivezeny byly v následujících termínech:

měsíc počet kusů evidenční čísla zařazeny do provozu
5/2014 8 2623-2630 6/2014
6/2014 14 2631-2644 7-8/2014
11-12/2014 14 2645-2658 12/2014

Solarisy byly rozděleny mezi vozovny v Medlánkách (2623II-2631II a 2652II-2658II, celkem 16 vozů) a ve Slatině (2632II-2651II, celkem 20 vozů). Podzimní dodávka se od těch prvních liší zejména použitím dveřních kamer v zadním článku, díky nimž má řidič lepší přehled o dění v prostoru dveří. Jiná je také klimatizační jednotka, kdy na vozech do čísla 2644 je použita klimatizace Konvekta, zatímco ty novější disponují jednotkou od firmy Eberspächer. Od ostatních vozů se pak odlišuje ten poslední s evidenčním číslem 2658II. V souvislosti s tím, že jako jediný brněnský Solaris splňuje emisní normu EURO 6, má jeho motorová věž větší rozměry oproti ostatním Urbinům, což si vyžádalo snížení počtu sedaček v prostoru za zadními dveřmi ze tří na dvě.

Vyřazování se nevyhnulo ani kloubovým autobusům. Po zprovoznění prvních Solarisů začaly být postupně odstavovány zbylé vozy B741 a B941(E) bez generální opravy. V provozu tedy z řad zástupců typu B941, resp. B941E, zůstávají vozy 2344-2349 a 2356-2361.

Přesuny mezi vozovnami

Zařazování nových autobusů a vyřazování těch starších si vyžádalo i přesun některých vozů ze Slatiny do Medlánek. Nejprve to na přelomu let 2014 a 2015 byly kloubové Citelisy 2601II-2604II, během března a dubna následovaly sólo Citelisy 7663-7666 a od března do června došlo postupně k přesunu všech B931E, tzn. 7448-7450 a 7465-7474. Od února do května se také do Medlánek "přestěhovaly" všechny vozy Crossway, tedy vozy 7810-7825. Po vyřazení vozu B732 7390, posledních B931.1675 a zbývajících B951E bude tedy celý vozový park sólo autobusů ve slatinské vozovně nízkopodlažní.


Podrobnosti o jednotlivých vozech naleznete v průběžně aktualizované evidenci.


Související aktuality:

Nové autobusy Solaris Urbino 18 v Brně (27. 5. 2014)

Solaris Urbino 18 III v provozu (11. 6. 2014)

První CNG autobusy v Brně (11. 7. 2014)

Plynové autobusy SOR dorazily do Brna (19. 7. 2014)

Představení nových autobusů a kontrolní den na CNG plničce ve vozovně Slatina (24. 7. 2014)

Flotila Solarisů kompletní (9. 12. 2014)

První Urbanwaye v Brně (26. 1. 2015)

Urbanwaye míří do provozu (14. 2. 2015)

První letošní dodávka autobusů SOR (28. 2. 2015)

Dodávky plynových autobusů pokračují (4. 4. 2015)

Autobusy s cyklonosiči na lince 55 v provozu (12. 6. 2015)
autor: Miky, 15. 8. 2015, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz