Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Nový přírůstek do rodiny retro tramvají DPMB

V pátek 28. 4. 2017 byla v areálu Ústředních dílen DPMB slavnostně ukončena oprava tramvaje Tatra T2 ev. č. 1435. Vůz byl v rámci opravy přizpůsoben do stavu po 1. generální opravě, což odpovídá období cca po roce 1970.

T2 1435 byla vyrobena v roce 1959 pod výrobním číslem 149522 v pražské vagónce Tatra Smíchov. Pochází z celkem 94kusové série tramvají typu T2 (ev. č. 1401 - 1494, do roku 1969 401 - 494), které byly do Brna dodávány v letech 1957 - 1962. Vůz 1435 je současně prvním vozem tzv. druhé skupiny vozů T2, které se od první skupiny odlišují v několika detailech, například ve způsobu otevírání bočních oken (výklopná namísto stahovacích pomocí kličky), v řešení podlahy (podlaha z borových prken potažená gumovým kobercem místo dřevěného roštu) nebo obložením okenních sloupků a vaznic (plechový obklad místo dřevěných součástek). Během svého provozního života prošla T2 1435 kromě první generální opravy (1968) i druhou generální opravou (1980), při které byla v maximální možné míře sjednocena s tramvajemi T3 (dosazení elektrické výzbroje TR 37, úprava kabiny řidiče - panel dle T3, úprava interiéru, doplnění zářivkového osvětlení místo původních žárovkových těles, vnější svítilny dle T3 - 2 reflektory vpředu, vzadu sdružené svítilny atd.). V roce 1990 pak byla provedena rekonstrukce na služební tramvaj, při níž vůz obdržel evidenční číslo 4121. Po rekonstrukci byla tramvaj převedena do vozovny Pisárky, kde doplnila flotilu služebních T2 a umožnila tak omezit využívání starších služebních vozů T2, které neprošly 2. generální opravou. Jako služební vůz byla v Pisárkách využívána zejména k odtahům vadných vozů z trati až do roku 2009, následně se na její pozici střídaly vozy T3G dojíždějící kilometry do opravy vyššího stupně. Po odstavení ze služebního provozu byla odstavena na 9. koleji ve vozovně Pisárky a sloužila mechanikům a pracovníkům posunu jako útulna vedle 10. příjezdové koleje. V roce 2014, kdy se začala rodit myšlenka "podnikového muzea DPMB", již byla posledním vozem T2 v Brně (nepočítáme-li T2 1473 Technického muzea v Brně), proto byla automaticky vybrána k zachování a přestavbě do retro podoby.

Vzhledem ke značné nepůvodnosti díky přestavbě na služební vůz byla z DP Ostrava odkoupena nepotřebná služební tramvaj T2 ev. č. 685, jejíž stav se blížil původnímu provedení, zejména co se elektrické výzbroje a konstrukce karoserie týče. Ve hře bylo i odkoupení "té-dvojky" z Dopravního podniku města Ústí nad Labem ev. č. 152, z obchodu ale nakonec ze strany ústeckého DP sešlo, neboť po výměně místní komunálně politické garnitury se znovuzrodily myšlenky na zachování T2 v podobě pomníku ústeckých tramvají.

Práce na opravě tramvaje T2 byly zahájeny na konci června 2016. Nejprve byl zcela rozebrán ostravský vůz, následovalo rozebrání brněnského vozu. Po rozsáhlých diskusích bylo přistoupeno k pokračování opravy brněnské skříně, neboť ostravský vůz byl ve zcela dezolátním stavu. Odstrojená skříň byla opískována a vůz byl přistaven na karosářskou dílnu, kde po dobu několika měsíců probíhalo vyvařování a výměna zkorodovaných součástek a úpravy do definovaného cílového stavu (např. obnova středních dveří, výroba stupínku kabiny řidiče atp.). Po dokončení karosářských prací byl vůz zevnitř i zvenku nalakován a následovalo položení kabeláže a komponent elektrické výzbroje TR 36. Poté byla položena podlaha, smontováno obložení okenních sloupků, usazeny okenní přepážky a zasklena okna, zkompletována kabina řidiče, interiér, vstupní dveře atd. V konečné fázi proběhlo oživení vozu, dokončena montáž veškerých detailů, dolepení a dostříkání evidenčních čísel a dobových nápisů v salónu i vně vozu.

Dne 28. 4. 2017 byla oprava symbolicky ukončena a hotová tramvaj byla představena vedení DPMB. Zbývá však absolvovat technicko-bezpečnostní zkoušku a nezbytné zkušební jízdy, což prozatím není možné provést, neboť vůz nemá patřičná povolení od Drážního úřadu. Svoji premiéru v ulicích Brna pod staronovým číslem 1435 si tak odbude v průběhu května 2017, představení veřejnosti se očekává rámci akce Dopravní nostalgie, která se letos bude konat 24. a 25. června 2017.
autor: manil, 28. 4. 2017, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz