Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Exkurze ve vozovně Medlánky

Během krátkého období sloužila vozovna v Králově Poli i trolejbusům V hale trolejbusů jsou dnes autobusové dílny Další ze série exkurzí se uskuteční v úterý 13. února a proběhne ve vozovně tramvají a autobusů v Medlánkách. Účastníci se setkají v 16:00 před areálem.

Stavba vozovny Medlánky, do roku 1996 označované jako Královo Pole, byla zahájena v roce 1953. V té době přestával provozu dostačovat původní objekt vozovny Královo Pole umístěný nedaleko zastávky Semilasso. Stará královopolská vozovna nicméně slouží dodnes, po ukončení provozu tramvají byla budova přestavěna na měnírnu. Do nového areálu se tramvaje přestěhovaly na jaře roku 1958 a během podzimu se zde objevily také trolejbusy převedené z Husovic. Doba ale elektrické nekolejové trakci nepřála, a tak trvalo pouhých 6 let do roku 1964, než byl po postupném snížení početního stavu trolejbusů zbytek vozidel přesunut zpět do Husovic. Uprázdněná část medlánecké, resp. královopolské vozovny začala záhy sloužit autobusům.

V současné době je v Medlánkách zařazeno 133 tramvají a 127 autobusů. Tramvaje jsou odtud vypravovány na všech 11 linek, autobusy na linky převážně v severní polovině města. Dočasně je zde také deponován zájezdový autobus Iveco Magelys 2719II. Větší část areálu zabírají prostory pro tramvaje, v hale o 5 lodích se nachází celkem 15 kolejí a také pracoviště kontrolních prohlídek. Okolo celé vozovny je možné projet po objízdné koleji, vozy jedoucí od ulice Palackého se také mohou otočit v tzv. malé smyčce za vrátnicí, tj. ještě před halou. Od roku 2008 je také vozovna krátkou manipulační tratí napojena na nově vybudovanou tramvajovou trať do smyčky Technologický park. Autobusům slouží dvě lodě určené původně trolejbusům a také venkovní odstavné plochy. Od 60. let byly v areálu postupně vybudovány další potřebné objekty, například čerpací stanice. V roce 2005 pak byl do provozu uveden objekt mycí linky, který slouží tramvajím i autobusům. V případě autobusů zde probíhá i denní ošetření.

V areálu vozovny se také nachází hala ústředních dílen, kde probíhá od roku 1965 těžká údržba tramvají. V různých obdobích se zde podrobovaly opravám i trolejbusy a autobusy. V roce 2009 byla do provozu uvedena nová lakovna, která kromě lakování tramvají, trolejbusů i autobusů nabízí své služby také externím zákazníkům.
autor: Miky, 6. 2. 2018, Akce, trvalý odkaz