Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Program Vario dokončen

Běžný provoz tramvají LF2+LF1 Souprava tramvají 2xLF1 první zkušební jízda první tramvaje VarioLFR.E v Brně Předáním a zprovozněním v pořadí 64. tramvaje Vario byl završen 12 let trvající program rekonstrukcí typů tramvají T3 a K2 na VarioLFR.E a VarioLF2R.E. Rekonstrukce probíhaly s výjimkou dvou vozů po celou dobu v ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna, a. s.
Tramvaje VarioLF se na kolejích českých měst začaly objevovat od roku 2005, kdy první dva vozy zprovoznil Dopravní podnik Ostrava (pod původním typovým označením T3R.EVN). Dodavatelem tramvají je společnost Pragoimex, respektive subjekt Aliance TW Team, který sdružuje firmy Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. V tomto subjektu Pragoimex vystupuje jako koordinátor projektů rekonstrukcí nebo výroby tramvají, KOS Krnov svařuje skříně tramvají, případně realizuje celé montáže tramvají a VKV Praha působí jako konstrukční kancelář. Mimo tramvají Vario se Aliance TW Team (Pragoimex) zabývala rekonstrukcemi nebo dodávkami skříní pro rekonstrukce tramvají ČKD, např. KT8D5 (střední nízkopodlažní články ML8LF), T3R.EV a T3R.PV (dodávky nové skříně VarCB3). Dále to pak byly dodávky nových tramvají (tramvaje VarioLF2, LF3, LF+, IN 2/2, EVO nebo vlečné vozy VV60LF). Obchodní úspěchy slavil zejména na území České a Slovenské republiky, částečně také v zemích bývalého Sovětského svazu (např. Rusko nebo Uzbekistán), na západ od našich hranic se uskupení prosadit nepodařilo.

Tramvaje Vario v různých provedeních brázdí všechna města bývalého Československa s výjimkou Bratislavy, jednu tramvaj Vario nalezneme v Moskvě, 20 pak v uzbeckém Samarkandu (původně dodaných do Taškentu, kde však došlo ke zrušení tramvajového provozu a k následnému předání všech Varií do nově vzniklého provozu v Samarkandu). Většina vozů v provozech na území České republiky byla nakoupena jako rekonstrukce tramvají T3 nebo K2, možná je i varianta pořízení vozu jako zcela novou tramvaj. Této možnosti využil např. DP Olomouc nebo DP Most a Litvínov.

Souprava tramvají 2x LF2 skládání hrubých staveb obou dílů skříně pro LF2 Vozy Vario jsou často využívány pro lepení celovozových reklam i tramboardů Brněnské tramvaje VarioLF jsou pořizovány od roku 2006, první vůz ev. č. 1596III vyjel do ulic v prosinci 2006. Do roku 2009 bylo postupně rekonstruováno celkem 7 tramvají T3 na VarioLFR.E, které byly provozovány buď jako čelní vozy 3vozových souprav (s vlečným vozem VV60LF a tramvají T3R.EV) nebo byly spojovány do dvojic, a to i s vozy VV60LF nebo T3R.EV, případně byly provozovány sólo. V roce 2008 odstartovaly i rekonstrukce kloubových vozů K2 na VarioLF2R.E. V prvním roce byly dokončeny 4 tramvaje, přičemž vozy ev. č. 1099II a 1101II byly zcela zkompletovány v KOS Krnov a vozy ev. č. 1069II a 1100II byly postaveny v ústředních dílnách DPMB (vyjma skříně, kterou vyrobil KOS Krnov). Vozy VarioLF2R.E byly určeny především ke spojování do dvouvozových souprav o délce cca 47 m (nejdelší běžně provozovaná tramvajová souprava v ČR). Velkokapacitní soupravy (2× VarioLF2 nebo třívozové soupravy VarioLF + VV60LF + T3R.EV) byly nasazovány na nejvytíženější brněnské linky č. 1 a 12.

V roce 2012 došlo k přehodnocení koncepce vypravování velkokapacitních souprav. Zvolena byla varianta vytvoření vlaku VarioLF2R.E + VarioLFR.E v délce cca 37 m. Provozem kratších souprav bylo dosaženo optimálního využití kapacity tramvají a zlepšení propustnosti křižovatek a dopravních uzlů. Díky změně koncepce byl zrušen i provoz třívozových souprav. Stávající vozy VarioLFR.E postupně prošly úpravou elektrické výzbroje k možnosti provozu jako řízený vůz s vozem LF2 a sjednocením ovládacích prvků s řídícími vozy LF2. V roce 2013 se opětovně rozběhly rekonstrukce tramvají T3 na VarioLF. Celkový počet souprav vozů LF2+LF k pokrytí všech kurzů na lince 1 včetně provozní rezervy byl stanoven na 32 (v současné době je na jedničku vypravováno 27 kurzů).

Cílového stavu bylo dosaženo koncem roku 2018, kdy bylo dokončeno posledních 6 tramvají (LF 1616II, 1627II a 1630II; LF2 1128III, 1130III a 1132III). Právě vůz ev. č. 1128III se stal posledním předaným vozem, který dne 18. 12. 2018 poprvé zasáhl do provozu s cestujícími.

Třívozová souprava ve složení VarioLF+VV60LF+T3R.EV interiér tramvaje LF1 s platovými sedadly Kiel palubní deska tramvaje LF2 Základní popis tramvaje
Vůz VarioLFR.E je 15,1 m dlouhý, 2,48 m široký a 3 m vysoký a váží cca 21 t. Tramvaj VarioLF2R.E má hmotnost cca 31,5 t a je 22,6 m dlouhá. Ostatní rozměry se shodují s LF1.

Základ vozů Vario tvoří nová vozová skříň VarCB3LF(2) s nízkopodlažním vstupem u 2. dveří (v případě LF2 i u 3. dveří) s výškou 350 mm nad temenem kolejnice. Nad podvozky je podlaha zvýšená na úroveň 860 mm nad TK. Obě části jsou v salonu propojeny spojovacími schody. Trakční výzbroj pochází od firmy Cegelec, typ TV Europulse. Podvozky typu KOMFORT vychází z původních podvozků, které jsou nově opatřeny dvojitým vypružením, novými asynchronními motory Pragoimex TAM 1004 C/R o výkonu 90kW (každý podvozek po 2 motorech) a kotoučovou brzdou. Nová laminátová čela jsou ke skříni přichycena pružným lepicím tmelem, boky vozů jsou kryty lepenými plechy (u novějších vozů laminátovými panely), okna jsou rovněž připevněna technologií lepení. Vstupní dveře byly u prvních 4 vozů od výrobce SKD TRADE, ostatní vozy od DOPP TRADE. Kabina řidiče je plně oddělená od prostoru s cestujícími pomocí posuvných dveří. Za zády řidiče se nachází rozvaděč. Vůz je řízen pomocí ručního řadiče, kabina je rovněž vybavena klimatizací (původní vozy LF pouze osvěžovač, novější LF klimatizace o výkonu 0,8 kW, LF2 klimatizace o výkonu 3 kW). Sedadlo řidiče C.I.E.B. je vzduchem vypružené a je vybaveno vlastním kompresorem. U vozů LF2 je v kabině řidiče umístěn displej nadřazeného řízení, který komunikuje po sběrnici CAN. V salónu jsou umístěna čalouněná sedadla Vogel/C.I.E.B. typu 600, u novějších vozů plastová KIEL Ideo 10. Vytápění salónu je zajištěno pomocí teplovzdušných agregátů od výrobce MEP Postřelmov, u novějších vozů Tribotec nebo Lokotechnika. Podlahová překližka je potažena protiskluzovou krytinou ALTRO, zádržný systém je po celém voze opařen lakem Komaxit v oranžové barvě. U druhých dveří se nachází výsuvná plošina pro nástup osob na invalidním vozíku od firmy CTS Okřínek, u novějších vozů LF mechanická plošina Pragoimex nebo Mavetech. Vozy jsou vybaveny pískovači od firmy Tribotec poháněné vzduchem (starší vozy měly pískování pomocí elektromagnetických klapek). Na střeše vozidla je umístěn polopantografový sběrač proudu Stemmann-Technik Fb800 a kontejnery elektrické výzbroje (každý podvozek má vlastní měnič). Pod podlahou vozu nalezneme vozovou baterii Saft Ferak, spřáhla od firmy Alfa Union (přední spřáhlo u vozů LF2 je skládací a přikryté plentou, ostatní spřáhla jsou pevná) a statické měniče Cegelec pro dobíjení baterie nebo pohon klimatizace.

Přehled dodávek jednotlivých vozů naleznete v tabulce níže, podrobnosti pak v evidenci: VarioLFR.E, VarioLF2R.E.

VarioLFR.E VarioLF2R.E
rok výroby počet kusů ev. čísla počet kusů ev. čísla
2006 3 1596, 1567, 1551 -
2007 1 1523 -
2008 2 1553, 1554 4 1069, 1099, 1101, 1100
2009 1 1599 2 1092, 1093
2010 - 3 1098, 1078, 1109
2011 - 2 1102, 1114
2012 - 4 1112, 1103, 1096, 1106
2013 6 1497, 1556, 1590, 1598, 1530, 1601 2 1108, 1127
2014 6 1539, 1597, 1574, 1586, 1592, 1541 6 1083, 1117, 1084, 1094, 1072, 1088
2015 - -
2016 9 1575, 1580, 1584, 1557, 1573, 1582, 1555, 1605, 1617 3 1082, 1090, 1131
2017 1 1626 3 1126, 1110, 1120
2018 3 1616, 1627, 1630 3 1130, 1132, 1128

autor: manil, 21. 12. 2018, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz