Souběžně s autobusy standardní délky B931 začaly být v roce 1998 pořizovány i vozy kloubové verze, tedy B941. V první dodávce dorazilo 5 autobusů série B941.1930 a také zajímavý vůz s typovým označením B941.1960, který v Brně obdržel evidenční číslo 2336. Tento autobus byl vyroben v roce 1996 jako 2. prototyp Karosy B941 s označením výrobce BK2 a typovým označením B941.1936. Později byl při přestavbě původní motor LIAZ vyměněn za motor Renault, zůstaly mu však netypické prvky, jako například provedení točny dle starších autobusů B741 nebo v Brně běžně neopoužívaná sedadla Vogel. Takto upravený vůz obdržel nově označení B941.1960 a v roce 1998 si našel cestu do Brna, kde následně sloužil v provozu až do roku 2014. V letech 1999–2001 pak byly dále dodávány vozy inovované verze B941E.1962, přičemž hlavními změnami oproti staršímu provedení byly například výměna přední nápravy spojená s náhradou původních bubnových brzd za kotoučové, doplnění systémů ABS a ASR nebo snížení podlahy v přední části vozu. Celkem bylo v Brně v provozu 33 autobusů B941.
Dodávky autobusů Karosa B941 | ||
---|---|---|
rok | ev. č. | série |
1998 | 2331–2335 | B941.1930 |
1998 | 2336 | B941.1960 |
1999–2001 | 2337–2363 | B941E.1962 |
Rokem 2010 byly zahájeny generální opravy prováděné ve zlínském Zlineru. Generálky se ale nedočkaly všechny brněnské B941, celkem jich zlínskými dílnami prošlo pouze 12, počínaje vozem 2347 (První generálkovaná B941E v Brně). Posledním generálkovaným vozem pak byla 2349 v roce 2011. Kromě celkové opravy podvozku i karoserie, přičemž nezřídka bylo nutné zadní článek postavit prakticky nový, došlo při generálních opravách k několika úpravám oproti původnímu stavu, spíše kosmetickým, ale přesto praktickým. Byla například dosazena maska předního čela shodná s novějšími vozy B961E, na zadním čele přibyla mřížka pro lepší odvětrávání motorového prostoru, řidiči mohli ocenit novou klimatizaci kabiny Waeco CoolAir CA-800, nejvýraznější změnou pro cestující pak byly nové potahy sedaček shodné s továrním vzorem Karosy. Zbývající vozy, které generální opravou neprošly, byly s ohledem na stáří, počet najetých kilometrů a stav vozového rámu postupně vyřazovány, a to převážně v letech 2014–2015. Výjimku tvoří vozy 2331 (vyřazen po požáru v roce 2010), 2333, 2339 a 2341 (vyřazeny v důsledku špatného stavu rámů zadních článků již v letech 2009–2012).
Dvanáct generálkovaných vozů se udrželo v provozu až do roku 2018, kdy uvolnily místo nově dodávaným autobusům Iveco Urbanway 18M CNG. Posledními provozními vozy zůstaly medlánecká 2346, která se naposled ukázala v provozu 5. října 2018 na kurzu 22/50 (zajišťuje provoz linky E50), a slatinská 2360, která byla naposled vypravena dne 10. října 2018 na 3. kurz linky 46. V průběhu prosince pak oba zmíněné autobusy naposled opustily brány svých domovských vozoven a zamířily do kovošrotu. Na rozdíl od jiných typů nebyla žádná B941 odprodána a také bohužel nedošlo k zachování žádného vozu pro muzejní účely.
Vyřazování autobusů Karosa B941 | ||
---|---|---|
rok | ev. č. | |
2009–2012 | 2331, 2333, 2339, 2341 | |
2013–2015 | 2332, 2334–2338, 2340, 2342, 2343, 2350–2355, 2362, 2363 | |
2018 | 2344–2349, 2356–2361 |
Podrobnosti o jednotlivých vozech naleznete v evidenci.