Ukončení provozu autobusů B941 v Brně | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Ukončení provozu autobusů B941 v Brně

2340 v zastávce Všetičkova jako náhradní doprava za tramvajovou linku 4 Druhý prototyp Karosy B941 sloužil v Brně v letech 1998–2014 Poměrně nenápadně opustily v průběhu druhé poloviny roku 2018 řady brněnského vozového parku autobusy Karosa B941. Věnujeme jim proto tuto aktualitu, byť s mírným zpožděním.

Souběžně s autobusy standardní délky B931 začaly být v roce 1998 pořizovány i vozy kloubové verze, tedy B941. V první dodávce dorazilo 5 autobusů série B941.1930 a také zajímavý vůz s typovým označením B941.1960, který v Brně obdržel evidenční číslo 2336. Tento autobus byl vyroben v roce 1996 jako 2. prototyp Karosy B941 s označením výrobce BK2 a typovým označením B941.1936. Později byl při přestavbě původní motor LIAZ vyměněn za motor Renault, zůstaly mu však netypické prvky, jako například provedení točny dle starších autobusů B741 nebo v Brně běžně neopoužívaná sedadla Vogel. Takto upravený vůz obdržel nově označení B941.1960 a v roce 1998 si našel cestu do Brna, kde následně sloužil v provozu až do roku 2014. V letech 1999–2001 pak byly dále dodávány vozy inovované verze B941E.1962, přičemž hlavními změnami oproti staršímu provedení byly například výměna přední nápravy spojená s náhradou původních bubnových brzd za kotoučové, doplnění systémů ABS a ASR nebo snížení podlahy v přední části vozu. Celkem bylo v Brně v provozu 33 autobusů B941.

Dodávky autobusů Karosa B941
rok ev. č. série
1998 2331–2335 B941.1930
1998 2336 B941.1960
1999–2001 2337–2363 B941E.1962

Vůz z první dodané série ev. č. 2335 v ulici Kšírově Vůz 2333 se stal prvním vyřazeným autobusem B941 Rokem 2010 byly zahájeny generální opravy prováděné ve zlínském Zlineru. Generálky se ale nedočkaly všechny brněnské B941, celkem jich zlínskými dílnami prošlo pouze 12, počínaje vozem 2347 (První generálkovaná B941E v Brně). Posledním generálkovaným vozem pak byla 2349 v roce 2011. Kromě celkové opravy podvozku i karoserie, přičemž nezřídka bylo nutné zadní článek postavit prakticky nový, došlo při generálních opravách k několika úpravám oproti původnímu stavu, spíše kosmetickým, ale přesto praktickým. Byla například dosazena maska předního čela shodná s novějšími vozy B961E, na zadním čele přibyla mřížka pro lepší odvětrávání motorového prostoru, řidiči mohli ocenit novou klimatizaci kabiny Waeco CoolAir CA-800, nejvýraznější změnou pro cestující pak byly nové potahy sedaček shodné s továrním vzorem Karosy. Zbývající vozy, které generální opravou neprošly, byly s ohledem na stáří, počet najetých kilometrů a stav vozového rámu postupně vyřazovány, a to převážně v letech 2014–2015. Výjimku tvoří vozy 2331 (vyřazen po požáru v roce 2010), 2333, 2339 a 2341 (vyřazeny v důsledku špatného stavu rámů zadních článků již v letech 2009–2012).

Rozsáhlý požár předčasně ukončil život vozu 2331 2346 byla mezi posledními vyřazenými vozy Dvanáct generálkovaných vozů se udrželo v provozu až do roku 2018, kdy uvolnily místo nově dodávaným autobusům Iveco Urbanway 18M CNG. Posledními provozními vozy zůstaly medlánecká 2346, která se naposled ukázala v provozu 5. října 2018 na kurzu 22/50 (zajišťuje provoz linky E50), a slatinská 2360, která byla naposled vypravena dne 10. října 2018 na 3. kurz linky 46. V průběhu prosince pak oba zmíněné autobusy naposled opustily brány svých domovských vozoven a zamířily do kovošrotu. Na rozdíl od jiných typů nebyla žádná B941 odprodána a také bohužel nedošlo k zachování žádného vozu pro muzejní účely.

Vyřazování autobusů Karosa B941
rok ev. č.
2009–2012 2331, 2333, 2339, 2341
2013–2015 2332, 2334–2338, 2340, 2342, 2343, 2350–2355, 2362, 2363
2018 2344–2349, 2356–2361

Podrobnosti o jednotlivých vozech naleznete v evidenci.
autor: Miky, 20. 1. 2019, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz