Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

20 let provozu trolejbusů Škoda 21Tr v Brně

trolejbus Škoda 21Tr, ev. č. 3008, ve smyčce Komín, sídliště dne 17. srpna 2007 V letošním roce slaví městská hromadná doprava v Brně řadu významných jubileí, z nichž nejvýznamnějším je výročí 150 let od zahájení provozu koněspřežné dráhy, a tedy i od začátku provozování městské hromadné dopravy v Brně. Ve stínu tohoto významného jubilea stojí i řada méně významných výročí, které ovšem stojí rovněž za připomenutí. Jedním z nich je i 20 let od zahájení provozu trolejbusů Škoda 21Tr.

V úterý 13. dubna 1999 byl v Brně do provozu s cestujícími zařazen zcela nový typ trolejbusu vyrobený závodem ŠKODA Ostrov s.r.o. pod typovým označením 21Tr. Koncepce tohoto sólového trolejbusu byla atypicky odvozena od kloubové verze, tj. trolejbusu Škoda 22Tr. Design v obou případech navrhl doc. Ing. arch. Patrik Kotas. V rámci české produkce se jedná o první nízkopodlažní trolejbusy a zároveň i poslední trolejbusy se skříní vozu nepřevzatou z autobusové koncepce. O to více zajímavým je fakt, že tehdy naopak trolejbusová skříň posloužila pro výrobu autobusů Škoda 21Ab. Co se nízkopodlažnosti týče, je u těchto vozidel pouze částečná. Do úrovně za druhými dveřmi je podlaha ve výšce 360 mm nad vozovkou, dále stoupá až do výšky 560 mm. Nástupní hrany jsou však sníženy, a to konkrétně do výšky 345 mm nad vozovkou. Nástup do vozu pak usnadňuje i funkce pokleknutí (tzv. kneeling) snižující nástupní výšku o 60 mm a osobám na invalidním vozíku pak i dodatečně montované výklopné plošiny k prostředním dveřím postupně do všech trolejbusů tohoto typu. Vozidla jsou vybavena poptávkovým otevíráním dveří a poloautomatickou staniční brzdou.
kabina řidiče trolejbusu Škoda 21Tr (ev. č. 3016) Oproti předcházející řadám trolejbusů Škoda 14Tr a 15Tr nemají tyto vozy tři pedály, ale pouze dva. Do brzdového pedálu byly sloučeny celkem tři brzdy, a to vzduchová a EDB s plynulým přechodem, v koncové poloze pedálu pak brzda staniční. Tímto krokem se změnil postup při průjezdu proudově stavěnou výhybkou. Ve směru průjezdu výhybky "pod proudem" bylo nutné, stejně jako dříve, sešlápnout pedál jízdy, současně však ke snížení rychlosti použít, odlišně od předchozího postupu, regulovatelnou ruční brzdu. Do technického popisu původního provedení vozu lze dále zařadit informace týkající se elektrické výzbroje, jejíž převážná část byla umístěna do střešního kontejneru. Stejnosměrný trakční motor 1 ALS 2741 tN (ŠKODA Trakční motory Plzeň) zajišťuje pohon trolejbusu pomocí řídicího regulátoru se dvěma 16bit mikroprocesory. Jako spínací prvky jsou použity vzduchem chlazené GTO tyristory. Napájení dalších součástí a nabíjení akumulátorové baterie zajišťuje statický měnič SM 10.3 (ŠKODA Controls). Z dnešního pohledu je samozřejmostí, dříve však novinkou, vybavení informačním systémem, vč. hlásiče, řízeného palubním počítačem.

Vraťme se ovšem do první poloviny roku 1999, kdy byl provoz trolejbusů Škoda 21Tr v Brně zahájen. Samotnému prvnímu vypravení na běžnou linku s cestujícími v měsíci dubnu předcházely zkušební a cvičné jízdy. První dva vozy z první desetikusové dodávky (vozů ev. č. 30013010 vyrobených v roce 1998) byly dodány již v únoru. Trolejbusy pak byly dodávány až do roku 2002, kdy jejich celkový počet dosáhl počtu 43 ks, z nichž v posledních čtyřech byly použity polovodičové součástky IGCT (Integrated gate-commutated thyristor) a elektrické pohony dveří IGE.

trolejbus Škoda 21Tr, ev. č. 3035, ve stavu po první GO Po najetí prvních cca 420 tis. km byly vozy přistavovány k provedení generálních oprav do dílen. Nyní však probíhá již "druhé kolo" těchto oprav, tzn. některé vozy mají najeto i přes 1 mil. km. Během dílenských prohlídek, a to i nižších stupňů než GO, tj. SO a KP, bylo a je možné zaznamenávat některé změny. Jak již bylo zmíněno, ke druhým dveřím byly dosazeny výklopné plošiny, dále pak došlo k instalaci vnitřních zrcadel pro pohled do salonu řidiče umístěných pod čelním transparentem, vodicích tyčí ohrádek pro vedení lan sběračů (zabezpečujících navedení lan zpět do ohrádky při jejich vyšinutí mimo ni), klimatizací kabin řidičů a stahováků Railtech. Pozdějšími změnami jsou stínidla palubních desek, nový design zadních světlometů, venkovní naddveřní signalizace dle autobusů Karosa, LED osvětlení dveřních prostor nebo nejvýraznější změna, a to světlé provedení interéru. Na některé vozy byly dosazeny topnice Tribotec, na některé vozy statické měniče Cegelec a v rámci projektu RIS II také APC, tj. systém automatického počítání cestujících. Do druhých GO měly vozy do ev. č. 3015 ne zcela uzavřenou kabinu. V rámci těchto oprav bylo provedení oddělení kabiny řidiče od prostoru pro cestující sjednoceno s ostatními trolejbusy 21Tr.

trolejbus Škoda 21TrAC, ev. č. 3058, v atypickém nátěru Nad rámec původní dodávky 43 ks trolejbusů Škoda 21Tr bylo mezi lety 2011 až 2016 odkoupeno dalších 21 ojetých vozidel tohoto typu z jiných dopravních podniků z České republiky, které byly po provedení celkových oprav, v případě dobrého stavu odkoupeného vozu pouze rozšířených středních prohlídek, a nutných úprav pro provoz v Brně zařazeny do provozu s cestujícími a nyní tak slouží v Brně 64 vozidel 21Tr. Pro jejich provoz bylo nutné pořídit i další tři ojeté vozy, pouze však na náhradní díly. Městy, z nichž putovaly trolejbusy 21Tr do Brna, byly Jihlava, Hradec Králové, České Budějovice a Pardubice. Mezi těmito vozy byly i tři trolejbusy 21TrAC vybavené asynchronní výzbrojí a tři s polovodičovými součástkami IGCT. Před zařazením do provozu s cestujícími, nebo spíše před jejich přistavením do dílen, sloužily trolejbusy 3046II a 3048II v zimním období jako rozmrazovací. Tomuto účelu sloužil i nějaký čas ryze brněnský trolejbus 3018 s vyhřívanými botkami. A s vozy odkoupenými z jiných měst se pojí i význam odlišných nátěrů na těchto vozidlech. Vůz 3045II byl ponechán v modrém laku, vozy 21TrAC 3057II a 3058II jezdily v atypických bílo-šedých nátěrech s červenými pruhy na čelech.

Ačkoliv je trolejbus Škoda 21Tr provozován v brněnských ulicích již 20 let a v současné době nejsou některé náhradní díly již k sehnání, je toto vozidlo díky kvalitní údržbě, provádění periodických oprav, nahrazení některých dílů novějšími a tomu, že splňuje požadavky dnešního provozu, nadále v provozu a tvoří podstatnou část vozového parku trolejbusů v Brně.
autor: Lukin, 18. 3. 2019, Ostatní, trvalý odkaz