Základem tohoto typu trolejbusů se stala autobusová karoserie výr. č. 10668 z produkce firmy FAS 11 Oktomvri Skopje, do níž byla zabudována elektrická výzbroj Škoda. Dochovaný prototyp byl zařazen do zkušebního provozu ve Zlíně (tehdejším Gottwaldově) v červnu 1983 pod ev. č. 70 a později obdržel nové ev. č. 301. Z provozu byl vyřazen v listopadu 1994 a jako unikátní prototyp nabídnut do sbírek Technického muzea v Brně. Před předáním byly vyměněny boční plechy a zčásti obnoven vnější lak. Jinak zůstal vůz v posledním provozním stavu. Po převzetí do sbírek byl tento trolejbus uložen v depozitáři v Brně-Líšni. Teprve v roce 2001 byl převezen tahačem do trolejbusové vozovny Komín Dopravního podniku města Brna. Zde byl zprovozněn a postupně absolvoval revize UTZ tlakového a elektrického včetně dosazení nových vzduchojemů s platným pasportem. Následně mu byl vystaven průkaz způsobilosti drážního vozidla. V letech 2003 až 2008 tak mohl být příležitostně využíván pro předváděcí jízdy, při nichž se setkával s velkým zájmem zejména odborné veřejnosti. Poprvé byl vystaven staticky dne 6. dubna 2002 u příležitosti oslav 50. výročí trolejbusů v Pardubicích ve společnosti bývalého zlínského Sanosu ev. č. 329. Tehdy vůz ještě neměl vystavený průkaz způsobilosti a Drážní úřad nestihl včas vydat povolení ke zkušebnímu provozu. První cestující tak prototyp trolejbusu Škoda Sanos svezl teprve o víkendu 8.–9. června 2002 v Brně u příležitosti festivalu BMUE. Této akce se zúčastnil ještě v letech 2003, 2004 a 2007.
Problematický technický stav prototypu trolejbusu Škoda Sanos, zejména koroze spodku vozové skříně a izolační stav elektrické výzbroje, však vedl k opětovnému odstavení z provozu v květnu 2008 a jeho převezení do depozitáře muzea v Brně-Řečkovicích. Jako poslední proběhla zkušební jízda 16. května 2008. Byla sice snaha situaci řešit dílčí opravou, což se neukázalo jako technicky schůdné řešení. Navíc tehdy nebyl v komínské vozovně dostatečný prostor pro práce na kloubovém trolejbusu. Podařilo se jen vyvázat trakční motory a zadat jejich opravu do ústředních dílen DPMB. Teprve v roce 2019 bylo možné začít s restaurováním prototypu trolejbusu Škoda Sanos. Technické muzeum v Brně tehdy k tomuto účelu získalo dotaci z programu ISO Ministerstva kultury. Jako dodavatel generální opravy byla vybrána Dopravní společnost Zlín - Otrokovice, s.r.o. Trolejbus tam byl z řečkovického depozitáře odvezen 2. října 2019 na podvalníku firmy ASSIST 24. V období let 2019 až 2021 byly restaurátorské práce zaměřeny pouze na zadní článek. K tomuto rozhodnutí vedla značná finanční náročnost restaurování trolejbusu, které bylo uskutečněno v rozsahu generální opravy, při níž měl být trolejbus uveden do, pokud možno, původního vzhledu. Restaurování zadního dílu trolejbusu Škoda Sanos pokračovalo také v průběhu let 2020–2021, kdy bylo zajištěno jeho financování jak z prostředků rozpočtu Technického muzea v Brně, tak z dotace programu ISO. Restaurování zadního článku bylo dokončeno v září 2021.
Na to navázalo zahájení prací na předním článku trolejbusu již v posledním čtvrtletí roku 2021. Proběhla demontáží oplechování, vybavení interiéru, podlahy, elektrické výzbroje a kabeláže. Příhradový rošt vozové skříně byl poté tryskán. Tyto práce byly hrazeny z provozních prostředků Technického muzea v Brně. V první polovině roku 2022 musely být restaurátorské práce pozastaveny. Teprve na základě rozhodnutí o přidělení dalších prostředků na náročné restaurování z programu ISO II/D-c se uskutečnil výběr dodavatele a bylo započato s pokračováním restaurátorských prací, zaměřených zejména na obnovu zkorodovaných částí roštu vozové skříně, zkorodované částí schodů a podběhů kol, antikorozní ochranu a povrchovou úpravu roštu vozové skříně předního dílu trolejbusu. Restaurování předního dílu trolejbusu Škoda Sanos pokračovalo také v průběhu roku 2023. Oplechovaná vozová skříň byla nalakována do finální podoby, byla restaurována mechanická část (zejména nápravy) a na rošt spodku vozové skříně byla položena podlaha z vodovzdorné překližky. Tím bylo v září 2023 dokončeno restaurování vozové skříně předního článku trolejbusu Škoda Sanos a mohlo se přikročit k její kompletaci. To znamenalo především montáž podlahy, lepení podlahové krytiny, montáž vnitřního obložení bočnic a stropu, výměnu tlakovzdušných rozvodů, kabeláže, montáž komponentů elektrické výzbroje, vík bočních schrán, dveřních křídel a veškerého vybavení interiéru.Prototyp trolejbus Škoda Sanos byl v rámci probíhající generální opravy podle možností restaurován do vzhledu odpovídající původnímu stavu po zařazení do provozu v Gottwaldově. V tomto ohledu byla využita navázaná spolupráce s kolegy v Chorvatsku, Bosně a Srbsku. Podařilo se tímto způsobem sehnat originální náhradní volant, směrová a poziční světla Saturnus, kontrolky IMT podobné původně použitým. Kulatá koncová světla byla přivezena z dopravního podniku GRAS Sarajevo. Poměrně složité bylo sehnat odpovídající plastový klínek do okenních pryžových profilů v barvě chromu. Jde o výrobek německé firmy Happich, ovšem podle sdělení výrobce byl nejmenší odběr 1800 metrů. Zástupce firmy poskytnul kontakt na posledního odběratele. Technické muzeum tedy mohlo zakoupit potřebných 125 m profilu od švýcarských železnic SBB Personenverkehr, Werk Bellinzona.
Restaurovaný zadní článek musel být na základě požadavku vedení DSZO uvolnit prostor ve vozovně odvezen v září 2022 zpět do Brna a do Zlína se znovu vrátil 15. října 2024, tedy po dokončení prací na předním článku. Po spojení obou dílů následovaly poslední závěrečné práce a oživování trolejbusu. Vlastní silou vyjel ve vozovně DSZO dne 18. prosince 2024. V první polovině roku 2025 bylo ještě třeba řešit závady, které se postupně projevily, zejména na kondenzátorech, použitých v silových blocích a v regulátorech pohonu. Zároveň byla na Drážní úřad odeslána žádost o změny v průkazech způsobilosti, především změnu ev. č. z 301 na 70 a vystavení jednoho průkazu způsobilosti UTZ-t pro nově dosazený vzduchojem. Vše bylo nakonec úspěšně završeno provedením technické prohlídky a brzdových zkoušek 25. května 2025 na trati mezi vozovnou DSZO a konečnou v Malenovicích. Restaurovaný prototyp trolejbusu Škoda Sanos byl znovu představen veřejnosti u příležitosti Dne otevřených dveří ve vozovně DSZO v sobotu 31. května 2025. Ihned poté byl odvezen do Brna na plánovanou prezentaci u příležitosti předváděcích jízd, pořádaných 7. června 2025 v rámci akce Technického muzea v Brně Food festival s Morou. A po osmnácti letech nechyběl ani o týden později, 14. června 2025, na tradiční Dopravní nostalgii pořádané jako součást festivalu BMUE.