Muzejní trolejbus Škoda-Sanos S 200 po renovaci | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Muzejní trolejbus Škoda-Sanos S 200 po renovaci

Muzejní trolejbus Škoda Sanos po renovaci Kabina muzejního trolejbusu Škoda Sanos po renovaci Salon muzejního trolejbusu Škoda Sanos po renovaci Trolejbus Škoda Sanos byl do sbírky oboru městské hromadné dopravy Technického muzea v Brně zařazen koncem roku 1994 jako zástupce prvního typu velkokapacitních kloubových trolejbusů vyráběných v bývalém Československu. Jde o jeden ze dvou prototypů vyrobených v závodě Škoda v Ostrově nad Ohří v roce 1982, kdy byl tento vůz rovněž vystaven na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Během posledních let prošel vůz renovací v DSZO, která byla na konci května dokončena a trolejbus se tak mohl opět představit veřejnosti, a to jak ve svém původním působišti ve Zlíně v rámci jarního dne otevřených dveří, tak i v Brně u příležitosti konání Food festivalu s Morou a tradiční Dopravní nostalgie.
Prototyp trolejbusu Škoda Sanos během zkušebního provozu ve Zlíně v červenci 1983 Muzejní trolejbus Škoda Sanos na oslavách 50 let trolejbusové dopravy v Pardubicích Muzejní trolejbus Škoda Sanos poprvé v rámci tradiční Dopravní nostalgie v roce 2002 Základem tohoto typu trolejbusů se stala autobusová karoserie výr. č. 10668 z produkce firmy FAS 11 Oktomvri Skopje, do níž byla zabudována elektrická výzbroj Škoda. Dochovaný prototyp byl zařazen do zkušebního provozu ve Zlíně (tehdejším Gottwaldově) v červnu 1983 pod ev. č. 70 a později obdržel nové ev. č. 301. Z provozu byl vyřazen v listopadu 1994 a jako unikátní prototyp nabídnut do sbírek Technického muzea v Brně. Před předáním byly vyměněny boční plechy a zčásti obnoven vnější lak. Jinak zůstal vůz v posledním provozním stavu. Po převzetí do sbírek byl tento trolejbus uložen v depozitáři v Brně-Líšni. Teprve v roce 2001 byl převezen tahačem do trolejbusové vozovny Komín Dopravního podniku města Brna. Zde byl zprovozněn a postupně absolvoval revize UTZ tlakového a elektrického včetně dosazení nových vzduchojemů s platným pasportem. Následně mu byl vystaven průkaz způsobilosti drážního vozidla. V letech 2003 až 2008 tak mohl být příležitostně využíván pro předváděcí jízdy, při nichž se setkával s velkým zájmem zejména odborné veřejnosti. Poprvé byl vystaven staticky dne 6. dubna 2002 u příležitosti oslav 50. výročí trolejbusů v Pardubicích ve společnosti bývalého zlínského Sanosu ev. č. 329. Tehdy vůz ještě neměl vystavený průkaz způsobilosti a Drážní úřad nestihl včas vydat povolení ke zkušebnímu provozu. První cestující tak prototyp trolejbusu Škoda Sanos svezl teprve o víkendu 8.–9. června 2002 v Brně u příležitosti festivalu BMUE. Této akce se zúčastnil ještě v letech 2003, 2004 a 2007.

Renovace zadního článku trolejbusu Škoda Sanos v roce 2020 Lakování zadního článku trolejbusu Škoda Sanos v roce 2020 Problematický technický stav prototypu trolejbusu Škoda Sanos, zejména koroze spodku vozové skříně a izolační stav elektrické výzbroje, však vedl k opětovnému odstavení z provozu v květnu 2008 a jeho převezení do depozitáře muzea v Brně-Řečkovicích. Jako poslední proběhla zkušební jízda 16. května 2008. Byla sice snaha situaci řešit dílčí opravou, což se neukázalo jako technicky schůdné řešení. Navíc tehdy nebyl v komínské vozovně dostatečný prostor pro práce na kloubovém trolejbusu. Podařilo se jen vyvázat trakční motory a zadat jejich opravu do ústředních dílen DPMB. Teprve v roce 2019 bylo možné začít s restaurováním prototypu trolejbusu Škoda Sanos. Technické muzeum v Brně tehdy k tomuto účelu získalo dotaci z programu ISO Ministerstva kultury. Jako dodavatel generální opravy byla vybrána Dopravní společnost Zlín - Otrokovice, s.r.o. Trolejbus tam byl z řečkovického depozitáře odvezen 2. října 2019 na podvalníku firmy ASSIST 24. V období let 2019 až 2021 byly restaurátorské práce zaměřeny pouze na zadní článek. K tomuto rozhodnutí vedla značná finanční náročnost restaurování trolejbusu, které bylo uskutečněno v rozsahu generální opravy, při níž měl být trolejbus uveden do, pokud možno, původního vzhledu. Restaurování zadního dílu trolejbusu Škoda Sanos pokračovalo také v průběhu let 2020–⁠⁠⁠⁠⁠⁠2021, kdy bylo zajištěno jeho financování jak z prostředků rozpočtu Technického muzea v Brně, tak z dotace programu ISO. Restaurování zadního článku bylo dokončeno v září 2021.

Renovace předního článku trolejbusu Škoda Sanos v roce 2024 Na to navázalo zahájení prací na předním článku trolejbusu již v posledním čtvrtletí roku 2021. Proběhla demontáží oplechování, vybavení interiéru, podlahy, elektrické výzbroje a kabeláže. Příhradový rošt vozové skříně byl poté tryskán. Tyto práce byly hrazeny z provozních prostředků Technického muzea v Brně. V první polovině roku 2022 musely být restaurátorské práce pozastaveny. Teprve na základě rozhodnutí o přidělení dalších prostředků na náročné restaurování z programu ISO II/D-c se uskutečnil výběr dodavatele a bylo započato s pokračováním restaurátorských prací, zaměřených zejména na obnovu zkorodovaných částí roštu vozové skříně, zkorodované částí schodů a podběhů kol, antikorozní ochranu a povrchovou úpravu roštu vozové skříně předního dílu trolejbusu. Restaurování předního dílu trolejbusu Škoda Sanos pokračovalo také v průběhu roku 2023. Oplechovaná vozová skříň byla nalakována do finální podoby, byla restaurována mechanická část (zejména nápravy) a na rošt spodku vozové skříně byla položena podlaha z vodovzdorné překližky. Tím bylo v září 2023 dokončeno restaurování vozové skříně předního článku trolejbusu Škoda Sanos a mohlo se přikročit k její kompletaci. To znamenalo především montáž podlahy, lepení podlahové krytiny, montáž vnitřního obložení bočnic a stropu, výměnu tlakovzdušných rozvodů, kabeláže, montáž komponentů elektrické výzbroje, vík bočních schrán, dveřních křídel a veškerého vybavení interiéru.

Prototyp trolejbus Škoda Sanos byl v rámci probíhající generální opravy podle možností restaurován do vzhledu odpovídající původnímu stavu po zařazení do provozu v Gottwaldově. V tomto ohledu byla využita navázaná spolupráce s kolegy v Chorvatsku, Bosně a Srbsku. Podařilo se tímto způsobem sehnat originální náhradní volant, směrová a poziční světla Saturnus, kontrolky IMT podobné původně použitým. Kulatá koncová světla byla přivezena z dopravního podniku GRAS Sarajevo. Poměrně složité bylo sehnat odpovídající plastový klínek do okenních pryžových profilů v barvě chromu. Jde o výrobek německé firmy Happich, ovšem podle sdělení výrobce byl nejmenší odběr 1800 metrů. Zástupce firmy poskytnul kontakt na posledního odběratele. Technické muzeum tedy mohlo zakoupit potřebných 125 m profilu od švýcarských železnic SBB Personenverkehr, Werk Bellinzona.

Odvoz hotového zadního článku zpět do Zlína za účelem spojení obou článků a finálního zprovoznění trolejbusu Muzejní trolejbus Škoda Sanos během závěrečné fáze renovace v prosinci 2024 Restaurovaný zadní článek musel být na základě požadavku vedení DSZO uvolnit prostor ve vozovně odvezen v září 2022 zpět do Brna a do Zlína se znovu vrátil 15. října 2024, tedy po dokončení prací na předním článku. Po spojení obou dílů následovaly poslední závěrečné práce a oživování trolejbusu. Vlastní silou vyjel ve vozovně DSZO dne 18. prosince 2024. V první polovině roku 2025 bylo ještě třeba řešit závady, které se postupně projevily, zejména na kondenzátorech, použitých v silových blocích a v regulátorech pohonu. Zároveň byla na Drážní úřad odeslána žádost o změny v průkazech způsobilosti, především změnu ev. č. z 301 na 70 a vystavení jednoho průkazu způsobilosti UTZ-t pro nově dosazený vzduchojem. Vše bylo nakonec úspěšně završeno provedením technické prohlídky a brzdových zkoušek 25. května 2025 na trati mezi vozovnou DSZO a konečnou v Malenovicích. Restaurovaný prototyp trolejbusu Škoda Sanos byl znovu představen veřejnosti u příležitosti Dne otevřených dveří ve vozovně DSZO v sobotu 31. května 2025. Ihned poté byl odvezen do Brna na plánovanou prezentaci u příležitosti předváděcích jízd, pořádaných 7. června 2025 v rámci akce Technického muzea v Brně Food festival s Morou. A po osmnácti letech nechyběl ani o týden později, 14. června 2025, na tradiční Dopravní nostalgii pořádané jako součást festivalu BMUE.
autor: Tomáš Kocman, 16. 7. 2025, Ostatní, trvalý odkaz