Karosa 900
Autobusy Karosa řady 900 vznikly v první polovině 90. let coby náhrada legendárních „sedmistovek“. Na první pohled se „devítistovky“ od řady 700 odlišují zaobleným předním i zadním čelem, která jsou tvořena svařovanou konstrukcí a panelem ze sklolaminátu. Nástup a výstup umožňovaly u městských variant troje (sólo vozy), resp. čtvery (kloubové vozy) dvoukřídlé dveře. V interiéru byly instalovány čalouněné sedačky (nejčastěji z produkce firmy Vogelsitze), prostor pro kočárek byl na rozdíl od „sedmistovek“ situován naproti druhým dveřím. Pohon zajišťoval variantně motor LIAZ ML 636 o výkonu 175 kW nebo Renault MIHR 062045 o výkonu 152–188 kW (sólo vozy), resp. 186–217 kW (kloubové vozy). Pro přenos výkonu sloužila automatická převodovka Voith D863.3 (třístupňová) nebo ZF 4 HP 500 (čtyřstupňová), variantně ZF 5 HP (pětistupňová), u autobusů s manuálním řazením to pak byla převodovka Praga 5P 115 (pětistupňová) nebo Praga 8PS 120 (osmistupňová).
Od roku 1999 byla zahájena výroba inovované verze „devítistovek“ s přídomkem „E“. Modernizace spočívala zejména ve snížení výšky podlahy interiéru nad povrchem komunikace, přední náprava s nezávislým zavěšením kol byla nahrazena tuhou nápravou s kotoučovými brzdami, upraven byl systém zamykání dveří a na obě bočnice byla doplněna poziční světla.
Prototyp dvanáctimetrového vozu B931 spatřil světlo světa v květnu 1995, a to nejprve na kongresu UITP v Paříži, o měsíc později pak byl představen na veletrhu Autotec na brněnském výstavišti. Na konci roku 1995 následovala jedenáctikusová ověřovací série a o rok později již byla zahájena sériová výroba. První sériové vozy zamířily stejně jako vozy ověřovací série do Prahy.
Výroba Karos řad 93x a 94x trvala až do roku 2002, kdy byly uvedené typy ve výrobním programu nahrazeny novějšími typy 95x a 96x (obecné vyjádření 96x by však mohlo být nahrazeno jediným vyráběným typem, a sice B961). V českých městech se v té době ale už začínaly objevovat také první nízkopodlažní autobusy Citybus z produkce koncernu Irisbus.
Autobusy B931 v Brně
Brno nakoupilo první autobusy typu B931 (konkrétně podtypu B931.1675) na přelomu let 1998 a 1999, a to celkem 27 kusů. Nedlouho nato následovala v roce 1999 další dodávka již inovované verze B931E (podtyp B931E.1707). Tyto vozy pak byly v několika sériích pořizovány až do roku 2001.
Autobusy B931 obdržely v Brně evidenční čísla v návaznosti na předcházející autobusy B731, tedy od čísla
7419 výše. Od samého začátku byly takřka rovnoměrně přidělovány do obou vozoven, po ukončení dodávek v roce 2001 se tak v Medlánkách nacházelo celkem 30 vozů a ve Slatině 26 vozů.
Zajímavým autobusem byl vůz evidenčního čísla
7438. Tento vůz byl do Brna dodán ve standardním provedení, nedlouho po zařazení však obdržel čtyřstupňovou převodovku Voith a bylo do něj doplněno 6 sedaček pro cestující navíc, mimo jiné na úkor prostoru pro kočárek naproti druhým dveřím (celkový počet míst k sezení tak vzrostl na 37 oproti běžným 31 místům). Vzniklo tak jakési "zájezdové" provedení. Vůz byl tedy využíván především pro zvláštní jízdy a zájezdy, a to až do roku 2005. Následně byl po demontáži čtyř sedaček z prostoru pro kočárek zařazen do běžného provozu na linkách MHD (uspořádání 2+2 v přední části mu však zůstalo). Zajímavostí je, že byl v letech 2006–2007 stabilně nasazován na kurz 3/
52, od září 2007 pak "zakotvil" na kurzu 5/
79 (linka
79 tehdy jezdila v trase
Starý Lískovec, Labská – Ústřední hřbitov – Autobusové nádraží – Černovičky – Líšeň, Jírova) a po výrazném omezení provozu linky
79 v prosinci 2009 se jeho novým působištěm stal kurz 3/
64. Od roku 2011 pak jezdil vůz
7438 na všech slatinských linkách, přičemž v roce 2013 přišel i o atypickou čtyřstupňovou převodovku. Jedinou památkou na "zájezdovou" éru taky zůstaly sedačky v přední části interiéru a stopy po sedačkách v prostoru pro kočárek.
Protože se autobusy B931 v provozu osvědčily, bylo přistoupeno stejně jako u některých zástupců řady 700 k prodloužení životnosti provedením generálních oprav. Těch se od roku 2007 ujala společnost Zliner ve Zlíně (jako první podstoupil generální opravu vůz
7427), v letech 2012–2013 však probíhaly také generální opravy svépomocí v Ústředních dílnách DPMB v Medlánkách (celkem 6 vozů). V rámci oprav byl na autobusy dosazován osvěžovač vzduchu kabiny řidiče Ebercool Master Plus (B931), respektive později klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA 850S (B931E), téměř všechny vozy také obdržely novou čelní masku podle vzoru novějšího typu B951E (odlišné uspořádání větracích mřížek). Generální opravou prošly s výjimkou výše zmíněného vozu
7438 všechny brněnské B931 a jako poslední se v lednu 2014 ze Zlína vrátil do Brna vůz
7464.
V rámci generální opravy došlo ještě k jedné zajímavé úpravě, a sice k dosazení dřevěných sedaček C.I.E.B. Kahovec City na vůz
7459. Na sklonku roku 2013 totiž brněnský dopravní podnik zorganizoval veřejnou anketu, jejímž cílem bylo zmapovat názor veřejnosti na různá provedení sedaček ve vozidlech městské hromadné dopravy, a to především v souvislosti s připravovanou masivní obnovou vozového parku autobusů. Kromě dřevěných sedaček na voze
7459 mělo údajně také dojít k montáži sedaček plastových do vozu
7458 (rovněž v rámci generální opravy), z legislativních důvodů (homologace na příslušný typ vozidla) však nakonec byly plastové sedačky Ster 8MS instalovány do vozu Crossway LE 12M evidenčního čísla
7812 (tuto informaci se však nepodařilo spolehlivě potvrdit, ale ani vyvrátit). Zatímco ve voze
7812 vydržely plastové sedačky do dnešních dnů, dřevěné sedačky na voze
7459 byly po přibližně ročním zkušebním provozu demontovány a nahrazeny zpět standardními sedačkami Vogelsitze. O zkušební instalaci nových sedaček jsme podrobně informovali v samostatné
aktualitě.
Několik vozů B931 posloužilo pro umístění celovozových reklam. Od roku 2005 to byl legendární „tukan“, tedy vůz
7466 se zeleným polepem upozorňujícím na možnost objednání mobilboardů Spyron, a také „Litovel“, vůz
7474 v červeno-oranžovém polepu s pivními sklenicemi vyobrazenými na bočnicích. Po dlouhé přestávce se reklama na autobusu B931 objevila ještě v roce 2016, kdy byl vůz
7464 opatřen červeno-bílým polepem lákajícím k návštěvě vily Löw-Beer, a můžeme zmínit také vůz
7453, který byl vybrán pro instalaci černo-bílé grafiky znázorňující nově zaváděné expresní autobusové linky v síti brněnské MHD.
Zajímavou kapitolou v životě brněnských B931 je krátké působení čtyř vozů, konkrétně
7448,
7449,
7450II a
7471, na linkách městské hromadné dopravy v Přerově. V období od prosince 2009 do května 2010 byly autobusy zapůjčeny dopravci SAD Trnava, který provoz přerovské MHD tehdy zajišťoval. V Přerově byl u všech čtyř vozů demontován brněnský informační a odbavovací systém BUSE a dočasně nahrazen místním systémem EM-TEST, kromě toho také došlo k přelepení všech popisků a polepů souvisejících s Brnem a s brněnským dopravním podnikem.
Ani Karosám řady B931 se v brněnském provozu nevyhýbaly dopravní nehody. Z těch vážnějších lze zmínit čelní střet vozu
7474 s osobním automobilem Audi v ulici Ostravské v březnu 2007, v létě téhož roku pak došlo mezi Starou dálnicí a Žebětínem ke srážce vozu
7422 a protijedoucího osobního auta. Zde bohužel na místě zahynula řidička osobního auta, v autobuse se zranilo 18 cestujících. Vůz
7422 byl po nehodě odvezen přímo na generální opravu do Zlína. Naopak krátce po generální opravě došlo na Nový rok 1. 1. 2009 k nárazu autobusu
7421 do sloupu veřejného osvětlení a k následnému požáru v ulici Novoměstské v Řečkovicích. Vzhledem k rozsahu poškození se tak přibližně půl roku po příjezdu ze Zlína tento vůz opět do Zlína vrátil, aby se zde podrobil takřka tříměsíční opravě. Další nehoda se udála v květnu roku 2014 v Ořešíně, kdy došlo při jízdě po noční lince
90 ke sjetí mimo komunikaci a převrácení vozu číslo
7426. Tento vůz již po nehodě do běžného provozu nezasáhl a na podzim téhož roku byl odprodán Městské policii Brno. Pro Městskou policii byl následně během roku 2015 v Ústředních dílnách upraven na prezentační a výukový vůz Mobidik II. Poslední nehodou, kterou uvedeme, byl čelní střet vozu
7462 s nákladním automobilem v křižovatce Hněvkovského × Sokolova v září 2015. Zde bylo zraněno celkem 11 lidí včetně obou řidičů a oprava proběhla, vzhledem k propadlé technické kontrole nákladního vozidla a s tím souvisejícím průtahům ve vyšetřování, až v první polovině roku 2016. Zajímavostí je, že při opravě bylo použito čelo z vyřazeného vozu B951E
7488 a vůz
7462 tak měl jako jediný svého typu poziční světla ve střešní oblině.
Vyřazování autobusů typu B931 bylo zahájeno (s výjimkou vozu
7426 po nehodě) v roce 2015, kdy byly v souvislosti s obnovou vozového parku autobusy s pohonem na CNG postupně odstaveny všechny vozy modifikace B931.1675. Kromě vozu
7426, který byl, jak již bylo řečeno, odprodán brněnské Městské policii, se branám kovošrotu vyhnul také vůz
7425, který v červenci 2015 odkoupilo Technické muzeum v Brně. Po částečné úpravě do původní podoby tak tento vůz slouží jako historický. Ostatní vozy B931.1675 byly postupně odvezeny do kovošrotu a zlikvidovány. V roce 2019 pak následovalo prvních 5 vozů modifikace B931E.1707, v roce následujícím byla vyřazena jejich většina. Do roku 2021 tak v provozu přežily pouze vozy
7468,
7469,
7472 a
7474, které dojezdily před letními prázdninami na vybraných kurzech ve Slatině (převážně na linkách
46,
55,
68 a
74), úplně poslední vypravení autobusu Karosa B931 v Brně proběhlo v pátek 9. července 2021, kdy vyjel vůz
7468 na kurz 3/
55. Roku 2021 se dočkaly také vozy
7464 a
7470, byť již do provozu na linkách MHD nezasáhly. Zatímco vůz
7470 byl v lednu 2021 darován Spolku křesťanské pomoci Bučovice (a následně odstaven na parkovišti v Komárově, kde jej bohužel záhy zdemolovali vandalové), vůz
7464 byl v polovině roku 2021 odprodán soukromému majiteli. Ostatní autobusy typu B931E.1707 byly v průběhu let 2020 a 2021 zlikvidovány, poslední čtyři „mohykáni“ byli do kovošrotu odvezeni začátkem roku 2022.
Prodej vyřazených autobusů B931 |
měsíc |
ev. č. |
nový majitel |
10/2014 |
7426 |
Městská policie Brno |
7/2015 |
7425 |
Technické muzeum v Brně |
1/2021 |
7470 |
Spolek křesťanské pomoci Bučovice |
7/2021 |
7464 |
soukromý majitel |
Podrobnosti o jednotlivých vozech naleznete v
evidenci.