Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Rekonstrukce tramvají K2

 V 80. letech byly v dílnách DPmB provedeny tzv. malé modernizace s přepínáním sériového a sério-paralelního řazení trakčních motorů. Toto mělo šetřit energii odebíranou vozy při rozjezdu. Více jak polovina vozů byly takto přestavěna, přičemž později bylo toto přepínání u drtivé většiny vozů zrušeno kvůli problémům s přepínáním motorových skupin. Takto upravené vozy jsou označené jako K2MM. Jelikož však bylo potřeba najít řešení jak prodloužit jejich životnost, protože nákup nových vozidel nepřipadal v úvahu díky nedostatku finančních prostředků, bylo rozhodnuto prodloužit jejich životnost formou zásadní rekonstrukce dle vybraného projektu Ing. arch. Patrika Kotase, který počítal s použitím zcela nového vzhledu vozidla (vč. jeho interiéru) za použití nových konstrukčních prvků, a to podle vzoru předsunutého projektu rekonstrukce vozu T3R ev.č. 1615 v ČKD Tatra. Tyto vozy jsou označeny jako K2R. Protože prvotní spolupráce na projektu K2R s firmou Královopolská strojírna Brno nevedla k rychlému konci, musely být první dva prototypy vozu K2R (ev.č. 1066 a 1018) dokončeny v ústředních dílnách DPmB. Další vozy již rekonstruovala firma Pars nova Šumperk. Na typ K2R byly rekonstruovány vozy ev.č. 1003, 1018, 1028, 1039, 1053, 1064 a 1066.

Technická specifikace provedení vozů K2R:

  • oprava karoserie (vč. antikorozní povrchové úpravy)
  • nová moderní čela "KOTAS"
  • lepené plechy vnějších bočnic
  • nové řešení interiéru
  • nový nátěr v kombinaci barev šedá + červená + bílá
  • protiskluzová podlahová krytina ALTRO D25, vytažená do bočnic (ochrana proti zatékání vody)
  • nové vnitřní obložení interiéru
  • ošetření madel speciálním nástřikem (červené, později oranžové barvy)
  • zářivkové osvětlení interiéru s individuálními střídači na palubní napětí 24V DC
  • sedadla C.I.E.B. Kahovec Brandýs n/Orlicí typu Nova 320 s čalouněním od firmy s novým stojanem (noha) umožňujícím snadnější úklid vozidla, v klasickém uspořádání 2+1, přičemž poslední sedadlo je otočené proti směru jízdy
  • elektrické odporové vytápění interiéru v bočnicích
  • informační systém BUSE (linková orientace tvořená vnějšími transparenty BS 110, zabudovanými ve střeše a vnitřními tably BS 120 při ponechání palubního počítače SAVS BCU 02, později nahrazeným počítačem BUSE BS 100)
  • digitální elektroakustická ústředna EPIS 2.36 NMR
  • okna s determálními skly od firmy Hády Metal s výklopnou horní částí
  • malé větrací klapky ve střeše (větší výklopný úhel)
  • vně výklopné dveře BODE s pohony BODE (vozy 1018 a 1066) s poptávkovým otevíráním dveří cestujícími, ostatní vozy (1003, 1028, 1039, 1053, 1064) dveře IFE s dveřními pohony IFE poptávkovým systémem otevírání dveří cestujícími
  • nová, zcela uzavřená kabina řidiče s integrovanou skříní, ručním řadičem Schaltbau s funkcí mrtvého muže a nový řídící panel osazený ovladači EAO série 04
  • nový zadní pojezd
  • polopantograf s elektrickým ovládáním. Vozy 1003, 1028, 1039, 1053: Stemmann Fb500, vůz 1064: Stemmann Fb700, vozy 1018, 1066: LEKOV EPDE 01-2600
  • elektrohydraulická kotoučová brzda středního podvozku Hanning a Kahl s protismykovou a protiskluzovou ochranou. V současnosti jsou při Velkých Opravách tyto brzdy nahrazovány původními elektromechanickými kotoučovými brzdami
  • mazání okolků
  • výzbroj TV8 s GTO tyristory a rekuperací brzdné energie
  • statický měnič SMTK 8.0 - Alstom (dnes Cegelec) jako náhrada motorgenerátoru

 Vzhledem k nedostatku finančních prostředků na tyto rekonstrukce, bylo rozhodnuto o jejich dalším provádění v menším rozsahu, a to v následující posloupnosti: K2R03 (TV8), K2T (TV14), K2R03-P (TV Progress), K2P, (TV Progress) a modernizace menšího rozsahu.

Technická specifikace provedení vozů K2R03:
 Narozdíl od vozů K2R byly ponechány tyto původní prvky:

  • elektromechanická kotoučová brzda středního podvozku
  • skládací dveře doplněné o nové dveřní pohony od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření, novými dveřními prvky (nouzové otevření, signalizace zavírání, osvětlení prostoru dveří) a poptávkovým systémem otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84)
  • původní sedačky doplněné částečným polstrováním od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n/Orlicí (čalouněné podušky a opěrky), s novým stojanem (noha) umožňujícím snadnější úklid vozidla, v klasickém uspořádání 2+1, přičemž poslední sedadlo je otočené proti směru jízdy
  • původní okna s posůvným horním dílem
  • nebylo použito mazání okolků
  • polopantograf Stemmann Fb700 s elektrickým ovládáním (u vozu 1027 při VP zaměněn za typ Fb500, vozy 1079 a 1081 LEKOV EPDE 01-2600)

 Vozy K2R03 již mají palubní počítač BUSE BS 100 a reflektory jiného typu (čelní z automobilu Peugeot Boxer a zadní koncová světla z Opelu Astry). Vozy ev.č. 1079, 1081 byly dokončeny v ústředních dílnách DPmB, proto jsou mírně odlišné od ostatních vozů (rekonstrukce v Pars nova Šumperk). Rekonstrukcí na typ K2R03 prošly vozy ev.č. 1027, 1029, 1037, 1059, 1060, 1079 a 1081.

 Při velkých opravách vozů K2R a K2R03 jsou dosazovány osvěžovací jednotky kabiny řidiče TRAV-L-COOL

Technická specifikace provedení vozů K2R03-P:
 Narozdíl od K2R03 mají:

  • tranzistorovou výzbroj Alstom (dnes Cegelec) TV Progress
  • klimatizaci kabiny řidiče TRAV-L-COOL (kromě vozu ev.č. 1040 -- dosazena při první velké prohlídce)
  • polopantograf LEKOV EPDE 01-2600
  • tři sedadla u kloubu zrušena a přesunuta do zadního článku, kvůli instalaci části výzbroje
  • vytápění interiéru je zajištěno podsedákovými topnicemi s integrovaným ventilátorem od firmy MEP Postřelmov
  • hliníkové skládací dveře Pars Komponenty (kromě vozu ev.č. 1040)
  • transparenty BUSE Blansko BS210 s technologií DOT LED (kromě vozu ev.č. 1040)

 Takto byly rekonstruovány vozy ev.č. 1030, 1040 a 1049.

Technická specifikace provedení vozů K2T:

  • oprava karoserie (vč. antikorozní povrchové úpravy), dosazení rovných plechů vnějších bočnic
  • úprava čel pro zabudování informačního transparentu
  • tranzistorová výzbroj ČKD - TV14
  • nahrazení motorgenerátoru statickým měničem SMTK 8.0 - Alstom (dnes Cegelec)
  • pískovače s elektrickými pohony DIOSS
  • upravená kabina řidiče s integrovanou skříní
  • modernizovaný pult řidiče
  • ruční řadič LEKOV KRD 42 s funkcí mrtvého muže
  • nový zadní pojezd
  • na zadní čelo přidány tři svítilny jako u vozů T3SU: bílá - couvání (uprostřed) a dvě červené - nouzové brzdění
  • pod směrové svítilny na předním čele přidáno bílé poziční světlo
  • informační systém BUSE (palubní počítač BS 100, vnější transparenty BS 110 zabudované ve střeše a vnitřní panely BS 120)
  • digitální elektroakustická ústředna EPIS 2.36 NMR
  • zářivkové osvětlení interiéru s individuálními střídači
  • nové dveřní pohony od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření, novými dveřními prvky (nouzové otevření, signalizace zavírání, osvětlení prostoru dveří) a poptávkovým systémem otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84)
  • původní sedačky doplněné částečným polstrováním od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n/Orlicí (čalouněné podušky a opěrky), s novým stojanem (noha) umožňujícím snadnější úklid vozidla, v klasickém uspořádání 2+1, přičemž poslední sedadlo je otočené proti směru jízdy
  • elektrické odporové vytápění v bočnicích (dle tramvají T6A5)
  • nové vnitřní obložení interiéru a nové gumové koberce, vytažené do bočnic (ochrana proti zatékání vody)
  • ošetření madel speciálním nástřikem

 Takto byly rekonstruovány vozy ev.č. 1033, 1038, 1044 a 1054.

Technická specifikace provedení vozů K2P:

  • oprava karoserie (vč. antikorozní povrchové úpravy), dosazení rovných plechů vnějších bočnic (u vozu ev.č. 1048 lepené plechy - oprava skříně v Ostravě )
  • úprava čel pro zabudování informačního transparentu
  • nový zadní pojezd
  • tranzistorová pulsní výzbroj Alstom (dnes Cegelec) TV Progress
  • nahrazení motorgenerátoru statickým měničem SMTK 8.0 - Alstom (dnes Cegelec)
  • polopantograf LEKOV EPDE 01-2600 (u vozu ev.č. 1119 ponechán původní nůžkový sběrač)
  • ruční řadič LEKOV KRD 42 s funkcí mrtvého muže
  • upravená kabina řidiče s integrovanou skříní
  • modernizovaný pult řidiče, u nověji rekonstruovaných vozů je plně osazen novými ovladači (nová jsou též signalizační  tlačítka pro cestující)
  • pískovače s elektrickými pohony DIOSS
  • na zadní čelo přidány tři svítilny jako u vozů T3SU: bílá - couvání (uprostřed) a dvě červené - nouzové brzdění
  • pod směrové svítilny na předním čele přidáno bílé poziční světlo
  • informační systém BUSE (palubní počítač BS 100, vnější transparenty BS 210 s technologií DOT LED a vnitřní tabla BS 120)
  • digitální elektroakustická ústředna EPIS 2.36 NMR
  • nové dveřní pohony od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření, novými dveřními prvky (nouzové otevření, signalizace zavírání, osvětlení prostoru dveří) a poptávkovým systémem otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84)
  • u některých vozů dosazeny nové dveře dvojího typu (vozy 1041, 1052, 1062 a 1107 plastové dveře SKD s lepenými skly, vozy 1026, 1031, 1080, 1097, 1116 a 1118 hliníkové dveře Pars Komponenty)
  • původní sedačky doplněné částečným polstrováním od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n. Orlicí (čalouněné podušky), s novým stojanem (noha) umožňujícím snadnější úklid vozidla, v klasickém uspořádání 2+1, přičemž poslední sedadlo je otočené proti směru jízdy
  • elektrické odporové vytápění v bočnicích (dle tramvají T6A5)
  • nové vnitřní obložení interiéru a nové gumové koberce vytažené do bočnic (ochrana proti zatékání vody)
  • ošetření madel speciálním nástřikem (Komaxit)

 Do roku 2002 byly takto rekonstruovány vozy ev.č. 1023, 1024, 1026, 1031, 1032, 1036, 1041, 1042, 1046, 1047, 1048, 1051, 1052, 1062, 1077, 1085, 1086, 1107, 1116, 1118 a 1119.

 Na konci roku 2002 byly odeslány dva vozy ev.č. 1080 a 1097 do firmy Pars Nova Šumperk, kde prošly rekonstrukcí na typ K2P. Oproti ostatním vozům K2P jsou vybaveny chladící jednotkou kabiny řidiče TRAV-L-COOL, vytápění topnicemi od firmy MEP Postřelmov, protiskluzovou podlahovou krytinou ALTRO, vnitřním elektronickým panelem BS 170 zobrazujícím jednotlivé zastávky na trase, výchozí i cílovou stanici, čas, pásmo i další informace a obdržely nátěr dle nového designového manuálu DPMB (dle tramvají T6A5 a KT8D5N).

Technická specifikace GO spojených s modernizací:

  • oprava karoserie (vč. antikorozní povrchové úpravy), dosazení rovných plechů vnějších bočnic
  • úprava čel pro zabudování informačního transparentu
  • nový zadní pojezd
  • elektrický stahovák pantografu LEKOV
  • na zadní čelo přidány tři svítilny jako u vozů T3SUCS: bílá - couvání (uprostřed) a dvě červené - nouzové brzdění
  • pod směrové svítilny na předním čele přidáno bílé poziční světlo
  • informační systém BUSE (palubní počítač BS 100, vnější transparenty BS 210 s technologií DOT LED a vnitřní tabla BS 120)
  • nové dveřní pohony IGE.CZ s ochranou proti sevření, novými dveřními prvky (nouzové otevření, signalizace zavíraní, osvětlení prostoru dveří) a poptávkovým systémem otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84)
  • původní sedačky doplněné částečným polstrováním od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n/Orlicí (čalouněné podušky)
  • nové vnitřní obložení interiéru a nové gumové koberce vytažené do bočnic (ochrana proti zatékání vody)
  • ošetření madel speciálním nástřikem

 Takto byly modernizovány vozy ev.č. 1120, 1121, 1124, 1127 a 1129.

 U vozu ev.č. 1070 byly v roce 1998 zkušebně instalovány dveřní pohony Bahoza, vůz byl vybaven transparenty BUSE a poptávkovým systémem otevírání dveří cestujícími (ovladači EAO - série 56 a 84). Po nehodě na Lesné v roce 2001 byl dlouhodobě odstaven a k 31.12.2003 vyřazen.

Technická specifikace velkých prohlídek (oprav) - VP:

  • oprava vozové skříně a všech elektrických i mechanických částí
  • dříve dosazování rovných plechů vnějších bočnic
  • provedení karosářských a lakýrnických prací
  • výměna opotřebovaných a vadných součástek
  • nové vnitřní obložení interiéru a nové gumové koberce vytažené do bočnic (ochrana proti zatékání vody)
  • nová tlačítka na ovládacím pultu řidiče a též i v salonu pro cestující (u nověji opravených vozů)
  • ošetření madel speciálním nástřikem
  • částečné polstrování původních sedaček (čalouněnými poduškami od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n/Orlicí)
  • nové dveřní prvky (signalizace zavírání, osvětlení prostoru dveří)
  • na zadní čelo přidány tři svítilny jako u vozů T3SU: bílá - couvání (uprostřed) a dvě červené - nouzové brzdění
  • od roku 2008 poptávkový systém otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO)
  • od roku 2003 jsou vozy opatřovány vnějším i vnitřním nátěrem dle nového design manuálu DPMB (dle tramvají T6A5 a KT8D5N)

 Na voze ev. č. 1110 byly v roce 2000 až 2001 zkoušeny nové dveře - druhé byly polské výroby, třetí plastové od firmy SKD Trade s lepenými skly. V roce 2001 byly druhé dveře vráceny původní, třetí ponechány plastové.

 Všeobecný trend zavádění moderních nízkopodlažních vozidel DPmB následuje nákupem nových nízkopodlažních vozidel (ANITRA, RT6N1, CITYBUS, 21Tr, 22Tr). Vzhledem k tomu, že je ale také potřeba prodloužit životnost již zastaralých tramvají a pořizovací ceny nových vozidel nejsou zrovna nejnižší, rozhodl se DP provést modernizaci tramvaje řady K2 obdobným způsobem jako u tramvají KT8D5(R-N2), a to vložením středního (třetího) nízkopodlažního článku. Pro realizaci projektu K3R-N, jak je vozidlo označeno, byla firmě Pars nova a.s. prodána tramvaj K2 ev.č. 1065. Zde vozidlo prošlo modernizací obdobnou jako u vozů K2R, byl doplněn prostřední nízkopodlažní článek, čímž se vůz stal částečně nízkopodlažní a vůz obdržel evidenční číslo 1751.
Přehled vozů najdete v evidenci.

Technická specifikace provedení vozu K3R-N:

  • oprava karoserie (vč. antikorozní povrchové úpravy), nová moderní čela "KOTAS" (vozy 1753 a 1754 nová vozová skříň)
  • vnější i vnitřní nátěr dle nového design manuálu DPMB (dle tramvají T6A5 a KT8D5N)
  • dosazení nového středního nízkopodlažního článku s výsuvnou nájezdovou plošinou pro vozíčkáře a místem pro dva invalidní vozíky, resp. kočárky
  • lepené plechy vnějších bočnic
  • protiskluzová podlahová krytina ALTRO Chroma 2270, vytažená do bočnic (ochrana proti zatékání vody)
  • nové vnitřní obložení interiéru
  • ošetření madel nástřikem Komaxit
  • zářivkové osvětlení interiéru s individuálními střídači na palubní napětí 24V DC
  • polstrovaná sedadla C.I.E.B. Kahovec typ Nova 600 s čalouněním od firmy Brandýs n/Orlicí, s novým stojanem (noha) umožňujícím snadnější úklid vozidla
  • vytápění interiéru teplovzdušnými podsedákovými agregáty od firmy MEP Postřelmov (o topném výkonu 18kW)
  • informační systém BUSE (palubní počítač BS 100, vnější transparenty BS 210 s technologií DOT LED, panel BS 170 zobrazující jednotlivé zastávky na trase, výchozí i cílovou stanici, čas, pásmo i další informace a vnitřní tabla BS 120)
  • digitální elektroakustická ústředna EPIS 2.36 NMR
  • sběrnice IBIS
  • okna s determálními skly od firmy Pars Komponenty s výklopnou horní částí
  • malé větrací klapky ve střeše (větší výklopný úhel)
  • nové skládací dveře od firmy Pars Komponenty s pohony od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření a novými  dveřními prvky (nouzové otevření, osvětlení prostoru dveří, signalizace zavírání)
  • poptávkový systém otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84)
  • nová, zcela uzavřená kabina řidiče s integrovanou skříní
  • ruční řadič LEKOV KRD 42 s funkcí mrtvého muže
  • nový řídící pult osazený ovladači od firmy EAO, tachografem MESIT a diagnostickými zobrazovacími jednotkami
  • nový zadní pojezd
  • dálkově ovládané vyhřívané zpětné zrcátko Bahoza HZZ1
  • klimatizace kabiny řidiče BREMA
  • vyhřívaná a pneumaticky odpružená anatomická sedačka řidiče od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n. Orlicí
  • elektricky ovládaný polopantograf LEKOV EPDE 01-2600 (vozy 1753 a 1754 Stemmann-Technik Fb800)
  • zdvojená trakční výzbroj TV Progress od firmy CEGELEC s rekuperací brzdné energie a nadřazeným řídícím a diagnostickým systémem CECOMM (Cegelec)
  • statický měnič CEGELEC SMT 6.3 jako náhrada motorgenerátoru (napájení palubní sítě 24 V ss a dobíjení baterie)
  • pro napájení střídavých palubních sítí je použit statický měnič SMTS 7.5N
  • protismyková a protiskluzová ochrana (elektricky ovládané pískovače, automatický mikroprocesorový regulátor výzbroje)
  • nová kotoučová brzda DAKO M1 na všech nápravách
  • elektromagnetický brzdič LA13
  • regulátor mechanické brzdy ERB-4 (Bahoza)
  • centrální mazání Tribos
  • poháněno je všech 8 náprav a vozidlo je tedy 100 % adhezní

Od roku 2008 jsou také prováděny rekonstrukce vozů K2 za použití nové vozové skříně VarCB3LF2 (KOS Krnov) se dvěma nízkopodlažními prostory mezi podvozky. Laminátová čela vozu i boční oplechování je přichyceno pružným lepícím tmelem. Tónovaná bezpečnostní okna firmy Finnlamex jsou ke skříni uchycena lepeným spojem. V oblasti podvozků jsou ke skříni pomocí pantů připevněny laminátové plenty, které výrazně snižují hlučnost vozidla. Silnoproudá i slaboproudá kabeláž je vedena odděleně v plastových trubkách pod střechou i pod podlahou vozidla, mezi články je propojena konektory. Oba články skříně jsou propojeny pomocí kloubového spojení. Přechodový měch je vyroben z nánosovaného textilu.

Oproti vozům K2 mají vozy VarioLF2R.E odlišná čela (provedení Pelikán) s jiným rozmístěním vnějšího osvětlení. Díky nízkopodlažním částem se zcela liší i uspořádáním a vybavením interiéru. Kontejnery pohonů včetně odpojovače jsou umístěny na střeše vozidla.

Technická specifikace provedení vozů VarioLF2R.E

  • nová vozová skříň VarCB3LF2
  • 3 hnací plně otočné podvozky typu KOMFORT s dvojím vypružením
  • střídavá trakční výzbroj TV EUROPULSE (Cegelec) s IGBT tranzistory a rekuperací brzdné energie, umístěná do kontejnerů
  • asynchronní trakční motory TAM 1004 C/R (Pragoimex) o výkonu 6 x 90 kW
  • polopantograf Stemmann-Technik Fb800
  • linkový stykač SL11 (Alfa Union)
  • pulsní měnič Cegelec CAC 165 B
  • statický měnič Cegelec SMTK 8.0/001
  • přídavný statický měnič pro klimatizaci kabiny řidiče Cegelec SMTS 7.5
  • odpojovač Lekov SPO 1M4-15L24W4
  • akumulátorová baterie 17 KPH 150P s centrálním doléváním (SAFT FERAK Raškovice)
  • řídící a diagnostický systém elektrické výzbroje Cegelec CECOMM - sběrnice CAN
  • vytápění kabiny řidiče: kalorifer TAU 02/N4 s ventilátorem (Alfa Union), chlazení kabiny řidiče: klimatizace Thermoking RAC 4 DP, vytápění salónu: 4 topnice RT3/2 (MEP Postřelmov) umístěné pod sedadly
  • protiskluzová podlahová krytina ALTRO Chroma 2270 v bezspárovém provedení, vytažená do bočnic (ochrana proti zatékání vody), kanálky pro odtok vody
  • salon je vybaven sedadly C.I.E.B. Kahovec VOGEL S 600/2 s potahem dle designu DPMB v uspořádání 2+1 ukotvenými do bočnic. Madla jsou ošetřena Komaxitem, odvětrávání je zajištěno pěti výklopnými střešními klapkami.
  • elektricky ovládaná výsuvná plošina NP04 S.04 (CTS servis Okřínek)
  • kotoučové brzdy M1 (DAKO-CZ)
  • kolejnicové brzdy Alfa Union FC34 (6x70 kN)
  • kabina řidiče z hliníkových profilů je od salonu oddělena hliníkovou zástěnou s posuvnými dveřmi uzamykatelnými v krajních polohách. Nový pult řidiče je vybaven kolébkovými ovladači (shodné s Anitrou). Sedadlo řidiče od firmy C.I.E.B. Kahovec typu 5 je vybaveno vestavěným kompresorem pro odpružení a opěrkami pro hlavu i ruce. Kabina dále obsahuje sluneční clonu 563F108 Hapich. Na čelním skle je umístěn velkoplošný stěrač PAI Beroun s integrovaným cyklovačem.
  • ruční řadič Alfa Union HH 220 39 s dvěma stupni kolejnicových brzd, funkcí mrtvého muže a integrovaným tlačítkem elektrického zvonce
  • kamerový systém AVENET (2 kamery vně vozidla, dvě kamery v interiéru, displej v kabině řidiče), neumožňuje záznam
  • elektricky stavitelné zrcátko MEKRA umístěné na rameni BAHOZA
  • 4 pískovače dle vozů KT8 s elektrickým sypačem upravené pro vnější plnění
  • informační systém BUSE Blansko a komponenty RIS (palubní počítač BS 100, vnější transparenty BS 210 s technologií DOT LED, panel BS 170 zobrazující jednotlivé zastávky na trase, výchozí i cílovou stanici, čas, pásmo i další informace a vnitřní tabla BS 120 označovače Mikroelektronika NJ24C_DP (4x), akustická ústředna EPIS 2.45 NMR, fónická stanice Motorola GM 660, datové radiostanice MR25 + MR900, přijímač GPS 35-HVS, GPS 16-HVS, integrovaná jednotka napájení IJN 10)
  • hliníkové dveře DOPP TRADE s pohony od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření
  • poptávkový systém otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO)
  • stropní zářivková svítidla MINILUX (SEC NITRA)
  • tlakové mazání okolků Tribotec OK-01
  • nátěr vozu odpovídá grafickému manuálu DPMB

(autoři: Martin Hemzal, manil | Poslední změna: 30. 8. 2008)