Rekonstrukce tramvají KT8D5

 První modernizované tramvaje KT8D5 v rámci GO v letech 1997 a 1998 byly vybaveny informačním systémem BUSE (linková orientace tvořená vnějšími transparenty BS 110 a vnitřními tably BS 120, při ponechání palubního počítače SAVS BCU 02), digitální elektroakustickou ústřednou EPIS 2.36 NMR a poptávkovým systémem otevíráním dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84).

 Vzhledem k finančním nedostatkům byly do roku 2000 prováděny modernizace (opravy) v menším rozsahu. Ty spočívaly v dosazení informačního systému BUSE (při ponechání palubního počítače SAVS BCU 02), instalaci nových dveřních pohonů od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření a novými dveřními prvky (nouzové otevření, signalizace zavírání, osvětlení prostoru dveří), doplnění elektrického stahováku pantografu LEKOV, polstrování sedaček čalouněním od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n. Orlicí, provedení rekonstrukce podlahové krytiny a opravě vozové skříně.

 Po roce 2000 již byly vozy opravovány a modernizovány v plném rozsahu, kdy byla kromě výše zmíněných komponentů instalována digitální elektroakustická ústředna EPIS 2.36 NMR, tentokrát již palubní počítač BUSE BS 100, vnější transparenty BUSE BS 210 s technologií DOT LED, od roku 2002 instalován také poptávkový systém otevírání dveří cestujícími a u vozu ev. č. 1725 i panel BS 170 zobrazující jednotlivé zastávky na trase, výchozí i cílovou stanici, čas, pásmo i další informace. Počínaje rokem 2003 se kabina řidiče i interiér osazují novými tlačítky Telemechanique nebo BACO, rovněž probíhá výměna obložení v salonu pro cestující, vozy jsou opatřovány vnějším i vnitřním nátěrem dle nového design manuálu DPMB (dle tramvají T6A5 a KT8D5N).

 Od roku 2004 již v původním provedení s budníky či převíjecími transparenty žádné vozy nejsou. Přehled vozů najdete v evidenci. Všechny výše popsané modernizace byly provedeny v ústředních dílnách DPmB.

 V létě 2002 byly z DP Košice odkoupeny dvě starší tramvaje KT8D5 (ex. 518 a 519), v roce 2003 pak ještě vůz ex. 504. Všechny tyto vozy následně prošly generální opravou v KOS Krnov, přičemž dva z nich - ex. 519 a 504 obdržely nový střední nízkopodlažní článek ML8LF (vyrobený firmou KOS Krnov). Hrubá stavba tohoto nízkopodlažního článku, je koncipována jako výměnný díl. Jednotlivé komponenty hrubé stavby jsou postaveny z tenkostěnných profilů a ocelových plechů. Některé díly spodku, které jsou přímo ukládány na podvozky a spojují díl s krajními články pocházejí z původního článku. Nízkopodlažní článek je mj. vybaven nájezdovou rampou od firmy CTS Okřínek, bezpečnostními úchyty pro vozíčkáře, či střešními klapkami. Vozy jsou označeny jako KT8D5R.N2 a obdržely ev.č. 1737 (ex. 519) a 1738 (ex. 504). Vůz ex. 518 prošel GO také, avšak bez dosazení nízkopodlažního dílu, obdržel ev.č. 1736.
Přehled vozů najdete v evidenci.

Technická specifikace generálních oprav (GO) spojených s rekonstrukcí na typ KT8D5R.N2:

  • u KT8D5R.N2 nový střední nízkopodlažní článek ML8LF (vůz 1736 původní střední článek)
  • oprava a antikorozní úprava vozové skříně
  • úprava kabeláže (silnoproudá - v trubkách ve spodku vozu, slaboproudá - v hadicích pod střechou) při zachování stávající výzbroje TV3 s pulsním měničem PE14A s tyristory
  • počínaje vozem 1701 nové brzdové odporníky s přirozenou ventilací (bez elektrických ventilátorů)
  • u KT8D5R.N2 změna umístění statických měničů středního článku na jeho střechu a baterie do schrány pod sedadly středního článku (z toho důvodu, že již není možnost umístit je pod podlahu)
  • pískovače s elektrickými pohony DIOSS
  • náhrada otáčkových čidel skluzové ochrany za napěťová
  • informační systém BUSE (palubní počítač BS 100, vnější transparenty BS 210 s technologií DOT LED a vnitřní tabla BS 120
  • digitální elektroakustická ústředna EPIS 2.36 NMR
  • poptávkový systém otevírání dveří cestujícími (ovladače EAO - série 56 a 84)
  • nová tlačítka v kabině řidiče i v salonu pro cestující (Telemechanique, BACO)
  • nové dveřní pohony od firmy IGE.CZ s ochranou proti sevření a novými dveřními prvky (nouzové otevření, signalizace zavírání, osvětlení prostoru dveří)
  • protiskluzová podlahová krytina ALTRO Chroma 2270, vytažená do bočnic
  • elektrický stahovák pantografu (KE 24) LEKOV
  • vytápění interiéru osmi podsedákovými topnicemi s integrovaným ventilátorem od firmy MEP Postřelmov
  • první GO pneumaticky odpružená sedadla v kabinách řidiče od firmy C.I.E.B Kahovec, vytápění kabin zajišťuje elektrický kalorifer
  • polstrování sedaček čalouněním od firmy C.I.E.B. Kahovec Brandýs n. Orlicí
  • individuální střídače vnitřního osvětlení
  • ošetření madel speciálním nástřikem oranžové barvy (Komaxit)
  • nové vnitřní obložení interiéru
  • vnější i vnitřní nátěr dle nového design manuálu DPMB (dle tramvají T6A5 a KT8D5N)

(autoři: Martin Hemzal, manil | Poslední změna: 15. 7. 2008)

© BMHD (2002 - 2014)