Mimořádnosti, nehody - rok 2021 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Mimořádnosti, nehody - rok 2021

Historická K2 pro DP Praha na renovaci v Brně

Sunutí zadního článku na místo dočasného odstavení K2 8133 na návěstu v Medlánkách Vůz 8133 v Bratislavě na místě, na jakém jej bylo poslední desetiletí možné vídat přes plot krasňanské vozovny Bránou medlánecké vozovny DPMB projel v brzkých pátečních ranních hodinách návěs s neobvyklým nákladem – tramvají K2. Jedná se o vůz vyrobený v roce 1977 v závodě ČKD Tatra, který sloužil pro výcvik nových řidičů tramvají v DP Bratislava pod ev. č. 8133; nikdy nevozil cestující. Ve slovenském hlavním městě dosloužil v roce 2009, naštěstí však byl ušetřen šrotace. V letošním roce jej odkoupil za 1000 EUR DP hlavního města Prahy, který jej po celkové rekonstrukci plánuje provozovat jako historické vozidlo na tramvajové lince 23, kde bude společně s tramvajemi T3, T3SUCS a T2 připomínat design akademického sochaře Františka Kardause, který je autorem podoby zmíněných tramvají.

DP Praha v létě 2021 hledal formou výběrového řízení zhotovitele opravy. Ve výběrovém řízení uspěl Dopravní podnik města Brna, a. s., který má s údržbou vozů K2 jako největší provozovatel tramvají tohoto typu na světě bohaté zkušenosti.

Jak již bylo uvedeno výše, tramvaj byla z Bratislavy přivezena silničním trajlerem z Bratislavy v pátek 8. října 2021 brzy ráno. Ke složení došlo téhož dne v poledne, přičemž bylo nutné využít jeřábů a tramvaj složit postupně po článcích, přestože byl silniční trajler vybaven rozkládacím kolejovým polem, které umožňuje jednoduché sjetí přepravovaného kolejového vozidla na koleje. V Bratislavě totiž tramvaje jezdí na rozchodu kolejí 1000 mm, zatímco v Brně je standardní rozchod 1435 mm. Jednotlivé články tedy byly jeřáby usazeny do tzv. jalových (bezmotorových) podvozků standardního rozchodu, aby s nimi bylo možné v rámci kolejiště ÚD libovolně manipulovat. Úzkorozchodné bratislavské podvozky pak byly složeny zvlášť.

Na počátku opravy bude provedeno rozebrání obou článků na holou karoserii a pečlivé vytřídění součástek, které bude možné při repasi použít. Následně budou obě části skříně otryskány a bude provedena defektoskopie vybraných uzlů a oprava poškozených nebo opotřebených částí. Dále bude provedeno přinýtování repasovaného vlnitého oplechování, které je pro tramvaje K2 typické, a nalakování vozu do červeno-krémových odstínů. Poté bude natažena kabeláž, položena podlahová překližka, na niž bude nalepena rýhovaná pryžová podlahová krytina. Současně dojde k montáži stropního obložení a obložení bočnic a k montáži laminátových sedadel cestujících na původních kornoutech. Na závěr budou zavázány repasované podvozky rozchodu 1435 mm a pantograf. Po oživení a odzkoušení bude vůz přepraven do Prahy.

Podle smlouvy zveřejněné v registru smluv má být dílo hotové do konce roku 2022 a pražský DP za ně tomu brněnskému zaplatí 9,670 mil. Kč.

V Praze vůz obdrží ev. č. 7000 odkazující na prototyp K2, který zde byl pod tímto číslem v 60. letech zkoušen. číst dále
autor: BMHD.cz, 9. 10. 2021, trvalý odkaz

Nehoda autobusu v Komíně

Vůz 2646 po nehodě (foto: ZZS JMK) Vůz 2646 po nehodě (foto: ČT24) V noci z pondělí 31. května na úterý 1. června došlo v ulici Kníničské u komínské vozovny trolejbusů k vážné dopravní nehodě autobusu Solaris Urbino 18 III ev. č. 2646II. Autobus při jízdě po lince N98 ve směru do Žebětína z dosud nezjištěné příčiny přejel do protisměru, vyjel ze silnice a střetl se čelně se sloupem veřejného osvětlení. Ve vozidle se nacházelo cca 30 cestujících, při nehodě bylo zraněno 11 lidí, z toho 3 těžce (včetně řidiče). Škoda na autobuse byla předběžně vyčíslena na 3,25 milionu.

Příčinou nehody mohla být zdravotní indispozice řidiče nebo mikrospánek, nelze však vyloučit ani technickou závadu. Okolnosti události zjišťuje policie. číst dále
autor: Miky, 6. 6. 2021, trvalý odkaz

COVID-19 - opatření v městské hromadné dopravě

S ohledem na opatření Vlády České republiky spojená s prevencí šíření onemocnění COVID-19 dochází k následujícím úpravám v provozu městské hromadné opravy v Brně:

Dopravní opatření:

Od úterý 29. prosince 2020 vynechává linka 78 závlek k zastávkám Modřice, Decathlon a Modřice, XXXLutz.
Od pondělí 4. ledna 2021 je provoz na linkách 184 veden i nadále podle jízdních řádů pro prázdniny. Školní autobusové linky š85š88 a školní spoje na linkách 52, 65, 67 a 70 jsou mimo provoz.
Od pondělí 12. dubna 2021 dochází v souvislosti s částečným obnovením školní docházky k dílčímu posílení vybraných autobusových linek a k částečnému obnovení školních spojů.
Od soboty 1. května 2021 jedou opět linky 184 podle upravených jízdních řádů pro pracovní dny. Linka 78 opět obsluhuje zastávky Modřice, Decathlon a Modřice, XXXLutz. Linky š86 a 211 zůstávají mimo provoz. – Linky 12 a 53 jedou i v neděli podle jízdních řádů pro soboty.
– Na nočních linkách N89N99 i nadále platí upravené jízdní řády.

Hygienická opatření:

Od 1. března 2021 platí povinnost používání respirátorů minimálně třídy FFP2 ve vozidlech MHD i v zastavěných venovních prostorech. Výjimky z této povinnosti jsou stanoveny opatřením Ministerstva zdravotnictví.
– Přední dveře trolejbusů a autobusů (s výjimkou autobusů v mimobrněnských tarifních zónách) jsou určeny pouze pro výstup. Od úterý 23. února 2021 není možné obsazovat cestujícími první sedadla ve směru jízdy.
– Na všech linkách MHD trvá zrušení doplňkového prodeje jízdenek u řidiče. Prodej jízdenek z pokladny v mimobrněnských zónách je zachován.
– Všechna vozidla MHD otevírají v zastávkách, v nichž zastavují, všechny dveře bez nutnosti použití poptávkového tlačítka. Režim zastávek na znamení však zůstává zachován, pro výstup v zastávce na znamení je tedy nutné tlačítko použít.
– Všechna vozidla MHD jsou na konečných zastávkách větrána. Pravidelně probíhá desinfekce ozónem a pomocí desinfekčních prostředků.

Text je průběžně aktualizován. Poslední aktualizace: 29. 4. 2021 číst dále
autor: Miky, 4. 1. 2021, trvalý odkaz