14Tr | Rekonstrukce trolejbusů | Vozový park | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Modernizace trolejbusů 14Tr

Vzhledem k nedostatečné obnově vozového parku trolejbusů novými vozidly (zejména z finančních důvodů) se Dopravní podnik města Brna musel koncem 90. let zabývat jinými možnostmi, jak udržet provoz vozidel na úrovni odpovídající trendům moderní dopravy. Proto bylo rozhodnuto mimo nákupu nových nízkopodlažních vozidel 21Tr a později 22Tr přistoupit rovněž k rekonstrukcím a současně modernizacím starších vozidel 14Tr. Jelikož na vozidlech 14Tr nebyly do té doby praktikovány žádné velké změny, bylo rozhodnuto modernizovat vozidla poněkud zásadnějším způsobem. Všechna vozidla 14Tr byla modernizována v prostorách TÚ vozovny Husovice. Vzhledem k rozsahu modernizací a postupně zaváděným inovacím není v možnostech autora popsat zcela dopodrobna každý modernizovaný vůz zvlášt, proto se výčet prací a úprav omezí jen na důležitější fakta. Případné větší odlišnosti jednotlivých vozů jsou v rámci možností rozebrány na konci tohoho článku.

Počátek modernizací se datuje na konec roku 1999, kdy z husovických dílen vyjel vůz ev. č. 3228 (r.v. 1989). Celý proces modernizací byl pak víceméně završen v březnu 2006, kdy byl dokončen vůz ev. č. 3262 (r.v. 1994). Trolejbusy byly přistavovány k modernizacím prakticky na základě najetých kilometrů. Celý výčet modernizovaných trolejbusů 14Tr lze nalézt v evidenci.

Jelikož modernizace probíhaly téměř 7 let, objevuje se na vozech řada zásadních odlišností, vzniklých díky postupným inovacím. V zásadě lze tedy modernizované vozy (všechny souhrně označovány jako 14TrR) ještě rozdělit na podskupiny, a to podle roku modernizace. V evidenci lze tyto podskupiny vysledovat jako (příklad) "vzor 2003". Pozor, i v rámci "vzorů" se mohou vozy lišit - není v možnostech článku všechny odlišnosti popsat.

Základní specifikace modernizovaných vozů 14TrR:
  • kompletní odstrojení původního vozidla až do fáze holého skeletu
  • opískování skeletu vozu ve firmě METAL Hády
  • dosazení nového předního čela a úprava zadního čela podle vzoru vozů 14TrM (design ing. arch. Patrik Kotas), zrušení zadní dělící příčky v okně
  • antikorozní úprava skeletu
  • oprava a nový nátěr nárazníků
  • oprava nebo kompletní výměna schrán a dosazení nových vík schrán.
  • oprava, případně obnovení oplechování střechy
  • nové oplechování skeletu a nový nátěr vozidla dle vozů 14TrM (návrh ing. arch. Patrik Kotas) včetně nového olištování vozu
  • dosazení nového děleného předního skla (včetně zasklení předního transparentu) a zadního celistvého skla Splintex, příp výměna dalších skel
  • dosazení nových schodů
  • dosazení nových podběhů
  • nové plastové lemy blatníků
  • dosazení vnějšího a vnitřního optického a akustického informačního systému BUSE Blansko včetně nového palubního počítače BS 100, osazení vozů soustavou RIS (RIS viz samostatný článek)
  • nové, moderní řešení interiéru -> sedadla C.I.E.B / Vogelsitze, oranžový komaxitový povrch madel, protiskluzová antistatická podlaha Altro / Anvitrade, nová zářivková tělesa SEC Nitra, nové obložení bočnic a stropu.
  • repase ostatních prvků interiéru -> oprava topných těles, ventilačních klapek, dveří a dveřních pohonů
  • kompletní generální oprava zadní hnací a přední nápravy, trakčního motoru a ostatních podvozkových skupin za použití nových nebo repasovaných komponentů
  • repase a oprava všech rozvodů vzduchových okruhů
  • repase nebo výměna sloupku řízení, repase předlohy pedálů a dosazení nových pedálů PAL
  • dosazení systému centrálního mazání Tribotec (nový název firmy, dříve Tribos)
  • dosazení nových laminátových sběračů Lopour / ESKO včetně nových botek ESKO (pokud již vůz není takto vybaven)
  • dosazení stahováků RAILTECH Delachaux France
  • repase sběračové základny
  • repase a oprava skříně s odpory na střeše vozu včetně nového nátěru
  • repase a oprava pochůzkových chodníčků na střeše vozu
  • kompletní repase původní elektrovýzbroje za použití původních komponentů, menší dílčí úpravy (viz dále - odlišnosti "vzorů")
  • oprava kabiny řidiče včetně dělící přepážky (instalace skříně RIS místo zrušeného okna za sedadlem řidiče, úprava dveří kabiny dosazením posuvného výdejního okénka)
  • dosazení nového sedadla řidiče C.I.E.B. K-Bass
  • dosazení osvěžovací jednotky kabiny řidiče Trav-l-Cool
  • dosazení kompletně nové palubky řidiče
  • dosazení nových protislunečních stahovacích rolet řidiče

Doplňující specifikace vozů 14TrR "vzor 1999":
  • dosazení zářivkově podsvětlených transparentů BS 110
  • ponechání původních ovladačů na pultě řidiče
  • první modernizované vozy tohoto vzoru nemají osvěžovací jednotku kabiny řidiče Trav-l-Cool, na některé vozy dosazena později
  • některé z vozů mají ponechány původní (pouze vyměněné) hliníkové lemy blatníků
  • pomocné pohony prvních vozů tohoto vzoru -> původní elektromotor MG 132 (600 DC) pohání přes řemeny původní čepradlo serva a původní alternátor (celé soustrojí je repasováno), nově dosazený kompresor Hydrovane je přes pružnou spojku přímo poháněn repasovaným elektromotorem MG 112 (600 VDC)
  • pomocné pohony následných vozů tohoto vzoru -> původní elektromotor MG 132 (600 DC) pohání přes řemeny původní čepradlo serva a původní alternátor (celé soustrojí je repasováno), nově dosazený kompresor Hydrovane je přes pružnou spojku přímo poháněn asynchronním elektromotorem Siemens, napájeným ze spínaného statického měniče Di-Elcom (600 DC / 380 AC)

Doplňující specifikace vozů 14TrR "vzor 2003":
  • dosazení LED - DOT transparentů BS 210
  • později modernizované vozy mají rovněž vnitří tabla BS 170
  • kompletní repase palubní desky a bočního ovládacího pultu řidiče za použití nových ovladačů EAO a ostatních nových prvků
  • dosazení nových bezúdržbových gelových akumulátorů Topin nebo Energear (2x 12V, 210Ah)
  • dosazení statického měniče Cegelec SMTK 7,5Z (600 DC / 380 AC)
  • nově dosazený elektromotor Siemens (380 AC) napájený měničem pohání přes řemeny čerpadlo serva; v případě ztráty trolejového napětí je tento elektromotor po dobu cca 10 sekund napájen měničem, který je krátkodobě schopen z palubního napětí 24V generovat napětí 380 AC pro chod motoru serva (tzv. funkce záskoku), funkce posilovače řízení je tedy zajištěna i po dobu průjezdu např. odizolovaným úsekem
  • nově dosazený kompresor Hydrovane je přes pružnou spojku přímo poháněn elektromotorem Siemens (380 AC) napájeným ze spínaného výstupu měniče

Doplňující specifikace vozů 14TrR "vzor 2005":
  • vozy jsou prakticky shodné se "vzorem 2003", jsou však dosazena repasovaná původní sedadla

Odlišnosti vozů 14TrR v rámci jednotlivých vzorů:
  • vůz ev. č. 3224 má odlišně krytou osvěžovací jednotku kabiny řidiče Trav-l-Cool
  • vozy ev. č. 3243, 3249 a 3264 mají opačně namontovanou osvěžovací jednotku kabiny řidiče Trav-l-Cool
  • vůz ev. č. 3247 má zkušebně jiný typ laminátových sběračů Lopour (u botek ohnuté nahoru)
  • vůz ev. č. 3265 má zkušebně plastové přední dveře s lepenými skly
  • na voze ev. č. 3256 byl i po modernizaci zachován původní zkušební silový blok s IGBT tranzistory
  • vůz ev. č. 3221 byl ihned po modernizaci natřen na bílo jako podklad pro reklamu Flextronics, po uplynutí reklamy opatřen celopolepem Ajax a poté nalakován do standartního nátěru dle návrhu ing. arch. Kotase

Nezanedbatelnou součástí obnovy vozového parku jsou také vozy, které neprocházejí modernizací v celém rozsahu a jsou na nich vykonávány pouze standartní generální opravy. Není v možnostech autora popsat každý takto opravený vůz dopodrobna, výčet se proto zaměří pouze na základní odlišnosti těchto vozů oproti modernizovaným vozům 14TrR popsaným výše.

Doplňující specifikace vozů 14Tr po GO:
  • ponechání původních čel a cedulových linkových orientací
  • ponechání původních repasovaných sedadel
  • dosazení statického měniče Cegelec SMTK 7,5Z (600 DC / 380 AC)
  • nově dosazený elektromotor Siemens (380 AC) napájený měničem pohání přes řemeny čerpadlo serva
  • repasovaný pístový kompresor je přes řemeny poháněn elektromotorem Siemens (380 AC) napájeným ze spínaného výstupu měniče

Odlišně jsou řešeny pomocné pohony na voze ev. č. 3217:
  • dosazení dvou statických měničů Di-Elcom (první měnič umožňuje funkci záskoku)
  • nově dosazený elektromotor Siemens (380 AC) napájený prvním měničem pohání přes řemeny čerpadlo serva
  • repasovaný pístový kompresor je přes řemeny poháněn elektromotorem Siemens (380 AC) napájeným z druhého spínaného měniče
  • plnohodnotná klimatizační jednotka kabiny řidiče Di-Elcom napájená z prvního měniče.

(autor: Verusha | Poslední změna: 14. 5. 2006 )