Validátory a označovače ve vozidlech DPMB | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Validátory a označovače ve vozidlech DPMB

Validátor VEGA CVP v autobusu Urbanway 12M Validátor VEGA CVP ve voze 1048 Opomíjenou, avšak nedílnou součástí provozu MHD je odbavovací systém cestujících a jeho komponenty. Konfigurace odbavovacího systému záleží především na zavedeném způsobu odbavování cestujících, který dopravce využívá. V brněnské městské hromadné dopravě a v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) je zaveden přestupní tarif s nástupem všemi dveřmi ve vnitřních brněnských zónách 100 a 101.

Provoz elektronických označovačů byl spuštěn v roce 1995 v rámci reorganizace linkového vedení a zavedení nových tarifních podmínek. Původní mechanické označovače jízdenek (MOC) byly plošně nahrazeny červenými označovači SAVS, které byly řízeny palubním počítačem stejné značky. Po necelých 10 letech s očekávaným zavedením IDS JMK byly tyto označovače postupně nahrazovány označovači Mikroelektronika NJ, které byly připraveny na širší typ jízdenek, na které bylo třeba tisknout více informací (identifikaci vozidla, linku, tarifní zónu, datum a čas). Nový typ značkovačů s širokými jízdenkami byl beze zbytku spuštěn dne 1. 1. 2004.

Po dobu deseti let od zavedení IDS JMK se cestující mohli ve vozidlech DPMB setkávat výhradně se žlutými označovači Mikroelektronika NJ řízené palubním počítačem BUSE BS100. Označovače jsou umístěny u všech dveří. Automaty na jízdenky ve vozidlech se v Brně nepoužívají, cestující jsou povinni si jízdní doklad opatřit v předprodeji, v jízdenkovém automatu na zastávkách nebo u řidiče s přirážkou, případně prostřednictvím SMS jízdenky. Vybrané autobusy DPMB, u nichž je počítáno s provozem na linkách zajíždějících mimo městské zóny 100 a 101, kde je povolen nástup pouze dveřmi u řidiče, jsou vybaveny pokladnami Mikroelektronika USV 24C, které umožňují prodej jízdenek cestujícím bez přirážky. Na rozdíl od regionálních dopravců Dopravní podnik města Brna nepoužívá pokladnu k řízení součástí palubní informatiky nebo Řídícího a informačního systému (RIS).

Zásadní zlom nastal až v roce 2015, kdy do DPMB v rámci dodávky 88 nových CNG autobusů SOR NBG 12 (32 ks) a IVECO URBANWAY 12M (56 ks) přišly nové validátory Mikroelektronika VEGA CVT25. Tyto validátory se od klasických označovačů NJ liší zejména vzhledem a použitým materiálem (plast místo kovového krytu). Validátory jsou vybaveny barevným displejem a čtečkou bezkontaktních platebních karet s technologií NFC, jejich druhou funkcí je označování standardních papírových jízdenek. Z počátku provozu se objevovaly chyby v komunikaci mezi validátory a palubním počítačem BUSE, v průběhu provozu ale bylo vhodnou konfigurací SW dosaženo bezproblémové funkce.

V červenci 2015 došlo k montáži validátoru CVT ke druhým dveřím tramvaje K2P 1048 a také ke druhým dveřím trolejbusu Škoda 22Tr 3607 za účelem ověření spolehlivosti validátorů na drážních vozidlech. Všechny validátory CVT zatím fungují pouze v režimu označování jízdenek, platba pomocí bankovních karet v současnosti není spuštěna.

Možnost platit kartou ovšem funguje u autobusů. které jsou primárně nasazovány na linku 76 v trase Hlavní nádraží - Letiště Tuřany, v nichž jsou u druhých dveří instalovány validátory Mikroelektronika VEGA CVP. Tyto validátory mohou zakoupenou jízdenku i vytisknout. K označení běžných jízdenek slouží i nadále původní značkovače NJ. Validátory CVP byly nejdříve osazeny vozy Citybus 12M 7617, 7620, 7621 a 7623 v lednu 2015. V rámci generační obměny autobusů a organizačních změn ve výpravě vozidel byly během jara 2015 na letištní linku přiděleny vozy Citelis 12M CNG 7007II - 7010II, kam jsou validátory CVP společně s policemi na zavazadla postupně přesouvány.
autor: manil, 11. 8. 2015, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz