Renovace tramvaje T3 1525 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Renovace tramvaje T3 1525

odstrojená skříň vozu 1525 během provádění hrubých karosářských prací Do Ústředních dílen DPMB, a. s. byl v druhé polovině srpna 2015 přistaven vůz T3 ev. č. 1525. V tomto případě se však nejedná o standardní velkou prohlídku nebo generální opravu, ale renovaci vozu do stavu na přelomu 80. a 90. let. T3 1525 se tak stane prvním vozidlem, které pravděpodobně odstartuje novou etapu historických vozidel MHD na území města Brna.

Historie muzejnictví v oblasti vozidel MHD se začala psát již v 50. letech minulého století. Myšlenkou zachování ucelené sestavy vozidel pro muzejní účely se v Brně poprvé začal zabývat jistý pan Řezníček, který dopisem adresovaným vedení DPMB navrhl založení sbírky historických vozidel a koncept k oslavám 100 let MHD v Brně, která se odehrála v roce 1969. Návrh byl vedením podniku přijat a pan Řezníček byl pověřen prací v podnikovém muzeu a přípravou oslav.
Po politických událostech, které odstartoval srpen 1968, přestalo mít vedení DPMB o sbírku historických vozidel zájem, a tak došlo k dohodě s Technickým muzeem v Brně a k datu 15. 2. 1971 byla celá sbírka Technickému muzeu předána. Během 70. a 80. let se podařilo sbírku rozšiřovat i o vozidla z jiných provozů a v roce 1973 byl založen depozitář v Líšni v místě bývalého nádraží místní dráhy.
Po roce 1989 došlo k výraznému omezení financování TMB a byly pouze dokončeny již rozpracované projekty renovací, později obor MHD spíše stagnoval, sbírky vozidel TMB se však i nadále dařilo rozšiřovat o historicky hodnotná vozidla (např. vůz T3 1521, K2 1095, 14Tr 3173 nebo i o novodobá vozidla např. Citybus 12M 7630 nebo Karosa B931 7425). Zatímco autobusy a trolejbusy patřící Technickému muzeu se po finančně méně náročných renovacích v současné době daří držet při životě, v kolejové sekci došlo za přispění dotace města Brna k renovaci pouze jedné tramvaje - dvonápravového motorového vozu 99III.
Při pořádání pravidelné Dopravní nostalgie nebo jiných jubilejních akcí tedy DPMB ve spolupráci s TMB vypraví dostatečné množství autobusů a trolejbusů, ale pouze 3 elektrické tramvaje (z toho dvě v majetku DPMB) a v případě pojízdnosti i parní lokomotivu 10 Caroline a koněspřežnou tramvaj č. 6. Při pořádání oslav 140 let MHD v Brně také došlo ke krátkodobé zápůjčce do DPMB a vystavení několika unikátních historických tramvají, které bylo nutné přepravit z areálu TMB v Líšni do medlánecké vozovny pomocí silníčního trajleru.

Dopravní podnik města Brna vnímá současnou nepříznivou situaci v dalším rozvoji sbírky tramvají v Technickém muzeu v Brně, a snaží se proto chybějící historická vozidla pro prezentační účely obstarat vlastními silami. Prvním vozem nově vzniklé aktivity bude zmíněná tramvaj T3 ev. č. 1525, která by měla ve staronové podobě spatřit světlo světa v prosinci 2015. Mezi základní body renovace patří mj. instalace původních sedadlových laminátů v originálním barevném provedení, původní zástěna kabiny řidiče nebo původní vstupní dveře. Vůz bude nalakován do červeno-krémového laku a bude vybaven cedulovou linkovou orientací.
V dalších letech by měly po jejím boku postupně přibývat další starší i mladší a nejen kolejoví sourozenci, kteří společně s vozidly Technického muzea v Brně mohou reprezentovat celistvou historii brněnské MHD při oslavách 150 let MHD v roce 2019.
autor: manil, 5. 10. 2015, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz