Ukončení provozu Citybusů v Brně | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Ukončení provozu Citybusů v Brně

Zbrusu nové Citybusy ve slatinské vozovně v roce 2002 Citybus 18M při zkušebním provozu v Brně V první polovině prosince byl z pravidelného provozu odstaven Citybus ev. č. 7622, poslední svého typu, který brázdil brněnské ulice pod hlavičkou Dopravního podniku města Brna. Připomeňme si ve stručnosti životní příběh těchto autobusů, jichž zavítalo do Brna rovných třicet.

Irisbus Citybus 12M, dříve Karosa Citybus 12M, případně Renault Agora S, je nástupcem typu Renault R 312 a jedná se o první nízkopodlažní autobus vyráběný ve Vysokém Mýtě. Sériová produkce Citybusů zde byla zahájena už v roce 1996, přičemž o tři roky později vstoupila Karosa, tehdy z většiny vlastněná francouzským Renaultem, společně se společností Iveco do koncernu Irisbus. Poslední Citybusy sjely z výrobní linky v roce 2005, kdy byla představena inovovaná verze pod názvem Citelis 12M.

Jako první se do Brna podíval český prototyp Citybusu (SPZ B 02-69), a to hned na konci roku 1995, kdy proběhl zkušební provoz na lince 44. Jde o vůz, který později, po sérii zkoušek u různých dopravců, našel uplatnění v Praze, kde byl pod ev. číslem 3004 provozován až do roku 2014. Neméně zajímavé jsou další zkoušky Citybusů, tentokrát však v článkovém provedení. Nejprve byl v červnu 1998 při příležitosti veletrhu Autotec po dobu jednoho týdne zkoušen předváděcí vůz H 08-67, takřka přesně o 5 let později pak navštívil Brno vůz 1E5 9475, který je v současnosti v provozu u Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (ev. číslo 824). Vlastních nízkopodlažních autobusů v délkové kategorii 18 metrů se ale Brno jen tak nedočkalo. Až do roku 2006 byly nakupovány vozy Karosa B961 z osvědčené typové řady B900 a k nákupu vlastních nízkopodlažních "kloubáků" přistoupil dopravní podnik teprve v roce 2007. V té době už ovšem výrobce nabízel typ Citelis 18M. Kloubové Citybusy se tak v Brně do pravidelného provozu nikdy nedostaly.

Vraťme se ale k Citybusům standardní délky 12 metrů. Ani ty se v porovnání s ostatními velkými městy v Brně neobjevily nijak brzo. Na první dodávku sériových vozů jsme si museli počkat až do jara roku 2002, kdy bylo přivezeno prvních 10 vozů Citybus 12M 2071.20. O půl roku později následovala pětikusová dodávka podtypu Citybus 12M 2071.30, který se odlišoval zejména větší kabinou řidiče a s tím související změnou uspořádání prostoru předních dveří. Dalších patnáct Citybusů, tentokrát už s označením Citybus 12M 2071.40, zavítalo do Brna v průběhu let 2004 a 2005. Hlavní změnou oproti předchozím sériím byl modernizovaný interiér s obložením laděným nově do světlých barev, za zmínku stojí také montáž poptávkového otevírání dveří už z výroby, které se však v začátcích provozu nepoužívalo.

Jako poznámku na okraj uveďme, že ještě v letech 2005 a 2006 odebralo Brno celkem 17 autobusů B951, které sice nízkopodlažní nejsou, v jejich prospěch ale mluvila výhodnější cena a nutnost rychlé náhrady starších vozidel.

Dodávky autobusů Citybus 12M
měsíc ev. č. podtyp
6/2002 7601-7610 Citybus 12M 2071.20
11/2002 7611-7615 Citybus 12M 2071.30
12/2004 7616-7620 Citybus 12M 2071.40
3-5/2005 7621-7630 Citybus 12M 2071.40

Vůz 7615 se od ostatních odlišoval použitím sedaček STER a čelní maskou se znakem Renaultu Vůz 7612 po požáru čeká v Medlánkách po boku "sedmistovky" 7278 na likvidaci Rozdělení jednotlivých vozů do vozoven se během období jejich provozu nezměnilo. Do Slatiny putovalo celkem 22 vozů (7601-7608, 7613-7626), Medlánky dostaly zbylých 8 kusů (7609-7612, 7627-7630). Zajímavostí je, že vůz 7615 měl z výroby v prostoru pro cestující nainstalovány sedačky typu STER 6MS (ostatní brněnské vozy byly dodávány se sedačkami Vogelsitze/C.I.E.B řady 600) a na čelní masce místo typického delfína, coby znaku Irisbusu, znak automobilky Renault. Během provozu o něj však přišel, když byla čelní maska vyměněna za standardní s delfínem. Opačný osud potkal vůz 7607, který naopak po dopravní nehodě v roce 2004 místo "delfína" dostal - s ohledem na aktuální dostupnost náhradních dílů - znak Renaultu.

Ani Citybusům se nevyhnuly mimořádnosti a nehody, ze kterých zde zmíníme ty nejzávažnější. V sobotu 23. února 2008 podlehl v ulici Pražákově v Horních Heršpicích plamenům vůz 7612. Požár se rozšířil z motorové části a zničil prakticky celý autobus. Vůz byl následně odstaven ve vozovně Medlánky a v červenci téhož roku zlikvidován. Brzy po této zkušenosti, už v průběhu roku 2008, začala po zkušebním provozu na voze 7615 postupná instalace automatického hasicího systému FIRESTOP do ostatních Citybusů. Lépe dopadl vůz 7622 po nehodě dne 22. ledna 2010 v Chrlicích, kdy při průjezdu levotočivou zatáčkou v ulici Rebešovické vyjel ze silnice a převrátil se na zaparkovaná auta v ulici Podhrázní. Už o necelý měsíc později se po opravě vrátil do provozu a letos se shodou okolností stal posledním zástupcem svého typu v Brně. Do třetice uveďme nehodu poměrně nedávnou, při které figuroval vůz 7627. Tato nehoda se udála na začátku letošního roku, v úterý 6. ledna, v terminálu Zoologická zahrada a uvedený autobus při ní po smyku na kluzké dlažbě zdemoloval sloup veřejného osvětlení v prostoru výstupní zastávky a následně projel zděným plotem u výjezdu z terminálu. Vzhledem ke stáří autobusu a nerentabilní opravě bylo rozhodnuto vůz vyřadit.

Poslední vyřazený vůz 7622 s reklamou na nákupní centrum Avion Vůz 7626 s reklamou na nové byty v lokalitě Leskava Přirozeným vývojem vznikají často různé dodatečné úpravy na vozidlech. První takovou zásadní úpravou bylo doplnění poptávkového otvírání dveří cestujícími na vozech 7601-7615, na nichž - na rozdíl od druhých patnácti kusů - nebylo namontováno z výroby, a jeho postupné zprovoznění na všech Citybusech v první polovině roku 2008. V srpnu roku 2009 začaly být vozy 7622 a 7624 (spolu s Citelisy 7670 a 7671) nasazovány na bezplatnou linku Úzká - Avion Shopping Park, kde nahradily čtveřici "sedmistovek" 7379, 7384, 7388 a 7390. Byla na ně proto nalepena reklama na jmenované nákupní centrum v kombinaci červené, modré a žluté barvy. Doplňme, že v letošním roce proběhla na této lince další obměna, kdy sem začaly být nasazovány nové autobusy SOR NBG 12 ev. čísel 7003-7006. Kromě vozů 7622 a 7624 bylo možné v letech 2012-2015 potkat ještě jednu celovozovou reklamu, a to na voze 7626, který v bílo-modrém provedení upozorňoval na prodej nových bytů v lokalitě Leskava v Bohunicích. Dále se na všech vozech vystřídalo velké množství reklam menších, ať už v podobě mobilboardů (polep části levého boku), sideboardů (polep celého levého boku) nebo polepů zádi autobusu. V rámci zkvalitnění služeb pro cestující na letiště Tuřany byly na začátku roku 2012 vyčleněny Citybusy 7620, 7621, 7623 a 7625 pro provoz na "letištní lince" 76. Pro tento účel byly upraveny dosazením polic pro zavazadla naproti druhým dveřím a instalací stojanu na pokladnu Mikroelektronika USV 24C pro výdej kompletního sortimentu jízdenek řidičem. Rozvoj technologií pro odbavování cestujících jde kupředu a v lednu 2015 se tak v Brně na zkoušku objevilo několik kusů validátorů Mikroelektronika CVT a CVP. Druhý jmenovaný typ, který kromě platby bezkontaktní platební kartou umožňuje i tisk jízdního dokladu, se přímo nabízel pro linku na letiště, a tak došlo k jeho instalaci do vozů 7617 (který zaujal místo vozu 7625 po nehodě v září 2014, ovšem police na zavazadla už do něj instalovány nebyly), 7620, 7621 a 7623. Zkušební provoz trval do léta 2015, kdy se validátory postupně přesunuly do vozů Citelis 12M CNG ev. čísel 7007-7010, které čtveřici Citybusů na lince 76 vystřídaly.

První Citybus čeká v roce 2015 ve Slatině na vytěžení náhradních dílů a odvoz do kovošrotu Pokud pomineme požárem zničený vůz 7612, odstavování Citybusů z pravidelného provozu začalo v roce 2014, a to vozy 7609, 7607, 7606 a 7625. Druhý a čtvrtý jmenovaný vůz přitom potkaly dopravní nehody, po nichž by se oprava nevyplatila, a bylo tedy rozhodnuto o jejich vyřazení. Podobný osud se, jak už bylo zmíněno, v lednu roku 2015 nevyhnul ani vozu 7627. Během roku 2015 byly následně postupně vyřazeny všechny ostatní Citybusy, přičemž některé z nich se podařilo odprodat dalším zájemcům z řad dopravců z jiných měst (viz tabulka). V číselné řadě poslední Citybus, tedy ten s evidenčním číslem 7630, pak v červenci 2015 odkoupilo (společně s vozem B931 7425) Technické muzeum v Brně a zařadilo jej do své sbírky dokumentující vývoj vozového parku brněnské MHD.

Posledním dnem provozu Citybusů v Brně se stalo úterý 8. prosince, kdy byl vůz 7622 vypraven na 1. kurz linky 46. Následně byl odstaven a odkoupen firmou OSNADO, přičemž brány slatinské vozovny naposled opustil dne 15. 12. 2015.

Data zařazení a vyřazení, zajímavosti z provozu včetně současného působení u jiných dopravců a další podrobnosti o jednotlivých vozech naleznete v evidenci.

Prodej vyřazených Citybusů
měsíc ev. č. dopravce
7/2015 7628, 7629 ČAD Blansko
7/2015 7619, 7624, 7626 OSNADO
8/2015 7620, 7621, 7623 STENBUS
8/2015 7616, 7618 Dopravní společnost Zlín - Otrokovice
12/2015 7622 OSNADO
autor: Miky, 20. 12. 2015, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz