Irisbus Citybus 12M, dříve Karosa Citybus 12M, případně Renault Agora S, je nástupcem typu Renault R 312 a jedná se o první nízkopodlažní autobus vyráběný ve Vysokém Mýtě. Sériová produkce Citybusů zde byla zahájena už v roce 1996, přičemž o tři roky později vstoupila Karosa, tehdy z většiny vlastněná francouzským Renaultem, společně se společností Iveco do koncernu Irisbus. Poslední Citybusy sjely z výrobní linky v roce 2005, kdy byla představena inovovaná verze pod názvem Citelis 12M.
Jako první se do Brna podíval český prototyp Citybusu (SPZ B 02-69), a to hned na konci roku 1995, kdy proběhl zkušební provoz na lince 44. Jde o vůz, který později, po sérii zkoušek u různých dopravců, našel uplatnění v Praze, kde byl pod ev. číslem 3004 provozován až do roku 2014. Neméně zajímavé jsou další zkoušky Citybusů, tentokrát však v článkovém provedení. Nejprve byl v červnu 1998 při příležitosti veletrhu Autotec po dobu jednoho týdne zkoušen předváděcí vůz H 08-67, takřka přesně o 5 let později pak navštívil Brno vůz 1E5 9475, který je v současnosti v provozu u Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (ev. číslo 824). Vlastních nízkopodlažních autobusů v délkové kategorii 18 metrů se ale Brno jen tak nedočkalo. Až do roku 2006 byly nakupovány vozy Karosa B961 z osvědčené typové řady B900 a k nákupu vlastních nízkopodlažních "kloubáků" přistoupil dopravní podnik teprve v roce 2007. V té době už ovšem výrobce nabízel typ Citelis 18M. Kloubové Citybusy se tak v Brně do pravidelného provozu nikdy nedostaly.
Vraťme se ale k Citybusům standardní délky 12 metrů. Ani ty se v porovnání s ostatními velkými městy v Brně neobjevily nijak brzo. Na první dodávku sériových vozů jsme si museli počkat až do jara roku 2002, kdy bylo přivezeno prvních 10 vozů Citybus 12M 2071.20. O půl roku později následovala pětikusová dodávka podtypu Citybus 12M 2071.30, který se odlišoval zejména větší kabinou řidiče a s tím související změnou uspořádání prostoru předních dveří. Dalších patnáct Citybusů, tentokrát už s označením Citybus 12M 2071.40, zavítalo do Brna v průběhu let 2004 a 2005. Hlavní změnou oproti předchozím sériím byl modernizovaný interiér s obložením laděným nově do světlých barev, za zmínku stojí také montáž poptávkového otevírání dveří už z výroby, které se však v začátcích provozu nepoužívalo.
Jako poznámku na okraj uveďme, že ještě v letech 2005 a 2006 odebralo Brno celkem 17 autobusů B951, které sice nízkopodlažní nejsou, v jejich prospěch ale mluvila výhodnější cena a nutnost rychlé náhrady starších vozidel.
Dodávky autobusů Citybus 12M | ||
---|---|---|
měsíc | ev. č. | podtyp |
6/2002 | 7601-7610 | Citybus 12M 2071.20 |
11/2002 | 7611-7615 | Citybus 12M 2071.30 |
12/2004 | 7616-7620 | Citybus 12M 2071.40 |
3-5/2005 | 7621-7630 | Citybus 12M 2071.40 |
Rozdělení jednotlivých vozů do vozoven se během období jejich provozu nezměnilo. Do Slatiny putovalo celkem 22 vozů (7601-7608, 7613-7626), Medlánky dostaly zbylých 8 kusů (7609-7612, 7627-7630). Zajímavostí je, že vůz 7615 měl z výroby v prostoru pro cestující nainstalovány sedačky typu STER 6MS (ostatní brněnské vozy byly dodávány se sedačkami Vogelsitze/C.I.E.B řady 600) a na čelní masce místo typického delfína, coby znaku Irisbusu, znak automobilky Renault. Během provozu o něj však přišel, když byla čelní maska vyměněna za standardní s delfínem. Opačný osud potkal vůz 7607, který naopak po dopravní nehodě v roce 2004 místo "delfína" dostal - s ohledem na aktuální dostupnost náhradních dílů - znak Renaultu.
Ani Citybusům se nevyhnuly mimořádnosti a nehody, ze kterých zde zmíníme ty nejzávažnější. V sobotu 23. února 2008 podlehl v ulici Pražákově v Horních Heršpicích plamenům vůz 7612. Požár se rozšířil z motorové části a zničil prakticky celý autobus. Vůz byl následně odstaven ve vozovně Medlánky a v červenci téhož roku zlikvidován. Brzy po této zkušenosti, už v průběhu roku 2008, začala po zkušebním provozu na voze 7615 postupná instalace automatického hasicího systému FIRESTOP do ostatních Citybusů. Lépe dopadl vůz 7622 po nehodě dne 22. ledna 2010 v Chrlicích, kdy při průjezdu levotočivou zatáčkou v ulici Rebešovické vyjel ze silnice a převrátil se na zaparkovaná auta v ulici Podhrázní. Už o necelý měsíc později se po opravě vrátil do provozu a letos se shodou okolností stal posledním zástupcem svého typu v Brně. Do třetice uveďme nehodu poměrně nedávnou, při které figuroval vůz 7627. Tato nehoda se udála na začátku letošního roku, v úterý 6. ledna, v terminálu Zoologická zahrada a uvedený autobus při ní po smyku na kluzké dlažbě zdemoloval sloup veřejného osvětlení v prostoru výstupní zastávky a následně projel zděným plotem u výjezdu z terminálu. Vzhledem ke stáří autobusu a nerentabilní opravě bylo rozhodnuto vůz vyřadit.
Přirozeným vývojem vznikají často různé dodatečné úpravy na vozidlech. První takovou zásadní úpravou bylo doplnění poptávkového otvírání dveří cestujícími na vozech 7601-7615, na nichž - na rozdíl od druhých patnácti kusů - nebylo namontováno z výroby, a jeho postupné zprovoznění na všech Citybusech v první polovině roku 2008. V srpnu roku 2009 začaly být vozy 7622 a 7624 (spolu s Citelisy 7670 a 7671) nasazovány na bezplatnou linku Úzká - Avion Shopping Park, kde nahradily čtveřici "sedmistovek" 7379, 7384, 7388 a 7390. Byla na ně proto nalepena reklama na jmenované nákupní centrum v kombinaci červené, modré a žluté barvy. Doplňme, že v letošním roce proběhla na této lince další obměna, kdy sem začaly být nasazovány nové autobusy SOR NBG 12 ev. čísel 7003-7006. Kromě vozů 7622 a 7624 bylo možné v letech 2012-2015 potkat ještě jednu celovozovou reklamu, a to na voze 7626, který v bílo-modrém provedení upozorňoval na prodej nových bytů v lokalitě Leskava v Bohunicích. Dále se na všech vozech vystřídalo velké množství reklam menších, ať už v podobě mobilboardů (polep části levého boku), sideboardů (polep celého levého boku) nebo polepů zádi autobusu. V rámci zkvalitnění služeb pro cestující na letiště Tuřany byly na začátku roku 2012 vyčleněny Citybusy 7620, 7621, 7623 a 7625 pro provoz na "letištní lince" 76. Pro tento účel byly upraveny dosazením polic pro zavazadla naproti druhým dveřím a instalací stojanu na pokladnu Mikroelektronika USV 24C pro výdej kompletního sortimentu jízdenek řidičem. Rozvoj technologií pro odbavování cestujících jde kupředu a v lednu 2015 se tak v Brně na zkoušku objevilo několik kusů validátorů Mikroelektronika CVT a CVP. Druhý jmenovaný typ, který kromě platby bezkontaktní platební kartou umožňuje i tisk jízdního dokladu, se přímo nabízel pro linku na letiště, a tak došlo k jeho instalaci do vozů 7617 (který zaujal místo vozu 7625 po nehodě v září 2014, ovšem police na zavazadla už do něj instalovány nebyly), 7620, 7621 a 7623. Zkušební provoz trval do léta 2015, kdy se validátory postupně přesunuly do vozů Citelis 12M CNG ev. čísel 7007-7010, které čtveřici Citybusů na lince 76 vystřídaly.
Pokud pomineme požárem zničený vůz 7612, odstavování Citybusů z pravidelného provozu začalo v roce 2014, a to vozy 7609, 7607, 7606 a 7625. Druhý a čtvrtý jmenovaný vůz přitom potkaly dopravní nehody, po nichž by se oprava nevyplatila, a bylo tedy rozhodnuto o jejich vyřazení. Podobný osud se, jak už bylo zmíněno, v lednu roku 2015 nevyhnul ani vozu 7627. Během roku 2015 byly následně postupně vyřazeny všechny ostatní Citybusy, přičemž některé z nich se podařilo odprodat dalším zájemcům z řad dopravců z jiných měst (viz tabulka). V číselné řadě poslední Citybus, tedy ten s evidenčním číslem 7630, pak v červenci 2015 odkoupilo (společně s vozem B931 7425) Technické muzeum v Brně a zařadilo jej do své sbírky dokumentující vývoj vozového parku brněnské MHD.
Posledním dnem provozu Citybusů v Brně se stalo úterý 8. prosince, kdy byl vůz 7622 vypraven na 1. kurz linky 46. Následně byl odstaven a odkoupen firmou OSNADO, přičemž brány slatinské vozovny naposled opustil dne 15. 12. 2015.
Data zařazení a vyřazení, zajímavosti z provozu včetně současného působení u jiných dopravců a další podrobnosti o jednotlivých vozech naleznete v evidenci.
Prodej vyřazených Citybusů | ||
---|---|---|
měsíc | ev. č. | dopravce |
7/2015 | 7628, 7629 | ČAD Blansko |
7/2015 | 7619, 7624, 7626 | OSNADO |
8/2015 | 7620, 7621, 7623 | STENBUS |
8/2015 | 7616, 7618 | Dopravní společnost Zlín - Otrokovice |
12/2015 | 7622 | OSNADO |