Dne 1. října 2025 byl na šrotovací koleji v medlánecké vozovně DPMB, a. s., sešrotován poslední vůz T3RF ev. č. 1670. Definitivně se tak uzavřela kapitola provozu tohoto bezesporu velmi zajímavého provedení tramvaje T3.
V pondělí 20. října 2025 do provozu s cestujícími poprvé vyjela 20. tramvaj Škoda ForCity Smart 45T ev. č. 1779. Jedná se o poslední tramvaj z 15kusové dodávky v roce 2025. Letošní vozidla, která navázala na první 5kusovou sérii z let 2022 a 2023, byla do Brna dodávána v období březen-září. V následujícím roce je očekávána dodávka dalších 20 vozidel, přičemž první kusy by měly být do Brna dodány ještě v závěru roku 2025.
číst dále
Se završením rozsáhlé obnovy vozového parku trolejbusů se situace ustálila a už nedochází k tak výrazným změnám jako v minulosti. Jako poslední byly do provozu zařazeny trolejbusy SOR TNS 12 ev. č. 3071II a 3074II zkompletované v dílnách vozovny Komín. V rámci opce je možné pořídit ještě 28 ks těchto trolejbusů, ale zatím nebyly žádné další objednány. Zbylá vozidla typu 21Tr po darování 20 ks do ukrajinského Charkova byla kromě vozu 3030, který je součástí sbírky retro vozidel, odprodána. Vůz 3059II byl odkoupen soukromou osobou, zatímco vůz 3063II se stal součástí sbírky historických vozidel Technického muzea v Brně. V září 2025 byla téměř dokončena renovace trolejbusu 3136 do stavu, v jakém končil v provozu v Brně v roce 1996, než byl prodán do ukrajinského města Rivne. Vůz byl jako statický exponát představen na akci Šotodays 2025 a nyní jej čeká zkušební provoz za účelem schválení provedených změn a získání průkazu způsobilosti. Renovaci tohoto trolejbusu bude věnována v budoucnu samostatná aktualita.
Trolejbusy 3329 a 3330 přišly o CVR Tamda Foods. Naopak došlo k aplikaci CVR na vozy 3315 (Horalky), 3317 (Knihy Dobrovský) a 3320 (Ekodotace). Na vozy 3065II, 3301, 3625 a 3651 byl zkušebně instalován systém APC BUSE v rámci zkušebního provozu za účelem schválení použití tohoto zařízení na trolejbusech, k čemuž již došlo a zařízení bude postupně instalováno na všechny vozy. Rovněž došlo k dílčím přesunům vozidel mezi vozovnami. Jejich aktuální přiřazení k vozovnám naleznete zde.
číst dále
Souběžně se zařazováním nových vozidel typů 32Tr a TNS 12 v rámci rozsáhlé obnovy vozového parku trolejbusů proběhlo postupné odstavení všech zbývajících trolejbusů 21Tr. Před očekávaným ukončením provozu těchto vozidel, ke kterému nakonec došlo v první polovině roku 2025, vznikl záměr poskytnout darem většinu tč. disponibilních vozů tohoto typu pro potřeby válkou zasažené Ukrajiny. Již dříve byly darovány například vyřazené trolejbusy 14Tr (3240, 3280 a 3284) nebo ex pražské tramvaje T6A5. Příjemcem darovaných vozidel je město Charkov, které je partnerským městem Brna. Počet vozů 21Tr určených k darování byl stanoven na 20 ks. Vzhledem k omezená kapacitě vozoven vlivem uzavření kryté odstavné plochy ve vozovně Komín nebylo možné deponovat všechny nově zařazené trolejbusy a současně si v areálech ponechat 20 sólo trolejbusů určených k darování. Jejich uschování do doby odvozu na Ukrajinu bylo umožněno v areálu mezinárodního letiště Brno Tuřany. Od prosince 2024 do února 2025 sem bylo odtaženo všech 20 určených vozů – 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, 3014, 3016, 3019, 3020, 3021, 3023, 3025II, 3028, 3031II, 3032II, 3042II, 3052II, 3058II, 3062II a 3064II. Trolejbusy zde zůstaly zapečetěné do května 2025. Do té doby byly vyřizovány formální náležitosti jejich darování. Zprostředkovatelem prodeje se stal Sociální nadační fond. Samotná nakládka na návěsové soupravy probíhala na etapy ve dnech 5., 15. a 16. května 2025 a manipulaci s trolejbusy při nakládce zajišťoval vůz 5332, který dříve posloužil i k jejich odtahu na letiště.
V neděli 18. května 2025 byly souběžně zahájeny tři výluky tramvajové dopravy: rekonstrukce železničního viaduktu v Židenicích na Bubeníčkově, rekonstrukce tramvajové trati do Modřic a kompletní rekonstrukce ulice Kounicova v prostoru okolo magistrátu a Univerzity obrany. V tramvajové síti tak vznikly tři nové úvratě a významně vzrostla potřeba obousměrných tramvají. Tu se podařilo částečně vykrýt dodávkou 5 nových tramvají Škoda ForCity Smart 45T (ev. č. 1765–1769), avšak pro zajištění dostatečného počtu záložních tramvají bylo přistoupeno ke spojení tří dvojic tramvají T3 záděmi k sobě, tzv. spojení PX = "prdelí xobě").
Díky rozsáhlé obnově vozového parku trolejbusů v minulých letech, během které bylo zařazeno 40 ks kloubových trolejbusů Škoda 27Tr, 40 ks trolejbusů Škoda 32Tr s alternativním bateriovým pohonem a 12 ks trolejbusů SOR TNS 12 zkompletovaných vlastními silami DP, bylo možné z provozu odstavit všechny vozy typu 21Tr. Posledním provozním se stal vůz 3063II, který byl dne 14. února 2025 vypraven naposledy na pravidelnou linku. Dodatečně v sobotu 15. března 2025 se však ještě uskuteční rozlučková akce, při níž bude poslední příležitost (vyjma provozu historických a retro vozidel) svézt se a vyfotografovat si trolejbusy tohoto typu v ulicích města Brna.
Od listopadu 2024 jsou do provozu postupně zařazovány trolejbusy SOR TNS 12 ev. č. 3067II–3076II zkompletované ve vozovně Komín. Zároveň bylo dodáno a do provozu zařazeno všech zbývajících 20 trolejbusů Škoda 32Tr ev. č. 3331–3350. Oproti předchozím zvyklostem byla nová vozidla vzhledem k omezené kapacitě vozovny Komín dodána do vozovny Slatina, kde proběhla jejich příprava před zařazením do provozu. Na konci minulého roku byly sešrotovány vozy 3017 a 3040II. Dále byla se zařazením nových trolejbusů definitivně odstavena většina zbývajících trolejbusů Škoda 21Tr – 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, 3014, 3016, 3019, 3020, 3021, 3023, 3025II, 3028, 3031II, 3032II, 3042II, 3052II, 3058II, 3062II a 3064II. Z kapacitních důvodů jsou definitivně odstavené vozy přesouvány do areálu letiště Tuřany, kam jsou odváženy z vozovny Slatina za tahačem. Vyjma již dříve odstaveného vozu 3059II, který je určen k prodeji a zůstává odstaven v areálu vozovny Slatina, budou ostatní odstavené vozy v počtu 20 ks poskytnuty jako dar do ukrajinského Charkova. Posledním provozním zástupcem tohoto typu je tak vůz 3063II, který byl přesunut do vozovny Komín a po vyřazení bude zařazen do sbírky historických vozidel Technického muzea v Brně.
Nyní můžete sledovat aktuality na BMHD i pomocí své RSS čtečky: RSS feed.
Vybrané zajímavosti a aktuality dáváme také na náš profil na Facebooku.
Máme i účet na twitteru: @BMHDcz.
A najdete nás též na Instagramu.