V neděli 18. května 2025 byly souběžně zahájeny tři výluky tramvajové dopravy: rekonstrukce železničního viaduktu v Židenicích na Bubeníčkově, rekonstrukce tramvajové trati do Modřic a kompletní rekonstrukce ulice Kounicova v prostoru okolo magistrátu a Univerzity obrany. V tramvajové síti tak vznikly tři nové úvratě a významně vzrostla potřeba obousměrných tramvají. Tu se podařilo částečně vykrýt dodávkou 5 nových tramvají Škoda ForCity Smart 45T (ev. č.
1765–1769), avšak pro zajištění dostatečného počtu záložních tramvají bylo přistoupeno ke spojení tří dvojic tramvají T3 záděmi k sobě, tzv. spojení PX = "prdelí xobě").
V minulosti bylo spojení PX využito v roce 1984, a to hned dvakrát - při výluce během stavby podchodu na Ústředním hřbitově a následně při výstavbě teplovodu do výtopny Zetoru. Do obousměrných dvojčat byly spřahovány tramvaje T2 po II. generální opravě a tramvaje T3. Ačkoliv se jednalo o krátkodobé drobné výluky, v této době ještě nebyly k dispozici obousměrné tramvaje KT8D5, které byly dodávány postupně od roku 1986. Po roce 1990, kdy již bylo v provozu 23 "ká té osmiček", bylo možné veškeré výluky, při kterých byla odříznuta smyčka, pokrýt právě KT8.
Ke spojení tramvají do souprav PX však došlo při letní rekonstrukci uzlu Česká x Joštova v roce 2010. Kromě linky 8 byly pomocí obousměrných vozidel obsluhovány i linky x11 a x13 z České do Bystrce a na Technologický park. Počet disponibilních KT8 tehdy jen těsně převyšoval potřeby výpravy, proto byly vytvořeny dvě obousměrné záložní soupravy tramvají T3M. Celé období výluky se však podařilo vyjezdit bez většího výpadku provozních KT8D5, proto obousměrné soupravy do provozu nakonec vůbec nezasáhly a v ulicích se tak objevily pouze na zkušebních jízdách a na fotojízdě pro dopravní nadšence.
V roce 2019 byly krátce spojeny dva vozy VarioLFR.E PX, avšak pouze za účelem uskutečnění soutěže zručnosti řidičů tramvají. Vnitropodnikové kolo proběhlo na jaře v areálu vozovny Pisárky, dne 31. srpna 2019 pak mohly Varia spojená záděmi k sobě spatřit i oči veřejnosti na celočeskoslovenské soutěži, která se uskutečnila v rámci oslav 150 let MHD v Brně na Lidické ulici.
V letošním roce byly pro spojení do souprav vybrány tramvaje T3P a T3R.PV s výzbrojí Cegelec TV Progress. Vznikly tři soupravy:
1583+
1628,
1589+
1620 a
1657+
1658. Před spojením bylo provedeno několik drobných úprav, z nichž nejviditelnější je např. montáž červených obrysových a brzdových světel na přední čela. Před zprovozněním byly rovněž vykonány zkušební jízdy a technicko-bezpečnostní zkoušky.
Soupravy T3 PX budou od 18. května pravděpodobně až do konce června nasazovány do ostrého provozu na linku
x12 v úseku Technologický park - Klusáčkova, přičemž v pracovní dny mohou být vypraveny až tři soupravy, v nepracovní dny dvě.
číst dále