Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2025 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2025

Darování 20 trolejbusů Škoda 21Tr do ukrajinského Charkova

Návěsové soupravy s trolejbusy naloženými dne 5. května 2025 zůstaly odstavené přes noc do dalšího dne na dálniční odpočívce Brněnské Ivanovice. Nakládka darovaných trolejbusů probíhala v areálu mezinárodního letiště Brno Tuřany. Manipulace s trolejbusy zajišťoval tahač dopravního podniku (ev. č. 5332). Souběžně se zařazováním nových vozidel typů 32Tr a TNS 12 v rámci rozsáhlé obnovy vozového parku trolejbusů proběhlo postupné odstavení všech zbývajících trolejbusů 21Tr. Před očekávaným ukončením provozu těchto vozidel, ke kterému nakonec došlo v první polovině roku 2025, vznikl záměr poskytnout darem většinu tč. disponibilních vozů tohoto typu pro potřeby válkou zasažené Ukrajiny. Již dříve byly darovány například vyřazené trolejbusy 14Tr (3240, 3280 a 3284) nebo ex pražské tramvaje T6A5. Příjemcem darovaných vozidel je město Charkov, které je partnerským městem Brna. Počet vozů 21Tr určených k darování byl stanoven na 20 ks. Vzhledem k omezená kapacitě vozoven vlivem uzavření kryté odstavné plochy ve vozovně Komín nebylo možné deponovat všechny nově zařazené trolejbusy a současně si v areálech ponechat 20 sólo trolejbusů určených k darování. Jejich uschování do doby odvozu na Ukrajinu bylo umožněno v areálu mezinárodního letiště Brno Tuřany. Od prosince 2024 do února 2025 sem bylo odtaženo všech 20 určených vozů – 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, 3014, 3016, 3019, 3020, 3021, 3023, 3025II, 3028, 3031II, 3032II, 3042II, 3052II, 3058II, 3062II a 3064II. Trolejbusy zde zůstaly zapečetěné do května 2025. Do té doby byly vyřizovány formální náležitosti jejich darování. Zprostředkovatelem prodeje se stal Sociální nadační fond. Samotná nakládka na návěsové soupravy probíhala na etapy ve dnech 5., 15. a 16. května 2025 a manipulaci s trolejbusy při nakládce zajišťoval vůz 5332, který dříve posloužil i k jejich odtahu na letiště.

Ve stavu nadále zůstávají tři trolejbusy typu 21Tr, z nichž vůz 3030 je součástí sbírky retro vozidel, vůz 3059II by měl být nabídnut k prodeji a vůz 3063II by se měl stát součástí sbírky historických vozidel Technického muzea v Brně. číst dále
autor: Lukin, 21. 5. 2025, trvalý odkaz

Obousměrná dvojčata tramvají T3

V neděli 18. května 2025 byly souběžně zahájeny tři výluky tramvajové dopravy: rekonstrukce železničního viaduktu v Židenicích na Bubeníčkově, rekonstrukce tramvajové trati do Modřic a kompletní rekonstrukce ulice Kounicova v prostoru okolo magistrátu a Univerzity obrany. V tramvajové síti tak vznikly tři nové úvratě a významně vzrostla potřeba obousměrných tramvají. Tu se podařilo částečně vykrýt dodávkou 5 nových tramvají Škoda ForCity Smart 45T (ev. č. 1765–1769), avšak pro zajištění dostatečného počtu záložních tramvají bylo přistoupeno ke spojení tří dvojic tramvají T3 záděmi k sobě, tzv. spojení PX = "prdelí xobě").

V minulosti bylo spojení PX využito v roce 1984, a to hned dvakrát - při výluce během stavby podchodu na Ústředním hřbitově a následně při výstavbě teplovodu do výtopny Zetoru. Do obousměrných dvojčat byly spřahovány tramvaje T2 po II. generální opravě a tramvaje T3. Ačkoliv se jednalo o krátkodobé drobné výluky, v této době ještě nebyly k dispozici obousměrné tramvaje KT8D5, které byly dodávány postupně od roku 1986. Po roce 1990, kdy již bylo v provozu 23 "ká té osmiček", bylo možné veškeré výluky, při kterých byla odříznuta smyčka, pokrýt právě KT8.
Ke spojení tramvají do souprav PX však došlo při letní rekonstrukci uzlu Česká x Joštova v roce 2010. Kromě linky 8 byly pomocí obousměrných vozidel obsluhovány i linky x11 a x13 z České do Bystrce a na Technologický park. Počet disponibilních KT8 tehdy jen těsně převyšoval potřeby výpravy, proto byly vytvořeny dvě obousměrné záložní soupravy tramvají T3M. Celé období výluky se však podařilo vyjezdit bez většího výpadku provozních KT8D5, proto obousměrné soupravy do provozu nakonec vůbec nezasáhly a v ulicích se tak objevily pouze na zkušebních jízdách a na fotojízdě pro dopravní nadšence.
V roce 2019 byly krátce spojeny dva vozy VarioLFR.E PX, avšak pouze za účelem uskutečnění soutěže zručnosti řidičů tramvají. Vnitropodnikové kolo proběhlo na jaře v areálu vozovny Pisárky, dne 31. srpna 2019 pak mohly Varia spojená záděmi k sobě spatřit i oči veřejnosti na celočeskoslovenské soutěži, která se uskutečnila v rámci oslav 150 let MHD v Brně na Lidické ulici.

V letošním roce byly pro spojení do souprav vybrány tramvaje T3P a T3R.PV s výzbrojí Cegelec TV Progress. Vznikly tři soupravy: 1583+1628, 1589+1620 a 1657+1658. Před spojením bylo provedeno několik drobných úprav, z nichž nejviditelnější je např. montáž červených obrysových a brzdových světel na přední čela. Před zprovozněním byly rovněž vykonány zkušební jízdy a technicko-bezpečnostní zkoušky. Soupravy T3 PX budou od 18. května pravděpodobně až do konce června nasazovány do ostrého provozu na linku x12 v úseku Technologický park - Klusáčkova, přičemž v pracovní dny mohou být vypraveny až tři soupravy, v nepracovní dny dvě. číst dále
autor: BMHD, 18. 5. 2025, trvalý odkaz

Ukončení provozu trolejbusů Škoda 21Tr v Brně

Trolejbusy Škoda 21Tr v Brně Trolejbus 3063 při posledním vypravení na pravidelnou linku v únoru 2025 Díky rozsáhlé obnově vozového parku trolejbusů v minulých letech, během které bylo zařazeno 40 ks kloubových trolejbusů Škoda 27Tr, 40 ks trolejbusů Škoda 32Tr s alternativním bateriovým pohonem a 12 ks trolejbusů SOR TNS 12 zkompletovaných vlastními silami DP, bylo možné z provozu odstavit všechny vozy typu 21Tr. Posledním provozním se stal vůz 3063II, který byl dne 14. února 2025 vypraven naposledy na pravidelnou linku. Dodatečně v sobotu 15. března 2025 se však ještě uskuteční rozlučková akce, při níž bude poslední příležitost (vyjma provozu historických a retro vozidel) svézt se a vyfotografovat si trolejbusy tohoto typu v ulicích města Brna.

Hlavní částí programu bude od 10 do 16 hodin provoz trolejbusů na speciální lince v trase Česká – Slovanské náměstí – Vozovna Komín – Anthropos – Kamenný vrch – Kohoutovice, hájenka a zpět. Provoz na této lince zajistí ve třicetiminutovém taktu vozy 3030, 3059II, 3063II a 3601. V zastávkách Slovanské náměstí a Bellova budou zajištěny přestupní návaznosti protijedoucích spojů. Na lince platí zvláštní tarif, přičemž odbavení budou zajišťovat průvodčí prodejem jízdenek v hodnotách 50 Kč (jednotlivé jízdné) a 200 Kč (celodenní). Kromě bezplatné přepravy dětí do dne 10. narozenin neplatí žádná další zvýhodnění. Výtěžek z jízdného bude věnován brněnské charitativní organizaci Velvet Smile. Provoz speciální linky bude ukončen zařazením vozidel konvoje následujícím způsobem.
  • Vůz 3030 vykoná odjezd v 15.49 ze zastávky Anthropos expresně na Nerudovu, odkud se zařadí do konvoje.
  • Vůz 3059II zahájí konvoj odjezdem v 16.00 z parčíku na Žerotínově náměstí v trase Česká – Klusáčkova – Šelepova – Konečného náměstí – Nemocnice Bohunice.
  • Vůz 3063II skončí v 16.07 v zastávce Šelepova, kde vyčká na příjezd konvoje a následně se zařadí do jeho čela.
  • Vůz 3601 vykoná odjezd v 16.11 ze zastávky Kamenný vrch expresně do smyčky Nemocnice Bohunice, kde vyčká příjezdu konvoje.
Ve smyčce Nemocnice Bohunice proběhne v čase 16.35–17.00 společné fotografování. Poté se všechny trolejbusy společně vydají v konvoji v trase Nemocnice Bohunice – Nerudova – Přívrat – Hlavní – vozovna Komín.

Jízdní řád je ke stažení zde. číst dále
autor: Lukin, 14. 3. 2025, trvalý odkaz

Zimní trolejbusové aktuality

V sobotu 1. února 2025 se uskutečnila soukromá rozlučková jízda pod hlavičkou Dopravních fotoakcí Brno. Na tuto zvláštní jízdu byly vypraveny vozy 3031 a 3064, přičemž se jednalo o poslední vypravení těchto vozů. Vůz 3064 přišel o přední světlomety Hella LED technology, které byly nahrazeny původními světlomety. Diodové transparenty BS310 byly nahrazeny terčíkovými BS210. Zajímavostí je nápis "NEROZEBÍRAT!" na předních dveřích, které má odradit nenechavé ruce před vytěžováním dílů. Nové trolejbusy Škoda 32Tr krátce před zařazením do provozu s cestujícími v areálu vozovny Slatina Od listopadu 2024 jsou do provozu postupně zařazovány trolejbusy SOR TNS 12 ev. č. 3067II–3076II zkompletované ve vozovně Komín. Zároveň bylo dodáno a do provozu zařazeno všech zbývajících 20 trolejbusů Škoda 32Tr ev. č. 3331–3350. Oproti předchozím zvyklostem byla nová vozidla vzhledem k omezené kapacitě vozovny Komín dodána do vozovny Slatina, kde proběhla jejich příprava před zařazením do provozu. Na konci minulého roku byly sešrotovány vozy 3017 a 3040II. Dále byla se zařazením nových trolejbusů definitivně odstavena většina zbývajících trolejbusů Škoda 21Tr – 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, 3014, 3016, 3019, 3020, 3021, 3023, 3025II, 3028, 3031II, 3032II, 3042II, 3052II, 3058II, 3062II a 3064II. Z kapacitních důvodů jsou definitivně odstavené vozy přesouvány do areálu letiště Tuřany, kam jsou odváženy z vozovny Slatina za tahačem. Vyjma již dříve odstaveného vozu 3059II, který je určen k prodeji a zůstává odstaven v areálu vozovny Slatina, budou ostatní odstavené vozy v počtu 20 ks poskytnuty jako dar do ukrajinského Charkova. Posledním provozním zástupcem tohoto typu je tak vůz 3063II, který byl přesunut do vozovny Komín a po vyřazení bude zařazen do sbírky historických vozidel Technického muzea v Brně.

Završená obnova vozového parku trolejbusů měla vliv i na přesunu vozidel mezi vozovnami, ke kterým docházelo často různě i po pár kusech nebo byly provozní potřeby řešeny formou zápůjček. Rozdělení trolejbusů do vozoven se ustálilo následovně:
  • poslední provozní trolejbus 21Tr ev. č. 3063II deponován v Komíně,
  • všechny trolejbusy TNS 12 deponovány v Husovicích,
  • všechny trolejbusy 26Tr deponovány v Komíně,
  • trolejbusy 32Tr ev. č. 3311–3333 deponovány v Komíně, ev. č. 3334–3350 ve Slatině,
  • trolejbusy 31Tr ev. č. 3618–3626 deponovány v Komíně, ev. č. 3627–3636 ve Slatině, ev. č. 3637–3647 v Husovicích,
  • trolejbusy 27Tr ev. č. 3648–3671 deponovány v Husovicích, ev. č. 3672–3680 ve Slatině, ev. č. 3681–3687 v Komíně.
Vozidla typu TNS 12 jsou však krátkodobě po zprovoznění vypravována z vozovny Komín. Trolejbusy 3329 a 3330 jsou příležitostně zapůjčovány do Slatiny z důvodu propagace CVR Tamda foods na lince 31. V dílnách vozovny Komín probíhá příprava vozu 3318 na opravu poškozené karoserie po najetí do mostu u královopolského nádraží v květnu 2024. Rovněž pokračuje renovace trolejbusu 3136, která by měla být dokončena v letošním roce. číst dále
autor: Lukin, 5. 2. 2025, trvalý odkaz