Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Trolejbus SOR TNB 12

V pátek 19. května 2017 se v provozu s cestujícími objevil první brněnský parciální trolejbus s označením SOR TNB 12 ev. č. 3703. Jedná se o prototyp trolejbusu vyvíjeného v režii autobusového výrobce SOR Libchavy a dodavatele elektrické výzbroje Rail Electronics CZ, který je firmou SOR částečně vlastněn.

Zahájení provozu trolejbusu SOR TNB 12 ev. č. 3703 s cestujícími je prakticky již poslední fází dlouhodobého vývoje a následného zkušebního provozu. Vozidlo, které bylo zkompletováno v dílnách těžké údržby trolejbusů v Komíně, je majetkem výrobce - společnosti SOR Libchavy. Dopravní podnik města Brna v celém projektu figuruje jako smluvní dodavatel ve věcech kompletace vozidla a následného vykonání typových zkoušek za účelem homologace vozidla. Skříň trolejbusu, která byla přizpůsobena brněnským zvyklostem (řešení interiéru, informační a odbavovací systém, barevné provedení atd.), byla přivezena již v březnu roku 2016. Následně probíhaly práce na elektrické části vozidla a následné ladění parametrů. První zkušební jízdy mimo areál vozovny proběhly až v únoru 2017 po nezbytných statických zkouškách a homologaci elektrické výzbroje. Nasazení do zkušebního provozu s cestujícími se první SORka dočkala až nyní.

Trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 3703 přináší do světa brněnských trolejbusů několik zásadních novinek. Jedná se o první tzv. parciální trolejbus, tedy trolejbus, který je vybaven bateriemi pro samostatnou jízdu bez trolejového vedení, přičemž plně nabité baterie umožňují nezávislou jízdu v řádech až několika desítek kilometrů. Nabíjení baterií probíhá rekuperačně při elektrodynamickém brzdění vozidla nebo přímo z trolejí. Další novinkou v brněnském provozu jsou poloautomatické sběrače, což znamená, že stahování sběračů a zajištění ve stažené poloze je automatické. Při přechodu z jízdy pod trolejovým vedením na jízdu na baterii tedy řidič nemusí vystupovat z vozidla. Stejně je možné sběrače automaticky zvednout, aby se ale správně natrolejily, musel by trolejbus zastavit na místě s natrolejovacími stříškami, které však zatím v brněnské síti chybí úplně. Poprvé také nebyly použity navijákové stahováky s lanem. Pro ruční natrolejení musí řidič použít teleskopickou izolační tyč, která je součástí výbavy trolejbusu. V neposlední řadě je třeba zmínit, že trolejbus je vybaven celovozovou klimatizací.

Díky podobnosti s projektem Vario, tedy spoluúčasti DPMB na stavbě nového (rekonstruovaného) vozidla, si projekt stavby trolejbusu vysloužil přezdívku Mario, a to také díky podobnosti ke křestnímu jménu jednoho z vedoucích pracovníků trolejbusové dopravy. Přezdívka "ACUMARIO" je umístěna i na tabulkách v místě registračních značek, přičemž "ACU" zdůrazňuje přítomnost akumulátorů - baterií.

V rámci zkušebního provozu s cestujícími by "ACUMARIO" 3703 mělo v pracovní dny jezdit na lince 36 a o víkendech na lince 30, aktuální nasazení je možné sledovat v aplikaci iRIS.

Technické detaily trolejbusu naleznete v kartě vozidla v evidenci.
autor: manil, 20. 5. 2017, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz