Zahájení provozu trolejbusu SOR TNB 12 ev. č.
3703 s cestujícími je prakticky již poslední fází dlouhodobého vývoje a následného zkušebního provozu. Vozidlo, které bylo zkompletováno v dílnách těžké údržby trolejbusů v Komíně, je majetkem výrobce - společnosti SOR Libchavy. Dopravní podnik města Brna v celém projektu figuruje jako smluvní dodavatel ve věcech kompletace vozidla a následného vykonání typových zkoušek za účelem homologace vozidla. Skříň trolejbusu, která byla přizpůsobena brněnským zvyklostem (řešení interiéru, informační a odbavovací systém, barevné provedení atd.), byla přivezena již v březnu roku 2016. Následně probíhaly práce na elektrické části vozidla a následné ladění parametrů. První zkušební jízdy mimo areál vozovny proběhly až v únoru 2017 po nezbytných statických zkouškách a homologaci elektrické výzbroje. Nasazení do zkušebního provozu s cestujícími se první SORka dočkala až nyní.
Trolejbus SOR TNB 12 ev. č.
3703 přináší do světa brněnských trolejbusů několik zásadních novinek. Jedná se o první tzv. parciální trolejbus, tedy trolejbus, který je vybaven bateriemi pro samostatnou jízdu bez trolejového vedení, přičemž plně nabité baterie umožňují nezávislou jízdu v řádech až několika desítek kilometrů. Nabíjení baterií probíhá rekuperačně při elektrodynamickém brzdění vozidla nebo přímo z trolejí. Další novinkou v brněnském provozu jsou poloautomatické sběrače, což znamená, že stahování sběračů a zajištění ve stažené poloze je automatické. Při přechodu z jízdy pod trolejovým vedením na jízdu na baterii tedy řidič nemusí vystupovat z vozidla. Stejně je možné sběrače automaticky zvednout, aby se ale správně natrolejily, musel by trolejbus zastavit na místě s natrolejovacími stříškami, které však zatím v brněnské síti chybí úplně. Poprvé také nebyly použity navijákové stahováky s lanem. Pro ruční natrolejení musí řidič použít teleskopickou izolační tyč, která je součástí výbavy trolejbusu. V neposlední řadě je třeba zmínit, že trolejbus je vybaven celovozovou klimatizací.
Díky podobnosti s projektem Vario, tedy spoluúčasti DPMB na stavbě nového (rekonstruovaného) vozidla, si projekt stavby trolejbusu vysloužil přezdívku Mario, a to také díky podobnosti ke křestnímu jménu jednoho z vedoucích pracovníků trolejbusové dopravy. Přezdívka "ACUMARIO" je umístěna i na tabulkách v místě registračních značek, přičemž "ACU" zdůrazňuje přítomnost akumulátorů - baterií.
V rámci zkušebního provozu s cestujícími by "ACUMARIO"
3703 mělo v pracovní dny jezdit na lince
36 a o víkendech na lince
30, aktuální nasazení je možné sledovat v aplikaci
iRIS.
Technické detaily trolejbusu naleznete v
kartě vozidla v evidenci.