Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Retro trolejbus Škoda 15Tr ev. č. 3502 po renovaci

V listopadu 2018 byla dokončena rozsáhlá oprava trolejbusu Škoda 15Tr ev. č. 3502, v rámci které byl vůz přizpůsoben do stavu po dodání. Renovace byla prováděna ve vlastních dílnách DPMB a trvala 19 měsíců.
Trolejbus Škoda 15Tr02 ev. č. 3502 byl do Brna dodán v roce 1990 společně s dalšími dvěma vozy 15Tr, které v roce 1991 doplnilo ještě dalších 5 kloubových vozů 15Tr08. V roce 2004 prošel stejně jako ostatní "patnáctky" modernizační opravou, v rámci které byla dosazena nová čela umožňující náhradu cedulové linkové orientace digitálními transparenty BUSE. Dále byla přečalouněna sedadla černou koženkou, kabina řidiče byla osazena ochlazovací jednotkou Trav-l-Cool a celý vůz byl nalakován do červeno-bílo-černého schématu dle vozů 14Tr17/6M. Takto opravený vůz byl označen jako 15TrM. V roce 2012 vůz 3502 prošel ještě velkou prohlídkou, v rámci níž byla například vyměněna původní gumová podlaha za protiskluzovou podlahu ALTRO atd. S drobnými úpravami (např. výměna klimatizace kabiny řidiče) vůz následně v běžném provozu s cestujícími jezdil až do března 2017.

Renovace trolejbusu byla zahájena v květnu 2017 na dílně těžké údržby v komínské vozovně. Zde došlo ke kompletnímu rozebrání vozu na holou kostru a k rozpojení článků. Skříně vozu byly následně odtaženy k otryskání do areálu Královopolské strojírny k externímu dodavateli. Po otryskání byly obě části vozu postupně přetaženy do ústředních tramvajových dílen v Medlánkách, kde se podrobily karosářským opravám (ústřední dílny provádí opravy karosérií všech generálkovaných trolejbusů), v rámci nichž byla např. vyměněna obě čela za původní s výřezy na cedule. Po opravě karoserie byly oba články nalakovány do původního barevného schématu (červeno-krémová s vínovým spodním pruhem a světle šedou střechou). Poté byly oba články přetaženy zpět do vozovny Komín. Zde byla nejprve položena nová podlahová překližka, na kterou byl následně nalepen gumový koberec v původním vzoru. Souběžně probíhala montáž obložení stropu a bočnic, pokládka kabeláže a instalace součástí elektrické výzbroje. Následně byla prováděna montáž zástěny kabiny řidiče, dílů interiéru včetně sedadel s koženkovými potahy v původním provedení. Následně byly oba články spojeny a kloub byl opatřen novým měchem. Na střechu zadního článku byly umístěny původní kovové sběrače v šedé barvě.

Po dokončení renovace byly napřed provedeny statické zkoušky (např. napěťová zkouška) a následně byl vůz oživen a nastaven. Po provedení zkušebních jízd vůz úspěšně prošel dne 28. 11. 2018 technicko-bezpečnostní zkouškou.

Po schválení úprav na voze (uvedení do původního stavu) Drážním úřadem bude vůz sloužit jako retro vozidlo Dopravního podniku města Brna, a. s., a to zejména k pronájmům, historickým jízdám nebo k provozu na sezónní historické lince H24.

V současné době zbývají v Brně z původního počtu 8 vozů 15Tr v pravidelném provozu již jen 3 trolejbusy (ev. č. 3504, 3505 a 3506), přičemž je očekáváno jejich vyřazení nejpozději s dodáním nových parciálních trolejbusů, na které je v současné době vypsáno výběrové řízení. Další 2 vozy (ev. č. 3503 a 3507) byly prodány na Ukrajinu, kde slouží v provozu s cestujícími ve městě Žytomyr. Vůz ev. č. 3508 je odstaven z provozu a nabízen k prodeji a vůz ev. č. 3501 byl prodán Technickému muzeu v Brně, které jej plánuje ponechat ve stavu, v jakém dojezdil.

autor: manil, 29. 11. 2018, Novinky ve vozovém parku DPMB, trvalý odkaz