Je tomu již 58 let, co byl v Brně do provozu zařazen první vůz 4MT v červeno-krémovém nátěru. Všechny později dodávané tramvaje (mimo výjimky až do roku 1993) se mohly tímto nátěrem také pyšnit. Od roku 1950 jsme si na tento kabátek tramvají již docela zvykli. Jak šel ale čas, i v Brně se začal tento nátěr z tramvají pomalu vytrácet. Ať už to bylo vinou nových reklamních polepů, nebo od roku 2003 aplikovaného unifikovaného nátěru DPMB, počet takto stylizovaných vozů se nezadržitelným tempem ztenčoval. Již v prosinci 2006 dojezdila poslední červeno-krémová KT8 (
1722), v
dubnu 2008 pak poslední krémová K2. Od té doby jsme mohli v brněnských ulicích vídat už jen posledních pár souprav T3 v nátěru s původním schématem. 3. 12. 2008 ve večerních hodinách však poslední červeno-krémová souprava T3P (
1583+
1576 z Pisárek) naposledy před velkou prohlídkou zatáhla do své domovské vozovny. Tento den tak byl posledním dnem pravidelného provozu červeno-krémových tramvají v jihomoravské metropoli. V současné době z brněnských tramvají z produkce bývalé ČKD fyzicky existují v červeno-krémovém provedení již pouze vozy K2
1061 (vyřazená, odpočinková místnost ve vozovně Pisárky), T3M původního ev. č.
1569 (posunovací vůz v ÚD) a odporová T3
1599 (odstavená ve vozovně Medlánky, čeká na modernizaci na VarioLFR.E). (+ další 3 červeno-krémové tramvaje vlastní a ve svém líšeňském depozitáři uchovává Technické muzeum Brno. Jsou to konkrétně K2
1095, T2
1473 a T3
1521.) (foto: manil)