Jízdní řád poslední služby 25Tr v Brně
30: Vozovna Komín (9.15) – Černého (9.32–9.45) – Královo Pole, nádraží (10.09)
32: Srbská (10.21) – Česká (10.33)
36: Česká (10.40) – Komín, sídliště (11.01–11.27) – Česká (11.48)
34: Česká (11.50) – Vychodilova (12.03–12.25) – Česká (12.38)
31: Hlavní nádraží (12.54) – Šlapanice, Kalvodova (13.16–13.43) – Hlavní nádraží (14.05)
33: Hlavní nádraží (14.24) – Slatina, sídliště (14.40)
39: Barvičova (15.20) – Komenského náměstí (15.28)
38: Komenského náměstí (15.29) – Preslova (15.38–15.50) – Komenského náměstí (15.58)
39: Komenského náměstí (15.59) – Barvičova (16.08)
35: Barvičova (16.11) – Mendlovo náměstí (16.18)
37: Mendlovo náměstí (16.19) – Jírovcova (16.35)
26: Kamenný vrch (16.49) – Jírova (17.40)
25: Jírova (17.46) – Osová (18.40)
37: Osová (19.03) – Vozovna Komín (19.30)
Specifikace trolejbusů Škoda 25Tr Citelis 1B
Škoda 25Tr je dvoučlánkový nízkopodlažní trolejbus odvozený od sólové verze 24Tr. Využívá autobusovou karoserii Citelis 18M, jejímž výrobcem byla společnost Irisbus. Samonosná karoserie je opatřena čtyřmi dvoukřídlými dveřmi s nízkopodlažními vstupy, z čehož vyplývá umístění sedadel na podestách. Pro ještě pohodlnější nástup zejména osob se sníženou pohyblivostí je vůz vybaven funkcí snížení nástupní hrany, tzv. pokleknutí (kneeling). Dále je vůz vybaven kotoučovými brzdami se systémem ABS a automatickou staniční brzdou. Kabina řidiče je osazena palubní deskou VDO. Elektrická výzbroj na bázi IGBT polovodičů byla vyrobena společností Škoda Electric. Přenos řídicích a diagnostických signálů zajišťuje sériová sběrnice s protokolem CAN. Vozidla jsou osazena pouze jedním motorem Škoda 18ML 3550 K/4 o výkonu 240 kW, který pohání zadní nápravu, přičemž je umístěn šikmo za ní. Přenos hnací síly na vozovku pouze prostřenictvím jedné nápravy často narazil, zejména při snížené adhezi vlivem nepříznivého počasí, na své limity, což v mnohých případech v zimních měsících zapříčinilo odstavení těchto vozidel na trati. Trakční výzbroj umožňuje rekuperaci, a to až do zastavení vozidla. Výtápění vozu zajišťuje elektrický průtokový ohřívač, který slouží k ohřevu vody. Ta dále v topných agregátech ohřívá vzduch, jímž je ohříván salon vozidla, kabina řidiče a ofukováno čelní okno. Rozdíly provedení 1B oproti dříve vyráběnému 1A spočívají v použití přední výkyvné polonápravy namísto tuhé, nízkopodlažnosti zadního článku a provedení plent na střeše. Elektrická výzbroj byla rovněž inovována. Atypickou variantou trolejbusu 25Tr byl prototyp z roku 2004.
Zkušební provoz prototypu Škoda 25Tr Citybus
Dne 15. července 2004 byl veřejnosti představen prototyp trolejbusu Škoda 25Tr s karoserií Irisbus Citybus 18M vybavený dieselagragátem Kirsch o výkonu 100 kW. Prototyp byl postupně zkoušen v trolejbusových provozech v Plzni (7/2004–10/2004), Ústí nad Labem (10/2004–12/2004), Českých Budějovicích (1/2005), Brně (1/2005–2/2005) a ve Zlíně (2/2005), kam byl po ukončení zkušebního provozu odporodán. U DSZO byl v provozu pod ev. č. 401 do listopadu 2019, kdy byl odstaven a posléze vyřazen a sešrotován. V rámci zkušebního provozu v Brně obdržel improvizovaně ev. č. 3609 a byl vypravován převážně na linku x25. Sólová varianta trolejbusu, tj. 24Tr, se v Brně objevila pouze formou zápujčky plzeňského vozu ev. č. 509 v rámci kongresu UITP. Do běžného provozu s cestujícími však tento vůz nezasáhl a sloužil pouze k přepravě účastníků kongresu.
Ohlédnutí za provozem trolejbusů Škoda 25Tr v Brně
Dodávky trolejbusů 25Tr probíhaly během tří let 2007–2009, a to v každém roce po třech kusech. Jako první byl dodán dne 22. listopadu 2007 vůz 3610, později v témže měsíci byly dodány i zbývající dva vozy z první tříkusové dodávky. Tato první tři vozidla typu 25Tr byla deponována ve vozovně Komín a poprvé byla vypravena v prosinci roku 2007. Zbylé tříkusové dodávky proběhly v následujících dvou letech, a to v obou případech v letních měsících. Vozy dodané v roce 2008 (3612–3614) byly původně deponovány ve vozovně Husovice. Během roku 2012 však byly postupně přesunuty do vozovny Komín. Vozidla byla vypravována zpravidla na linky 25, 26 a 37. Mezi zásadnější výjimky ve vypravenosti těchto trolejbusů byla zápujčka vozů 3609II a 3611–3614 do vozovny Slatina v létě roku 2019, kdy byly vypravovány na linku 33 (s přejezdy na linku 31). Dále pak jejich vypravování na linky 34 a 36 jako posílení těchto linek z důvodu výluky tramvají v ulici Veveří. Z technického hlediska doznaly trolejbusy 25Tr během svého provozu určitých změn a jednotlivé vozy se od sebe začaly v detailech odlišovat. U vozů 3609II a 3617 bylo aplikováno odlišné lakování čel – u 3609II předního, kdežto u vozu 3617 zadního. Na vůz 3612 byla zkušebně za účelem schválení zařízení Drážním úřádem instalována sběrací soustava Lekov TSS 15.1 (dočasně se stahováky Faiveley TSZ 3). Provedení sběračů 3617 se taktéž odlišovalo od ostatních vozů. Postupně docházelo u některých vozů k dosazování novějších klimatizací kabin řidiče nebo předních světlometů Hella LED technology. Během provozu nastaly problémy s uchycením předního dílu střešního ohrazení, což zapříčinilo krátkodobý provoz těchto trolejbusů bez tohoto dílu, dále pak se zadními nápravami, které musely být často vyměňovány. Nejvíce bylo současně odstaveno pro tuto závadu pět vozidel, a to v létě roku 2013. Vozem, který byl celkově odstaven nejdelší dobu, je 3617. Od prosince roku 2021 jsou trolejbusy postupně odstavovány, a to díky zařazení nových trolejbusů Škoda 27Tr.