S příchodem měsíce června 2022 došlo k uvedení do provozu dvou nových trolejbusových tratí. Navíc jsou již od poloviny minulého měsíce dodávány další trolejbusy Škoda 27Tr. Obě tyto události s sebou přinesly i řadu dalších změn, kterým se věnují tyto trolejbusové aktuality, čímž je částečně aktualizován text těch
předcházejících.
Jak již bylo dříve uvedeno, s pokračujícími stavebími pracemi v severovýchodním úseku VMO na dílčích stavbách Tomkovo náměstí a Rokytova došlo k přerušení trolejbusové dopravy mezi zastávkami Židenice, kasárna a Tomkovo náměstí v obou směrech. Během
první etapy výluky byly linky
25 a
26 ukončeny ve vozovně Husovice (resp. ve smyčce na jejím nádvoří). Se začátkem
druhé etapy byly tyto linky přetrasovány do nové smyčky Kohoutova, která se nachází v blízkosti zastávky Štefánikova čtvrť, kde jsou zároveň situovány zastávky výstupní i nástupní pro trolejbusové linky vedené do nové smyčky. Tedy je z provozního hlediska označována jako smyčka Štefánikova čtvrť a označení Kohoutova bylo spíše pracovní. Přestože stavební povolení vydal Drážní úřad již v září roku 2019, k samotné realizaci došlo až letos. Nová trať, jejíž celková délka je cca 600 m, začíná odbočením z ulice Provazníkova na ulici Merhautova. Vzhledem k zachování propojení s Tomkovým náměstím, příp. vozovnou Husovice, je odbočení realizováno pomocí výhybek se zachováním stop směrem na Tomkovo náměstí a s instalací odbočné větve s výhybkami ve směru od vozovny Husovice na ulici Merhautova (umožňující výjezd trolejbusů z vozovny Husovice do smyčky Kohoutova). Aktuálně však není z důvodu výstavby MÚK na Tomkově náměstí možné využívat trať spojující Merhautovu a Tomkovo náměstí. Nová trať pokračuje dále ulicí Merhautova souběžně s tramvajovou tratí. V prostoru tramvajové smyčky Štefánikova čtvrť jsou instalována dvoje křížení tramvajových a trolejbusových stop. Obraty trolejbusových vlaků jsou možné v nově realizované smyčce na ulici Kohoutova na stávající okružní křižovatce. Před touto křižovatkou je trať dvoustopá s výhybkami s možností předjíždění trolejbusů a jejich odstavování během pobytu v konečné zastávce. Za okružní křižovatkou ve směru zpět na ulici Merhautova je pak vytvořena odstavná stopa bez výhybek.
Další realizovanou trolejbusovou tratí je nová jednostopá trať v úseku Výstaviště, hlavní vstup – Mendlovo náměstí vedená ulicí Veletržní vybudovaná v souvislosti s celkovou rekonstrukcí Mendlova náměstí a s tím související reorganizací provozu. Jedná se v podstatě o přeložení tratě z ulice Hlinky, kde bude trolejové vedení ve směru na Mendlovo náměstí sneseno. Vzhledem k dříve vybudované spojce ve východní části Mendlova náměstí je tak vytvořen dlouhý jednostopý okruh kolem celého náměstí a bloků přilehlých k ulici Výstavní, díky kterému je možné realizovat jak obraty vlaků ze směru od ulice Úvoz (linka
35), tak i ze směru od Pisárek (linka
37). V prostoru zastávek Mendlovo náměstí na nové trati v ulici Veletržní budou ve výsledném stavu situovány dvě předjízdné stopy umístěné za sebou, z nichž je v současnosti realizována první z nich. Levá stopa slouží pro odstavování trolejbusů linky
35 během jejich pobytu v konečné zastávce, pravá pak pro průjezd ostatních linek. Mezi dalším, druhým, rozdvojením stop bude vybudováno ostrovní nástupiště. Přesunutí trasy do ulice Veletržní umožnilo zánik problematického křížení s tramvajovou dráhou, kde docházelo k častému uváznutí trolejbusů na odizolovaném úseku. Zároveň dojde ke snesení trolejového vedení v centrální části Mendlova náměstí. Rovněž byla snesena i poslední proudová výhybka umístěná mimo areály vozoven, která byla situována před vstupem do pivovarské restaurace. V posledních letech však byla dlouhodobě mimo provoz.
Z hlediska vozového parku došlo k dodání dalších nových trolejbusů Škoda 27Tr, z nichž byly zatím zprovozněny vozy
3669 a
3670, které jsou deponovány ve vozovně Komín, a
3674,
3675 a
3677, které jsou deponovány ve vozovně Husovice. Trolejbusy
3668 a
3671 na zařazení do provozu zatím čekají. Zařazování nových vozidel umožňuje odstavování těch starších. Z provozu byly definitivně odstaveny vozy
3240,
3280 a
3284, které jsou určeny jako dar pro válkou postiženou Ukrajinu, kam budou přesunuty po železnici. Navíc došlo k úbytku kurzů, na které je možné vypravovat vysokopodlažní vozidla. Pro trolejbusy 14Tr jsou určeny pouze dva kurzy na lince
34 a jeden na lince
36. Pro poslední zbývající provozní trolejbus 15Tr (
3505) jsou určeny dva kurzy na lince
25 (s přejezdy na linku
26). Na linkách
35,
38 a
39 je nově u všech spojů garantováno jejich zajištění nízkopodlažním vozidlem. Pro zajištění výpravy na dva husovické kurzy na těchto linkách byly do vozovny Husovice přesunuty trolejbusy
3011,
3012 a
3013. Trolejbus
3604 byl sešrotován a vůz
3608 definitivně odstaven.