Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2009 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2009

Novinky ve vozovém parku

23. 12. 2009 se poprvé do provozu zapojilo nové Mave 7502. Nasazováno bude na stejné linky jako 7501, tedy 81 a 82, případně 64.
Za zmínku také stojí další střídání autobusů na kompletních opravách ve zlínském Zlineru. Zpět do Brna se vrátila poslední letošní generálkovaná B931 7425, do Zlína byl naopak odvezen kloubový vůz B941E 2347. Tento vůz se tak stane prvním článkovým autobusem řady 900, který projde GO. Pro rok 2010 je plánováno ještě dalších 7 GO B941.
Dalším vánočním dárkem se stala nová bílá celovozová reklama firmy IBM. Pyšnit se jí může medlánecká K2P 1048.
Poslední zprávou dnešní aktuality je vypravení dvojice T6A5 1213+1214 zpět do pravidelného provozu po velké prohlídce. Provedení opravy je shodné s předchozími vozy, tedy včetně kamerového systému a nových rychlých pohonů dveří IGE.cz. číst dále
autor: Eda, 26. 12. 2009, trvalý odkaz

Autobusové aktuality

7502 ještě bez RZ Ve středu 9. prosince byl do Brna přivezen již druhý nízkopodlažní minibus CiBus ENA MAXI vyráběný konsorciem firem Mave a Zliner. Vozidlo dostalo evidenční číslo 7502, RZ 6B8 8647 a po vyřízení všech administrativních formalit bude zařazeno do provozu. Minibus bude vypravován ze slatinské vozovny, a to především na bezbariérové linky 81 a 82. V blízké době je očekávána dodávka i třetího pro letošní rok objednaného vozu tohoto typu, v roce 2010 by pak měly podle plánu přibýt další 2 minibusy.
V poslední době se doslova roztrhl pytel se zprávami z oblasti autobusových polepů a nátěrů. Pro přehlednost tedy uvedu malou rekapitulaci:
B941 2336 - od svého zařazení do provozu u DPMB měl tento vůz nepřetržitě bílou celovozovou reklamu (jako jediný kloubový autobus) na 70., později 75. výročí autobusové dopravy v Brně. V souvislosti posledními s dodávkami nových Citelisů 18M nejdříve nebyl osud tohoto vozu (jedná se původně o prototyp s atypickým motorem i jinými díly) úplně jistý, nakonec ale bylo rozhodnuto o provedení dílenské opravy a dalším provozování tohoto vozu. Při zmíněné opravě, jejíž rozsah můžeme přirovnat ke střední prohlídce, však byla vyměněna většina bočních plechů a tak bylo přistoupeno i přelakování vozu (od oken dolů) do klasického nátěru. Tím ovšem Brno přišlo o jedinou CVR na kloubovém autobusu.
B732 7379 - tento vůz do září 2009 jezdil se žluto-červenou CVR Avion Shopping parku. Poté byl ale přistaven k dílenské opravě, v rámci které byl přestříkán do bílého nátěru, který vozí nyní. Je v plánu opatřit tento autobus CVR k 80. výročí provozu autobusů v Brně (převezme štafetu po 2336, která je nyní červenobílá).
B732 7384, 7388, 7390 - ani zbylé 3 z původní čtveřice vozů, které měly CVR Avionu, se nevyhly přelakování. 7388 klasické schéma dostala již v listopadu, 7384 a 7390 pak v první půli prosince.
B931 7428, 7431, 7468, 7472 a B941 2361 a 2362 - na těchto 6 autobusech se v polovině prosince objevily fosforeskující celolepy zádi nápoje Coca-Cola. Vozy by je měly vozit přibližně měsíc.
B951 7492 - poslední, zelená, reklama na železářství Oldřich Barták se stále drží. Nejpozději do konce roku by však měla být stržena. číst dále
autor: Eda, 15. 12. 2009, trvalý odkaz

3195 a 3196 sešrotovány

3195 čeká na svůj osud ve vozovně Husovice V pátek 11. prosince byly do areálu firmy Remet s.r.o. přetaženy vyřazené trolejbusy ev. č. 3195 a 3196 za účelem fyzické likvidace. Trolejbusy byly před tímto úkonem částečně odstrojeny za účelem vyzískání použitelných náhradních dílů. číst dále
autor: Verusha, 14. 12. 2009, trvalý odkaz

Trolejbusové novinky

Po GO je opět další vůz 21Tr, vůz ev. č. 3037II. Vůz je ve standardním provedení vč. plošiny pro invalidy, která na vůz byla osazena již dříve mimořádně při jedné ze středních prohlídek. Vůz však bude po GO zatím odstaven, jelikož musí počkat na schálení nových vzduchových jímek (schvaluje DÚ). Po GO je i další vůz 14Tr17/6M, ev. č. 3273.
Smutným faktem je, že odstavení či zvýšený prohlídkový stav většího počtu vozů, způsobuje jisté komplikace ve vypravování vozidel zejména komínské vozovně. Kvůli špatnému technickému stavu (koroze větších či dílčích částí karoserie, celková opotřebovanost apod.) jsou odstaveny vozy 14Tr17/6M ev. č. 3270, 3274, 3280, 3285 a dále dva poslední negenerálkované vozy atypické série 14Tr14 ev. č. 3259 a 3260. Některé z těchto vozů jsou sice plánovány na GO, omezená kapacita dílen však neumožňuje jejich předčasné přistavení k opravě; vozy 3274, 3285 a 3259 jsou dokonce odstaveny zatím bez návrhu prohlídky. Na voze 3260 probíhá mimořádná oprava v rozsahu GO bez pískování karoserie; oprava je prováděna zcela ojediněle na pracovišti lehké údržby voz. Komín bez daného termínu dokončení, neboť práce na voze postupují dle aktuálního vytížení pracovníků, majících na starosti bežný provoz. Zajímavostí je také odstavení vozů 21Tr ev. č. 3004 a 3043; první jmenovaný vůz bude muset podstoupit dosud na vozech nikdy nerealizovanou opravu nosné části karoserie za přední nápravou (zkorodované nosníky), vůz 3043 je odstaven pro problémy s dodávkou atypických polovodičových prvků (IGCT bloky). číst dále
autor: Verusha, 10. 12. 2009, trvalý odkaz

Druhá letošní souprava T6A5 po VP

V pondělí 7.12.2009 vyjela poprvé s cestujícími do ulic Brna souprava T6A5 1207+1208. Provedení je shodné se soupravou 1203+1204, tedy dveřní pohony BODE byly nahrazeny rychlejšími od firmy IGE.CZ a do soupravy byl instalován dveřní kamerový systém pro lepší přehled řidiče o dění v prostorech dveří. číst dále
autor: manil, 8. 12. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

Dalšímí soupravou T3G po GO nového vzoru (statický měnič, ruční řadič, brzdové odporníky na střeše a další inovace) se staly vozy 1606+1608. U této soupravy, která nyní nese unifikovaný nátěr, bylo při generální opravě zaměněno pořadí vozů v soupravě. 1606 obdržela výbavu "A" vozu, 1608 je nyní "B" vůz.
Prakticky ve stejný čas s cestujícími po VP prohlídce vyjela i KT8D5N 1731. Stejně jako před dílenskou prohlídkou má unifikovaný nátěr.
KT8D5SU 1727 přišla o svůj reklamní polep Zetor. Nyní jezdí v unifiku.
V polovině listopadu se z GO ze Zlineru vrátila B931 7426. Provedení je shodné s předchozími GO B931. číst dále
autor: manil, 1. 12. 2009, trvalý odkaz

Tramvaje po dílenských opravách

Do brněnských ulic se po velkých prohlídkách v odstupu jednoho dne rozjely dvě tramvaje dvou početně málo zastoupených typů. Jedná se o K3R-N 1751 a T3R.EV 1560. Zatímco 1751 se prakticky neliší od stavu před prohlídkou, 1560 přišla o svůj typický černo-červeno-bílý lak, který nesla ve znamení prototypové rekonstrukce T3R.EV. Nyní je v unifikovaném nátěru. číst dále
autor: manil, 20. 11. 2009, trvalý odkaz

3507 po VP

Po velké prohlídce se v provozu objevil vůz 15Tr ev. č. 3507. Trolejbus byl na rozdíl od vozu předešlého (3503) po odstrojení opískován, předpoklad prodloužení životnosti je min. 6 let. Na voze nejsou po VP žádné výrazné změny, novinkou je však dosazení venkovní naddveřní signalizace a osvětlení nástupního prostoru, tak jak jej známe z autobusů Karosa řady 900 a dalších vozidel. Po 21Tr 3016 je vůz 3507 druhým takto dovybaveným trolejbusem v Brně. číst dále
autor: Verusha, 18. 11. 2009, trvalý odkaz

Aktuality z vozového parku

1639 ještě bez krytu střešních odporníků na ZJ 1639+1640 již na lince Od pátku 13. listopadu můžeme v běžném provozu opět potkávat pisáreckou soupravu T3G 1639+1640. Tyto 2 vozy prošly v posledních 8 měsících velkorysou generální opravou při níž jim byly doplněny vnitřní i vnější elektronické infopanely BUSE, nové pohony dveří IGE.cz, statický měnič a protiskluzová podlahová krytina ALTRO. Mimo dalších vylepšení byly na vozy také aplikovány 2 výrazné novinky. Brzdové odporníky byly přesunuty na střechu (podobně jako tomu je u vozů T3R) a obě tramvaje byly vybaveny ručním řadičem Alfa Union známým z brněnských VariíLF. Jedná se o vůbec první tramvaje typu T3G v ČR, které jsou vybaveny ručním řadičem. To také zapříčinilo abnormálně dlouhou prodlevu mezi dokončením opravy a vypravením soupravy do provozu - muselo se počkat na schválení rekonstrukce Drážním úřadem. V současné době se podrobují generální opravě v obdobném rozsahu také soupravy 1608+1606 a 1607+1611.
V pátek 13. se krom 1639+1640 vrátil do provozu také slatinský vůz B732 7379, který byl přelakován z původního žlutého podkladového nátěru reklamy Avion do bílé barvy. Je v plánu na tento vůz umístit reklamu na 80 let autobusové dopravy v Brně (1930 - 2010).
Smutnější zprávou z oblasti reklam je stržení další reklamy železářství Oldřich Barták - v unifiku od půlky listopadu jezdí 7480. Posledním zástupcem "Bartáků" tedy zůstává B951 7492 s tmavě zelenou reklamou Hitachi. číst dále
autor: Eda, 16. 11. 2009, trvalý odkaz

Novinky z provozu

Po brněnských tramvajových kolejích se prohání KT8D5SU 1724 nově s reklamou na koupelny Ptáček. Provedení polepu upoutá zeleno-modro-bílým řešením. O reklamu naopak přišla pisárecká T3G 1605. Nyní jezdí v unifikovaném nátěru.
Další zajímavou zprávou je 1. vypravení minibusu MAVE do pravidelného víkendového provozu, kdy nejsou vypravovány invalidní linky 81 a 82, na jejichž pořadích se tento vůz vyskytuje v pracovní dny. V sobotu 7. listopadu jsme se tak se 7501 mohli setkat i na lince 68. Krom linky 68 je plánováno tento vůz vyzkoušet i na jiných méně vytížených pravidelných linkách, mezi které patří např. 64.
V souvislosti s dodávkami nových minibusů se zdá, že pomalu přichází o práci starší Karosy B732, které jsou pro invalidní linky speciálně upraveny. V současné době se však ještě nepočítá s jejich vyřazením. Definitivní odstavení těchto vozů je plánováno zhruba na rok 2011. Do té doby budou tyto tři mohykány 7353 - 7355 vypravovány na méně vytížené linky (64), protože jejich oficiální parametry (snížená kapacita) nedovolují vypravení na vytíženější linky, nehledě na reálnou nevhodnost kvůli nedostatku míst k sezení pro běžné cestující. číst dále
autor: Eda, 7. 11. 2009, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

Komeťácká tramvaj ve Starém Lískovci O své reklamy v říjnu přišly tramvaje T3G 1634+1616, které jsou nyní v unifikovaném nátěru, a vůz B951E 7490, kterému byla stržena reklama železářství Oldřich Barták.
Novou reklamu na svůj modrý podklad naopak dostala KT8D5R.N2 1737. Byla jí nalepena grafika brněnského extraligového klubu HC Kometa.
Za zmínku také stojí nové celolepy zádi společnosti T-mobile, které se objevily na celkem 9 autobusech B931. číst dále
autor: Eda, 26. 10. 2009, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

V první polovině října o své reklamy přišly vozy:
- K2P 1023 - grafika Stavebnin Šťastný, nyní "olomoucké" modro-červeno-bílé schéma
- K2P 1080 - bílo-barevná CVR e-shopu vltava.cz, nyní v unifiku
- T3P 1583+1576 - bílo-modrá reklama GE Money, nyní unifik
- B951E 7478 - oranžový polep nářadí Stihl, nyní klasické schéma
- B951E 7479 - béžová reklama nářadí Metabo, nyní klasické schéma
V nejbližší době čeká stržení reklam také 7490 a 5 Citybusů s mobilboardem Grand Optical.
Dobrou zprávou je příjezd vozu B931 7435 zpět do Brna z GO ve Zlíně. číst dále
autor: Eda, 14. 10. 2009, trvalý odkaz

3204 sešrotována

3204 odstavená na nádvoří vozovny Komín Dne 8.10.2009 byl v areálu firmy Remet s.r.o. zlikvidován vrak vozu 14Tr07 ev. č. 3204. Tento trolejbus z roku 1986 byl v roce 2004 odstaven z pravidelného provozu a zůstal deponován na nádvoří vozovny Komín. Odstavený vůz byl využit ke zkouškám elektrických dveřních pohonů IGE, v roce 2007 byl ještě oživen a po areálu pojížděn se zkušebně namontovanou staniční brzdou a blokováním otevření dveří za jízdy. Po definitivním odstavení byl vůz postupně rozebírán na náhradní díly, z nichž část byla využita pro vlastní potřeby DP, část rozprodána jiným zájemcům. Zcela odstrojený vůz poté v podstatě zcela zchátral, nakonec byl vyjednáván pro nácvik cvičení HZS, k čemuž však nedošlo, v poslední době byly z vozu demontovány zbylé použitelné komponenty a po více než pěti letech od odstavení z pravidelného provozu byl vůz po vlastní ose pomocí podnikového tahače a doprovodného vozidla odtažen do areálu firmy Remet (kovošrot) na Vídeňské ulici. Zde byl vůz prakticky ihned za pomocí mohutného pracovního stroje s hydraulickou rukou zlikvidován. K této likvidaci došlo vůbec poprvé, neboť dosud byly vozy 14Tr buď prodány, případně přetaženy do areálu husovické vozovny, kde byly zdlouhavě rozpalovány a rozmontovávány. číst dále
autor: Verusha, 8. 10. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

1919 na lince 6 1079 na zkušební jízdě ještě před nalepením reklamy 6. října se do provozu zapojila i poslední letos dodaná tramvaj Škoda 13T, a to 1919.
Po velké prohlídce vyjela do ulic nejdříve na zkušební jízdy v unifikovaném nátěru, a pak do ostrého provozu již s reklamou na rakouský region Korutany pisárecká K2R03 1079. Reklama je provedena modrými polepy na bílém podkladu. Další tramvají, která dostala novou reklamu, se stala 1609. Obdržela modrý bokolep nábytku Vespera. číst dále
autor: Eda, 7. 10. 2009, trvalý odkaz

DPMB testuje Crossway LE 12,8 M

Ve čtvrtek 1. října 2009 byl do Brna dovezen za účelem testování v ostrém provozu částečně nízkopodlažní třídveřový autobus Irisbus Iveco Crossway LE 12,8 M. Vůz je veden pod evidenčním číslem 2711 a vypravován je z medlánecké vozovny. Zkušební provoz by měl trvat přibližně týden. číst dále
autor: Eda, 4. 10. 2009, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

Koncem září byly do vozidel T3R 1615 a 21Tr 3031II na dobu cca 3 měsíců k předním dveřím na místo klasických označovačů instalovány nové odbavovací terminály Mikroelektronika PT02. Smysl instalace těchto terminálů do dvou drážních vozidel DPMB bude schválení zařízení Drážním úřadem, který vyžaduje ověření funkčnosti v ostrém provozu, byť tyto terminály nemají být v testovacím provozu využívány přímo cestujícími (k označení jízdenky poslouží zbylé dva klasické označovače u druhých a třetích dveří vozů). Výrobce Mikroelektronika Vysoké Mýto multifunkční terminál PT02 s možností scanu čipové karty a rychlého tisku dokladu představil v červnu 2009 na 58. kongresu UITP ve Vídni a první komerční dodávku těchto zařízení plánuje ještě do konce letošního roku do Jihlavy, kde vyhrál výběrové řízení na dodávku a vybudování kompletního odbavovacího systému včetně podpory čipových karet.
Další zajímavou zprávou z konce září je spojení další soupravy VarioLF+VarioLF. Konkrétně se jedná o medlánecké vozy 1523 a 1596. číst dále
autor: Eda, Verusha, 3. 10. 2009, trvalý odkaz

Autobusové aktuality

V úterý 29. září byl z generální opravy, která byla provedena zlínským Zlinerem, přivezen vůz B931 7441. Provedení opravy se shoduje s předchozími vozy.
Koncem září byla z vozu 7477 stržena žlutá slušivá reklama Železářství Oldřich Barták a nářadí DeWalt. Ostatní reklamy stejného zadavatele by měly být bohužel strženy v nejbližší době také. číst dále
autor: Eda, 30. 9. 2009, trvalý odkaz

Reklamní novinky

Už i poslední vůz aktuálně přidělený na Avion linku - 7624 - dostal žluto-červeno-modrý celolep. Žádná další reklama Avionu se nechystá.
O svou reklamu na Volksbank přišla KT8D5SU 1725. Nyní jezdí v unifikovaném nátěru. číst dále
autor: Eda, 29. 9. 2009, trvalý odkaz

MAVE 7501 poprvé v pravidelném provozu

7501 při předváděcích jízdách 19. 9. 2009 7501 na Papežské ZTP lince 11. září byl do Brna dodán první minibus MAVE-Fiat CiBus ENA Maxi. Vůz dostal evidenční číslo 7501 a zařazen byl do vozovny Slatina. Oficiální představení tohoto vozu spojené s bezplatnými předváděcími jízdami proběhlo v sobotu 19. září v rámci Evropského týdne mobility. Mave jezdilo po 15 minutách z České střídavě na Špilberk a k vile Tugendhat. Vůbec první nasazení vozidla do plnohodnotného ostrého provozu proběhlo v neděli 27. 9., kdy byla 7501 nasazena na speciální ZTP linku v rámci dopravy na bohoslužbu Papeže na tuřanském letišti.
Vzhledem k tomu, že vozidlo tohoto typu je v Brně novinkou, dovolím si uvést stručnou technickou charakteristiku vozidla. Jedná se o 8625 mm dlouhý, 2190 mm široký a 2620 mm vysoký dvounápravový minibus, jehož hrubá stavba vychází z podvozku vanu Fiat Ducato. Z Fiatu je použita přední část, na kterou je navařena vlastní konstrukce prostoru pro cestující. Minibus je poháněn motorem Iveco F1CE0481D splňujícím emisní normu Euro 4 a disponuje automatickou 6stupňovou převodovkou ZF. Pro pohodlný nástup cestujících slouží dvoje vně výklopné dveře, u kterých jsou též instalovány mechanicky ovládané plošiny pro nástup vozíčkářů. Ve variabilním interiéru vybaveném mimo jiné sklopnými sedačkami (možnost nasazení na ZTP linky i na běžné, méně vytížené linky) lze najít místo pro až 6 invalidních vozíků s doprovodem, nebo 13 sedících a 7 stojících cestujících. Zajímavostí je vybavení vozidla kneelingem u zadních dveří nebo statickým měničem pro napájení informačních systémů BUSE a RIS. Cena jednoho vozu se pohybuje okolo 3,4 mil. Kč.
Ještě v letošním roce je plánováno pořízení dalších dvou vozidel stejného typu, v příštím roce pak bude dodána další dvojice minibusů. Vozy budou nasazovány prioritně na ZTP linky 81 a 82, ale zejména o víkendech se objeví i na linkách 64 a 68. číst dále
autor: Eda, 27. 9. 2009, trvalý odkaz

Druhá RT6 v provozu!

1803 v Komíně 1803 na Moravském náměstí Je tomu 6 let a pár dní, co mohli Brňané naposledy v pravidelném provozu potkat RT6N1 1803. Právě dnes, v sobotu 26. 9. 2009, došlo po dlouhém úsilí pracovníků DPMB a dalších firem k opětovnému zprovoznění této tramvaje a nasazení na linku. Na pohled novotou zářící 1803, která navíc doslala, po vzoru vozů 13T, na čelní pravou plentu jméno Žanetka, se vydala konkrétně na 4. pořadí linky 3, které je pro RT6 vyhrazeno. Dopravní podnik tedy v současné době disponuje dvěma provozními tramvajemi RT6. Na příští rok je plánováno zprovoznění dalšího vozu - 1802. Osud poslední brněnské RT6 - 1804 - je zatím nejistý. číst dále
autor: Eda, 26. 9. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality

1203+1204 po velké prohlídce V září vyjela po velké prohlídce mezi cestující medlánecká souprava T6A5 1203+1204. Zajímavostí je instalace kamer do všech boxů pohonů dveří celé soupravy. Obraz z nich může řidič sledovat pomocí dvou LCD displejů umístěných dle vzoru T3R a VariíLF2 na vnitřní straně čelního BUSE panelu. Instalace kamer stejného provedení je plánována i na zbylé vozy T6. Nátěr 1203+1204 vozů zůstal unifikovaný.
Naopak změna nátěru byla provedena u pisárecké soupravy 1609+1621. Souprava už nejezdí s modro-bílou reklamou GE Money bank, ale zůstal jí pouze bílý podkladový nátěr. číst dále
autor: Eda, 25. 9. 2009, trvalý odkaz

7622 s reklamou Avionu

7622 u kampusu v Bohunicích Třetím autobusem s nejnovější reklamou na Avion Shopping park a zároveň prvním Citybusem s celovozovou reklamou v Brně vůbec se stal slatinský vůz 7622. Pro bezplatnou linku do Avionu tak zbývá polepit ještě jeden vůz, a to Citybus 7624. číst dále
autor: Eda, 23. 9. 2009, trvalý odkaz

Vysokokapacitní soupravy v pravidelném provozu

První den provozu trojčete na lince 1 1092+1093 na lince 1 Již od roku 2005, kdy proběhly první zkušební jízdy třívozové soupravy ve složení T3R.EV+VV60LF+T3R.EV, se v Brně uvažovalo o posílení tramvajové dopravy na nejvytíženějších linkách nikoliv zkrácením intervalů mezi spoji, ale navýšením kapacity jednotlivých tramvajových vlaků. Tento záměr však bohužel narazil na legislativní bariéru ve formě omezení maximální délky soupravy tramvají (vyhláška č. 341/2002 Sb.) a další počínání v tomto směru tak bylo velmi nejisté a problematické, přestože všichni cítili, že české předpisy byly v tomto ohledu oproti praxi v ostatních vyspělých evropských zemích poněkud zaostalé. Dopravní podnik se však nevzdal a stále se snažil hledat cesty, jak prosadit řešení kapacitních problémů tímto způsobem. V dubnu 2006 se podařilo po doinstalování kamerového systému a následném udělení výjimky pro provoz nadměrné soupravy konečně trojičku tramvají vypravit na pravidelnou linku. Výjimkou ale dlouhodobě nešlo provoz nadměrných souprav zabezpečit, takže byla ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků a ministerstvem dopravy započata iniciativa pro návrh a následné schválení legislativní změny, která by trvalý provoz nadměrných souprav umožňovala. Vše se podařilo dotáhnout do konce až v srpnu 2009, kdy byla schválena novela, která maximální délku tramvajové soupravy změnila na 65 metrů. Od 15. září 2009, kdy novela nabyla účinnosti, tedy již nic nebránilo plnohodnotnému pravidelnému provozu nadměrných souprav.
Od prvního nasazení trojčete na linku (duben 2006) uplynula dlouhá doba a řada provozních faktorů se změnila. Na lince 1, kde byl provoz vysokokapacitních tramvajových vlaků již od prvopočátku plánován, byla upravena všechna nástupiště tak, aby provoz těchto souprav nijak neomezovala. Na lince 12, kam byla trojčata původně nasazována, byl v nejexponovanějších časech všedních dnů zkrácen interval a v neposlední řadě bylo dodáno 6 nových VariíLF2, která byla pořízena mimo jiné se záměrem provozu těchto vozů v soupravách (přičemž délka soupravy 2x VarioLF2 překračuje 46 metrů).
Veškerý vývoj směřoval ke dni 21. září 2009. V toto pondělí konečně v praxi došlo k tak dlouho plánovanému pravidelnému provozu velkokapacitních souprav na lince 1. Konkrétně se jednalo o soupravy 2x VariaLF2 1092+1093 (vůz 1093 mimochodem první den v provozu) a 1099+1069 a trojice VarioLF+VV60LF+T3R.EV 1567+1301+1531 a 1599+1304+1569. Ve všední dny by na linku 1 měly být nadále vypravovány 2 soupravy VariíLF2 a 3 soupravy trojic vozů, aktuální nasazení se však bude samozřejmě odvíjet od disponibility těchto tramvají. Nezbývá než doufat, že dlouho očekávaný pravidelný provoz kapacitních souprav na lince 1 bude probíhat bez problémů a přinese očekávané výrazné posílení dopravy na nejvytíženější brněnské lince. číst dále
autor: Eda, 21. 9. 2009, trvalý odkaz

Souprava VariíLFR.E poprvé v provozu

Historicky prvni nasazení soupravy sólo Varií na linku. Historicky prvni nasazení soupravy sólo Varií na linku. Shodou okolností den předtím, než bude poprvé vypravena souprava VariíLF2 do pravidelného provozu, se Brňané dočkali další zajímavé soupravy. Jde konkrétně o spřažené vozy VarioLFR.E 1553II+1554II.

O nasazení soupravy sólo Varií se spekulovalo již od začátku provozu těchto vozů v Brně (prosinec 2006). V tomtéž měsíci dokonce proběhla zkušební jízda soupravy 1551II+1567III (viz aktualitu). Bohužel se však ukázalo, že výřezy pro spřáhla v čelních plentách jsou příliš malé, a tak není možné bezproblémově soupravy typu VarioLF+VarioLF provozovat. Vše se však změnilo s příchodem vozu 1523II (a dalších od roku 2008), který již byl opatřen větším otvorem pro spřáhlo na čelech. Přestože ale spřahování Varií v té době již teoreticky bylo možné, v praxi k němu nedošlo i mimo jiné kvůli tomu, že Varia mohla být využita ve větší míře k sólo provozu na lince 4, případně v trojčatech na lince 12 nebo jako tažné vozy k vlekům VV60LF (linka 9, o víkendu 3 a 13, po prázdninách 2008 také i na 6).

Další změna přišla s dodávkami nových tramvají 13T a s tím souvisejícím postupným vyřazováním starších vozů T3. Tomuto trendu byly přizpůsobeny samozřejmě i jízdní řády, což ve výsledku znamenalo menší potřebu sólo vozů, ale nesníženou potřebu dvojiček. Logicky tedy byly některé původně sólo tramvaje spřaženy do dvojic (a část jich byla mimo jiné převedena do Pisárek) a tento trend se nevyhnul ani Variím. Nejdříve bylo přistoupeno k soupravám Varií společně s T3R.EV (viz první a druhou aktualitu), a nyní konečně i k soupravám dvou Varií. číst dále
autor: Eda, 20. 9. 2009, trvalý odkaz

Vozové aktuality

Druhý Citelis s reklamou na Avion Ve třetím zářijovém týdnu se nedávno prohlídkovaná KT8D5R.N2 1721 dočkala reklamy na svůj celočerný podklad. Obdržela zlatý polep Filharmonie Brno.
Po Citelisu 7671 obdržel reklamu na nákupní centrum Avion Shopping park i vůz 7670. Zbývá tedy ještě dolepit 7622 a 7624.
17. 9. to bylo přesně měsíc od dodání 18. vozu 13T, tedy 1918. A právě v tento den se Simonka zařadila do pravidelného provozu s cestujícími. číst dále
autor: Eda, 18. 9. 2009, trvalý odkaz

Novinky ze Slatiny

Obě páteční novinky na jednom snímku. V pátek 11. září byl do Brna dovezen první z letošní 3kusové série minibusů Fiat MAVE CiBus ENA. Vůz pravděpodobně dostane evidenční číslo 7501 a zařazen bude do vozovny Slatina. Blíže se s mikrobusy bude možné seznámit v rámci Evropského týdne mobility 19. záři u infostánku DPMB na České ulici.
V posledních letech obchodní centrum Olympia, potažmo dopravce Adosa, na bezplatné lince k tomuto obchodnímu centru značně omlazuje vozový park autobusů zde nasazovaných. Tento rok požadavek na nasazení moderních vozidel na svou bezplatnou linku projevilo i konkurenční centrum Avion Shopping park. S DPMB bylo tedy dohodnuto, že na kmenová pořadí linky obsluhující Avion budou nasazovány výhradně nízkopodlažní vozy, namísto již dosluhujících Karos B732 (7379, 7384, 7388 a 7390). Všechny vozy nasazované na zmíněnou linku měly zpravidla CVR Avionu. Nejinak tomu bude i u nově přidělených Citybusů/Citelisů. Jedná se konkrétně o vozy 7622, 7624, 7670 a 7671. Poslední jmenovaný již celovozový polep obdržel, ostatní budou brzy následovat. Brno se tak v září 2009 dočkalo vůbec první celovozové reklamy na nízkopodlažním autobusu. Vzhled žluto-červeno-modrého celolepu odpovídá reklamě na K2R03 1037, KT8D5 1710 nebo polepu bratislavského Mercedesu CapaCity. Všechny Karosy s původní reklamou Avionu o ni v dohledné době přijdou a zůstane jim pouze podkladový žlutý nátěr.
Ve čtvrtek 10. září byl zpět do výrobního závodu navrácen bílý testovací TEDOM C12D. Naposledy byl 2710 vypraven 9. 9., a to na linku 58. (foto: Liaz.ka) číst dále
autor: Eda, 12. 9. 2009, trvalý odkaz

"Začátek konce" vozů 14Tr sedmé série

Po delším odstavení vozů 14Tr ev. č. 3195 a 3196 z důvodu neprodloužení jejich technické způsobilosti bylo rozhodnuto o definitivním vyřazení vozu 3196. Důvodem je vysoký věk trolejbusu a s tím spojená opotřebovanost a špatný technický stav; plánovaná střední prohlídka byla po ohledání vozidla zrušena pro naprostou nerentabilnost. Očekávat lze i vyřazení vozu 3195, stejně tak postupně i ostatních zbylých vozů této série. Dnes již morálně zastaralé vozy pocházejí z roku 1986 (!) a jejich odstavování z provozu je možné defacto díky proběhlým dodávkám nových vozů 25Tr. Současnou zajímavostí je zatím stále vypravovaný vůz ev. č. 3194, který se tak stal posledním plně "cedulovým" trolejbusem v Brně. číst dále
autor: Verusha, 11. 9. 2009, trvalý odkaz

3034 po GO

Po GO se do ulic podíval vůz 21Tr ev. č. 3034II. Vůz je provedením shodný s doposud generálkovanými vozy, lakýrnické práce byly ovšem provedeny v ústředních dílnách Medlánky, a tak je vůz v interiéru lakován netypicky světle šedě. Novinkou je navíc výrazné ztišení pneumatických dveřních pohonů. číst dále
autor: Verusha, 9. 9. 2009, trvalý odkaz

Vozové aktuality

V druhém zářijovém týdnu přišla o svou reklamu T3M 1586.
Na generální opravu do Zlineru byl 8. 9. 2009 odvezen vůz B931 7426. Z nižších čísel vozů B931 tak bez GO zůstáva již jen 7425. číst dále
autor: Eda, 9. 9. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

1003 na Pekařské 1709 po GO na lince 1 V pátek 4. září se do provozu zapojila tramvaj 1709, která byla v předchozích měsících v ústředních dílnách modernizována na typ KT8D5R.N2. Při opravě byl tramvaji dosazen nízkopodlažní prostřední článek, nalakována byla do klasického unifikovaného schématu. Dopravní podnik tak v současné době disponuje již 19 tramvajemi tohoto typu. Pro rok 2009 je plánováno dokončení ještě jedné modernizace stejného rozsahu (1716) a v roce 2010 by měly flotilu nízkopodlažních tramvají KT8D5R.N2 doplnit 3 další vozy (mimo jiné i 1711, která byla minulý rok v dubnu vážné poškozena při najetí 1724 pod vozovnou Medlánky).
Začátkem záři se v provozu objevila K2R 1003 s novým bílým celolepem prodejny digitální techniky DVF. O svou reklamu na Nokii naopak přišla Medlánecká souprava T3M 1573+1580.
V září také pomalu započala likvidace již dříve odstavené tramvaje T3M 1591. Lze předpokládat, že též odstavené vozy 1571 a 1588 ji budou následovat. (foto: Filip Daněk, Datel) číst dále
autor: Eda, 6. 9. 2009, trvalý odkaz

Další černá KT8

Během léta podstoupila velkou prohlídku KT8D5R.N2 e. č. 1721. Při opravě tramvaj dostala celočerný nátěr, který poslouží jako podklad pro reklamu. Do provozu s cestujícími se vůz vrátil 2. 9. (foto: Eda) číst dále
autor: Eda, 3. 9. 2009, trvalý odkaz

1919 v Brně

V úterý 1. 9. 2009 do Brna z Plzně dorazila poslední letošní tramvaj typu 13T. Vůz obdrží evidenční číslo 1919 a bude pojmenován jménem Terezka. 1919 je posledním dodaným vozem 13T, který má interiér v původním uspořádání, tzn. se sedadly v lichých článcích kolmo ke směru jízdy. číst dále
autor: Eda, 2. 9. 2009, trvalý odkaz

Nové 25Tr již v provozu

3616 na Mendlově náměstí 3617 na lince 26 Po prodlevě, způsobené různými administrativními průtahy, se více než měsíc od dodání objevily v provozu nové vozy 25TrBT, přidělené vozovně Komín: ev. č. 3615, 3616 a 3617. Vozy vyjely v pondělí 24. resp. úterý 25. srpna na garantované kurzy linky 26. (foto: Eda, k.vojta) číst dále
autor: Verusha, 25. 8. 2009, trvalý odkaz

Testování nového TEDOMu

TEDOM první den v brněnském provozu TEDOM 2710 na lince 61 u bohunického kampusu V pátek 21. srpna byl do Brna přivezen bílý testovací autobus typového označení C12D třebíčského výrobce TEDOM. Celonízkopodlažní autobus o maximální obsaditelnosti 95 cestujících je vybaven výkonným (213 kW) motorem Deutz splňujícím emisní normu EURO IV, 4stupňovou automatickou převodovkou Voith, dále pak kneelingem, manuálně ovládanou plošinou pro snadný nástup kočárků a vozíčkářů u prostředních dveří a jinými dnes již běžnými vymoženostmi. Testovaný vůz má RZ 3J7 3690 a do evidence byl zařazen pod číslem 2710II (navázal na dříve testované vozy). Zkušební provoz by měl podle plánu trvat zhruba 3 týdny. (foto: Jirik, Eda) číst dále
autor: Eda, 24. 8. 2009, trvalý odkaz

Křest nových tramvají

1917 již v ostrém provozu 1918 na jedné ze zkušebních jízd V pondělí 17. srpna 2009 se mimo jiné za účasti primátora města Brna a generálního ředitele DPMB konal na náměstí Svobody slavnostní křest dvanácti letos dodaných tramvají Škoda 13T. Přítomny byly vozy evidenčních čísel 1907 - 1918. Za zmínku stojí, že nejnovější vůz 1918 byl na křtu přítomen, přestože byl dodán teprve ten den ráno. Pro letošní rok je očekávána dodávka další jedné tramvaje stejného typu. Vůz ponese číslo 1919. (foto: Datel, Eda) číst dále
autor: Eda, 20. 8. 2009, trvalý odkaz

3275 po GO

Modernizace vozového parku pokračuje i u vozů 14Tr17/6M. Jako další se v ulicích objevil generálkovaný vůz ev. č. 3275, který se provedením nijak zvláště neliší od již zgenerálkovaných vozů. Vůz po dlouhé době obdržel namísto celobílé barvy unifikovaný lak. GO již prošla polovina vozů typu "M" z roku 1995, aktuálně je v husovických dílnách vůz ev. č. 3273, v Komíně je pro celkově špatný stav odstaven ještě vůz ev. č. 3283, který čeká na uvolnění kapacit husovických dílen. číst dále
autor: Verusha, 15. 8. 2009, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

znovumodrá 1737 Počátkem srpna 2009 byla na voze K2P 1031 realizována další reklama na Radio Hey - totožná s vozem K2 1127II.
O své reklamy naopak přišly tramvaje K2R 1003 a KT8D5R.N2 1737. Oběma zůstal podkladový nátěr; v případě 1003 zpestřený červenými nárazníky. (foto: Datel) číst dále
autor: manil, 9. 8. 2009, trvalý odkaz

3033 po GO

V prvním srpnovém týdnu byla dokončena GO vozu 21Tr ev. č. 3033II. I tento vůz má již plošinu pro invalidy. číst dále
autor: Verusha, 5. 8. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

T3M 1591 s měřícím vozem 4123 ve vozovně Pisárky T3P 1622+1623 ještě bez reklamního bokolepu na zadním voze Na přelomu měsíce se do provozu po velké prohlídce vrátila souprava T3P 1622+1623. Většinu zkušebních jízd absolvovala v zeleném a bílém nátěru, s cestujícími vyjela s reklamními polepy. Vůz 1622 má reklamu na nábytek Potrusil, 1623 bokolep na realitydne.cz.
Další nové reklamy nesou vozy K2R03 1037 na Avion Shopping park a Ikeu (provedení shodné s KT8 1710) a K2 1128II na IBM (černá).
Mezi letos odstavené vozy se k 1.8.2009 zařadila i T3M 1591, která poslední dny svého provozu sloužila Pisárkám v soupravě s měřícím vozem 4123. Na její místo do Pisárek se nyní zařadila T3M 1542. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 2. 8. 2009, trvalý odkaz

1729 po VP

1729 na d-7 29. července vyjela do provozu s cestujícími KT8D5N 1729 po velké prohlídce. Je to vůbec první vůz svého typu, který prošel již 2. velkou prohlídkou. Při opravě byla tramvaj přelakována z reklamní bílo-fialové kombinace na klasický unifikovaný nátěr. (foto: Hafan) číst dále
autor: Eda, 29. 7. 2009, trvalý odkaz

Nová celovozová reklama na KT8

Čerstvě "generálkovaná" KT8D5R.N2 1710, která v ústředních dílnách obdržela celobílý lak, byla nyní použita jako nositel reklamy napůl obchodního domu IKEA a napůl Avion Shopping parku. "Ikeácká" polovina vozu je modro-žlutá, druhá polovina náležící Avionu červeno-žlutá. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 28. 7. 2009, trvalý odkaz

Letošní dodávka nových autobusů Citelis splněna

nové Citelisy 18M odstavené ve vozovně Medlánky V druhé polovině měsíce července byly dodány poslední autobusy z letošní dodávky Citelisů. Jsou jimi 4 ks osmnáctimetrové verze, kterým budou přiděleny ev.č. 2619II - 2622II. Vypravovány budou z vozovny Medlánky. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 27. 7. 2009, trvalý odkaz

VarioLF2 1092 v provozu

1092 u Grand hotelu Počátkem II. červencové poloviny bylo do provozu uvedeno nové VarioLF2R.E ev.č. 1092II. Provedení vozu je shodné se předchozími tramvajemi. V letošním roce bude následovat ještě jeden kus - ev.č. 1093II, který je již ve výrobě v ústředních dílnách. (foto: Hafan) číst dále
autor: manil, 27. 7. 2009, trvalý odkaz

Autobusové aktuality

7442 na noční lince s ranním přejezdem na a-50 13. 7. byl odtažen do kovošrotu již dříve odstavený vůz B741 2318. V pravidelném provozu s cestujícími tak zůstává již poslední B741 bez GO, a to slatinská 2320.
Dne 17. 7. došlo na třídě Generála Píky k zahoření motorového prostoru Citelisu 12M e. č. 7646. Poškozena byla zadní část autobusu, nikoliv však tak, aby vůz nemohl být opraven.
V pondělí 20. 7. byl z GO přivezen vůz B931 e. č. 7442. Ve Zlíně jej vystřídala 7435. (foto: Miky) číst dále
autor: Eda, 21. 7. 2009, trvalý odkaz

Dodávka tří nových trolejbusů 25Tr

Ve dnech 15. - 17. července byly na trajleru APB Plzeň dodány tři nové trolejbusy Škoda 25TrBT Irisbus. Vozy dostanou ev. č. 3615, 3616 a 3617 a budou přiděleny vozovně Komín, kde byly také z trajleru složeny. Vozy se nevyznačují zásadními odlišnostmi od dosud dodaných vozů 25Tr. číst dále
autor: Verusha, 17. 7. 2009, trvalý odkaz

Další nové Citelisy

7669 ve Starém Lískovci Na začátku letních prázdnin byla dodána další pětice sólových autobusů Citelis 12M. Autobusy dostaly čísla 7667 - 7671 a postupně se zařazují do provozu na linkách. (foto: Eda) číst dále
autor: Miky, 16. 7. 2009, trvalý odkaz

7440 po GO v Brně

7440 po GO v Žebětíně V prvním týdnu července byl po generální opravě do Brna dovezen ze Zlineru další autobus B931, a to 7440. Provedení GO je stejné, jako u předcházejících vozů. (foto: Miky) číst dále
autor: Miky, 13. 7. 2009, trvalý odkaz

Výměna hnacích náprav na vozech 21Tr

V tomto týdnu byly na vozech ev. č. 3028II a 3009 vyměněny původní hnací nápravy HNT slovenské výroby za maďarské nápravy Rába. Protože se jednalo o poslední dva vozy, byla jimi završena akce, při níž byly od roku 2005 vyměněny všechny původní hnací nápravy HNT na vozech ev. č. 3001 - 3035 (vyjma vozu 3018, který nápravu Rába dostal zkušebně již v roce 2002); vozy 3036 - 3043 a stejně tak vozy 22Tr mají již nápravu Rába z výroby. K výměně bylo přistoupeno po pozitivních zkušenostech s těmito nápravami, které mnohem lépe vyhovují kroutícím momentům a přenosovým silám, jež na trolejbusech, všeobecně známo, jsou. Náprava Rába je také méně náročná na údržbu a vzhledem k praktickému zániku výroby dílů na nápravy HNT i lépe servisovatelná v případě závažnějších závad. Většina původních náprav byla rozebrána na díly, zčásti vyšrotována a zčásti odprodána jiným provozovatelům vozidel 21Tr starších sérií. Jediný vůz, který v Brně tuto nápravu stále používá, je paradoxně vůz ev. č. 3037, jenž byl již z výroby opatřen nápravou Rába, vzhledem k jejímu závažnějšímu opotřebení byla však v únoru 2008 náprava demontována pro opravu a na vůz byla prozatím namontována náprava HNT složená z vytěžených dílů. číst dále
autor: Verusha, 10. 7. 2009, trvalý odkaz

3503 po VP

Po již třetí GO se v provozu objevil vůz ev. č. 3503. Do provozu se vrátil s minimálními změnami a inovacemi. Předpokládá se prodloužení životnosti vozu o dalších min. 5 let; vůz je z první série, dodané do Brna v roce 1990. Současně s předáním vozu 3503 byl do dílen na VP přistaven vůz ev. č. 3507. číst dále
autor: Verusha, 3. 7. 2009, trvalý odkaz

7441 v GO a další Citelisy

Novotou zářící 7665 na Staré Osadě V úterý 30. 6. bylo do Brna přivezeno dalších 5 nových vozů Citelis 12M. Autobusy dostanou čísla 7662 - 7666 a zařazeny budou do vozovny Slatina.
Ve středu 1. 7. byl na GO do Zlineru odvezen vůz B931 7441. (foto: Eda) číst dále
autor: Eda, 2. 7. 2009, trvalý odkaz

Reklamní novinky

1632+33 v Pisárkách 1632+33 vjíždí na jednokolejku na Palackého třídě Po velké prohlídce vyjela v unifikovaném laku do ulic pisárecká souprava T3P 1632+1633, která dříve jezdila s červenou reklamou na město Brno. Změnu vnějšího vzhledu také podstoupilo dvojče T3P 1628+1629, když mu byla stržena reklama Fagor. (foto: Eda, Datel) číst dále
autor: Eda, 1. 7. 2009, trvalý odkaz

Další aktuality

V pátek 26. června byla do Brna na návěsu přivezena další, letos již 10., tramvaj Škoda 13T. Původně měly dodávky nových tramvají z Plzně pokračovat až na podzim 2009, výroba se ale dostala do předstihu, a tak mohla být tramvaj s výrobním číslem 9585 budoucího evidenčního čísla 1916 dodána již nyní.
24. 6. byl do kovošrotu odtažen a následně rozřezán další autobus typu B732. 7320 sloužila 19 let a v provozu bude nahrazena novými Citelisy. DPMB tak má v současnosti již jen 60 provozních vozů typu B732. číst dále
autor: Eda, 26. 6. 2009, trvalý odkaz

Vozové novinky

1132 po VP Obnova autobusového vozového parku pokračuje horečným tempem. Dnes, 22. 6., byla z Vysokého Mýta přivezena další 5kusová série vozů Citelis 12M. Autobusy dostanou očekávaná evidenční čísla 7657-7661 a zařazeny budou do vozovny Slatina. Dodávka dalších 5 nových Citelisů je plánována na příští týden.
Ve stejný den se do provozu poprvé dostal nový Citelis 7653. Vypravení zbylých vozů, které byly dovezeny 11. 6., již také nic nebrání a v následujících dnech by se měly zařadit do provozu.
V souvislosti s dodávkami tramvají Škoda 13T do medlánecké vozovny a odstavováním nejstarších pisáreckých dvojic T3 byly do Pisárek převedeny soupravy 1525+1528 a 1595+1564.
Nedávno prohlídkovaná KT8D5R.N2 e. č. 1717 dostala o třetím červnovém víkendu reklamu Bauhaus v podobném provedení jako měla před prohlídkou. 1717 jezdí s různými verzemi reklamy hobbymarketu Bauhaus již od první poloviny 90. let.
O víkendu se také do provozu po velké prohlídce dostala K2 1132II. Při opravě jí byly dosazeny informační panely BUSE a poptávkový systém otevírání dveří. (foto: Klv) číst dále
autor: Eda, 22. 6. 2009, trvalý odkaz

Další červnové novinky

Dne 19. 6. se do provozu s cestujícími poprvé zařadily tramvaje Škoda 13T evidenčních čísel 1913, 1914 a 1915. Již všechny dosud dodané vozy tohoto typu jsou tak zařazeny a nasazovány na linky. Podrobnosti včetně jmen vozů najdete v evidenci.
Na trolejbus 14Tr 3217 byla zkušebně dosazena (stejně jako dříve na T3P 1589) klimatizační jednotka kabiny řidiče Janoza CZ CoolAir A-80. číst dále
autor: Eda, 21. 6. 2009, trvalý odkaz

Aktuality ve vozovém parku

1724 po opravě Zatímco 4 nové Citelisy 12M již dostaly SPZ, byl do kovošrotu odtažen další vůz B732: 7253.
Do provozu se naopak po 14měsiční odstávce po nehodě vrátila KT8D5SU 1724. Vůz 1711, který byl druhým účastníkem vážné nehody v dubnu 2008, pravděpodobně čeká oprava u externího dodavatele. (foto: Miky) číst dále
autor: Eda, 18. 6. 2009, trvalý odkaz

Vozové aktuality

1589 s novou reklamou a klimatizací V souvislosti s dodávkami nových autobusů dochází k likvidaci již dříve odstavených B732. 15. 6. byla odtažena do šrotu 7197, další budou brzy následovat.
Z pravidelného provozu byla v polovině června odstavena pisárecká dvojice T3 1536+1559. Připojila se tak k 1537+1548, které již do provozu taky nezasahují.
Další červnovou zajímavostí je zkušební instalace nového typu klimatizační jednotky kabiny řidiče na vůz T3P 1589. Zařízení CoolAir A-80 výrobce Janoza CZ tak nahradilo původní osvěžovač vzduchu Trav-l-Cool, který měla 1589 od modernizace v roce 2003. Zkušební provoz zařízení by měl probíhat nejméně 2 měsíce. Po vyhodnocení bude rozhodnuto o případné demontáží, nebo ponechání. Kromě nové klimatizace dostala 1589 také novou reklamu. Jedná se o CVR Last minute centra. Z T3M 1565 dosavadní reklama této cestovní agentury naopak zmizela a nyní ji můžeme v ulicích potkávat v podkladovém celobílém nátěru. (foto: mh) číst dále
autor: Eda, 16. 6. 2009, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

7653 - 7656 čekají ve Slatině na zařazení 1037 bez reklamy Ve čtvrtek 11. 6. byly do slatinské vozovny dovezeny další 4 nové vozy Irisbus Citelis 12M. Vozy výrobních čísel 756 - 759 dostanou popořadě evidenční čísla 7653 - 7656 a po vyřízení formalit budou zařazeny do pravidelného provozu. Provedení vozů se neliší od již provozních 7651 a 7652 (výjimkou je inovovaný tachometr od firmy Mesit).
O reklamní polep přišla pisárecká K2R03 1037. Nyní ji můžeme potkat pouze v podkladovém červeno-žlutém nátěru.
(foto: Liaz.ka, Datel) číst dále
autor: Eda, 14. 6. 2009, trvalý odkaz

Novinky v tramvajovém provozu

1717 po VP V pondělí 8. 6. poprvé vyjely do provozu s cestujícími dvě nové tramvaje Škoda 13T ev.č. 1911 a 1912. Ve stejný den byla na trať s cestujícími vypravena také KT8D5R.N2 1717, která prošla velkou prohlídkou, nyní je v celobílém nátěru.
O své reklamní polepy přišla souprava T3G 1626+1631, nyní ji lze spatřit v podkladové bílé barvě. (foto: Datel) číst dále
autor: manil, 9. 6. 2009, trvalý odkaz

Nové tramvaje

1710 po GO Ve čtvrtek 28.5.2009 byla dodána poslední 13T ze série tramvají hrazených z fondů EU. Nese ev.č. 1915 a jméno Olinka.
Další novinkou je KT8 1710, která po GO spojené s rekonstrukcí na typ KT8D5R.N2 vyjela do pravidelného provozu s cestujícími v celobílém nátěru. (foto: Datel) číst dále
autor: manil, 5. 6. 2009, trvalý odkaz

Aktuality ve vozovém parku

1637+38 na České 1914 na návěsu firmy APB Plzeň V předposledním květnovém týdnu se v ulicích ukázala souprava pisáreckých T3G 1637+1638 s reklamou na město Brno. Provedení reklamy je stejné jako na 1632+1633, které jsou nyní v dílnách na velké prohlídce.
V pondělí 25. 5. 2009 byla do Brna dodána již 14. tramvaj typu 13T. Vůz dostal evidenční číslo 1914 a bude se jmenovat Natálka. Ve stejný den byly do ostrého provozu zařazeny dříve dodané Škodovky 1909 a 1910.
V druhé polovině května byla na generální opravu do Zlína odvezena další Karosa B931: 7442. (foto: Eda, k.vojta) číst dále
autor: Eda, 26. 5. 2009, trvalý odkaz

Autobusové novinky

7444 po GO V úterý 19. 5. dorazila do Brna další Karosa B931 po GO ve zlínském Zlineru. Oprava 7444 byla provedena ve stejném rozsahu jako u předchozích vozů (Ebercool, maska dle B951, BS170, nové potahy sedaček, Altro indivudual decor, větší kabina, IDS pokladna...).
Naopak poslední cestu absolvoval 21. května medlánecký vůz B741 e. č. 2327. Po odstrojení použitelných dílů byl odtažen podnikovým tahačem do kovošrotu. V pravidelném provozu tak, krom 11 generálkovaných B741, zůstává již jen poslední kloubový autobus řady 700 bez GO, a to slatinský vůz 2320. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 21. 5. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality

1657 s novou reklamou 1657 s novou reklamou V pondělí 18. 5. do medlánecké vozovny dorazil další tramvajový vůz typu Škoda 13T. Tramvaj dostane evidenční číslo 1913, jméno Maruška a po splnění TBZ a obdržení průkazu způsobilosti se zařadí do pravidelného provozu.
Po velké prohlídce se v ulicích objevila souprava pisáreckých T3G 1637+1638. Při opravě oba vozy obdržely celočervený nátěr, který poslouží jako podklad pro budoucí CVR.
Na začátku předposledního květnového týdne se v provozu ukázala tramvaj T3R.PV 1657 s novou bílou celovozovou reklamou na Nářadí Veselý. Původní reklama tohoto vozu na reality Oskar je tak již minulostí. (foto: k.vojta, Eda) číst dále
autor: Eda, 19. 5. 2009, trvalý odkaz

Další vozové novinky

RT6N1 1801 opět v provozu s cestujícími 1124 po VP Ve čtvrtek 14. 5. 2009 se do provozu vrátila po opravě prostředního podvozku tramvaj RT6N1 1801. Vypravena byla na 10. pořadí linky 6.
Po velké prohlídce do ulic vyjela také pisárecká zrychlovačová K2 e. č. 1124II. Během opravy dostala klasický unifikovaný nátěr.
Na začátku května byl ze Zlína přivezen další opravený vůz B931 7437. Provedení GO je shodné s předchozími vozy. (foto: Eda) číst dále
autor: Eda, 15. 5. 2009, trvalý odkaz

Nové tramvaje již v provozu

1908 na Jugoslávské 1907 v první den provozu s cestujícími Ve čtvrtek 14. 5. se do provozu s cestujícími zařadily letošní první dva vozy Škoda 13T. 1907 - Gábinka a 1908 - Helenka se objevily na linkách 3 a 13. Krom těchto linek jsou vozy 13T v současnosti nasazovány také na linky 9, 12 a v nepracovní dny i 1.
V pondělních (11. 5.) ranních hodinách byla do medlánecké vozovny přivezena na kamionovém návěsu další tramvaj Škoda 13T. Vůz dostal evidenční číslo 1912 a na přední pravou plentu mu bylo nalepeno jméno Lucinka.
V souvislosti s dodávkami nových tramvají jsou postupně odstavovány některé starší vozy typu T3. Po nehodě do provozu již nezasáhne pisárecká T3 1548 a v Medlánkách bude v nejbližší době odstavena dvojice vozů T3M 1591+1588. Další odstavování bude následovat.
V první polovině května také započala likvidace již dříve odstavené pisárecké zrychlovačové soupravy 1563+1550. Dvojče bylo odtaženo do vozovny Medlánky, kde po odstrojení všech použitelných součástí bude probíhat rozpalování skříní vozů. (foto: Eda) číst dále
autor: Eda, 14. 5. 2009, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

1127 s novými polepy O své vozové reklamy přišly tramvaje K2 1085 (nyní unifik) a 1098 (nyní červeno-žlutá s černou střechou). Naopak bokolep rádia Hey! dostala K2 1127II.
Další novinkou je přesun 2 neprovozních tramvají RT6 1802 a 1804 z Medlánek do vozovny Pisárky. K tomuto kroku bylo přistoupeno z důvodu nedostatečné kapacity vozovny Medlánky v souvislosti s pokračujícími dodávkami tramvají 13T. Lze také očekávat, že budou i některé provozní tramvaje ze stejného důvodu přesunuty do Pisárek.
Na přelomu dubna a května byla sešrotována bývalá služební tramvaj T2 4122. Na brněnských kolejích se tak nachází (krom muzejního vozu 1473, který je v havarijním stavu odstaven v líšeňském depozitáři TMB) již jen 2 tramvaje T2: pisárecká 4121, se kterou se počítá v konvoji vozidel MHD při příležitosti letošních výročí, a 4115, která sice neopouští brány medláneckého areálu DP, ale zato je běžné využívána k posunu v ústředních dílnách. (foto: Eda) číst dále
autor: Eda, 9. 5. 2009, trvalý odkaz

3031 po GO

Do provozu byl po GO vrácen vůz 21Tr ev. č. 3031II. Trolejbus je opět ve shodném provedení jako předchozí vozy. číst dále
autor: Verusha, 6. 5. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality konce měsíce dubna

1589 po VP na lince 4 1911 krátce po složení Poslední dubnový den (30.4.2009) byla v ranních hodinách dodána 11. tramvaj Škoda 13T. Obdržela ev.č. 1911.
Ve stejný den byla na vozovnu předána T3P 1589, která prošla velkou prohlídkou. Unifikovaný nátěr zůstal zachován. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 4. 5. 2009, trvalý odkaz

Novinky z Medlánek

1706 vyjíždějící na zkušební jízdu po prohlídce V pátečních (24. 4. 2009) ranních hodinách byla do Brna dodána další tramvaj Škoda 13T. Dostane evidenční číslo 1910 a jméno Julinka.
O posledním dubnovém víkendu vyjela na trať po velké prohlídce KT8D5R.N2 1706. Tramvaj obdržela při opravě unifikovaný nátěr a mimo jiné jí byl doplněn druhý statický měnič, jehož absence jí před prohlídkou odlišovala od "sériových" KT8D5R.N2. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 27. 4. 2009, trvalý odkaz

Další souprava VarioLF+T3R.EV

1596+1560 v Technoparku Po vzoru vozů 1599II+1569II byla v předposledním týdnu spojena další souprava ve složení VarioLF+T3R.EV. Jedná se o VarioLF 1596II a T3R.EV v atypickém nátěru 1560II. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 23. 4. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality

1909 krátce po složení V pondělí 20. dubna byla na Mendlově náměstí představena nová celovozová reklama DPMB na pisárecké Anitře 1821. Jedná se o žlutomodrou grafiku, která upozorňuje na letošní 140. výročí MHD v Brně.
Další významnou událostí uplynulých dní je úterní (21. 4.) dodávka další tramvaje Škoda 13T do medlánecké vozovny. Nový vůz dostane evidenční číslo 1909 a se jménem Irenka se po absolvování TBZ a obdržení průkazu způsobilosti zařadí do běžného provozu.
Na začátku předposledního dubnového týdne o svou reklamu na BMUE přišla medlánecká KT8D5N 1729. Nyní jezdí pouze v podkladovém bílo-modrém nátěru. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 21. 4. 2009, trvalý odkaz

1907 v Brně

1907 na ZJ Ve středu 15. 4. 2009 do medlánecké tramvajové vozovny opět zavítal trajler firmy APB Plzeň s další novou tramvají Škoda 13T pro brněnský dopravní podnik. Nový přírůstek do vozového parku má výrobní číslo 9576 a obdrží evidenční číslo 1907. Na pravou plentu předního čela bude tramvaji nalepeno jméno Gábinka. (foto: Datel) číst dále
autor: Eda, 15. 4. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

1128 s transparenty BUSE po VP na lince 9 Koncem první poloviny měsíce dubna byla dokončena a do provozu předána K2 1128 po velké prohlídce. Oproti dříve provedeným VP tramvají K2 se liší zejména instalací transparentů BUSE a dalšími detaily. Samozřejmostí již je osazení dveří poptávkovým systémem.
Další novinkou je nalepení bokolepu společnosti AVG na tramvaj T3M 1541. O reklamu (FLUOR) naopak přišla Anitra 1821. (foto: Datel) číst dále
autor: manil, Eda, 14. 4. 2009, trvalý odkaz

Aktuality ve vozovém parku

2333 odstavená ve vozovně Slatina Ve středu 8. 4. 2009 byl do kovošrotu odtažen kloubový vůz B941 e. č. 2333. Vůz, který byl odstavený od letních prázdnin 2008 a od té doby také postupně rozebírán na náhradní díly, se tak stal prvním vyřazeným brněnským autobusem řady Karosa B900.
Dnes, 9. 4. 2009, se naopak z opravy po nehodě vrátil sólo vůz B931 7421. Při opravě, kterou pro DPMB provedl zlínský Zliner, bylo využito přední čelo a část interiéru z vyřazeného výše zmíněného vozu 2333.
V souvislosti s nedávnou dodávkou nových autobusů a plánovaným nákupem vozů v letošním roce jsou z provozu postupně odstavovány některé starší vozy řady B700. Do provozu již velmi pravděpodobně nezasáhnou vozy 7197 (aktuálně nejnižší ev. č. sólo autobusu ve vozovém parku), 7230, 7320 a 2327. (foto: Liaz.ka) číst dále
autor: Eda, 9. 4. 2009, trvalý odkaz

Další Škoda 13T v Brně

1908 - Helenka krátce po příjezdu do Medlánek Dnes byla do medlánecké vozovny na trajleru přivezena již 7. tramvaj typu Škoda 13T. Vůz dostal evidenční číslo 1908, opatřen byl také jménem: Helenka. Příjezd tahače s tramvají byl původně plánován na 7. 4., kvůli menším problémům při převozu však došlo k jednodennímu skluzu. Vůz byl téměř hned po příjezdu zprovozněn, opatřen polepy dopravce (a dalšími náležitostmi nutnými k vyjetí na trať) a vyjel na technicko-bezpečnostní zkoušku. Až obdrží průkaz způsobilosti od Drážního úřadu, čeká ho neprodlené zařazení do běžného provozu. Provedení tramvaje je shodné s vozy 1903-1906 (vyjma aktualizovaného softwaru). Další z letošní 13kusové dodávky tramvají 13T je očekávána během několika dní. (foto: TMB) číst dále
autor: Eda, 8. 4. 2009, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

1641+1642 u Technoparku Začátkem dubna se v provozu objevila pisárecká souprava T3G 1641+1642 po velké prohlídce. Tramvaje dostaly unifikovaný nátěr, na který ale byly vzápětí nalepeny reklamní polepy. V případě 1641 jde o černo-červenou CVR Mora (reklamy této firmy ve formě mobilboardů se též objevily na několika Citybusech), u 1642 jde pouze o bokolep ZOO Brno.
Z GO ve Zlíně se 25. 3. vrátil vůz B931 7445. Provedení GO bylo v obvyklém rozsahu, tedy i s novou maskou dle řady B950. (foto: Datel) číst dále
autor: Eda, 7. 4. 2009, trvalý odkaz

Sedmé VarioLF v provozu

Koncem března se do provozu dostala (letošní jediná) tramvaj typu VarioLF evidenčního čísla 1599II. Vůz je ve stejném provedení jako loňské 1553II a 1554II, tedy s hliníkovými dveřmi DOPP Trade, menším vnitřním diodovým panelem atd.
V pátek 3.4. bylo VarioLFR.E 1599II spojeno s T3R.EV 1569II a vypraveno na odpolední kurz linky 3. Od počátku provozu tramvají Vario se souprava v tomto složení objevila v provozu vůbec poprvé. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, manil, 4. 4. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality

Po velké prohlídce se v provozu objevila KT8D5R.N2 1712. Dostala klasický unifikovaný nátěr bez reklamy. Bez reklamy je také KT8D5R.N2 1717. Již pomalu legendární Bauhaus se těsně před naběhnutím do VP proměnil na celobílou tramvaj. Reklamu naopak dostala pisárecká K2P 1116. Nyní ji zdobí červeno-žlutá grafika rádia Čas. (foto: Datel, manil) číst dále
autor: Eda, 27. 3. 2009, trvalý odkaz

3016, 3276 a 3286 po GO

3286 po GO na Jihlavské Koncem března byla dokončena GO vozu ev. č. 3016. Tímto vozem byla zacelena "díra" mezi vozy 21Tr po GO a před GO. Evidenčeně nejmladším negenerálkovaným vozem v provozu je nyní až vůz ev. č. 3034II. Vůz 3016 je v již standardním provedení GO, jako novinku má však dosazeny venkovní naddveřní signalizace (známé např. z autobusů řady B900).
Po GO jsou také vozy 14Tr17/6M ev. č. 3276 a 3286. Vůz 3276 byl při GO opatřen bílým lakem a následně po vykonání TBZ reklamním polepem Lázně Hodonín / Lázně Lednice (se stejným motivem jako T3R.PV 1654). (foto: Eda) číst dále
autor: Verusha, 26. 3. 2009, trvalý odkaz

Zprávy z vozového parku

V první polovině března dostaly novou modrou reklamu na Margot pisárecké T3G 1634+1616. Další polep byl nalepen na T3R.PV 1517, u tohoto vozu jde o reklamu firmy Fiholding, kterou již známe z tramvají 1575 a 1701.
Po velké prohlídce se vrátila do provozu T3R.EV 1562. V nové lakovně ÚD dostala klasický unifikovaný nátěr.
Další novinkou z ÚD je dodání další, letošní první, skříně pro tramvaj VarioLF2. Novostavba dostane evidenční číslo 1092II a bude již pátou tramvají svého typu v Brně. Původní zrychlovačová K2 1092 je mezitím postupně v Medláneckém areálu rozebírána (zadní článek byl použit jako náhradní díl při VP vozu 1128II). Souběžně také probíhá kompletace jediného letošního VariaLF e. č. 1599II.
Autobusový vozový park se v březnu dočkal zatím dvou dalších generálkovaných vozů ze Zlína. Opravu podstoupily B931 7436 a 7443. Provedení opravy je stejné jako u předešlých vozů. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 19. 3. 2009, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

Po vzoru soupravy 1609+1621 dostala stejný reklamní polep GE Money i souprava pisáreckých T3P 1583+1576. Dalším reklamním přírůstkem je T3M 1575, která dostala pro změnu obdobu reklamy 1701, tedy grafiku www.fiholding.cz. O reklamu naopak přišly K2 1113 (nyní unifikovaná) a 1129 (zůstal podkladový oranžovo-růžový nátěr). (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 11. 3. 2009, trvalý odkaz

Další tramvajové aktuality

Po velké prohlídce se v ulicích města ukázala pisárecká souprava T3P 1583+1576 v unifikovaném nátěru. První březnový den také byl dokončen reklamní celolep tramvaje KT8D5R.N2 1701. Jedná se o reklamu na realitní společnost www.fiholding.cz. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 6. 3. 2009, trvalý odkaz

Nové reklamy na tramvajích

Koncem února se v ulicích Brna objevily 3 tramvaje s novými reklamami. Modrou grafiku GE Money na svůj bílý nátěr dostala pisárecká souprava 1609+1621. Třetí poreklamovanou tramvají je KT8D5R.N2 1738, která obdržela reklamu Beneton ne nepodobnou dřívějším CVR na 1710, 1718 a 1722.(Foto: manil, Datel) číst dále
autor: Eda, 2. 3. 2009, trvalý odkaz

VP 15Tr ještě jednou

V polovině února 2009 byl do další VP přistaven vůz 15Tr ev. č. 3503. V praxi tak dochází k malé, ale významné události, díky které lze predikovat další vývoj trolejbusové dopravy v Brně. Vozu z roku 1990, tedy 19 let starému, bude díky VP prodloužena životnost o dalších cca 6 let. Při předpokladu dvou nebo tří VP vozů 15Tr ročně lze odhadnout, že poslední VP na tomto typu trolejbusu bude v Brně provedena v roce 2011 a tedy teoereticky i v roce 2017 se bude cestující moci svézt koncepčně již nyní zastaralým trolejbusem, jehož konstrukční základ spadá do půlky sedmdesátých let. Při VP vozu 3503 se z ekonomických důvodů mimojiné nepředpokládá opískování karoserie a ani žádné výrazné modernizační změny. číst dále
autor: Verusha, 26. 2. 2009, trvalý odkaz

Vůz B931 7421 opět ve Zlineru

Autobus B931 7421 byl v pondělí 23. 2. 2009 odtažen opět do zlínského Zlineru. Za použití některých dílů z odstaveného vozu B941 2333 na něm bude provedena oprava téměř v rozsahu GO. Tento vůz byl poškozen při nehodě a následném požáru 1. 1. 2009 na ul. Novoměstské. číst dále
autor: pepola, 25. 2. 2009, trvalý odkaz

Novinky u tramvají

V druhé polovině února byla na vozovnu předána KT8D5R.N2 1738 po svoji první velké prohlídce po odkupu z Košic a současného znízkopodlažnění. Současně také do provozu po velké prohlídce zasáhla pisárecká dvojice T3G 1609+1621. Všechny zmiňované tramvaje jsou v bílém nátěru. Výjimku v této krátké aktualitě tvoří K2 1090, která obdržela celovozový polep Telefonica O2, obdobný jako na voze 1113. číst dále
autor: manil, 24. 2. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

O své celovozové reklamy v půlce února přišly K2P 1031 a 1116. Nyní jezdí obě v bílém podkladovém nátěru. Nový polep naopak dostala pisárecká T3R.PV 1654. Upoutává na lázně Hodonín a lázně Lednice. Obměněnou grafikou se také může pochlubit K2 1131, která již tradičně nese reklamu Automotodromu Brno. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 16. 2. 2009, trvalý odkaz

Přečíslování školního autobusu B741

Autobus B741, provozovaný pod původním číslem 2319 a v listopadu převedený pod autoškolu DPmB, byl oficiálně přečíslován na ev. č 5329. číst dále
autor: Verusha, 14. 2. 2009, trvalý odkaz

Trolejbusové aktuality

Dalším po GO do provozu předaným vozem 21Tr je trolejbus ev. č. 3030II. I tento vůz je již standartně vybaven plošinou pro vozíčkáře. V dílnách jsou na GO také vozy 3016 a 3031II. Díky rychlému tempu přistavování vozů 21Tr do dílen je tak nyní nejstarším negenerálkovyným vozem až vůz ev. č. 3033. VP také procházejí i nadále vozy původní řady 14Tr17/6M, aktuálně předaným vozem je vůz ev. č. 3286. Díky VP přišlo Brno nakrátko také o jediný netypicky zbarvený trolejbus, a to celobílý vůz ev. č. 3275 (pozůstatek po reklamě Doming), který bude nalakován zpět do standartního laku. Naopak do bílé se převlékl vůz ev. č. 3276, na kterém v současné také probíhá VP. Své první střední prohlídky také absolvují vozy 25Tr. Prvním z nich je vůz. ev. č. 3611. Výrazné změny vozového parku trolejbusů se letos Brno nedočká. Nákup nových vozidel je pro rok 2009 omezen na tři již dříve nasmlouvané vozy 25Tr. Teoretického vyřazení by se měly postupně dočkat pouze bezmála 23 let staré vozy 14Tr sedmé série, a to počínaje ev. č. 3193. Aktuálně není dlouhodobě odstaven žádný vůz, vyjma již téměř legendárního dlouho oficiálně vyřazeného vozu ev. č. 3204, jehož osud nebyl zatím přesně určen. V již zcela nepoužitelném stavu nadále stojí na nádvoří vozovny Komín. číst dále
autor: Verusha, 14. 2. 2009, trvalý odkaz

Reklamní novinky

1097 s novou reklamou 1716 bez reklamy ve Starém Lískovci Od začátku 2. únorového týdne jezdí bez reklamy KT8D5 1716. Zůstal jí pouze červený podkladový nátěr. Naopak novou reklamu dostala pisárecká K2P 1097. Její polep firmy Stavospol má na předním článku červenou barvu, v zadní části dominuje modrá. (foto: Datel, Eda) číst dále
autor: Eda, 12. 2. 2009, trvalý odkaz

Reklamní tramvaj Jihomoravského kraje

Reklamní 1737 na Nádražní ulici V první únorové pondělí 2. 2. 2009 byla na Malinovského náměstí politiky v čele s hejtmanem Michalem Haškem představena nová tramvajová celovozová reklama Jihomoravského kraje. Šťastným vozem se stala KT8D5R.N2 e. č. 1737, která předtím téměř 9 měsíců jezdila jen s podkladovým celomodrým nátěrem. Nový polep je pestrobarevný a mimo jiné upozorňuje i na letošní předsednictví ČR v EU a regionální operační program Jihovýchod (na který má reklamu 13T 1902). (foto: Datel) číst dále
autor: Eda, 8. 2. 2009, trvalý odkaz

Nové vozy pro dispečink DPmB

Na přelomu ledna a února byly zakoupeny pro potřeby dopravního dispečinku tři nové vozy Škoda Fabia. Tak jako loni, i letos došly vozy zcela bílé a do konečné podoby včetně montáže majáků, radiostanic apod. byly doupraveny ve vozovně Komín. Vozy dostaly evidenční čísla 6214, 6215 a 6216 a volací znaky původních Fabií, které byly "zcivilněny" a čeká je převod na jiné provozovny dopravního podniku. číst dále
autor: Verusha, 2. 2. 2009, trvalý odkaz

Novinky v pisáreckém vozovém parku

V druhé polovině ledna 2009 byla dokončena velká prohlídka vozu K2YU 1127, při které obdržel bílý lak jako podklad pro celovozovou reklamu. Ve dnech 24.1. a 25.1. byl zhotoven celovozový polep na voze Anitra ev.č. 1810 připomínající 20 let partnerství měst Brna a německého Stuttgartu. Tramvaj byla v odpoledních hodinách v pondělí 26.1. za účasti primátorů obou měst slavnostně pokřtěna ve smyčce Pisárky. O svůj reklamní polep přišla T3G 1645, nyní je provozována v podkladovém bílém laku. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 29. 1. 2009, trvalý odkaz

RT6N1 po složení typových zkoušek v provozu!

RT6N1 1801 při letním zkušebním provozu s cestujícími Sobota 24.1. se významně zapsala do dějin české tramvajové historie. Do pravidelného provozu s cestujícími byla poprvé uvedena tramvaj typu RT6N1 po úspěšné absolvenci typových zkoušek a obdržení průkazu způsobilosti, který byl vydán dne 19.12.2008. Po 13 letech od svého vyrobení se brněnskému dopravnímu podniku konečně podařilo tyto poruchové tramvaje za výrazného přispění externích firem oživit a úspěšně složit zkoušky předepsané drážním úřadem. Po ročním intenzivním úsilí byl zprovozněn vůz ev.č. 1801, který také typové zkoušky, včetně tříměsíčního zkušebního provozu s cestujícími, vykonal. V blízké době bude též zařazen vůz ev.č. 1803, další dvě tramvaje 1802 a 1804 prozatím zůstavají odstaveny. (foto: manil) číst dále
autor: manil, 24. 1. 2009, trvalý odkaz

Novinky ve vozovém parku

Na začátku 4. lednového týdne vyjela do ulic KT8D5R.N2 1707 s obměněnou celovozovou reklamou rádia Kiss Hády. O své celolepy naopak přišly pisárecké tramvaje 1093 a 1619. Poutače na letošní 140. výročí brněnské MHD po vzoru T3M 1593 dostaly i Citelis 7640 a 25Tr 3614. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 23. 1. 2009, trvalý odkaz

Všechny Citelisy 18M již v provozu

1. medlánecký kloubový Citelis v Králově Poli Během první půle ledna 2009 se do provozu zařadilo všech 10 nových vozů Citelis 18M dodaných v prosinci 2008 (ev. č. 2609II-2618II). Díky tomuto významnému rozšíření flotily kloubových nízkopodlažních vozů mohlo být opět přistoupeno k zavedení garantovaných nízkopodlažních spojů na lince 50, které musely být k 14. 12. 2008 zrušeny, kvůli novému nasazení kapacitních kloubových autobusů na tuto linku a současnému nedostatku bezbariérových vozidel odpovídající kapacity. (foto: Janatak) číst dále
autor: Eda, 19. 1. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

1543+1587 u Technoparku V první polovině ledna se nové reklamy dočkala nedávno prohlídkovaná pisárecká souprava 1543+1587. Jedná se o modro-bílou reklamu Turkish Airlines. Grafické provedení se však liší od reklamy stejné firmy na 1532+1574. O své reklamy naopak přišly medlánecké T3M 1575 a 1579. Jistou zajímavostí je také nový bílý polep na tramvaji T3M 1593, který upozorňuje na letošní 140. výročí provozu MHD v našem městě.
V souvislosti s nedostatkem provozních souprav vozů T3 v pisárecké vozovně byla v polovině ledna, po vzoru předchozích zrychlovačů, převedena dvojice vozů 1539+1598 (reklama Kika) z Medlánek do Pisárek. Po dodávkách letošních nových vozů Škoda 13T Porsche se dá očekávat přesun i posledních 2 zbývajících medláneckých provozních zrychlovačových souprav 1525+1528 a 1597+1549. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 15. 1. 2009, trvalý odkaz

1615 po VP v provozu

1615 první den provozu po VP na ve smyčce Maloměřický most interiér 1615 po VP nový pult řidiče v 1615 V pondělí 12. ledna se na lince 4 objevila mnohými řidiči proklínaná T3R 1615 po velké prohlídce. Náročná rozšířená velká oprava trvala 10 měsíců, během kterých se tramvaj změnila téměř k nepoznání. Mimo úkony, které jsou prováděny i při velkých prohlídkách sériových T3R, byla provedena kompletní rekonstrukce kabeláže, inovován pult řidiče, dosazena zástěna klasického brněnského typu (viz např T3P, K2P atd.), a další změny. Samozřejmostí bylo přelakování vozu podle grafického manuálu DP. V souvislosti s dokončením velké prohlídky a přehodnocením záměru přeřadit tuto tramvaj do stavu služebních vozů byla 1615 po téměř roce a půl navrácena zpět do vozovny Medlánky, ze které bude nadále vypravována. (foto: manil) číst dále
autor: Eda, 12. 1. 2009, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

1714 první den v provozu po GO na d-8 V pátek 9. ledna se do ulic Brna na pravidelnou linku poprvé po GO podívala další, již sedmnáctá, rekonstruovaná tramvaj KT8D5R.N2 ev. č. 1714. Při opravě tramvaj obdržela černý nátěr a na něj vzápětí slušivé růžové polepy obchodního centra Olympia.
V druhý lednový týden se také v provozu objevila pisárecká K2 1090, která přišla o svůj bokolep a nyní jezdí pouze v bílém nátěru. Naopak na bílý podklad obdržela novou grafiku medlánecká T3M 1555. Již potřetí tak tato tramvaj vozí skoro tradiční barevné kruhy firmy Point.
Tento týden se také po dlouhé době vrátily do provozu (na linku 12) velkokapacitní trojvozové soupravy ve složení VarioLF+VV60LF+T3R.EV. Podrobně si výpravu těchto vlaků můžete prohlédnout v sekci Vypravenost. (foto: Hafan) číst dále
autor: Eda, 9. 1. 2009, trvalý odkaz

Nové celovozové reklamy na tramvajích

1088 s novou reklamou na Nových sadech 1532+1574 s novou reklamou v Technoparku Začátkem ledna vyjely do ulic tramvaje K2 1088 a T3M 1532+1574 s novými reklamami. V případě pisárecké zrychlovačové K2 se jedná o grafiku konfence Pall Mall a Marlboro Classics, u medlánecké soupravy pak o polepy Turkish Airlines. (foto: renda, k.vojta) číst dále
autor: Eda, 6. 1. 2009, trvalý odkaz