Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2014 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2014

Prosincové novinky ve vozovém parku trolejbusů

trolejbus 3057 čekající na odstavné ploše vozovny Komín na dokončení všech úprav před zařazením od provozu V poslední době byly po celkových opravách do provozu zařazeny bývalé trolejbusy z Hradce Králové 3053II a 3055II, které byly během oprav unifikovány s brněnskými trolejbusy typu 21Tr. Po generální opravě, provedené v dílnách vozovny Husovice, byl rovněž zprovozněn trolejbus 3015. Na zařazení do provozu pak čekají vozy 3054II, 3057II a 3060II, na nichž byly opravy již dokončeny. Trolejbus 3060II, odkoupený z Českých Budějovic, prošel díky svému dobrému technickému stavu pouze rozšířenou střední opravou a 3057II bude, stejně jako druhý vůz typu 21TrAC, jezdit v bílém nátěru. Kromě toho se liší od ostatních trolejbusů 21Tr svou výzbrojí a s ní spojenými vlastnostmi. Vozy 3012, 3018, 3022II a 3059II se zatím nacházejí v dílnách TÚ v různých fázích oprav.
Poslední novinkou v oblasti vozového parku trolejbusů je převedení vozu 3227 do služebního stavu, a to také kvůli jeho zhoršenému technickému stavu karoserie. Tento trolejbus bude moci v průběhu zimy sloužit k rozmrazování trolejí, jelikož je vybaven vyhřívanými botkami převzatými z vozu 3018. číst dále
autor: Lukin, 18. 12. 2014, trvalý odkaz

Flotila Solarisů kompletní

Nové Solarisy ve Sltině v čele se 2651 V první polovině prosince byly přivezeny poslední vozy Solaris Urbino 18 III z letošní šestatřicetikusové dodávky. Prvních 22 vozů dorazilo do Brna v květnu a červnu letošního roku, druhá část dodávky čítající 14 autobusů byla přivezena 27. 11. (vozy 2645II - 2649II), 28. 11. (2650II - 2653II a 2658II) a 8. 12. (2654II - 2657II). Polovina z nich (vozy 2645II - 2651II) byla přidělena do slatinské vozovny, druhá polovina (2652II - 2658II) zamířila do vozovny v Medlánkách. Autobusy nejsou ve zcela shodném provedení jako ty předcházející, odlišují se od nich použitou klimatizací kabiny řidiče Eberspächer Carrier Sütrak AC 403 E a umístěním kamer v prostoru 3. a 4. dveří. Zásadní výjimku pak tvoří vůz 2658II s motorem splňujícím emisní normu EURO 6, zatímco ostatní vozy splňují normu EURO 5. S tím jsou spojeny větší rozměry motorové věže, v prostoru za zadními dveřmi se proto nenachází tři sedačky, ale jedna sedačka klasická a jedna širší "jedenapůlsedačka". Přehled všech Solarisů naleznete v evidenci.

Dodávka nových kloubových autobusů umožnila odstavit většinu vozů typu B741 a také několik vozů typu B941. Podrobnější přehled naleznete v evidenci. Další obnova vozového parku kloubových autobusů se předpokládá na začátku roku 2016.

V roce 2015 jsou v plánu dodávky avizovaných 88 kusů autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn. Jedná se celkem o 32 vozů typu SOR NBG 12 a o 56 vozů typu Iveco Urbanway 12M CNG, které by měly být dodány celkem ve třech etapách. Prvních 12 + 12 vozů by mělo do Brna dorazit do 20. ledna 2015, další dodávky se pak předpokládají do konce března (40 vozů) a do konce června (24 vozů). číst dále
autor: Miky, 9. 12. 2014, trvalý odkaz

Vlečný vůz 313 zpět u DPMB

Vlečný vůz 313 byl vyroben v roce 1950 a pochází ze série vozů ev. č. 297 - 326. Jedná se o 30 kusovou sérii vlečných vozů vyrobených v Královopolské strojírně Brno. Tyto vleky byly určeny ke spřahování s dvounápravovými motorovými tramvajemi 4MT, s tzv. "Plecháči". Soupravy tvořené těmito vozy byly na svoji dobu považovány za velmi moderní tramvaje, byly vybaveny elektrickým topením, elektricky ovládanými skládacími dveřmi apod. Mnohostupňový klikový kontrolér vozů 4MT současně umožňoval mnohem plynulejší jízdu, než na jakou byli tehdejší cestující zvyklí u starších dvounápravových tramvají. Tyto tramvaje se v provozu udržely až do roku 1974.
Tramvaje 4MT a jejich vlečné vozy jsou považovány za mezistupeň mezi klasickými "dřevěnými" motorovými vozy a čtyřnápravovými vozy Tatra T2. "Plecháče" byly počátkem 50. let vyráběny v Královopolské strojírně výhradně pro Brno a jejich existence byla příčinou toho, že se do Brna do jako jednoho z mála československých tramvajových provozů nedostaly vozy Tatra T1.

Po vyřazení z provozu s cestujícími bylo několik vozů ušetřeno sešrotování. Čtyři motoráky si DPMB ponechal jako služební vozy, z nichž do dnešních dnů se dochoval vůz 4058 (ex 145II), který v roce 1995 prošel úpravou inteiéru na "kavárenskou" tramvaj. Dále bylo několik motorových a vlečných vozů předáno Technickému muzeu v Brně. Z těchto vozů muzeum v 80. letech postupně provedlo ve spolupráci s Ústředními dílnami dopravního podniku renovaci motorového vozu 126II a vlečného vozu 301. Ostatní vozy, které byly převzaty Technickým muzeem jako zroje náhradních dílů, byly postupně sešrotovány. Výjimku představují vlečné vozy 313 a 321, které byly v průběhu let využívány jako obytné a nářaďové vozy stavebního vlaku v líšeňském areálu TMB. Po utlumení v rámci možností intenzivních prací na renovacích muzejních vozů po roce 1989 tyto vozy postupně chátraly na venkovních kolejích líšeňského depozitáře.
Od počátku roku 2014 projevuje Dopravní podnik města Brna iniciativu o zachování ucelené řady historicky nejvýznamnějších vozidel brněnské MHD, kam jistě patří i 4MT se svým vlečným vozem. Technické muzeum v Brně proto jeden z těchto zchátralých vlečných vozů (313) darovalo dopravnímu podniku. Podaří-li se nalézt finanční prostředky, DPMB zamýšlí vůz 313 renovovat a současně také provést drobné úpravy i na voze 4MT 4058, aby došlo k vytvoření ucelené soupravy "plecháčů" v majetku DPMB. číst dále
autor: manil, 10. 11. 2014, trvalý odkaz

Tramvajový přehled

Po delší pomlce opět přinášíme přehled změn u vozidel tramvajové trakce.

Tramvaje po opravách v Ústředních dílnách
V průběhu léta a podzimu bylo dle plánu provedeno několik velkých prohlídek na tramvajích T3, K2 a KT8. Jedná se o vozy K2R03-P 1049, K2P 1080 a 1097, T3G 1641+1642 a KT8D5R.N2 1709, 1714, 1717 a 1738. Mimo KT8 1717 byly všechny vozy nalakovány do standardního unifikovaného nátěru. Kabiny řidiče byly dovybaveny o klimatizační jednotku Janoza CoolAir A-80. Tento krok je u KT8D5 spojen s přesunem odpojovače trolej-zem ze střechy nad "A" kabinou do zástěny kabiny. U K2R03-P 1049 byl pantograf Lekov otočen kloubem vzad. Vozům T3G 1641+1642 byly nadstandardně vyměněny motorgenerátory za statické měniče. KT8 1717 byla při VP opět nalakována na bílo a krátce po předání do provozu ji byla opět nalepena reklama na Bauhaus.
Za zvláštní pozornost stojí velká prohlídka vozu 1738. Tento vůz se od ostatních brněnských KT8D5R.N2 odlišoval zejména v elektrickém zapojení. Její GO po odkupu z Košic probíhala v KOS Krnov, zvláštností je, že původní určení po GO byl ruský Volgograd. Při VP byla kompletně natažena nová kabeláž, původní střešní odporníky byly nahrazeny odporníky chlazené náporovým vzduchem atd.

Reklamní aktuality
Nové celovozové reklamy byly nalepeny na vozy K2R03-P 1030 (strakatá reklama na Aqualand Moravia), K2P 1080 (zelená Sebak), VarioLFR.E 1586II (barevná First minute centrum a Last minute centrum), Anitru 1815 (bíložlutá Leoš Janáček) a Škodu 13T 1920 (modrá Městské divadlo Brno). Naopak o reklamy přišly T3P 1589, která je nyní ke spatření v unifiku, K2R03 1059 - nyní zeleno-modrá a K2R03 1060 - nyní žlutá.

Tramvaje Vario
Do provozu byly nově zařazeny vozy VarioLFR.E 1586II a 1592II, naopak odstaveny byly původní vozy 1072, 1094, 1586 a 1592, které jsou průběžně šrotovány.
K provozu v soupravách VarioLF2+VarioLF byly upraveny vozy 1096, 1098, 1106, 1114, 1551, 1567 a 1599.

Výměny tramvají mezi vozovnami
Z důvodu potřeby spojování tramvají VarioLFR.E do souprav s vozy VarioLF2R.E bylo z Medlánek do Pisárek převedeno všech 6 původně medláneckých tramvají VarioLFR.E: 1551II, 1553II, 1554II, 1567III, 1596III a 1599II. Pro srovnání počtu vozů a také jako náhrada za T3, které jsou po rekonstrukci na VarioLF rovněž převáděny do Pisárek, byly do Medlánek převedeny zbylé vozy K2P: 1086, 1097, 1116 a 1119II.

Ostatní novinky
Po více než jednom a půl roce byla do provozu po střední prohlídce vrácena tramvaj RT6N1 1803. Vzhledem ke specifičnosti opravy a také dlouhým dodacím lhůtám jednotlivých komponent trvala střední prohlídka výrazně delší dobu, než je obvyklé. Nejvýznamnější změnou je rekonstrukce brzd prostředního podvozku dle vozu 1802.
Vůz 1801 je v současné době prozatím odstaven a pro jeho další provoz je nutné rovněž provést střední prohlídku spojenou s rekonstrukcí vysoce poruchových brzd středního podvozku.
V provozu s cestujícími skončila T3M 1532, která byla předána Ústředním dílnám, kde je společně s vozem 1545 využívána pro posun vozů po areálu.
Do běžného provozu rovněž nezasahuje ani vůz T3 1525. Ten se nachází ve vozovně Medlánky a je stále plně pojízdný a kompletní. Zamýšlena je jeho renovace spojená s odstraněním novodobých komponent a využití jako historické vozidlo DPMB. číst dále
autor: manil, 6. 11. 2014, trvalý odkaz

Podzimní trolejbusové aktuality

kabina trolejbusu typu 21Tr po celkové opravě (ev. č. 3052) interiér vozu 3055 při celkové opravě Nejvýznamnější novinkou v oblasti trolejbusové dopravy je za poslední dny zcela jistě zařazení vozu 3058 (typ 21TrAC) do provozu. Jelikož byla této události věnována již předchozí aktualita, shrnuje tento článek ostatní novinky, které se udály během dvou předchozích měsíců.
V září a říjnu byly k provedení generální opravy přistaveny vozy 3012 a 3018. Odkoupené českobudějovické trolejbusy se již také nacházejí v dílnách – 3059II prochází standardně celkovou opravou a 3060II z důvodu dobrého stavu karoserie pouze rozšířenou střední opravou. Na aktuálně též opravovaný vůz 3054II byla dosazena hnací náprava z trolejbusu 22TrG. V provozu je možné zaznamenat také trolejbus 3051II, který má po celkové opravě čelní transparent osvětlen pomocí LED diodového pásku umístěného místo zářivky.
Díky zařazování odkoupených vozidel typu 21Tr do provozu je možné postupně přesouvat, příp. vyřazovat, starší vozy 14Tr. V září byl na nádvoří vozovny Husovice sešrotován trolejbus 3243 a v průběhu října byly do této vozovny přesunuty z Komína vozidla 3277 a 3278, do Slatiny pak putoval trolejbus 3258 z Husovic. Vozy 3261 a 3265, původně čekající na provedení velké prohlídky v roce 2015, jsou kvůli svému špatnému technickému stavu odstaveny definitivně. číst dále
autor: Lukin, 1. 11. 2014, trvalý odkaz

Zkušební provoz minibusu Stratos LF 38 CNG

Zkušební Stratos LF 38 CNG ve vozovně Medlánky V pondělí 6. října dorazil do Brna minibus Stratos LF 38 CNG určený pro zkušební provoz. Byl zapůjčen výrobcem, společností SKD Trade, na dobu dvou měsíců a jak napovídá typové označení, jako pohonnou látku používá stlačený zemní plyn. Minibusu bylo přiděleno evidenční číslo 2716II, které navazuje na řadu předchozích zkušebních vozidel. Je deponován v medlánecké vozovně autobusů a vyjíždí v pracovní dny na linku 43 (kurz 8/43), o víkendu pak na linku 64 (kurz 4/64). Tankování vozu probíhá vždy ve večerních hodinách na plnicí stanici ve vozovně Slatina. Cílem zkušebního provozu je zejména ověřit očekávané nízké provozní náklady, které souvisí zejména s výhodnou možností tankování na vlastní plnicí stanici, a také vhodnost do brněnského provozu, přičemž se zde přímo nabízí srovnání s desítkou dieselových minibusů Stratos LF 38 D, které jsou v provozu již od přelomu let 2013 a 2014. číst dále
autor: BMHD, 12. 10. 2014, trvalý odkaz

První trolejbus typu 21TrAC zařazen do provozu

první den vypravení vozu 3058 v Brně (linka 30) kabina řidiče trolejbusu 3058 interiér trolejbusu 3058 V úterý 23. září 2014 vyjel odpoledne na linku 30 poprvé do provozu s cestujícími vůz 3058II. Jedná se zároveň o první vypravení typu 21TrAC v Brně. Jak již bylo uvedeno v prázdninové aktualitě, tento trolejbus byl na konci května dovezen z Hradce Králové a díky jeho dobrému technickému stavu nebylo nutné, aby vůz prošel celkovou opravou, tak jak je obvyklé u jiných odkoupených ojetých vozidel. Druhým exemplářem tohoto typu je v Brně vůz 3057II, ten však zatím prochází opravou v dílnách vozovny Komín.
Trolejbusy typu 21TrAC disponují asynchronní trakční výzbrojí a s tím souvisí i odlišnosti v ovládání těchto vozidel, mj. například: startování vozu, chybějící diagnostika u řidiče (běžně je umístěna na boční palubní desce), staniční brzda je řešena jako u vozidel 25Tr (aktivuje se vždy při uvedení vozidla do klidu), EDB má dočasně zvýšený účinek, odlišné řešení funkce průjezdu mycím strojem a v neposlední řadě ovládání dveří je řešeno pomocí kolébkových tlačítek (pouze však u vozu 3058II). Tyto trolejbusy jsou na první pohled odlišeny bílým nátěrem s červenými pruhy na čelech. Cestující pak mají k dispozici ukazatel času v zadní části interiéru vozu. číst dále
autor: Lukin, 23. 9. 2014, trvalý odkaz

Rozšiřování rodiny tramvají Vario

Během roku 2014 nadále pokračují rekonstrukce tramvají T3 a K2 na VarioLFR.E a VarioLF2R.E. V letních měsících byly zařazeny do provozu VarioLF2 1084II a 1094II a VarioLF 1574II. Na svůj první výjezd do provozu s cestujícími po obdržení průkazu způsobilosti v pisárecké vozovně vyčkávají vozy 1586II a 1592II. Technické provedení všech jmenovaných tramvají se shoduje s předchozími vozidly. Odstrojené skříně původních tramvají byly sešrotovány.
V Ústředních dílnách se v současné době dokončuje VarioLF2R.E 1088II. Do konce roku by pak měla opustit brány dílen také VarioLF2 1072II a VarioLF 1541II. číst dále
autor: manil, 19. 9. 2014, trvalý odkaz

Prázdninové trolejbusové aktuality

vůz typu 21TrAC (ev. č. 3058) po úpravách před zařazením do brněnského provozu býv. královehradecký vůz ev. č. 36 určený k rozebrání na náhradní díly vytěžování náhradních dílů a postupná likvidace vozu 3228 Během prázdnin byly dokončeny úpravy na voze 3058II. Tento trolejbus, typu 21TrAC, byl na konci května dovezen do Brna z Hradce Králové a díky jeho dobrému technickému stavu nebylo nutné, aby vůz prošel celkovou opravou, tak jak je obvyklé u odkoupených ojetých vozidel. Obdobnými úpravami prochází i vůz 3057II. Po těchto opravách budou oba vozy jezdit v bílém nátěru. Zároveň s trolejbusy typu 21TrAC byl do Brna dovezen i vůz bývalého ev. č. 36, na němž probíhá vytěžování náhradních dílů a poté bude sešrotován.
V průběhu prázdnin byly také dokončeny celkové opravy na trolejbusech 3049II, 3052II a 3056II. Na celkové opravě vozu 3056II byla provedena změna ve výzbroji, a to dosazení statického měniče Cegelec. Další odlišností je dosazení dveřních pohonů Pneumax na trolejbus 3048II, stejně jako dříve na vůz 3045II. V provozu je také možné se setkat s trolejbusem s odlišnými venkovními panely. Jedná se o zkušební sestavu diodových informačních panelů od firmy Bustec instalovanou na vůz 3044II. Jestliže se tyto transparenty osvědčí, budou na tomto trolejbusu zachovány.
Během měsíce července byl definitivně sešrotován na nádvoří vozovny Husovice vůz 3228. Také proběhly přesuny vozidel mezi vozovnami - trolejbus 3257 je nově deponován ve Slatině a vozy 3274, 3275 a 3276 byly přesunuty do Husovic.
Poslední prázdninovou aktualitou je pokračování v dosazování střešních kompresorových klimatizací Waeco CoolAir CA RT880. Seznam vozidel, na nichž je tato klimatizace instalována, naleznete zde. číst dále
autor: Lukin, 16. 8. 2014, trvalý odkaz

Představení nových autobusů a kontrolní den na CNG plničce ve vozovně Slatina

Představitelé DPMB, města Brna a výrobce Solaris 19 vystavených Solarisů Ve čtvrtek 24. července se v autobusové části vozovny Slatina uskutečnilo představení nově zakoupených nízkopodlažních kloubových a sólo plynových autobusů spojené s kontrolním dnem na právě dokončované plnící stanici na stlačený zemní plyn (CNG) v areálu vozovny. Přítomní byli generální ředitel DPMB Ing. Miloš Havránek, primátor města Brna Bc. Roman Onderka, MBA, zástupci výrobce autobusů Solaris a zástupci z firmy IMOS - zhotovitele stavby plnící stanice.

Na odstavné ploše vozovny bylo při této příležitosti vystaveno celkem 19 z 22 zatím dodaných kloubových nízkopodlažních vozů Solaris Urbino 18 III. Vůz evidenčního čísla 2623II je shodou okolností již 500. vozem vyrobeným firmou Solaris, který je určen pro Českou republiku. Proto byl také opatřen informačním polepem, který na tuto skutečnost upozorňuje a který by mu měl zůstat i při běžném provozu. Do konce roku 2014 by mělo být dodáno dalších 14 kloubových vozů Solaris, čímž jejich počet u DPMB stoupne na 36.

Dále bylo k vidění 6 vozů SOR NBG 12, 6 vozů Iveco Citelis 12M CNG, 7 minibusů Stratos a také speciální odtahové vozidlo Mercedes-Benz (5332), dvě nové montážní plošiny (5333 a 5336) a dva vozy Škoda Rapid s úpravou pro dispečink DPMB. K prvním 12 dodaným plynovým vozům Citelis 12M CNG a SOR NBG 12 by do konce roku 2015 mělo přibýt dalších celkem 88 vozů, a doplnit tak stav plynových autobusů na cílový počet 100 kusů. Na pořízení těchto 88 plynových vozů a také na stavební úpravy haly vozovny Slatina, kde má probíhat údržba plynových vozů, se DPMB podařilo získat dotaci z Operačního programu Životní prostředí ve výši 400 milionů korun. Výběrové řízení na dodavatele těchto nových vozů právě probíhá a jeho výherce zatím není znám.

Vystavené CNG autobusy Stojan číslo 3 nové CNG plnící stanice 2623 s polepem 500. Solaris pro ČR V areálu vozovny v těchto dnech probíhá dokončování stavebních prací na nové čerpací stanici na CNG, která bude od srpna sloužit nejprve dvanácti stávajícím již dodaným plynovým autobusům, v příštím roce pak i dalším 88. Plnicí stanice je koncipována jako 3stojanová (možností současného kontinuálního provozu všech tří stojanů), kde každý stojan je vybaven pro plnění CNG do autobusů a jeden navíc i menší násadou pro případné plnění osobních a užitkových automobilů. Plnění jednoho autobusu by mělo trvat při tlaku kolem 250 barů cca 5 až 7 minut, a stanice by tak měla být schopná za den obsloužit celý cílový vozový park plynových autobusů, tedy 100 vozů. Unikátem v rámci ČR je, že plnička je napojena přímo na vysokotlaký zdroj plynu, takže plnění není závislé na žádném mezizásobníku. Dokončení a zprovoznění stanice je plánováno na první půli srpna 2014.
číst dále
autor: Eda, 24. 7. 2014, trvalý odkaz

Plynové autobusy SOR dorazily do Brna

Ve středu 16. července 2014 byly do Brna dodány vůbec první zástupci autobusů s logem výrobce SOR. Jedná se o 6 vozidel SOR NBG 12 z pilotní 12kusové série autobusů na stlačený zemní plyn - CNG (společně se 6 autobusy IVECO Citelis 12M CNG, které byly dodány předchozí týden).

Nové autobusy SOR obdrží evidenční čísla 7001II - 7006II, vypravovány budou z vozovny Slatina, kde v současné době probíhají dokončovací práce na plničce CNG. Nové autobusy se v provozu objeví po předání plnící stanice do provozu.

Autobus SOR NBG 12 je standardní celonízkopodlažní 12 m dlouhý autobus s šířkou skříně 2550 mm a maximální výškou 3330 mm. Vozy pro Brno jsou vybaveny motorem IVECO Cursor o výkonu 213 kW splňujícím emisní normu EURO 5. Převodovka je automatická od výrobce ZF.
Autobus je vybaven celkem 4 dvoukřídlými dveřmi. Vozidla SOR jsou tak předurčeny pro nasazování především na linky s vnitroměstským charakterem, kde dochází k intenzivnější výměně cestujících v zastávkách. Nástupní hrany dveří jsou ve výšce 320 mm nad silnicí.
Interiéru vozidla dominují celoplastová sedadla STER MX v červeno-černo-šedé variantě. Podlaha je potažena protiskluzovou krytinou ALTRO standardního brněnského vzoru. Odvětrávání je zabezpečeno posuvnými okny a ventilátory salónu. Pracoviště řidiče je vybaveno klimatizací Eberspächer. Ostatní výbava vozidla včetně laku odpovídá standardům DPMB a IDS JMK. číst dále
autor: BMHD, 19. 7. 2014, trvalý odkaz

První CNG autobusy v Brně

Jeden z nově dodaných Citelisů ve vozovně Slatina V úterý 8. července se Brno dočkalo první dodávky autobusů na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas). V průběhu dne dorazilo do vozovny autobusů ve Slatině celkem 6 vozů Citelis 12M CNG. Na první pohled se autobusy liší od naftových Citelisů střešní nástavbou, ve které jsou ukryty tlakové lahve na zemní plyn, jiné jsou však i další komponenty. V Brně je například poprvé použita klimatizace kabiny řidiče Autoclima a plastové sedačky STER MX se sedákem potaženým tkaninou (bez polstrování). Použita dále byla protiskluzová podlahová krytina, v prostoru prostředních dveří se nachází manuálně výklopná nájezdová plošina pro invalidní vozíky.

Autobusům by měla být přidělena evidenční čísla 7007II - 7012II a budou deponovány ve slatinské vozovně, kde zároveň v současnosti probíhá stavba nové plničky na zemní plyn. Do provozu zasáhnou po předání plnicí stanice do provozu (předpoklad na přelomu července a srpna). Přehled vozů najdete v evidenci.

V příštím týdnu můžeme očekávat další dodávku plynových autobusů, a to šestici vozů SOR NBG 12. Provoz těchto prvních dvanácti kusů bude zpočátku mít zkušební charakter. K získaným zkušenostem pak bude přihlíženo při pořizování a zavádění do provozu dalších 88 CNG autobusů, které jsou v plánu na konec roku 2014 a rok 2015. Na konci roku 2015 tedy bude brněnský vozový park čítat rovnou stovku autobusů na stlačený zemní plyn, což znamená přibližně jednu třetinu všech autobusů.

Od pohonu na stlačený zemní plyn si Dopravní podnik, potažmo město Brno, slibuje především příznivější dopad na životní prostředí ve městě Brně, zejména co se týče limitů prašnosti. Prvních 12 dodaných vozů bude splňovat emisní normu EURO 5.

číst dále
autor: Miky, 11. 7. 2014, trvalý odkaz

Letní trolejbusové aktuality

vozy 3261 a 36 odstavené v areálu vozovny Komín Během 17. a 18. června byly do Brna dopraveny pomocí podvalníku další odkoupené trolejbusy. Tentokrát se jedná o vozy 21Tr z Českých Budějovic, které ponesou evidenční čísla 3059II (ex 46) a 3060II (ex 47). Aktuálně jsou vozidla odstavena a čekají na přistavení k celkové opravě. Naopak trolejbusy 21TrAC z Hradce Králové (3057II a 3058II) prochází díky svému dobrému technickému stavu úpravami pouze v rozsahu střední prohlídky. Z dříve odkoupených vozů byly dokončeny CO na vozech 3049II a 3052II. V nejbližších dnech budou uvedeny do pravidelného provozu.
Trolejbus 3045II nově nese na svém modrém podkladu celovozovou reklamu na pojízdné vstupenky.
V Husovicích byly po opravě uvedeny do provozu vozy 3238 a 3259, zatímco vůz 3252 byl k opravě přistaven a zprovoznění ho teprve čeká. Z provozu byl ovšem nově odstaven trolejbus 3261, u kterého je plánováno provedení velké prohlídky. Na vozech 3228 a 3243 pak pokračuje fyzická likvidace a vytěžování náhradních dílů. Právě výzbroj z trolejbusu 3243 byla přemístěna do trolejbusu 3256, který byl do té doby vybaven výzbrojí s IGBT tranzistory.

» číst celý text... číst dále
autor: Lukin, 23. 6. 2014, trvalý odkaz

Tramvajové zpravodajství

Koncem května se do provozu s cestujícími po podstoupení velké prohlídky vrátila medlánecká K2P 1062. Provedení prohlídky se nevymyká standardům, již tradičně byla kabina řidiče dovybavena o klimatizaci Janoza CoolAir A-80.
Novou celovozovou reklamu dostalo VarioLFR.E 1556II. Jedná se o reklamní polep Equa bank, který je vyveden převážně v bílých a světlemodrých barvách. O stříbrnou celovozovou reklamu naopak přišla K2R03 1027. Nyní jezdí v unifikovaném laku.
V nedávném období rovněž v Ústředních dílnách pokračovalo postupné upravování tramvají VarioLF2 pro provoz s s VariiLF a opačně. Takto upraveny byly vozy VarioLF2 1092II a 1093II a VarioLF 1596III, 1551II a 1599II. Některé vozy úpravou prochází v rámci středních prohlídek, některé mimořádně.
Sešrotovány byly původní skříně vozů K2 1117II a 1574 určené k rekonstrukci na Vario. číst dále
autor: manil, 13. 6. 2014, trvalý odkaz

Solaris Urbino 18 III v provozu

První den provozu vozu 2629. První den provozu Solarisů v Brně Středa 11. června 2014 se stala prvním dnem, kdy do provozu zasáhl pro Brno nový typ autobusu Solaris Urbino 18 III. generace. Jako první vyjel z garáže na odpolední kurz 07712 vůz 2627II, na další odpolední kurzy jej následovaly vozy 2624II a 2626II. Ostatní vozy z první dodávky budou postupně vypravovány na linky v následujících dnech.
Bližší informace o autobusech Solaris Urbino 18 v Brně naleznete v příslušné aktualitě. číst dále
autor: manil, 11. 6. 2014, trvalý odkaz

VarioLF2R.E 1117 v provozu

Druhé letošní VarioLF2R.E ev. č. 1117III bylo v sobotu 7. června poprvé vypraveno do provozu s cestujícími. Vůz se neodlišuje od předchozích modernizací K2 na VarioLF2R.E provedených v letech 2013 a 2014. Nátěr vozu je standardní unifikovaný. číst dále
autor: manil, 8. 6. 2014, trvalý odkaz

Nové autobusy Solaris Urbino 18 v Brně

nové autobusy Solaris Urbino seřazené po ve vozovně Medlánky po dodání do Brna interiér Solarisu Urbino 18 odzadu pracoviště řidiče Solarisu Urbino 18 V úterý 27. 5. 2014 v ranních hodinách do medláneckých autobusových garáží dorazila první 8kusová dodávka z celkem 36 autobusů Solaris Urbino 18. Polský výrobce Solaris se stal vítězem výběrového řízení na dodávku 36 kloubových autobusů pro roky 2013 - 2015. Nová vozidla obdrží evidenční čísla 2623II - 2630II. Dodávky dalších vozidel jsou očekávány ve dvou 7kusových várkách kolem poloviny června. Zbylých 14 vozů z dodávky pro rok 2015 je očekáváno na přelomu roku.
Vozy budoucích ev. č. 2623II - 2631II budou zařazeny do vozovny Medlánky, zbylých 13 vozidel (2632II - 2644II) bude vypravovat vozovna Slatina. Nové autobusy Solaris budou zařazovány do provozu v průběhu června po registraci a vyřízení nezbytných formalit. Prakticky ihned pak budou z provozu odstavovány nejstarší kloubové autobusy, zejména Karosy B741.

Autobusy Solaris Urbino 18 jsou plně nízkopodlažní 18 m dlouhé kloubové autobusy splňující emisní normu EURO5. Karoserie je vyrobena z nerezové oceli.
Pro nástup a výstup cestujících slouží 4 dvoukřídlé dveře, z nichž druhé jsou vybaveny mechanickou výklopnou nájezdovou rampou pro vozíčkáře. Autobus je rovněž vybaven funkcí příkleku (tzv. "kneeling"), která umožňuje naklonění autobusu v zastávkách doprava a tím snížení nástupní hrany. Maximální obsaditelnost autobusu je 165 osob, z nichž 42 je sedících.
Solaris Urbino 18 je vybaven motorem DAF PR 228 U1 o výkonu 231 kW a převodovkou VOITH.
Sedadla cestujících jsou plastová (Kiel IDEO) červené barvy. Podlaha je potažena krytinou ALTRO Chroma standardního brněnského vzoru. Kabina řidiče je vybavena klimatizací Konvekta. Vozidla jsou osazena standardním informačním systémem RIS včetně transparentů BUSE s technologií DOT-LED. Ventilace prostoru cestujících je zajištěna 4 stropními okny, 4 odsávacími ventilátory a širokými posuvnými okny.
Vnější lak vozidel vychází z barev brněnského unifiku: červený spodek, bílý střed a černý prostor kolem oken a střecha. číst dále
autor: manil, 27. 5. 2014, trvalý odkaz

Nákup dalších ojetých trolejbusů 21Tr z Hradce Králové

vůz 3057 druhý den po přivezení do Brna vůz 3057 druhý den po přivezení do Brna I v letošním roce pokračuje nákup ojetých trolejbusů Škoda 21Tr z Hradce Králové. Tentokrát jde o trolejbusy vybavené asynchronní elektrickou výzbrojí - typ 21TrAC. Tímto krokem lze obnovit část vozového parku a zvýšit podíl nízkopodlažních vozidel. Dodané trolejbusy projdou díky svému dobrému technickému stavu úpravami pouze v rozsahu střední prohlídky a následně budou zařazeny do provozu pod evidenčními čísly 3057II (ex 53) a 3058II (ex 54). Mimo jiné byl odkoupen též vůz býv. ev. č. 36, který bude sloužit jako zdroj náhradních dílů. Všechny tři trolejbusy byly do Brna přivezeny ve dnech od 21. do 23. května pomocí podvalníku. číst dále
autor: Lukin, 24. 5. 2014, trvalý odkaz

Trolejbusové aktuality

vůz 3228 těsně po odstavení z provozu kabina definitivně odstaveného vozu 3228 Během měsíce dubna opustily dílny vozovny Komín trolejbusy 3019 a 3607. Vůz 3019 prošel střední opravou, při níž byla dočasně dosazena nová zadní světla typu Citelis. Naopak vůz 3607 prošel, jako poslední z trolejbusů 22Tr, generální opravou, jež se od ostatních GO provedených na tomto typu vozidel odlišuje klimatizací Waeco CoolAir CA RT880, látkovými držáky na madlech a stínidlem palubní desky.
V nadcházejícím období lze očekávat dodání dalších ojetých trolejbusů typu 21Tr. Konkrétně se jedná o vozy 21TrAC z Hradce Králové (ev. č. 53 a 54). K rozebrání na náhradní díly bude rovněž přivezen vůz 36.
Právě díky postupnému zařazování odkoupených vozidel bylo možné definitivně odstavit slatinský vůz 3228 a začít s vytěžováním náhradních dílů. Podobný osud pravděpodobně čeká i trolejbus 3243. Odstaven byl také vůz 3265, avšak pouze krátkodobě. číst dále
autor: Lukin, 4. 5. 2014, trvalý odkaz

Dubnové tramvajové aktuality

V dubnu 2014 bylo dokončeno několik velkých dílenských prohlídek. Jedná se o vozy T3G 1609+1621, K2T 1044, K2P 1086 a 1116 a KT8D5R.N2 1710. Mimo 1710 pocházejí všechny zmíněné vozy z pisárecké vozovny. Všem vozům byla při velké prohlídce nebo krátce po ni doplněna klimatizace kabiny řidiče Janoza CoolAir A-80. Vozům 1609+1621 byl při VP obnoven bílý nátěr a byly u nich vyměněny původní dveřní pohony ČKD za nové od firmy Alfa Union s funkcí ochrany proti sevření cestujícího. Tramvaje 1044, 1086, 1116 a 1710 jsou v unifikovaném nátěru. 1044 byl navíc vyměněn ruční řadič Lekov KRD 42 za Alfa Union HH 230 39 s integrovaným tlačítkem výstražného zvonce v páce řadiče.

Po více než půlroční odstávce byla po opravě statických měničů zprovozněna KT8D5N 1730. Krátce po zprovoznění byla opatřena reklamním polepem upozorňujícím na letošní výročí 145 let MHD v Brně.

Mezi další novinky v kategorii reklam na tramvajích patří vůz T3G 1645 s novým reklamním bokolepem Galerie Vaňkovka CZ.KOMIKS. Naopak o celovozové reklamy přišly Anitra 1820 a VarioLFR.E 1599II.

Tramvaje VarioLF2 a VarioLF, které procházejí středními prohlídkami v ústředních dílnách, jsou upravovány pro provoz v soupravách LF2 + LF1. V dubnu byly při SP upraveny první dva vozy VarioLF2 (1069II a 1112II), které původně mohly jezdit v soupravách 2x VarioLF2 pouze jako "B" vozy. Dále byly upraveny i tramvaje VarioLF 1553II a 1554II. Tyto prozatím zůstávají ve vozovně Medlánky zejména z důvodu nízkého počtu kapacitních nízkopodlažních souprav na linky mimo x3 a 8 po dobu výluky.

Sešrotovány byly skříně původních vozů 1539, 1597 a 1083. číst dále
autor: manil, 29. 4. 2014, trvalý odkaz

Jarní trolejbusové aktuality

trolejbus 3244 zpět v provozu vůz 3236 po střední opravě (upravená zadní mlhová světla) Po více než roční generální opravě byl během měsíce března uveden do provozu vůz 3004 (provedení je shodné s předchozími opravami téhož stupně). Naopak trolejbus 3015 byl z provozu odstaven a podstoupí též GO.
Klimatizace Waeco CoolAir CA RT880 nejsou instalovány jen na vozidla procházející těžkou údržbou. Během posledních dnů byla dosazena i na vozy 3231, 3256, 3274, 3501, 3506 a 3602.
Trolejbus 3244 byl z důvodu poruchy měniče kompresoru krátkodobě odstaven od prosince minulého roku. V těchto dnech je po opravě závady zpět v provozu. Z dílen vozovny Husovice vyjel též trolejbus 3236. Byla na něm provedena střední oprava, při níž byla umístěna zadní mlhová světla mezi ostatní světla na zadním čele. číst dále
autor: Lukin, 28. 3. 2014, trvalý odkaz

Poslední minibusy dorazily do Brna

Vozy 7508, 7512, 7506 a 7513 seřazené ve vozovně Medlánky V pondělí 17. března byl do Brna přivezen poslední z minibusů Stratos LF38 D, které jsou dodávány od prosince 2013. Počet vozů se tak zastavil na desíti. Byla jim přidělena evidenční čísla 7506 - 7515 a všechny jsou zařazeny do medlánecké vozovny, odkud by měly být vypravovány zejména na linky 43, 54, 64, 65, 68, 80 a 302. Kompletní přehled minibusů Stratos najdete v evidenci. číst dále
autor: Miky, 27. 3. 2014, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

V úterý 25. března poprvé do provozu s cestujícími vyjely první letos rekonstruované vozy VarioLFR.E 1539II a 1597II. Svým provedením odpovídají krátkým vozům Vario z minulého roku: LED potkávací světla, klimatizace kabiny řidiče Waeco CA RT880, dveře DOPP Trade, okna s posuvnou vrchní částí, panel řidiče unifikovaný s vozy VarioLF2 a zásuvky včetně řídícího SW uzpůsobeny pro spřahování s tramvajemi VarioLF2. Novinkou u letošních vozů je příprava kamerového systému pro sledování interiéru.
První den provozu oba vozy vyjely společně v soupravě, v dalších dnech se očekává jejich zařazení do souprav s vozy LF2.
Další novinkou je nalepení modrobílé celovozové reklamy na Brother.cz na vůz 13T 1927, naopak o své celovozové reklamy přišly Anitra 1818, která je nyní v unifikovaném laku, a také KT8D5R.N2 1717, která je po stržení reklamy bílá. číst dále
autor: manil, 26. 3. 2014, trvalý odkaz

Nasazení zkušebního elektrobusu Škoda Perun na linky

Škoda Perun jako Shuttle bus na brněnském výstavišti v rámci veletrhu Ampér. Elektrobus Škoda Perun 6P0 2180, který je do Brna na dobu dvou týdnů zapůjčen od výrobce, bude od soboty 22. března nasazen na linky MHD s cestujícími. Bude jezdit jako vložený spoj na trolejbusových linkách.
Sobota 22. 3. a neděle 23. 3.: linka 37 cca v čase 8:00 - 17:00. V případě dřívějšího vybití baterií zatáhne předčasně.
Pondělí 24. 3. a úterý 25. 3.: dělená služba na lince 32.
Středa 26. 3. a čtvrtek 27. 3.: dělená služba na lince 37.
Uvedené rozdělení je vzhledem ke zkušebnímu charakteru provozu elektrobusu bez záruky. číst dále
autor: manil, 21. 3. 2014, trvalý odkaz

Elektrobus Škoda Perun na testech v Brně

nabíjení elektrobusu v trolejbusové vozovně Komín V pondělí 17. března do Brna dorazil elektrobus Škoda Perun (RZ 6P0 2180). Podrobí se zde téměř dvoutýdenímu zkušebnímu provozu s cestujícími.
Škoda Perun je standardní 12 m dlouhý elektrický autobus, pro který byla použita skříň autobusu Solaris III. generace. Baterie jsou uloženy celkem ve třech boxech, z nichž se jeden nachází za kabinou řidiče. Jejich celková kapacita je 222 kWh. Výrobce udává dojezd s cestujícími na jedno nabití cca 120 - 150 km. Baterie lze dobíjet tzv. pomalým nabíjením (proudem 200 A), nebo rychlým nabíjením (370 A). Rychlým dobíjením je elektrobus nabit cca za 50 minut. Tímto způsobem lze vůz připravit k opětovnému provozu během delší pauzy či přestávky mezi ranní a odpolední částí dělené směny.
Elektrobus Škoda Perun se v Brně bude nacházet po dobu dvou pracovních týdnů. Do pátku 21. března bude jezdit v areálu brněnského výstaviště jako okružní linka, od soboty 22. března bude nasazován na běžné linky DPMB. Pro informace o aktuálním nasazení elektrobusu, prosím, sledujte diskusní fórum BMHD nebo vypravenost. číst dále
autor: manil, 18. 3. 2014, trvalý odkaz

Nová vozidla pro dispečink

Nový Rapid ev. č. 6241 Nový Rapid ev. č. 6243 V průběhu prvních dvou měsíců roku 2014 Dopravní podnik města Brna zařadil do provozu 6 nových vozů Škoda Rapid 1,6 TDI pro dopravní dispečink. Vozy, které dostaly evidenční čísla 6241, 6242, 6243, 6244, 6245 a 6246, byly pořízeny na konci minulého roku a v dispečerské flotile nahradily již cca pět let staré Fabie druhé generace, které tak mohly být přesunuty na jiná pracoviště. Všechny nové Rapidy byly před zařazením opatřeny výraznými modro-žluto-červenými polepy a také modrými výstražnými majáky. číst dále
autor: Eda, 5. 3. 2014, trvalý odkaz

Únorová tramvajová rekapitulace

Koncem ledna a v průběhu února postupně opustily dílny po provedené velké prohlídce pisárecké dvojice T3G 1643+1644 a T3P 1595+1564. Provedení prohlídek nevybočuje ze zaběhnutého standardu. Vozy 1643, 1595, ale i 1564 (kterou je možné provozovat i jako sólo), mají připravenou kabeláž a upravenou střechu nad kabinou řidiče pro instalaci klimatizace.
Velkou prohlídkou prošla i medlánecká K2P 1031. Nátěr všech zmíněných vozů po dílnách je standardní unifikovaný.
Během února byly upraveny pro provoz v soupravě VarioLF2+VarioLF vozy 1103II a 1109II. Druhý zmíněný vůz byl téměř rok odstaven po zahoření kabeláže a rozvaděče v prvním článku, nyní probíhá jeho oživování ve vozovně Pisárky.
Po zahoření ze srpna 2013 se do provozu vrátila i KT8 1702.
KT8 1727 přišla o svoji celovozovou reklamu kasa.cz, nyní jezdí v unifikovaném nátěru. O reklamní polep přišla i K2P 1116, která byla krátce nato předána do ÚD k provedení VP.
V posledním únorovém týdnu se na první zkušební jízdy vydalo první letošní VarioLF 1539II. Aktuálně se v dílnách dokončuje vůz 1597II a probíhají práce na VariuLF2 1083II. Skříň pro vůz 1117III je již v Brně a čeká na uvolnění kapacity v Ústředních dílnách. číst dále
autor: manil, 4. 3. 2014, trvalý odkaz

Úpravy muzejní T3M 1594

V červenci roku 2012 odkoupilo Technické muzeum v Brně od Dopravního podniku města Brna tramvaj T3M 1594 zejména za účelem zachování tramvaje s elektrickou výzbojí ČKD Trakce TV1. Tyto výzbroje byly dodávány na přelomu 70. a 80. let minulého století dopravním podnikům v Československu pro modernizace tramvají T3 (Praha, Brno, Ostrava, Bratislava, Košice). Bližší info najdete v aktualitě o odkupu vozu 1594 technickým muzeem.
T3M 1594 po převedení pod TMB až do podzimu loňského roku stála v uzamčené kleci pro historická vozidla na 11. koleji v medlánecké vozovně a byla občasně využívána pro manipulaci s historickými tramvajemi po areálu. Po uvolnění finančních prostředků Technickým muzeem na úpravu exteriéru byla uzavřena dohoda s DPMB (který při opravě tramvaje figuroval jako dodavatel) a "tyristorák" se přesunul do vozovenské karosárny. Zde se pod vedením odborného pracovníka TMB, Miloše Tlaskala, podrobil přelakování do červeno-krémových barev a dalším opravám zevnějšku (např. výměna oken za nepoškozená vandaly, výměna dveřních křídel a jejich ošetření antikorozním nástřikem, doplněním držáku na cedule, odstranění poptávkového otevírání dveří atd.).
K dokončení úprav exteriéru tak, aby tramvaj odpovídala vzhledu v první polovině 80. let, zbývají doplnit původní brzdová a směrová světla a evidenční čísla.
V současné době hledá TMB ve vlastních zdrojích finanční prostředky pro obnovu interiéru tramvaje. Při ideálním chodu celé akce je možné, že se za rok při dopravní nostalgii setkáme v ulicích Brna i s 1594. číst dále
autor: manil, 13. 2. 2014, trvalý odkaz

ContiPressureCheck - systém kontroly pneumatik u autobusů

V lednu 2014 byl na voze 7808 zahájen zkušební provoz nových autobusových pneumatik značky Continental vybavených systémem ContiPressureCheck.

Systém se skládá ze senzorů, které jsou nalepeny uvnitř pneumatik vozidla a pomocí bezdrátové technologie posílají v pravidelných intervalech informace o aktuálním tlaku a teplotě do přijímací jednotky umístěné na rámu vozidla. Jednotka údaje vyhodnocuje a zobrazuje na displeji, který se nachází v kabině řidiče. V případě nesrovnalosti mezi stanoveným a skutečným tlakem okamžitě řidiče varuje, v případě náhlého poklesu tlaku spustí alarm. Systém tedy umožňuje snadnou kontrolu správného nahuštění pneumatik a pomáhá tak snížit jejich opotřebení, hlučnost a valivý odpor, tedy i spotřebu paliva autobusu. Navíc je schopen spolehlivě diagnostikovat riziko defektu a včas na ně upozornit.

Nové pneumatiky, které jsou součástí zkušebního provozu, lépe drží na mokré silnici a ve srovnání s těmi běžně používanými jsou při nižších rychlostech méně hlučné. Kromě vozu 7808 má pneumatiky Continental i vůz 7507, ovšem bez systému ContiPressureCheck.

Pro podrobnější informace je možné navštívit stránky výrobce: odkaz číst dále
autor: Miky, 10. 2. 2014, trvalý odkaz

Lednové trolejbusové aktuality

vůz 3607 při GO ve vozovně Komín Na trolejbusu 3048II, který byl po dodání z Hradce Králové nejprve používán jako pracovní vůz, byla začátkem tohoto roku dokončena CO. Touto opravou, jejíž provedení je shodné s předchozími opravami téhož stupně, byl vůz unifikován s brněnskými vozy typu 21Tr.
Dílny vozovny Komín opustil také trolejbus 3239, jenž byl upraven na pracovní vůz (viz předchozí aktualita). Při hrozící námraze bude dle potřeby vyjíždět v nočních hodinách a mazat trolejové vedení ředěným fridexem pomocí zařízení umístěného na střeše (ve schráně převzaté z trolejbusu 22TrG).
Další alternativní možností rozmrazování trolejového vedení jsou vyhřívané botky, které byly zkušebně instalovány na vůz 3018.


» číst celý text... číst dále
autor: Lukin, 27. 1. 2014, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2013 a výhled na rok 2014

Minulý rok jsme se zpozdili o dva měsíce, tento rok jen o necelý jeden. Ano, je tu již tradiční rekapitulace změn ve vozovém parku v uplynulém roce a výhled na rok následující.



» číst celý text... číst dále
autor: Eda, 27. 1. 2014, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

Již v prosinci 2013 byla do provozu vrácena KT8D5R.N2 1706, která prošla velkou prohlídkou v medláneckých Ústředních dílnách. Nejvýraznější změnou je přesunutí odpojovače trolej-zem do zástěny "A" kabiny a příprava na klimatizace kabin řidiče, které budou na vůz dodány později. Nátěr vozu je i po VP standardní unifikovaný.
V polovině ledna byla do Brna dodána skříň pro první VarioLF2 pro rok 2014. Po dokončení ponese ev. č. 1083II.
O reklamní polep přišla KT8D5R.N2 1718. Nyní je provozována v černém podkladovém laku. číst dále
autor: manil, 20. 1. 2014, trvalý odkaz