Začátkem prosince 2021 ve vší tichosti opustil službu na pravidelných linkách brněnské MHD poslední autobus typové řady Citelis s pohonem na klasickou motorovou naftu, vůz Citelis 12M evidenčního čísla 7653. V posledních měsících svého "života" byl pravidelně vypravován již pouze o víkendech, a to na 3. kurz linky 77. V letech 2006–2021 v Brně jezdilo celkem 41 autobusů standardního dvanáctimetrového provedení (a k tomu dalších 6 s pohonem na stlačený zemní plyn, které jsou dosud v provozu) a 22 autobusů článkových, osmnáctimetrových.
Dne 13. prosince 2021 byl v Brně poprvé do provozu s cestujícími zařazen nový typ kloubového trolejbusu Škoda 27Tr. Trolejbusy tohoto typu jsou součástí celkem čtyřicetikusové dodávky, přičemž první vůz dorazil do Brna dne 9. listopadu 2021. Od té doby probíhají dodávky dalších vozidel, kterých bude do konce ledna příštího roku 20 ks a do konce léta téhož roku by pak mělo být dodáno dalších 20 vozidel. Zařazování do provozu bude probíhat souběžně a v závislosti na zaškolování řidičů. Provoz těchto nových trolejbusů umožní obnovu vozového parku vyřazením starších trolejbusů typů 15Tr, 22Tr a 25Tr.
AKTUALIZACE: V souvislosti s předčasným ukončením výluky na linkách 4 a 9 bude od středy 1. prosince 2021 Vánoční tramvaj v provozu denně pouze od 16:00 do 20:00 a pojede podle upraveného jízdního řádu. Výchozí zastávkou bude nově Malinovského náměstí.
Dne 9. listopadu 2021 v odpoledních hodinách dorazil na návěsové soupravě do trolejbusové vozovny Komín první trolejbus z celkem čtyřicetikusové dodávky kloubových vozidel Škoda 27Tr. Obdrží ev. č. 3649 a před zařazením do provozu s cestujícími bude sloužit ke zaškolování řidičů. Dalších 19 vozidel má být přivezeno do konce ledna roku 2022, zbylých 20 vozů pak do konce téhož roku. Výrobcem těchto trolejbusů je společnost ŠKODA Electric a. s., která vyhrála zadávací řízení vypsané z důvodu potřeby obnovy vozového parku a také navýšení podílů kloubových vozidel.
Bránou medlánecké vozovny DPMB projel v brzkých pátečních ranních hodinách návěs s neobvyklým nákladem – tramvají K2. Jedná se o vůz vyrobený v roce 1977 v závodě ČKD Tatra, který sloužil pro výcvik nových řidičů tramvají v DP Bratislava pod ev. č. 8133; nikdy nevozil cestující. Ve slovenském hlavním městě dosloužil v roce 2009, naštěstí však byl ušetřen šrotace. V letošním roce jej odkoupil za 1000 EUR DP hlavního města Prahy, který jej po celkové rekonstrukci plánuje provozovat jako historické vozidlo na tramvajové lince 23, kde bude společně s tramvajemi T3, T3SUCS a T2 připomínat design akademického sochaře Františka Kardause, který je autorem podoby zmíněných tramvají.
Dopravní podnik města Brna přivítal v pátek 1. října 2021 v areálu medlánecké vozovny autobusů netradiční dočasný přírůstek. Škoda Electric, člen skupiny Škoda Transportation, sem na zkoušku zapůjčila nový midibus s obchodním oznčením Škoda D’City 9 LE. Autobus obdrží evidenční číslo 2726II a po dobu přibližně jednoho měsíce bude vypravován na linky běžně obsluhované minibusy, tzn. 65 a 68.
Kromě očekávané dodávky 40 ks nových kloubových trolejbusů Škoda 27Tr, z nichž prvních 20 ks bude do Brna dodáno do ledna 2022 a dalších 20 ks bude díky využití opce dodáno do konce téhož roku, poptává brněnský DP další trolejbusy. Tentokrát se jedná o sólo vozidla s alternativním pohonem.
Změny v oblasti vozového parku trolejbusů se v poslední době týkají zejména odstavování vozidel, a to zpravidla z důvodu nájezdu km do prohlídky a nerentabilitě jejího provedení, a jejich následné šrotaci. Výčet vyřazených vozů od vydání posledních trolejbusových aktualit je následující: 3005, 3029, 3036II, 3037II, 3044II, 3047II, 3057II, 3060II,
3270, 3275, 3278 a 3281. Fyzickou likvidaci zajišťuje pro dopravní podnik Šrot Gebeshuber s.r.o., do jehož areálu v Sokolnicích jsou vozy odváženy a kde probíhá samotná likvidace. Výjimkou je případ vozu 3029 poškozeného při dopravní nehodě, který byl zlikvidován v areálu vozovny Slatina. Výhledově dojde též k vyřazení a likvidaci trolejbusů 3002, 3006, 3043II a 3285.
Obnova vozového parku trolejbusů bude zajištěna nákupem nových kloubových trolejbusů Škoda 27Tr. K původnímu počtu 20 ks s plánovaným dodáním do ledna 2022, přibude do konce téhož roku díky využití opce dalších 20 ks.
číst dále
Součástí rámcové smlouvy na dodávku 20 nových autobusů Solaris Urbino 18 IV v loňském roce byla také opce na dalších 13 vozů. Tu se brněnský dopravní podnik rozhodl využít a během června a července 2021 tak bylo do Brna dodáno dalších 13 autobusů stejného typu.
Jak jsme avizovali v minulé aktualitě (Nové autobusy Iveco Crossway v Brně), poslední z pěti bezplatně pronajatých autobusů Crossway dorazil do Brna na konci června 2021. Jedná se o vůz Iveco Crossway LE CITY 12M NP a vzhledem k tomu, že již od roku 2019 sloužil jako předváděcí autobus společnosti Iveco Czech Republic, zůstal mu pro Brno netypický bílý lak. V rámci předváděcího provozu se autobus mimo České republiky podíval i do Maďarska, po návratu ze zahraničí se již začal vyskytovat v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – nejprve u společnosti ZDS Psota na linkách znojemské MHD, následně se s ním mohli setkat už i obyvatelé Brna a okolí, a to u ČSAD Tišnov na linkách 51 a 71.
V úterý 18. května 2021 dorazily do slatinské vozovny čtyři z pěti dlouho očekávaných přírůstků do vozového parku, autobusy Iveco Crossway. Tři z toho jsou v provedení Iveco Crossway LE CITY 14.5M, jeden pak je zástupce typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP. Poslední, pátý, vůz bude rovněž typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP a na rozdíl od předešlých vozů, které do Brna zamířily přímo z výrobní linky, se bude jednat o původně předváděcí vůz. Do Brna by měl být dodán v průběhu měsíce června.
I v letošním roce pokračují velké prohlídky tramvají typu KT8D5R.N2. Koncem března byla dokončena VP vozu 1709, který byl vrácen do běžného provozu dne 1. 4. 2021. Provedení prohlídky odpovídá předchozím dokončeným tramvajím tohoto typu.
číst dále
Dne 7. 4. 2021 poprvé do provozu zasáhly první ojeté tramvaje T6A5 z druhé dodávky. Konkrétně se jedná o soupravu 1237+1238 (ex DPP 8687+8680). Oba vozy prošly úpravami a střední prohlídkou v obdobném rozsahu jako předchozí vozy. Jedinou odlišností je celková obnova vnějšího laku a nové čalounění sedadel dle brněnského vzoru.
číst dále
Jako již tradičně přinášíme aktualitu shrnující nejdůležitější a nejzajímavější změny ve vozovém parku DPMB v roce 2020. V následujících odstavcích se také dočtete o plánech na rok následující.
Nekonečný koloběh velkých prohlídek pokračuje i letošní zimu. Na přelomu roku byly dokončeny VP na tramvajích VarioLF2 ev. č. 1106II a KT8D5R.N2 ev. č. 1710, přičemž oba vozy byly vráceny do provozu během první poloviny ledna. Provedení obou tramvají odpovídá předchozím dokončeným prohlídkám tramvají daného typu. V procesu velkých prohlídek se nyní nachází vozy 1709, 1812, 1813 a 1902. V případě 1902 se jedná o první Škodu 13T, která byla přistavena k provedení VP.
číst dále
Na základě zadávacího řízení zahájeného ve druhé polovině minulého roku byla uzavřena rámcová dohoda na dodávku trolejbusů mezi DPMB, a. s., a výrobcem ŠKODA Electric a. s. Předmětem uzavřené smlouvy je dodávka až 40 ks kloubových nízkopodlažních trolejbusů v letech 2021–2024, přičemž prvních 20 vozidel má být dodáno do 24. ledna 2022. Na základě dílčí kupní smlouvy může být v letech 2022–2024 odebráno dalších až 20 ks těchto trolejbusů. Dodávanými vozy budou trolejbusy Škoda 27Tr s karoseriemi Solaris IV. generace.
Dne 25. 1. 2021 byla do provozu zařazena devátá tramvaj EVO 2 ev. č. 1830. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 18. kurzu linky 4.
číst dále
Dne 6. 1. 2021 byla do provozu zařazena osmá tramvaj EVO 2 ev. č. 1829. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 16. kurzu linky 4.
číst dále
Tyto trolejbusové aktuality, přestože jsou označeny jako zimní, shrnují změny ve vozovém parku trolejbusů, které se udály ve druhé polovině roku 2020. Již nějakou dobu je postup při přistavování trolejbusů do dílen TÚ zjednodušeně následující - daný vůz je nejdříve odstaven zpravidla z důvodů najetí km (stanovených pro provedení opravy), poté čeká na kapacitu dílen, přičemž při jejím uvolnění je následně rozhodnuto, zda je provedení prohlídky na konkrétním voze rentabilní. Do provozu se po provedení údržby v rozsahu SO+ vrátí trolejbus 3042II. Střední opravou, která je z kapacitních důvodů prováděna dílnou LÚ ve Slatině, prochází vůz 3231. Po již zmíněném rozhodnutí by do dílen mohly být případně přistaveny i trolejbusy 3001, 3002 a 3040. Osud vozidel 3036II, 3037II, 3057II, 3060 i 3278 a 3285, odstavených z důvodu závady na hnací nápravě, je nejasný. Výběrem pro další udržení v provozu neprošly trolejbusy:
Závěr loňského roku byl na reklamní novinky poměrně bohatý a do seznamu reklam přibylo hned pět celovozových polepů. Tradičně největší podíl novinek připadá na článková Varia. Tramvaj ev. č. 1088II propaguje Sociální nadační fond města Brna a Jihomoravského kraje, přičemž reklama je tvořena grafikou na červeném, bílém a modrém podkladu. Vario ev. č. 1098II nově vozí zelenou reklamu prezentující organizaci Dům zahraniční spolupráce, předchozí reklama Vyjeď.cz byla ukončena. Po delší době přibylo i reklamní krátké Vario, tramvaj ev. č. 1599II vozí fialovou reklamu poutající na síť dárcovských center krevní plazmy Plasma Place. Poslední novinku představují reklamy Kanceláře architekta města Brna. Fialovo-bílý polep na tramvaji 13T ev. č. 1928 prezentuje připravovaný nový územní plán Brna, žluto-červená reklama na T3R.PV ev. č. 1653II propaguje přímo samotnou Kancelář architekta města Brna.
číst dále
Nyní můžete sledovat aktuality na BMHD i pomocí své RSS čtečky: RSS feed.
Vybrané zajímavosti a aktuality dáváme také na náš profil na Facebooku.
Máme i účet na twitteru: @BMHDcz.
A najdete nás též na Instagramu.