Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2021 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2021

Vánoční tramvaj

Jízdní řád Vánoční tramvaje do 30. 11. 2021 (DPMB) Jízdní řád Vánoční tramvaje od 1. 12. 2021 (DPMB) AKTUALIZACE: V souvislosti s předčasným ukončením výluky na linkách 4 a 9 bude od středy 1. prosince 2021 Vánoční tramvaj v provozu denně pouze od 16:00 do 20:00 a pojede podle upraveného jízdního řádu. Výchozí zastávkou bude nově Malinovského náměstí.

Od pátku 26. listopadu 2021 bude opět v provozu tradiční svítící Vánoční tramvaj. Zahájení provozu bylo původně plánováno na sobotu 27. listopadu, v souvislosti se zrušením slavnostního rozsvícení vánočního stromu na náměstí Svobody se však retro tramvaj T3 ev. č. 1525 zařadí na zvláštní linku centrem města již pátečním odjezdem v 17:00 z náměstí Svobody.

Vánoční tramvaj pojede po okružní trase Náměstí Svobody – Hlavní nádraží – Malinovského náměstí – Náměstí Svobody – Hlavní nádraží – Šilingrovo náměstí – Česká – Náměstí Svobody vždy v pracovních dnech od 16:00 do 21:00 a v nepracovních dnech od 11:00 do 21:00. Provoz se předpokládá do čtvrtka 23. prosince 2021.

Kromě vyzdobeného vozu 1525 vyjede na běžné linky také novoroční Anitra ev. č. 1812, která obdržela zeleně laděný polep doplněný vánočním osvětlením na střešní oblině a na okenních sloupcích.

(aktualizace 30. 11. 2021) číst dále
autor: Miky, 26. 11. 2021, trvalý odkaz

První trolejbus Škoda 27Tr v Brně

Trolejbus Škoda 27Tr během manipulací na dvoře vozovny Komín po složení z návěsové soupravy. Trolejbus Škoda 27Tr během manipulací na dvoře vozovny Komín po složení z návěsové soupravy. Dne 9. listopadu 2021 v odpoledních hodinách dorazil na návěsové soupravě do trolejbusové vozovny Komín první trolejbus z celkem čtyřicetikusové dodávky kloubových vozidel Škoda 27Tr. Obdrží ev. č. 3649 a před zařazením do provozu s cestujícími bude sloužit ke zaškolování řidičů. Dalších 19 vozidel má být přivezeno do konce ledna roku 2022, zbylých 20 vozů pak do konce téhož roku. Výrobcem těchto trolejbusů je společnost ŠKODA Electric a. s., která vyhrála zadávací řízení vypsané z důvodu potřeby obnovy vozového parku a také navýšení podílů kloubových vozidel.
číst dále
autor: Lukin, 10. 11. 2021, trvalý odkaz

Historická K2 pro DP Praha na renovaci v Brně

Sunutí zadního článku na místo dočasného odstavení K2 8133 na návěstu v Medlánkách Vůz 8133 v Bratislavě na místě, na jakém jej bylo poslední desetiletí možné vídat přes plot krasňanské vozovny Bránou medlánecké vozovny DPMB projel v brzkých pátečních ranních hodinách návěs s neobvyklým nákladem – tramvají K2. Jedná se o vůz vyrobený v roce 1977 v závodě ČKD Tatra, který sloužil pro výcvik nových řidičů tramvají v DP Bratislava pod ev. č. 8133; nikdy nevozil cestující. Ve slovenském hlavním městě dosloužil v roce 2009, naštěstí však byl ušetřen šrotace. V letošním roce jej odkoupil za 1000 EUR DP hlavního města Prahy, který jej po celkové rekonstrukci plánuje provozovat jako historické vozidlo na tramvajové lince 23, kde bude společně s tramvajemi T3, T3SUCS a T2 připomínat design akademického sochaře Františka Kardause, který je autorem podoby zmíněných tramvají.

DP Praha v létě 2021 hledal formou výběrového řízení zhotovitele opravy. Ve výběrovém řízení uspěl Dopravní podnik města Brna, a. s., který má s údržbou vozů K2 jako největší provozovatel tramvají tohoto typu na světě bohaté zkušenosti.

Jak již bylo uvedeno výše, tramvaj byla z Bratislavy přivezena silničním trajlerem z Bratislavy v pátek 8. října 2021 brzy ráno. Ke složení došlo téhož dne v poledne, přičemž bylo nutné využít jeřábů a tramvaj složit postupně po článcích, přestože byl silniční trajler vybaven rozkládacím kolejovým polem, které umožňuje jednoduché sjetí přepravovaného kolejového vozidla na koleje. V Bratislavě totiž tramvaje jezdí na rozchodu kolejí 1000 mm, zatímco v Brně je standardní rozchod 1435 mm. Jednotlivé články tedy byly jeřáby usazeny do tzv. jalových (bezmotorových) podvozků standardního rozchodu, aby s nimi bylo možné v rámci kolejiště ÚD libovolně manipulovat. Úzkorozchodné bratislavské podvozky pak byly složeny zvlášť.

Na počátku opravy bude provedeno rozebrání obou článků na holou karoserii a pečlivé vytřídění součástek, které bude možné při repasi použít. Následně budou obě části skříně otryskány a bude provedena defektoskopie vybraných uzlů a oprava poškozených nebo opotřebených částí. Dále bude provedeno přinýtování repasovaného vlnitého oplechování, které je pro tramvaje K2 typické, a nalakování vozu do červeno-krémových odstínů. Poté bude natažena kabeláž, položena podlahová překližka, na niž bude nalepena rýhovaná pryžová podlahová krytina. Současně dojde k montáži stropního obložení a obložení bočnic a k montáži laminátových sedadel cestujících na původních kornoutech. Na závěr budou zavázány repasované podvozky rozchodu 1435 mm a pantograf. Po oživení a odzkoušení bude vůz přepraven do Prahy.

Podle smlouvy zveřejněné v registru smluv má být dílo hotové do konce roku 2022 a pražský DP za ně tomu brněnskému zaplatí 9,670 mil. Kč.

V Praze vůz obdrží ev. č. 7000 odkazující na prototyp K2, který zde byl pod tímto číslem v 60. letech zkoušen. číst dále
autor: BMHD.cz, 9. 10. 2021, trvalý odkaz

Zkušební midibus Škoda D’City 9 LE v Brně

Předváděcí autobus Škoda D’City 9 LE (foto: Škoda Transportation) Dopravní podnik města Brna přivítal v pátek 1. října 2021 v areálu medlánecké vozovny autobusů netradiční dočasný přírůstek. Škoda Electric, člen skupiny Škoda Transportation, sem na zkoušku zapůjčila nový midibus s obchodním oznčením Škoda D’City 9 LE. Autobus obdrží evidenční číslo 2726II a po dobu přibližně jednoho měsíce bude vypravován na linky běžně obsluhované minibusy, tzn. 65 a 68.

Vozidlo z rodiny D’City vzešlo ze spolupráce skupiny Škoda s tureckým výrobcem autobusů a lehkých nákladních vozidel Temsa. Jedná se prakticky o typ Temsa MD9 LE, vyráběný již od roku 2012, přičemž pro český a slovenský trh jsou tyto autobusy od letošního roku nabízeny pod značkou Škoda (homologovány jsou však jako Temsa). Ze základních technických parametrů můžeme zmínit rozměry – délka 9 536 mm, výška 3 132 mm a šířka 2 400 mm. Autobus je poháněn motorem Cummins ISBE Euro 6 o výkonu 186 kW, přenos výkonu zajišťuje šestistupňová převodovka Allison Automatic 6+1 T280R a maximální rychlost vozidla dosahuje 100 km/h. Cestující mohou využít dvoje dveře, naproti těm druhým se nachází prostor pro invalidní vozík nebo kočárek. Vozidlo nabízí celkem 30 míst k sezení, nechybí klimatizace prostoru pro cestující.

Další podrobnosti jsou k dispozici na stránkách výrobce: www.skoda.cz/reference/dcity číst dále
autor: Miky, 1. 10. 2021, trvalý odkaz

Obnova vozového parku trolejbusů

Často dodávanou kombinací do evropských měst je elektrická výzbroj Škoda v karoserii Solaris (nyní již IV. generace). Takovými trolejbusy byl částečně obnoven vozový park trolejbusů v litevském Vilniusu, kam byly tyto vozy dodány pod hlavičkou Solarisu. V Jihlavě jezdí 10 trolejbusů Škoda 32Tr s karoserií SOR NS 12. Část z nich disponuje alternartivním pohonem na baterie. V zadávacím řízení na dodávku nových trolejbusů s alternativním pohonem pro Jihlavu uspěla společnost Tram for envi s trolejbusem s karoserií Bogdan T701.20 a výzbrojí Cegelec. Kromě očekávané dodávky 40 ks nových kloubových trolejbusů Škoda 27Tr, z nichž prvních 20 ks bude do Brna dodáno do ledna 2022 a dalších 20 ks bude díky využití opce dodáno do konce téhož roku, poptává brněnský DP další trolejbusy. Tentokrát se jedná o sólo vozidla s alternativním pohonem.

Dne 20. září 2021 byla zveřejněna na profilu zadavatele, tj. DPMB, a.s., nadlimitní veřejná zakázka s předpokládanou hodnotou 440 mil. Kč, jejímž předmětem plnění je dodávka až 40 ks dvounápravových nízkopodlažních trolejbusů s alternativním pohonem v letech 2022-2025. S dodáním prvních 10 vozidel se počítá maximálně 540 dní od nabytí platnosti rámcové dohody, další trolejbusy pak mohou být dodány na základě dílčích smluv v letech 2023-2025. Lhůta pro podání nabídek je stanovena do 27. října 2021 a jediným kritériem pro posouzení nabídek je nabídková cena za jeden trolejbus. Alternativní pohon těchto vozidel by měl být zajištěn trakčními bateriemi umožňujícími dojezd minimálně 10 km, a to i se zapnutou klimatizací. Kromě dalších obvyklých požadavků na technické provedení trolejbusů (např. celoplastová sedadla s čalouněným podsedákem nebo klimatizce typu HVAC salonu pro cestující) je požadována rovněž kamera snímající sběrače a trolejové vedení s přenosem obrazu v reálném čase a zobrazením v kabině řidiče, couvací kamera, ruční ovladač EDB nebo také min. 5 ks zásuvek se dvěma USB porty pro nabíjení mobilních zařízení cestujícími. číst dále
autor: Lukin, 27. 9. 2021, trvalý odkaz

Letní trolejbusové aktuality

trolejbus 3249 v průběhu přestavby na pracovní vůz fragmenty vozu 3029 po jeho likvidaci v areálu vozovny Slatina příprava vozu 3285 na šrotaci Změny v oblasti vozového parku trolejbusů se v poslední době týkají zejména odstavování vozidel, a to zpravidla z důvodu nájezdu km do prohlídky a nerentabilitě jejího provedení, a jejich následné šrotaci. Výčet vyřazených vozů od vydání posledních trolejbusových aktualit je následující: 3005, 3029, 3036II, 3037II, 3044II, 3047II, 3057II, 3060II, 3270, 3275, 3278 a 3281. Fyzickou likvidaci zajišťuje pro dopravní podnik Šrot Gebeshuber s.r.o., do jehož areálu v Sokolnicích jsou vozy odváženy a kde probíhá samotná likvidace. Výjimkou je případ vozu 3029 poškozeného při dopravní nehodě, který byl zlikvidován v areálu vozovny Slatina. Výhledově dojde též k vyřazení a likvidaci trolejbusů 3002, 3006, 3043II a 3285.

V rámci prováděných středních oprav dílnami TÚ ve vozovně Komín došlo k demontáži výzbroje IGCT (Integrated gate-commutated thyristor) z vozů 3040II a 3042II, čímž byly získány potřebné náhradní díly pro provoz trolejbusů Škoda 22Tr. Na zmíněné vozy pak byla dosazena standardní výzbroj s GTO tyristory (Gate turn-off thyristor). Přestože bylo zprvu uvažováno o definitivním odstavení trolejbusu 3604, slouží nyní jako záložní vůz v případě nedostatku kloubových vozidel. Dále byla započata přestavba trolejbusu 3249 na druhý pracovní vůz (po vzoru 3239). Důvodem je lepší pokrytí trolejové sítě při noční preventivní údržbě v zimním období (nanášení nemrznoucí směsi na TV). Naopak z vozu 3018 bylo po finální etapě zkušebního provozu v únoru 2021 demontováno zařízení pro vyhřívaní botek, jehož účelem bylo efektivnější strhávání námrazy po jejím vytvoření na trolejovém vedení. Poslední zmínka k dílenské činnosti patří trolejbusu Škoda 9TrHT28 ev. č. 3136. Ten byl dopraven z vozovny Husovice, kde byl deponován od DOD v roce 2019, na dílnu LÚ ve vozovně Komín, kde proběhla demontáž vybraných součástí. Tím byla zahájena příprava pro provedení renovace a zařazení trolejbusu do sbírek retro vozidel.

V poslední době došlo k následujícím přesunům vozidel. Z vozovny Komín byl do vozovny Slatina přesunut vůz 3034II a do vozovny Husovice 3626.

Škoda 27Tr v Českých Budějovicích Obnova vozového parku trolejbusů bude zajištěna nákupem nových kloubových trolejbusů Škoda 27Tr. K původnímu počtu 20 ks s plánovaným dodáním do ledna 2022, přibude do konce téhož roku díky využití opce dalších 20 ks. číst dále
autor: Lukin, 27. 8. 2021, trvalý odkaz

Nové autobusy Solaris Urbino 18 IV v Brně

Vůz Solaris Urbino 18 IV 2667 z loňské dodávky na lince 50 Součástí rámcové smlouvy na dodávku 20 nových autobusů Solaris Urbino 18 IV v loňském roce byla také opce na dalších 13 vozů. Tu se brněnský dopravní podnik rozhodl využít a během června a července 2021 tak bylo do Brna dodáno dalších 13 autobusů stejného typu.

Prvních 6 autobusů evidenčních čísel 2682II, 2683II, 2684II, 2686II, 2689II a 2691II bylo dodáno již 22. června a během následujících dvou týdnů byly postupně zařazeny do provozu. Zbývající část čítající 7 autobusů evidenčních čísel 2679II, 2680II, 2681II, 2685II, 2687II, 2688II a 2690II do Brna dorazila dne 13. července a do provozu budou zařazeny v následujících dnech. Přehled nově dodaných autobusů naleznete v evidenci.

Všechny nové autobusy byly zařazeny do vozovny Medlánky. V souvislosti s navýšením celkového počtu kloubových autobusů tak došlo k přesunu dvou starších autobusů Solaris Urbino 18 III evidenčních čísel 2641II a 2642II do Slatiny (vrací se sem po necelých třech letech), v nejbližší době by měly dle dostupných informací následovat další dva evidenčních čísel 2640II a 2643II. Kromě toho také v první polovině července došlo k odstavení čtyř medláneckých autobusů B961 z provozu, a to konkrétně vozů 2372, 2373, 2374 a 2375. Tyto autobusy byly po vytěžení komponent systému RIS II a případných dalších náhradních dílů z důvodu nedostatku místa převezeny do areálu trolejbusové vozovny ve Slatině, kde jsou v současnosti odstaveny a čekají na svůj další osud. Lze očekávat postupné další odstavování autobusů B961. číst dále
autor: Miky, 17. 7. 2021, trvalý odkaz

Pět nových crosswayů v provozu

Bílý Crossway LE CITY 12M NP byl v rámci předváděcího provozu zapůjčen i do Jeseníku, kde pod hlavičkou společnosti Arriva Morava zajišťoval dopravu do areálu Priessnitzových lázní Pohled do interiéru předváděcího autobusu Crossway LE CITY 12M NP Jak jsme avizovali v minulé aktualitě (Nové autobusy Iveco Crossway v Brně), poslední z pěti bezplatně pronajatých autobusů Crossway dorazil do Brna na konci června 2021. Jedná se o vůz Iveco Crossway LE CITY 12M NP a vzhledem k tomu, že již od roku 2019 sloužil jako předváděcí autobus společnosti Iveco Czech Republic, zůstal mu pro Brno netypický bílý lak. V rámci předváděcího provozu se autobus mimo České republiky podíval i do Maďarska, po návratu ze zahraničí se již začal vyskytovat v rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – nejprve u společnosti ZDS Psota na linkách znojemské MHD, následně se s ním mohli setkat už i obyvatelé Brna a okolí, a to u ČSAD Tišnov na linkách 51 a 71.

Nakonec zakotvil u Dopravního podniku města Brna, kde byl pod evidenčním číslem 2745II přidělen do vozovny ve Slatině, stejně jako ostatní pronajaté vozy. Po vyřízení nezbytných formalit a instalaci palubního počítače, validátorů a dalších komponent RIS II (zajímavostí je, že tyto pocházejí z vozu B931 7464, jenž se stále fyzicky nachází v medlánecké vozovně) byl vůz 2745II poprvé nasazen do provozu v pátek 9. července 2021, a to na ranní i odpolední část kurzu 11/75. Podrobnosti o historii autobusu naleznete v evidenci po kliknutí na evidenční číslo výše.

Již na začátku června se postupně do provozu zařadily i autobusy Crossway LE CITY 14.5M 2741II2743II a autobus Crossway LE CITY 12M NP 2744II. Jak již bylo zmíněno, patnáctimetrové vozy jsou nasazovány především na kurzy letištní linky E76, zatímco dvanáctimetrové vozy slouží na slatinských kurzech, na něž jsou běžně vypravovány autobusy Urbanway 12M CNG. číst dále
autor: Miky, 12. 7. 2021, trvalý odkaz

Nové autobusy Iveco Crossway v Brně

Nové Crosswaye budoucích evidenčních čísel 2744, 2743 a 2742 (zleva) Nový Crossway LE CITY 14.5M budoucího evidenčního čísla 2741 v průběhu montáže RIS II Interiér nových autobusů je přizpůsoben provozu na letištní lince E76 V úterý 18. května 2021 dorazily do slatinské vozovny čtyři z pěti dlouho očekávaných přírůstků do vozového parku, autobusy Iveco Crossway. Tři z toho jsou v provedení Iveco Crossway LE CITY 14.5M, jeden pak je zástupce typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP. Poslední, pátý, vůz bude rovněž typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP a na rozdíl od předešlých vozů, které do Brna zamířily přímo z výrobní linky, se bude jednat o původně předváděcí vůz. Do Brna by měl být dodán v průběhu měsíce června.

Všech pět autobusů bude do Brna dlouhodobě zapůjčeno výrobcem formou bezplatného pronájmu coby kompenzace za reklamované závady související s provozem kloubových autobusů Iveco Urbanway 18M CNG. Pronájem je plánován na 3 roky (do května 2024) s možností následného odkoupení vozidel. Je pravděpodobné, že Dopravní podnik města Brna této nabídky využije a v roce 2024 skutečně všech pět autobusů odkoupí.

Nové autobusy byly zařazeny do vozovny ve Slatině a byla jim přidělena evidenční čísla z řady 27xx vyhrazené pro zkušební a pronajaté vozy. Vozy Crossway LE CITY 14.5M tedy obdržely evidenční čísla 2741II, 2742II a 2743II, první dodaný vůz Crossway LE CITY 12M NP bude nosit evidenční číslo 2744II a pro poslední dodaný vůz je připraveno evidenční číslo 2745II. Provedení vozů odpovídá současným standardům DPMB, to znamená informační a odbavovací systém RIS II včetně validátorů pro elektronické odbavování cestujících, pokladnu EPIS 5.0A pro výdej kompletního sortimentu jízdenek dle Tarifu IDS JMK řidičem nebo vnější a vnitřní infopanely Bustec. Nechybí USB nabíječky pro nabíjení drobné elektroniky v prostoru pro cestující. Řidiči pak ocení couvací kameru, vnitřní kamerový systém, ale také autorádio a ledničku. Co se týče technického provedení, obě verze pohání motor Iveco Cursor 9, přičemž 14,5 metru dlouhé autobusy jsou poháněny běžnou naftou, zatímco přídomek NP (natural power) u dvanáctimetrových vozidel napovídá, že se jedná o motor ve verzi na stlačený zemní plyn (CNG). V obou provedeních činí výkon motoru cca 265 kW, tj. 360 koňských sil. O přenos výkonu se u obou verzí stará čtyřstupňová převodovka VOITH D864.6. Další podrobnosti jsou k dispozici v technických listech, které jsou ke stažení na stránkách výrobce.

Závěrem ještě k plánovanému provoznímu nasazení. Tři autobusy v delší 14,5metrové verzi plánuje brněnský dopravní podnik nasadit především na linku E76, která spojuje hlavní nádraží s letištěm v Tuřanech. Tomu je také přizpůsoben interiér, v jehož přední části jsou instalovány police na zavazadla. Formou vhodných přejezdů kmenových kurzů linky E76 pak bude moci být posílena kapacita i na vybraných ostatních autobusových linkách, na nichž jsou v současnosti provozovány autobusy standardní délky na hraně kapacity. Dvojice autobusů standardního 12metrového pak bude po boku autobusů Iveco Urbanway 12M CNG vypravována na slatinské kurzy linek, na nichž zajišťují provoz sólo autobusy.

Přehled nových autobusů naleznete v evidenci. číst dále
autor: Miky, 21. 5. 2021, trvalý odkaz

KT8D5R.N2 1709 po VP

1709 první den v provozu po VP I v letošním roce pokračují velké prohlídky tramvají typu KT8D5R.N2. Koncem března byla dokončena VP vozu 1709, který byl vrácen do běžného provozu dne 1. 4. 2021. Provedení prohlídky odpovídá předchozím dokončeným tramvajím tohoto typu. číst dále
autor: Ondra K., 13. 4. 2021, trvalý odkaz

T6A5 1237+1238 v provozu

Dne 7. 4. 2021 poprvé do provozu zasáhly první ojeté tramvaje T6A5 z druhé dodávky. Konkrétně se jedná o soupravu 1237+1238 (ex DPP 8687+8680). Oba vozy prošly úpravami a střední prohlídkou v obdobném rozsahu jako předchozí vozy. Jedinou odlišností je celková obnova vnějšího laku a nové čalounění sedadel dle brněnského vzoru. číst dále
autor: Ondra K., 8. 4. 2021, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2020 a výhled na rok 2021

Tramvaje EVO 2 jsou od roku 2020 postupně zařazovány do provozu, celkem jich může být až 41 Představení prvního z 20 dodaných vozů NS 12 proběhlo na konci sprna 2020 na DOD ve vozovně Slatina. Spolu s dalšími 20 autobusy Urbino 18 IV umožnily významně omladit vozový park Jako již tradičně přinášíme aktualitu shrnující nejdůležitější a nejzajímavější změny ve vozovém parku DPMB v roce 2020. V následujících odstavcích se také dočtete o plánech na rok následující.

» číst celý text... číst dále
autor: Jakub S., 9. 3. 2021, trvalý odkaz

Další tramvaje po VP

Nekonečný koloběh velkých prohlídek pokračuje i letošní zimu. Na přelomu roku byly dokončeny VP na tramvajích VarioLF2 ev. č. 1106II a KT8D5R.N2 ev. č. 1710, přičemž oba vozy byly vráceny do provozu během první poloviny ledna. Provedení obou tramvají odpovídá předchozím dokončeným prohlídkám tramvají daného typu. V procesu velkých prohlídek se nyní nachází vozy 1709, 1812, 1813 a 1902. V případě 1902 se jedná o první Škodu 13T, která byla přistavena k provedení VP. číst dále
autor: Ondra K., 31. 1. 2021, trvalý odkaz

Nákup nových kloubových trolejbusů Škoda 27Tr

Trolejbusy Škoda 27Tr provozuje od roku 2020 mj. i DP města Ústí nad Labem. Na snímku ze dne 26. 1. 2021 je zachycen vůz ev. č. 622 před OD Květ v Neštěmicích. Trolejbusy Škoda 27Tr provozuje od roku 2020 mj. i DP města Ústí nad Labem. Na snímku ze dne 26. 1. 2021 je zachycen vůz ev. č. 624 ve stoupání na ulici Rooseveltova. Na základě zadávacího řízení zahájeného ve druhé polovině minulého roku byla uzavřena rámcová dohoda na dodávku trolejbusů mezi DPMB, a. s., a výrobcem ŠKODA Electric a. s. Předmětem uzavřené smlouvy je dodávka až 40 ks kloubových nízkopodlažních trolejbusů v letech 2021–2024, přičemž prvních 20 vozidel má být dodáno do 24. ledna 2022. Na základě dílčí kupní smlouvy může být v letech 2022–2024 odebráno dalších až 20 ks těchto trolejbusů. Dodávanými vozy budou trolejbusy Škoda 27Tr s karoseriemi Solaris IV. generace.

Jako důsledek rostoucí konkurence v odvětví výroby trolejbusů byla vozidla nabídnuta za cenu 11,95 mil. Kč za jeden vůz, což v minulosti odpovídalo ceně za sólový trolejbus. Pro srovnání, vozy Škoda 26Tr, provozované od roku 2018, byly dodány za cenu 12,85 mil. Kč za kus (tehdy se však jednalo o parciální trolejbusy). Výsledkem je úspora 100 mil. Kč (při odebrání všech 40 vozidel) oproti předpokládané hodnotě veřejné zakázky.

Kromě obvyklých požadavků na technické provedení trolejbusů je požadováno následující vybavení:
  • celovozová klimatizace,
  • celoplastová sedadla s čalouněným podsedákem bez polstrování,
  • min. 10 ks zásuvek USB k nabíjení mobilních zařízení cestujících,
  • couvací kamera,
  • kamery snímající prostor každých dveří ve druhém článku zvlášť,
  • ruční ovladač EDB.

Dále běží lhůta pro podání nabídek u zadávacího řízení, jehož předmětem je dodávka komponentů pro kompletaci dvounápravových nízkopodlažních trolejbusů (obdobné řešení jako v případě tramvají EVO 2). číst dále
autor: Lukin, 30. 1. 2021, trvalý odkaz

EVO 2 1830 v provozu

EVO 2 1830 první den v provozu Dne 25. 1. 2021 byla do provozu zařazena devátá tramvaj EVO 2 ev. č. 1830. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 18. kurzu linky 4. číst dále
autor: Ondra K., 25. 1. 2021, trvalý odkaz

EVO 2 1829 v provozu

EVO 2 1829 první den v provozu Dne 6. 1. 2021 byla do provozu zařazena osmá tramvaj EVO 2 ev. č. 1829. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 16. kurzu linky 4. číst dále
autor: Ondra K., 16. 1. 2021, trvalý odkaz

Zimní trolejbusové aktuality

Trolejbus 3231 aktuálně prochází SO v dílnách LÚ Slatina. Trolejbus 3282 byl v prosinci 2020 vyřazen. stav vozu ex 385 v březnu 2019 Tyto trolejbusové aktuality, přestože jsou označeny jako zimní, shrnují změny ve vozovém parku trolejbusů, které se udály ve druhé polovině roku 2020. Již nějakou dobu je postup při přistavování trolejbusů do dílen TÚ zjednodušeně následující - daný vůz je nejdříve odstaven zpravidla z důvodů najetí km (stanovených pro provedení opravy), poté čeká na kapacitu dílen, přičemž při jejím uvolnění je následně rozhodnuto, zda je provedení prohlídky na konkrétním voze rentabilní. Do provozu se po provedení údržby v rozsahu SO+ vrátí trolejbus 3042II. Střední opravou, která je z kapacitních důvodů prováděna dílnou LÚ ve Slatině, prochází vůz 3231. Po již zmíněném rozhodnutí by do dílen mohly být případně přistaveny i trolejbusy 3001, 3002 a 3040. Osud vozidel 3036II, 3037II, 3057II, 3060 i 3278 a 3285, odstavených z důvodu závady na hnací nápravě, je nejasný. Výběrem pro další udržení v provozu neprošly trolejbusy:
  • 3005 - vůz poškozený při zahoření schrány topení řidiče, který je rozebírán a poté bude sešrotován,
  • 3041II - vůz byl v říjnu 2020 odtažen do areálu společnosti Šrot Gebeshuber s.r.o.,
  • 3270,
  • 3282 - vůz byl v prosinci 2020 odtažen do areálu společnosti Šrot Gebeshuber s.r.o.
Dále byly zlikvidovány skelety trolejbusů ex 385 a 3033II. Formálně byl rovněž vyřazen vůz 3029, který byl poškozen při nehodě s tramvají 1715 na ulici Křenová a jehož vrak je stále umístěn v areálu trolejbusové vozovny Slatina.

V poslední době došlo také k následujícím přesunům vozidel:
  • 3027 do vozovny Komín (do prosince 2020 se jednalo o zápujčku z důvodu dlouhodobého sledování vyměněného uložení přední nápravy, poté byl vůz převeden natrvalo),
  • 3628 do vozovny Husovice.
Kromě toho také často dochází k zápůjčkám mezi vozovnami. Aktuálně jsou do vozovny Husovice zapůjčeny vozy 3618 a 3625, v prosinci 2020 sem byl krátce zapůjčen i trolejbus 3609. Příčinou je většinou provádění údržby a oprav. Několik trolejbusů 31Tr postihla závada proražení rekuperačního tyristoru. K finální fázi zkoušebního provozu vyhřívání botek osazeného na vozidle 3018 je tento vůz zapůjčen do vozovny Komín a místo něj je do vozovny Slatina zapůjčen trolejbus 3003. Vůz 3640 je nově osazen látkovými sedacími částmi sedadel STER MX se vzorem používaných na tramvajích EVO 2.

Vůz 3216 byl v září 2020 prodán novému majiteli k plánovanému využití trolejbusu jako klubovny. Trolejbus 3508, který sloužil jako hospoda a její zázemí u cyklostezky za obchodním centrem Avion, již tomuto účelu neslouží a je opět nabízen k prodeji (vůz byl odtažen mimo plochu obchodního centra). číst dále
autor: Lukin, 5. 1. 2021, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

Závěr loňského roku byl na reklamní novinky poměrně bohatý a do seznamu reklam přibylo hned pět celovozových polepů. Tradičně největší podíl novinek připadá na článková Varia. Tramvaj ev. č. 1088II propaguje Sociální nadační fond města Brna a Jihomoravského kraje, přičemž reklama je tvořena grafikou na červeném, bílém a modrém podkladu. Vario ev. č. 1098II nově vozí zelenou reklamu prezentující organizaci Dům zahraniční spolupráce, předchozí reklama Vyjeď.cz byla ukončena. Po delší době přibylo i reklamní krátké Vario, tramvaj ev. č. 1599II vozí fialovou reklamu poutající na síť dárcovských center krevní plazmy Plasma Place. Poslední novinku představují reklamy Kanceláře architekta města Brna. Fialovo-bílý polep na tramvaji 13T ev. č. 1928 prezentuje připravovaný nový územní plán Brna, žluto-červená reklama na T3R.PV ev. č. 1653II propaguje přímo samotnou Kancelář architekta města Brna. číst dále
autor: Ondra K., 1. 1. 2021, trvalý odkaz