Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2021 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2021

Nové autobusy Iveco Crossway v Brně

Nové Crosswaye budoucích evidenčních čísel 2744, 2743 a 2742 (zleva) Nový Crossway LE CITY 14.5M budoucího evidenčního čísla 2741 v průběhu montáže RIS II Interiér nových autobusů je přizpůsoben provozu na letištní lince E76 V úterý 18. května 2021 dorazily do slatinské vozovny čtyři z pěti dlouho očekávaných přírůstků do vozového parku, autobusy Iveco Crossway. Tři z toho jsou v provedení Iveco Crossway LE CITY 14.5M, jeden pak je zástupce typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP. Poslední, pátý, vůz bude rovněž typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP a na rozdíl od předešlých vozů, které do Brna zamířily přímo z výrobní linky, se bude jednat o původně předváděcí vůz. Do Brna by měl být dodán v průběhu měsíce června.

Všech pět autobusů bude do Brna dlouhodobě zapůjčeno výrobcem formou bezplatného pronájmu coby kompenzace za reklamované závady související s provozem kloubových autobusů Iveco Urbanway 18M CNG. Pronájem je plánován na 3 roky (do května 2024) s možností následného odkoupení vozidel. Je pravděpodobné, že Dopravní podnik města Brna této nabídky využije a v roce 2024 skutečně všech pět autobusů odkoupí.

Nové autobusy byly zařazeny do vozovny ve Slatině a byla jim přidělena evidenční čísla z řady 27xx vyhrazené pro zkušební a pronajaté vozy. Vozy Crossway LE CITY 14.5M tedy obdržely evidenční čísla 2741II, 2742II a 2743II, první dodaný vůz Crossway LE CITY 12M NP bude nosit evidenční číslo 2744II a pro poslední dodaný vůz je připraveno evidenční číslo 2745II. Provedení vozů odpovídá současným standardům DPMB, to znamená informační a odbavovací systém RIS II včetně validátorů pro elektronické odbavování cestujících, pokladnu EPIS 5.0A pro výdej kompletního sortimentu jízdenek dle Tarifu IDS JMK řidičem nebo vnější a vnitřní infopanely Bustec. Nechybí USB nabíječky pro nabíjení drobné elektroniky v prostoru pro cestující. Řidiči pak ocení couvací kameru, vnitřní kamerový systém, ale také autorádio a ledničku. Co se týče technického provedení, obě verze pohání motor Iveco Cursor 9, přičemž 14,5 metru dlouhé autobusy jsou poháněny běžnou naftou, zatímco přídomek NP (natural power) u dvanáctimetrových vozidel napovídá, že se jedná o motor ve verzi na stlačený zemní plyn (CNG). V obou provedeních činí výkon motoru cca 265 kW, tj. 360 koňských sil. O přenos výkonu se u obou verzí stará čtyřstupňová převodovka VOITH D864.6. Další podrobnosti jsou k dispozici v technických listech, které jsou ke stažení na stránkách výrobce.

Závěrem ještě k plánovanému provoznímu nasazení. Tři autobusy v delší 14,5metrové verzi plánuje brněnský dopravní podnik nasadit především na linku E76, která spojuje hlavní nádraží s letištěm v Tuřanech. Tomu je také přizpůsoben interiér, v jehož přední části jsou instalovány police na zavazadla. Formou vhodných přejezdů kmenových kurzů linky E76 pak bude moci být posílena kapacita i na vybraných ostatních autobusových linkách, na nichž jsou v současnosti provozovány autobusy standardní délky na hraně kapacity. Dvojice autobusů standardního 12metrového pak bude po boku autobusů Iveco Urbanway 12M CNG vypravována na slatinské kurzy linek, na nichž zajišťují provoz sólo autobusy.

Přehled nových autobusů naleznete v evidenci. číst dále
autor: Miky, 21. 5. 2021, trvalý odkaz

KT8D5R.N2 1709 po VP

1709 první den v provozu po VP I v letošním roce pokračují velké prohlídky tramvají typu KT8D5R.N2. Koncem března byla dokončena VP vozu 1709, který byl vrácen do běžného provozu dne 1. 4. 2021. Provedení prohlídky odpovídá předchozím dokončeným tramvajím tohoto typu. číst dále
autor: Ondra K., 13. 4. 2021, trvalý odkaz

T6A5 1237+1238 v provozu

Dne 7. 4. 2021 poprvé do provozu zasáhly první ojeté tramvaje T6A5 z druhé dodávky. Konkrétně se jedná o soupravu 1237+1238 (ex DPP 8687+8680). Oba vozy prošly úpravami a střední prohlídkou v obdobném rozsahu jako předchozí vozy. Jedinou odlišností je celková obnova vnějšího laku a nové čalounění sedadel dle brněnského vzoru. číst dále
autor: Ondra K., 8. 4. 2021, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2020 a výhled na rok 2021

Tramvaje EVO 2 jsou od roku 2020 postupně zařazovány do provozu, celkem jich může být až 41 Představení prvního z 20 dodaných vozů NS 12 proběhlo na konci sprna 2020 na DOD ve vozovně Slatina. Spolu s dalšími 20 autobusy Urbino 18 IV umožnily významně omladit vozový park Jako již tradičně přinášíme aktualitu shrnující nejdůležitější a nejzajímavější změny ve vozovém parku DPMB v roce 2020. V následujících odstavcích se také dočtete o plánech na rok následující.

» číst celý text... číst dále
autor: Jakub S., 9. 3. 2021, trvalý odkaz

Další tramvaje po VP

Nekonečný koloběh velkých prohlídek pokračuje i letošní zimu. Na přelomu roku byly dokončeny VP na tramvajích VarioLF2 ev. č. 1106II a KT8D5R.N2 ev. č. 1710, přičemž oba vozy byly vráceny do provozu během první poloviny ledna. Provedení obou tramvají odpovídá předchozím dokončeným prohlídkám tramvají daného typu. V procesu velkých prohlídek se nyní nachází vozy 1709, 1812, 1813 a 1902. V případě 1902 se jedná o první Škodu 13T, která byla přistavena k provedení VP. číst dále
autor: Ondra K., 31. 1. 2021, trvalý odkaz

Nákup nových kloubových trolejbusů Škoda 27Tr

Trolejbusy Škoda 27Tr provozuje od roku 2020 mj. i DP města Ústí nad Labem. Na snímku ze dne 26. 1. 2021 je zachycen vůz ev. č. 622 před OD Květ v Neštěmicích. Trolejbusy Škoda 27Tr provozuje od roku 2020 mj. i DP města Ústí nad Labem. Na snímku ze dne 26. 1. 2021 je zachycen vůz ev. č. 624 ve stoupání na ulici Rooseveltova. Na základě zadávacího řízení zahájeného ve druhé polovině minulého roku byla uzavřena rámcová dohoda na dodávku trolejbusů mezi DPMB, a. s., a výrobcem ŠKODA Electric a. s. Předmětem uzavřené smlouvy je dodávka až 40 ks kloubových nízkopodlažních trolejbusů v letech 2021–2024, přičemž prvních 20 vozidel má být dodáno do 24. ledna 2022. Na základě dílčí kupní smlouvy může být v letech 2022–2024 odebráno dalších až 20 ks těchto trolejbusů. Dodávanými vozy budou trolejbusy Škoda 27Tr s karoseriemi Solaris IV. generace.

Jako důsledek rostoucí konkurence v odvětví výroby trolejbusů byla vozidla nabídnuta za cenu 11,95 mil. Kč za jeden vůz, což v minulosti odpovídalo ceně za sólový trolejbus. Pro srovnání, vozy Škoda 26Tr, provozované od roku 2018, byly dodány za cenu 12,85 mil. Kč za kus (tehdy se však jednalo o parciální trolejbusy). Výsledkem je úspora 100 mil. Kč (při odebrání všech 40 vozidel) oproti předpokládané hodnotě veřejné zakázky.

Kromě obvyklých požadavků na technické provedení trolejbusů je požadováno následující vybavení:
  • celovozová klimatizace,
  • celoplastová sedadla s čalouněným podsedákem bez polstrování,
  • min. 10 ks zásuvek USB k nabíjení mobilních zařízení cestujících,
  • couvací kamera,
  • kamery snímající prostor každých dveří ve druhém článku zvlášť,
  • ruční ovladač EDB.

Dále běží lhůta pro podání nabídek u zadávacího řízení, jehož předmětem je dodávka komponentů pro kompletaci dvounápravových nízkopodlažních trolejbusů (obdobné řešení jako v případě tramvají EVO 2). číst dále
autor: Lukin, 30. 1. 2021, trvalý odkaz

EVO 2 1830 v provozu

EVO 2 1830 první den v provozu Dne 25. 1. 2021 byla do provozu zařazena devátá tramvaj EVO 2 ev. č. 1830. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 18. kurzu linky 4. číst dále
autor: Ondra K., 25. 1. 2021, trvalý odkaz

EVO 2 1829 v provozu

EVO 2 1829 první den v provozu Dne 6. 1. 2021 byla do provozu zařazena osmá tramvaj EVO 2 ev. č. 1829. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 16. kurzu linky 4. číst dále
autor: Ondra K., 16. 1. 2021, trvalý odkaz

Zimní trolejbusové aktuality

Trolejbus 3231 aktuálně prochází SO v dílnách LÚ Slatina. Trolejbus 3282 byl v prosinci 2020 vyřazen. stav vozu ex 385 v březnu 2019 Tyto trolejbusové aktuality, přestože jsou označeny jako zimní, shrnují změny ve vozovém parku trolejbusů, které se udály ve druhé polovině roku 2020. Již nějakou dobu je postup při přistavování trolejbusů do dílen TÚ zjednodušeně následující - daný vůz je nejdříve odstaven zpravidla z důvodů najetí km (stanovených pro provedení opravy), poté čeká na kapacitu dílen, přičemž při jejím uvolnění je následně rozhodnuto, zda je provedení prohlídky na konkrétním voze rentabilní. Do provozu se po provedení údržby v rozsahu SO+ vrátí trolejbus 3042II. Střední opravou, která je z kapacitních důvodů prováděna dílnou LÚ ve Slatině, prochází vůz 3231. Po již zmíněném rozhodnutí by do dílen mohly být případně přistaveny i trolejbusy 3001, 3002 a 3040. Osud vozidel 3036II, 3037II, 3057II, 3060 i 3278 a 3285, odstavených z důvodu závady na hnací nápravě, je nejasný. Výběrem pro další udržení v provozu neprošly trolejbusy:
  • 3005 - vůz poškozený při zahoření schrány topení řidiče, který je rozebírán a poté bude sešrotován,
  • 3041II - vůz byl v říjnu 2020 odtažen do areálu společnosti Šrot Gebeshuber s.r.o.,
  • 3270,
  • 3282 - vůz byl v prosinci 2020 odtažen do areálu společnosti Šrot Gebeshuber s.r.o.
Dále byly zlikvidovány skelety trolejbusů ex 385 a 3033II. Formálně byl rovněž vyřazen vůz 3029, který byl poškozen při nehodě s tramvají 1715 na ulici Křenová a jehož vrak je stále umístěn v areálu trolejbusové vozovny Slatina.

V poslední době došlo také k následujícím přesunům vozidel:
  • 3027 do vozovny Komín (do prosince 2020 se jednalo o zápujčku z důvodu dlouhodobého sledování vyměněného uložení přední nápravy, poté byl vůz převeden natrvalo),
  • 3628 do vozovny Husovice.
Kromě toho také často dochází k zápůjčkám mezi vozovnami. Aktuálně jsou do vozovny Husovice zapůjčeny vozy 3618 a 3625, v prosinci 2020 sem byl krátce zapůjčen i trolejbus 3609. Příčinou je většinou provádění údržby a oprav. Několik trolejbusů 31Tr postihla závada proražení rekuperačního tyristoru. K finální fázi zkoušebního provozu vyhřívání botek osazeného na vozidle 3018 je tento vůz zapůjčen do vozovny Komín a místo něj je do vozovny Slatina zapůjčen trolejbus 3003. Vůz 3640 je nově osazen látkovými sedacími částmi sedadel STER MX se vzorem používaných na tramvajích EVO 2.

Vůz 3216 byl v září 2020 prodán novému majiteli k plánovanému využití trolejbusu jako klubovny. Trolejbus 3508, který sloužil jako hospoda a její zázemí u cyklostezky za obchodním centrem Avion, již tomuto účelu neslouží a je opět nabízen k prodeji (vůz byl odtažen mimo plochu obchodního centra). číst dále
autor: Lukin, 5. 1. 2021, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

Závěr loňského roku byl na reklamní novinky poměrně bohatý a do seznamu reklam přibylo hned pět celovozových polepů. Tradičně největší podíl novinek připadá na článková Varia. Tramvaj ev. č. 1088II propaguje Sociální nadační fond města Brna a Jihomoravského kraje, přičemž reklama je tvořena grafikou na červeném, bílém a modrém podkladu. Vario ev. č. 1098II nově vozí zelenou reklamu prezentující organizaci Dům zahraniční spolupráce, předchozí reklama Vyjeď.cz byla ukončena. Po delší době přibylo i reklamní krátké Vario, tramvaj ev. č. 1599II vozí fialovou reklamu poutající na síť dárcovských center krevní plazmy Plasma Place. Poslední novinku představují reklamy Kanceláře architekta města Brna. Fialovo-bílý polep na tramvaji 13T ev. č. 1928 prezentuje připravovaný nový územní plán Brna, žluto-červená reklama na T3R.PV ev. č. 1653II propaguje přímo samotnou Kancelář architekta města Brna. číst dále
autor: Ondra K., 1. 1. 2021, trvalý odkaz