Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2023 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2023

Trolejbusové aktuality

Nové trolejbusy Škoda 32Tr na hale lehké údržby ve vozovně Komín Trolejbus SOR TNS 12 během zkušební jízdy ve vozovně Husovice Tyto aktuality shrnují dění v oblasti vozového parku trolejbusů během předcházejícího cca půl roku. Od června probíhá zkušební provoz trolejbusů SOR TNS 12 (3065II a 3066II) s cestujícími. Během něj došlo k instalaci chladicích mřížek zadní schrány na oba vozy z důvodu eliminace přehřívání kompresoru. Nejprve byly vozy vypravovány na určené kurzy v pracovní dny na lince 30 a o víkendech na lince 37, později po proškolení většiny řidičů byly vypravovány na libovolné kurzy určené pro sólo trolejbusy. Tento stav trvá dodnes, pouze vůz 3065II je aktuálně odstaven z důvodu prasklého čelního okna. V nejbližší době by tento typ vozu měl projít schvalovacím procesem ze strany Drážního úřadu. Dále došlo k zařazení prvních 10 trolejbusů Škoda 32Tr (3311–3320) s alternativním bateriovým pohonem. Dodávky dalších 10 ks započaly 22. listopadu 2023 dodáním vozu 3326. Zbylé trolejbusy budou dodány průběžně do ledna příštího roku, přičemž vozy 3321–3325 budou komínské a 3326–3330 husovické. Trolejbus 3327 byl vystaven na veletrhu Czechbus 2023.

Dokončeny byly renovace dvou retro trolejbusů 3283 a 3601. Popis provedených prací je předmětem samostatné aktuality. Na voze 3136 byla společností ZLINER dokončena oprava karoserie a vůz byl odvezen zpět do Brna. Následně byly zahájeny převážně klempířské práce na mechanické části vozu tak, aby byl minimalizován počet zásahů do karoserie vozu po jejím pozdějším nalakování. Cílem renovace je uvést vůz do stavu závěrečné etapy provozu v Brně v 90. letech, čímž se bude odlišovat od jiných historických trolejbusů typu 9Tr v České republice.

Trolejbus 3256 jako zdroj náhradních dílů Trolejbus 3505 během rozebírání na hale těžké údržby ve vozovně Komín Díky zařazení nových vozidel mohly být vyřazeny vozy 3003, 3004, 3015, 3024II, 3035II, 3038II, 3045II, 3049II, 3051II, 3231, 3603 a 3605. Kromě trolejbusů 3231 a 3605, které byly prodány, byly všechny vozy po vyřazení sešrotovány společností ŠROT GEBESHUBER. Odstaveny jsou aktuálně vozy 3013, 3027, 3056II, 3256, 3259, 3260, 3274, 3276, 3279 a 3505, přičemž vůz 3256 sloužil jako zdroj náhradních dílů pro retro vůz 3283 a vůz 3505 byl po ukončení provozu trolejbusů Škoda 14Tr a 15Tr zapůjčen ještě na oslavy 75 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Dále došlo k přesunům trolejbusů mezi vozovnami. Vozy 3007 a 3008 jsou deponovány ve vozovně Husovice a vozy 3031II, 3032II a 3034II jsou ve vozovně Slatina.

V období od 27. listopadu do 8. prosince 2023 je vzhledem k výluce na ulici Vranovská uzavřena vozovna Husovice. V pátek 24. listopadu 2023 ve večerních hodinách proto pět husovických sólo trolejbusů a 10 kloubových zatáhlo plánovaně do vozovny Komín, kam jsou po zmíněnou dobu zapůjčeny, neboť po dobu výluky vypravuje trolejbusy i na husovické kurzy, a to pod jejich původním označením sudými čísly. Vzhledem k tomuto nárůstu vozidel ve vozovně Komín je nutné odstavovat s alternativním bateriovým pohonem na dvoře vozovny, přičemž tyto vozy vyjíždějí zadním výjezdem z vozovny (vjezdovou bránou). číst dále
autor: Lukin, 27. 11. 2023, trvalý odkaz

KT8D5R.N2 ev. č. 1701 po GO

Po téměř 4 letech se v úterý 14. listopadu 2023 do provozu vrátila tramvaj KT8D5R.N2 ev. č. 1701 po generální opravě. Jedná se o "kačenu", která se na první pohled zevnitř i zvenku liší od ostatních tramvají svého typu.

V rámci generální opravy, která zahrnovala obvyklé činnosti (kompletní odstrojení všech tří článků, pískování, rozsáhlé opravy karoserie, lakování apod.), bylo užito velké množství pro tramvaje KT8 nových prvků. Na první pohled je patrné kompletní LED osvětlení exteriéru i interiéru, které díky odlišným proporcím svítilen zcela změnilo vzhled obou čel. Vůz je dále vybaven pozičním osvětlením na bočnicích, obdržel např. i nová dveřní křídla od firmy SKD.
Řidiči se mohou těšit z nových pneumaticky stavitelných sedadel s vyhříváním, nových ovládacích pultů s kolébkovými tlačítky nebo ze spolehlivých klimatizací kabin od firmy Dometic. Cestující si mohou všimnout nerezových madel v salónu, modernizovaného světelného kanálu s LED osvětlením salónu nebo elegatnějšími schránami dveřních mechanismů. Plošiny pro vozíčkáře byly vyměněny za mechanické, inovované jsou např. i sklopné sedačky ve středním článku. V zimním období cestující ocení i vyšší tepelný komfort. K běžným podedákovým topidlům bylo doplněno i sálavé topení u bočnic dle KT8D5N.
Trakční výzbroj stejně jako nožní řízení zůstala původní. Zásadní změnou v elektroinstalaci je náhrada ručního odpojovače-přepojovače elektrickým. Ten je místo v zástěně kabiny umístěn na střeše středního článku, jeho ovládání je automatické v závislosti na poloze pantografu.

V prvních plánech generální opravy uvažovaných koncem roku 2019 bylo počítáno i s výměnou tyristorové výzbroje TV3 za tranzistorovou TV Progress a dalších modernizacích (např. s výměnou pantografů za polopantografy). Bohužel nepříznivá geopolitická situace spojená s propuknutím pandemie Covid-19 a dalších faktorů způsobila, že původně velkolepé plány bylo nutné redukovat. I tak je vůz 1701 důstojnou modernizací stále nepostradatelného typu obousměrné tramvaje.
V současné době prochází obdobnou generální opravou ještě vůz 1714. číst dále
autor: manil, 13. 11. 2023, trvalý odkaz

Crossway ev. č. 7811 darován na dobročinné účely

vůz 7811 jezdil na sklonku provozu s atypickým bílým čelem Ve středu 1. 11. proběhl v medlánecké vozovně symbolický akt darování vyřazeného autobusu Iveco Crossway LE 12M ev. č. 7811 Dopravním podnikem města Brna, a. s., na dobročinné účely, a sice Spolku křesťanské pomoci Bučovice, z. s. Tato organizace působíci ve městě Brně se věnuje převážně pomoci bezdomovcům při zajišťování stravy, hygienických potřeb nebo noclehu. Autobus má organizaci sloužit k přepravě bezdomovců z centra Brna do objektu Spolku křesťanské pomoci na Vinohradech. Crossway 7811 není prvním autobusem, který od DPMB křesťanský spolek zdarma obdržel. V roce 2020 byl darován vůz Karosa B931E ev. č. 7470

Autobusy Crossway LE 12M byly v počtu 25 ks pořízeny v roce 2010 s určením převážně na linky s příměstským charakterem s ohledem na řešení interiéru (nízkopodlažní nástup 1. a 2. dveřmi, vysokopodlažní prostor mezi 2. a 3. dveřmi v uspořádání sedadel 2+2, úzké třetí dveře se 4 schody). Byly rozděleny do obou autobusových vozoven a přiděleny do nově vytvořených dekád a skutečně cíleně nasazovány na okrajové linky s menší výměnou cestujících na zastávkách. Toto se změnilo s pořízením flotily plynových autobusů do vozovny Slatina, které musely Crosswaye vyklidit prostor a přesunout se do Medlánek. Odtud byly vypravovány na veškeré výkony pro sólo autobusy, bohužel tedy nebylo výjimkou nasazení tohoto příměstského autobusu např. na vytížené okružní linky 44 a 84 nebo na radiální linku 67.
Vyřazování Crosswayů z provozu započalo v roce 2015, kdy byl odstaven autobus ev. č. 7816, který byl po úpravě převeden pod autoškolu DPMB, kde pod číslem 5330 slouží dodnes. Dalším vyřazeným kusem byl vůz 7821 po nehodě v České v roce 2018. Čas těchto příměšťáků se však v roce 2023 nachýlil a z provozu byly odstaveny další vozy, konkrétně 7806, 7807, 7809–7812, 7815, 7818, 7822 a 7823. Vozy 7806, 7807, 7815 a 7822 byly odprodány dopravnímu podniku v Liberci. K dnešnímu dni tak v provozu přežívá celkem 13 vozů.

Aby byl výčet autobusů Crossway v DPMB kompletní, je potřeba připočítat autoškolní a zájezdový autobus Crossway 12M ev. č. 5331 z roku 2012, 5 autobusů Crossway LE LINE 12M a dále 5 výhodně zapůjčených autobusů Crossway (3 třínápravové Crossway LE CITY 14.5M a 2 ks plynové Crossway LE CITY 12M NP). číst dále
autor: manil, 8. 11. 2023, trvalý odkaz

Renovace retro trolejbusů Škoda 22Tr a Škoda 14Tr17/6M

Retro trolejbus Škoda 22Tr během sezónního provozu na lince 25 Retro trolejbus Škoda 14Tr17/6M během zkušební jízdy v rámci předání vozu po opravě V letošním roce byly dokončeny generální opravy (resp. renovace) dvou trolejbusů zařazených do retro programu dopravního podniku. Jedná se o zástupce dnes již neprovozovaných typů vozidel Škoda 22Tr a Škoda 14Tr. Konkrétně jde o vozy⁠ 3601 a 3283. Vozidla zařazená do retro programu jsou uváděna během oprav do stavu, v němž je většina viditelných a slyšitelných součástí a zařízení uvedena do historicky věrné podoby. Z hlediska funkčnosti jsou však retro vozy přizpůsobeny běžnému provozu s cestujícími v současnosti vybavením nutnými soudobými prvky – jsou osazeny RIS II, bezkontaktním stavěním výhybek, digitální záznamovou jednotkou tachografu, min. jedním validátorem pro zajištění elektronického odbavení cestujících apod.

» číst celý text... číst dále
autor: Lukin, 25. 9. 2023, trvalý odkaz

Zkušební provoz autobusu Isuzu NovoCiti Life

Isuzu NovoCiti Life (zdroj: isuzu.com) V průběhu července se v Brně objevil předváděcí autobus typu Isuzu NovoCiti Life. Dočasný domov pod křídly Dopravního podniku města Brna našel ve vozovně Medlánky, kde obdržel evidenční číslo 2731II. Poprvé vyjel s cestujícími v pondělí 17. července 2023 a předpokládá se jeho nasazování na linku 68.

Podrobné údaje k autobusu Isuzu NovoCiti Life včetně technické specifikace jsou k dispozici na stránkách výrobce: www.isuzu.com.tr/en/bus/public-transport/novociti-life číst dále
autor: Miky, 29. 7. 2023, trvalý odkaz

Nové trolejbusy Škoda 32Tr v provozu

Trolejbus 3315 první den v provozu Trolejbus 3315 první den v provozu Trolejbus 3315 první den v provozu Ve středu 26. července 2023 v odpoledních hodinách byl do brněnského provozu zařazen nový typ trolejbusu Škoda 32Tr vypravením vozu 3315 na kurz 03901 (zajišťující spoje na linkách 35, 37, 38 a 39). K zahájení provozu došlo formou symbolické výměny v čase 14.09 na Komenského náměstí s vozem 3059II, který zajišťoval výkon na zmíněném kurzu od rána a byl následně stažen do vozovny Komín. První odjezd typu 32Tr byl tedy vykonán z Komenského náměstí v 14.12 jako linka 38 směrem na Preslovu. Následující den byl vůz 3315 vypraven již od rána, a to na kurz 03407. Dále se očekává zařazení zbylých čtyř vozů 3311, 3312, 3314 a 3319, které již byly dodány do Brna. V průběhu srpna pak bude pravděpodobně dodáno dalších pět vozů z první desetikusové dodávky. Z hlediska technického řešení se jedná o první trolejbusy v Brně vybavené automatikou vnějšího osvětlení, automatickými stěrači vč. senzoru intenzity deště a kamerami snímajícími prostor sběračů a trolejového vedení s přenosem obrazu v reálném čase a zobrazením v kabině řidiče na jednotce OPUS. Těmito funkcemi se zároveň odlišují od vizuálně podobných vozidel SOR TNS 12, která jsou aktuálně ve zkušebním provozu s cestujícími. Zásadnějším rozdílem je však zejména poloautomatická sběrací soustava, alternativní bateriový pohon, elektrická výzbroj nebo absence tempomatu. číst dále
autor: Lukin, 27. 7. 2023, trvalý odkaz

Tramvajový souhrn přelomu jara a léta

1848 krátce po prvním vyjetí do pravidelného provozu 1919 po VP B vůz 1598 po VP Konec letošního jara a začátek léta byl na poli tramvají poměrně zajímavý. Vozový park rozšířily nové tramvaje Škoda 45T ev. č. 1764 a EVO2 ev. č. 1848. Pravidelnou údržbu ve stupni VP absolvovaly tramvaje VarioLF ev. č. 1592II, 1598II a Škoda 13T ev. č. 1918, 1919.

» číst celý text... číst dále
autor: Ondra K., 15. 7. 2023, trvalý odkaz

První trolejbus Škoda 32Tr v Brně

První trolejbus Škoda 32Tr pro Brno před složením ze silničního návěsu První trolejbus Škoda 32Tr dodaný do Brna První trolejbus Škoda 32Tr dodaný do Brna Na začátku minulého roku byla uzavřena rámcová dohoda na dodávku až 40 ks trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem od dodavatele ŠKODA Electric a.s., přičemž dodávaným vozidlem je Škoda 32Tr s karoserií SOR NS 12. Na základě této rámcové dohody bylo vyrobeno prvních 10 ks. Dne 11. července 2023 v odpoledních hodinách byl do vozovny Komín dodán první z nich, který bude označen evidenčním číslem 3315. Do konce července budou pravděpodobně dodány další čtyři vozy, v první polovině srpna pak zbývajících pět kusů z první desetikusové dodávky. Dalších 10 vozidel bude dodáno na základě dílčí kupní smlouvy uzavřené v březnu tohoto roku. Zatím je tedy naplněna polovina možného odběru trolejbusů v rámci zmíněné rámcové dohody.

Vizuálně se jedná o podobná vozidla s trolejbusy SOR TNS 12, které jsou aktuálně ve zkušebním provozu s cestujícími. Nejvýraznější odlišností je alternativní bateriový pohon u typu 32Tr. Z toho důvodu má tento typ provedení zadní části salonu shodné s autobusy SOR NS 12 takové, aby mohly být v zadní schráně umístěny baterie. Oproti trolejbusům SOR TNS 12 tak nabízí o dvě místa k sezení méně. číst dále
autor: Lukin, 12. 7. 2023, trvalý odkaz

Trolejbusy SOR TNS 12 ve zkušebním provozu s cestujícími

Trolejbus 3065 ve zkušebním provozu s cestujícími na lince 37 Trolejbus 3066 ve zkušebním provozu s cestujícími na lince 30 V pátek 23. června 2023 byl zahájen zkušební provoz trolejbusů SOR TNS 12 v režimu s cestujícími, a to konkrétně vypravením obou vozů 3065II a 3066II na linku 30. Tomu předcházelo nejen provedení nezbytných zkoušek a revizí, ale i zkušební provoz bez cestujících. Během něj najel vůz 3065II předepsaných 10 tis. km s různým zatížením –⁠ bez zátěže, s částečnou zátěží 5 t a plnou zátěží 8 t. Aktuálně jsou vozidla operativně vypravována na různé kurzy tak, aby bylo zajištěno jejich obsazení řidiči s patřičným zaškolením. Od prázdnin pak budou pro zmíněné vozy určeny v pracovní dny dva kurzy na lince 30 a o víkendech dva kurzy na lince 37. Oba vozy musí během zkušebního provozu s cestujícími najet v součtu 20 tis. km. číst dále
autor: Lukin, 27. 6. 2023, trvalý odkaz

Kavárenská tramvaj 4MT po celkové opravě

Kavárenská tramvaj 4MT ev. č. 145 na zkušební jízdě po přestavbě Interiér kavárenské tramvaje, pohled od kabiny Interiér kavárenské tramvaje, pohled od zadní plošiny V sobotu 17. června 2023 si v rámci Dopravní nostalgie odbyla svoji premiéru s cestujícími historická "kavárenská" tramvaj 4MT ev. č. 145II, která se v uplynulých letech podrobila celkové opravě v ústředních dílnách DPMB.



» číst celý text... číst dále
autor: manil, 24. 6. 2023, trvalý odkaz

Retro trolejbus Škoda 9Tr po opravě karoserie

Ve čtvrtek 15. června 2023 odpoledne projel bránou komínské trolejbusové vozovny tahač s karoserií trolejbusu Škoda 9TrHT28 ev. č. 3136, který ji přivezl ze zlínské opravárenské firmy ZLINER, kde se podrobila celkové opravě. Jde o vůz vyrobený v roce 1980, který byl po odstavení z provozu v Brně v roce 1996 odprodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil pod číslem 128 až do roku 2019. V témže roce se jej po náročných jednáních podařilo odkoupit zpět do Brna za účelem rozšíření vozového parku retro vozidel DPMB (aktualita).

Rozebírání vozidla před opravou na retro vůz bylo zahájeno v dubnu 2021. Po kompletním odstrojení byl zjištěn nad očekávání špatný technický stav karoserie způsobený především náročnými provozními podmínkami na Ukrajině, nižšími kvalitativními standardy údržby a korozí. Na rámu vozidla bylo objeveno velké množství trhlin a defektů, ve špatném technickém stavu byla i kostra bočnic a čel včetně střechy. Oplechování vozidla rovněž vyžadovalo novovýrobu. S ohledem na velký rozsah karosářských prací a nedostatečné vybavení dílen DPMB pro výrobu klempířsky prostorově tvářeného oplechování byl ve výběrové řízení hledán opravce karoserie. Vítězným subjektem se stala firma ZLINER, která si karoserii odvezla na jaře roku 2022. Po více než ročních pracích byla karoserie v základovém zeleném nástřiku vrácena zpět do Brna, kde se podrobí lakování do barevného schématu dle provozního stavu v 90. letech a následné postupné kompletaci. Dokončení opravy trolejbusu a jeho zprovoznění je očekáváno ve 2. polovině roku 2024. číst dále
autor: manil, 15. 6. 2023, trvalý odkaz

EVO 2 1847 v provozu

1847 třetí den v provozu Dne 29. 5. 2023 byla do provozu zařazena tramvaj EVO 2 ev. č. 1847. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na odpolední části 7. kurzu linky 7. Tímto vozem byla započata letošní dodávka zahrnující pravděpodobně 4 tramvaje (1847–1850). V celkovém součtu bylo do provozu zařazeno již 26 tramvají EVO 2. číst dále
autor: Ondra K., 4. 6. 2023, trvalý odkaz

Škoda 45T 1762 v provozu

1762 krátce po prvním výjezdu na linku Tramvaj Škoda 45T ev. č. 1762 byla předána do provozu minulý týden společně s vozem 1763. Svoji premiéru s cestujícími si odsloužila až včera 22. 5. 2023 na odpoledním 34. kurzu linky 1. číst dále
autor: Ondra K., 23. 5. 2023, trvalý odkaz

Škoda 45T 1763 v provozu

1763 druhý den v provozu V pátek 19. 5. svezla své první cestující tramvaj Škoda 45T ev. č. 1763. Prozatím jsou do provozu zařazeny tři nové Škodovky evidenčních čísel 1760, 1761 a 1763. Zbylé dva vozy z pětikusové dodávky ev. č. 1762 a 1764 na svoji premiéru s cestujícími ještě čekají. číst dále
autor: Ondra K., 20. 5. 2023, trvalý odkaz

Škoda 13T 1907 po VP

1907 pár dní po navrácení do provozu po VP Koncem dubna byla dokončena VP na tramvaji ev. č. 1907. Rozsah a provedení prohlídky je obdobný jako u předchozích dokončených vozů. Z největších změn jmenujme nový vnější lak ve schématu "drak", vnější osvětlení s technologií LED, červené čalounění sedadel, či doplnění druhého schodu k přechodu mezi nízkopodlažní a vysokopodlažní částí tramvaje. Pro úplnost dodejme, že v procesu VP se momentálně nachází vozy ev. č. 1919 a 1918. číst dále
autor: Ondra K., 20. 5. 2023, trvalý odkaz

KT8D5R.N2 1726 po VP

Proces velkých prohlídek tramvají KT8D5R.N2 pokračuje i letos. V první polovině dubna byla dokončena VP na tramvaji ev. č. 1726. Rozsah a provedení prohlídky je obdobný jako u předchozích dokončených vozů. číst dále
autor: Ondra K., 30. 4. 2023, trvalý odkaz

První reklama na autobusu Urbanway 12M

Vůz Urbanway 12M 7686 s novou reklamou Vůz Urbanway 12M 7686 s novou reklamou Ve druhé polovině dubna se po dlouhé době, konkrétně po více než čtyřech letech, objevil v brněnských ulicích autobus s novou celovozovou reklamou. Je to vůbec poprvé, co je pro reklamu využit autobus Iveco Urbanway 12M, a to konkrétně vůz evidenčního čísla 7686. Oranžový celovozový polep upozorňuje na firmu JAF HOLZ. číst dále
autor: Miky, 24. 4. 2023, trvalý odkaz

Škoda 13T 1915 po VP

1915 po VP Proces velkých prohlídek tramvají Škoda 13T pokračuje i letos. Ve druhé polovině března byla dokončena VP na tramvaji ev. č. 1915. Rozsah a provedení prohlídky je obdobný jako u předchozích dokončených vozů. Z největších změn jmenujme nový vnější lak ve schématu "drak", vnější osvětlení s technologií LED, červené čalounění sedadel, či doplnění druhého schodu k přechodu mezi nízkopodlažní a vysokopodlažní částí tramvaje. Pro úplnost dodejme, že v procesu VP se momentálně nachází vozy ev. č. 1907 a 1919. číst dále
autor: Ondra K., 4. 4. 2023, trvalý odkaz

Trolejbusové aktuality

Trolejbus 3045 s atypickým modrým nátěrem byl odstaven z provozu. Trolejbus 3256 byl definitivně odstaven a čeká na odvoz do šrotu. Zařazením trolejbusu 3687, posledního vozu z celkem čtyřicetikusové dodávky vozidel Škoda 27Tr, byla ukončena obnova vozového parku kloubových trolejbusů. V souvislosti s touto obnovou byl dne 22. ledna 2023 ukončen provoz trolejbusů typu 22Tr, čímž došlo k odstavení vozů 3603 a 3605. Poslední trolejbus typu 15Tr, kterým je vůz 3505, bude odstaven během prvního pololetí 2023. Rovněž byly nebo zůstavají odstaveny i následující vozy - 3004, 3015, 3045II, 3049II, 3231, 3256, 3260 a 3274. Definitivně odstavené trolejbusy 3048II a 3050II byly vyřazeny a sešrotovány. Oproti tomu odstavený vůz 3276 byl opětovně zprovozněn. Co se týká obnovy sólo vozidel, byl zahájen zkušební provoz trolejbusů SOR TNS 12 (3065II a 3066II) a do konce června se očekává dodávka prvních deseti ks trolejbusů Škoda 32Tr.

Z vozu 3030 byla odstraněna celovozová reklama. V dílnách těžké údržby vozovny Komín pokračují mimo běžných periodických prohlídek práce na retro vozech 3283 a 3601, přičemž druhý z nich bude předán do konce dubna. Na trolejbusu 3136 jsou dokončovány karosářské práce ve společnosti ZLINER. Z vozů 3016 a 3030II byla odstraněna CVR Tamda Foods. Dlouhodbě odstavený vůz 3628 bude v následujících dnech pravděpodobně zprovozněn. Vůz 3007 je zapůjčen do vozovny Slatina, kdežto trolejbus 3660 byl přesunut do vozovny Komín (z důvodu výpravy kloubových vozů na linku 36 v pracovní dny) a vozy 3009 a 3027 byly přesunuty do vozovny Husovice. číst dále
autor: Lukin, 2. 4. 2023, trvalý odkaz

Zahájení zkušebního provozu trolejbusů SOR TNS 12

Trolejbus 3065 během prvního dne zkušebního provozu Trolejbus 3065 během prvního dne zkušebního provozu Pracoviště řidiče trolejbusu SOR TNS 12 Ve druhé polovině minulého roku začala v dílnách vozovny Komín kompletace prvních dvou trolejbusů SOR TNS 12 ev. č. 3065II a 3066II. Původně byly práce na prvním z nich v předstihu oproti druhému vozu. Z důvodu plánované účasti trolejbusu 3066II na veletrhu Czechbus v listopadu 2022 a nutnosti jeho přizpůsobení do vystavovatelného stavu byl nakonec postup prací na obou vozech víceméně sjednocen. Jak to bylo možné, proběhlo oživení trolejbusů - nejdříve část 24 V, poté 600 V. Protože jsou tyto vozy vůbec prvními trolejbusy v dané konfiguraci s karoserií SOR NS 12 a výzbrojí RAIL Electronics CZ, je nutné, aby prošly schvalovacím procesem nové typové řady. V rámci něj jsou předepsány nezbytné zkoušky a revize, z nichž první část proběhla již začátkem letošního roku. Dále je nařízen zkušební provoz za účelem ověření provozní spolehlivosti vozidla a jeho dílčích součástí. Během něj musí nejdříve vůz 3065II ujet 10 tis. km bez cestujících, a to z počátku bez zátěže a posléze se zátěží. Následně společně s druhým vozem 3066II musí ujet dohromady minimálně 20 tis. km s cestujícími. Zkušební provoz byl zahájen 6. března 2023, kdy vyjel vůz 3065II poprvé do ulic (kurz 80047). S výrobcem má dopravní podnik uzavřenou rámcovou dohodu, v rámci které může být do Brna dodáno celkem až 40 kusů těchto trolejbusů. číst dále
autor: Lukin, 7. 3. 2023, trvalý odkaz

Únorový reklamní souhrn

Druhý měsíc roku 2023 byl na reklamní novinky poměrně skoupý. Nové celovozové reklamy přibyly pouze dvě, jeden polep byl ukončen. Krátké Vario ev. č. 1626II obdrželo růžovou reklamu propagující kliniku Repromeda. Škoda 13T ev. č. 1946 nově vozí reklamu společnosti Vodafone laděnou do červené barvy. Jedinou ukončenou reklamu představuje polep Dáme jídlo na Anitře ev. č. 1818. Pro úplnost dodejme, že druhá reklama Dáme jídlo, kterou vozí 1815, zůstává i nadále v provozu. číst dále
autor: Ondra K., 4. 3. 2023, trvalý odkaz

Obě 45T ve zkušebním provozu na lince 8

Začátkem tohoto týdne byl zkušební provoz tramvají Škoda 45T na lince 8 rozšířen o druhý vůz ev. č. 1761. Zatímco tramvaj 1760 je v pracovní dny stabilně nasazována na 28. pořadí linky 8, druhému vozu bylo vyčleněno 24. pořadí. číst dále
autor: Ondra K., 21. 2. 2023, trvalý odkaz

Všechny autobusy SOR NS 12 v provozu

Autobus SOR NS 12 ev. č. 7737 sjíždí ulicí Žebětínskou k zastávce Výletní Vůz SOR NS 12 ev. č. 7725 v Bystrci na ulici Vejrostově Autobus SOR NS 12 ev. č. 7728 v Žebětíně před zastávkou Bartolomějská Během druhé poloviny ledna 2023 byly do provozu s cestujícími zařazeny všechny autobusy SOR NS 12 dodané v prosinci 2022 v rámci druhé části opce z roku 2020. V současnosti tak můžeme v brněnských ulicích potkat celkem 51 autobusů tohoto typu, přičemž všechny jsou přiděleny do vozovny Medlánky. Některé z nich byly vybaveny pokladnou EPIS 5.0A pro prodej kompletního sortimentu jízdenek IDS JMK a jsou tak především vypravovány na linky jezdící mimo hranice tarifních zón 100+101, tzn. na linky 41, 51, 57, 71, N89, N93 a N95.

» číst celý text... číst dále
autor: Miky, 12. 2. 2023, trvalý odkaz

Poslední souprava ex pražských tramvají T6A5 v provozu

T6A5 1231+1232 po GO T6A5 1225+1226 na lince 12 V sobotu 21. ledna 2023 byla poprvé do provozu s cestujícími vypravena poslední dosud nezařazená souprava tramvají T6A5 odkoupených z Prahy složená z vozů 1231 a 1232. Tato souprava oproti ostatním vozům před zařazením neprošla pouze střední opravou, ale rovnou opravou generální. Vzhledem k tomu, že se tímto uzavírá pomyslná kapitola zprovozňování ex pražských tramvají T6A5 v Brně, rozebereme si v následující aktualitě jejich příběh podrobněji.

» číst celý text... číst dále
autor: manil, 23. 1. 2023, trvalý odkaz

Škoda 13T 1910 po VP

1910 po VP Začátkem ledna byla dokončena velká prohlídka tramvaje Škoda 13T ev. č. 1910. Po nezbytných zkušebních jízdách byl vůz vrácen zpět do běžného provozu koncem minulého týdne. Provedení VP je obdobné jako u ostatních 13T. 1910 tedy mimo jiné obdržela nový lak ve schématu "Drak", nové světlomety s technologií LED, druhý schod v přechodu mezi články a červené potahy sedadel. číst dále
autor: Ondra K., 19. 1. 2023, trvalý odkaz

Ukončení provozu trolejbusů Škoda 22Tr

Trolejbus 3603 v terminálu Zoologická zahrada Trolejbus 3605 během poslední služby na pravidelné lince s cestujícími dne 19. prosince 2022 Díky probíhající obnově vozového parku trolejbusů dodáním 40 ks nových vozidel Škoda 27Tr, které jsou od prosince 2021 postupně zařazovány do provozu s cestujícími, jsou vyřazovány trolejbusy starších typů – 14Tr, 15Tr, 21Tr, 22Tr a 25Tr. Úplné ukončení provozu celé typové řady potkalo nejdříve paradoxně tu nejnovější z nich. V únoru 2022 byl naposledy do brněnských ulic vypraven vůz Škoda 25Tr. Nyní čeká podobný osud i trolejbusy Škoda 22Tr. Týž měsíc, kdy byl do provozu s cestujícími zařazen nový typ trolejbusu 27Tr, začalo postupné odstavování vozidel typu 22Tr. Vozy 3602, 3604, 3606 a 3608 jsou již sešrotovány, kdežto 3601 se podrobuje renovaci do původního stavu v rámci programu retro vozidel dopravního podniku a 3607 byl odprodán soukromé osobě. Posledními provozními trolejbusy tohoto typu jsou tedy 3603 a 3605. Poslední vypravení na pravidelnou linku (kurz 02503) proběhlo krátce před Vánoci v pondělí 19. prosince 2022 v podání vozu 3605. Ten bude na svou zcela poslední službu vypraven společně s vozem 3603 symbolicky v neděli 22. ledna 2023, kdy proběhne rozlučková akce.

Program rozlučkové akce

Dne 22. ledna 2023 proběhne rozloučení s trolejbusy Škoda 22Tr v Brně. Vozy 3603 a 3605 budou vypraveny na zvláštní linku v trase Kohoutovice, hájenka – Jírovcova – Kamenný vrch – Čtvrtě – Anthropos – Vozovna Komín – Přívrat – Klusáčkova – Konečného náměstí (>) / Nerudova (<) – Mendlovo náměstí – Anthropos – Voříškova – Jírovcova. Linka bude v provozu od 9.40 do 15.40 v intervalu 60–80 minut. Poté se oba trolejbusy sjedou u zastávky Jírovcova, odkud se společně vydají do smyčky Nemocnice Bohunice. Zde proběhne závěrečné společné fotografování. Na závěr je připravena společná jízda obou vozidel v trase Nemocnice Bohunice – Mendlovo náměstí – Pionýrská – Náměstí 28. října – Česká – Klusáčkova – Přívrat – Hlavní, kde proběhne výstup posledních cestujících. Následně trolejbusy zatáhnou do vozovny Komín.

Jízdní řád je ke stažení zde.

Článek

K příležitosti ukončení provozu trolejbusů typu 22Tr v Brně byl rovněž vydán rozsáhlý článek, který obsahuje jak technické, tak i provozní informace, dokonce i – čtenářsky jistě atraktivní – vzpomínky a poznatky řidičů a mechaniků. Nechybí rovněž kvalitní fotografie, z nichž většina je publikována vůbec poprvé. Tento článek je ohlédnutím za bezmála dvacetiletou službou trolejbusů Škoda 22Tr v Brně.

(aktualizace 18. 1. 2023) číst dále
autor: Lukin, 10. 1. 2023, trvalý odkaz

EVO 2 1846 v provozu

Dne 6. 1. 2023 byla do provozu zařazena tramvaj EVO 2 ev. č. 1846. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na ranní části 5. kurzu linky 7. Tímto vozem byla dokončena loňská dodávka zahrnující 7 tramvají (1840–1846). V celkovém součtu bylo do provozu zařazeno již 25 tramvají EVO 2. číst dále
autor: Ondra K., 8. 1. 2023, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2022 a výhled na rok 2023

První tramvaj 45T ev. č. 1760 při zkušebních jízdách Nový trolejbus Škoda 27Tr na hale denního ošetření vozovny Komín Hned na počátku nového roku 2023 je čas pro rekapitulaci změn ve vozovém parku, které se udály v roce předešlém, a k nastínění výhledu, co nás čeká v roce právě započatém. Na následujících řádcích tak nabízíme souhrn všech zásadních událostí roku 2022 nejen ve vozovém parku tramvají, trolejbusů a autobusů.

» číst celý text... číst dále
autor: BMHD, 6. 1. 2023, trvalý odkaz

Druhá tramvaj Škoda 45T v Brně

Setkání tramvají 45T 1760 a 1761 v úvrati Mifkova Škoda 45T 1761 Ve středu 4. ledna 2023 obdržel Dopravní podnik města Brna, a. s., opožděný vánoční dárek v podobě dodávky druhé tramvaje Škoda ForCity Smart 45T ev. č. 1761. Jde o další tramvaj z celkem 5kusové dodávky, přičemž do roku 2026 lze čerpat opci na dalších 35 tramvají.

S ohledem na probíhající homologační proces typu 45T tramvaj zůstává v majetku výrobce a v DPMB jezdí pod interním evidenčním číslem 4994. Hned následující den po složení ze speciálního silničního přepravníku byla provedena technicko-bezpečnostní zkouška vč. ověření zábrzdných drah a zkušební jízda, při které vznikly přiložené snímky. V dalších dnech bude vůz plnit homologační zkoušky předepsané Drážním úřadem. Po úspěšném složení se přidá k vozu 1760 do zkušebního provozu s cestujícími, v rámci kterého musí společně najezdit 30 000 km. Dodání zbývajících tří tramvají je plánováno v první polovině letošního roku. číst dále
autor: manil, 5. 1. 2023, trvalý odkaz