V poslední době byly po celkových opravách do provozu zařazeny bývalé trolejbusy z Hradce Králové 3053II a 3055II, které byly během oprav unifikovány s brněnskými trolejbusy typu 21Tr. Po generální opravě, provedené v dílnách vozovny Husovice, byl rovněž zprovozněn trolejbus 3015. Na zařazení do provozu pak čekají vozy 3054II, 3057II a 3060II, na nichž byly opravy již dokončeny. Trolejbus 3060II, odkoupený z Českých Budějovic, prošel díky svému dobrému technickému stavu pouze rozšířenou střední opravou a 3057II bude, stejně jako druhý vůz typu 21TrAC, jezdit v bílém nátěru. Kromě toho se liší od ostatních trolejbusů 21Tr svou výzbrojí a s ní spojenými vlastnostmi. Vozy 3012, 3018, 3022II a 3059II se zatím nacházejí v dílnách TÚ v různých fázích oprav.
V první polovině prosince byly přivezeny poslední vozy Solaris Urbino 18 III z letošní šestatřicetikusové dodávky. Prvních 22 vozů dorazilo do Brna v květnu a červnu letošního roku, druhá část dodávky čítající 14 autobusů byla přivezena 27. 11. (vozy 2645II - 2649II), 28. 11. (2650II - 2653II a 2658II) a 8. 12. (2654II - 2657II). Polovina z nich (vozy 2645II - 2651II) byla přidělena do slatinské vozovny, druhá polovina (2652II - 2658II) zamířila do vozovny v Medlánkách. Autobusy nejsou ve zcela shodném provedení jako ty předcházející, odlišují se od nich použitou klimatizací kabiny řidiče Eberspächer Carrier Sütrak AC 403 E a umístěním kamer v prostoru 3. a 4. dveří. Zásadní výjimku pak tvoří vůz 2658II s motorem splňujícím emisní normu EURO 6, zatímco ostatní vozy splňují normu EURO 5. S tím jsou spojeny větší rozměry motorové věže, v prostoru za zadními dveřmi se proto nenachází tři sedačky, ale jedna sedačka klasická a jedna širší "jedenapůlsedačka". Přehled všech Solarisů naleznete v evidenci.
Po delší pomlce opět přinášíme přehled změn u vozidel tramvajové trakce.
Nejvýznamnější novinkou v oblasti trolejbusové dopravy je za poslední dny zcela jistě zařazení vozu 3058 (typ 21TrAC) do provozu. Jelikož byla této události věnována již předchozí aktualita, shrnuje tento článek ostatní novinky, které se udály během dvou předchozích měsíců.
V pondělí 6. října dorazil do Brna minibus Stratos LF 38 CNG určený pro zkušební provoz. Byl zapůjčen výrobcem, společností SKD Trade, na dobu dvou měsíců a jak napovídá typové označení, jako pohonnou látku používá stlačený zemní plyn. Minibusu bylo přiděleno evidenční číslo 2716II, které navazuje na řadu předchozích zkušebních vozidel. Je deponován v medlánecké vozovně autobusů a vyjíždí v pracovní dny na linku 43 (kurz 8/43), o víkendu pak na linku 64 (kurz 4/64). Tankování vozu probíhá vždy ve večerních hodinách na plnicí stanici ve vozovně Slatina. Cílem zkušebního provozu je zejména ověřit očekávané nízké provozní náklady, které souvisí zejména s výhodnou možností tankování na vlastní plnicí stanici, a také vhodnost do brněnského provozu, přičemž se zde přímo nabízí srovnání s desítkou dieselových minibusů Stratos LF 38 D, které jsou v provozu již od přelomu let 2013 a 2014.
číst dále
V úterý 23. září 2014 vyjel odpoledne na linku 30 poprvé do provozu s cestujícími vůz 3058II. Jedná se zároveň o první vypravení typu 21TrAC v Brně. Jak již bylo uvedeno v prázdninové aktualitě, tento trolejbus byl na konci května dovezen z Hradce Králové a díky jeho dobrému technickému stavu nebylo nutné, aby vůz prošel celkovou opravou, tak jak je obvyklé u jiných odkoupených ojetých vozidel. Druhým exemplářem tohoto typu je v Brně vůz 3057II, ten však zatím prochází opravou v dílnách vozovny Komín.
Během roku 2014 nadále pokračují rekonstrukce tramvají T3 a K2 na VarioLFR.E a VarioLF2R.E. V letních měsících byly zařazeny do provozu VarioLF2 1084II a 1094II a VarioLF 1574II. Na svůj první výjezd do provozu s cestujícími po obdržení průkazu způsobilosti v pisárecké vozovně vyčkávají vozy 1586II a 1592II. Technické provedení všech jmenovaných tramvají se shoduje s předchozími vozidly. Odstrojené skříně původních tramvají byly sešrotovány.
Během prázdnin byly dokončeny úpravy na voze 3058II. Tento trolejbus, typu 21TrAC, byl na konci května dovezen do Brna z Hradce Králové a díky jeho dobrému technickému stavu nebylo nutné, aby vůz prošel celkovou opravou, tak jak je obvyklé u odkoupených ojetých vozidel. Obdobnými úpravami prochází i vůz 3057II. Po těchto opravách budou oba vozy jezdit v bílém nátěru. Zároveň s trolejbusy typu 21TrAC byl do Brna dovezen i vůz bývalého ev. č. 36, na němž probíhá vytěžování náhradních dílů a poté bude sešrotován.
Ve čtvrtek 24. července se v autobusové části vozovny Slatina uskutečnilo představení nově zakoupených nízkopodlažních kloubových a sólo plynových autobusů spojené s kontrolním dnem na právě dokončované plnící stanici na stlačený zemní plyn (CNG) v areálu vozovny. Přítomní byli generální ředitel DPMB Ing. Miloš Havránek, primátor města Brna Bc. Roman Onderka, MBA, zástupci výrobce autobusů Solaris a zástupci z firmy IMOS - zhotovitele stavby plnící stanice.
V areálu vozovny v těchto dnech probíhá dokončování stavebních prací na nové čerpací stanici na CNG, která bude od srpna sloužit nejprve dvanácti stávajícím již dodaným plynovým autobusům, v příštím roce pak i dalším 88. Plnicí stanice je koncipována jako 3stojanová (možností současného kontinuálního provozu všech tří stojanů), kde každý stojan je vybaven pro plnění CNG do autobusů a jeden navíc i menší násadou pro případné plnění osobních a užitkových automobilů. Plnění jednoho autobusu by mělo trvat při tlaku kolem 250 barů cca 5 až 7 minut, a stanice by tak měla být schopná za den obsloužit celý cílový vozový park plynových autobusů, tedy 100 vozů. Unikátem v rámci ČR je, že plnička je napojena přímo na vysokotlaký zdroj plynu, takže plnění není závislé na žádném mezizásobníku. Dokončení a zprovoznění stanice je plánováno na první půli srpna 2014.
Ve středu 16. července 2014 byly do Brna dodány vůbec první zástupci autobusů s logem výrobce SOR. Jedná se o 6 vozidel SOR NBG 12 z pilotní 12kusové série autobusů na stlačený zemní plyn - CNG (společně se 6 autobusy IVECO Citelis 12M CNG, které byly dodány předchozí týden).
V úterý 8. července se Brno dočkalo první dodávky autobusů na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas). V průběhu dne dorazilo do vozovny autobusů ve Slatině celkem 6 vozů Citelis 12M CNG. Na první pohled se autobusy liší od naftových Citelisů střešní nástavbou, ve které jsou ukryty tlakové lahve na zemní plyn, jiné jsou však i další komponenty. V Brně je například poprvé použita klimatizace kabiny řidiče Autoclima a plastové sedačky STER MX se sedákem potaženým tkaninou (bez polstrování). Použita dále byla protiskluzová podlahová krytina, v prostoru prostředních dveří se nachází manuálně výklopná nájezdová plošina pro invalidní vozíky.
Během 17. a 18. června byly do Brna dopraveny pomocí podvalníku další odkoupené trolejbusy. Tentokrát se jedná o vozy 21Tr z Českých Budějovic, které ponesou evidenční čísla 3059II (ex 46) a 3060II (ex 47). Aktuálně jsou vozidla odstavena a čekají na přistavení k celkové opravě. Naopak trolejbusy 21TrAC z Hradce Králové (3057II a 3058II) prochází díky svému dobrému technickému stavu úpravami pouze v rozsahu střední prohlídky. Z dříve odkoupených vozů byly dokončeny CO na vozech 3049II a 3052II. V nejbližších dnech budou uvedeny do pravidelného provozu.
Koncem května se do provozu s cestujícími po podstoupení velké prohlídky vrátila medlánecká K2P 1062. Provedení prohlídky se nevymyká standardům, již tradičně byla kabina řidiče dovybavena o klimatizaci Janoza CoolAir A-80.
Středa 11. června 2014 se stala prvním dnem, kdy do provozu zasáhl pro Brno nový typ autobusu Solaris Urbino 18 III. generace. Jako první vyjel z garáže na odpolední kurz 07712 vůz 2627II, na další odpolední kurzy jej následovaly vozy 2624II a 2626II. Ostatní vozy z první dodávky budou postupně vypravovány na linky v následujících dnech.
Druhé letošní VarioLF2R.E ev. č. 1117III bylo v sobotu 7. června poprvé vypraveno do provozu s cestujícími. Vůz se neodlišuje od předchozích modernizací K2 na VarioLF2R.E provedených v letech 2013 a 2014. Nátěr vozu je standardní unifikovaný.
číst dále
V úterý 27. 5. 2014 v ranních hodinách do medláneckých autobusových garáží dorazila první 8kusová dodávka z celkem 36 autobusů Solaris Urbino 18. Polský výrobce Solaris se stal vítězem výběrového řízení na dodávku 36 kloubových autobusů pro roky 2013 - 2015. Nová vozidla obdrží evidenční čísla 2623II - 2630II. Dodávky dalších vozidel jsou očekávány ve dvou 7kusových várkách kolem poloviny června. Zbylých 14 vozů z dodávky pro rok 2015 je očekáváno na přelomu roku.
I v letošním roce pokračuje nákup ojetých trolejbusů Škoda 21Tr z Hradce Králové. Tentokrát jde o trolejbusy vybavené asynchronní elektrickou výzbrojí - typ 21TrAC. Tímto krokem lze obnovit část vozového parku a zvýšit podíl nízkopodlažních vozidel. Dodané trolejbusy projdou díky svému dobrému technickému stavu úpravami pouze v rozsahu střední prohlídky a následně budou zařazeny do provozu pod evidenčními čísly 3057II (ex 53) a 3058II (ex 54). Mimo jiné byl odkoupen též vůz býv. ev. č. 36, který bude sloužit jako zdroj náhradních dílů. Všechny tři trolejbusy byly do Brna přivezeny ve dnech od 21. do 23. května pomocí podvalníku.
číst dále
Během měsíce dubna opustily dílny vozovny Komín trolejbusy 3019 a 3607. Vůz 3019 prošel střední opravou, při níž byla dočasně dosazena nová zadní světla typu Citelis. Naopak vůz 3607 prošel, jako poslední z trolejbusů 22Tr, generální opravou, jež se od ostatních GO provedených na tomto typu vozidel odlišuje klimatizací Waeco CoolAir CA RT880, látkovými držáky na madlech a stínidlem palubní desky.
V dubnu 2014 bylo dokončeno několik velkých dílenských prohlídek. Jedná se o vozy T3G 1609+1621, K2T 1044, K2P 1086 a 1116 a KT8D5R.N2 1710. Mimo 1710 pocházejí všechny zmíněné vozy z pisárecké vozovny. Všem vozům byla při velké prohlídce nebo krátce po ni doplněna klimatizace kabiny řidiče Janoza CoolAir A-80. Vozům 1609+1621 byl při VP obnoven bílý nátěr a byly u nich vyměněny původní dveřní pohony ČKD za nové od firmy Alfa Union s funkcí ochrany proti sevření cestujícího. Tramvaje 1044, 1086, 1116 a 1710 jsou v unifikovaném nátěru. 1044 byl navíc vyměněn ruční řadič Lekov KRD 42 za Alfa Union HH 230 39 s integrovaným tlačítkem výstražného zvonce v páce řadiče.
Po více než roční generální opravě byl během měsíce března uveden do provozu vůz 3004 (provedení je shodné s předchozími opravami téhož stupně). Naopak trolejbus 3015 byl z provozu odstaven a podstoupí též GO.
V pondělí 17. března byl do Brna přivezen poslední z minibusů Stratos LF38 D, které jsou dodávány od prosince 2013. Počet vozů se tak zastavil na desíti. Byla jim přidělena evidenční čísla 7506 - 7515 a všechny jsou zařazeny do medlánecké vozovny, odkud by měly být vypravovány zejména na linky 43, 54, 64, 65, 68, 80 a 302. Kompletní přehled minibusů Stratos najdete v evidenci.
číst dále
V úterý 25. března poprvé do provozu s cestujícími vyjely první letos rekonstruované vozy VarioLFR.E 1539II a 1597II. Svým provedením odpovídají krátkým vozům Vario z minulého roku: LED potkávací světla, klimatizace kabiny řidiče Waeco CA RT880, dveře DOPP Trade, okna s posuvnou vrchní částí, panel řidiče unifikovaný s vozy VarioLF2 a zásuvky včetně řídícího SW uzpůsobeny pro spřahování s tramvajemi VarioLF2. Novinkou u letošních vozů je příprava kamerového systému pro sledování interiéru.
Elektrobus Škoda Perun 6P0 2180, který je do Brna na dobu dvou týdnů zapůjčen od výrobce, bude od soboty 22. března nasazen na linky MHD s cestujícími. Bude jezdit jako vložený spoj na trolejbusových linkách.
V pondělí 17. března do Brna dorazil elektrobus Škoda Perun (RZ 6P0 2180). Podrobí se zde téměř dvoutýdenímu zkušebnímu provozu s cestujícími.
V průběhu prvních dvou měsíců roku 2014 Dopravní podnik města Brna zařadil do provozu 6 nových vozů Škoda Rapid 1,6 TDI pro dopravní dispečink.
Vozy, které dostaly evidenční čísla 6241, 6242, 6243, 6244, 6245 a 6246, byly pořízeny na konci minulého roku a v dispečerské flotile nahradily již cca pět let staré Fabie druhé generace, které tak mohly být přesunuty na jiná pracoviště. Všechny nové Rapidy byly před zařazením opatřeny výraznými modro-žluto-červenými polepy a také modrými výstražnými majáky.
číst dále
Koncem ledna a v průběhu února postupně opustily dílny po provedené velké prohlídce pisárecké dvojice T3G 1643+1644 a T3P 1595+1564. Provedení prohlídek nevybočuje ze zaběhnutého standardu. Vozy 1643, 1595, ale i 1564 (kterou je možné provozovat i jako sólo), mají připravenou kabeláž a upravenou střechu nad kabinou řidiče pro instalaci klimatizace.
V červenci roku 2012 odkoupilo Technické muzeum v Brně od Dopravního podniku města Brna tramvaj T3M 1594 zejména za účelem zachování tramvaje s elektrickou výzbojí ČKD Trakce TV1. Tyto výzbroje byly dodávány na přelomu 70. a 80. let minulého století dopravním podnikům v Československu pro modernizace tramvají T3 (Praha, Brno, Ostrava, Bratislava, Košice). Bližší info najdete v aktualitě o odkupu vozu 1594 technickým muzeem.
V lednu 2014 byl na voze 7808 zahájen zkušební provoz nových autobusových pneumatik značky Continental vybavených systémem ContiPressureCheck.
Na trolejbusu 3048II, který byl po dodání z Hradce Králové nejprve používán jako pracovní vůz, byla začátkem tohoto roku dokončena CO. Touto opravou, jejíž provedení je shodné s předchozími opravami téhož stupně, byl vůz unifikován s brněnskými vozy typu 21Tr.
Minulý rok jsme se zpozdili o dva měsíce, tento rok jen o necelý jeden. Ano, je tu již tradiční rekapitulace změn ve vozovém parku v uplynulém roce a výhled na rok následující.
Již v prosinci 2013 byla do provozu vrácena KT8D5R.N2 1706, která prošla velkou prohlídkou v medláneckých Ústředních dílnách. Nejvýraznější změnou je přesunutí odpojovače trolej-zem do zástěny "A" kabiny a příprava na klimatizace kabin řidiče, které budou na vůz dodány později. Nátěr vozu je i po VP standardní unifikovaný.
Nyní můžete sledovat aktuality na BMHD i pomocí své RSS čtečky: RSS feed.
Vybrané zajímavosti a aktuality dáváme také na náš profil na Facebooku.
Máme i účet na twitteru: @BMHDcz.
A najdete nás též na Instagramu.