Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2020

EVO 2 1824 v provozu, K2P 1046 odstavena

1824 první den v provozu 1824 první den v provozu Dne 1. 6. 2020 byla do provozu zařazena první sériová a celkově třetí tramvaj EVO 2 ev. č. 1824. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "drak" odbyl na 20. kurzu linky 4. V návaznosti na postupné zprovozňování nových tramvají EVO 2 započala také další vlna rušení tramvají K2. Ke dni 1. 6. 2020 byla definitivně odstavena K2P ev. č. 1046II, která tak navázala na vůbec první zrušenou K2P ev. č. 1023, jenž byla odstavena loni na jaře a sešrotována letos v lednu. číst dále
autor: Ondra K., 1. 6. 2020, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2019 a výhled na rok 2020

 První dny provozu tramvaje EVO 2 1822 po stržení maskovacího polepu  V roce 2019 byly opět zprovozněny tramvaje K3R-N 1751 a 1753 I letos, přestože se cesta k jejímu dokončení nakonec ukázala náročnější než v minulých letech, Vám přinášíme shrnující aktualitu věnující se vozovému parku DPMB v roce 2019 a také výhledu do roku 2020. Vzhledem k pozdějšímu dokončení aktuality jsou shrnuty aktuálně dostupné informace (k 15. 5. 2020), pro statistiky vozového parku je rozhodným datem 31. prosince 2019 shodně s minulými roky. Děkujeme za Vaši trpělivost a přejeme příjemné čtení.

» číst celý text... číst dále
autor: Jakub S., 26. 5. 2020, trvalý odkaz

Zahájení provozu tramvají EVO 2 "Drak"

EVO 2 1823 krátce po prvním výjezdu na pravidelnou linku Původní termín zahájení provozu tramvají typu EVO 2, včetně podoby samotného slavnostního aktu, který byl stanoven na 26. března 2020, byl zrušen s ohledem na momentální stav šíření nákazy koronavirem SARS-CoV-2. Zahájení provozu nakonec proběhlo až dnes, tedy 24. dubna 2020. Jako první zasáhl po krátkém ceremoniálu na náměstí Míru do provozu "Drak" ev. č. 1823, který byl počínaje odjezdem ve 12:21 z Masarykovy čtvrti vypraven na 12. kurz linky 4.

První dvě tramvaje EVO 2 ev. č. 1822 a 1823 byly zpojízdněny v únoru 2020. Následně probíhal testovací provoz zejména za účelem odstranění závad a nedostatků a k nastavení řídícího software obou vozů. S novými tramvajemi byla rovněž vykonána zkouška průjezdnosti kompletní tramvajové sítě včetně běžně nevyužívaných spojek nebo smyček a také profilové zkoušky ke stanovení oblouků, kde nové tramvaje při míjení nemohou bezkolizně projet. Oba vozy tak bylo možné často potkat v ulicích na zkušebních jízdách.

Po úspěšném odladění obě tramvaje absolvovaly technicko-bezpečnostní zkoušku a byly předány do vozovny Medlánky; po spuštění provozu nové haly denního ošetření v Pisárkách se počítá s jejich přeřazením do pisárecké vozovny. V prvních dnech bude do provozu zasahovat vždy jedna z tramvají, přičemž druhá bude sloužit k zaškolení provozního personálu. Po zařazení dalších vozů do provozu se počítá s jejich prioritním využitím na lince č. 4.

V současné době je v Brně celkem 7 tramvají typu EVO 2. Kromě prvních dvou vozů se všechny ostatní nachází v ústředních dílnách v různém stádiu kompletace, přičemž vůz 1824 je již zpojízdněn. Pravidelně aktualizovaný přehled tramvají EVO 2 v Brně naleznete v evidenci. číst dále
autor: BMHD, 24. 4. 2020, trvalý odkaz

Jarní trolejbusové aktuality

trolejbus 3254 po SO ve Šlapanicích pracovní vůz po výměně transparentů Trolejbusové aktuality většinou začínají shrnutím činností těžké údržby, a to především generálních oprav. TÚ se však v poslední době přeorientovala zejména na provádění středních oprav a tzv. SO+ vozidel 21Tr a 22Tr, tj. rozšířených středních oprav s potřebným vyvařením karoserie dle stavu vozu pro jeho udržení v provozu do dodání nových vozidel. O této změně jsme již informovali v aktualitě Obnova vozového parku trolejbusů.

Stále platí, že posledním trolejbusem typu 21Tr, který podstoupí GO je 3030, která se aktuálně nachází v dílnách, byť prioritou jsou nyní již zmíněné střední opravy a oprava tak bude trvat déle než obvykle. Střední opravy byly v poslední době provedeny nebo jsou aktuálně prováděny mj. na vozech 3038II, 3040II, 3042II, 3218, 3254, 3504, 3605. Na možné přistavení k tomuto stupni opravy eventuálně čekají trolejbusy ev. č. 3005, 3057II a 3060II, které jsou nyní odstaveny v areálu vozovny Komín. Vůz 3005 měl být přistaven do dílen již v listopadu minulého roku, došlo však k zahoření v přední části vozu (u kabiny řidiče, schrána topení kabiny). K zahoření, tentokrát ve střešním kontejneru s výzbrojí, došlo také letos v únoru na trolejbusu 3615.

V prosinci 2019 obdržel vůz 3064II diodové transparenty BUSE původem ze zkušebního trolejbusu SOR TNB 12 3703. Rovněž pracovní vůz 3239 obdržel nové, resp. zánovní, transparenty, a to BS210 s atypickým provedením čelního transparentu pouze v pravé polovině čelního okna. Bylo také instalováno vnější osvětlení dveřních prostor dle autobusů Karosa řady 900, přičemž signalizace "Nevystupujte – nenastupujte" byla nahrazena zdvojeným osvětlením dveřního prostoru. Trolejbusy 3023 a 3024 pak obdržely hnací nápravy ZF.

Definitivně odstavené vozy 3267, 3269 a 3277 byly na konci uplynulého roku odvezeny ke šrotaci. Naopak odstavený trolejbus 3276 byl po potřebných úpravách, spočívajících mj. v instalaci RIS II, zařazen zpět do provozu. Ke znovuzprovoznění může dojít i v případě odstaveného vozu 3275. číst dále
autor: Lukin, 19. 4. 2020, trvalý odkaz

Další tramvaje VarioLF2R.E po VP

Koloběh velkých prohlídek kloubových tramvají z rodiny Vario pokračuje i v roce 2020. Během prvního čtvrtletí letošního roku byly dokončeny VP na tramvajích ev. č. 1078II a 1103II. Rozsah prohlídky je v obou případech totožný s předchozími dokončenými vozy. Jedinou viditelnou změnu představuje doplnění kamerového systému pro sledování prostoru cestujících a instalace tlumených světlometů s technologií LED. Pro úplnost uveďme, že během letošního roku budou následovat VP Várií ev. č. 1096II a 1106II. číst dále
autor: Ondra K., 11. 4. 2020, trvalý odkaz

T6A5 1205+1206 po GO

Koncem února byla dokončena generální oprava tramvají T6A5 ev. č. 1205+1206. Po vyřízení nezbytných úředních formalit byl "A" vůz 1205 poprvé vypraven dne 28. 3. 2020 na 2. pořadí linky 10.

Přední vůz 1205 je nově vybaven klimatizací kabiny řidiče Dometic CoolAir RTX 2000 a celá souprava je uzpůsobena pro připojení "C" vozu. Úprava pro provoz ve trojici mimo jiné zahrnuje doplnění řídícího vozu o třetí ampérmetr a třetí monitor kamerového systému. Řízený vůz 1206 je pak doplněn o zadní zásuvku mnohočlenného řízení.

Zbytek provedení GO je shodný s předchozími dokončenými vozy. Podrobnější specifikaci naleznete zde. číst dále
autor: Ondra K., 29. 3. 2020, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

Během prvního čtvrtletí letošního roku přibylo hned pět nových celovozových reklam a naopak dvě ubyly.

Krátké tramvaje z rodiny Vario ev. č. 1557II a 1580II obdržely shodnou reklamu propagující rozvoz jídel Wolt.com tvořenou světle modrým podkladem a bílou grafikou. Vario ev. č. 1553II dostalo bílou reklamu poutající na Hitrádio city a projekt Městem plynule realizovaný ve spolupráci s DPMB a. s. Posledním krátkým Variem, které se pyšní novou reklamou je vůz ev. č. 1582II propagující zdravotní pojišťovnu RBP 213, i v tomto případě je polep tvořen bílým podkladem s grafikou.

Stávající reklamy na kloubových tramvajích Vario ev. č. 1069II a 1101II prezentující prodejce automobilů Volvo Auto Cardion s. r. o. byly nahrazeny novými verzemi, přičemž vůz 1069II nyní vozí variantu graficky podobnou původnímu provedení a 1101II dostala bílou grafiku na tmavě modrém podkladu.

Mezi ukončené reklamy patří polep k 100. výročí založení Masarykovy univerzity, který od loňského ledna vozilo Vario 1078II, a dále reklama ZOO Brno, kterou byl od prosince 2016 opatřen vůz K2T ev. č 1044II. Obě tramvaje byly navráceny do unifikovaného laku. číst dále
autor: Ondra K., 27. 3. 2020, trvalý odkaz

Nová tramvaj EVO 2 "Drak" představena

Ve čtvrtek 27. února 2020 v odpoledních hodinách představil Dopravní podnik města Brna, a. s., ve smyčce Technologický park nový typ tramvaje EVO 2. Jedná se o první vůz ze série až 41 plně nízkopodlažních klimatizovaných tramvají pro Brno, které jsou kompletovány ve vlastních ústředních dílnách DPMB.

Výrobcem nové dvoučlánkové tramvaje je Aliance TW Team sdružující výrobce KOS Krnov, Pragoimex a konstrukční kancelář VKV Praha. Výroba hrubé stavby vozové skříně probíhá v KOS Krnov. Po svaření je karoserie na silničních podvalnících přepravena do Brna, kde probíhá její lakování a kompletace včetně oživení. Dodavatelem elektrické výzbroje je společnost Cegelec.

První zkompletovaný vůz obdržel ev. č. 1822, navazuje tak na číselnou řadu částečně nízkopodlažních středněkapacitních tramvají Škoda LTM 10.08 "Anitra". Před zahájením zkušebního provozu vůz obdržel slušivý polep v grafice zelené dračí kůže. Lakování tramvaje, které v průběhu minulého roku navrhovali a z nejlepších návrhů následně v anketě vybírali sami cestující, bude představeno ve středu 26. března 2020 v 15 hodin v Pisárkách. Do tohoto data budou první dva vozy zabalené v dračí kůži vykonávat zkušební provoz zejména za účelem nastavení parametrů chování tramvaje a ověření bezproblémové průjezdnosti všech tramvajových tratí.

Dračí kůže odkazuje na přezdívku tramvaje "Drak", která byla stejně jako nátěr vozu vybrána cestující veřejností v anketě.

V současné době se v Brně nachází již 5 tramvají EVO 2. Druhý vůz je již pojízdný, ostatní tři vozy jsou v ústředních dílnách v různém stádiu rozpracování. číst dále
autor: BMHD, 27. 2. 2020, trvalý odkaz

KT8D5N 1733 po GO

Program generálních oprav tramvají KT8D5N pokračuje i v letošním roce celkově předposledním vozem ev. č. 1733, který byl do ústředních dílen přistaven loni v květnu, přičemž zkušební jízdy hotové tramvaje byly realizovány během ledna. Po vyřízení všech nezbytných legislativních úkonů byla 1733 poprvé vypravena dne 23. 2. na odpolední 26. kurz linky 8. Provedení GO plně odpovídá předchozí dokončené tramvaji ev. č. 1732. Pro ilustraci připomeňme, že GO zahrnuje výměnu původních nájezdových plošin pro invalidy za mechanické, výměnu statických měničů a celkovou modernizaci stanovišť řidiče včetně všech ovládacích prvků a klimatizace. Kompletní popis naleznete zde. V současné době již není v provozu žádná tramvaj KT8D5N v původním stavu bez generální opravy. Poslední vůz svého typu ev. č. 1735 byl do GO předán letos v lednu. číst dále
autor: Ondra K., 24. 2. 2020, trvalý odkaz

T6A5 1229+1222 v provozu

Dne 4. 2. 2020 byla do provozu uvedena v pořadí již třetí souprava tramvají T6A5 původem z Prahy. Dvojice sestavená z "Té šestek" ev. č. 1229+1222 (ex 8686+8646) svezla své první cestující na 3. kurzu linky 12. Vůz 1229 je vybaven ručním řadičem Alfa Union a sedadly v uspořádání 2+1. Naopak "B" 1222 odpovídá staršímu provedení s ručním řadičem Secheron a sedadly v uspořádání 1+1. Pro úplnost doplňme, že všechny T6A5 ex Praha je nyní možné vypravit na jakýkoliv negarantovaný kurz vozovny Pisárky umožňující nasazení tramvají s výklopnými dveřmi. číst dále
autor: Ondra K., 4. 2. 2020, trvalý odkaz

T3R.EV 1562 po VP

Provoz tramvají T3R.EV vzniklých modernizací T3 v letech 2002 a 2003 dospěl k druhým velkým prohlídkám, přičemž jako první byla dokončena tramvaj ev. č. 1562II. Mimo obvyklý rozsah prací byly do prohlídky implementovány i různé úpravy. Největší změnou je modernizace elektrické výzbroje instalací nového kontejneru pohonu. Další úpravy zahrnují například výměnu původních laminátových krytů podvozků za plechové s velkými výřezy, zásuvky mnohočlenného řízení umístěné na spřáhla dle tramvají Vario, klimatizaci kabiny řidiče Dometic CoolAir RT, nový ruční řadič Alfa Union HH 220 39 nebo uspořádání osvětlení interiéru rovněž dle tramvají Vario. Pro úplnost uveďme, že prohlídkou stejného rozsahu v současnosti prochází prototypová T3R.EV ev. č. 1560II a zbylé dva vozy ev. č. 1531II, 1569II by ji měly absolvovat v průběhu letošního roku. číst dále
autor: Ondra K., 26. 1. 2020, trvalý odkaz

Předváděcí Urbanway 12M Hybrid v Brně

Zkušební Urbanway 12M Hybrid po boku zájezdových autobusů DPMB ve vozovně Slatina Nedlouho po ukončení zkušebního provozu autobusu Crossway LE CITY 14.5M zavítal do Brna další předváděcí vůz z produkce společnosti IVECO BUS, hybridní autobus Urbanway 12M Hybrid. Do slatinské vozovny byl přivezen ve čtvrtek 16. ledna a obdržel evidenční číslo 2725II, následující v řadě vyhrazené pro zapůjčená či pronajatá vozidla. Vypravován by měl být na linky běžně zajišťované sólo autobusy, a to přibližně do poloviny února 2020.

Autobusy z produktové řady Urbanway Full Hybrid jsou nabízeny ve 12metrovém i 18metrovém provedení. Jedná se o tzv. sériový hybrid, kdy pohon samotného autobusu zajišťuje elektromotor; elektrickou energii pro něj dodává generátor spojený se spalovacím motorem Iveco Tector 7 o výkonu 140 kW, a to jak u sólo verze, tak u verze článkové. Další technické podrobnosti je možné najít v technických listech na stránkách výrobce.

Pro zajímavost doplňme, že Dopravní podnik města Brna již v minulosti hybridní autobus testoval, a to v létě roku 2012. Pod evidenčním číslem 2714II zde jezdil na linkách MHD autobus Volvo 7705LH. číst dále
autor: Miky, 18. 1. 2020, trvalý odkaz

Reklamní souhrn

Ve druhé polovině uplynulého roku jsme se celovozovým reklamám věnovali pouze okrajově, pojďme si nyní udělat přehled nejdůležitějších změn a novinek.

V první polovině podzimu přibyly na seznam reklamních vozidel Anitra ev. č. 1818 a kloubové Vario ev. č. 1114II. Anitra obdržela bílou celovozovou reklamu propagující rozvoz jídla Dáme jídlo a LF2 ev. č. 1114II převzala reklamu na sušenky Manner po své kolegyni ev. č. 1112II, která najezdila potřebné kilometry do VP. Grafika reklamy je shodná s předchozí verzí z roku 2015.

Koncem listopadu doplnily reklamní tramvaje Škoda 13T ev. č. 1943 a krátké Vario ev. č. 1599II. První jmenovaná 1943 nyní svým žlutým polepem propaguje dodavatele energií SPP CZ, a. s., a 1599II obdržela celovozovou reklamu sítě pizzérií Domino's Pizza laděnou do kombinace růžové a modré barvy s grafikou.

Začátek letošního roku přinesl hned tři nové reklamy na kloubových tramvajích Vario ev. č. 1098II, 1109II, 1112II, dále po jedné reklamě na krátkém Variu ev. č. 1554II a KT8D5R.N2 ev. č. 1737. Z výčtu reklamních vozidel naopak ubyly tramvaje 1592II (Remax), 1814 (Olympia) a autobus 7012II (Muzeum romské kultury). LF2 ev. č. 1098II vozí zeleno-fialovou reklamu na portál Vyjeď.cz, 1109II žlutým polepem prezentuje firmu STUDENT AGENCY, čímž navazuje na starší reklamy, kterými byly v minulosti opatřeny tramvaje ev. č. 1053, 1064 a 1820. Poslední reklamní novinkou na kloubovém Variu je modro-zelená reklama propagující očkování proti klíšťové encefalitidě nalepená na 1112II, která krátce před VP přišla o reklamu na sušenky Manner. Krátké Vario ev. č. 1554II nově vozí červenou reklamu poutající na 90. výročí vzniku Tepláren Brno a "kačena" ev. č. 1737 propaguje prodejny sportovního vybavení Decathlon. číst dále
autor: Ondra K., 14. 1. 2020, trvalý odkaz

T6A5 1221+1227 v provozu

1221+1227 první den v provozu Dne 13. 1. 2020 byla do provozu uvedena v pořadí již druhá souprava tramvají T6A5 původem z Prahy. Dvojice sestavená z "Té šestek" ev. č. 1221 (ex 8613)+1227 (ex. 8676) svezla své první cestující na 23. kurzu linky 2, který je v současnosti vyhrazen pro tramvaje T6A5 dovezené z Prahy. Pro úplnost doplňme, že oba vozy jsou vybaveny ručním řadičem Secheron, sedadly v uspořádání 1+1 a "B" vůz 1227 v minulosti obdržel plenty kryjící i prostor podvozků. číst dále
autor: Ondra K., 13. 1. 2020, trvalý odkaz

Nové autobusy pro Brno

Předváděcí Solaris Urbino 18 IV. generace byl do Brna zapůjčen v červnu 2016 V červnu 2019 probíhal v Brně zkušební provoz předváděcího autobusu SOR NS 12 Brno se může již v letošním roce těšit na nové autobusy dodané na základě výběrového řízení vypsaného v srpnu 2019. Předmětem dodávky je až 33 kloubových a až 51 standardních městských autobusů s dieselovým pohonem. Předpokládaná hodnota zakázky činila celkem 560 400 000 Kč bez DPH. Lhůta pro podání nabídek vypršela dne 10. 10. 2019, následně probíhalo jejich otevírání a vyhodnocování. Hodnotící kritéria byla nastavena celkem čtyři – nejvyšší váhu, 75 procent, měla nabídková cena za jedno vozidlo, dále pak shodně po 10 procentech v zadávací dokumentaci figuruje spotřeba pohonných hmot a technicko-provozní kritérium a zbývajících 5 procent připadá na délku dodací lhůty. Výběrové řízení bylo rozděleno do dvou částí, přičemž hodnocení nabídek probíhalo v každé části zvlášť. Podmínkou výběrového řízení bylo dodání celkem 20 kloubových a 20 standardních autobusů do 360 dnů od uzavření kupní smlouvy, Dopravní podnik města Brna pak má možnost využít opci na dalších 13 kloubových a 31 standardních autobusů v letech 2021–2022.

Z vítězství se mohou radovat hned dva výrobci. Dodávku kloubových autobusů, která byla předmětem první části výběrového řízení, zajistí společnost Solaris s autobusy Solaris Urbino 18 IV. generace. Sólo autobusy pak dodá společnost SOR, která slaví úspěch s typem SOR NS 12. V průběhu roku 2020 by mělo být dodáno 20 kloubových a 20 sólo autobusů, Dopravní podnik města Brna pak může využít opci na dalších 13 kloubových a 31 standardních vozů.

Současně probíhá také výběrové řízení na nové parciální trolejbusy. Předmětem dodávky je až 60 trolejbusů standardní délky. Lhůta pro podávání nabídek běží do 10. ledna 2020. číst dále
autor: Miky, 9. 1. 2020, trvalý odkaz