Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2020

Čtvrtá trojice T6A5 v provozu

Ve druhé polovině října byla sestavena už čtvrtá třívozová souprava tramvají T6A5. Po provedení nezbytných úprav a zkušebních jízd bylo trojče 1201+1202+1203 poprvé vypraveno dne 26. 10. 2020 na 26. kurz linky 1. V následujících týdnech lze očekávat spojení i posledních dvou trojic, u kterých se předpokládá řazení 1209+1210+1216 a 1213+1214+1215. číst dále
autor: Ondra K., 26. 10. 2020, trvalý odkaz

EVO 2 1827 v provozu

Dne 9. 10. 2020 byla do provozu zařazena šestá tramvaj EVO 2 ev. č. 1827. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový “Drak” odbyl netradičně na odpolední části 4. kurzu linky 10. číst dále
autor: Ondra K., 10. 10. 2020, trvalý odkaz

EVO 2 1826 v provozu

Dne 4. 10. 2020 byla do provozu zařazena pátá tramvaj EVO 2 ev. č. 1826. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 6. kurzu linky 4. V návaznosti na postupné zprovozňování nových tramvají EVO 2 pokračuje odstavování dalších tramvají K2. Do skupiny vozů vyčkávajících na další osud přibyla K2P ev. č. 1062. číst dále
autor: Ondra K., 4. 10. 2020, trvalý odkaz

Třetí trojice T6A5 v provozu

Přibližně po roce pokračuje postupné zprovozňování dalších třívozových souprav složených z tramvají typu T6A5, jejichž hlavním posláním bude navýšení počtu velkokapacitních souprav nutných pro organizaci tramvajové dopravy do Bystrce při plánované dlouhodobé výluce tramvajové trati v ulici Žabovřeská.

Loni v létě byly postupně sestaveny soupravy ev. č. 1211+1212+1208 a 1217+1218+1207, které následně absolvovaly ověřovací provoz na lince 1. Vzhledem k pozitivním výsledkům byly obě soupravy následně začleněny do běžného vypravení "jedničky", kde doplnily značně vytížené soupravy tramvají LF2+LF.

Zprovoznění třetí soupravy tentokrát složené z vozů ev. č. 1205+1206+1204 proběhlo během letošního září, přičemž premiéra v běžném provozu se uskutečnila dne 23. 9. 2020 na odpolední části 22. kurzu linky 1. Prozatím lichá T6A5 ev. č. 1203 bude využita jako "C" vůz v další trojici 1201+1202+1203.

Na závěr si ještě připomeňme technickou stránku trojic. Do souprav je možné využít pouze tramvaje T6A5 po generální opravě a příslušných úpravách. Složení souprav je fixní a není možné měnit pořadí vozů. Všechny tramvaje byly doplněny o kamerový systém snímající prostor pro cestující, "A" vozy navíc disponují monitory pro zobrazení obrazu ze všech dvanácti kamer (vždy tři dveřní a jedna interiérová) a příslušnými ovládacími prvky kamerového systému umístěnými na řídícím pultu. Dále bylo nutné doplnit chybějící zásuvky mnohočlenného řízení, neb dosud byla každá tramvaj vybavena zásuvkou pouze na jednom čele (liché vozy na zadním a sudé na předním). číst dále
autor: Ondra K., 24. 9. 2020, trvalý odkaz

Rozšíření služby Seniorbus

Nové vozidlo Fiat Ducato ev. č. 6328 připraveno k výjezdu ve vozovně Medlánky Od začátku září 2020 došlo k rozšíření počtu vozidel, která zajišťují službu Seniorbus. Zatímco do srpna byla v pracovních dnech v provozu 4 vozidla, nově je to celkem 6 vozidel. V nepracovních dnech pak jsou stejně jako dříve v provozu 2 vozidla. Zároveň došlo k organizačním změnám, přičemž vozidla jsou nově podobně jako vozy MHD vypravována s kurzovým číslem. Pro Seniorbus byla vyhrazena řada 700xx, tzn. v současné době jsou vypravovány kurzy 70002, 70004, 70005, 70006, 70008 a 70010 (sudé z vozovny Medlánky, lichý z vozovny Slatina).

Pro rozšíření služby bylo zapotřebí opatřit nová vozidla. V srpnu proto byly nakoupeny dva nové automobily Fiat Ducato 2.3 JTD, které obdržely evidenční čísla 6327 a 6328. První jmenovaný vůz je vybaven 5 sedadly (+ sedadlem řidiče) a prostorem pro přepravu cestujícího na vozíku včetně rampy pro najetí vozíku do vozidla, druhý vůz pak je vybaven řadou sedadel navíc a pojme tak až 8 cestujících (+ řidiče). Nová vozidla byla zařazena do vozovny v Medlánkách a jsou zpravidla vypravována na kurzy 70008 a 70010.

Přehled všech vozidel zajišťujících službu Seniorbus je k dispozici v evidenci. Podrobnosti a podmínky poskytování služby Seniorbus jsou uvedeny na stránkách Dopravního podniku města Brna – odkaz. číst dále
autor: Miky, 18. 9. 2020, trvalý odkaz

KT8D5R.N2 1736 s reklamou Partners, 1717 bez reklamy

Druhý zářijový víkend obdržela "kachna" ev. č. 1736 reklamu propagující společnost Partners. Reklamní polep je tvořen grafikou na barevném podkladu. Krajní články jsou tyrkysové (každý v odlišném odstínu), střední článek je růžový.
Pro úplnost doplňme, že ve stejném období přišla KT8D5R.N2 ev. č. 1717 o aktuální generaci reklamy Bauhaus. Přesně po šesti letech jezdí opět v bílém podkladním laku. číst dále
autor: Ondra K., 10. 9. 2020, trvalý odkaz

Nové autobusy SOR NS 12 v Brně

Nové autobusy SOR NS 12 ev. č. (zleva) 7694, 7687 a 7690 ve vozovně Medlánky Při dopravních akcích v rámci festivalu Ignis Brunensis byly kromě historických autobusů představeny také nejnovější přírůstky do brněnského vozového parku. Kromě kloubového vozu Solaris Urbino 18 IV se také ukázal první zástupce typu SOR NS 12.

Autobus, jemuž bylo po dodání přiděleno evidenční číslo 7691, byl do Brna přivezen už ve středu 12. srpna. Jedná se o první vlaštovku v dodávkách nových sólo autobusů SOR NS 12, jichž má být v letošním roce dodáno celkem 20. V průběhu minulého týdne, konkrétně ve středu 19. srpna, pak byly dovezeny další tři vozy SOR NS 12 budoucích evidenčních čísel 7687, 7690 a 7694. Evidenční čísla tedy navazují na řadu 76xx vyhrazenou nízkopodlažním sólo autobusům s dieselovým pohonem. Všechny nové autobusy budou zařazeny do vozovny v Medlánkách. Průběh dodávek a zařazování do provozu můžete sledovat v evidenci.

Pro úplnost dodejme, že kompletní je také dodávka 20 nových kloubových autobusů Solaris Urbino 18 IV. generace, které jsou postupně zařazovány do provozu s cestujícími. V případě sólo i kloubových vozů pak Dopravní podnik města Brna ještě může využít opci na další autobusy stejných typů.

Se zařazováním nových vozidel také souvisí odstavování nejstarších autobusů v brněnském vozovém parku. V nejbližší budoucnosti tak můžeme očekávat postupné vyřazení všech zbývajících sólo autobusů typu Karosa B931E a Irisbus Citelis 12M, z kloubových autobusů pak bude pokračovat vyřazování vozů typu Karosa B961(E). Došlo také k přesunu vybraných vozidel z Medlánek do Slatiny, zatím se jedná o autobusy Solaris Urbino 18 III evidenčních čísel 26322639. Během zařazování nových „Sorek“ pak můžeme očekávat také přesun části autobusů Iveco Crossway 12M. číst dále
autor: Miky, 22. 8. 2020, trvalý odkaz

Letní trolejbusové aktuality

trolejbus 3218 po provedení SO na lince 33 ve smyčce Slatina, sídliště trolejbus 3601 po obnově laku v rámci SO+ Jak již bylo uvedeno v předešlých trolejbusových aktualitách, těžká údržba trolejbusů se přeorientovala na provádění pouze středních oprav s případným vyvařením karoserie (tzv. SO+), a to s cílem udržet vozy v provozuschopném stavu do dodání nových trolejbusů, které jsou předmětem několika vypsaných zadávacích řízení. Koncem června byl do provozu po provedení poslední generální opravy na trolejbusu typu 21Tr zařazen vůz 3030. Dále se tedy dílny TÚ soustředí pouze na provádění o úroveň nižších prohlídek. Z aktuálně odstavených trolejbusů Škoda 21Tr:
  • vozy ev. č. 3001, 3002, 3040II, 3041II, 3042II, 3043II by měly být opětovně zařazeny do provozu po provedení prohlídky v rozsahu SO+,
  • vozy ev. č. 3005, 3036, 3037, 3057, 3060 by do provozu již zasáhnout neměly, jejich dlouhodobé odstavení bude pravděpodobně definitivní.
Prohlídky probíhají postupně i na trolejbusech 14Tr a 22Tr. Takto byl omlazen i aktuálně nejstarší provozní trolejbus v České republice, kterým je Škoda 14Tr08/6 ev. č. 3218. Aktuálně prochází SO+ i vůz 3601. Činnost dílen se soustředí také na opravu hnací nápravy trolejbusu 15Tr 3504.

Ještě před nedávnem byly v Brně v provozu poslední tři trolejbusy Škoda 21Tr s hnací nápravou ze závodu VAB Bánovce nad Bebravou označenou jako HNT - 3047II, 3050II a 3054II (ex 22TrG). Na vozech 3050II a 3054II na nich postupně došlo k závadám, které zapříčinily jejich náhradu. Posledním vozem s touto nápravou je tedy 3047II.

původní přední čelo vozu 3616 po demontáži v areálu autobusové vozovny Slatina Dne 2. června 2020 došlo na voze 3008 na dvoře vozovny Husovice k zahoření topnice v kabině řidiče. Po opravě, která již začala, bude vůz zařazen zpět do provozu s cestujícími. Během června došlo během DN k poškození předního čela na voze 3616. Výměna poškozeného čela proběhla v dílnách autobusové vozovny Slatina, kde bylo dosazeno přední čelo vytěžené z vyřazeného autobusu Irisbus Citelis 12M ev. č. 7660.

Novinkou na trolejbusech typu 31Tr je možnost ovládání chladničky umístěné v kabině řidiče. Donedávna nebylo možné chladničku při jejím nepoužívání vypnout, tj. byla v provozu vždy při zapnutí trolejbusu. číst dále
autor: Lukin, 18. 8. 2020, trvalý odkaz

Retro autobus Škoda 706 RTO u DPMB

V úterý 11. srpna 2020 v odpoledních hodinách dorazilo do slatinské autobusové vozovny neobvyklé vozidlo – retro autobus Škoda 706 RTO v provedení CAR. Jedná se o autobus, který pro DPMB, a. s., zrenovovala společnost ZLINER s.r.o.

Autobusy Škoda 706 RTO v Brně pod hlavičkou DPMB jezdily v letech 1958–1981. Celkem bylo dodáno 132 kusů těchto designově velmi povedených autobusů. Drtivá většina z nich byla městského provedení MTZ, případně MEX. Tři vozy byly dodány v provedení CAR (s jedněmi vstupními dveřmi) a dále jeden vůz LUX (zájezdová verze). Dalších 8 skříní RTO v provedení CAR bylo dodáno jako rekonstrukce pro autobusy 706 RO. Ve výčtu nelze opomenout autobusy Jelcz, což byly licenční autobusy RTO vyráběné v Polsku. Těch bylo do Brna dodáno celkem 18.

Vzhledem k relativně vysokému počtu vozidel, které byly v Brně v minulosti provozovány, začal Dopravní podnik města Brna prakticky ihned od ustanovení retro programu v roce 2014 shánět autobus RTO nebo vrak autobusu k renovaci, aby bylo možné tímto významným typem doplnit vývojovou řadu retro vozidel ve vozovém parku DPMB. Vhodný autobus k renovaci vlastnila společnost ZLINER, která jej coby přepravník koní bez oken a s upraveným zadním čelem se sklopnou stěnou pro nástup zvířat v minulosti odkoupila od soukromé osoby. S ohledem na to, že společnost ZLINER disponuje vhodnými opravárenskými kapacitami, došlo k renovaci autobusu přímo ve Zlíně. S ohledem na to, že vůz byl jednodveřového provedení (CAR), došlo k jeho přizpůsobení poslednímu dodanému vozu do DPMB, ev. č. 2253I. Jednalo se o autobus vyrobený v posledním období výroby typu RTO v SVA Holýšov. Tyto poslední autobusy se od sériových odlišovaly zejména typem použitých směrovek a také zářivkami pro osvětlení salónu místo kruhových osvětlovacích těles.

Nový retro autobus v DPMB obdrží ev. č. 2253II stejně jako jeho vzorový autobus. Bude sloužit převážně k pronájmu a k reprezentaci firmy při výročích, historických jízdách a jiných příležitostech.

Pro úplnost uveďme, že společně s autobusem Škoda 706 RTO zakoupil DPMB od firmy ZLINER i retro autobus Karosa ŠM 11. Jeho dodání je očekáváno v říjnu 2020. číst dále
autor: manil, 14. 8. 2020, trvalý odkaz

EVO 2 1825 v provozu

EVO 2 1824 první den v provozu Dne 13. 8. 2020 byla do provozu zařazena čtvrtá tramvaj EVO 2 ev. č. 1825. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "Drak" odbyl na 16. kurzu linky 4. V návaznosti na postupné zprovozňování nových tramvají EVO 2 pokračuje rušení tramvají K2. V současné době jsou definitivně odstaveny tramvaje K2P ev. č. 1036, 1041 a 1047, přičemž vyřazené "kloubáky" jsou postupně rozebírány a rušeny. V minulém týdnu byl sešrotován vůz ev. č. 1046. číst dále
autor: Ondra K., 13. 8. 2020, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

Během konce jara a první poloviny letošního léta přibyly celkem čtyři nové reklamy a stejný počet reklam ubyl. Kloubová tramvaj Vario ev. č. 1083II vozí červenou reklamu propagující kampaň "Darujme krev pro Brno". Další kloubová "dvojvana" tentokrát ev. č. 1096II prezentuje řetězec prodejen s rychlým občerstvením Bageterie Boulevard, přičemž polep je tvořen grafikou na žlutém podkladu. Po delší přestávce můžeme spatřit i celovozové reklamy na tramvajích T3. Vozy 1517II a 1595II propagují nově renovovanou historickou loď Morava (ex Dallas, respektive Moskva). Reklama je tvořena barevnou grafikou a bílým podkladem.

O své reklamní polepy přišly tramvaje 1099II (Afoto), 1127III (Centrum bydlení a designu Kaštanová), 1130III (100 let velkého Brna) a 1946 (Airbank). číst dále
autor: Ondra K., 9. 8. 2020, trvalý odkaz

Solaris Urbino 18 IV v provozu

Nové Urbino evidenčního čísla 2662 stoupá od zastávky Čtvrtě k zastávce Koniklecová V pátek 17. července do provozu s cestujícími poprvé zasáhly nové autobusy Solaris Urbino čtvrté generace. Na odpolední část trhačkového kurzu 8/50 byl vypraven vůz 2662II, na odpolední kurz 8/42 pak vyjel vůz 2663II. První dny provozu nových vozidel však obvykle bývají poznamenány "dětskými nemocemi", které se nevyhnuly ani novým Solarisům. Ani jeden vůz tak svoji první službu nedokončil.

Pro úplnost uveďme, že v Brně se již nachází celkem 14 nově dodaných autobusů Solaris Urbino IV. Zbývá tedy dodat posledních 6 kusů, které by měly být přivezeny do konce tohoto měsíce. Přehled dodávek a průběžného zařazování do provozu naleznete v evidenci. číst dále
autor: Miky, 17. 7. 2020, trvalý odkaz

První autobusy Solaris Urbino 18 IV v Brně

Exteriér jednoho z dvojice prvních dodaných Solarisů IV. generace Interiér jednoho z dvojice prvních dodaných Solarisů IV. generace Ve čtvrtek 2. července 2020 dorazily do medlánecké vozovny první dva letošní nové přírůstky do vozového parku autobusů. Jedná se o vozy Solaris Urbino 18 IV, označované také jako New Urbino / Nové Urbino. Během července pak bude následovat dalších 18 autobusů, takže se jejich počet prozatím zastaví na 20 kusech. Jak jsme informovali už na začátku roku, v rámci opce může být objednáno ještě dalších 13 těchto vozů.

Jak je již v Brně standardem, autobusy disponují klimatizací prostoru pro cestující. V interiéru také nechybí USB zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Novinkou pak je použití elektronického informačního panelu zobrazujícího číslo linky na levé straně vozidla.

Evidenční čísla přidělovaná novým Solarisům budou pokračovat v řadě 26xx vyhrazené pro nízkopodlažní kloubové autobusy, letošní vozy tak dostanou čísla 2659II2678II. První dva dovezené autobusy obdrží evidenční čísla 2662II a 2663II. Přehled dodaných autobusů bude průběžně aktualizován v evidenci.

V průběhu letošního léta také brněnský dopravní podnik očekává dodávku nových sólo autobusů SOR NS 12. Těch má být v roce 2020 převzato také 20, případná opce pak počítá s objednáním dalších 31 vozů. Všechny nově dodávané autobusy mají standardní dieselový pohon splňující emisní normu EURO VI. číst dále
autor: Miky, 3. 7. 2020, trvalý odkaz

Moskva/Dallas zpět v Brně

Moskva/Dallas po příjezdu do areálu lodní dopravy Po více než rok trvající náročné rekonstrukci se na Brněnskou přehradu vrátila loď Dallas, původním jménem Moskva.

Historie zmíněné lodi, interně označené evidenčním číslem 4805, byla v několika odstavcích popsána již v aktualitě věnované zahájení rekonstrukce, proto jen ve stručnosti připomeňme, že se jedná o plavidlo vyrobené v roce 1955 přímo v areálu brněnského dopravního podniku na břehu přehrady. Loď nesla v letech 1955–1993 jméno Moskva, od roku 1993 až do roku 2012 sloužila cestujícím pod jménem Dallas. Od ukončení plavební sezóny 2012 již do provozu nezasahovala a až teprve v únoru 2019 se vydala do areálu společnosti JESKO CZ do Hlavečníku u Týnce nad Labem, kde byla zahájena její rekonstrukce.

Stěžejní část oprav probíhající v dílnách společnosti JESKO CZ trvala 14 měsíců. Po ukončení této části oprav byla loď v noci z 1. na 2. června 2020 převezena zpět do Brna, kde byla během dopoledních hodin v úterý 2. června 2020 složena z podvalníku. Následovat budou dokončovací práce, které budou již provedeny v režii Dopravního podniku města Brna.

Vzhledem k faktu, že jako Dallas mezitím byla pojmenována jedna z nových lodí z let 2010–2012, rozpoutala se mezi odbornou i laickou veřejností diskuse o novém pojmenování znovuzprovozněné lodi původního jména Moskva. Diskuse v březnu letošního roku vyústily ve vyhlášení ankety, v níž mohli do konce května na portálu Brno iD hlasovat všichni zaregistrovaní občané města Brna. Ze tří možností, Bratislava, Morava a Moskva, nakonec vzešlo jako vítězné jméno Morava, pro něž hlasovalo celkem 62 % respondentů. číst dále
autor: Miky, 4. 6. 2020, trvalý odkaz

EVO 2 1824 v provozu, K2P 1046 odstavena

1824 první den v provozu 1824 první den v provozu Dne 1. 6. 2020 byla do provozu zařazena první sériová a celkově třetí tramvaj EVO 2 ev. č. 1824. Svoji premiéru s cestujícími si zbrusu nový "drak" odbyl na 20. kurzu linky 4. V návaznosti na postupné zprovozňování nových tramvají EVO 2 započala také další vlna rušení tramvají K2. Ke dni 1. 6. 2020 byla definitivně odstavena K2P ev. č. 1046II, která tak navázala na vůbec první zrušenou K2P ev. č. 1023, jenž byla odstavena loni na jaře a sešrotována letos v lednu. číst dále
autor: Ondra K., 1. 6. 2020, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2019 a výhled na rok 2020

 První dny provozu tramvaje EVO 2 1822 po stržení maskovacího polepu  V roce 2019 byly opět zprovozněny tramvaje K3R-N 1751 a 1753 I letos, přestože se cesta k jejímu dokončení nakonec ukázala náročnější než v minulých letech, Vám přinášíme shrnující aktualitu věnující se vozovému parku DPMB v roce 2019 a také výhledu do roku 2020. Vzhledem k pozdějšímu dokončení aktuality jsou shrnuty aktuálně dostupné informace (k 15. 5. 2020), pro statistiky vozového parku je rozhodným datem 31. prosince 2019 shodně s minulými roky. Děkujeme za Vaši trpělivost a přejeme příjemné čtení.

» číst celý text... číst dále
autor: Jakub S., 26. 5. 2020, trvalý odkaz

Zahájení provozu tramvají EVO 2 "Drak"

EVO 2 1823 krátce po prvním výjezdu na pravidelnou linku Původní termín zahájení provozu tramvají typu EVO 2, včetně podoby samotného slavnostního aktu, který byl stanoven na 26. března 2020, byl zrušen s ohledem na momentální stav šíření nákazy koronavirem SARS-CoV-2. Zahájení provozu nakonec proběhlo až dnes, tedy 24. dubna 2020. Jako první zasáhl po krátkém ceremoniálu na náměstí Míru do provozu "Drak" ev. č. 1823, který byl počínaje odjezdem ve 12:21 z Masarykovy čtvrti vypraven na 12. kurz linky 4.

První dvě tramvaje EVO 2 ev. č. 1822 a 1823 byly zpojízdněny v únoru 2020. Následně probíhal testovací provoz zejména za účelem odstranění závad a nedostatků a k nastavení řídícího software obou vozů. S novými tramvajemi byla rovněž vykonána zkouška průjezdnosti kompletní tramvajové sítě včetně běžně nevyužívaných spojek nebo smyček a také profilové zkoušky ke stanovení oblouků, kde nové tramvaje při míjení nemohou bezkolizně projet. Oba vozy tak bylo možné často potkat v ulicích na zkušebních jízdách.

Po úspěšném odladění obě tramvaje absolvovaly technicko-bezpečnostní zkoušku a byly předány do vozovny Medlánky; po spuštění provozu nové haly denního ošetření v Pisárkách se počítá s jejich přeřazením do pisárecké vozovny. V prvních dnech bude do provozu zasahovat vždy jedna z tramvají, přičemž druhá bude sloužit k zaškolení provozního personálu. Po zařazení dalších vozů do provozu se počítá s jejich prioritním využitím na lince č. 4.

V současné době je v Brně celkem 7 tramvají typu EVO 2. Kromě prvních dvou vozů se všechny ostatní nachází v ústředních dílnách v různém stádiu kompletace, přičemž vůz 1824 je již zpojízdněn. Pravidelně aktualizovaný přehled tramvají EVO 2 v Brně naleznete v evidenci. číst dále
autor: BMHD, 24. 4. 2020, trvalý odkaz

Jarní trolejbusové aktuality

trolejbus 3254 po SO ve Šlapanicích pracovní vůz po výměně transparentů Trolejbusové aktuality většinou začínají shrnutím činností těžké údržby, a to především generálních oprav. TÚ se však v poslední době přeorientovala zejména na provádění středních oprav a tzv. SO+ vozidel 21Tr a 22Tr, tj. rozšířených středních oprav s potřebným vyvařením karoserie dle stavu vozu pro jeho udržení v provozu do dodání nových vozidel. O této změně jsme již informovali v aktualitě Obnova vozového parku trolejbusů.

Stále platí, že posledním trolejbusem typu 21Tr, který podstoupí GO je 3030, která se aktuálně nachází v dílnách, byť prioritou jsou nyní již zmíněné střední opravy a oprava tak bude trvat déle než obvykle. Střední opravy byly v poslední době provedeny nebo jsou aktuálně prováděny mj. na vozech 3038II, 3040II, 3042II, 3218, 3254, 3504, 3605. Na možné přistavení k tomuto stupni opravy eventuálně čekají trolejbusy ev. č. 3005, 3057II a 3060II, které jsou nyní odstaveny v areálu vozovny Komín. Vůz 3005 měl být přistaven do dílen již v listopadu minulého roku, došlo však k zahoření v přední části vozu (u kabiny řidiče, schrána topení kabiny). K zahoření, tentokrát ve střešním kontejneru s výzbrojí, došlo také letos v únoru na trolejbusu 3615.

V prosinci 2019 obdržel vůz 3064II diodové transparenty BUSE původem ze zkušebního trolejbusu SOR TNB 12 3703. Rovněž pracovní vůz 3239 obdržel nové, resp. zánovní, transparenty, a to BS210 s atypickým provedením čelního transparentu pouze v pravé polovině čelního okna. Bylo také instalováno vnější osvětlení dveřních prostor dle autobusů Karosa řady 900, přičemž signalizace "Nevystupujte – nenastupujte" byla nahrazena zdvojeným osvětlením dveřního prostoru. Trolejbusy 3023 a 3024 pak obdržely hnací nápravy ZF.

Definitivně odstavené vozy 3267, 3269 a 3277 byly na konci uplynulého roku odvezeny ke šrotaci. Naopak odstavený trolejbus 3276 byl po potřebných úpravách, spočívajících mj. v instalaci RIS II, zařazen zpět do provozu. Ke znovuzprovoznění může dojít i v případě odstaveného vozu 3275. číst dále
autor: Lukin, 19. 4. 2020, trvalý odkaz

Další tramvaje VarioLF2R.E po VP

Koloběh velkých prohlídek kloubových tramvají z rodiny Vario pokračuje i v roce 2020. Během prvního čtvrtletí letošního roku byly dokončeny VP na tramvajích ev. č. 1078II a 1103II. Rozsah prohlídky je v obou případech totožný s předchozími dokončenými vozy. Jedinou viditelnou změnu představuje doplnění kamerového systému pro sledování prostoru cestujících a instalace tlumených světlometů s technologií LED. Pro úplnost uveďme, že během letošního roku budou následovat VP Várií ev. č. 1096II a 1106II. číst dále
autor: Ondra K., 11. 4. 2020, trvalý odkaz

T6A5 1205+1206 po GO

Koncem února byla dokončena generální oprava tramvají T6A5 ev. č. 1205+1206. Po vyřízení nezbytných úředních formalit byl "A" vůz 1205 poprvé vypraven dne 28. 3. 2020 na 2. pořadí linky 10.

Přední vůz 1205 je nově vybaven klimatizací kabiny řidiče Dometic CoolAir RTX 2000 a celá souprava je uzpůsobena pro připojení "C" vozu. Úprava pro provoz ve trojici mimo jiné zahrnuje doplnění řídícího vozu o třetí ampérmetr a třetí monitor kamerového systému. Řízený vůz 1206 je pak doplněn o zadní zásuvku mnohočlenného řízení.

Zbytek provedení GO je shodný s předchozími dokončenými vozy. Podrobnější specifikaci naleznete zde. číst dále
autor: Ondra K., 29. 3. 2020, trvalý odkaz

Reklamní zpravodajství

Během prvního čtvrtletí letošního roku přibylo hned pět nových celovozových reklam a naopak dvě ubyly.

Krátké tramvaje z rodiny Vario ev. č. 1557II a 1580II obdržely shodnou reklamu propagující rozvoz jídel Wolt.com tvořenou světle modrým podkladem a bílou grafikou. Vario ev. č. 1553II dostalo bílou reklamu poutající na Hitrádio city a projekt Městem plynule realizovaný ve spolupráci s DPMB a. s. Posledním krátkým Variem, které se pyšní novou reklamou je vůz ev. č. 1582II propagující zdravotní pojišťovnu RBP 213, i v tomto případě je polep tvořen bílým podkladem s grafikou.

Stávající reklamy na kloubových tramvajích Vario ev. č. 1069II a 1101II prezentující prodejce automobilů Volvo Auto Cardion s. r. o. byly nahrazeny novými verzemi, přičemž vůz 1069II nyní vozí variantu graficky podobnou původnímu provedení a 1101II dostala bílou grafiku na tmavě modrém podkladu.

Mezi ukončené reklamy patří polep k 100. výročí založení Masarykovy univerzity, který od loňského ledna vozilo Vario 1078II, a dále reklama ZOO Brno, kterou byl od prosince 2016 opatřen vůz K2T ev. č 1044II. Obě tramvaje byly navráceny do unifikovaného laku. číst dále
autor: Ondra K., 27. 3. 2020, trvalý odkaz

Nová tramvaj EVO 2 "Drak" představena

Ve čtvrtek 27. února 2020 v odpoledních hodinách představil Dopravní podnik města Brna, a. s., ve smyčce Technologický park nový typ tramvaje EVO 2. Jedná se o první vůz ze série až 41 plně nízkopodlažních klimatizovaných tramvají pro Brno, které jsou kompletovány ve vlastních ústředních dílnách DPMB.

Výrobcem nové dvoučlánkové tramvaje je Aliance TW Team sdružující výrobce KOS Krnov, Pragoimex a konstrukční kancelář VKV Praha. Výroba hrubé stavby vozové skříně probíhá v KOS Krnov. Po svaření je karoserie na silničních podvalnících přepravena do Brna, kde probíhá její lakování a kompletace včetně oživení. Dodavatelem elektrické výzbroje je společnost Cegelec.

První zkompletovaný vůz obdržel ev. č. 1822, navazuje tak na číselnou řadu částečně nízkopodlažních středněkapacitních tramvají Škoda LTM 10.08 "Anitra". Před zahájením zkušebního provozu vůz obdržel slušivý polep v grafice zelené dračí kůže. Lakování tramvaje, které v průběhu minulého roku navrhovali a z nejlepších návrhů následně v anketě vybírali sami cestující, bude představeno ve středu 26. března 2020 v 15 hodin v Pisárkách. Do tohoto data budou první dva vozy zabalené v dračí kůži vykonávat zkušební provoz zejména za účelem nastavení parametrů chování tramvaje a ověření bezproblémové průjezdnosti všech tramvajových tratí.

Dračí kůže odkazuje na přezdívku tramvaje "Drak", která byla stejně jako nátěr vozu vybrána cestující veřejností v anketě.

V současné době se v Brně nachází již 5 tramvají EVO 2. Druhý vůz je již pojízdný, ostatní tři vozy jsou v ústředních dílnách v různém stádiu rozpracování. číst dále
autor: BMHD, 27. 2. 2020, trvalý odkaz

KT8D5N 1733 po GO

Program generálních oprav tramvají KT8D5N pokračuje i v letošním roce celkově předposledním vozem ev. č. 1733, který byl do ústředních dílen přistaven loni v květnu, přičemž zkušební jízdy hotové tramvaje byly realizovány během ledna. Po vyřízení všech nezbytných legislativních úkonů byla 1733 poprvé vypravena dne 23. 2. na odpolední 26. kurz linky 8. Provedení GO plně odpovídá předchozí dokončené tramvaji ev. č. 1732. Pro ilustraci připomeňme, že GO zahrnuje výměnu původních nájezdových plošin pro invalidy za mechanické, výměnu statických měničů a celkovou modernizaci stanovišť řidiče včetně všech ovládacích prvků a klimatizace. Kompletní popis naleznete zde. V současné době již není v provozu žádná tramvaj KT8D5N v původním stavu bez generální opravy. Poslední vůz svého typu ev. č. 1735 byl do GO předán letos v lednu. číst dále
autor: Ondra K., 24. 2. 2020, trvalý odkaz

T6A5 1229+1222 v provozu

Dne 4. 2. 2020 byla do provozu uvedena v pořadí již třetí souprava tramvají T6A5 původem z Prahy. Dvojice sestavená z "Té šestek" ev. č. 1229+1222 (ex 8686+8646) svezla své první cestující na 3. kurzu linky 12. Vůz 1229 je vybaven ručním řadičem Alfa Union a sedadly v uspořádání 2+1. Naopak "B" 1222 odpovídá staršímu provedení s ručním řadičem Secheron a sedadly v uspořádání 1+1. Pro úplnost doplňme, že všechny T6A5 ex Praha je nyní možné vypravit na jakýkoliv negarantovaný kurz vozovny Pisárky umožňující nasazení tramvají s výklopnými dveřmi. číst dále
autor: Ondra K., 4. 2. 2020, trvalý odkaz

T3R.EV 1562 po VP

Provoz tramvají T3R.EV vzniklých modernizací T3 v letech 2002 a 2003 dospěl k druhým velkým prohlídkám, přičemž jako první byla dokončena tramvaj ev. č. 1562II. Mimo obvyklý rozsah prací byly do prohlídky implementovány i různé úpravy. Největší změnou je modernizace elektrické výzbroje instalací nového kontejneru pohonu. Další úpravy zahrnují například výměnu původních laminátových krytů podvozků za plechové s velkými výřezy, zásuvky mnohočlenného řízení umístěné na spřáhla dle tramvají Vario, klimatizaci kabiny řidiče Dometic CoolAir RT, nový ruční řadič Alfa Union HH 220 39 nebo uspořádání osvětlení interiéru rovněž dle tramvají Vario. Pro úplnost uveďme, že prohlídkou stejného rozsahu v současnosti prochází prototypová T3R.EV ev. č. 1560II a zbylé dva vozy ev. č. 1531II, 1569II by ji měly absolvovat v průběhu letošního roku. číst dále
autor: Ondra K., 26. 1. 2020, trvalý odkaz

Předváděcí Urbanway 12M Hybrid v Brně

Zkušební Urbanway 12M Hybrid po boku zájezdových autobusů DPMB ve vozovně Slatina Nedlouho po ukončení zkušebního provozu autobusu Crossway LE CITY 14.5M zavítal do Brna další předváděcí vůz z produkce společnosti IVECO BUS, hybridní autobus Urbanway 12M Hybrid. Do slatinské vozovny byl přivezen ve čtvrtek 16. ledna a obdržel evidenční číslo 2725II, následující v řadě vyhrazené pro zapůjčená či pronajatá vozidla. Vypravován by měl být na linky běžně zajišťované sólo autobusy, a to přibližně do poloviny února 2020.

Autobusy z produktové řady Urbanway Full Hybrid jsou nabízeny ve 12metrovém i 18metrovém provedení. Jedná se o tzv. sériový hybrid, kdy pohon samotného autobusu zajišťuje elektromotor; elektrickou energii pro něj dodává generátor spojený se spalovacím motorem Iveco Tector 7 o výkonu 140 kW, a to jak u sólo verze, tak u verze článkové. Další technické podrobnosti je možné najít v technických listech na stránkách výrobce.

Pro zajímavost doplňme, že Dopravní podnik města Brna již v minulosti hybridní autobus testoval, a to v létě roku 2012. Pod evidenčním číslem 2714II zde jezdil na linkách MHD autobus Volvo 7705LH. číst dále
autor: Miky, 18. 1. 2020, trvalý odkaz

Reklamní souhrn

Ve druhé polovině uplynulého roku jsme se celovozovým reklamám věnovali pouze okrajově, pojďme si nyní udělat přehled nejdůležitějších změn a novinek.

V první polovině podzimu přibyly na seznam reklamních vozidel Anitra ev. č. 1818 a kloubové Vario ev. č. 1114II. Anitra obdržela bílou celovozovou reklamu propagující rozvoz jídla Dáme jídlo a LF2 ev. č. 1114II převzala reklamu na sušenky Manner po své kolegyni ev. č. 1112II, která najezdila potřebné kilometry do VP. Grafika reklamy je shodná s předchozí verzí z roku 2015.

Koncem listopadu doplnily reklamní tramvaje Škoda 13T ev. č. 1943 a krátké Vario ev. č. 1599II. První jmenovaná 1943 nyní svým žlutým polepem propaguje dodavatele energií SPP CZ, a. s., a 1599II obdržela celovozovou reklamu sítě pizzérií Domino's Pizza laděnou do kombinace růžové a modré barvy s grafikou.

Začátek letošního roku přinesl hned tři nové reklamy na kloubových tramvajích Vario ev. č. 1098II, 1109II, 1112II, dále po jedné reklamě na krátkém Variu ev. č. 1554II a KT8D5R.N2 ev. č. 1737. Z výčtu reklamních vozidel naopak ubyly tramvaje 1592II (Remax), 1814 (Olympia) a autobus 7012II (Muzeum romské kultury). LF2 ev. č. 1098II vozí zeleno-fialovou reklamu na portál Vyjeď.cz, 1109II žlutým polepem prezentuje firmu STUDENT AGENCY, čímž navazuje na starší reklamy, kterými byly v minulosti opatřeny tramvaje ev. č. 1053, 1064 a 1820. Poslední reklamní novinkou na kloubovém Variu je modro-zelená reklama propagující očkování proti klíšťové encefalitidě nalepená na 1112II, která krátce před VP přišla o reklamu na sušenky Manner. Krátké Vario ev. č. 1554II nově vozí červenou reklamu poutající na 90. výročí vzniku Tepláren Brno a "kačena" ev. č. 1737 propaguje prodejny sportovního vybavení Decathlon. číst dále
autor: Ondra K., 14. 1. 2020, trvalý odkaz

T6A5 1221+1227 v provozu

1221+1227 první den v provozu Dne 13. 1. 2020 byla do provozu uvedena v pořadí již druhá souprava tramvají T6A5 původem z Prahy. Dvojice sestavená z "Té šestek" ev. č. 1221 (ex 8613)+1227 (ex. 8676) svezla své první cestující na 23. kurzu linky 2, který je v současnosti vyhrazen pro tramvaje T6A5 dovezené z Prahy. Pro úplnost doplňme, že oba vozy jsou vybaveny ručním řadičem Secheron, sedadly v uspořádání 1+1 a "B" vůz 1227 v minulosti obdržel plenty kryjící i prostor podvozků. číst dále
autor: Ondra K., 13. 1. 2020, trvalý odkaz

Nové autobusy pro Brno

Předváděcí Solaris Urbino 18 IV. generace byl do Brna zapůjčen v červnu 2016 V červnu 2019 probíhal v Brně zkušební provoz předváděcího autobusu SOR NS 12 Brno se může již v letošním roce těšit na nové autobusy dodané na základě výběrového řízení vypsaného v srpnu 2019. Předmětem dodávky je až 33 kloubových a až 51 standardních městských autobusů s dieselovým pohonem. Předpokládaná hodnota zakázky činila celkem 560 400 000 Kč bez DPH. Lhůta pro podání nabídek vypršela dne 10. 10. 2019, následně probíhalo jejich otevírání a vyhodnocování. Hodnotící kritéria byla nastavena celkem čtyři – nejvyšší váhu, 75 procent, měla nabídková cena za jedno vozidlo, dále pak shodně po 10 procentech v zadávací dokumentaci figuruje spotřeba pohonných hmot a technicko-provozní kritérium a zbývajících 5 procent připadá na délku dodací lhůty. Výběrové řízení bylo rozděleno do dvou částí, přičemž hodnocení nabídek probíhalo v každé části zvlášť. Podmínkou výběrového řízení bylo dodání celkem 20 kloubových a 20 standardních autobusů do 360 dnů od uzavření kupní smlouvy, Dopravní podnik města Brna pak má možnost využít opci na dalších 13 kloubových a 31 standardních autobusů v letech 2021–2022.

Z vítězství se mohou radovat hned dva výrobci. Dodávku kloubových autobusů, která byla předmětem první části výběrového řízení, zajistí společnost Solaris s autobusy Solaris Urbino 18 IV. generace. Sólo autobusy pak dodá společnost SOR, která slaví úspěch s typem SOR NS 12. V průběhu roku 2020 by mělo být dodáno 20 kloubových a 20 sólo autobusů, Dopravní podnik města Brna pak může využít opci na dalších 13 kloubových a 31 standardních vozů.

Současně probíhá také výběrové řízení na nové parciální trolejbusy. Předmětem dodávky je až 60 trolejbusů standardní délky. Lhůta pro podávání nabídek běží do 10. ledna 2020. číst dále
autor: Miky, 9. 1. 2020, trvalý odkaz