Tramvaje
V uplynulém roce byly dodány zbývající tříčlánkové obousměrné nízkopodlažní tramvaje
Škoda ForCity Smart 45T ev. č.
1762–1764. Tím došlo ke kompletaci první dílčí dodávky 5 ks tramvají z rámcové smlouvy, která umožňuje odběr až 40 tramvají tohoto typu. První dvě tramvaje ev. č.
1760 a
1761, dodané již v roce 2022, v první třetině roku 2023 splnily všechny náležitosti zkušebního provozu předepsaného Drážním úřadem ČR, v současné době je tak všech 5 tramvají provozováno v běžném režimu. Cestující se s nimi mohou svézt převážně na lince
8.
Kromě tří nových tramvají Škoda 45T byly do provozu zařazeny 4 tramvaje
EVO 2 "Drak", které DPMB kompletuje ve vlastních Ústředních dílnách. Nové tramvaje dostaly ev. č.
1847–1850 a byly zařazeny do vozovny Pisárky.
Po téměř 4 roky trvající generální opravě byl do provozu vrácen vůz KT8D5R.N2 ev. č.
1701 (
KT8D5R.N2 ev. č. 1701 po GO). Při GO bylo uplatněno mnoho modernizačních prvků. Mezi nejviditelnější patří kompletní LED osvětlení včetně nových venkovních svítilen na čelech obdobných jako na T6A5 ev. č.
1231+
1232. Dále byla použita nerezová madla, mechanické plošiny pro invalidy, nové schrány dveřních pohonů apod. Řidiči ocení nová kompresorová sedadla nebo nové pulty s kolébkovými tlačítky dle tramvají Vario. Dosazen byl elektricky ovládaný odpojovač trolej–zem (který je umístěný na střeše středního článku mezi statickými měniči), naopak elektrická výzbroj (tyristorová ČKD TV 3) a nožní řízení zůstalo původní.
Vůz T3P ev. č.
1587, který byl již v roce 2022 odstaven z pravidelného provozu s cestujícími, prošel v Ústředních dílnách střední opravou s přizpůsobením na služební posunovací tramvaj. V rámci opravy obdržel i nový oranžový nátěr s červenými a bílými pruhy na čelech (obdobně jako T3M ev. č.
1544). Po opravě slouží v areálu Ústředních dílen.
S ohledem na změnu koncepce nasazování velkokapacitních tramvajových souprav byl s ukončením výluky na Žabovřeské ulici ukončen i provoz trojic tramvají T6A5. Zbývající trojčata byla rozpojena a vrácena do původního řazení ve dvojicích.
V uplynulém roce byly rovněž odstaveny první tramvaje T6A5 ex Praha. S ohledem na najetí kilometrů do VP nebo GO a neuspokojivý technický stav byly odstaveny soupravy
1221+
1227,
1228+
1223 a
1229+
1222. Jde o vozy pocházející z prvního nákupu ojetých tramvají z roku 2019.
Odstavena byla také KT8D5R.N2 ev. č.
1723 a předposlední provozní K2 ev. č.
1049 (podtyp K2R03-P).
V roce 2023 probíhala i běžná preventivní údržba tramvají formou středních i velkých prohlídek v Ústředních dílnách.
Velkou prohlídkou prošly vozy:
VarioLF2R.E:
1083II,
1094II (poslední jmenovaná v rámci VP obdržela nerezová madla)
VarioLFR.E:
1541II,
1574II,
1592II,
1598II (poslední jmenovaná v rámci VP obdržela klimatizaci prostoru pro cestující)
KT8D5R.N2:
1726,
1727
13T:
1907,
1910,
1915,
1916,
1918,
1919,
1920,
1922,
1928
Sešrotovány byly vozy:
K2:
1030,
1031,
1044,
1048,
1054,
1066,
1085,
1086,
1107
T3:
1532,
1643,
1644
KT8D5R.N2:
1718,
1721
Anitra:
1806 (zcela první vyřazená a sešrotovaná tramvaj Anitra)
Z pohledu statistiky bylo
zařazeno do provozu 9 nových tramvají (4× Škoda 45T, 5× EVO 2),
vyřazeno bylo naopak celkem
12 vozů starších typů (1049, 1632+1633, 1667+1668, 1723 a 6× T6A5 ex Praha).
Počet provozovaných tramvají tak
klesl na 281.
Průměrné stáří mírně kleslo z 18,2 let
na 18,1. Již přes
70 procent tramvají je alespoň částečně
nízkopodlažních, v absolutních číslech je to
197 vozů.
Do statistiky bylo zpětně zapracováno definitivní odstavení některých starších vozů z minulých let, kdy až dodatečně vyšlo najevo, že tyto vozy již do provozu nezasáhnou. Jde například o Anitry 1806 a 1808 nebo soupravu T3RF 1669+1670 (tzv. "samary").
V následujícím roce je v plánu zařazení 6 tramvají EVO 2 "Drak". Současně bylo objednáno 15 nových vozů Škoda 45T, jejich dodání se však očekává až v roce 2025. Průběžně také bude pokračovat odstavování tramvají výběhových typů.
Trolejbusy
Rok 2023 byl u trolejbusové trakce dalším rokem pokračující obnovy vozového parku. Zařazením vozidel
3678 a
3684–3687 v prvním čtvrtletí byla uzavřena dodávka 40 ks kloubových trolejbusů Škoda 27Tr. Rozdělení těchto trolejbusů do vozoven se ustálilo tak, že vozy
3648–3659 a
3673–3680 jsou deponovány ve vozovně Husovice, vozy
3660–3672 a
3681–3687 ve vozovně Komín. Stále platí, že kloubové trolejbusy přidělené do vozovny Husovice (tj. i 31Tr) jsou vypravovány i z vozovny Slatina v souvislosti s úpravou provozního režimu obou vozoven po dobu výluky na Tomkově náměstí. Zvýšení podílu kloubových vozidel umožnilo jejich nasazení na linky
33 a
36.
V uplynulém roce pokračoval projekt kompletace trolejbusů SOR TNS 12 s výzbrojí RAIL Electronics CZ vlastními silami DP nazvaný
Mario (
Zahájení zkušebního provozu trolejbusů SOR TNS 12). Vůz
3065II absolvoval předepsané revize, typové zkoušky a zkušební provoz bez cestujících. Během něj najel předepsaných 10 000 km s různým zatížením – bez zátěže, s částečnou zátěží 5 t a plnou zátěží 8 t. Společně s druhým dokončeným vozem
3066II pak v červnu 2023 přešel do zkušebního provozu s cestujícími (
Trolejbusy SOR TNS 12 ve zkušebním provozu s cestujícími). Nejprve byly oba vozy vypravovány na určené kurzy na linkách
30 (pracovní dny) a
37 (nepracovní dny), později, po proškolení většiny řidičů, začaly být vypravovány na libovolné kurzy určené pro sólo trolejbusy. Z důvodu eliminace přehřívání kompresoru došlo v průběhu zkušebního provozu k instalaci chladicích mřížek zadní schrány na oba vozy.
Dále se v roce 2023 uskutečnila dodávka prvních 10 ks trolejbusů Škoda 32Tr (
3311–3320) s alternativním bateriovým pohonem (
První trolejbus Škoda 32Tr v Brně). Z hlediska technického řešení se jedná o první trolejbusy v Brně vybavené automatikou vnějšího osvětlení, automatickými stěrači včetně senzoru intenzity deště a kamerami snímajícími prostor sběračů a trolejového vedení s přenosem obrazu v reálném čase a zobrazením v kabině řidiče na jednotce OPUS. Těmito funkcemi se zároveň odlišují od vizuálně podobných vozidel SOR TNS 12. Zásadnějšími rozdíly jsou však zejména poloautomatická sběrací soustava, alternativní bateriový pohon, elektrická výzbroj nebo absence tempomatu. V červenci 2023 byl tento nový typ trolejbusu zařazen do brněnského provozu formou symbolické výměny vozu
3315 na kurzu 03901 s vozem
3059II, který zajišťoval výkon na zmíněném kurzu od rána a byl následně stažen do vozovny Komín (
Nové trolejbusy Škoda 32Tr v provozu). Dodávka dalších 10 ks (
3321–3330) začala v listopadu 2023. Z této druhé dodávky budou vozy
3321–3325 komínské a
3326–3330 slatinské. Trolejbus
3327 byl vystaven na veletrhu Czechbus 2023.
Díky zařazování nových trolejbusů byl v minulém roce zcela ukončen provoz trolejbusů Škoda 22Tr (
Ukončení provozu trolejbusů Škoda 22Tr). Byť vozidla typu 22Tr zasáhla naposledy do pravidelného provozu již v roce 2022, dne 22. ledna 2023 se uskutečnila oficiální rozlučková akce, při níž byly oba poslední vozy
3603 a
3605 vypraveny na zvláštní linku v trase
Kohoutovice, hájenka – Jírovcova – Kamenný vrch – Čtvrtě – Anthropos – Vozovna Komín – Přívrat – Klusáčkova – Konečného náměstí (>) / Nerudova (<) – Mendlovo náměstí – Anthropos – Voříškova – Jírovcova. Akce byla zakončena společným fotografováním ve smyčce Nemocnice Bohunice, odkud se poté trolejbusy společně vydaly na závěrečnou cestu do vozovny Komín přes centrum města. Vůz
3603 byl sešrotován, kdežto vůz
3605 byl prodán.
Dále byl v roce 2023 ukončen provoz trolejbusů typových řad 14Tr a 15Tr. Díky zařazování nových vozidel byly odstaveny vozy
3256 a
3274, takže posledními provozními vysokopodlažními trolejbusy se staly vozy
3259,
3276 (znovu zprovozněný) a
3505. K poslednímu vypravení do pravidelného provozu došlo v pátek 16. června 2023 a následně se v neděli 18. června 2023 uskutečnila v rámci víkendu Dopravní nostalgie oficiální rozlučková akce společně s posledními vysokopodlažními autobusy Karosa B961 (
Rozloučení s trolejbusy Škoda 14Tr). Během odpoledne byly v provozu dvě zvláštní linky
A a
B z Mendlova náměstí, na které byly kromě dosluhujících vozidel (
3259,
3505,
2380 a
2381) vypravena i vozidla historická a retro (
3173,
3502 a
7486). Akce byla zakončena slavnostním konvojem s řazením vozidel dle roku výroby v trase
Mendlovo náměstí – Anthropos – Jírovcova – Kamenný vrch – Čtvrtě – Anthropos – Vozovna Komín – Slovanské náměstí, odkud trolejbusy a autobusy zatáhly do vozoven.
V důsledku zařazení nových vozidel mohly být vyřazeny vozy
3003,
3004,
3015,
3024II,
3027,
3035II,
3038II,
3045II,
3048II,
3049II,
3051II,
3231,
3505,
3603 a
3605. Kromě trolejbusů
3231 a
3605, které byly prodány, byly všechny vozy po vyřazení sešrotovány společností ŠROT GEBESHUBER. Odstaveny zůstávají ke konci roku 2023 vozy
3013,
3018,
3022,
3056II,
3061II,
3256,
3259,
3260,
3274,
3276 a
3279, přičemž vůz
3256 posloužil jako zdroj náhradních dílů pro retro vůz
3283 a vůz
3505 byl po ukončení provozu trolejbusů Škoda 14Tr a 15Tr zapůjčen ještě na oslavy 75 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Kromě toho došlo k dílčím přesunům trolejbusů mezi vozovnami.
Uplynulý rok se dá shrnout do následujících čísel: Během roku 2023 bylo
do provozu uvedeno v součtu
25 nových trolejbusů, naopak
24 vozů bylo
odstaveno z provozu s cestujícími (5× 14Tr, 1× 15Tr, 16× 21Tr a 2× 22Tr). Celkem tak můžeme potkávat
v provozu 130 trolejbusů (60 sólo a 70 kloubových) – tedy o jeden více než na konci roku 2022.
Všechny trolejbusy jsou nízkopodlažní. Z celkového počtu je
28 trolejbusů vybaveno alternativním pohonem (10× 26Tr a 18× 32Tr).
Průměrné stáří trolejbusů se snížilo o úctyhodných 3,5 roku na
7,9 let. Dále má dopravní podnik ve stavu
pět retro trolejbusů (
3030,
3136,
3283,
3502,
3601) a
dva pracovní vozy (
3239,
3249).
V novém roce budou pokračovat dodávky sólo trolejbusů na základě již dříve uzavřených rámcových dohod. Po vyhodnocení zkušebního provozu a schválení nového typu SOR TNS 12 se očekává nákup dalších osmi karoserií pro kompletaci vlastními silami DP. Dokončena bude druhá desetikusová dodávka trolejbusů Škoda 32Tr a v plánu je objednání zbylých 20 ks v rámci opce. Navýšení počtu parciálních trolejbusů umožní jejich pravidelné nasazení na trase mimo trolejové vedení. V plánu je propojení trolejbusové linky
30 s autobusovou linkou
43, tj. provoz trolejbusů v bateriovém režimu na trase
Královo Pole, nádraží – Soběšice, Klarisky a zpět. Rovněž dojde k vyřazení definitivně odstavených trolejbusů a odstavení většiny zbývajících vozů typu 21Tr.
Autobusy
Rok 2023 znamenal v brněnské dopravě především ukončení provozu autobusů Karosa B961. Všechny autobusy nasazované na linky MHD jsou tedy nízkopodlažní, což se projevilo se změnou jízdních řádů na začátku letních prázdnin. Začalo také postupné odstavování dalších vozidel z řad typů Irisbus Crossway LE 12M, SOR NBG 12 a Dekstra LF 38.
Během ledna 2023 zasáhlo poprvé do provozu všech 16 autobusů
SOR NS 12 z poslední dodávky realizované na konci roku 2022 (
Všechny autobusy SOR NS 12 v provozu). Počet zástupců tohoto typu se tak zastavil na čísle 51, což je maximální počet kusů, které bylo možné v rámci smlouvy z roku 2020 při využití opce odebrat. V roce 2023 pak nebyl realizován nákup žádných dalších nových autobusů.
Jak bylo naznačeno v úvodu autobusové části aktuality, během první poloviny roku 2023 byly postupně odstaveny zbývající autobusy
Karosa B961. Hned na začátku roku se jednalo vozy evidenčních čísel
2370,
2371,
2374 a
2383, z čehož vozy
2371 a
2383 byly záhy rozebrány a odvezeny do kovošrotu. Za účasti dvou "posledních mohykánů", tedy vozů
2380 a
2381, proběhla pak v polovině června 2023 rozlučková akce zmíněná již výše v trolejbusové části aktuality. Po boku trolejbusů 14Tr a 15Tr tak došlo k oficiálnímu ukončení provozu vysokopodlažních trolejbusů a autobusů v síti brněnské MHD. Poslední čtyři existující brněnské autobusy B961 zůstávají v současné době odstaveny ve vozovnách (vozy
2370,
2374 a
2380 ve Slatině, vůz
2381 v Medlánkách), přičemž je plánováno, že vůz
2381 rozšíří sbírku retro vozidel DPMB.
V roce 2023 také volným tempem začalo vyřazování autobusů
Irisbus Crossway LE 12M z roku 2010. Pomineme-li vůz
7821 zrušený po vážné dopravní nehodě v květnu 2018, prvním vyřazeným a zlikvidovaným Crossswayem se stal vůz
7823 (odstaven v listopadu 2022, zlikvidován v červnu 2023), následován vozem
7818 (odstaven v březnu 2023, zlikvidován v sprnu 2023). Na konci letních prázdnin pak bylo rozhodnuto o prodeji čtyř autobusů do Liberce, nejprve se jednalo o vozy ev. č.
7806 a
7807 (u DPMB vyřazeny k 31. 8. 2023) a následně o vozy ev. č.
7815 a
7822 (u DPMB vyřazeny k 15. 9. 2023). U libereckého dopravního podniku obdržely evidenční čísla
443–446 (v pořadí dle brněnských evidenčních čísel) a prakticky ihned po dodání zařazeny do provozu. Prozatím posledním vyřazeným autobusem typu Crossway LE 12M je vůz ev. č.
7811, který byl na podzim 2023 darován Spolku křesťanské pomoci Bučovice a má být využíván pro přepravu osob bez domova do azylového centra na Vinohrady (
Crossway ev. č. 7811 darován na dobročinné účely). Ke stejnému účelu byl již dříve darován také autobus Karosa B931 ev. č.
7470.
Do řad dlouhodobě a možná i definitivně odstavených vozidel se v roce 2023 zařadily také první autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn pořizované od roku 2014. Vlivem větších dopravních nehod nebo závad závažnějšího charakteru jsou v současné době mimo provoz vozy
Irisbus Citelis 12M CNG evidenčního čísla
7011II (odstaven již v květnu 2022) a vozy
SOR NBG 12 evidenčních čísel
7003II,
7004II,
7006II,
7021II,
7025II,
7030II a
7032II. Konečné rozhodnutí o jejich osudu prozatím nepadlo, je však možné, že minimálně část z nich ještě své cestující sveze.
Začátkem roku 2023 byly zlikvidovány poslední existující brněnské vozy Stratos LF 38 D evidenčních čísel
7508 a
7511 (odstaveny již v posledním čtvrtletí roku 2022). Ve druhé polovině roku 2023 pak také došlo k odstavení dvou nástupců této typové řady, a to vozů Dekstra LF 38, konkrétně se jedná o vozy evidenčních čísel
7516 (odstaven v srpnu 2023) a
7517 (odstaven v listopadu 2023). Zatímco vůz
7517 byl na začátku ledna 2024 vrácen mezi provozní vozy, u vozu
7516 je pravděpodobné, že již do brněnských ulic nevyjede. Postupné odstavování se bude během let 2024–2025 týkat také ostatních vozidel Dekstra LF 38, přičemž na rok 2024 plánuje Dopravní podnik města Brna vypsání výběrového řízení na až 20 kusů midibusů, které mají vozy Dekstra nahradit. Aby byl odstavec věnující se minibusům kompletní, je ještě třeba se zmínit o posledním zástupci typové řady Fiat MAVE CiBus ENA 3Z MAXI, a sice o vozidle s evidenčním číslem
7504. Tento vůz byl odstaven již na konci roku 2020, nicméně až do března 2023 se fyzicky nacházel v areálu autobusové vozovny ve Slatině. Poté byl odprodán soukromému majiteli.
Zajímavou kapitolu tvoří předváděcí a zkušební provozy autobusů. V roce 2023 se v Brně nejprve v polovině července ukázal vůz
Isuzu NOVO Citi Life Class I. zapůjčený společností TURANCAR CZ (
Zkušební provoz autobusu Isuzu NovoCiti Life). V Brně obdržel evidenční číslo
2731II, byl přidělen do vozovny Medlánky a začal být vypravován na kurzy běžně zajišťované vozidly Dekstra LF 38. V září 2023 následně obdržel plnohodnotný systém RIS II (palubní počítač, validátory, elektronické transparenty, zobrazovač kurzového čísla atd.), prozatím zůstává v provozu v síti brněnské MHD a není vyloučena možnost, že v budoucnu dojde k jeho odkoupení do majetku DPMB. Během října 2023 pak byly do Brna zapůjčeny dva autobusy pro zájezdovou dopravu, a to nejprve vůz
Iveco Crossway LINE 12M (u DPMB ev. č.
2733II) a následně vůz
Iveco Evadys 13M (u DPMB ev. č.
2732II). Oba našly dočasné útočiště ve Slatině, stejně jako zbývající flotila zájezdových autobusů DPMB, a byly provozovány v rámci zájezdové dopravy DPMB. Na necelých 14 dní pak ještě v listopadu 2023 do řad zkušebních vozidel zapůjčených do Brna přibyl autobus
Iveco Crossway LE CITY 12M Hybrid (u DPMB ev. č.
2734II), který byl z vozovny Medlánky vypravován na linky
46 a
57.
Statistika pro rok 2023 je následující: Do provozu bylo zařazeno
16 nových autobusů (typu SOR NS 12), naopak vyřazeno bylo
celkem 13 vozidel (6× Karosa B961, 7× Irisbus Crossway LE 12M; nejsou započítány odstavené autobusy Irisbus Citelis 12M CNG, SOR NBG 12 a Dekstra LF 38).
Celkový počet provozovaných autobusů tak činí
330, z toho je
208 standardních,
112 kloubových a
10 minibusů.
Průměrné stáří vozového parku autobusů činí
6,0 let a pro úplnost dodejme, že vzhledem k vyřazení posledních autobusů Karosa je podíl
nízkopodlažních autobusů ve vozovém parku
100 %.
V roce 2024 se předpokládá odkoupení dlouhodobě pronajatých autobusů Iveco Crossway LE CITY 14.5M (
2741II–2743II) a 12M (
2744II–2745II) do majetku Dopravního podniku města Brna. Kromě již zmíněného výběrového řízení na nákup midibusů (až 10 ks v roce 2024 a až 10 ks v roce 2025) není v nejbližší budoucnosti plánován nákup dalších nových autobusů.
Retro vozy
Během první poloviny roku 2023 byla dokončena rekonstrukce kavárenské tramvaje 4MT "plecháč". Tramvaj určená pro komerční a prezentační účely obdržela "staronové" evidenční číslo
145II, do roku 2020 (před zahájením rekonstrukce) byla označena evidenčním číslem
4058. Veřejnosti byla kavárenská tramvaj představena dne 17. června 2023 v rámci Dopravní nostalgie, podrobnosti o rekonstrukci jsou shrnuty v aktualitě
Kavárenská tramvaj 4MT po celkové opravě.
V řadách retro tramvají a autobusů jinak během roku 2023 prakticky k žádným změnám nedošlo, o poznání zajímavější byla situace u trolejbusů. Následující řádky proto jsou podrobněji věnovány jim.
V loňském roce byly dokončeny generální opravy (resp. renovace) dvou trolejbusů zařazených do retro programu dopravního podniku. Jedná se o zástupce již neprovozovaných typů vozidel Škoda 22Tr a Škoda 14Tr. Konkrétně jde o vozy
3601 a
3283, přičemž oba byly zrenovovány do stavu po dodání (
Renovace retro trolejbusů Škoda 22Tr a Škoda 14Tr17/6M). Průběh renovací kopíruje postup dříve prováděných generálních oprav, důraz je kladen na použití původních odstínů barev, materiálů a jednotlivých prvků. U vozu
3601 byla specifická pozornost věnována například výběru odstínů vnějšího laku, zajištění dostatečného množství sedadel s původními potahy Aida nebo výrobě nedochovaného rozrážecího madla u prvních dveří. U trolejbusu
3283 lze pak zmínit osazení MG soustrojí, zprovoznění a konfiguraci maticových transparentů METRA Blansko nebo vytvoření zástěny kabiny řidiče v původním provedení. Renovace vozu
3601 byla dokončena ještě před létem, takže byl vypravován v rámci sezónního provozu retro vozidel, kdežto vůz
3283 se veřejnosti představí po renovaci až v roce 2024.
Práce pokračovaly rovněž i na trolejbusu
3136 odkoupeném v roce 2019 z ukrajinského města Rivne za účelem renovace a zařazení do sbírky retro vozidel. Vzhledem k tomu, že po kompletním odstrojení byl zjištěn nad očekávání špatný technický stav karoserie bylo s ohledem na velký rozsah karosářských prací rozhodnuto nechat provést tyto práce externě. Vítězným subjektem se stala firma ZLINER, která si karoserii odvezla již na jaře roku 2022. Rekonstrukce karoserie byla dokončena ke konci prvního pololetí loňského roku, kdy se nově oplechovaný skelet přesunul ze Zlína do dílen těžké údržby vozovny Komín (
Retro trolejbus Škoda 9Tr po opravě karoserie). Následně byly zahájeny převážně klempířské práce na mechanické části vozu tak, aby byl minimalizován počet zásahů do karoserie vozu po jejím pozdějším nalakování. To obnáší například výrobu schrán, nařezání podlahy, provizorní osazení sedadel a střešních prvků. Cílem renovace je uvést vůz do stavu závěrečné etapy provozu v Brně v 90. letech.
V závěru roku 2023 byl mezi retro vozidla zařazen i vůz
3030 jakožto zástupce trolejbusů Škoda 21Tr, a to v posledním provozním stavu bez jakýchkoli dodatečných úprav. K tomu došlo navzdory atypičnosti zmíněného vozu s cílem úspory nákladů na renovaci do té doby a za tímto účelem uschovaného vozu
3001. Ten bude nakonec sešrotován. Nutno podotknout, že z vozu
3030 byla, stejně jako z vozu
3016, počátkem roku odstraněna tmavě zelená celovozová reklama Tamda Foods.
V sekci
Statistika jsou k dispozici aktualizované grafy znázorňující vývoj vozového parku.
Přehledové aktuality z minulých let:
2009,
2010,
2011,
2012,
2013,
2014,
2015,
2016,
2017,
2018,
2019,
2020,
2021,
2022.